Ingeniørkunst

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Dette har de ikke lært på norsk skole i allefall..
Sleiven
 
J

Jurassic

Gjest
For norsk ingeniørkunst holder ikke mål?

Hvilken verden lever du i?
 
J

Jurassic

Gjest
Du burde vist et russiskt romskip istedenfor da de står for mesteparten av romstasjonen der oppe.
 
O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
Du burde vist et russiskt romskip istedenfor da de står for mesteparten av romstasjonen der oppe.
Alt russisk landet på ræva i en eller annen åker da. Etter at det bare er asken igjen av varmeskjoldet. Liksom ikke helt samme stil karakter.. ;D

Det finnes selvsagt også 1000 grunner til å kritisert gigantprosjektet til amerikanerene, men stilig er det.. :)
 
J

Jurassic

Gjest
OivindJ skrev:
Jurassic skrev:
Du burde vist et russiskt romskip istedenfor da de står for mesteparten av romstasjonen der oppe.
Alt russisk landet på ræva i en eller annen åker da. Etter at det bare er asken igjen av varmeskjoldet. Liksom ikke helt samme stil karakter.. ;D

Det finnes selvsagt også 1000 grunner til å kritisert gigantprosjektet til amerikanerene, men stilig er det.. :)
Strengt tatt så er Mir russisk så at de magler kompetanse angående romkraft er strengt tatt feil.

Atomkraftverk har de mange steder klart å utnytte bedre enn vestlige land så de har da kapable ingeniører.
 
K

kbwh

Gjest
Båtheisen er skitkul. Engelskmennene har alltid vært gode ingeniører.
 
O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
Strengt tatt så er Mir russisk så at de magler kompetanse angående romkraft er strengt tatt feil.

Atomkraftverk har de mange steder klart å utnytte bedre enn vestlige land så de har da kapable ingeniører.
Helt klart kapable ingeniører ! som får til mye, med langt mindre budsjetter.

Romferga scorer bare litt høyere på stil-poeng :) , men patenten bak dens hovedmotorer kommer fra russerne..
 
S

Slubbert

Gjest
Sovjeterne tok ikke ut patenter, for kapitalistisk, de plasserte bare oppfinneren i Gulag.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Sovjeterne tok ikke ut patenter, for kapitalistisk, de plasserte bare oppfinneren i Gulag.
De gamle egypterne kunne være slemme mot sine ingeniører også. Der sørget de gjene for at betalingen innebar at man aldri mer ble i stand til å bygge noe som helst igjen. Bygherren kunne jo ikke rissikere at andre kunne bruke han etterpå og ovgergå hans nye stolthet.

(Kanksje en myte, men jeg leste det i Asterix)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
Slubbert skrev:
Sovjeterne tok ikke ut patenter, for kapitalistisk, de plasserte bare oppfinneren i Gulag.
De gamle egypterne kunne være slemme mot sine ingeniører også. Der sørget de gjene for at betalingen innebar at man aldri mer ble i stand til å bygge noe som helst igjen. Bygherren kunne jo ikke rissikere at andre kunne bruke han etterpå og ovgergå hans nye stolthet.

(Kanksje en myte, men jeg leste det i Asterix)
Typisk muslim med andre ord. Ære, ære ære.

(feller utlagt ) 8)
 
S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
(Kanksje en myte, men jeg leste det i Asterix)
Asterix er én av tre kilder til Sannheten, de to andre er Tines melkekartonger og cornflakes-pakkene.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg tror ikke de har Corn Flakes i Bergen. Kanskje Corn Fakes. 8)
 
O

OivindJ

Gjest
Arg, ok da flisespikkere ;)

uansett: mulig at jeg jugde litt nå også ;D

Blandet kanskje den ideen jeg tenkte på med "staged combustion", som romferga i alle fall har.

Den russiske ideen var en booster/hjelpepumpe drevet av hoved pumpa, deler av drivstoffet går "i loop" og trykket øker uten at hovedrotoren knekker. Mener det er sånn på "ferga" også, men får ikke sjekka det akkurat nå :)

Er i alle fall sånn på Atlas raketten og aller mest sannsynlig på amerikanerenes neste månerakett også... ...og den ideen fikk de altså først til å fungere i Russland. (RD180 het vel den motoren)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:
Dette har de ikke lært på norsk skole i allefall..
Sleiven
Den gangen jeg gikk på NTH i Stiftsstaden, mange år før det byttet navn til NTNU og inkluderte studier innenfor de mykere og mer kvinnelig fag, var Høiskolen i Trondhjem et internasjonalt meget anerkjent lærested innenfor de tekniske fag. På visse områder på høyde med MIT i USA. Jeg studerte sammen med en texaner som valgte skipstenikk på NTH framfor MIT. Bare så det er sagt. ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
Sovjeterne tok ikke ut patenter, for kapitalistisk, de plasserte bare oppfinneren i Gulag.

Stor, meget stor !

Med en sørgelig kjærne av sannhet.
 
O

OivindJ

Gjest
Skolen er generel da faget er bredt.

Heldigvis er dette noe både skolene og firmaene vet.

Mye kompetanse ligger i de forskjeldige firmaene.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.065
Antall liker
7.923
Torget vurderinger
12
Jurassic skrev:
For norsk ingeniørkunst holder ikke mål?

Hvilken verden lever du i?
Norsk er ingeniør, ikke kunst
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.065
Antall liker
7.923
Torget vurderinger
12
Feil! Hverken kristendom eller islam er nye "oppfinnelser". Kanskje navnet er "relativt nytt", men innholdet er det samme gamle gode kjente trygge etc etc
 
T

Thomas1

Gjest


Dette synes jeg er et godt eksempel på ingeniørkunst. Ingeniøren er meget populær, men konstruktøren er ikke fullt så populær. 8)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Jurassic skrev:
For norsk ingeniørkunst holder ikke mål?

Hvilken verden lever du i?
Jeg lever midt i den norske og internasjonale ingeniørkunsten, og etter å ha gått ut blant topp 10% fra NTH og etter 25+ år i industrien, og vært studentassistent på universitet og mentor og sett nye generasjoner ingenører forlate skolen å komme til industrien så synes jeg har en bakgrunn som gjør at en legger merke til en viss utvikling..

Siden jeg har jobbet i USA og Frankrike, og hatt tett samarbeid europeiske ingeniørbedrifter har jeg et visst sammenligningsgrunnlag.

Takket være barn som på videregående skole har jeg som alle andre foreldre lagt merke til effekten av alle reformene og utviklingen der også.

Norsk kunnskapsnivå og kompetanse råtner i begge ender, mens den gamle garde på toppen dør ut( les professorene på universiteter) eller tar pensjon som 58+ (nestorer i industrien, etc), så har reformene ødelagt den kunnskapsbaserte skolen fra bunn.

Leste du ikke kronikken fra NTNU/NTH rektoren som sa at reformene har tatt knekken på kvaliteten og at han ikke ville tørre å kjøre på norske broer om 10 år...

Haneklevtunnelen/E18 er bare begynnelsen...den neste skandalen er rett rundt hjørnet.. :eek:.


Men forfallet gjelder ikke bare ingeniører, det går igjen i hele samfunnet, også helsevenenet og kommunal sektor og det politiske liv. De meste av det som går galt og fungerer dårlig kan spores tilbake til manglende kunnskap og dårlig faglig forståelse og innsikt. Diletantene formerer seg..ref Brustad og fødselsomsorgen

Vi må nok starte å bygge opp en ny generasjon fra 1.klasse og oppgradere læreryrket, og luke ut de destruktive elementene som ikke egner seg.. Kanskje ordenskarakter, lekser og prøver uten utlevert fasit kunne vært et sted å begynne.. ;)

Det siste eksempelet er den dustete forestillingen om at vindmøller til havs skal redde Norge, vi klarer ikke engang å få opp et skikkelig antall på land!!, og så skal alle problemer løses ved å forankre dem til sjøs,, har ikke folk vært til sjøs Nordsjøen eller på plattform??

1. Det blir 5-10 ganger dyrere enn på land.
2. Delene tåler ikke saltvann i dag, men alt kan jo lages i titan og gull..
3. Vedlikehold er et helvete, og mange ganger dyrere enn på land. Vi har ikke engang råd til å holde sjømerkene i stand i dette landet!
4. Svindyr kabling
5. Vil ikke tåle store bølger, tape mye effektivitet
6. Utilgjengelighet
7. Fare for skipstrafikkk, og måker!
8. Groing, miljøgifter for å hindre dette
9. Hinder for fiske
10. Havari, med løse deler i veien for skipsfart

Norge er stort sett øde og vi har nok plass på land....

Noen indiske ingeniører kan sikkert løse alle disse problemene , men det er ikke nødvendig å sykle baklengs på en-juls sykkel til jobben, når man kan sykle på normalt vis med ti gir til og med...

Norsk industris fremgang skyldes mer innovative enkeltpersoner og grundere en de store kompetansemiljøene,hvor nå de måtte være. Den suksessrike REC sjefen var jo en gang Forskningsjef hos Hydro men der ville de ikke jo høre på ideene hans...

Sorry at det gikk ut over deg Jurrassic, jeg bare måtte få det ut.. ;) ;) Er litt gretten i dag..men ellers så jeg gleder meg til å gå på ingeniørjobben min hver dag.. ;D

Nårsk insjniør kunst kann nåk holde mål men vor lenge ?. Det er min bekymring

mvh
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Thomas1 skrev:


Dette synes jeg er et godt eksempel på ingeniørkunst. Ingeniøren er meget populær, men konstruktøren er ikke fullt så populær. 8)
Nydelig, er det ikke han dærre gamle italieneren som har vært på ferde ,han har jo vært død noen hundre år..
Sleiven
 
T

Thomas1

Gjest
Leonardo Da-vinchi er ingeniøren. mr Sand er konstruktøren.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Mon tro om de tok arket til designerens 1 års gamle sønns kroterier ( ved en feil? ) da de anla dette?


;) :D ;D
Mvh
 
N

nb

Gjest
Sleiven skrev:
Nårsk insjniør kunst kann nåk holde mål men vor lenge ?. Det er min bekymring

mvh
Sleiven
En av professorene på Bygg på NTNU anbefalte nordmenn å gå med hjelm innendørs i fremtiden, fordi studentene på Bygg var så håpløst dumme.
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Det er synd, men vi kommer nok aldri til å se noe slikt igjen.



Pent nei, på ingen måte. Men litt tøft er det jo.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:
Takket være barn som på videregående skole har jeg som alle andre foreldre lagt merke til effekten av alle reformene og utviklingen der også.

Norsk kunnskapsnivå og kompetanse råtner i begge ender, mens den gamle garde på toppen dør ut( les professorene på universiteter) eller tar pensjon som 58+ (nestorer i industrien, etc), så har reformene ødelagt den kunnskapsbaserte skolen fra bunn.

Leste du ikke kronikken fra NTNU/NTH rektoren som sa at reformene har tatt knekken på kvaliteten og at han ikke ville tørre å kjøre på norske broer om 10 år...
Det er dessverre et trist faktum. Men beklageligvis har Norge i en generasjon nå hatt skolepolitikere med så dumme barn at den eneste redning for dette avkommet har vært å "nivelere" alle flinke ned på samme nivå som de dummeste. Det er dessverre lenge siden de flinke på skolen har fått oppmuntring fra skole og lærere.


Sleiven skrev:
Haneklevtunnelen/E18 er bare begynnelsen...den neste skandalen er rett rundt hjørnet.. :eek:.
Nå var vel ikke Hanekleivtunellen det første heller, mener å erindre en flytogtunell som tømte tjerrn og myrer der nede på østlandet. Mye av årsaken ligger nok også hos økonomer som uten teknisk kompetanse styrer den tekniske biten av prosjektene. Vi er jo så fattige her i landet at vi bare MÅ velge den aller billigste løsningen, den som kanskje virker hvis vi har litt flaks.


Sleiven skrev:
Men forfallet gjelder ikke bare ingeniører, det går igjen i hele samfunnet, også helsevenenet og kommunal sektor og det politiske liv. De meste av det som går galt og fungerer dårlig kan spores tilbake til manglende kunnskap og dårlig faglig forståelse og innsikt. Diletantene formerer seg..ref Brustad og fødselsomsorgen
Dette er et politisk styrt og villet mål!


Sleiven skrev:
Vi må nok starte å bygge opp en ny generasjon fra 1.klasse og oppgradere læreryrket, og luke ut de destruktive elementene som ikke egner seg.. Kanskje ordenskarakter, lekser og prøver uten utlevert fasit kunne vært et sted å begynne.. ;)
Å dæven så reaksjonært da! Men det ville nok ha fungert, så derfor må det avvises. Mye artigere med reformer som har mer usikkert utfall!


Sleiven skrev:
7. Fare for skipstrafikkk, og måker!
Argumentet om skipstrafikk kjøper jeg, det med måkene ser jeg på som en bonus! Men sikkert mye billigere og enklere å bare ta fram hagla og skyte dem.


Sleiven skrev:
Norge er stort sett øde og vi har nok plass på land....
Nei vi skal jo verne de øde områdene slik at vi kan være Europas store najonalpark. Franskmenn og tyskere har da også et behov for å se villmark. Vi kan leve av å selge pølser i brød og frittert rødspette med kinakål og Tousand Island dressing til dem.


Sleiven skrev:
Nårsk insjniør kunst kann nåk holde mål men vor lenge ?. Det er min bekymring
Vi har vært på verdenstoppen, det burde være mulig å komme dit igjen. Men da må vi som du sier starte i 1klasse på barneskolen, så om en generasjon eller noe slikt kanskje..... men lite sansynlig!
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Spiralis,
Det er godt å se at jeg ikke er alene om disse tankene.. Men trist er det siden utviklingen lett kunne vært unngått..

Med Håkon Lie ved roret i AP hadde ikke dustesosialistene fått anledning til å kjøre landet i grøfta..

Det er dessverre et trist faktum. Men beklageligvis har Norge i en generasjon nå hatt skolepolitikere med så dumme barn at den eneste redning for dette avkommet har vært å "nivelere" alle flinke ned på samme nivå som de dummeste. Det er dessverre lenge siden de flinke på skolen har fått oppmuntring fra skole og lærere.


Nå var vel ikke Hanekleivtunellen det første heller, mener å erindre en flytogtunell som tømte tjerrn og myrer der nede på østlandet. Mye av årsaken ligger nok også hos økonomer som uten teknisk kompetanse styrer den tekniske biten av prosjektene. Vi er jo så fattige her i landet at vi bare MÅ velge den aller billigste løsningen, den som kanskje virker hvis vi har litt flaks.

Ja, ganske riktig og hvor tror du de økonomener er nå? nå er de rykket opp i toppledelsen...

mvh
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Alas skrev:
Det er synd, men vi kommer nok aldri til å se noe slikt igjen.



Pent nei, på ingen måte. Men litt tøft er det jo.
Det er litt vemodig ja, heldigvis har jeg vært både på toppen og bunnen av den saken der, dessverre var det før Katie Melua kom på besøk på Troll A... :-* :-*
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
812
Jeg lever midt i den norske og internasjonale ingeniørkunsten, og etter å ha gått ut blant topp 10% fra NTH og etter 25+ år i industrien, og vært studentassistent på universitet og mentor og sett nye generasjoner ingenører forlate skolen å komme til industrien så synes jeg har en bakgrunn som gjør at en legger merke til en viss utvikling..

Siden jeg har jobbet i USA og Frankrike, og hatt tett samarbeid europeiske ingeniørbedrifter har jeg et visst sammenligningsgrunnlag.

Norsk kunnskapsnivå og kompetanse råtner i begge ender, mens den gamle garde på toppen dør ut( les professorene på universiteter) eller tar pensjon som 58+ (nestorer i industrien, etc), så har reformene ødelagt den kunnskapsbaserte skolen fra bunn.

Leste du ikke kronikken fra NTNU/NTH rektoren som sa at reformene har tatt knekken på kvaliteten og at han ikke ville tørre å kjøre på norske broer om 10 år...

Kanskje ordenskarakter, lekser og prøver uten utlevert fasit kunne vært et sted å begynne.. ;)

mvh
Sleiven
I sammenligning er jeg fersking innen fartstid i ingeniøryrket, og det er derfor vanskelig å bedømme hvordan utviklingen og reformene har påvirket NTNU gjennom årene. Imidlertid vil jeg mene at NTNU holder et generelt høyt nivå,- ihvertfall innen mitt fagfelt. Det sitter en rekke sterke kompetansepersoner på instituttene og ikke minst i SINTEF miljøet.

Likevel deler jeg din bekymring mht. forgubbing osv., alderen er relativt høy på nøkkelpersoner; det finnes vel både en og to Professor Emeritus. NTNUs iver etter å være en aktør innen det internasjonale studietilbudet, mener jeg er feil målsetning. Fokus bør være forskning og en forankring og videreutvikling av norsk ingeniørkunst. Utgangspunktet for den norske ingeniørkunsten er bra; det er neppe helt uten grunn til at folk kommer fra India, Polen, Spania, Frankrike osv. for å lære. I min studietid sluttet minst en professor da tid og ressurser til forskning ikke ble stilt til rådighet fra fakultetets side. Forskningsmidler ift. BNP må derfor opp! (Norge er vel fremdeles på jumboplass i en nordisk og europeisk målestokk?). Forskning, "know-how" og utvikling bør være Norges fremste eksportartikkel.

Helt enig at krav og karakterer må være standard i skolen. Og; bort med PC`n i realfagene! Har ingen tro på læring av matematikk, fysikk osv. via en datamaskin! En PC er et viktig verktøy, men enkelte ting må gå gjennom blyant og papir!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Enig med Ole Martin i at basiskunnskapene fra norsk skole er for dårlig. En ting er PC i videregående skole, men minst like viktig er bruken av lommeregner i barneskolen. Det burde ikke vært tillatt da elevene totalt mister følelsen for tallenes størrelse, de bare aksepterer det som står i displayet. På videregående burde de faktisk lære å bruke regnestav, ikke fordi det er bedre enn en PC hva gjelder resultatet, men det gir en mye større forståelse av det man holder på med, - har en oppdragende effekt for å si det slik. "For all practical purposes" er den nesten like raskt å bruke som en lommeregner også, det er det værste. ;D

Den plassen man først oppdaget "problemet" med blind tro på "tallet i displayet" var i kassen på supern. For noen få år siden ( alt er relativt ;) ) før scannerne kom, opplevde man mer feilslag i kassen enn i dag. Og da var det artig å se at kassadamen ( piken, gjerne distraherende søt ;D ) uten å blunke kunne forlange 3500,- for en halvfull handlevogn. Når man protesterte så hun på deg med et totalt uforstående lyseblått ( nydelige øyne forøvrig ::) ) blikk og forsto IKKE hvorfor du protesterte ! Displayet viste jo 3500,- ! Du var bare en kranglete vanskelig kunde helt til du kunne vise at hun hadde slått inn 4 stk påskeegg med pris 750,- pr stykk, istedet for 7,50. I dag, med scannere i kassen, er systemet helt avhengig av at de riktige tallene er lagt inn i datasystemet. Og det er de ofte ikke, for å si det slik. Men troen på "displayets fortreffelighet" er ikke mindre i dag. Vi aksepterer det som står der og trekker kortet! I og med at de aller færreste bruker hoderegning i dag har de heller ikke noen som helst ide om hvor mye de skal betale når de står i kassen. Untatt meg da, som regner sammen i hodet i den tro at det holder hodet i form, for å si det på den måten. :D Ulempen er at man ser og hører kassadamene ( av begge kjønn ;D ) sukker tungt når de ser at "Den Vanskelige Kunden" kommer til deres kasse! ;D ;D ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg har også den uvanen. Uten å tenke over det, regner jeg ut hva handlekurven koster mens jeg går og plukker fra hyllene.

Jeg tror det kan være noe som henger igjen fra studiedagene med begrenset økonomi. Hadde jeg 164 kroner å handle for, så kunne jeg ikke handle for mer enn det.

Dette fører fra tid til annen til lett pinlige episoder i kassen, når jeg gjør kassadamen (ja, de er djevelsk søte) oppmerksom på at beløpet ikke stemmer.




medlem av hoderegningens venner
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Hadde jeg 164 kroner å handle for, så kunne jeg ikke handle for mer enn det.
Det er også en forskjell på oss "gamle" og dagens unge. De har "kreditt" og bryr seg ikke! Og når kreditten er brukt opp og regningen kommer går de til "Sparebanken Mor" og får tilførsel av mere likvide midler. I visse sammenhenger er "vår" generasjon helt uegnet som foreldre! Vi er alt for ettergivende overfor avkommet. Og det lærer de dessverre lite av. Konsekvens er vel et ukjent ord for dagens unge, og der har vi også en link til dårlige prestasjoner på skolen, "det betyr da så lite" og får ingen konsekvenser.

Tror vi har hørt for mye på div eksperter og sosionomer etc og går rundt med konstant dårlig samvittighet fordi vi går på jobb for å underholde familien istedet for å leke med barna ( hvilket de tidligere nevente eksperter og sosionomer sier vi burde ha gjort! )

Jojo etter oss kommer syndefloden !! :p :-\ :-[
 
Topp Bunn