Innspillingstid ?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Derfor har Intel pleid å teste alle Pentium-prosessorene sine, og påstemplet forskjellig nominell klokkehastighet avhengig av den faktiske kvaliteten på den enkelte CPU.
Kanskje de kan kjøres dobbelt så fort etter innspilling?

Endringer i elektronikkkretser som er relatert til hørbare endringer ved innspillingstid er vanskelig å måle, selv om det er lett å høre. Det er våre målemetoder som må forbedres.
Nei, sier du det? Så beleilig. Det er litt påfallende når alle slike myter av en eller annen grunn er umulige å verifisere, og går utenpå den fysiske virkelighet som resten av verden lever under.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Nei, sier du det? Så beleilig. Det er litt påfallende når alle slike myter av en eller annen grunn er umulige å verifisere, og går utenpå den fysiske virkelighet som resten av verden lever under.
Hvis du har interesse av å få verifisert dette vitenskapelig, sett i gang. Det er litt påfallende at de som skriker etter verifikasjon er de som er minst interessert i å forsøke å finne en plausibel forklaring på dette.

Det er ikke en plausibel forklaring at alle som opplever dette fenomenet er "lurt" av hifi-pressen og markedsføringstriks. Med mindre du da ønsker å underbygge dette vitenskapelig.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hvis du har interesse av å få verifisert dette vitenskapelig, sett i gang. Det er litt påfallende at de som skriker etter verifikasjon er de som er minst interessert i å forsøke å finne en plausibel forklaring på dette.
Det er vel de som faktisk fremsetter en påstand som bør avkreves en plausibel forklaring på den?

Min påstand var at solid-state elektronikk ikke vil endre elektrisk karakter som følge av innspilling. Den verifikasjon på dette som jeg finner mest nærliggende og hensiktsmessig å vise til, er de millioner på millioner av elektronikkretser som hver dag designes, spesifiseres, produseres, testes og fungerer i henhold til spesifikasjon og simuleringer "straight out of the box". Det kan også verifiseres ved å fremlegge masse ligninger fra elektronfysikk og komponentmodellering, men det er både lite hensiktsmessig og alt for tidkrevende.
 
K

knutinh

Gjest
Hvis du har interesse av å få verifisert dette vitenskapelig, sett i gang. Det er litt påfallende at de som skriker etter verifikasjon er de som er minst interessert i å forsøke å finne en plausibel forklaring på dette.

Det er ikke en plausibel forklaring at alle som opplever dette fenomenet er "lurt" av hifi-pressen og markedsføringstriks. Med mindre du da ønsker å underbygge dette vitenskapelig.
ABX-test - the solution to and cause of all problems :-D

-k
 
B

bamsemann

Gjest
Tåpelig diskusjon på å prøve å slå ihjel deres meninger ! Nei sorry Bamsemann, det har jeg så absolutt ikke prøvd . ("teoretiske fakta") Jeg har fått nøkterne svar som er usikker som meg , forklarende svar fra Løkken m. flere, og svar fra de som vil at verden skal være slik de selv oppfatter den skal være.( Eller blitt fortalt.)  

mvh
brand-x
Her er du på den igjen: Det lyser forutinntatthet lang vei. Du ville ikke ha innspill, du ville bare vise at du har rett... :eek:
 
B

bamsemann

Gjest
Det er vel de som faktisk fremsetter en påstand som bør avkreves en plausibel forklaring på den?

Min påstand var at solid-state elektronikk ikke vil endre elektrisk karakter som følge av innspilling. Den verifikasjon på dette som jeg finner mest nærliggende og hensiktsmessig å vise til, er de millioner på millioner av elektronikkretser som hver dag designes, spesifiseres, produseres, testes og fungerer i henhold til spesifikasjon og simuleringer "straight out of the box". Det kan også verifiseres ved å fremlegge masse ligninger fra elektronfysikk og komponentmodellering, men det er både lite hensiktsmessig og alt for tidkrevende.
Min påstand er derfor at solid-state elektronikk ikke målbart endrer karakter ved innspilling, eller svært liten målbar endring.

Hørbart kan endringen være veldig stor.......

Her levnes ingen tvil...

Bamsemann.. :)
 
B

brand-x

Gjest
Gbatokai !

Med all respekt å melde er vel strengt tatt Løkken den eneste som har forklart noe konkret her med henvisning til fakta. Kan ikke se at de "fenomen" troende har kommet med noe som underbygger deres påstand annet en synsing.

mvh
brand-x
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det er vel de som faktisk fremsetter en påstand som bør avkreves en plausibel forklaring på den?
Der kommer vi til kjernen. Slik jeg forholder meg til lyd, behøver jeg ikke elektronfysikk for å anerkjenne noe jeg gjentatte ganger opplever. Selv om du fra ditt perspektiv ønsker en formell forklaring, har du ingen anledning til å kreve dette av meg, nettopp fordi jeg ikke deler ditt perspektiv.

Er det ikke litt vel overfladisk å "legge fram masse likninger" som verifikasjon? Dette er da ikke vitenskap, men bare briefing med likninger?

Jeg skulle bli forbauset om det ikke fins rom i teorien for effekten som oppleves, også i lys av all elektronikk hvis funksjon ikke ser ut til å påvirkes av dette. Og det blir fryktelig vanskelig å kunne si konklusivt at effekten ikke eksisterer på generelt grunnlag, dvs. uten en hypotese å teste.

Og alt dette - hypotesen, likningene, teoriene og det hele overlater jeg nå tilbake i de objektive herrers favn, så kan dere styre med faenskapen. ;D ;D ;D

Dessuten - når ble hifi så pompøst at man skal legge fram elektronfysikalske forklaringer på det man hører med øra? ;)
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Gbatokai !

Med all respekt å melde er vel strengt tatt Løkken den eneste som har forklart noe konkret her med henvisning til fakta. Kan ikke se at de "fenomen" troende har kommet med noe som underbygger deres påstand annet en synsing.

mvh
brand-x
Det er da tåkete nok det Løkken har kommet med, en innsigelse i form av at datamaskiner ikke ser ut til å være påvirket av effekten - slett ikke noe motbevis - og en trussel om å slenge masse likninger på bordet, hvilket heller ikke beviser noen ting.

Hvis et skinn av vitenskap og fakta er det du er ute etter, er det bare å forsyne seg. Jeg understreker med all mulig respekt også at du ikke lenger "eier" debatten, den har som vanlig tatt kontroll over seg selv. ;)
 
B

bamsemann

Gjest
Det eneste
Gbatokai !

Med all respekt å melde er vel strengt tatt Løkken den eneste som har forklart noe konkret her med henvisning til fakta. Kan ikke se at de "fenomen" troende har kommet med noe som underbygger deres påstand annet en synsing.

mvh
brand-x
Det eneste du får frem ved denne tråden er en polarisering mellom de som KAN høre forskjell ved innspilling, og de som IKKE KAN høre forskjell ved innspilling.

Og du brand-x kan jo tydeligvis ikke høre forskjell ved innspilling...

Bamsemann... :-/
 
B

brand-x

Gjest
Bamsemann !

Er ikke litt av problemet blitt til at du begynner å ta dette vel personlig ved fortelle hvilken "gudebegavelse" du besitter som angivelig mange flere en meg ikke er i besittelse av. For det første er du jo flink å "dømme" personer som ikke er av din oppfatning til kun være opptatt av å ha rett. Hvilken verden du må leve i..... har aldri krevd at andre må være enig i det jeg oppfatter som min virkelighet. Hvilke skade rent personlig tar du med at andre underbygger min oppfatning ? Tror du overlever til og med ved å være saklig. Nei, du har helt rett jeg kan ikke høre forskjell etter "innspilling" det var derfor jeg startet denne tråden og ikke for å drite ut andre med en annen oppfatning. eller for den saks skyld snakke nedlatende om de som ikke helt mener det samme som meg. Du kan i det minste prøve å vise respekt for de som faktisk prøver å forklare selv om det nødvendigvis ikke passer inn i din oppfatning av virkeligheten.

mvh
brand-x
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Der kommer vi til kjernen. Slik jeg forholder meg til lyd, behøver jeg ikke elektronfysikk for å anerkjenne noe jeg gjentatte ganger opplever. Selv om du fra ditt perspektiv ønsker en formell forklaring, har du ingen anledning til å kreve dette av meg, nettopp fordi jeg ikke deler ditt perspektiv.
Det er greit nok det. For meg personlig er innspilling et ikke-problem, følgelig ser jeg liten grunn til å bruke tid og krefter på å forfølge en vitenskapelig forklaring. Det jeg opprinnelig skrev, og som såvidt jeg kan se fortsatt står ved lag, er at det ikke finnes noen plausibel forklaring på at solid-state elektronikk lar seg påvirke av innspilling. For meg er dette ikke noe problem, men det var nå engang nettopp en slik [les: plausibel forklaring] trådstarter etterspurte. Det han får, er selvsagt uplausible forklaringer en masse, som kanskje ikke alltid er like enkle å skille fra de plausible for en ikke-faglært, men det er nå engang slik hifi-diskursen er.

Er det ikke litt vel overfladisk å "legge fram masse likninger" som verifikasjon?
Det er i hvertfall lite hensiktmessig, derfor lar jeg stort sett være. De eneste gangene jeg kan huske å ha lagt frem ligninger her på HFS er i diskusjon med, eventuelt som utspill til, andre faglærte.

Dessuten - når ble hifi så pompøst at man skal legge fram elektronfysikalske forklaringer på det man hører med øra? ;)
Vel, hifi dreier seg jo om endel penger for mange. Når man avviser vitenskap og også avviser kontrollerte lytteforsøk [les: blindtesting som Knut henviser til], står man igjen med rent subjektive betraktninger som eneste sannhetsbærer. I en slik markedssituasjon ville i hvert fall ikke jeg viftet for ukritisk med tusenlappene. Nå koster ikke innspilling noe i seg selv, men dersom en selger som respons på min misnøye med en nyervervelse svarer "den må bare spilles inn et halvårs tid", så ville jeg nok ikke latt det argumentet veie for tungt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.127
Antall liker
2.649
Nå koster ikke innspilling noe i seg selv, men dersom en selger som respons på min misnøye med en nyervervelse svarer "den må bare spilles inn et halvårs tid", så ville jeg nok ikke latt det argumentet veie for tungt.
Dette må i så fall være myntet på de helt ferskeste blant oss hifi entusiaster. Og her burde hifi selgeren vise god moral og ikke utnytte sin posisjon og sitt kunnskapsnivå ovenfor "førstegangskjøperen" bare for å få solgt produkter. Men vi har good guys og bad guys overalt..

Hvis jeg skal definere meg selv som en gammel ringrev innenfor hifi, og det tror jeg, så er det helt uaktuelt for meg å beholde ett hifi produkt som i utgangspunktet ikke spiller så bra , for å håpe på at tingene bedrer seg.
Det skal spille bra rett ut av eska. Du skal ikke være særlig i tvil etter de første 5-10 sekundene. Du skal være noen-og-90% i mål. Men en trent lytter har en god anelse med hva som ligger uforløst i produktet, noe som kan tilskrives manglende innspilling.
Dette har med erfaring å gjøre.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Her er en som har gjort THD- målinger med innspilte og uinnspilte kondensatorer:

http://zerogain.com/forum/showthread.php?t=5937&pp=15

Her er hva Jelmax sier om innspilling av Black Gate kondensatorer: http://www.blackgate.jp/ebg2.htm

Blant de som selv har brukt ørene og loddebolten er det liten tvil om at mye elektronikk endrer lyd i løpet av en innspillingstid. Særlig elektrolyttkondensatorer kan endre seg betydelig etter mange timers bruk. Jeg tror knappest man finner diskusjoner mellom sakkyndige på internett omkring hvilke elektrolytter som egner seg til hva innen audio - uten at opplysninger om innspillingstid blir oppgitt. Og mens det er masse uenighet omkring hvilke lytter som fungerer best til hva - så er det liten uenighet om at mange av dem krever lang innspilling før de fungerer slik de skal.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Vel, hifi dreier seg jo om endel penger for mange. Når man avviser vitenskap og også avviser kontrollerte lytteforsøk [les: blindtesting som Knut henviser til], står man igjen med rent subjektive betraktninger som eneste sannhetsbærer. I en slik markedssituasjon ville i hvert fall ikke jeg viftet for ukritisk med tusenlappene. Nå koster ikke innspilling noe i seg selv, men dersom en selger som respons på min misnøye med en nyervervelse svarer "den må bare spilles inn et halvårs tid", så ville jeg nok ikke latt det argumentet veie for tungt.
Det er ingen tvil om at dette kan misbrukes, nettopp derfor er det så viktig å tilegne seg egen erfaring. For øvrig kan man vel si at mer objektive beskrivelser også misbrukes i salgsøyemed.

Edit: Takk til Bx for god link...
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg har ingen problemer med at du og andre ikke kan høre forskjell på innspilling, og at du mener det ikke er forskjell har jeg heller ikke noe problem med.

Men du prøver så godt du kan å undergrave våre forklaringer på forskjellene vi hører ved å kalle det voodoo og synsing.

Jeg syns jo dette er litt rart da du i utgangspunktet ba om innspill på hva vi syns skjedde ved innspilling, og når du får våres meninger så bare avfeier du dem.

Les innlegget til bx, kanskje han har et innspill du kan godta...

Jeg mener å høre forskjell, du mener å ikke høre forskjell alt ok, ingen sure miner av den grunn....

Bamsemann....... :)
 
K

knutinh

Gjest
Her er en som har gjort THD- målinger med innspilte og uinnspilte kondensatorer:

http://zerogain.com/forum/showthread.php?t=5937&pp=15

Her er hva Jelmax sier om innspilling av Black Gate kondensatorer: http://www.blackgate.jp/ebg2.htm

Blant de som selv har brukt ørene og loddebolten er det liten tvil om at mye elektronikk endrer lyd i løpet av en innspillingstid. Særlig elektrolyttkondensatorer kan endre seg betydelig etter mange timers bruk. Jeg tror knappest man finner diskusjoner mellom sakkyndige på internett omkring hvilke elektrolytter som egner seg til hva innen audio - uten at opplysninger om innspillingstid blir oppgitt. Og mens det er masse uenighet omkring hvilke lytter som fungerer best til hva - så er det liten uenighet om at mange av dem krever lang innspilling før de fungerer slik de skal.
Hva er verdien når han "av diverse grunner ikke kan vise målingene"?

Hvis hypotesen er at innspilling har signifikant innvirkning på eksempelvis kondensatorer, så forventer jeg å se målinger der man:

1) Sammenligner en og samme kondensator, før og etter "innspilling", helst 10 eller 20 stykker.
2) Måler Kapasitans eller andre relevante parametre og kan påvise en trend
3) Setter de samme kondensatorene inn i en kjent konstruksjon og viser at denne trenden gir en tilsvarende trend på enhetens karakteristikk
4) Viser ved ABX-testing at denne karakteristikken har signifikant hørbar effekt.

Noen vil sikkert si at "kravene" mine over er håpløst tungvinte. Men påstanden er faktisk at elektronikk-produkter "låter forskjellig" etter x timers innspilling pga enkelt-komponenter.

Jeg beklager at jeg ikke ble overbevist pga linken din, for jeg var virkelig interessert i å bli "omvendt". Alltid nyttig å få ny kunnskap.

mvh
Knut
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Med referanse til flere forsterkerkonstruktører: Utstyret "drifter" over tid. Serviceintervaller er ingen dum ide for å holde utstyret innenfor toleranseområdet. Den første jeg kjenner til som har tatt denne tanken helt ut er Per Abrahamsen; de nye forsterkerene varsler selv om at det er på tide å komme innom til justering. Verden er ikke svart/hvit.

Mvh
Håkon
Javel. Hva er det som drifter og hva er det som trenger justering?
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Bias i klasse A/B, ref. linken jeg la inn.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I løpet av denne perioden, hadde jeg dager med enorme mengder bass, dager med veldig skarp og tynn lyd osv., og forskjellene var så forbausende at jeg ved flere anledninger måtte tilkalle en kollega av meg -
Jeg kan ikke huske å ha sett data (fakta) for de endringene som skal skje i løpet av en innspillingsperiode. Jeg har aldri sett tall på hva som betegnes med "enorme" forskjeller. Så store endringer i bass, mellomtone, diskant osv. burde la seg måle. Selv små forskjeller lar seg registrere. Enorme forskjeller burde være enkelt. Kan jeg ha oversett noe? Finnes slik dokumentert måling?
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det er bare å sette i gang og måle, det. Selv har jeg ikke utstyr til det.
 
K

knutinh

Gjest
De som har sterkest meninger rundt dette har som regel ikke utstyr eller viten til å måle.

De som mot formodning måtte ha det har valgt å være merkelig stille i debatten på tross av at den har rast siden 80-tallet.

Uansett hva jeg argumenterer med vil de samme fantastiske påstandene om superledning, kevlar, komponenters følsomhet for varme, jitter, oppskalering, komme igjen og igjen. Og hver gang plasseres bevisbyrden på skeptikerne...

-k
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mener du at det innspillingstid er et slags komplott fra produsentenes side, eller...?

Det tror jeg vi kan skrinlegge. At utstyr drifter over tid, er ingen hemmelighet, derfor har mange klasse A/B-forsterkere mulighet for biasjustering. Se bl.a.:

http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html
Jeg er skeptisk til mye av det som står på tnt-audio sidene. Eller det som er skrevet av de som har innlegg der. Et eksempel:

Subject: YS Audio

Hi!
Just ran through your review ......

Symphonies and Concerto
Both units arrived double boxed and well packed. The outer boxed was stuffed with crumpled Chinese newspapers. The Owners Manuals could use some help (the English is poor) although it was easy to decipher the intent of the words.
Both units use point to point wiring in the audio circuits. (The power supply is mounted on a board.) Tubes used are a 6X4 as a rectifier tube, and 3 12AX7 tubes, one as an input tube for both channels. (The 12AX7 is a dual triode, basically two tubes inside the glass envelope.) The two remaining 12AX7s are the output tubes, which flank the input tube. Each 12AX7 is nestled inside a tube shield, presumably to reduce noise and interference. The buyer must install the 6X4. Funny thing here, while installing the tube, there a label beside the transformer "
Do not remove cover. No user serviceable parts inside." :)


The 6X4's are not used as rectifiers. The rectification is done bye 1N4007's at the secondary of the mains transformer.
Would you like to learn about the purpose of the 6X4?
Best regards,
Hans Kise
Norway

Hi Hans,

If I've made a mistake, please enlighten me.

I got the information about the 6x4 straight from the manufacturer's website. I've copied it here for your review:

The 6X4 Tube rectification opens up the soundstage and allows the music to "bloom".
The melody flows naturally, like a river. In contrast, solid state rectifiers emit electromagnetic pulses that resonate throughout the audio circuit and add an electronic haze that can be perceived as a highly unnatural noise or grain.
The unnaturalness of the solid state rectifier's turn on/turn off cycle creates a choppy, edgy feeling that over-emphasizes the leading edge of transients at the expense of a harmonic completeness and does not allow the individual notes to rise and decay naturally.

Best Regards,
Nels

Selv om det var referert til produsentens sider, var det altså feil. Bevisst forsøk på å lure kunder vil jeg påstå.
Her forklares det for alle at et 6X4 som likeretter gjør underverker med lyden. I motsetning til solid state likerettere. Så er det altså nettopp SS dioder som er benyttet som likeretter i dette produktet. Jeg har vist til felere eksempler fra tnt-audio som er graverende feil tidligere. Vær skeptisk!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
K

knutinh

Gjest
Nå trodde jeg at det enedelige beviset var der. Men av pussige grunner var beviset borte:
I regret that I am unable, for various reasons, to publish the actual results I measured. However, a brief summary...
:-D Sånn uflaks.... Nå som det enedelig skulle bevises en gang for alle.

Det er sikkert alliansen av mørkemenn (dvs Ingeniører) som har truet fyren til stillhet. :)

-k
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
De som har sterkest meninger rundt dette har som regel ikke utstyr eller viten til å måle.

De som mot formodning måtte ha det har valgt å være merkelig stille i debatten på tross av at den har rast siden 80-tallet.

Uansett hva jeg argumenterer med vil de samme fantastiske påstandene om superledning, kevlar, komponenters følsomhet for varme, jitter, oppskalering, komme igjen og igjen. Og hver gang plasseres bevisbyrden på skeptikerne...

-k
Som tidligere nevnt; dersom du er så opptatt av målinger, hvorfor ikke gå ut og måle og undersøke selv? Hva med å utforske litt og ikke bare lene seg tilbake og kreve/kritisere/kverulere?

Jeg, i likhet med mange andre her, har ikke noe spesielt behov for målinger i denne sammenhengen, da jeg allerede har et forhold til fenomenet som jeg synes er greit.

Audiomix; mener du nå at biasjustering på klasse A/B-forsterkere er juks og humbug? Evt. hvor vil du hen?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Her er hva Jelmax sier om innspilling av Black Gate kondensatorer: http://www.blackgate.jp/ebg2.htm
Fra referansen over:

On sale in 25 countries in the world with best reputation

¡Chief Features
Frequency Characteristic 10GHz (100,000 times higher than existing ones)
Transmission Speed The same as above (As fast as that of optical cables:The highest speed in capacitors)
Impedance, E.S.R.characteristic Very low (Reduced to 1/10)
Noise Value -174db (Reduced to 1/1000, the world record)
Phase Characteristic Perfectly accurate even in digital satellite broadcasting
Operating Temperature -40Ž to +85Ž (Hardly rises due to no ion consumption)
Life Span Almost permanent (25 to 30 years)

Enda en bløff eller bare litt slurv?
10 GHz?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det jeg opprinnelig skrev, og som såvidt jeg kan se fortsatt står ved lag, er at det ikke finnes noen plausibel forklaring på at solid-state elektronikk lar seg påvirke av innspilling.
Vi kan vel også si at det ikke finnes noen plausibel forklaring på hvorfor solid-state elektronikk ikke lar seg påvirke av innspilling.


brand-x:
Med all respekt å melde er vel strengt tatt Løkken den eneste som har forklart noe konkret her med henvisning til fakta. Kan ikke se at de "fenomen" troende har kommet med noe som underbygger deres påstand annet en synsing.
Jeg kan ikke huske at noen av oss har sagt at vi "synes" eller "tror" at vi hører forskjell, og "fenomen" får det jo til å høres ut som spiritisme. Hva med to høyttalere som måler så og si helt likt, og fremdeles spiller helt forskjellig? Hvor små målemessige forskjeller kan høres?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Hva er verdien når han "av diverse grunner ikke kan vise målingene"?

Hvis hypotesen er at innspilling har signifikant innvirkning på eksempelvis kondensatorer, så forventer jeg å se målinger der man:

1) Sammenligner en og samme kondensator, før og etter "innspilling", helst 10 eller 20 stykker.
2) Måler Kapasitans eller andre relevante parametre og kan påvise en trend
3) Setter de samme kondensatorene inn i en kjent konstruksjon og viser at denne trenden gir en tilsvarende trend på enhetens karakteristikk
4) Viser ved ABX-testing at denne karakteristikken har signifikant hørbar effekt.

Noen vil sikkert si at "kravene" mine over er håpløst tungvinte. Men påstanden er faktisk at elektronikk-produkter "låter forskjellig" etter x timers innspilling pga enkelt-komponenter.

Jeg beklager at jeg ikke ble overbevist pga linken din, for jeg var virkelig interessert i å bli "omvendt". Alltid nyttig å få ny kunnskap.

mvh

Knut
Det er helt sikkert mulig å spore forfatteren bak THD-målingene. Og hvis du spør pent får du sikkert flere detaljer.

Når det gjelder hørbarhet av THD, så finnes det ulike kilder som kan belyse dette.

Hvis du virkelig er interessert i komme til bunns i saken, så kan du jo gjøre en innsats selv. Start med å finne ut hva andre har funnet ut.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
"Fenomen" betyr kort og godt observerbar hendelse.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Vi kan vel også si at det ikke finnes noen plausibel forklaring på hvorfor solid-state elektronikk ikke lar seg påvirke av innspilling.
Jovisst, tallenes tale er ganske entydig.

Empirisk bevis finner man massevis av siden all annen solid-state elektronikk fungerer i henhold til spesifikasjonen rett ut av boksen.

Plausible forklaringsmodeller kan man også sette opp. Dette betinger imidlertid at man går inn i et smalt fagfelt (elektronfysikk), hvilket er lite hensiktsmessig på et forum der 95% ikke har relevant faglig bakgrunn. Men de som er fagfolk, de kan å modellere transistorer, de vet hva som skjer i elektriske kretser, hvis ikke kunne de ikke designet elektronikk som fungerer. Du skal lete hardt for å finne en fysiker eller elektronikkingeniør som tror at transistorforsterkeren hans må spilles inn.

Jeg kan ikke huske at noen av oss har sagt at vi "synes" eller "tror" at vi hører forskjell, og "fenomen" får det jo til å høres ut som spiritisme.
Hvis du hevder noe og ikke kan verifisere dette gjennom kontrollerbare, objektive forsøk, så er det tro i mine øyne. Kunnskap krever, i motsetning til tro, objektiv bevisførsel, det er dette som definerer forskjellen. Står du på en blindtest (eller flere) er den hørte forskjellen bevist, hvis ikke er den det ikke.

Så all den tid det ikke foreligger objektiv bevisførsel, eksempelvis entydige blindtester eller relevante målinger, dreier dette seg ikke om noe annet enn nettopp tro.

Hva med to høyttalere som måler så og si helt likt, og fremdeles spiller helt forskjellig? Hvor små målemessige forskjeller kan høres?
Jeg har aldri hørt om to høyttalere som måler så og si helt likt. Selv to eksemplarer av akkurat samme konstruksjon har avvik som er tusenvis ganger større enn de minste forskjeller som gode måleprosedyrer kan avdekke.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvis du hevder noe og ikke kan verifisere dette gjennom kontrollerbare, objektive forsøk, så er det tro i mine øyne. Kunnskap krever, i motsetning til tro, objektiv bevisførsel, det er dette som definerer forskjellen. Står du på en blindtest (eller flere) er den hørte forskjellen bevist, hvis ikke er den det ikke.
Dette betyr jo at du stiller samme krav til hobbyen som til ditt vitenskapelige arbeide. Det er ikke gitt at man kan forvente eller kreve over hele fjøla.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det å fastslå på et objektivt grunnlag om innspilling påvirker audioelektronikk er et vitenskapelig arbeide.

Siden de færreste har muligheter eller lyst til å påta seg et slikt, argumenterer man med subjektive erfaringer eller (med andre ord) tro. Jeg har da heller ikke avkrevd noen noe annet. Det er helt andre enn meg som ønsker og/eller prøver å forklare disse tingene "vitenskapelig" her.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Empirisk bevis finner man massevis av siden all annen solid-state elektronikk fungerer i henhold til spesifikasjonen rett ut av boksen.
Det er vel ingen av oss som har ment at elektronikken ikke fungerer ihht spesifikasjonene. Vi sier at komponenten gjennomgår en en lydmessig forandring de første timene fra den er ny. IM, THD osv er helt sikkert kliss likt. Dette må også sies å være empirisk begrunnet ettersom disse tingene er blitt dokumentert i lange tider.

Så all den tid det ikke foreligger objektiv bevisførsel, eksempelvis entydige blindtester eller relevante målinger, dreier dette seg ikke om noe annet enn nettopp tro.
Dette minner litt om situasjonen på slutten av 70-tallet, da japanske s-s superforsterkere hadde helt fantastiske måledata, ihvertall etter den tidens standard, og noen gale hi-fi friker påsto at dette ikke spilte like bra som gamle rør-greier engang. Nå vet vi jo bedre, men disse målemetodene ble ikke utviklet/oppdaget før noen hadde "hørt" problemet først.
 
K

knutinh

Gjest
Som så mange, mange ganger før:
Jeg har gjennomført blindtester og har basert min hobby på kombinasjonen av det og teoretisk kunnskap. Andre kan forkaste fysikken eller ha mye bedre hørsel enn meg, men det vedkommer meg ikke.

Hvis noen vil sable ned meg, Ivar eller andre for å være "bok-nerder" eller lignende så er jo det greit. Hver sine preferanser.

Fremdeles har jeg best erfaring med å ikke bruke gullører når det gjelder å få etterprøvbare dobbeltblinde testresultater :)

-k
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Dette minner litt om situasjonen på slutten av 70-tallet, da japanske s-s superforsterkere hadde helt fantastiske måledata, ihvertall etter den tidens standard, og noen gale hi-fi friker påsto at dette ikke spilte like bra som gamle rør-greier engang. Nå vet vi jo bedre, men disse målemetodene ble ikke utviklet/oppdaget før noen hadde "hørt" problemet først.
Det er en helt feil fremstilling av historien, hvilket jeg har redegjort for før. "Trumfkortet" man stadig drar frem er enten 70-talls-forsterkere eller jitter, men i begge tilfellene kan et raskt søk i publikasjonsarkivene til AES eller IEEE lett vise at tingene ikke var helt slik som hifi-blekkene ynder å påstå. Det var nylig en tilsvarende diskusjon rundt jitter, hvor noen hevdet at det var et ukjent fenomen som man oppdaget på 90-tallet fordi noen hørte at "noe var galt". Det tok omtrent fem minutter å finne frem fullstendige matematiske modeller av jitter, direkte relatert til digital audio, datert så tidlig som mellom 1975 og 1980. Jeg har også lest mangfoldige publikasjoner fra 60- og 70-tallet som viser i klare tall og formler alt om open-loop-linearitet og TIM (hvis det er den evinnelige Otala-klisjéen du tenker på, Otala var forøvrig en akademiker og uttrykte seg fagmessig primært i matematiske beviser og verifiserte sin forskning med blindtesting).

...jesus... ::) vet ikke helt hva jeg skal si.
Det du siterer er en elementær sannhet, på linje med feks "bly er tungt", så jeg vet heller ikke helt hva du skal si.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det er en helt feil fremstilling av historien, hvilket jeg har redegjort for før. "Trumfkortet" man stadig drar frem er enten 70-talls-forsterkere eller jitter, men i begge tilfellene kan et raskt søk i publikasjonsarkivene til AES eller IEEE lett vise at tingene ikke var helt slik som hifi-blekkene ynder å påstå. Det var nylig en tilsvarende diskusjon rundt jitter, hvor noen hevdet at det var et ukjent fenomen som man oppdaget på 90-tallet fordi noen hørte at "noe var galt". Det tok omtrent fem minutter å finne frem fullstendige matematiske modeller av jitter, direkte relatert til digital audio, datert så tidlig som mellom 1975 og 1980. Jeg har også lest mangfoldige publikasjoner fra 60- og 70-tallet som viser i klare tall og formler alt om open-loop-linearitet og TIM (hvis det er den evinnelige Otala-klisjéen du tenker på, Otala var forøvrig en akademiker og uttrykte seg fagmessig primært i matematiske beviser og verifiserte sin forskning med blindtesting).


Det du siterer er en elementær sannhet, på linje med feks "bly er tungt", så jeg vet heller ikke helt hva du skal si.
Tror du misforstår meg. Jeg sier at folk hørte ting som fremdeles ikke var alment kjent og forankret i tilgjenngelige teorier og målinger. Den gangen ville du også finne mennesker som mente dette var mest overtro ettersom målingene var perfekte. At man i ettertid kan si at det var noen som på den tiden kjente til disse nye teoriene, forandrer ikke på dette.
 
K

knutinh

Gjest
Tror du misforstår meg. Jeg sier at folk hørte ting som fremdeles ikke var alment kjent og forankret i tilgjenngelige teorier og målinger. Den gangen ville du også finne mennesker som mente dette var mest overtro ettersom målingene var perfekte. At man i ettertid kan si at det var noen som på den tiden kjente til disse nye teoriene, forandrer ikke på dette.
Men er det ikke interessant at det var teoretisk anlagte og kybernetikere som la grunnlaget for forståelsen, og ikke ufo-kretser?

De mest fantastiske uttalelsene innen hifi kommer gjerne fra reodor felgenener eller folk med helt fantastisk historie, mens nøkterne, "kjedelige" akademikere poster sine artikler i diverse journaler.

-k
 
Topp Bunn