iPad til dac

Fjaggen

Medlem
Ble medlem
28.03.2021
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Jeg har en iPad Air gen1. Kan den brukes til å streame musikk via dac,vist det hvilken kabler/adapter. Har også t+a dac8 også helle HD 2. vil det forbedre lyden med å koble Hegels hd2 til t+a dac8 ?
Eller best å bare koble fra iPad og direkte til dac8

Vedlegg

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.891
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har en iPad Air gen1. Kan den brukes til å streame musikk via dac,vist det hvilken kabler/adapter. Har også t+a dac8 også helle HD 2. vil det forbedre lyden med å koble Hegels hd2 til t+a dac8 ?
Eller best å bare koble fra iPad og direkte til dac8
Du kan det med en USB-B i ene enden, men du tapper iPaden for strøm ganske raskt….

iPaden din blir da USB-Host, som forsyner signaler og strøm til USB-reciver:
fra Wikipedia:
IMG_2112.jpeg

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.891
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Mener du att den tapper iPaden blir tappet av strøm via Hegels hd2 eller uansett?
Jeg har erfart at hvis det brukes kabel fra iPad, og til en USB-B kontakt, så tappes Ipaden for strøm ganske raskt… Var en FiiO ESS K9 Pro, i mitt tilfelle, så regner med det godt kan være det samme med andre enheter med USB-B inngang, noe som Wikipediautklippet over beskriver.

Fjaggen

Medlem
Ble medlem
28.03.2021
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Jeg har erfart at hvis det brukes kabel fra iPad, og til en USB-B kontakt, så tappes Ipaden for strøm ganske raskt… Var en FiiO ESS K9 Pro, i mitt tilfelle, så regner med det godt kan være det samme med andre enheter med USB-B inngang, noe som Wikipediautklippet over beskriver.
Så du anbefaler ikke iPad til dac?best med laptop eller streamer? Ville helse brukt gamble iPad til dette,for skal ha ny iPad. Vil helse ikke ha laptop .og trådløst streamer har æ ikke lyst på🙂

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.891
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så du anbefaler ikke iPad til dac?best med laptop eller streamer? Ville helse brukt gamble iPad til dette,for skal ha ny iPad. Vil helse ikke ha laptop .og trådløst streamer har æ ikke lyst på🙂
Jeg ville anbefalt streamer, da det skaper minst problemer. Hvis du vil lade iPaden ofte, går det vell greit?

Fjaggen

Medlem
Ble medlem
28.03.2021
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Jeg ville anbefalt streamer, da det skaper minst problemer. Hvis du vil lade iPaden ofte, går det vell greit?
Må se hva det blir til.for vil ikke kjøpe ny både iPad ,som jeg må ha og ny streamer.den ipade jeg har nå er 11 år gammel😱😂😂mange sider jeg ikke kommer inn på men på tidslinjen og spotting kommer jeg inn på.
Vil ha iPad for 2 grunner grei størrelse å gode🙂men servicen her hos appel i Kristiansand er milevis foran de andre,de når appel til under knærne🤩🤩

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.356
Med en slik adapter så får du ladet ipad samtidig.

Apple Lightning to USB Camera Adapter with Charging Port

1747722315698.png

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
720
Torget vurderinger
1
Jeg ville kostet på meg 1200 kroner på en Wiim Mini eller lignende streamer, for så å styre den med Ipaden. Vet ikke hvorfor du ikke vil ha trådløst (Ipaden er vel trådløs?), men hvis ikke så må du velge Wiim Pro som har kablet tilkobling.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Du kan også benytte en USB-hub med strømtilkobling.
f eks en slik:
IMG_0091.jpeg

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.606
Sted
Oslo
Jeg har hatt en gammel iPad (med den gamle, brede, kontakten) koblet med USB til en gammel Arcam-DAC i årevis på hytteanlegget. Lyden blir helt OK, mye bedre enn med den innebygde DACen, og den lader via kabelen. Nå får jeg ikke lagret musikk på den lenger, men strømming fra iTunes går helt fint.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.356
… men iPad Air gen1 har ikke lightninig.
Står no det her i hvert fall:
iPad Air (1st Generation) Released:November 2013

iPad Air 2 Released: October 2014

iPad Air (3rd Generation) Released:March 2019

iPad Air (4th Generation) Released:October 2020

Connector Type:

Optimal Wattage:

• 1st and 2nd Gen: 12W
  • 3rd Gen: 18W
  • 4th Gen: 20W
The iPad Air series has seen significant changes in charging technology. The first two generations use the Lightning connector with a 12W power adapter. The 3rd generation iPad Air requires an 18W power adapter, while the 4th generation, which uses a USB-C connector, benefits from a 20W power adapter.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
Jeg bruker en iPad mini og Apple tv3 som er koplet til dac, optisk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Står no det her i hvert fall:
iPad Air (1st Generation) Released:November 2013

iPad Air 2 Released: October 2014

iPad Air (3rd Generation) Released:March 2019

iPad Air (4th Generation) Released:October 2020

Connector Type:

Optimal Wattage:

• 1st and 2nd Gen: 12W
  • 3rd Gen: 18W
  • 4th Gen: 20W
The iPad Air series has seen significant changes in charging technology. The first two generations use the Lightning connector with a 12W power adapter. The 3rd generation iPad Air requires an 18W power adapter, while the 4th generation, which uses a USB-C connector, benefits from a 20W power adapter.
My bad.
🤗

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
171
Sted
Norge
Et par andre alternativer som ikke svarer på nøyaktig det du spør om, men som kan gi deg det du ønsker oppnå:
  • Apple sin «dongle» måler ganske bra, dette er en måling av usb-c-versjonen, men det er jo grunn til å tro at innmaten i Lightning-versjonen er veldig lik: https://audiosciencereview.com/foru...pple-vs-google-usb-c-headphone-adapters.5541/
  • Det finnes Lightning-til-hdmi-adapter som gir deg digital lyd ut, kan evt kobles med en hdmi-til-spdif for å kobles til eksisterende dac
  • Støtter for øvrig ideen om å ikke sende lyd fra iPad men heller bruke den til å fjernstyre en streamer. Hvis du vil ha en billigere «diy»-løsning finnes løsninger basert på raspberry pi

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Jeg ville ha gått for en eller annen streamerløsning, da kan du benytte iPad-en uten noe mere bekymrer.

Der kan du starte med f eks Wiim Mini som du sikkert finner på finn til 500kr eller noe slikt, eller i andre enden en streamer til all verdens penger.

Alle disse har en DAC som du kan starte med, så kan du jobbe ut i fra det, og eventuelt gå for en ekstern DAC hvis du føler for det.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
962
Torget vurderinger
4
Husk at eldre iPads ikke nødvendigvis kan kjøre den appen som streamerleverandøren benytter.
Man må som regel ha et relativt nytt OS på epledingser for at apper vil la seg installere.

Fjaggen

Medlem
Ble medlem
28.03.2021
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Husk at eldre iPads ikke nødvendigvis kan kjøre den appen som streamerleverandøren benytter.
Man må som regel ha et relativt nytt OS på epledingser for at apper vil la seg installere.
Jeg skal kjøpe ny iPad 👍 blir iPad A16 som kom ny i 2025

Topp Bunn