Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    OK, nå har jeg vært borte fra denne tråden alt for lenge ser jeg! Forbannede Putin som distraherer!
    Så pkt. 1: Distraherende Putin irriterer!
    Pkt. 2: Pinky: Hvordan Toyota uttales burde være helt og totalt uinteressant! Ikke? Det er jo en slik bil som man ikke engang som død vil bli sett i!
    Pkt. 3: Ikke min irritasjon men morfars. Mormor ville ikke spise annet enn margarin og avskydde smør!
    Morfar var direktør i Trøndemeieriet! De produsert IKKE magarin!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    OK, nå har jeg vært borte fra denne tråden alt for lenge ser jeg! Forbannede Putin som distraherer!
    Så pkt. 1: Distraherende Putin irriterer!
    Pkt. 2: Pinky: Hvordan Toyota uttales burde være helt og totalt uinteressant! Ikke? Det er jo en slik bil som man ikke engang som død vil bli sett i!
    Pkt. 3: Ikke min irritasjon men morfars. Mormor ville ikke spise annet enn margarin og avskydde smør!
    Morfar var direktør i Trøndemeieriet! De produsert IKKE magarin!
    Hæ??

    Også jeg som blir noe så inni granskogen trøtt når jeg prøver å uttale et Toyotanavn. Toyota Aaaaahvensis.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En gang i tiden pleide Toyota å lage biler som Celica GT4, MR2, og Supra. De to førstnevnte led av å være litt undermotoriserte, men har alltid vært yndet som tuningobjekter. MR2 var ekte roadster med midtmontert motor, lav vekt, og rwd. Temmelig langt unna Avensis, med unntak av 1ZZ-FE motoren som var den samme i MR2 mkIII. 🤓
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    En gang i tiden pleide Toyota å lage biler som Celica GT4, MR2, og Supra. De to førstnevnte led av å være litt undermotoriserte, men har alltid vært yndet som tuningobjekter. MR2 var ekte roadster med midtmontert motor, lav vekt, og rwd. Temmelig langt unna Avensis, med unntak av 1ZZ-FE motoren som var den samme i MR2 mkIII. 🤓
    Toyota, bilen for de som hater bil, men må ha en likevel.
    Uansett. 2JZ-motoren deres er en kjempefin maskin, som tåler omtrent alt av tuning. En skikkelig råtass.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Toyota, bilen for de som hater bil, men må ha en likevel.
    Uansett. 2JZ-motoren deres er en kjempefin maskin, som tåler omtrent alt av tuning. En skikkelig råtass.
    Avensis og standard Corolla og Yaris er ganske uinspirerende saker ja. Men de kan faktisk hvis de vil. 1ZZ og 2ZZ motorene er visst Yamaha sine konstruksjoner, og de har samarbeidet med Subaru også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå... Landcruiser og Hilux... Hilux, - bilen du aldri blir kvitt, - den må skytes... Margarinkassa HiAce - en ekstremt praktisk håndverkerbil med tilsvarende dårlig sittekomfort... osv..
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For sånn ca. 20 år siden, den gang jeg fremdeles måtte pendle en times tid med bil to ganger om dagen, da var det i 99% av tilfellene en Hiace som lå først og skapte kø. Hadde vel mer med eierne enn selve bilen å gjøre antagelig, men jeg utviklet i alle fall et intenst hatforhold til Toyota Hiace da. Og hadde våte drømmer om panservernraketter montert på taket på egen bil, for å kunne blåse faenskapet av veien.

    :sneaky:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    For sånn ca. 20 år siden, den gang jeg fremdeles måtte pendle en times tid med bil to ganger om dagen, da var det i 99% av tilfellene en Hiace som lå først og skapte kø. Hadde vel mer med eierne enn selve bilen å gjøre antagelig, men jeg utviklet i alle fall et intenst hatforhold til Toyota Hiace da. Og hadde våte drømmer om panservernraketter montert på taket på egen bil, for å kunne blåse faenskapet av veien.

    :sneaky:
    Jepp. Finnes nesten ikke noe værre enn en sliten Hi-Ace som oser fyringsolje. Mange fyrer disse bilene på det. Billigere enn diesel.
    På jobben gjør vi vårt beste for å redusere bestanden av disse doningene. Holder som regel tre-fire år.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Har alltid elsket Toyota, det er noe solid der som jeg kan identifisere mitt liv med. Fra min første forelskelse Carina til Hi Ace, oppkalt etter meg selv. Det er noe annet enn Mitsubishi, it's a bit shitty som de sier down under.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Du verden så forskjellige vi er. :sneaky: 🥴

    Whatever floats your boat, som det heter på nynorsk.

    Er tilbøyelig til å være enig med han som sa at Toyota er for folk som egentlig hater bil, men bil må man jo ha.

    Da er nok Toyota midt i blinken. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Har alltid elsket Toyota, det er noe solid der som jeg kan identifisere mitt liv med. Fra min første forelskelse Carina til Hi Ace, oppkalt etter meg selv. Det er noe annet enn Mitsubishi, it's a bit shitty som de sier down under.
    Heter du Hi-Ace?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Etter å ha rattet en tidlig 70-talls HiAce vinterstid ble den døpt Ski-heis. En rattkjelke var mer forutsigbar på isete vei.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om ikke annet har Toyota-eierskap gjort meg til en halvveis selvhjulpen hobbymekaniker. Aldri skrudd så mye på noe som helst, som den gangen jeg hadde en Toyota fra 2007 til '14. Var blant annet så heldig å få en av de 1ZZ-FE motorene med konstruksjonsfeil som gjorde at den brant olje. Er ikke overtroisk, men den bilen må det nesten ha hvilt en forbannelse over.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... vi har hatt en serie med HiAcer på jobb, helt tilbake til tidlig 90-tall..... noen skranglelyder har det da vært, og arbeidsbiler får gjerne noe juling, - særlig en del av våre som har blitt pisket opp en svært bratt fjellvei i både tide og utide.. egentlig bemerkelsesverdig lite feil, arbeidsforhold tatt i betraktning...
    Avensis har vært blant landets mest solgte biler og ligger stort sett svært lavt på feilstatistikkene.....
    Og - nei.. jeg har aldri eid en Toyota selv....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er nok forskjell på en arbeidsbil med aerodynamikk som en padde, som er konstruert utelukkende for å være solid, og en roadster som er konstruert med kjøreegenskaper, vektdistribusjon, og lavest mulig vekt i tankene.

    1ZZ-FE motoren mellom '00 og '02 er dessuten verdenskjent for å havarere p.g.a. ekstremt oljeforbruk, og den satt i omtrent alle bilene de laget med 1,8 liter, bare med forskjellig motorstyring. Men de fleste fikk vel byttet shortblock på garanti, så kanskje derfor det ikke skadet Toyota så mye som det kunne ha gjort.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes en internettteori på oljeforbruket på de motorene. De skulle lage en veldig "grønn" motor, så de monterte 2 katalysatorer i grenrøret veldig tett på eksosventilene. Tanken var at de skulle bli veldig fort aktive (varme), og bedre håndtere utslippene mens motorn var kald osv. Siden de satt i grenrøret, så vibrerte de med motoren, og på en god del, så løsnet innmaten. Pga overlappen og undertrykk ved noen eksosventil posisjoner, så ble katalysator rester sugd tilbake inn i motoren, og slipte sylindrene. Konsensus var å fjerne (bytte grenrør til uten katalysatorer), eller skru den av motoren og banke ut katalysatorene. På MR2 gen III, så var det ingen som fikk trøbbel hvis de gjorde den operasjonen før den begynte å bruke olje.
    Om det er hele problemet / sannheten - tja, hvem vet (?) Toyota vil ikke innrømme noe, de byttet som kjent shortblokkene, og ihvertfall MR2 kundene fikk noe ekstra stæsh som plaster på såret...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så vidt jeg husker og vet var det bare MR2 mk.III som hadde pre-cats i eksosmanifolden, visstnok for at bilen skulle passere strenge utslippslover i California. Finnes en haug med disse bilene i USA fremdeles, og der kalles de bare Spyder og blir ofte trimmet og stylet ganske mye. En vanlig mod var å bytte 1ZZ-FE motoren til 2ZZ-GE motoren som satt i Celica og Corolla T-sport, og hadde 194 hk eller noe rundt der. Den beste løsningen var nok enten turbo kit'et fra TTE som passet på den originale motoren, eller av kit'ene fra MWR i USA hvor man kunne tilpasse størrelse på turbo o.s.v. De tilbyr fortsatt bygde motorer og alt annet man måtte trenge, hvis man skal ta ut maks potensale.

    Har lest teorien om pre-cats, men at det var fordi motoren spyttet olje ut sammen med eksosen, som løste opp katalysatorene i manifolden, og dro med seg små partikler inn i sylindrene igjen, som skapte riper og sørget for enda høyere oljeforbruk. En jeg kjenner på Toyota sa at oljeforbruket skyldtes trange oljekanaler, og at de hadde samme problemet på Avensis, Celica, og RAV-4 som hadde samme motor, men ikke pre-cats i manifolden. Løsningen var å skifte til en Reman renovert shortblock, som jeg gjorde på bilen min. Jeg var utenfor all garanti og måtte gjøre det selv, med god hjelp fra Toyota-kompisen.

    Prøvde forøvrig originalt grenrør uten katalysatorer i, men syns ikke det var noen god løsning. Racing manifold uten katalysatorer, derimot. Og TTE sportspotte, samt større rør i luftinnsuget, og lettet svinghjul. Originalt hadde disse bilene kanskje 100hk for lite, så det hjalp med alt som fikk den til å føles litt kvikkere. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    På min MR2 Spyder så ble manifolden bytta før noe skjedde. Den har nå gått ganske langt uten trøbbel med oljeforbruk. En annen sak er at de ettermarkeds grenrøra er, skal vi si, av variabel kvalitet. Heldigvis er de relativt enkle å bytte. Har tenkt tanken på turbo / kompressor eller bytte motorn, men det har sålangt blitt med tanken...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke alle fikk problemer heller, kan ha vært en kombinasjon av flaks, eventuelt at du fikk ut kat’ene. Hvem vet. Men historien fra Toyota var trange oljekanaler, og det var dette de fikset etter ‘02 og på de renoverte motorene såvidt jeg har hørt. 🙂

    Hadde ikke giddet motorbytte hvis det ikke var nødvendig, ville heller prøvd turbo med mild boost isåfall. Men var ganske fornøyd med catless racing header og downpipe fra PPE, og svinghjul med halve vekten av det originale. Grei kvalitet på PPE så lenge det ikke ruster. Hvis du skal ha turbo med masse hester må du trolig ha stivere clutch også.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Toyota, så stygt at det burde vært forbudt å parkere i nabolaget.

    Mvh.
    SAL
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ikke alle fikk problemer heller, kan ha vært en kombinasjon av flaks, eventuelt at du fikk ut kat’ene. Hvem vet. Men historien fra Toyota var trange oljekanaler, og det var dette de fikset etter ‘02 og på de renoverte motorene såvidt jeg har hørt. 🙂

    Hadde ikke giddet motorbytte hvis det ikke var nødvendig, ville heller prøvd turbo med mild boost isåfall. Men var ganske fornøyd med catless racing header og downpipe fra PPE, og svinghjul med halve vekten av det originale. Grei kvalitet på PPE så lenge det ikke ruster. Hvis du skal ha turbo med masse hester må du trolig ha stivere clutch også.
    For øyeblikket står den stille, og har brukt den mest til rolig kjøring med kalesja nede. Og da trenger en ikke mange hkene. Skulle jeg tenke på litt mer banekjøring, så blir det litt anderledes. Men cab på bane (?) Er litt usikker på akkurat det. Blir nok fortsatt hyggebil...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For øyeblikket står den stille, og har brukt den mest til rolig kjøring med kalesja nede. Og da trenger en ikke mange hkene. Skulle jeg tenke på litt mer banekjøring, så blir det litt anderledes. Men cab på bane (?) Er litt usikker på akkurat det. Blir nok fortsatt hyggebil...
    Min gikk også bare på veien, men syns det gjorde seg med litt kjappere respons der også egentlig. Men så brukte jeg min hele året og hadde hardtop om vinteren. Det er en fantastisk sladdebil på snøføre. :D

    Er en del som bruker den på bane har jeg skjønt, men da har de ofte moddet den til det ugjenkjennelige med avstivninger overalt og rollbar (eller hva det heter) og gud vet hva. Da hadde jeg heller spart til noe som var heftigere originalt, for alle de pengene man bruker på tuning og mods er penger man aldri får igjen. Koster mer enn det smaker, i mine øyne. :) Som søndagsbil er den jo helt grei som den er egentlig. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du kan sikkert sette et 'Verso' klistremerke på bakluka hvis det er viktig for deg. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg prøvde å tulle med en som hadde kjøpt seg Nissan Juke når de var nye, og sa 'Puke' bare på spøk. Håper jeg har fått meg litt bedre antenner siden den gang.

    Minner meg forresten om at MR-2 ble kalt MR-S i Frankrike. Prøv å uttale MR-2 på fransk (m-r-deux), så skjønner man kanskje hvorfor. :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Stjernen i dette galleriet MÅ være Tøyota IQ.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn