Høyttalere Innspilling av høyttalere for første gang

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
God dag.

Jeg har for første gang et par nye høyttalere i stuen.

Klipsch rp160m er nye, så jeg veksler mellom dem og et par innspilte b&w 685s2.

Det lyder ganske så trangt første timen gitt!

Håper på forbedring i høy mellomtone, kan jeg vente meg det?

Mvh
 
H

Hifibasillen

Gjest
Kan nok løsne litt etterhvert men ikke forvent allverden, vært Klipsch man selv og forventet store forskjeller etter noen dager med spilling.

Hør musikk og kos deg, eventuelt la radioen stå på når du er vekk.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.248
Antall liker
9.480
Torget vurderinger
2
Prøv ulik oppstilling og vinkling. La de spille masse. Returner før 14 dager om du ikke blir fornøyd
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sett de tett mot hverandre og la de spille i motfase.
Da hører du de nesten ikke, å kan spille ganske høyt.
Snakker nå om når du ikke er hjemme:=)
Da får du "banka" de løs.
 

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
To ekstremer

De to høyttalerene er i hvert fall meget annerledes fra hverandre.
B&W er ekstremt sympatiske men ikke noen jeg hadde tatt med i krigen for å si det sånn, savner litt tempo i bassen sammen med min Tandberg tr1000 og ikke spiller de høyt nok heller. Til rødvinslabberras er de veldig fine.
Klipschene er foreløpig raskere og tørrere i bunnen, som jeg liker, men de mangler noe i topplokket. Som sådan passer de ypperlig å sende i krigen, alene.
 

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
Sett de tett mot hverandre og la de spille i motfase.
Da hører du de nesten ikke, å kan spille ganske høyt.
Snakker nå om når du ikke er hjemme:=)
Da får du "banka" de løs.
Det hadde jeg gjort om ikke det var for at jeg har litt lyst til å være her når de våkner!
Akkurat passe spennende avveksling fra kontorarbeidet. Gir det helgen, deretter intensivkur som du foreslår før evnt. retur.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Klipsch kan være særlig langdryge å spille inn. Noe av grunnen er at de spiller så forbasket høyt på lite effekt. Hvis du bare hører på moderat nivå så kan det ta EKSTREMT lang tid å spille inn. Jeg har kjøpt brukte Klipschhøyttalere som har vært flere år gamle som faktisk har endret seg betraktelig etter noen skikkelige sjøslag. Det er spesielt bassen som trenger "knørving". Sett på sinustone på 30hz f.eks og skru opp til du ser elementet jobber en del (ikke maksimalt), og la det stå på ihvertfall 24 timer.
 

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
Klipsch kan være særlig langdryge å spille inn. Noe av grunnen er at de spiller så forbasket høyt på lite effekt. Hvis du bare hører på moderat nivå så kan det ta EKSTREMT lang tid å spille inn. Jeg har kjøpt brukte Klipschhøyttalere som har vært flere år gamle som faktisk har endret seg betraktelig etter noen skikkelige sjøslag. Det er spesielt bassen som trenger "knørving". Sett på sinustone på 30hz f.eks og skru opp til du ser elementet jobber en del (ikke maksimalt), og la det stå på ihvertfall 24 timer.
Takk for tipset. Er det slik å forstå at ikke diskanten trenger særlig innspilling og at den fortsetter som nå, eller mener du bare at bassen er ekstra treig å spille inn?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er en mekanisk greie. Det er kantopphengene som trenger litt oppmykning, etc. Det er ikke noe gitt tidsintervall som trengs, bare litt skikkelig massasje. En halvtime med skikkelig trøkk kan være nok, mens flere år med frøkenspilling ikke har noen effekt i det hele tatt.

Ikke dermed sagt at alle høyttalere vil endre seg med "innspilling" i det hele tatt helelr, selvsagt.
 

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
Da satte jeg dem ti cm fra hverandre i motfase. Rart, som å ha propper i ørene. Blir spennende i kveld!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da satte jeg dem ti cm fra hverandre i motfase. Rart, som å ha propper i ørene. Blir spennende i kveld!
Hvis du skyver dem enda nærmere hverandre og legger en dyne over, blir de enda mindre sjenerende for omverdenen. :) Hvis de kan spille i mono, enda bedre. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bare pass på at du ikke spiller høyere enn de tåler, når du ikke hører hvor høyt du faktisk skrur opp. :)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
En kamerat av meg prøvde (motfase / dyne) trikset på Klipsch rf 83. Det virket nesten ikke i det hel tatt. Lyden ble øredøvende høy okke som.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg brukte pink og white noise for å spille inn mine høyttalere. Ikke alt for sjenerende, og effektivt nok - i alle fall for meg.
 

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
Julestemning i stua nå. Har kjørt ganske hardt i motfase under dyne og måtte ta en pause for å sjekke selve grunnlaget for bytte av høyttalere; O helga natt med Jussi Bjørling! Det var her det ble åpenbart bløtt med tr-1000 og b&w.
Helt utrolig mye mer kraft og autoritet i fremføringen fra klipschene, gøyalt! Fremdeles litt som å pusse tenna med stiv børste men allerede kanskje littegrann bedre muligens
 

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
Haha. King Kunta sier at klipschene blir, uansett! Om de har enda mer i seg etter langvarig innspilling tar jeg det som en bonus.
Takk for meg i dag
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg spilte inn noen pappelementer og de trengte mellom 180 og 200 timer på å løsne skikkelig, har vel spilt 4-500 timer på de til sammen nå og de siste 300 timene har endret de lite, så lang innspillingstid ville jeg anbefale. :)
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Har hatt en haug med forskjellige klipsch, og en ting er sikkert. Det kan ta en god stund før det låter bra! Sikker på at mange selger pga at det låter ræva, og ikke venter til de for kjørt seg inn.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Her har jeg en liten tråd om innspilling av høyttalere med en lenke til en som har skikkelig kjøtt på beina. Min egen erfaring stemte jo med det som Phil Ward viser til i artikkelen, uten at det har noen som helst almen betydning. Men jeg syns at viteskapelig metode er en grei veviser også i "lydriket". Men for all del "Boys want to have fun."

https://www.hifisentralen.no/forume...36-innspilling-av-ha-yttalere-litt-fakta.html

11 dager til julaften. Da håper vi på harde og tunge pakker !

Dr E
 

Saunier

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.03.2015
Innlegg
50
Antall liker
18
Sted
Oslo
Min erfaring som fersk innspillingsleder her i stuen, hjulpet av alle deres gode råd tips og triks er at høyttalerene i hvert fall er fullt brukbare nå etter 6-7 timer ganske hard innkjøring. At det er forskjell mellom det jeg hører nå og første timen er jeg helt klar på.
For det første har jeg et annet par referansehøyttalere tilgjengelig med en vrider, for det andre har jeg holdt den psychoakustiske påvirkningen på et minimum (vil jeg tro ettersom jeg ikke ennå hemmelig foretrekker å spille høyttalerene i motfase under en dyne)
Jeg er veldig fornøyd med anlegget nå, men om lyden gradvis blir enda bedre av tre hundre timer til bring it on!
 
Topp Bunn