Inn i Montana! og pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    Dette begynner å likne noe, Valentino. Har hele ferieforventningen blitt sublimert inn i rommets nye fremtoning?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Takk. Mobiltelefonen min tar ikke verdens beste bilder. Peisen er proft pusset i hvit betong. Veggene dere ser er lakkert bjørk kryssfiner (av yours truly). Gulvets eikeparkett slipt og lakkert av en proff. Tak og øvrige vegger en hvitfarge (av jeg og venner).

    Vi hadde en uke ferie, men de siste to har vært 24/7 i nyhuset for min del. Som lovet er det god plass til en diger VPI på kjøkkenbenken.

    Det blir akustikktiltak, ja. Førsterefleksjonsdrap til å begynne med.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser veldig fint ut. Har du utsikt over Mjøsen ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette ser da riktig så pent ut Valentino. Kan vi få flere bilder? Litt nysgjerrig på den kryssfinéren din.
    Har selv brukt en del finérte plater med akustisk effekt i prosjektsammenheng.

    Venter spent på fortsettelsen her.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til å bli en go'stue Valentino, fine saker!

    Lakkert kryssfinér du, hørte jeg et rop fra -50tallet....?


    Mvh

    Lagga
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Kryssfiner bjørk er tredvetallet det vel? Korsmo og Aarsland?

    Jeg har utsikt til Mjøsen i to sektorer. Praktfull utsikt til (og forbi) Stange kirke en ene veien og andre veien til Helgøya og sørenden av Neslandet.

    Vi flyttet inn den 29. Fikk rigget opp i går kveld. Snurrer plebeiersk sølv foreløpig. Montana er ikke ankommet, SOTA er hos theStig, og pappesker har vi overalt. 2m mellom høyttalerne og 1,4m høyttaler-øre virker er lovende. 5m fra hode til bakvegg, hehe. 0,8m fra baffel til frontvegg (skyvefeltet). En halv mil til sidevegg, og Bryn Terfel synger Schubert, tra la la.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Se der ja, det begynner å skje saker og ting..! Men er ikke 1.4 meter til øret slitsomt i lengden? Eller kanskje ikke, siden du slipper mye refleksjoner.. Venter spent på flere bilder etterhvert nå! Gratulere med vel innflytt! ::)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Digitalkameraet har paia, så Nokiabilder er hva dere får. Montana er her, og nå mangler kun trådens vinylavdelingsalibi:



    Fosse, kryssfineren er standard 2440x1220x12mm møbelplater av russisk opphav, levert av Monter. De er kappet til stykker i 1220x570mm og lagt på lekter med 2mm skyggefuge (og i forband som du ser). Ingen akustikkberegninger er gjort, kun estetikkberegninger.
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ser flott ut Valentino! Vakre vegger. Den varianten har jeg aldri sett før. Smakfullt! Du må love meg at du tar kontakt neste gang du er i gamlebyen. Synd vi ikke fikk til et besøk denne gang!
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Ja det ble virkelig flott Valentino. Har sansen for oppsett der det ikke bare spiller bra, men også tar seg bra ut visuelt. Hva måtte du gi for den montana konfigurasjonen der ? Det ser ut til at jeg kunne trengt en akkurat lik en :) Får du foresten plass til platespilleren i skapet ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer Valentino. Dette ser fint og ryddig ut.

    Kanskje det kan bli en tur i høst for å se og høre?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Penger penger penger. Det kom på elleveogethalvt. Skuffer, dør og sokler drar opp. Men jeg fikk da prøvesitte Wegners Oksestol da jeg hentet sakene hos Kiil på Lillehammer! Det blir SOTA på eller over Montana dette.

    Det burde være mulig å få til besøk fra Tigerstaden i høst ja. Foreløpig er gjesteavdelingen (og andre (u)vesentligheter) ikke helt ferdig.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Flotte greier Valentino. Kjekt å se at ting faller på plass!

    Hvem er forresten den vakre kvinnen på bildet? Marlene Dietrich er det første navnet som kommer sigende. Men det kan jo være at de tyske glosene under bildet villeder meg...
     
    B

    break_out

    Gjest
    Gratulerer, det ser stilfult ut hos deg. Men du må få vinylsnurrer på plass så en får helheten, det er noe som mangler i montanaen din.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    kjoenik, det er Juliette Binoche. De tyske glosene er fra Beethovens finalesats i hans siste strykekvartett op. 135. Koplingen mellom de to finner du hos Kundera. Les Tilværelsens uutholdelige letthet og se filmen.



    Friedrich Gulda spiller KV466; Langt bedre enn billedkvaliteten fra Nokiaen (jeg synes jeg var brukbart heldig med bildekomposisjonen. Om Komponenten er enig er en annen sak).
     

    Vedlegg

    B

    break_out

    Gjest
    Valentino skrev:
    kjoenik, det er Juliette Binoche. De tyske glosene er fra Beethovens finalesats i hans siste strykekvartett op. 135. Koplingen mellom de to finner du hos Kundera. Les Tilværelsens uutholdelige letthet og se filmen.



    Friedrich Gulda spiller KV466; Langt bedre enn billedkvaliteten fra Nokiaen (jeg synes jeg var brukbart heldig med bildekomposisjonen. Om Komponenten er enig er en annen sak).
    Der ja, nå ser det så mye bedre ut ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    I dagslys. Jeg har en høyttaler til, men dere får nøye dere med det dekorative stillasgjerdet.
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå snakker vi, Valentino! Vakkert! Endelig står den der. Håper den spiller som du hadde håpet og vel så det. Fin stol også, forresten. Tydelig Aalto-inspirasjon... ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Kryssfiner bjørk er tredvetallet det vel? Korsmo og Aarsland?
    I stand corrected, selvfølgelig.
    Mitt første huskjøp var av 1953-årgang, og hadde mye kryssfinérpanel.
    Derav feilkoplingen.
    Kanskje de gamle eierne var "nostalgikere" allerede på 50-tallet....

    Uansett ser det ut til at rom, Montana og anlegg sys sammen til en smakfull helhet.

    ;)

    Lagga
     
    K

    kbwh

    Gjest
    D'herrer K & Aa var selvfølgelig tres avant garde på 30-tallet, så det var nok moteriktig på femtitallet med bjørk allikevel. Dette kunne sikkert Fosse fortalt om.

    Selv om saker gjenstår, så som akustikktiltak og en vegghylle til SOTAen, er det riktig å avslutte tråden. Vi er hjemme. Her skal gutta vokse opp. Her skal vi bo til vi ikke kan gå opp trappene mere. All emballasje (untatt hifi...) brennes. Vi skal ikke flytte mere. Tror jeg lar SOTAen snurre Wilhelm Kempff jeg. Ariettaen fra Beethovens (siste) pianosonate op. 111 skulle passe utmerket.

    Takk for at dere var med på turen.

    Det er malt i de foldede hender.
    Klok mann, den Parelius.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Lykke til i den nye heimen, Valentino. Dette ser vakkert ut. Det har vært en begivenhetsrik "tur" (tråd). Herlig å få innblikk i ferden.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Epilog:

    I går morges fant jeg yngstemann oppå Montana, ivrig utforskende. Tonearmen hadde han dreid bak platetallerkenen og vridd 90o. Strømforsyningsdekselet var passasjer i 45 RPM.

    "-Rundt og rundt, Pappa!"

    Skaderapport:
    * 1 løsnet nylontråd i tonearmsopphenget
    * Bøyd nålefane
    * Oppfliset drivrem

    Antatt intakt:
    Det meste annet, inklusive tonearmskabelen. Jeg har en splitterny drivrem liggende. Nylontråden skal jeg få festet igjen. Pickuper får man jo overalt. En tonearm med vanlige lagre hadde antakelig vært kassabel.

    Jaja. Det er ikke alle forunt å værehifilykkelig i 6 dager i strekk. Jeg skal få den i orden igjen, og invitasjoner skal sendes.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Virkelig kjedelig å høre!! Ventet så lenge på å få spilleren i hus, og så går det rett på dunken...

    (du skulle heller latt spilleren bo hos meg.....)

    Foreslår følgende modifikasjon:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Huff og huff :eek:

    Kondolerer.........var godt at resten var intakt da :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Triste greier, Valentino. Jeg kom til å tenke på tittelen til Hemingways novelle “Kortvarig glede for Francis Macomber” av en eller annen merkverdig grunn.

    (Den begivenhetsrike tråden var visst ikke slutt likevel)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.846
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff og huff. Jeg håper du ikke banket skallen (din) gjennom de fine nye veggene. Trøsten må du finne i at krabaten er livlig og inkvisitiv, og det lover jo godt for fremtiden.

    Bernt K
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Aiaiai, kjedelige greier. Skummelt med småbarn. En dag jeg kom hjem lå 1stk RCA 6SN7 GT ved siden av forsterkeren. 1-åringen var synderen.
    Røret klarte seg heldigvis, men jeg lever i frykt, og hver dag kan bli mitt anleggs siste.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Huff Valentino, dette var triste greier! Barn og hifi går skjelden smertefritt sammen. En meget god grunn for å ha eget lytterom. For min egen del tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde stått til med anlegget mitt (og nervene mine) hvis våre seks barn hadde fri tilgang til herlighetene... Nei et anlegg man ikke er så redd for på stua, og juvelene godt utenfor rekkevidde for ivrige og nyskjerrige småbarnshender! Du får benytte sjansen til å legge ut på pickup jakt da, og for all del; hold gutta her inne oppdatert :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Takk for vennlige ord, omtanke og ideer, folkens.

    Planen var jo aldri at BPSen skulle kasseres etter 50 timer... Det blir sannsynligvis en OM 30 Super som overtar for en tid. Så får Sumikoen byttes inn en gang jeg tør. Kanskje i en Blackbird?

    theStigs forslag til modifikasjon skal nedskaleres til et diskret format og iverksettes. Droget er safe dersom lokket ikke kan åpnes.

    Resten av utstyret har klart seg bra i de fem årene vi har vært foreldre. Furterom vil jeg ikke ha.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Da er hengelås montert, nylontråd tredd og festet, ny drivrem lagt på, og tonermkabel pepet igjennom ok.
    Står lykken oss bi ankommer pickup med lavtflyvende svenske på fredag.
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Valentino skrev:
    Da er hengelås montert, nylontråd tredd og festet, ny drivrem lagt på, og tonermkabel pepet igjennom ok.
    Står lykken oss bi ankommer pickup med lavtflyvende svenske på fredag.
    Godt å høre, Valentino :). Jeg har en historie fra da min sønn var halvannet år, og kreativt utforskende: Høyttalerkablene mine var terminert i bananplugger bak på mine LS3/5A, og guttungen presterte å dra dem ut av høyttaleren og plugge dem inn i kontakten i veggen, tilogmed en barnesikret sådan. Forsterkeren var etter dette historie (det var min kones Nikko, så tapet var forsåvidt ikke allverden, men likevel). Denne historien kunne ha endt med forferdelse, men heldigvis brukte jeg isolerte bananplugger. Etter at blålyset hadde lagt seg i forsterkeren, og stillheten senket seg, kom følgende utsagn fra min sønn (som sto der og viftet med kabelen og pluggene): "Liffsfarlig!". Livet har sine sider, Valentino, det har det. Sånn er det bare :D

    mvh trondkj
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Kjedelig historie Valentino, men vi får trøste oss med at det på langt nær gikk så galt som man kunne forvente, tross alt.
    Jeg har forresten gjort en del dumt selv i barndommen, husker jeg hadde skokrig med lillebror i stuen hjemme, plantet pappas vintersko i mammas favorittmaleri..... Kan være greit å ha slike hendelser fra barndommen i minne.

    Vi håper det ordner seg Valentino.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Alt kan repareres (sitat: Jokke)

    Hva slags pickup blir det?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    LOMC, jeg har jo så kjekk RIAA; Audio-Technica AT-OC10. Hadde OC9 mk. I i ganske mange år, så dette bør gå ytmerkt. Forrige eier har brukt den i WTA, så her er kjente faktorer.

    Jeg er litt imponert av meg selv. Da jeg begynte å tre nylontråden i går kveld tenkte jeg "Dette går aldri og for noe griseri!", men jaggu traff jeg ikke hullet i skiven på første forsøk. Å tørke silikon av verktøy og trau etterpå var det som tok mest tid.

    Jeg drev med plastbyggesett i barndommen. Av og til er det greit å være fingernem. Om jeg nå bare - i disse byggetider - hadde vært handyman, hadde jeg vært perfekt. Dette i følge fruen.

    Takk for hyggelige ord og morsomme anekdoter. Det kan veldig fort gå bra, pleier min far å si.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Vet ikke om det er til trøst, men deler gjerne en skrekkhistorie i samme sjanger.

    For en 10-12 år siden måtte jeg bytte pickup, og det ble en Benz MC Silver. Den ble behørig montert under stor aktsomhet. Denne pickupen ble levert med en kappe over nåla som beskyttelse. Det var bra å ha under montering, men når jeg skulle ta den av så satt den litt hardt. Resultatet ble at jeg med mine klumpete potetfingre røsket av både kappa OG nåla..... fase 2 ble en slukøret vendereis til hifi-langeren med tynt ønske om en god pris på en ny med innbytte av en "brukt"...
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Hvorfor går jeg glipp av de gode trådene?
    Må se mer på vinylforumet.
    Har lest de siste sidene, og må få gratulere med anlegget i nyhuset, og kondolere ang vinylriggen.

    Håper jeg får muligheten til å ta en tur snart.
    Du får si ifra når du føler at alt er presentabelt, og selvfølgelig helt. ;)

    Mvh

    PK
     

    caveman

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Triste saker Valentino, vi får håpe det blir like bra som før.

    Rommet ser forøvrig flott ut, gleder meg til vi kan ta en tur innom og kikke (og ikke minst lytte).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn