Høyttalere Innspilling nødvendig og hva er det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Det er Fredag og god helg folkens. ;)

    Innspilling av høyttalere.
    Ja, hva er det for noe?

    Noen blir spilt inn etter få timer og andre flere hundre timer, sies det.

    Er det delefilteret som gjør det kanskje?

    Men... En fest gjør underverket med innspillingen, har jeg erfart.
    Kanskje det er nok?


    Finnes det noe dokumentert fasit på dette?





    Men
    170590_0.jpeg
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    25sek søk ga et lite utvalg tråder.

    Bare for å nevne noen. Du finner kanskje svar i de?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    25sek søk ga et lite utvalg tråder.

    Bare for å nevne noen. Du finner kanskje svar i de?
    Åhh..
    Uten å ha lest det, tviler jeg på at det er noe saklige svar på dette.
    Men nå har du jo sagt til meg mange ganger at jeg må starte ny tråd og ikke svare i gamle tråder.
    Så difor startet jeg denne.

    Men skal skumme igjennom å se om jeg finner noe Intressant.

    Imens er det lov å komme med sine betraktninger folkens 😊
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Klipsch i RF serien er no kjent for å bli bedre og bedre med tiden. Bassen låter som en søppelbøtte når de er ny, noen mener opp til 1000 timer før de løsner skikkelig. Personlig mener jeg det går mer på hvor mye bank du gir dem.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er nok i liten grad innspilling som trengs, og eventuelle endringer man hører er nok mest at man blir vant til lydsignaturen.
    Der tror jeg du er inne på noe av det ja.
    Tilvenning. 😊

    Men kan delefilteret ha noe å si?
    Lurer.. Fordi jeg skiftet utgangskondensatorer til noen nye større på en rørforsterker en gang. Og det låt ikke bra med en gang. Men etter ca 2 timer var det ok igjen. Det vi ofte mener er klare forskjeller.
    Men muligens innbilling?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    25sek søk ga et lite utvalg tråder.

    Bare for å nevne noen. Du finner kanskje svar i de?
    Da har jeg skummet igjennom.
    Eneste jeg fant var en påstand du skriv om.
    Men ingen linker eller noe som kan dokumentere påstandene dine.


    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/innspilling-av-høyttalere.80355/page-4#post-3190209
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Amir sjekket litt med det:


    Mitt inntrykk er også at det er jeg selv som venner meg til lyden av nye produkter. Med kabler synes jeg det virker ganske fjernt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Det undrer meg stort at folk ikke har fått med seg at menneske har en eventyrlig evne til og tilpasse seg, og det sammen med en god dose kognitiv dissonans blir det ikke lett.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mener vel mest at det finnes en dusin tråder med samme tema.
    Jepp, men ingen seriøse tråder, føler jeg.
    Der en klarer å finne ut om det er fantasi eller om det faktisk er noe i dette.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Amir sjekket litt med det:


    Mitt inntrykk er også at det er jeg selv som venner meg til lyden av nye produkter. Med kabler synes jeg det virker ganske fjernt.
    Utfra hva han mener, har jeg gjort riktig i å slakte høyttalere i begynnelsen av min lytteperiode 🤔👌
    Men er det riktig?
    Mye av hans målinger er bob bob.
    Hvorfor? Jo han måler de nye og det er ingen målinger etter 100-200 timer.
    Han mener at pga hans målinger de 2-3 første timene burde det vert klare forskjeller utfra hva folk sier.
    Ja..hmm..ja er bare delvis enig.
    En 100% sikker test ville vert å målt på nye utspilte høyttalere. For så å målt etter at de har fått f.eks 100 timer.

    Men regner med dette er det nærmeste vi kommer en slik måling?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det kan ta noen få timer ( kanskje ) å myke opp opphengene på nye høyttalere er vel forsåvidt troverdig, - det skader i alle fall ikke, - men hundrevis enn si tusen timer??? Neppe...
    For flere år siden var påstanden at man skulle la nye elementer få er par timer med feks 50 Hz med "passende" utsving....skader ikke det heller, når man likevel bygger nye kabinetter..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det undrer meg stort at folk ikke har fått med seg at menneske har en eventyrlig evne til og tilpasse seg, og det sammen med en god dose kognitiv dissonans blir det ikke lett.
    Ja vi tilpasser oss. Eller vertfall kan tilpasse oss.

    Men plutselig etter tja 100 timer ca ?
    Eller etter en fest der høyttalerne har fått kjørt seg noe mer, enn den pling plong musikken til vanlig?

    Merk at jeg mener ingen ting.
    Bare prøver å skjønne alt dette her. 🤔😊
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Ofte angir produsent noe om dette. Om det er for å få mindre reklamasjoner eller for faktisk kommer med gode anbefalinger. Vet ikke, men jeg følger REL og tenker det er en mekanisk greie å hensyn ta « break in»
    Se video snutt
     
    Sist redigert:

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Har opplevd at det kan ta flere hundre timer med innspilling.
    Har HT som startet ut med piggtråd lyd og som nå spiller veldig jevnt.

    Litt mer usikker om dette kan stemme, men i et par tillfeller har jeg tatt i bruk HT som har vært ute av drift over tid og opplevd at de også har hatt godt av en god del innspilling om enn ikke like mye kanskje.

    En god grunn til å kjøpe brukt i tillegg til økonomien da selvfølgelig.
    Har ikke roen til å vente noen mnd for å finne ut var gode greier.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ofte angir produsent noe om dette. Om det er for å få mindre reklamasjoner eller for faktisk kommer med gode anbefalinger. Vet ikke, men jeg følger REL og tenker det er en mekanisk greie å hensyn ta « break in»
    Her viser de vertfall til 6db forskjeller.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Har aldri hørt natt og dag forskjell på en ledning, ei heller natt og dag forskjell på en kald mot en varm forsterker, men jeg har hørt natt og dag forskjell på ny mot innspilt høyttaler.

    Har eid Klipsch Stadium, låt fullstendig drit da den var ny, ungene mobbet meg for den elendige lyden, etter 5 dager med bank fra Infected Mushrooms sa ungene: Helsike kor det lille anlegget spiller.

    Tilsvarende opplevelse med Klipsch RF82, Bassen låt som om du slo på en søppelsekk, etter flere måneder med normal spilling så spilte de som bare rakkeren, dette har ikke noe med menneskelig tilpassing å gjøre. Forskjellen var enorm, himmel og hav, natt og dag.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt natt og dag forskjell på en ledning, ei heller natt og dag forskjell på en kald mot en varm forsterker, men jeg har hørt natt og dag forskjell på ny mot innspilt høyttaler.

    Har eid Klipsch Stadium, låt fullstendig drit da den var ny, ungene mobbet meg for den elendige lyden, etter 5 dager med bank fra Infected Mushrooms sa ungene: Helsike kor det lille anlegget spiller.

    Tilsvarende opplevelse med Klipsch RF82, Bassen låt som om du slo på en søppelsekk, etter flere måneder med normal spilling så spilte de som bare rakkeren, dette har ikke noe med menneskelig tilpassing å gjøre. Forskjellen var enorm, himmel og hav, natt og dag.
    Må si meg hjertens enig i dette med innspilling av høyttalere.

    Min erfaring er at om du har svært lettdrevne høyttalere, er dette med innspilling en større faktor om du har tungdrevne høyttalere.

    Har selv hatt Dynaudio talere, som var "middels" følsomme, hvor jeg ikke merket særlig endring etter en ukes bruk.

    I andre enden lå svært lettdrevne saker, med Eminense elementer på 97+ dba følsomhet, som tok en evighet å få til å "løsne". Har hørt flere som mener det er opp mot 600-1000 timer på en del meget lettdrevne saker. Det er og min erfaring....

    Tar gjerne imot kommentarer og innspill fra andre som faktisk har teste begge deler...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Ofte angir produsent noe om dette. Om det er for å få mindre reklamasjoner eller for faktisk kommer med gode anbefalinger. Vet ikke, men jeg følger REL og tenker det er en mekanisk greie å hensyn ta « break in»
    Se video snutt
    Har en følelse av at dette handler mest om hvilket marked produsenten sikter seg inn på... Rel = de audiofile liksom.

    Leste en gang tidligere at SVS ba kjøpere bare se bort fra break-in, litt det samme der - markedsføring inn mot litt mer "no bullshit" folk :ROFLMAO:

    Leste linken din og tenkte fort at REL ikke er noe produkt for meg 😁
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Blir bare anekdotisk bevis, men vi har relativt nylig sendt et høyttalerpar avgårde til test som både har vært hos Stereopluss til test i juni, og vært primærhøyttalerne i testrommet vårt de siste månedene. Dvs at de hadde mange hundre timer under beltet (deler av det på full pupp). Bygget så et nytt par med kliss nye elementer som erstatning til testrommet. Høres helt likt ut fra første tone, ingen hørbar forskjell som jeg klarer å legge merke til selv om jeg setter på testlåter jeg har hørt titalls om ikke hundre ganger. Så hvis det er en forskjell på et nytt og "innspilt" element så er den nok neppe stor hvertfall.

    Vi har gjort lignende bytter av subber tidligere med samme resultat.

    Så er dette kun basert på elementene vi bruker naturligvis. I teorien kan det vel være større forskjell med andre materialer og andre type oppheng, men at det er stor forskjell har jeg ikke spesielt stor tro på.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, vet ikke, driver fortsatt med å innspille mine 12 år gamle høyttalere....og min 41 år gamle kassettspiller, blir bedre for hver dag!
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Heybrook har jeg i hus, ingen hørbar forskjell.
    1634332239489.png

    DIY høyttalere med Scanspeakelement, har jeg i hus, ingen hørbar forskjell.
    1634331905299.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns Klipsch Heresy III ble bedre av å spilles inn, når jeg hadde dem for en del år siden. Men den grunnleggende signaturen med svært begrenset bass output forsvant aldri, samme hvor mye deng de fikk. Men de gikk etter min hukommelse fra å låte temmelig utfordrende til å bli riktig så smoothe og fine, til tross for sine begrensninger i bassen. Tror de 12" bassene som sitter i dem har veldig stive oppheng.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Blir bare anekdotisk bevis, men vi har relativt nylig sendt et høyttalerpar avgårde til test som både har vært hos Stereopluss til test i juni, og vært primærhøyttalerne i testrommet vårt de siste månedene. Dvs at de hadde mange hundre timer under beltet (deler av det på full pupp). Bygget så et nytt par med kliss nye elementer som erstatning til testrommet. Høres helt likt ut fra første tone, ingen hørbar forskjell som jeg klarer å legge merke til selv om jeg setter på testlåter jeg har hørt titalls om ikke hundre ganger. Så hvis det er en forskjell på et nytt og "innspilt" element så er den nok neppe stor hvertfall.

    Vi har gjort lignende bytter av subber tidligere med samme resultat.

    Så er dette kun basert på elementene vi bruker naturligvis. I teorien kan det vel være større forskjell med andre materialer og andre type oppheng, men at det er stor forskjell har jeg ikke spesielt stor tro på.
    Følsomhet? dba??
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg behøver vel ikke fortælle folk at "ophænget/bølgen" skal have silicone engang imellem hvis det er af gummi?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ofte angir produsent noe om dette. Om det er for å få mindre reklamasjoner eller for faktisk kommer med gode anbefalinger. Vet ikke, men jeg følger REL og tenker det er en mekanisk greie å hensyn ta « break in»
    Se video snutt
    Nå skal jeg være forsiktig med å si noe negativt om andre merker, så jeg får presisere at dette er kritikk av markedsføring og ikke produkt. :) Dette er ikke første gang jeg har lest artikler fra REL hvor jeg tenker at dette nok handler mest om å skape en opplevelse av REL som noe eksklusivt og "annerledes" enn tilsvarende produkter. Argumentene deres for å bruke high level input er i samme gate.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det ingen som har hørt et nytt Lowther element kontra et som har spilt noen timer? :)..

    REL.. De beste kommersielle subbene, om en ser på salgstall.. :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innspilling er rett og slett å få mykna opphenget på drivere.
    Det er ikke verre enn det.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Innspilling er rett og slett å få mykna opphenget på drivere.
    Det er ikke verre enn det.
    Ja, men hvor hørbart er forskjellen før og etter? Det er jo verdt å merke seg at i mitt eksempel over så er det som om du hadde hatt et par høyttalere som du har hatt en stund, og så kjøpt et nytt par helt identiske høyttalere og byttet dem ut. Ikke så vanlig situasjon.

    Teori: Man kjøper nye høyttalere (typisk ikke like de man hadde fra før), og i starten vil det høres uvant ut fordi de høres forskjellig ut fra de man allerede har. Etterhvert blir man vant til lyden, men feiltolker hva som skjer og oppfatter det som at det er høyttalerne som forandrer seg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Recona et par JBL E140.
    De fikk tydelig mer nivå i bassen etterhvert som spilte.
    Måtte etter noe spilling justere DSP.

    Dette kan nok variere fra driver til driver.

    En skal nok samtidig ikke skimse av hvordan huene våre fungerer og at vi blir vandt med ting.
    Det tar vistnok 1000 timer å bli vandt med ulydene fra Klipsch..... :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Det er vel ingen eiere som påstår at Utopia lyder bra når de er pakket ut, snarere tvert om.

    Bruksanvisningen til Focal Utopia (hodetelefoner):


    INNKJØRINGSPERIODE

    • Disse hodetelefonene krever en innkjøringsperiode for å fungere på sitt beste.
    • De vil løpe seg naturlig inn etter flere timers lyttetid.
    • Hvis du vil fremskynde prosessen, anbefaler vi å spille veldig bassmusikk gjennom dem i minst 24 timer med et relativt høyt volum.
    • Dette stabiliserer høyttalerdriverne og lar deg få det beste ut av hodetelefonene
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei vet dere hva!

    Nå må dere slutte å ta opp høyst private problemer! 😂 Kan ikke skjønne at dette er noe allmennyttig tema. Om utstyr må spilles inne eller ei, hva spiller det for rolle? Er ikke akkurat slik at man må ta spesielle hensyn når produktet er nytt, det er tut og kjør fra første stund. Om ting låter bedre med tid. Flott! Det er uansett ikke fordi man fulgte et spesielt rituale i starten.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har fortalt historien om den gangen jeg byttet fra Klipsch RF3 til RF5, det gjorde mye med min oppfatning av fenomenet innspilling, og førte til en del oppfølgende eksperimentering. Her er historien omatt...:

    RF3 spilte bass av en type som opplevdes større enn disse kassene skulle få til, og jer regnet med at RF5, som på papiret gikk litt dypere, skulle ha samme type bass. Da jeg koplet dem opp, måtte jeg faktisk reise meg og sjekke om bassene var tilkoplet; det var tilnærmet null bass i dem. Dette var før jeg hadde begynt å grisebanke nye høyttalere på Krell-intensiven, så jeg lot dem spille, spille og spille.... Men de holdt på sin tynne, kjipe stil. Etter noen måneder ga jeg opp, og investerte i en Klipsch toppmodell sub.
    Etter et års tid med sub, kom en venn fra almuen innom, og etter litt frem og tilbake lurte han på hva en subwoofer egentlig gjorde i et oppsett? Jeg ville vise, og satte på en låt med svært dype toner, rommet ristet og alt var som det skulle. Så koplet jeg ut sub'en og spilte igjen, samme låt, samme volum. Da demoen var ferdig, måtte jeg bare si det som det var:
    - Som du nettopp hørte, gjør altså suben.... ingenting.

    Det var både et sjokk og en aha-opplevelse. Aldri hørt høyttalere som endrer seg så mye som akkurat RF5, dessuten har jeg hørt en del jeg ikke merker forskjell på, overhodet. Men generelt gir jeg alle nye høyttalere et par runder real juling en stund før jeg mener så mye om dem.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Har fortalt historien om den gangen jeg byttet fra Klipsch RF3 til RF5, det gjorde mye med min oppfatning av fenomenet innspilling, og førte til en del oppfølgende eksperimentering. Her er historien omatt...:

    RF3 spilte bass av en type som opplevdes større enn disse kassene skulle få til, og jer regnet med at RF5, som på papiret gikk litt dypere, skulle ha samme type bass. Da jeg koplet dem opp, måtte jeg faktisk reise meg og sjekke om bassene var tilkoplet; det var tilnærmet null bass i dem. Dette var før jeg hadde begynt å grisebanke nye høyttalere på Krell-intensiven, så jeg lot dem spille, spille og spille.... Men de holdt på sin tynne, kjipe stil. Etter noen måneder ga jeg opp, og investerte i en Klipsch toppmodell sub.
    Etter et års tid med sub, kom en venn fra almuen innom, og etter litt frem og tilbake lurte han på hva en subwoofer egentlig gjorde i et oppsett? Jeg ville vise, og satte på en låt med svært dype toner, rommet ristet og alt var som det skulle. Så koplet jeg ut sub'en og spilte igjen, samme låt, samme volum. Da demoen var ferdig, måtte jeg bare si det som det var:
    - Som du nettopp hørte, gjør altså suben.... ingenting.

    Det var både et sjokk og en aha-opplevelse. Aldri hørt høyttalere som endrer seg så mye som akkurat RF5, dessuten har jeg hørt en del jeg ikke merker forskjell på, overhodet. Men generelt gir jeg alle nye høyttalere et par runder real juling en stund før jeg mener så mye om dem.
    Ahh, jeg har ventet på deg Håkon, du leste vel min opplevelse lenger oppe?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn