Høyttalere JBL 4312E, trenger innspilling ?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Hei,

Har nylig kjøpt et par nye JBL 4312E til konas anlegg som erstattere for hennes gamle (og gode) B&W 805 Matrix. Hun spiller hovedsakelig pop & rock.
Abrahamsen forsterker, rør CD spiller og også PC/Wimp HiFi.

Men; selv om dette er forholdsvis kostbare høyttalere så er jeg med mine ører (som rett nok er tunet inn med Respons Grand D og Conrad Johnson) ikke imponert. Det låter klinisk og også noe spisst, og hun fikk ikke det PA trøkket i bassen som hun hadde sett for seg med 12"'er som det jo er i disse.

Så; er dette fordi de er helt nye og trenger endel timers innspilling, eller er de rett og slett ikke egnet som stuehøyttalere? Rommet er lite og hun sitter 2-3 meter unna, så det burde være OK med denne type monitorer.

Hun har enda returrett på dem/nettkjøp, så vi vurderer retur dersom de ikke "brenner inn" til en annen signatur.

Mvh Ole
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.255
Antall liker
9.044
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
de trenger nok en del timer ja før det både løsner i bassen og at diskant og mellomtone finner sin plass.. :) ellers kan det vel være noe med plassering? :)
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Plassering bør være OK; rimelig nær hjørne, så drahjelp for bassen burde det i alle fall være. Skal prøve å la dem spille et par dager.

Andre erfaringer? Kanskje monitor-designet innebærer den type presis/klinisk signatur jeg altså ikke begeistres av?
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Mine mangler overhodet ikke noe i bunnen lenger. Men de trenger litt push...

mvh.
Stian
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Rett fra boks, så låter de som en... blikkboks.

Gi de 4-5 timer med sammenhengende spilling, så skal du se at det løsner. Bass og punch har de masse av. Til og med på lavt volum. Jeg har stue på 3.60 x 3.60. Ca samme avstand som din samboer. De står ca 20 cm opp fra gulvet.

Forskjellen på lyden etter at de har løsnet er ikke sammenlignbar. Var bekymret de første timene selv, skikkelig bekymret. Men det slapp fort. Nå er det bare fryd og gammen. Det er de HT jeg har hatt som har gitt størst forskjell fra ut av emballasje til noen timer på baken.
 

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Innlegg
199
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Slapp av, har nettop kjøpt disse selv og di løsner mer og mer etter hvert. Jo mer du hører på dem jo mer liker du dem.
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Du burde nesten oppgi hvor mange timer det er spilt på de. Når du snakker om dere kanskje vil returnere en vare, så antar jeg at dere har gitt de noen timer på baken? Ikke la den tanken komme når HT nesten er rett ut av emballasje.

Ser du forresten i tråden til JBL for ca. en uke tilbake, så ser du at flertallet opplevde akkurat det dere opplever nå :)
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Mine låt svært tilbakeholdne og innestengt de første timene, men raknet rimelig bra etter 5-6 timer og nå går de dypt og spiller med en ganske fin klarhet etter en 10-12 timer effektiv lytting :) Pass på å følg etter med mid/tweeter knottene etter hvert som 12" begynner å leve :D
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Overgangen fra b&w til jbl studio monitorer er nok litt hard hvis de 805'ene har samme lydsignatur som cm-serien. CM10 låt mykere i mellomtone/topp enn JBL 4319. 4319 låt bra på elektronikk som heed og på nad, men jeg tror neppe jeg hadde likt 4319 på hegel f.eks. Nå har jeg ikke hørt 4312, men regner med de er i samme gate som 4319.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hva er planen med de utskiftede 805 Matrixene?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hei,

Har nylig kjøpt et par nye JBL 4312E til konas anlegg som erstattere for hennes gamle (og gode) B&W 805 Matrix. Hun spiller hovedsakelig pop & rock.
Abrahamsen forsterker, rør CD spiller og også PC/Wimp HiFi.

Men; selv om dette er forholdsvis kostbare høyttalere så er jeg med mine ører (som rett nok er tunet inn med Respons Grand D og Conrad Johnson) ikke imponert. Det låter klinisk og også noe spisst, og hun fikk ikke det PA trøkket i bassen som hun hadde sett for seg med 12"'er som det jo er i disse.

Så; er dette fordi de er helt nye og trenger endel timers innspilling, eller er de rett og slett ikke egnet som stuehøyttalere? Rommet er lite og hun sitter 2-3 meter unna, så det burde være OK med denne type monitorer.

Hun har enda returrett på dem/nettkjøp, så vi vurderer retur dersom de ikke "brenner inn" til en annen signatur.

Mvh Ole
Har hørt disse selv i et rom på litt over 20m2 drevet av en mcintosh ma6900 og tross 12" så var dette tamt! Klarte ikke fylle rommet med musikk slik jeg er vant til ihvertfall! Bra mellomtone og brukbar bass men egner seg nok best i små rom med kort lytteavstand vil jeg tro :/
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Takk til alle for respons, da er det bare å sette på en CD på replay og la den snurre etpar dager mens man er på jobben. Ble som mange andre som har handlet disse tydeligvis også ble, bekymret; blikkboks er ikke akkurat det jeg forventet å høre. Det rare er at det var på rock dette var mest påtagelig, på f.eks. akustisk kirkeorgel i katedral så låt det vesentlig bedre. Jeg hadde antatt det motsatte.

Min erfaring med JBL er minimal, så uroen dukket derfor opp om dette var er en hate/love høyttaler, og jeg faller så langt i 1. kategori der. Hadde det enda vært litt rå og vulgær PA lyd, men det er ikke engang det.

Men, har altså spilt på dem under 1 time .... innser jo at det er svært lite, derfor jeg spurte spesifikt om innspilling.

Nå blir det Replay et par dager!

Mvh Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ingen plan foreløpig, de står pent på et skap og venter. Hadde selv samme type i hovedanlegget da disse kom på midten av 90 tallet var det vel, og ble mottatt med jubel av de aller fleste anmeldere. Så kanskje de blir med på hytta - hva kan de være verdt på bruktmarkedet i dag?

Hva er planen med de utskiftede 805 Matrixene?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
dette er jo ikke en pa høytaler rett og slett, men en studio monitor, derav ikke vanskelig å skjønne hvorofr mange kan bli negativt overrasket hvis de ikke fikk med seg forskjellen ? har testet mine nå på en marantz receiver og en doxa 70b , har ingen problemer med å fylle hverken det rommet de står i eller naborommet med lyd, man kan fint sitte lenger enn 2 m unna , faktisk en fordel imo
plassering litt opp fra gulv , nær bakvegg
de spiller kontant og fint imo
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Ingen plan foreløpig, de står pent på et skap og venter. Hadde selv samme type i hovedanlegget da disse kom på midten av 90 tallet var det vel, og ble mottatt med jubel av de aller fleste anmeldere. Så kanskje de blir med på hytta - hva kan de være verdt på bruktmarkedet i dag?

Hva er planen med de utskiftede 805 Matrixene?
Tipper de selger for mellom 4`og 6`, alt etter stand og tilbehør. (Stativer/original emaballasje/kabler osv)
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.771
Antall liker
2.327
Sted
Portugal
JBL

Jeg har ikke hørt 4312E, men vil tro JBL med denne ville gjenskape noe fra tidligere tider.
4310, 4311, L100 Det er mange flere varianter. L100, 4310


l100-431x_small.jpg


4312E og de tidligere modeller er ikke laget med tanke på overdreven bass eller gi lyd som en PA høyttaler.
L100 er den høyttaler som er produsert i størst antall av alt som er produsert i hele verden.

Skrivefeil. RETTET.
 
Sist redigert:

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Det er altså 4312E hun har kjøpt, ikke 4311E, se link under. Vi visste det var monitor og vi hadde derfor forventet mer presis finesse og sammenheng i lyden, og spesielt en større tyngde og mer trøkk pga 12". Derfor min analogi til PA som selvsagt er noe annet enn monitor - jeg søker ikke PA lyd som mangler nettopp finesse og sammenheng, selv om trøkket er tilstede.

Håper innspilling fikser mye av dette, JBL med 12" burde kunne klare noe helt annet enn det jeg så langt har hørt. Har også testet dem på mine CJ LP 140 monoblokker og det ga heller ikke hakeslepp selv om det da var mer bredde og mindre spisst enn med hennes Abrahamsen integrerte.

Blir spennende å se om de er spilt inn og serverer hakeslepp før retur-fristen utløper :)


JBL Studio Monitor 4312 E - JBL
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Spent på hva du konkluderer med etter noen timers innspilling. Mine JBL monitorer på kontoret hjemme ga meg litt hakeslepp rett ut av eska, over hvor kjipt det låt. Jeg lengtet tilbake til Logitech-anlegg og det som verre er, og det sier litt.
Parkerte høyttalerne med musikk, film og spill et par dager og nå låter det mer som "hvordan i all verden kan dette koste 5 flak når det spiller som en soundgarden-pakke til 20?".
 

Hr. Strøm

Medlem
Ble medlem
17.11.2014
Innlegg
20
Antall liker
8
og hun fikk ikke det PA trøkket i bassen som hun hadde sett for seg med 12"'er som det jo er i disse.
"Basstrøkk" får man ikke med disse høyttalerne. Bass reflex-hullene er plassert foran på høyttalerne. Så man får en "tightere" og en mindre farget bass, enn om bass reflex'en hadde vært på baksiden og mot f.eks. vegg. Vil du ha PA-trøkk må du uansett opp på minst 15" bass, og helst 4 stk fordelt på 2 høyttalere.

Ellers er disse høyttalerne ekstremt overpriset i bl.a. Norge og Italia. Kjøpte du de på Black Friday-tilbudet hos Soundgarden? Black Friday-prisen til Soundgarden er hva disse normalt går for i en del andre land. Legger man på 25% norsk MVA og en tusenlapp eller to i frakt, er man fortsatt ikke halvveis til vanlig pris hos Soundgarden. Så de som har kjøpt disse til nærmere 20 000 bør føle seg snytt.

"hvordan i all verden kan dette koste 5 flak når det spiller som en soundgarden-pakke til 20?".
De koster faktisk nærmere 20 000 hos Soundgarden. Prisen du refererer til er Black Friday-tilbudet, derfor kostet de "5 flak".
 
Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Kom gjerne med bevis på at de er overpriset med 10.000 kr. i Norge. Jeg skal ikke krangle, men jeg finner de ikke til under 16.000 nye når jeg søker. Ebay og Amazon 17-20.000. Ikke bare i Italia. Jeg ser du kan få de ned i 8000, men da snakker vi pr. stk.

Her er annonser samlet fra hele verden, brukt. Ingen ligger under 7000 kr. brukt.

http://www.hifishark.com/search?q=jbl+4312e
 
Sist redigert:

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ja, hadde aldri vurdert dem om de kostet 20k, kjøpte på Black Friday, mener de kostet ca 8k. Et spontant innfall etter å ha lest noen tester. Kan hende vil Klipsch, Dali eller nye B&W være bedre valg, men som sagt kan vi returnere, eller muligens kanskje ha de 1 års tid og få igjen det samme om nyprisen på 20k er reell.
Aller først skal de få spille seg varme over noen dager.

og hun fikk ikke det PA trøkket i bassen som hun hadde sett for seg med 12"'er som det jo er i disse.
"Basstrøkk" får man ikke med disse høyttalerne. Bass reflex-hullene er plassert foran på høyttalerne. Så man får en "tightere" og en mindre farget bass, enn om bass reflex'en hadde vært på baksiden og mot f.eks. vegg. Vil du ha PA-trøkk må du uansett opp på minst 15" bass, og helst 4 stk fordelt på 2 høyttalere.

Ellers er disse høyttalerne ekstremt overpriset i bl.a. Norge og Italia. Kjøpte du de på Black Friday-tilbudet hos Soundgarden? Black Friday-prisen til Soundgarden er hva disse normalt går for i en del andre land. Legger man på 25% norsk MVA og en tusenlapp eller to i frakt, er man fortsatt ikke halvveis til vanlig pris hos Soundgarden. Så de som har kjøpt disse til nærmere 20 000 bør føle seg snytt.

De koster faktisk nærmere 20 000 hos Soundgarden. Prisen du refererer til er Black Friday-tilbudet, derfor kostet de "5 flak".
 

Hr. Strøm

Medlem
Ble medlem
17.11.2014
Innlegg
20
Antall liker
8
men som sagt kan vi returnere, eller muligens kanskje ha de 1 års tid og få igjen det samme om nyprisen på 20k er reell.
Aller først skal de få spille seg varme over noen dager.
Skal du spille de varme og fortsatt muligens returnere de? Skal du i så fall opplyse Soundgarden ved retur om at du har "spilt de varme"?

Har man returrett etter at et produkt har blitt tatt i bruk i en slik grad?
 

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Kom gjerne med bevis på at de er overpriset med 10.000 kr. i Norge. Jeg skal ikke krangle, men jeg finner de ikke til under 16.000 nye når jeg søker. Ebay og Amazon 17-20.000. Ikke bare i Italia. Jeg ser du kan få de ned i 8000, men da snakker vi pr. stk.

Her er annonser samlet fra hele verden, brukt. Ingen ligger under 7000 kr. brukt.

Used jbl 4312e for Sale | Hifi Shark, Second Hand Hifi Insight
Han har sikkert ikke skjønt at prisen på høyttalere oppgis pr stk i mange markeder.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
disse koster ikke under 10 k i noe land som jeg har sett de , rundt 15 og oppover for paret er veil pris
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Husk at ikke alle av oss var med i gamet for 20 år siden, da absolutt alle markeder oppgav høyttalerpris pr. stk og ikke pr. par. Dessuten er det vettig at studiomonitorer prises pr. stk, og når det gjelder det norske markedet så oppgis fremdeles de dyrere monitorene pr. stk og ikke par.

Jeg glemte meg ut forleden uke da jeg skulle sjekke hva mine gamle Genelec-er som jeg hadde i studio på slutten av nittitallet og ut på totusentallet koster i dag. Jeg hadde glemt at de var priset pr. stk, og ble først positivt overrasket over at de kostet "bare" 19.000. I min tid som studioeier kostet de nemlig 24.000 for paret. Så kom jeg på å sjekke om det var stykkpris, og det var det selvsagt. Genelec har sannelig hatt en brutal prisstigning siden år 2000.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Liten kommentar til disse JBLene (hele serien).

De er ikke laget for tradisjonell plassering slik de fleste tenker i hifi sammenheng. De må også opp fra gulvet, med mellomtonen i ørehøyde. Gulvplassering med tilting er ikke ett alternativ om man vil ha ut potensialet.
 
T

Tittentei

Gjest
men som sagt kan vi returnere, eller muligens kanskje ha de 1 års tid og få igjen det samme om nyprisen på 20k er reell.
Aller først skal de få spille seg varme over noen dager.
Skal du spille de varme og fortsatt muligens returnere de? Skal du i så fall opplyse Soundgarden ved retur om at du har "spilt de varme"?

Har man returrett etter at et produkt har blitt tatt i bruk i en slik grad?
Man har returrett og trenger ikke å fortelle hvorfor man returnerer. Returretten gjelder i 14 dager fra man har mottatt produktet i sin helhet, og for å gjøre angreretten gjeldende, holder det å gi melding til kjøper om at man ønsker å utnytte den innen fristen. Man kan gjerne gi melding til selger om at man ønsker å benytte angreretten og sende den i retur f.eks. 3 uker etter mottak. Så lenge selgeren har blitt sendt beskjed om at angreretten er gjort gjeldende, så er den gjeldende. Fra selgeren mottar produktet har de 14 dager til å refundere kjøpesum + frakt. Kjøper betaler returomkostninger.

Merk at det ikke er noe krav til at selgeren har mottatt beskjeden. Kravet er at det er sendt beskjed. Sørg derfor for å kunne dokumentere at slik melding er sendt.

Mange selgere ønsker at man skal fylle inn angrerettskjema. Det foreligger ikke noe formkrav ovenfor forbruker, så å sende en enkel e-post holder, men det er greit å fylle ut angrerettskjemaet, fordi de da har et bilag til regnskapet sitt, samt at alle opplysninger om kontonummer m.v. samles på et sted.

Hvis selger ikke opplyser klart om angreretten ved f.eks. å legg angrerettskjema ved sendingen eller sende digitalt i egen epost, så utvides fristen for angrerett til 3 måneder.

Det er viktig at man har orginalemballasjen, hvis ikke kan man (og vil som oftest) bli trukket for dette. Riper og liknende er også grunnlag for at refusjonen nedjusteres, men normal bruk er helt på det rene.

Hele tanken bak angreretten er at kunden skal ha anledning til å gjøre seg kjent med og erfare produktet før endelig kjøpsbeslutning er fattes. Angreretten gir kunden bedre mulighet for å teste produkter enn kjøp fra fast utsalgssted hvor slik rett ikke foreligger.

Dette er ingenting å diskutere. Det finnes en mengde rettskildefaktorer som støtter oppunder dette, og Soundgarden følger lovverket til punkt og prikke. De er veldig profesjonelle og min erfaring er at de er en fryd å handle med.
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Hr.Strøm er vel egentlig litt off-topic.

Skal vi vende nesa tilbake til det positive hjørnet igjen? En høyttaler som opprinnelig koster tett under 20.000 de fleste steder nye. Garanti på 14 dager. Selges i det minste uten tap etter lengre tids bruk.

Jeg vil tør påstå at jeg har gjort mitt definitivt beste kjøp innen HiFi så langt. Med litt innspilling og rett plassering av HT, så tror jeg flere vil si det samme, om ikke annet: Et godt kjøp, på alle måter.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hr.Strøm er vel egentlig litt off-topic.

Skal vi vende nesa tilbake til det positive hjørnet igjen? En høyttaler som opprinnelig koster tett under 20.000 de fleste steder nye. Garanti på 14 dager. Selges i det minste uten tap etter lengre tids bruk.

Jeg vil tør påstå at jeg har gjort mitt definitivt beste kjøp innen HiFi så langt. Med litt innspilling og rett plassering av HT, så tror jeg flere vil si det samme, om ikke annet: Et godt kjøp, på alle måter.
Jeg vil gjerne si meg helt enig i dette altså. Jeg er blitt veldig,veldig glad i disse små trollene nå må jeg meddele. Her er det MYE loftstue lyd for pengene :D
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Tror vi bestemmer oss for retur, rett nok ikke spilt på mer enn et par timer, men signaturen er ikke som vi vil ha den og klarer ikke se for meg at det endres radikalt etter innspilling.

Takk til alle for mye og bra informasjon, også til de som har sendt meg PM med linker og info. Neste gang kjøper jeg ikke "uhørt".

Så; om noen vil kjøpe dem for Black Friday prisen, som jo er langt under halv veil. pris, send meg en PM. Du får med alt som fulgte med, emballasje, papirer, kvittering fra Soundgarden på samme beløp og det er godt innenfor 14 dagers fristen så jeg vil tro retur-retten gjelder også for neste kjøper innen denne fristen.

De må hentes hos meg i Sandvika/Bærum og betales kontant ved henting. Poenget for meg er kun å slippe retur, så jeg inviterer altså ikke til noen prute-runde, da kan jeg like gjerne ta jobben med retur til forhandler.

Mvh Ole
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Her får folket kjenne sin besøkelsestid.
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Ærlig sak, selv om jeg tror at dere ville fått et annet inntrykk med skikkelig innspilling.

Legg den ut for salg, så får en annen person gleden av de til en slik pris :)
Ikke alle som leser her i tråden. Vil tro at du får de unna ganske kjapt, har ikke noe allerede tatt kontakt.
 
Sist redigert:

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Da går de tilbake til Soundgarden med posten i kveld. Artig å se at 2 andre som også shoppet de samme på SvarteFredagen også selger disse på Børsen nå, kan hende er det noe i dette at de ikke er så gode som "før-prisen" skulle tilsi?

Jaja, så begynner jakten på noe brukt i samme prisklasse, men det får bli en rolig jule-syssel :)

Mvh Ole
 
T

Tittentei

Gjest
Ingenting passer til alle.

Har ikke hørt disse selv, men det jeg har hørt av JBL har ikke hatt noen fellestrekk med det som har blitt skrevet av skuffelser om 4312E her. Mitt inntrykk av JBL i et nøtteskall er god dynamikk og attack, lav forvrengning og punchy bass. Om 4312E ikke passet, så hadde jeg i alle fall ikke avskrevet JBL som merke, eller studiomonitorer som musikkformidlere.

Sånn, måtte bare få det ut. ;D
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
JBL og Klipsch er to merker man må venne seg til, i tillegg til matchende forsterkere og innspilling. Dette er to produsenter som er nærmere PA/studio og proffmarkedet enn mange andre.

Når man er oppvokst med galskapen sånn som meg er det disse som låter 'riktig'. Dynaudio og Sonus Faber er bedre på diskant synes jeg, men helheten JBL gir låter bedre i mine ører. Om det gir noe fornuft :)

Nå skal det sies at jeg gikk på endel konserter før og hadde omgangskrets med mye JBL og Klipsch. Så da blir man litt miljøskada. 4312E har jeg kun hørt 30-40 minutter men 4319 har jeg spilt på ganske lenge, og gir dem terningkast 5.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Sant det, og jeg har da heller ikke avskrevet JBL, kun denne ene modellen jeg har hatt i hus, og avskrevet. Men; intet problem, bare litt sjauing og retur, og slikt får man tåle når man handler uhørt. Returrett på nettkjøp er en god ting, hadde jo aldri kjøpt uhørt uten den opsjonen.

Så da blir konas gamle B&W 805 Matrix hentet fram igjen.

Interessant anmeldelse her, fyren er visstnok en ihuga JBL mann, men denne gangen ble han skuffet: Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd

Takk til alle som ga feedback, og til deg som sendte meg link til tester, morsomt å se at egne ører ikke er helt på viddene, testen over beskriver mye av det samme jeg erfarte.

Mvh Ole

Ingenting passer til alle.

Har ikke hørt disse selv, men det jeg har hørt av JBL har ikke hatt noen fellestrekk med det som har blitt skrevet av skuffelser om 4312E her. Mitt inntrykk av JBL i et nøtteskall er god dynamikk og attack, lav forvrengning og punchy bass. Om 4312E ikke passet, så hadde jeg i alle fall ikke avskrevet JBL som merke, eller studiomonitorer som musikkformidlere.

Sånn, måtte bare få det ut. ;D
 
T

Tittentei

Gjest
Sant det, og jeg har da heller ikke avskrevet JBL, kun denne ene modellen jeg har hatt i hus, og avskrevet. Men; intet problem, bare litt sjauing og retur, og slikt får man tåle når man handler uhørt. Returrett på nettkjøp er en god ting, hadde jo aldri kjøpt uhørt uten den opsjonen.

Så da blir konas gamle B&W 805 Matrix hentet fram igjen.

Interessant anmeldelse her, fyren er visstnok en ihuga JBL mann, men denne gangen ble han skuffet: Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd

Takk til alle som ga feedback, og til deg som sendte meg link til tester, morsomt å se at egne ører ikke er helt på viddene, testen over beskriver mye av det samme jeg erfarte.

Mvh Ole

Ingenting passer til alle.

Har ikke hørt disse selv, men det jeg har hørt av JBL har ikke hatt noen fellestrekk med det som har blitt skrevet av skuffelser om 4312E her. Mitt inntrykk av JBL i et nøtteskall er god dynamikk og attack, lav forvrengning og punchy bass. Om 4312E ikke passet, så hadde jeg i alle fall ikke avskrevet JBL som merke, eller studiomonitorer som musikkformidlere.

Sånn, måtte bare få det ut. ;D
Leste omtalen av både 4312E og 4307. Sistnevnte likte han godt, og jeg er enig med hans betraktninger. Hadde dem en periode, men de ble for store for skrivebordet, dessverre. Lydmessig låt de veldig bra og på linje med hva han skriver. Trodde selv 4312E ville by på mer av det samme, siden 4307, 4312E, 4319 m.fl. er den nye serien basert på gamle kunster.

Vet ikke om han har anmeldt 4319, men mariusaa har hatt dem og mariusaa er kresen på både bass og for hard diskant, så regner med at forfatteren av denne anmeldelsen også ville likt dem.

Siden det er så sprikende meninger om 4312E og hvordan tonal balanse er, så må man jo nesten lure på om det kan være noen store avvik i komponentene på delefilteret. Lpads er ment både for å justere plassering og kompensere for eventuelle toleranser i komponenter på delefilteret.

Det er bra du kunne benytte deg av angreretten siden de ikke falt i smak da. :) JBL 120Ti brukt tror jeg du ville like, men vær oppmerksom på at foamen bak tweeteren bør byttes ut dersom den har blitt suppe etter mange år, hvis ikke kan de låte lyst. De har det trøkket i midbassen som du snakker om i alle fall. (Det samme hadde 4307, men i litt mindre grad pga 10" vs 12"). 120Ti er lysere enn 4307. På 120Ti kan du dempe diskanten via en bryter på baksiden, på 4307 har du lpads.

Kan også tenke meg at et par eldre JBL 240Ti kan gjøre susen, men disse er større igjen. Har sett dem for 5-8k, mener jeg. Samme greia med diskanten gjelder der.
 

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Jeg anbefaler de som kjøpte 4312e å ikke lese testen det linkes til...
Men det er kanskje for sent.
 
Topp Bunn