Innbrenning vidar

X

X186841

Gjest
Er nok ikke alle her inne som har felles interesse. Min er HiFi og ikke Hi-End.
Hi-End er vel forklart av sluket på en forbildelig måte for lenge siden :)
Innbrennings maskiner for lydkabel blir bare for virkelighetsfjernt.

Nå er det en rett over her som mener at kabeltesterene må ha røkt et eller annet.. Det er vel et eksempel i så henseende hva gjelder harselering over temaet. Selv klarer jeg sjeldent å la meg provosere av noe så uskyldig som hifi, men likevel synes jeg en del av de mest aktive her inne med fordel burde justert seg noe slik at HFS kunne bli et enda hyggeligere nettsted for nye og gamle medlemmer med felles interesse.

Følgende formidles i disse trådene:

-De som kjøper dyre kabler og som driver med innbrenning er lettlurte idioter som gjerne må latterliggjøres mest mulig av "vi som vet best".
-De som lager og selger dyre kabler og som anbefaler innbrenning er kjeltringer.

At mange ikke ser problemene med disse holdningene og påstandene er mildt sagt forbausende. Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
Hei Vidar 11,

Er 100% helt enig med deg i hva du skriver i denne kabel-tråden. Jeg personlig har holdt på så lenge med denne hobbyen, at ingen skal komme å fortelle meg hva jeg skal høre eller ikke høre enten det er med kabler eller annet. At folk har forskjellige meninger det er greit, men at kabelfornekterne skal mene at det er veldig mange mennesker i denne verden som lager gode kabler og kabel-utstyr med forskjellig lydkvalitet, gjør dette bare for å svindle på tusener og på atter tusener av godtroende mennesker, da den "rette" meningen er at alle kabler er like. Det blir bare så galt som det kan bli. Og denne språkbruken som bare går ut i harselering og direkte tullprat som over hodet ikke har noe med kabler å gjøre, og denne respektløsheten mot medlemmer med andre meninger, det er ikke HiFI-Sentralen verdig. Og jeg vet det er mange flere som kunne tenkt seg å vært her på Sentralen, og mange som ikke ønsker å skrive, nettopp på grunn av denne respektløse praten av noen . Og som jeg har sagt før, i Off-Topic trådene vises jo dette til fulle.


Mvh
Kjell
Er det ikke mulig at «språkbruken som bare går ut i harselering og tullprat» bare oppfattes slik av dere som har en oppfatning som ikke er kompatibel med hva motdebattantenes mener å vite?

Ang. Det å ha den "rette" meningen: Vel: "What comes around goes around". ;) For 8-10 år siden var det ikke akkurat populært å ha tro på logikk, vitenskap og være skeptisk til kabler og voodoo-fi. ...og skyllebøttene den nedre veien var og er ikke mer saklige, for å si det sånn. ;)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Problemet er vel at de med de sterkeste meningene aldri kommer til å prøve fordi de VET at det ikke funker.
Noen av oss har forlengst innsett at evighetsskruen av viruelle lyd-forbedringer ikke har noe med reell lydkvalitet å gjøre. Legg på en liten dose basiskunnskap om hvordan kabler oppfører seg under ulike arbeidsbetingelser, og en liten dose kritisk sans, så er det en grei konklusjon at bullshitprofitører som nordost ikke har noe nyttig å levere.

Mvh
KJ

Valhalla brukes her, og at du kaller det bullshit får stå for din regning. Du kan ikke ha prøvd ut noen av de bedre Nordost kablene etter dine utsagn å dømme.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Argumentasjonen handler utelukkende om hvilken innstilling man har til hobbyen.
Man ser jo lett hvilken ‘leir’ som styrer tyngdepunktet for hvilke synspunkter som er ‘akseptable’.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Det hadde vært litt gøy å gått inn på OHC og bedt om å få kjøpe Paradox kabler, fått en Vidar innbrenning av disse. Koblet de til Edge utstyret og lagt det ut i egen tråd om hvor flink man hadde vært til å finne godlyden. Burde blitt noen gode responser preget av total enighet om hvor Nirvana produseres.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
En ting må man slutte med her inne: Å vise entusiasme og glede over hobbyen, DA kommer hylekoret om målinger og teorier til langt oppi r**shølet, dette beviser ihvertfall hvorfor jeg ikke deler stort av hobbyen her inne lenger, forumet har blitt mer lik et rottereir........
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
...
Valhalla brukes her, og at du kaller det bullshit får stå for din regning. Du kan ikke ha prøvd ut noen av de bedre Nordost kablene etter dine utsagn å dømme.
Jeg hadde flatline på 90-tallet og er ferdig med det. Nordost har generelt sett ikke riktig fokus når det kommer til kabler. Jeg tar gjerne prisen for å kalle dem for bullshitprofitør. Jeg kan til og med være inkluderende å ta med en samlet boutiquekabelbransje.

Mvh
KJ
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
...
Valhalla brukes her, og at du kaller det bullshit får stå for din regning. Du kan ikke ha prøvd ut noen av de bedre Nordost kablene etter dine utsagn å dømme.
Jeg hadde flatline på 90-tallet og er ferdig med det. Nordost har generelt sett ikke riktig fokus når det kommer til kabler. Jeg tar gjerne prisen for å kalle dem for bullshitprofitør. Jeg kan til og med være inkluderende å ta med en samlet boutiquekabelbransje.

Mvh
KJ

Hvis du hadde Flatline for mange år siden og avskrev Nordost da, har du gjort en tabbe da dagens modeller låter vesentlig fyldigere og mer musikalsk. Alt for ofte slik - noen har testet én modell eller én kabel, kanskje for lenge siden, og generaliserer både Nordost og kvalitetskabler ut ifra dette. Det blir som å drikke én kopp med Coop gul kaffe på 90-tallet og deretter si at all kaffe låter surt...

"Eg har ved nokre høve registert skilnadar på både kablar og anna. Men, som eg har samanlikna tidlegare, vi snakkar om skilnadar i "millimeterklassen", snarare enn meter, for ikkje å snakke om kilometer."

Må si jeg mest av alt stusser over dere journalister, både fra Audiophile og Stereo+, som har testet såpass mye utstyr, pick-uper og alt mulig, men ikke klarer å gjenkjenne større forskjeller på kabler. Har dere ikke prøvd toppmodellene fra Nordost og Tara Labs og Transparent og Chord og de andre? For meg er forskjellene nesten på høyde med komponentbytte hva angår strømkabler og andre kabler. Merkelig og lite troverdig når dere som skal være profesjonelle ikke vedgår mer. Men i Fidelity, What Hi-Fi? og mange andre større magasiner i utlandet klarer testpanelet meget godt å skille kabler både hva angår kvalitet og lydsignatur.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Angående Nordost så har jeg hatt den første xlr quattro fil som kom og ble solgt av Akers Mic. Den ble meg levert i en stor og fin eske av tre som er her fremdeles, og salgsprisen var godt over 10k. Salgsargumentet den gang var at NASA brukte slike kabler.

Tenkte at noe må ha skjedd siden siden da, så kjøpte et sett med den den billigste White Lightning som ble byttet ut mellom DAC/forforsterker og monoblokkene mine. Bassen føltes like dyp, men konsis og fast uten buldringen jag var vant til, og diskanten ga meg detaljer jeg ikke hadde lagt merke til før. Mellomtonen virker mere snever enn tidligere, så som hele lydbildet.

Frister faktisk med en innbrenning på begge sett med kabler...på gøy ;)
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Da får du mer av det samme om du går opp til Purple Flare eller Blue Heaven fra Leif-serien. Jeg har forresten et par Red Dawn LS til salgs...de blir en klar forbedring fra White Lightning igjen. Jeg brukte også Quattro Fil XLR for noen år tilbake og de var gode da, men framgangen har fortsatt hos Nordost også...:)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Bevare meg vel... Så mye uvennlig hets av folk man deler musikkgleden med. Man skulle jo tro at var rom for litt raushet og nysgjerrighet overfor de som funnet andre svar?

Jeg er av de som møysommelig har bygget et anlegg med komponenter av høy kvalitet. Hvorfor skulle jeg bruke mange titusen på Odin- kabler hvis de ikke var bedre? Jeg kjøpte nylig nye høyttalere og måtte ha spader istedenfor bananplugger. Jeg kjøpte derfor nye jumpere fra Nordost som ikke var innbrente. Jeg fikk låne høyttalerkabler fra importøren i mellomtiden og sammen med resten av anlegget låt det meget bra. Så kom jumperne og jeg erstattet de lånte kablene med egne Odin- kabler med nye jumpere. Det var helt katastrofe! Det gikk fra stram presis bass til utflytende og boomy bass uten definisjon og kraftig peak rundt 120hz. Jeg er selv bassist og ville gått av scenen hvis jeg skulle spille med en slik basslyd.

Så Odin-kablene ble koblet fra og på med lånekablene og resultatet var helt entydig. Fra uholdbart til svært engasjerende og musikalsk.

Odin-kablene fikk ei uke i min Blue Horizon innbrenningsboks. Da de ble satt inn i systemet igjen, var lyden vesentlig bedre. Helt enkelt den beste lyden jeg har hatt siden jeg startet med denne hobbyen i 1995.

Det virker som at enkelte er fryktelig usikre og redde for at de mister fotfeste i livet hvis det ikke skulle vise seg at det som ikke kan måles heller ikke kan høres. Selv blir jeg irritert av stadig å få tutet ørene full av jeg ikke hører det jeg hører, gjerne av besservissere som ikke har forsket på disse forskjellene i eget anlegg. Jeg har gått alle etappene gjennom 23 år, prøvet og feilet og er ikke i tvil om at alle svarene innenfor elektrofag, kabel- og metallteori enda ikke er besvart fullt ut. Selv om skråsikre besservissere fortsatt tror de har alle svarene og at de som har en mer undrende og nysgjerrig tilnærming er lettlurte idioter.

Kos dere med det utstyret dere har. Men slutt med latterliggjøringen av de som har funnet andre svar enn dere selv. Selv velger jeg å være nysgjerrig på de som ligger i forkant og som stiller spørsmål ved «gammel latin». Jeg ønsker å være nysgjerrig på utvikling og forbedring. Det er mye mer spennende enn å tro at alle tankene er tenkt og at alle spørsmål er besvart.
I og med at forskjellene er såpass tydelige og konkrete, kunne du tenke deg å teste dette i en kontrollert blindtest? Det burde jo få eventuelle kritikere/skeptikere til å revurdere sin oppfatning. Jeg er også overbevist om at dersom jeg og for eksempel Asbjørn er tilstede og står for organisering og dokumentering av testen så vil ingen skeptikere etterpå være i tvil om gyldigheten. Vi kan også gjennomføre en slik test med et panel av flere lyttere slik at vi får en statistisk større gruppe. Resultatene fra hver lytter kan selvsagt offentliggjøres separat, og de kan selv få velge om de ønsker å stå frem eller være anonyme. Det eneste jeg i såfall vil kreve er at vi kan publisere det statistiske grunnlaget. Hva sier du?
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Da får du mer av det samme om du går opp til Purple Flare eller Blue Heaven fra Leif-serien. Jeg har forresten et par Red Dawn LS til salgs...de blir en klar forbedring fra White Lightning igjen. Jeg brukte også Quattro Fil XLR for noen år tilbake og de var gode da, men framgangen har fortsatt hos Nordost også...:)
Hva bruker du i dag og hva vil du anbefale meg? Her går det stort sett i Spotify og TV lyd.


Tror du jeg vil bli fornøyd med Heimdall2?
 
Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.243
Antall liker
5.200
Bevare meg vel... Så mye uvennlig hets av folk man deler musikkgleden med. Man skulle jo tro at var rom for litt raushet og nysgjerrighet overfor de som funnet andre svar?
Litt spesielt å dra frem en tråd det er ett år siden noen postet i for å klage på innholdet.

Men det burde jo gå an å sette pris på musikk og god lyd samtidig som man er av den oppfatning at naturlovene også gjelder for hifi. Jeg har i hvert fall vanskelig for å se hvordan det "tjener hobbyen" å kreve at det ene utelukker det andre.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Det hadde vært litt gøy å gått inn på OHC og bedt om å få kjøpe Paradox kabler, fått en Vidar innbrenning av disse. Koblet de til Edge utstyret og lagt det ut i egen tråd om hvor flink man hadde vært til å finne godlyden. Burde blitt noen gode responser preget av total enighet om hvor Nirvana produseres.
Ja dette hadde nesten vært ubetalelig. Ikke så bra at at noen lar seg lure av såkalt innbrenning da.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Det hadde vært litt gøy å gått inn på OHC og bedt om å få kjøpe Paradox kabler, fått en Vidar innbrenning av disse. Koblet de til Edge utstyret og lagt det ut i egen tråd om hvor flink man hadde vært til å finne godlyden. Burde blitt noen gode responser preget av total enighet om hvor Nirvana produseres.
Med koblingskvaliteten i Paradox-kablene ville kanskje mer enn bare kobberet brennes inn :)
Men du måtte nok hatt med deg egen kabel for innbrenning, siden de ikke selger dem selv.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.255
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
En ting må man slutte med her inne: Å vise entusiasme og glede over hobbyen, DA kommer hylekoret om målinger og teorier til langt oppi r**shølet, dette beviser ihvertfall hvorfor jeg ikke deler stort av hobbyen her inne lenger, forumet har blitt mer lik et rottereir........
Vel, det behøver ikke være sort/hvitt. Målinger er et nyttig og viktig verktøy selv om det ikke forteller hele sannheten. Å ignorere det blir naivt. Er det mange av dere som ville stolt blindt på en lege som aldri tok blodprøver, røntgen etc?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Er det mange av dere som ville stolt blindt på en lege som aldri tok blodprøver, røntgen etc?
Slike "leger" finnes, og de har mange kunder.

Fordelen med den tilnærmingen er at de bare kan fortelle kundene sine at de er blitt friske, og siden de ikke tar noen prøver må kunden bare akseptere at sånn er det. Om kunden tror på dette blir han/hun fornøyd og kommer tilbake ved en senere anledning (om de fortsatt lever), og blir de misfornøyde finner de seg en ordentlig lege neste gang. På den måten filtrerer systemet seg selv. De som tror på kvakksalveri får den ene bekreftelsen etter den andre på at de har rett. Ingen vitenskap i verden kan overbevise dem om noe annet.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Det hadde vært litt gøy å gått inn på OHC og bedt om å få kjøpe Paradox kabler, fått en Vidar innbrenning av disse. Koblet de til Edge utstyret og lagt det ut i egen tråd om hvor flink man hadde vært til å finne godlyden. Burde blitt noen gode responser preget av total enighet om hvor Nirvana produseres.
Med koblingskvaliteten i Paradox-kablene ville kanskje mer enn bare kobberet brennes inn :)
Men du måtte nok hatt med deg egen kabel for innbrenning, siden de ikke selger dem selv.

Måtte vært den på Finn da. Uansett litt nysgjerrig på om noen som helst av selgere ville vært ærlige og sagt i fra om dette kanskje ikke hadde vært så lurt.

Et annet perspektiv rettet mot lege-eksempelet over, sett at han tilbyr en skikkelig kvakksalver behandling for en problematikk, ville du kjøpt andre tjenester av vedkommende da?
 
Topp Bunn