Invitasjon til kabelaften - en uformell test.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg vet hva vi hørte, mye ræl, men god mat. Og extremt god kaffe. Fikk t.o.m en pose til å ta med hjem.
    Etter se andre gikk så tok jeg en liten runde til hvor BB bytta om på dacene. Mer om det senere. BB skal få mulighet til å høre selv uten for mye påvirkning fra meg...
    Håper at det ikke var forskjell på Dac'ene?
    Jeg håper det var forskjell på dem, ellers er det jo liten vits å bytte mellom dem ... :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men jammen så det koselig ut på denne seansen ... :)
    Mangler det ikke en t i koselig? :rolleyes: >:D
    Iom. at du også serverte kameler, så synes jeg at det var spenstig å delta og rapportere likefrem om dette. Så kudos til deltakerene!
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg vet hva vi hørte, mye ræl, men god mat. Og extremt god kaffe. Fikk t.o.m en pose til å ta med hjem.
    Etter se andre gikk så tok jeg en liten runde til hvor BB bytta om på dacene. Mer om det senere. BB skal få mulighet til å høre selv uten for mye påvirkning fra meg...
    Håper at det ikke var forskjell på Dac'ene?
    Jeg byttet kabler på dac`ene for å utelukke nettopp det.

    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Alt annet enn en nullhypotese var ihvertfall overraskende for meg.
    Så får vi se hva som kommer. Antar at pris vs kvalitetsbedømmelse ikke nødvendigvis viste noen 1:1 forhold.
    Samtlige hørte forskjell etter kun kort lyttetid. Selv ble jeg såpass overrasket over forskjellen at jeg måtte ty til headset for å få bekreftet det jeg hørte fra sofa`n. Er det virkelig forskjell på kabler?

    -BB-
    FAKE NEWS! Clickbait og svada av verste sort! Men jammen så det koselig ut på denne seansen ... :)
    Forskjellene på runde en var så store at her ville alle hørt forskjell. Om ikke man hørte forsjell her, så burde man kanskje vurdere en annen hobby. Jeg er kabelskeptiker.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Men jammen så det koselig ut på denne seansen ... :)
    Mangler det ikke en t i koselig? :rolleyes: >:D
    Iom. at du også serverte kameler, så synes jeg at det var spenstig å delta og rapportere likefrem om dette. Så kudos til deltakerene!
    Jeg er ikke redd for å ta feil jeg. Har gjort dette mange ganger før og vil gjøre det flere ganger. Jeg pleier å rapportere om det jeg hører. I denne testen ble det jo langt opp til om vi kunne klare å høre forskjell. Ikke hvilken vi likte best. Det er to "ulike idretter"
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vet hva vi hørte, mye ræl, men god mat. Og extremt god kaffe. Fikk t.o.m en pose til å ta med hjem.
    Etter se andre gikk så tok jeg en liten runde til hvor BB bytta om på dacene. Mer om det senere. BB skal få mulighet til å høre selv uten for mye påvirkning fra meg...
    Håper at det ikke var forskjell på Dac'ene?
    Jeg byttet kabler på dac`ene for å utelukke nettopp det.

    -BB-
    Kommer en tilbakemelding på det også... :) historien er ikke helt slutt enda
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Men jammen så det koselig ut på denne seansen ... :)
    Mangler det ikke en t i koselig? :rolleyes: >:D
    Kanskje greit å sjekke med ordboka først om du skal være språkpoliti? :D

    Vis vedlegget 513147
    Han er bare morsom, skjønner du ... :) Kostelig, som i 'kostbart', er vel det han hinter om, tror jeg ... men jeg bør kanskje slå opp det ordet jeg også, før jeg uttaler meg for skråsikkert her ... ;-)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Men jammen så det koselig ut på denne seansen ... :)
    Mangler det ikke en t i koselig? :rolleyes: >:D
    Iom. at du også serverte kameler, så synes jeg at det var spenstig å delta og rapportere likefrem om dette. Så kudos til deltakerene!
    Jeg er ikke redd for å ta feil jeg. Har gjort dette mange ganger før og vil gjøre det flere ganger. Jeg pleier å rapportere om det jeg hører. I denne testen ble det jo langt opp til om vi kunne klare å høre forskjell. Ikke hvilken vi likte best. Det er to "ulike idretter"
    Veldig flott at dere gjør dette, bare så det er sagt (så ingen misforstår den dårlige humoren min). Og dessuten er jeg altså overbevist om at dette var et aldeles fortreffelig sosialt samvær å være med på, igjen ut fra inntrykket jeg har fått av både tekstlige og billedlige for- og ettermeldinger ... :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I hvilken grad opplevde dere at den rent objektive delen av ABX stod på sine egne ben uten at den subjektive delen kom inn og ‘forkludret’ ting?
    Jeg ville anta at desto større spredningen var, desto mer spilte det individuelle inn, men hvis alle var helt på linje så utgjorde det formelle/prosedyretekniske hoveddelen av konklusjonen (?)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lyttedel 2.
    Jeg er jo skeptiker til at kabler skal ha spes stor innvirkning på lyden. Har klart å høre forsjell på høyttaler ka tidligere. Også det i blindtest. Opplevde som svært vanskelig og det krevde meget høy konsentrasjon.

    Her var forskjellene så enorme at jeg hang meg litt opp i hvorfor det var som det var. Så jeg "krevde" at BB bytta om på kabler og dacer. Noen han gjorde.
    I første runde hørte jeg på kabel 1 på dac 1, og kabel 2 på dac 2.
    Her trekker jeg altså ut blue jeans som vinner. Fordi Nordost låter litt klarere eller lysere oppover, men lydbildet flytter seg såpass dramatisk at det blir en skjevhet i lydbilde.

    Jeg snakker om så store forskjeller at jeg reagerer litt på at det er sånn. Siden jeg aldri har klart å høre forskjell på signalksbler før.

    Vel BB har byttet om på kablene og dacene, det som nå skjer får meg til å bli enda mer undrende.
    Dere husker at jeg nevnte at den ene kabelen låt litt lysere enn den andre, eller som jeg skrev en ørliten forsjell i nyanser i toppen. Nett som det enten er lagt inn en bitteliten highshelf på den. Eller at det var dratt ifra litt i toppen på den andre? Vel dette var der fremdeles, meeeeen.. Nå drar ikke lyden mot noen av sidene. Ting i lydbildet er på nøyaktig samme plass. Lyden er like stor.. Kun denne ørlille forskjellen i toppen. Den er der fremdeles, men forskjellene er nå så små, at om du ikke hadde hørt det, så kunne du trygt fortsatt med hifi som hobby.

    Runde to gikk til Nordost.. 1-1 altså.

    Og med runde to så er jeg mer på at, jo jeg hører fremdeles forskjell, men nå er det så små forskjeller at det blir for meg tullete å bruke det denne Odin kabelen koster. Jeg hadde nok kanskje betalt 2-3000 for den forskjellen. Om jeg ikke kunne gjort det samme med EQ.

    Har spillt samme låten hjemme nå på både cd og fra Spotify. Og slik dacene og kablene var koblet i runde 2 er slik ting står i lyden her hjemme.

    Så spørsmålet man nå må stille seg er, hvorfor låt runde 1 og 2 så utrolig forskjellig?? Vet at Balle og Snickers-is målte kablene. Men da burde lyden fulgt kablene. Kan det vere lydmessig forsjell på dac? For igjen, forskjellene på setup / runde 1 og 2 er så markant store. Runde 2 visker altså nesten ut alle forskjellene, eller gjør de ivertfall svært mye mindre...

    Jeg sitter her nå som et spørsmåltegn.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I hvilken grad opplevde dere at den rent objektive delen av ABX stod på sine egne ben uten at den subjektive delen kom inn og ‘forkludret’ ting?
    Jeg ville anta at desto større spredningen var, desto mer spilte det individuelle inn, men hvis alle var helt på linje så utgjorde det formelle/prosedyretekniske hoveddelen av konklusjonen (?)
    Forskjellene i runde 1 var så markante z altså de var helt enorme! At en ABX egentlig var helt bortkastet. Her hadde nok de aller aller fleste tatt 20/20

    I runde 2 derimot... Der hadde vi nok hatt større problem for å vere forsiktig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er nesten så jeg stusser litt på gyldigheten av test 1 - til og med som subjektivist!
    Det er sjelden at jeg opplever markante forskjeller mellom kabler.
    Nyansene pleier å være hørbare men ikke overveldende.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er nesten så jeg stusser litt på gyldigheten av test 1 - til og med som subjektivist!
    Det er sjelden at jeg opplever markante forskjeller mellom kabler.
    Nyansene pleier å være hørbare men ikke overveldende.
    Jeg tror også noe var galt i runde 1. Men hvor? Håper nå på at, BB tar 5min imorgen å tester selv og ber kona om hjelp til bytte inngang.. Desverre så var det kun jeg som tok runde 2. Men jeg hørte fremdeles forsjell, men i mye mindre grad. Som du sier, nyanser, spes oppover i frekvens
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Altså forskjellene på runde en var så enorme at jeg som satt i en sol på yttersiden, BAK høyttaleren hørte forsjell, jeg satte kaffen i vranga på første bytte, vanskelig å forklare forskjellene eller hvor store de var for de som ikke var til stede.Så store at i mitt hue så må noe vere feil.

    Men så bytter vi kabler på dacene, og da er alt tilbake til det "normale" ved kabeltest... Små forskjeller. Nyanser som du nevner over her. Meeeget underlig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Kanskje bare tilfeldig, men sitter ikke du å lytter 10 cm lengre til høyre en de andre?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Altså forskjellene på runde en var så enorme at jeg som satt i en sol på yttersiden, BAK høyttaleren hørte forsjell, jeg satte kaffen i vranga på første bytte, vanskelig å forklare forskjellene eller hvor store de var for de som ikke var til stede.Så store at i mitt hue så må noe vere feil.

    Men så bytter vi kabler på dacene, og da er alt tilbake til det "normale" ved kabeltest... Små forskjeller. Nyanser som du nevner over her. Meeeget underlig.
    Garantert noe som var galt i runde en. Hvis det ene kabelsettet (var det Nordost?) drar lyden mot noen av sidene må det ha vært dårlig kontakt et eller annet sted
    Jeg tror forresten at det hadde vært bedre å bruke en enkelt dac med en slik splitter på RCA utgangene, og kabelsettene til hver sin inngang på forsterkeren

    spiltter.jpg


    Hoppet Dere over kabelrensingen? Senterpinnene på Nordostpluggene er vel splittet. Var der nok spenn i alle til at de sikret god nok kontakt i RCA-kontaktene?
     
    Sist redigert:

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    574
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    Spennende test vert gøy å deltatt:) Blir gøy med forsettelse;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kabler kan utgjøre alt fra nesten ingen forskjell til ganske stor forskjell. Det kommer helt an på hvilke andre komponenter som brukes. Dyr kabel trenger slett ikke fungere bedre enn en billig. Har rota og bytta kabler i alle år og der er ingen fasit for min del. Det må ganske enkelt prøves ut i eget anlegg. Bra tiltak forresten og kudos for at dere gidder.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje bare tilfeldig, men sitter ikke du å lytter 10 cm lengre til høyre en de andre?
    Det er nok bare tilfeldig.. Her var forskjellene så store at det er var noe muffens på runde 1. Synd de to ikke fikk med seg runde 2. Håper nå at de tre andre som var tilstede kan komme på banen. Snicker-is og Balle har jo en del kunskap på det tekniske på kabler og dac som kanskje kan forklare det vi hørte. Bare synd de ikke fikk med seg rundt to.. BB Har muligheten når hodet er på plass. Ser frem til det.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Fakta er vel at kabelforskjeller er så marginale at det meste av tilfeldige og omtrent ukontrollerbare variabler i testoppsettet overskygger disse totalt.
    Det kan faktisk av og til være nok å ta ut en kabel og plugge den inn på nytt, så forandrer lyden seg.

    Jeg har inntrykk av at en etter denne kabeltesten sitter igjen med flere spørsmål enn endelige konklusjoner.
    Uansett et prisverdig tiltak av BB og de andre som deltok:)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    runde 1 ble nok lyttet med forbyttet left/right på ene dacen ?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bra tiltak, og spennende å følge. Forskjeller ha, det er det uomtvistelige faktum.

    Så kan en diskutere årsaker, endog kverulere rundt dette. Men at forskjellen er der, det er ikke noe å få vridd seg unna. Uavhengig av pris, rom, dagsform. Pris er mindre relevant, selv om det er de som liker det parameteret i en slags kost / nytte teori..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fakta er vel at kabelforskjeller er så marginale at det meste av tilfeldige og omtrent ukontrollerbare variabler i testoppsettet overskygger disse totalt.
    Det kan faktisk av og til være nok å ta ut en kabel og plugge den inn på nytt, så forandrer lyden seg.
    Jeg lar vere å messe mer om dette før de andre kommer på banen.
    Repiterer bare det jeg opplevde.

    I runde 1. Som alle hørte på. Så var forskjellen meget stor. Altså den var så stor at det er vanskelig å si hvor mye det er snakk om. Heldigvis så var det tre andre som hørte dette også.
    I runde 2 som kun jeg hørte på igår så er forskjellene svært mye mindre. Jeg tror vi hadde hatt trøbbel med å få 6-7 av 10 riktige da.

    For min del så er det svært intr å høre om hvorfor det er slik. Og om BB kan bekrefte dette.
    Kan det vere så enkelt at wbt kontaktene på den ene Nordost kabelen ikke hadde skikkelig kontakt i den ene sida på runde 1?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Bra tiltak, og spennende å følge. Forskjeller ha, det er det uomtvistelige faktum.

    Så kan en diskutere årsaker, endog kverulere rundt dette. Men at forskjellen er der, det er ikke noe å få vridd seg unna. Uavhengig av pris, rom, dagsform. Pris er mindre relevant, selv om det er de som liker det parameteret i en slags kost / nytte teori..
    Det er noe som heter at hovmod står for fall.
    Her har muligens panelet vært flinke til å unngå bias, men bare redegjører for opplevelsen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan det rett og slett skyldes akklimatisering?
    Hva tenker du på?
    At forskjellene finnes, men ble litt visket ut etterhvert som lyttepanelet ble vant med lyden?
    Ok. Vi, eller jeg kjørte vel deler av to låter hvor Snickers-is bytta mellom kablene 8-10 ganger. Testen for min del varte i 3min maks, da forskjellene var så markante. På runde 1.

    Runde 2. Ikke samme opplevelsen av forskjellene. Men da var jeg kun ute etter å høre om lyden flytta seg mellom høyttalerene slik som i runde 1. Hadde et punkt på veggen, som jeg såg på så jeg vet jeg satt på samme plass. Fikk ikke lytta nok i runde 2 for å kunne si nøyaktig hva som var forskjellene. Men de var der, dog i mye mye mindre grad.

    Blir spennende å lese hva de andre skriver etterhvert.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Folkens, kan vi ikke prøve å unngå kvervulering i denne tråden?

    - Målte kablene forskjellige i rommet?

    Nei. Eller ihvertfall svært minimalt.

    - Låt kablene forskjellige?

    Ja.

    Hva var forskjellen?

    Personlig opplever jeg ikke forskjellene så dramatiske som Retep. Jeg hører at den ene kabelen er friskere i toppen og jeg hører også en liten nivåforskjell i høyere mellomtone. I headset forsterkes disse inntrykkene. Jeg opplever ikke assymetri når jeg lytter.

    Målte kablene forskjellig

    Såvidt jeg forstod - ja. Hvor store forskjellene var må andre svare på:

    fullsizeoutput_17b0.jpg


    Ha en strålende dag!

    fullsizeoutput_17ae.jpg


    Mvh
    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    runde 1 ble nok lyttet med forbyttet left/right på ene dacen ?
    Vet ikke, kun BB som vet hvordan ting var koblet. Men skal teste samme låt her hjemme, og se om dette skjer her også. Blir jo ikke helt likt siden jeg da må koble rca ut fra bluray feil og med hdmi. Men kanskje det er nok til å høre om lyden flytter seg. Strax tilbake..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nope, bytte om L+R på analog kabel på den ene sida av kontakteten gir ikke samme endring som det jeg opplevde iår..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Fakta er vel at kabelforskjeller er så marginale at det meste av tilfeldige og omtrent ukontrollerbare variabler i testoppsettet overskygger disse totalt.
    Det kan faktisk av og til være nok å ta ut en kabel og plugge den inn på nytt, så forandrer lyden seg.
    Jeg lar vere å messe mer om dette før de andre kommer på banen.
    Repiterer bare det jeg opplevde.

    I runde 1. Som alle hørte på. Så var forskjellen meget stor. Altså den var så stor at det er vanskelig å si hvor mye det er snakk om. Heldigvis så var det tre andre som hørte dette også.
    I runde 2 som kun jeg hørte på igår så er forskjellene svært mye mindre. Jeg tror vi hadde hatt trøbbel med å få 6-7 av 10 riktige da.

    For min del så er det svært intr å høre om hvorfor det er slik. Og om BB kan bekrefte dette.
    Kan det vere så enkelt at wbt kontaktene på den ene Nordost kabelen ikke hadde skikkelig kontakt i den ene sida på runde 1?
    Først tusen takk for en veldig hyggelig kveld og genrøst tiltak av BB, med High End servering!!. Den eplekaken glemmer jeg ikke! Se bildene og spekemat og kaker og digg.


    Mitt inntrykk var følgende:
    1. Før selv testen hørt vi litt uanstrengt mens jeg klargjorde for målingene,
    Syns da det var en viss forskjell, og muligens noe anderledes lydbilde på kabel 2/nordost, som jeg foretrakk.
    2. I runde 1 er var for meg musikkstrykket avgjørende og jeg merket nok mindre forskjell enn de andre- muligens pga min eldre ører-. . Hadde ikke klart å skille dette i en ABX test tror jeg- Min eget spor(Six Blade knife) ) agvlitt krispere rytmegitar i venstre kanal med kabel 2(Nordost), Snikkers piaonstykke var en klart bedre målestokk, og spesielt på hodetelefoner var det som Retep sier en forskyving av lydbilde og krisphet /attack med kabel 2, ikke 100% som om kanaler byttet plass men,,,,mer som er refleks som ble introdusert . Med hodetelefoner merket jeg en tydelig forskyvning i lydbildet slik at piano ble mer i senter med den ene kabelen.



    Jeg fulgte med og fikk med meg litt av runde 2. Og det er da som Retep er som sier vanskelig å høre noe forskjell.
    Så det er dette desverre i tråd med de fleste kabletester og demoer jeg her vært med på: Først merker man en forskjell og ved mer prøving blir man usikker og er forvirret om det er en reell forskjell, iallefall jeg.

    Det som ubetinget var en stor forskjell var kombinasjonen Chord Hugo DAC+Nordost og Hendry DAC og BJC.. Her kan utgangsnivåmatchng ha noe å si i men rent lyttemessig på samme voluminnstilling var Hugo+Nordost klart å foretrekke.Men her det det etter min mening Hugo DAc en og ikke kabelen som utgjør forskjellen..spsielt etter erfaringen med runde 2.


    Målemessig er kapasitensen C i pF på Nordost kabelen 5 ganger større , og induktansen L i uH ca det halve i forhold til BJC. Forenklet tabell snitt av kabel par
    NO-Odin RCA C i pF 336, spec 62 ??
    NO L i uH 0.45 spec 0.21..
    NO R i ohm 0.07 spec ikke oppgitt

    Det er verdt å nevne at Capasitens verdien til NO er langt over det se delv oppgir, og burde kanskje kontrollmåles. Sjekket aparatet mitt mot andre referanser og målutstyr og spec på andre kabler og da stemmer det , så jeg undres over hva som har skjedd her. Men også andre NO kabler jeg har målt betydelig mye fra oppgitte data, så an kan lure på om NO oppgir C og L på annen basis


    BJ C i pF 68
    BJ L i uH 0.9
    BJ R i ohm 0.24

    NO Odin var 1M og BJC 1.2 M

    Målingen i rommet av frekevnsgang var slik på Pink noise fra Tidal Hifi :
    512922d1539367875-invitasjon-til-kabelaften-en-uformell-test-hf.jpg


    kalle 2 nordost.jpg


    Basert på målte elektiske egenskapene er forskjellene minimal og ikke hørbar
    nosim.jpg







    Tusen takk for invitasjon og en hyggelig og lærerik kveld. Du kan virklig glede deg over anlegget og musikke og ta det med ro på kabelfronten.Hadde ikke hørt Dared Saturn før men kombinasjonen av rørmagi og Harbeth høyttaler var god, og du har, som målingen vi tok bekreftet, kommet fram til beste høyttaler plassering vha ørene.




    PS: Jeg kan bekjenne at jeg tilhører nok målemafien og de kabelvantro, men har åpne ører så langt de rekker...
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det virker litt merkelig å lytte til kabler med så store variasjoner i frekvensresponsen.....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Også interessant at det hevdes å (tilsynelatende) være lydmessig forskjell på DAC fabrikater.
    Men det blir vel vanskelig å isolere denne erfaringen til den digitale eller analoge delen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn