Ingeniørkunst

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Slubbert skrev:
http://www.tu.no/nyheter/arbeidsliv/article51850.ece
NTNU utradert
Det går nedover med norske universiteter. De blir svært lavt rangert i en ny, anerkjent undersøkelse. NTNU har falt helt ut av topp 200 siden i fjor.
Og tror du det får konskvenser for noen som helst???. Hvor faen er Hernes og Clemet og de andre etterkommerne nå når de flotte resultatene fra reformene kommer!!!

Personlig er det jo bra for oss ingeniører som er igjen at få tar realfag og at kunnskapene går nedover. Lønningene går i været ..........

Men det vil slå tilbake, og industri og teknologi bedriftene vil dø ut hvis ikke noe gjøres...

mvh
Sleiven

S

Slubbert

Gjest
Grunnutdanningen er problemet, den såkalte "enhetsskolen" hvor ingen får lov til å være bedre enn den dårligste. Lag eliteklasser i de ulike fag, la de flinkeste elevene gå lengre enn normert pensum, la de hoppe over årstrinn. Sosialistisk lagommentalitet umuliggjør norsk hevdelse innen forskningen.

Det pussige er at det er sosialt akseptert å være begavet innen feks. idrett; i idretten foreligger stipender, elitekultivering og kompetansedyrking en masse, men om du er begavet i matte eller fysikk istedet for fotball så må du greie deg selv, aller helst holdes litt nede.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det som virkelig fasinerer meg er at det skolesystemet du skisserer i første avsnitt er akkurat det systemet som ble brukt i sosialistenes idealsamfunn, Sovjet ! Der visste de å sette pris på skoleflinke, de ble sendt til spesialskoler for å få maksimalt faglig utbytte av undervisningen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Slubbert skrev:
Grunnutdanningen er problemet, den såkalte "enhetsskolen" hvor ingen får lov til å være bedre enn den dårligste. Lag eliteklasser i de ulike fag, la de flinkeste elevene gå lengre enn normert pensum, la de hoppe over årstrinn. Sosialistisk lagommentalitet umuliggjør norsk hevdelse innen forskningen.

Det pussige er at det er sosialt akseptert å være begavet innen feks. idrett; i idretten foreligger stipender, elitekultivering og kompetansedyrking en masse, men om du er begavet i matte eller fysikk istedet for fotball så må du greie deg selv, aller helst holdes litt nede.
Det er egentlig et større problem at lærbøkene ikke holder mål, og at ingen lenger ser verdien av selvstendig innsats og trening. Man må for Guds skyld ikke få lekser eller oppgaver som må løses selvstendig.. Feks er noen mattebøker slik at det knapt nok vises metoder for å løse oppgaver ,men man skal "oppdage" det selv, og oppgavesamlinger finnes ikke lengre. I flere fag har min datter i vg ikke lære bøker, de er ikke ferdige fra forlaget eller så synes læreren de er for dårlige til å brukes!!

Alle hjelpemidler og bøker, notater er tillatt også egne huskelister. Det har to effekter:
1. Ingen tror lenger de må trene eller lære noe utenat..
2. Siden alle midler er tillatt må oppgavene lages mer "avansert" slik at 70% faller av lasset, og ikke skjønner bæret når de får selvstendige oppgaver å løse.

Nå kan man også gå opp i matematkk muntlig i par eller grupperebeid!!!!

Nok om det, nå tar jeg meg et glass Isle of Jura og ser på Die hard for nte gang så får Norge seile sin egen sjø.. ;).
Sleiven

J

Jurassic

Gjest
Sleiven skrev:
Jurassic skrev:
For norsk ingeniørkunst holder ikke mål?

Hvilken verden lever du i?
Jeg lever midt i den norske og internasjonale ingeniørkunsten, og etter å ha gått ut blant topp 10% fra NTH og etter 25+ år i industrien, og vært studentassistent på universitet og mentor og sett nye generasjoner ingenører forlate skolen å komme til industrien så synes jeg har en bakgrunn som gjør at en legger merke til en viss utvikling..

Siden jeg har jobbet i USA og Frankrike, og hatt tett samarbeid europeiske ingeniørbedrifter har jeg et visst sammenligningsgrunnlag.

Takket være barn som på videregående skole har jeg som alle andre foreldre lagt merke til effekten av alle reformene og utviklingen der også.

Norsk kunnskapsnivå og kompetanse råtner i begge ender, mens den gamle garde på toppen dør ut( les professorene på universiteter) eller tar pensjon som 58+ (nestorer i industrien, etc), så har reformene ødelagt den kunnskapsbaserte skolen fra bunn.

Leste du ikke kronikken fra NTNU/NTH rektoren som sa at reformene har tatt knekken på kvaliteten og at han ikke ville tørre å kjøre på norske broer om 10 år...

Haneklevtunnelen/E18 er bare begynnelsen...den neste skandalen er rett rundt hjørnet.. :eek:.

Men forfallet gjelder ikke bare ingeniører, det går igjen i hele samfunnet, også helsevenenet og kommunal sektor og det politiske liv. De meste av det som går galt og fungerer dårlig kan spores tilbake til manglende kunnskap og dårlig faglig forståelse og innsikt. Diletantene formerer seg..ref Brustad og fødselsomsorgen

Vi må nok starte å bygge opp en ny generasjon fra 1.klasse og oppgradere læreryrket, og luke ut de destruktive elementene som ikke egner seg.. Kanskje ordenskarakter, lekser og prøver uten utlevert fasit kunne vært et sted å begynne.. ;)

Det siste eksempelet er den dustete forestillingen om at vindmøller til havs skal redde Norge, vi klarer ikke engang å få opp et skikkelig antall på land!!, og så skal alle problemer løses ved å forankre dem til sjøs,, har ikke folk vært til sjøs Nordsjøen eller på plattform??

1. Det blir 5-10 ganger dyrere enn på land.
2. Delene tåler ikke saltvann i dag, men alt kan jo lages i titan og gull..
3. Vedlikehold er et helvete, og mange ganger dyrere enn på land. Vi har ikke engang råd til å holde sjømerkene i stand i dette landet!
4. Svindyr kabling
5. Vil ikke tåle store bølger, tape mye effektivitet
6. Utilgjengelighet
7. Fare for skipstrafikkk, og måker!
8. Groing, miljøgifter for å hindre dette
9. Hinder for fiske
10. Havari, med løse deler i veien for skipsfart

Norge er stort sett øde og vi har nok plass på land....

Noen indiske ingeniører kan sikkert løse alle disse problemene , men det er ikke nødvendig å sykle baklengs på en-juls sykkel til jobben, når man kan sykle på normalt vis med ti gir til og med...

Norsk industris fremgang skyldes mer innovative enkeltpersoner og grundere en de store kompetansemiljøene,hvor nå de måtte være. Den suksessrike REC sjefen var jo en gang Forskningsjef hos Hydro men der ville de ikke jo høre på ideene hans...

Sorry at det gikk ut over deg Jurrassic, jeg bare måtte få det ut.. ;) ;) Er litt gretten i dag..men ellers så jeg gleder meg til å gå på ingeniørjobben min hver dag.. ;D

Nårsk insjniør kunst kann nåk holde mål men vor lenge ?. Det er min bekymring

mvh
Sleiven
Forestillingen om vindmøller ute i havet er nok mer politisk styrt enn styrt av ingeniører.

Forøvrig jobber jeg selv i et ganske internasjonalt ingeniørmiljø i Norge og jeg føler ikke at norske ingeniører er annenrangs fremfor utenlandske ingeniører.

Hvis du leste i TU for en tid tilbake stod det at Hanekleivtunnelen hadde gitt svært mye dårlig fokus på et område vi faktisk har god kompetanse på.

Men for all del, skolene her i landet trengs forbedringer.

Tror feilen med grunnskolen er vel så mye lærekreftene som læremidlene.
Det stilles jo absolutt ingen krav til lærere i grunnskolen, har de fått først jobben så kan de gå å sulle fram til pensjonsalderen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er dessuten ikke sett på som særlig positivt å være flink på skolen blant en del unge i dag, tvert imot, man kan risikere å få stempelet nerd, da er det bedre å henge seg på de mindre skoleflinke som er mer opptatt av å være kule, og la skolen seile sin egen sjø.

Har snakket med flere foreldre som har dette inntrykket, vet ikke om det er lokalt eller om det er utbredt, men synes det er utrolig dumt at man kaster bort evner og muligheter på denne måten.

Har også reagert på dårlige skolebøker, som ikke viser metode. Er ikke så enkelt å skulle hjelpe med matteleksen, når man ikke er helt ajour på hva som er årets måte å regne seg frem til svaret på, og i skolebøkene får man liten hjelp.

Synd at det satses så lite på realfag, og verre vil det bli i fremtiden, for dagens realfaglærere er ofte eldre og vil snart bli en mangelvare etterhvert som de går av med pensjon.

O

OivindJ

Gjest
Noen flere eksempler på vakker Ingeniørkunst da? ???

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Får man overbringe kompliemter for Deres aldeles ypperlig gode smak hr. Valentino.

Form, funksjon og skjønnhet forenet i verdens vakreste fly. Ingeniørkunst på sitt største! ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
Leste du ikke kronikken fra NTNU/NTH rektoren som sa at reformene har tatt knekken på kvaliteten og at han ikke ville tørre å kjøre på norske broer om 10 år...

Haneklevtunnelen/E18 er bare begynnelsen...den neste skandalen er rett rundt hjørnet.. :eek:.

"Nytt tunnelras på E18

Bolstadtunnelen stengt i nordgående retning.

(Dagbladet.no): Betongbiter fra taket i Bolstadtunnelen ved Sande i Vestfold falt ned i dag tidlig, melder NRK.

Først trodde man at det var noe som hadde falt av en bil, men det viste seg at betongen kom fra taket.

Statens vegvesen har stengt tunnelen i ett av kjørefeltene i nordgående løp, skriver NRK."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/06/517374.html

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.537
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Økonom"kunst", ikke ingeniørkunst.
Forsiktig nå, hvis ikke må vi påpeke at ganske mange av forslagene her nok heller mer mot byggekunst enn ingeniørkunst.

K

kbwh

Gjest
Du insinuerer ikke at arkitekter har vært innvolvert i noen av forslagene, Fosse? ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.537
Torget vurderinger
28
På ingen måte Valentino ;)

Topp Bunn