iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.580
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk tatt den i øyesyn og testet idag.
    Eier lå i kø på Manhattan for å få tak i.

Vel vel - kvar sin lyst. Ser småsexy ut.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.327
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det ingenting å si på populariteten i alle fall. Den docking greia var litt uventet, men veldig smart. De kunne kanskje gjort noe mer ut av akkurat den. USB f.eks.

S

Stereo_Mono

Gjest
    CNN:

Jens Stoltenberg, who was in the United States for President Obama's nuclear summit, is running the Norwegian government from the U.S. via his new iPad, press secretary Sindre Fossum Beyer said.

Hehe! ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Morsomt - journalistene ser en story, og går med den selv om den ikke er korrekt.
    Regjeringens medlemmer er utstyrt med Thinkpads med krypteringsløsninger som gjør at de kan koble seg til fremmede nettverk og likevel utveksle sensitiv informasjon. Tviler på at Stoltenbergs iPad er utrustet tilsvarende.

Men bildet av Stoltenberg på flyplassen som sitter med sin nye iPad er blitt til oppslag verden over. Stoltenbergs pressesekretær fortalte visstnok CNN at "Jens Stoltenberg, who was in New York for President Barack Obama's nuclear summit, is running the Norwegian government from the United States via his new iPad."

Blir sannsynligvis den saken som får flest oppslag verden rundt i hele den tiden han administrerer landet. ;D

N

nb

Gjest
    bjornh skrev:
    Det er uansett slik at det finnes en mengde programmere der ute, som er så vant med tastaturet og sine snarveier at de er vanskelige å forholde seg til med sitt "perfekte system". Ta Linux som et eksempel: hvorfor er det så fryktelig vanskelig å få dem til å innse at clik'n-run er veien å gå istedet for terminal for folk flest?
    Du trenger ikke bruke terminalen i Linux-verdenen, men den har den fordelen at en del operasjoner er fryktelig mye mer effektive å gjøre pr. kommando enn med point-n-click. Dessuten er terminalen/scripting uunnværlig for alle som driver med serveradministrasjon og automatisering av tjenester, når alt kan konfigureres i tekstfiler og gjøres med terminalkommandoer er det lettere å fjernadministrere temmelig effektivt. Da jeg var på loffen i Asia satt jeg på en dårlig nettlinje og fikset mailserveren jeg driftet plassert på NTNU - prøv det med en point'n'click ;)

Nå er syntaxen min litt rusten, men med en terminalkommando noe ala lignende:

find /home/users/ -size +25k -atime +180 -print0 | xargs -0 gzip

kunne jeg finne alle filer på brukerområdene på serveren som ikke var aksessert de siste 120 dagene og som var større enn 25 kilobytes og komprimere disse.

Siden MaxOSX er Unix-basert har brukeren vel tilgang til de ekstremt kraftige kommandonene som kan kjøres på terminal i Unix også regner jeg med. Windows har også et scriptingspråk uten at jeg har brukt det så mye selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men bildet av Stoltenberg på flyplassen som sitter med sin nye iPad er blitt til oppslag verden over. Stoltenbergs pressesekretær fortalte visstnok CNN at "Jens Stoltenberg, who was in New York for President Barack Obama's nuclear summit, is running the Norwegian government from the United States via his new iPad."
    Det er nok ikke så dramatisk, men en grei reklame for Apple uansett. Ville nok kostet mye med en slik produktplassering hvis det hadde vært mulig.

http://www.dagbladet.no/2010/04/15/nyheter/aske/vulkanutbrudd/fly/11301772/

Han brukte mesteparten av den ekstra dagen i New York til å jobbe — men fikk også tid til en liten rusletur i byen.

- Jeg er veldig glad i å bare gå gatelangs og se på byen. Jeg er ikke så veldig god på shopping, sa Jens, som imidlertid har fått kjøpt seg en iPad som kom godt med under ventingen på flyplassen onsdag kveld.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Siden MaxOSX er Unix-basert har brukeren vel tilgang til de ekstremt kraftige kommandonene som kan kjøres på terminal i Unix også regner jeg med. Windows har også et scriptingspråk uten at jeg har brukt det så mye selv.
    Ja, OS X er ren Linux.

Har Windows et scriptingspråk? Må ha dukket opp nå nylig. Windows hadde derimot noen nyttige tastekombinasjoner, hvor <Ctrl><Alt><Del> var den jeg benyttet til stadighet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.280
    Sted
    Trondheim
    Nei, MacOS X er UNIX, ikke Linux. Linux er basert på Minix, en opplaæringsvariant av UNIX, mens MacOS X er en BSD-basert UNIX. Linux er UNIX-basert, mens MacOS X er en fullstendig POSIX-seritifisert UNIX.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Nei, MacOS X er UNIX, ikke Linux. Linux er basert på Minix, en opplaæringsvariant av UNIX, mens MacOS X er en BSD-basert UNIX. Linux er UNIX-basert, mens MacOS X er en fullstendig POSIX-seritifisert UNIX.
    Mange som feiler her ja, godt at noen oppklarer tingene litt :)

N

nb

Gjest
    ayaboh skrev:
    Har Windows et scriptingspråk? Må ha dukket opp nå nylig. Windows hadde derimot noen nyttige tastekombinasjoner, hvor <Ctrl><Alt><Del> var den jeg benyttet til stadighet.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_PowerShell

Visstnok ganske anvendelig, men jeg har ingen erfaring med det selv. Den festligste kommandoen under Windows kommandolinje er for øvrig "robocopy", kort for "Robust File Copy for Windows" - hvorfor ikke bare gjøre den ordinære kopikommandoen robust istedenfor?

Windowstast-E er for øvrig min mest brukte tastekombo i Windows;)

For den jevne Mac-bruker er selvsgat scriptingen og Unix-kommandosettet kun av akademisk interesse og kanpt nok det. Det er et litt høyt hinder å komme over, men fryktelig effektivt når man behersker det sånn noenlunde.

Cygwin funket rimelig greit sist jeg brukte det under Windows, men det begynner å bli noen år siden nå
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cygwin
    gir tilgang til Unix-miljø i Windows - jeg brukte det kun for å få tilgang til kommandolinjesakene.

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Who cares? Linux kan kjøre hvasomhelst av servertjenester og er et fullverdig flerbrukersystem som takler mer krevende miljøer enn hva noen privat (og sannsynligvis også kommersiell) Apple-kunde noensinne vil ha på sin egen maskin. Jeg tipper også at det er et serveroperativsystem som har mange ganger så mange installasjoner som Mac OSX Server.

IBM bruker for øvrig Linux på noen av sine superdatamaskiner
    http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Roadrunne

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    otare skrev:
    Det var vel snakk om terminalmodus, og på kommandolinja er OSX ren Linux, - eller Unix, men Unix er det knapt noen av oss vanlig dødlige som har hatt kontakt med de siste 20 åra.

Resten er jo, ja, nei, og kanskje. Linux er ikke basert på Minix. Den første Linuxkjernen ble utviklet på Minix fordi Minix var den eneste fritt tilgjengelige Unixklonen. Etter at den første kjernen var ferdig ble Minix droppet. På grunn av lisensregler tror jeg ikke det eksisterer kode fra Minix i Linux i dag.

Posix Sertifisering gjelder vel bare API. OSX er ikke bare BSD-basert, men er som helhet satt sammen av deler fra NextStep, FreeBSD, Mach, osv. Disse delene er igjen basert på forskjellige andre Unixbaserte løsninger. Apple har sikkert i tillegg vridd og vendt på såpass mye at det nærmer seg proprietært. Sånn sett er vel mange Linuxdistroer mer eller mindre ihht Posix også. Begge deler er basert på Unix og i terminal er det vanskelig å se forskjell.

V

vredensgnag

Gjest
    Man behøver slett ikke bruke Apples OS-GUI. Fullt mulig å få shell prompt på en Mac, og bruke den utelukkende i dette, uten å gå veien om GUI.

http://developer.apple.com/mac/libr...ShellScripting/Introduction/Introduction.html

Det enkleste er å bruke Terminal, men du kan også få opp konsollet når du kommer til log-in vinduet:

In Mac OS X
    There are four ways to get a shell prompt in Mac OS X:

Run Terminal. This is, by far, the easiest way to get a shell prompt. It has the advantage of providing access to other GUI applications at the same time. This is the recommended way to get shell access. You can find Terminal in the Utilities folder inside your Applications folder.
    Connect via SSH (secure shell). First, enable “Remote Login” in the Sharing preferences pane, then use the SSH client of your choice to log in. For example, you might use the ssh command in Terminal to run scripts on a remote computer. For more information, see the documentation for ssh(1).
    Use the console. In the Accounts preference pane, set the “Display login window as” setting to “Name and Password”. Then, at the login window, Type >console as the username. (Leave the password field blank.) You will then see a text-based login prompt. Log in with your “short name” and password.
    Log out (type exit or logout and press return) to get back to GUI-land (or just enter a few wrong passwords).

Boot single user. This environment is not generally recommended for scripting. It takes considerable effort to enable networking, external disks, and other functionality, and the root volume is mounted read-only by default. As a result, this mode is mainly useful for disaster recovery.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk testet iPad litt på torsdag. Det vil si jeg fikk lest litt i en bok og et magasin med den, og det er helt sikkert at jeg ville lest mer i Tone Audio hvis jeg hadde en iPad. Eller en tilsvarende pad, for nå kommer de på rekke og rad tipper jeg.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    25.944
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    baluba skrev:
    Fikk testet iPad litt på torsdag. Det vil si jeg fikk lest litt i en bok og et magasin med den, og det er helt sikkert at jeg ville lest mer i Tone Audio hvis jeg hadde en iPad. Eller en tilsvarende pad, for nå kommer de på rekke og rad tipper jeg.
    Jeg har også fått klådd litt på en iPad og ble bare enda mer overbevist om at jeg skal ha en :)

OU812

V

vredensgnag

Gjest
    Temmelig flåsete grunn som ble oppgitt.

Dette er nok nærmere sannheten: "Andre mener derimot noe av problemene kan løses ved at universitetene oppgraderer sine trådløse nettverk for å kunne håndtere økt trafikk."

V

vredensgnag

Gjest
    Statsministerens kontor melder at Stoltenbergs iPad-bruk "skal ha ført til den største Norgesreklamen i utlandet siden Lillehammer-OL i 1994. Det mener Statsministerens kontor."
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3613894.ece

Jeg tillot meg å spå:
    Blir sannsynligvis den saken som får flest oppslag verden rundt i hele den tiden han administrerer landet. ;D

Årsaken er ikke Stoltenbergs engasjement i diskusjoner om finanskrisen, atomnedrustning eller global oppvarming, men hans aktive bruk av iPad, Twitter og Facebook etter at han ble sittende askefast på grunn av vulkanutbruddet på Island.

– Jeg kan ikke komme på en mer positiv Norges-sak siden Lillehammer-OL, sier statssekretær Torbjørn Giæver Eriksen ved Statsministerens kontor til Dagens Næringsliv.

Verden er rar.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Får en iPad 32 GB i dag :)

Gleder meg!!

Pk

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.723
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Her er Bulke-Jens med sitt nye leketøy arbeidsredskap. Man frykter for nasjonens fremtid.. ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er du hypp på å vinne en ipad?
    gå hit:

http://www.filmmagasinet.no/

(ps! jeg får lov av høvding til å drive snikreklame for filmmagasinet, så det er ikke noe vits i å sladre til han ;D)

V

vredensgnag

Gjest
    Anmeldelse. Nylig revisjon har gjort det mulig å se film i landskapsmodus, også når det gjelder 3G streamet innhold.

V

vredensgnag

Gjest
    Opera er enige med Apple når det gjelder Flash.

"But at Opera we say that the future of the web is open web standards and Flash is not an open web standards technology.

"Flash does have its purposes and will have its purposes, the same as [Microsoft's] Silverlight and others, especially for dynamic content.

"But flash as a video container makes very little sense for CPU, WiFi battery usage etcetera - you can cook an egg on [devices] once you start running Flash on them and there's a reason for that."

http://www.techradar.com/news/internet/opera-joins-in-jobs-v-flash-argument-687597

Etter at jeg installerte Flashkiller i nettleseren jeg vanligvis bruker har jeg fått langt bedre batterikapasitet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    Flash er noe dritt. Synes ikke det henger på greip at viften på Macbooken skal gå når jeg bare surfer på nett, men Flash klarer å gi maskinen hetesjokk uten at det skjer noe spektakulært på skjermen.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.815
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg leser "koke egg" sistatet, tenker jeg automatisk på pc'n til svigern som jeg bruker når vi e på besøk der. Man merker etter et par sekunder om man er innne på en side som for eks bruker flash / har flash reklame.. Prosessorvifta går over i hyperdrive modus, og det er egentlig er forsvarlig HMS å hente hørselsvern!
    Så JA, flash krever nok sin CPU/batteri(forbruk). Ser den!

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    En nokså reflektert anmeldelse her:

http://www.teknofil.no/wip4/ipad-tre-uker/d.epl?id=44487

som stemmer godt overens med hva jeg har hørt av IT-folk som har blitt satt til å teste brettet i praktisk (les: på jobb) bruk.

De mener den er stort sett en forvokst iPhone/iPod Touch, uten at dette menes negativt, men som fullverdig dings til å styre kontoret med, mangler den ennå en del funksjonalitet og gode løsninger. Noe som utvilsomt vil komme etterhvert som Apple snapper opp hvordan de også skal få bedriftene med på kjøret.

Uansett ønsker jeg meg en til å ha på stuebordet, der tror jeg den passer utmerket. Og ikke bare til pynt.

V

vredensgnag

Gjest
    Apple har problemer med å lage nok. Etterspørselen sterkt voksende i USA.

Studenter mener dette er verdens beste "arkiv" for alle tekstene de må gjennom - på lingvistisk på Blindern er de lyriske over mulighetene. Og nå begynner det også å bli noen virkelig fine apps til iPad, som bruker den større flaten og manøvreringsmulighetene.

Ganske stor forskjell fra iPhones areale og muligheter, syns jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn