Jurassic skrev:
For norsk ingeniørkunst holder ikke mål?
Hvilken verden lever du i?
Jeg lever midt i den norske og internasjonale ingeniørkunsten, og etter å ha gått ut blant topp 10% fra NTH og etter 25+ år i industrien, og vært studentassistent på universitet og mentor og sett nye generasjoner ingenører forlate skolen å komme til industrien så synes jeg har en bakgrunn som gjør at en legger merke til en viss utvikling..
Siden jeg har jobbet i USA og Frankrike, og hatt tett samarbeid europeiske ingeniørbedrifter har jeg et visst sammenligningsgrunnlag.
Takket være barn som på videregående skole har jeg som alle andre foreldre lagt merke til effekten av alle reformene og utviklingen der også.
Norsk kunnskapsnivå og kompetanse råtner i begge ender, mens den gamle garde på toppen dør ut( les professorene på universiteter) eller tar pensjon som 58+ (nestorer i industrien, etc), så har reformene ødelagt den kunnskapsbaserte skolen fra bunn.
Leste du ikke kronikken fra NTNU/NTH rektoren som sa at reformene har tatt knekken på kvaliteten og at han ikke ville tørre å kjøre på norske broer om 10 år...
Haneklevtunnelen/E18 er bare begynnelsen...den neste skandalen er rett rundt hjørnet..

.
Men forfallet gjelder ikke bare ingeniører, det går igjen i hele samfunnet, også helsevenenet og kommunal sektor og det politiske liv. De meste av det som går galt og fungerer dårlig kan spores tilbake til manglende kunnskap og dårlig faglig forståelse og innsikt. Diletantene formerer seg..ref Brustad og fødselsomsorgen
Vi må nok starte å bygge opp en ny generasjon fra 1.klasse og oppgradere læreryrket, og luke ut de destruktive elementene som ikke egner seg.. Kanskje ordenskarakter, lekser og prøver uten utlevert fasit kunne vært et sted å begynne..
Det siste eksempelet er den dustete forestillingen om at vindmøller til havs skal redde Norge, vi klarer ikke engang å få opp et skikkelig antall på land!!, og så skal alle problemer løses ved å forankre dem til sjøs,, har ikke folk vært til sjøs Nordsjøen eller på plattform??
1. Det blir 5-10 ganger dyrere enn på land.
2. Delene tåler ikke saltvann i dag, men alt kan jo lages i titan og gull..
3. Vedlikehold er et helvete, og mange ganger dyrere enn på land. Vi har ikke engang råd til å holde sjømerkene i stand i dette landet!
4. Svindyr kabling
5. Vil ikke tåle store bølger, tape mye effektivitet
6. Utilgjengelighet
7. Fare for skipstrafikkk, og måker!
8. Groing, miljøgifter for å hindre dette
9. Hinder for fiske
10. Havari, med løse deler i veien for skipsfart
Norge er stort sett øde og vi har nok plass på land....
Noen indiske ingeniører kan sikkert løse alle disse problemene , men det er ikke nødvendig å sykle baklengs på en-juls sykkel til jobben, når man kan sykle på normalt vis med ti gir til og med...
Norsk industris fremgang skyldes mer innovative enkeltpersoner og grundere en de store kompetansemiljøene,hvor nå de måtte være. Den suksessrike REC sjefen var jo en gang Forskningsjef hos Hydro men der ville de ikke jo høre på ideene hans...
Sorry at det gikk ut over deg Jurrassic, jeg bare måtte få det ut..

Er litt gretten i dag..men ellers så jeg gleder meg til å gå på ingeniørjobben min hver dag.. ;D
Nårsk insjniør kunst kann nåk holde mål men vor lenge ?. Det er min bekymring
mvh
Sleiven