"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det kom ganske godt frem fra sammenhengen at Oblivion formodentlig har prøvd seg med et slikt verktøy, men at han enten ikke greide å finne ut av hvordan det skulle brukes, eller at det helt enkelt var feil verktøy for hva han nå enn forsøkte å gjøre. Noen IC-designer er han åpenbart ikke. Jeg synes det er en grei tommelfingerregel at man ikke skal kritisere et verktøy for ikke å gjøre noe det ikke var designet til å gjøre. En state-of-the-art Bosch sirkelsag med laserguide og det hele blir ikke en god bokseåpner, og da blir det litt feil å si haha, de Bosch-ingeniørene vet ikke hva de holder på med. Da dummer man bare ut seg selv (og får en grisete vaskejobb med tomater over hele snekkerverkstedet).

    Der hvor jeg studerte en gang i tiden hadde vi forresten en egen semiconductor fab for studentforsøk. Atomreaktor også, pluss et eget trading floor med direktelink fra NYSE for wannabe børshaier. Forholdsvis velutstyrt skole. :)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Jeg synes det kom ganske godt frem fra sammenhengen at Oblivion formodentlig har prøvd seg med et slikt verktøy, men at han enten ikke greide å finne ut av hvordan det skulle brukes, eller at det helt enkelt var feil verktøy for hva han nå enn forsøkte å gjøre. Noen IC-designer er han åpenbart ikke.
    Kan jo spørre ham feks. hvilke forhåndsregler han må ta for å få startet det på riktig måte, slik at det går an å kjøre simulatoren i verktøyet og få ut resultater. Det bør være en smal sak å svare på hvis man har erfaring med det.

    NB: Mener ikke hvordan man starter det, dette kan jo bare googles. Mener forhåndsregler.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bare tipper på hva IC-design er. Intet annet
    Med IC-design mener jeg design av en IC, enten det er en mikroprosessor, datakonverter eller tilsvarende. ASIC betyr applikasjonsspesifikk IC, eller en IC som er designet fra bunnen av for å tjene et bestemt formål, for eksempel en mikroprosessor, datakonverter eller tilsvarende. En FPGA eller PLC er en programmerbar (digital) krets, dvs man kjøper kretsen, monterer den på et kretskort og programmerer den til å gjøre det man vil at den skal gjøre (digitale funksjoner).

    Verktøyet det er snakk om er et verktøy som brukes for å designe ICer, for eksempel mikroprosessorer eller datakonvertere. Kretsen designes av et designhus; Intel, AMD, Texas Instruments eller Atmel der jeg jobber er eksempler på firmaer som utvikler ICer. Produksjonen skjer på en fab (kort for fabrikk) som fremstiller kretsen ved hjelp av maskesettet som det får av designhuset. Noen (store) firmaer har egen fab, andre bruker en ekstern produsent som TSMC eller UMC. Det finnes ingen faber for IC-produksjon i Norge, men flere designhus. Atmel er et verdensomspennende firma som har flere faber, bl.a. i Frankrike og USA, i Norge driver vi med design (vi lager også kretskort/testkort mv, men jeg jobber kun med IC-design). Vi leverer ICer bl.a. til mobiltelefoner og PDAer, feks. Samsung, HTC, Nokia, Hewlett Packard, Dell, Microsoft og mange andre. Det er litt over 5.000 ansatte i Atmel.

    Lisenser på verktøyet koster flere millioner kroner i året, videre koster det (for firmaer som ikke har egen fab) millionbeløp å få produsert en IC etter at den er ferdig designet, følgelig er IC-design på hobbynivå mer eller mindre en umulighet. Lurespørsmålene jeg stilte er åpenbare for enhver som har drevet med IC-design, men selvsagt ikke så for en som ikke har drevet med IC-design, selv om vedkommende har aldri så mye erfaring med konstruksjon av kretskort, forsterkere, høyttalere eller annen elektronikk. Oblivion påstår at han har erfaring med IC-design og verktøy for dette, en påstand jeg finner svært lite troverdig. Det var vel det hele.
    Atmel? Gaute M?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jeg har funnet Atmel. Noe bra som kommer ut av denne tråden
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    ^ Vet hvem det er ja, kjenner ham ikke spesielt godt. Har bare jobbet i Atmel siden februar i år.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Studiekompis. Har ikke kontakt lenger, men visste han var (og er) hos Atmel. Fin fyr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Av forskjellige grunner er det et ganske velutviklet fagmiljø innen ASIC's og FPGA's i Norge. Relativt stor sjanse for å støte borti noen som kan en del om det. Ikke mitt fagfelt, men en litt ukjent suksesshistorie i norsk industri. Mange ledige jobber også, for den som måtte føle seg kvalifisert.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Av forskjellige grunner er det et ganske velutviklet fagmiljø innen ASIC's og FPGA's i Norge. Relativt stor sjanse for å støte borti noen som kan en del om det. Ikke mitt fagfelt, men en litt ukjent suksesshistorie i norsk industri. Mange ledige jobber også, for den som måtte føle seg kvalifisert.
    Denne tråden har vel muligens dokumentert at å føle seg kvalifisert, og å være det, ikke er 100% identiske størrelser.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Trompetnerd, du spurte om blindtest- kabel. Her er en kandidat. Dere andre kan jo "dokumentere" at Knut Vadseth bare innbiller seg tng i hodet sitt..
    PS Mine signalkabler koster over ti ganger så mye som denne..
    RA- test.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd, du spurte om blindtest- kabel. Her er en kandidat. Dere andre kan jo "dokumentere" at Knut Vadseth bare innbiller seg tng i hodet sitt..
    PS Mine signalkabler koster over ti ganger så mye som denne.. Vis vedlegget 167393
    Hva som skjer i hodet på folk lar seg ikke dokumentere. Det er liksom hele poenget. Hva som skjer i kabelen derimot.....

    Og din opptatthet av pris hele tiden samstemmer jo fint med det jeg skrev i Guccireferansen i en tidligere post. Prisen er ikke noe problem for meg, men din åpenbare tro på at pris er et kvalitetskriterium er og blir stadig veldig interessant og litt småsjarmerende.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det som er poenget, er at dere tar feil, og ikke greier å forestille dere muligheten for det engang.
    Mine kabler har bedre sølv og flere ledere, pluss de beste termineringene som er å få kjøpt på planeten, pluss bedre utvendig finish, derfor er de dyrere. Og det har vært litt inflasjon siden 2001.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Studiekompis. Har ikke kontakt lenger, men visste han var (og er) hos Atmel. Fin fyr.
    GM har vel jobbet her omtrent siden Wollan og Bogen startet sjappa, og er litt høyere opp i systemet nå, på MCU. Jeg er doozer på analog/touch, nærmere bestemt modellerer, specer og designer jeg ADCer (fordi det er det jeg primært kan, i tillegg til å drikke kaffe og glemme møter).
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Og hvis det som eventuelt skjedde bare skjedde i hodene på folk, hadde det vært mange sinte kabelkunder der ute.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Av forskjellige grunner er det et ganske velutviklet fagmiljø innen ASIC's og FPGA's i Norge. Relativt stor sjanse for å støte borti noen som kan en del om det. Ikke mitt fagfelt, men en litt ukjent suksesshistorie i norsk industri. Mange ledige jobber også, for den som måtte føle seg kvalifisert.
    Det har vel vært flere notiser, artikler, enkeltståenfe utsagn denne høsten om at norge har nisje kompetanse i dette markedet. ic'er til telekom o.l
    så helt ukjent er det jo ikke.

    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som er poenget, er at dere tar feil, og ikke greier å forestille dere muligheten for det engang.
    Mine kabler har bedre sølv og flere ledere, pluss de beste termineringene som er å få kjøpt på planeten, pluss bedre utvendig finish, derfor er de dyrere. Og det har vært litt inflasjon siden 2001.
    Vel vel. For de som gidder lese denne tråden, og det er vel ikke så mange, så er vel poenget at du kommer med en rekke påstander som du hele tiden konsekvent demonstrerer at du ikke forstår rekkevidden av, og deretter etter en stund rykker tilbake til start (som i dette tilfellet) med påstander om pris, sølv, materialer osv som du har blitt avkledd på tidligere. På et aller annet tidspunkt blir det en utholdenhetskrig....og noen av oss har faktisk andre ting å gjøre enn å drive voksenoppæring for folk som ikke kan lære. God helg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hvis det som eventuelt skjedde bare skjedde i hodene på folk, hadde det vært mange sinte kabelkunder der ute.
    Hvorfor det? Det som skjer i hodene, det skjer det også. Man blir ikke penere av å gå på velværesenter heller, men man føler seg mer vel. Som sagt; god helg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.104
    Antall liker
    6.428
    Og hvis det som eventuelt skjedde bare skjedde i hodene på folk, hadde det vært mange sinte kabelkunder der ute.
    Hvorfor det? Det som skjer i hodene, det skjer det også. Man blir ikke penere av å gå på velværesenter heller, men man føler seg mer vel. Som sagt; god helg.
    Ikke alle.
    Jeg føler meg uvel på velværesenter.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Er ikke alle tråder forunt å ha egen huskomiker. Ut over det, ignore.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd, du spurte om blindtest- kabel. Her er en kandidat. Dere andre kan jo "dokumentere" at Knut Vadseth bare innbiller seg tng i hodet sitt..
    I tillegg til diverse andre ting som er litt på skakke i den artikkelen viser Vadseth at han ikke vet hva ordet psykoakustikk betyr. Det faget handler om hvordan lyd oppfattes og oppleves, som for eksempel at øret er mer følsomt rundt 4 kHz enn ved 20 Hz og at høyereordens forvrengning låter verre enn lavereordens, ikke om ting som er ren innbilning. Da er vi over i psykologien og ulike former for forventningsbias.
    Psychoacoustics - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Erato, du setter konsekvent en ekstrem standard for mengden tåkeprat det er mulig å lire av seg. Lydopplevelsen fra disse kablene er faktisk like reell som at jeg leser hva du skriver på en dataskjerm og ikke dikter det opp i hodet mitt. Like reell som at det er forskjell på min Accuphase og en NAD. (Og ikke tror jeg du vil være i stand til å forklare hvorfor min Accuphase er bedre enn en NAD heller, forøvrig. Men kabler er jo så "enkle", i motsetning til dingser med knapper og display på.)

    At jeg leter etter "forklaringer" i forskningsverdenen på nettet, det gjør jeg kun for moro skyld for å kunne argumentere for kablene uten å bruke argumentet om at det låter så mye bedre. Jeg vet da nesten ingenting om ladningsoverføring i metaller, ikke er det noe jeg er spesielt interessert i heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er stor forskjell på aktive og passive devicer. Ikke er det vanskelig å avdekke det i blindtester heller o Kule.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Denne bruken av ordene psykoakustisk bedrag, er litt merkelig ja. Det ser ut som KV ikke helt greier å bestemme seg for om oppløsningen går ut over dynamikken, og lurer på om dette bare er noe han innbiller seg. Forøvrig rart om oppløsning skulle gå på bekostning av dynamikk på noen som helst måte, mener jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Erato, du setter konsekvent en ekstrem standard for mengden tåkeprat det er mulig å lire av seg. Lydopplevelsen fra disse kablene er faktisk like reell som at jeg leser hva du skriver på en dataskjerm og ikke dikter det opp i hodet mitt. Like reell som at det er forskjell på min Accuphase og en NAD. (Og ikke tror jeg du vil være i stand til å forklare hvorfor min Accuphase er bedre enn en NAD heller, forøvrig. Men kabler er jo så "enkle", i motsetning til dingser med knapper og display på.)

    At jeg leter etter "forklaringer" i forskningsverdenen på nettet, det gjør jeg kun for moro skyld for å kunne argumentere for kablene uten å bruke argumentet om at det låter så mye bedre. Jeg vet da nesten ingenting om ladningsoverføring i metaller, ikke er det noe jeg er spesielt interessert i heller.
    Og hvem har sagt at det som skjer i hodet ditt ikke er reelt for deg? Ikke jeg i hvert fall.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det som er poenget, er at dere tar feil, og ikke greier å forestille dere muligheten for det engang.
    Mine kabler har bedre sølv og flere ledere, pluss de beste termineringene som er å få kjøpt på planeten, pluss bedre utvendig finish, derfor er de dyrere. Og det har vært litt inflasjon siden 2001.
    Herre...
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Er ikke alle tråder forunt å ha egen huskomiker. Ut over det, ignore.
    Har du tenkt tanken på at det kanskje sitter en del kabeltilhengere på sidelinjen her med helt andre ideer om hvem som er komisk?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det som er poenget, er at dere tar feil, og ikke greier å forestille dere muligheten for det engang.
    Mine kabler har bedre sølv og flere ledere, pluss de beste termineringene som er å få kjøpt på planeten, pluss bedre utvendig finish, derfor er de dyrere. Og det har vært litt inflasjon siden 2001.
    Herre...
    Du burde få noen skikkelige kabler til den der Accuphasen din
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det som er poenget, er at dere tar feil, og ikke greier å forestille dere muligheten for det engang.
    Mine kabler har bedre sølv og flere ledere, pluss de beste termineringene som er å få kjøpt på planeten, pluss bedre utvendig finish, derfor er de dyrere. Og det har vært litt inflasjon siden 2001.
    Herre...
    Du burde få noen skikkelige kabler til den der Accuphasen din
    Jeg har noen skikkelige kabler til den der Accuphasen min.

    Å, du mener dyre?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Den teksten som står på slangene er faktisk noe om at slangene er sertifisert for "food" (mat), tro det eller ei...velvel, det er nå bare gummi. Holdbar er den og.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det var kanskje det kulingen mente da han sa jeg burde skaffe meg skikkelige kabler.
    Vel, jeg får si om kablene mine som eldstedatteren sier om ungene sine: De er kanskje ikke så pene, men de har nå en viss sjarm.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.932
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    Jeg skal (foreløpig) avstå fra vitsing....men Vadseth nevner 'mikrofoni' -altså at kabelen tar opp elektronisk støy fra omgivelsene og sender den videre til forsterkeren.
    Med min ringe forståelse høres dette ut som et plausibelt problem, MEN; hvor stort kan dette problemet være i en normal norsk stue med HiFi (evt MidFi) anlegg, 1-2 TV apparater og etpar PC'er og nettbrett?
    Det må da være ikke-eksisterende med dagens standard på apparatene?
    Før i tiden blinket TV'en år kjøleskapaggregatet slo inn, men det var da vitterlig før i tiden?
    Dette er alvorlig ment, så et saklig svar hadde vært fint.

    undrende og naiv hilsen Hans
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men kablene hans er da ganske pene..?
    Hver sin smak. De stikker seg i alle fall ut.....
    Jepp, og det kan være positivt det... Og siden blåfargen er så pen bør den koste noen penger. Men lydmessig er den vel ca. som alt annet...?
    Tja. Selv synes jeg det er noe av det styggeste som finnes av kabler. Koster nok neppe så mulig i råvarer heller. Med det kraftige neon lyset, så kræsjer og bryter det i forhold til alt. Ser mer ut som leketøy, synes jeg da. Foretrekker hvite eller svarte kabler. Det glir inn med interiøret.
     

    Vedlegg

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Tror du snakker om skjerming (eller mangel på sådan)?
    Mikrofoni går mer på at kabelen tar opp i seg vibrasjoner/ evt lydbølger. Hvor stor praktisk betydning det har er meg ukjent.
    Jeg skal avstå fra vitsing angående din uvitenhet, da jeg kan være uvitende selv i forhold til tekniske greier.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men kablene hans er da ganske pene..?
    Hver sin smak. De stikker seg i alle fall ut.....
    Jepp, og det kan være positivt det... Og siden blåfargen er så pen bør den koste noen penger. Men lydmessig er den vel ca. som alt annet...?
    Tja. Selv synes jeg det er noe av det styggeste som finnes av kabler. Koster nok neppe så mulig i råvarer heller. Med det kraftige neon lyset, så kræsjer og bryter det i forhold til alt. Ser mer ut som leketøy, synes jeg da. Foretrekker hvite eller svarte kabler. Det glir inn med interiøret.
    De er jo en viktig del av lydkjeden, så da kan de gjerne gjøre litt vesen ut av seg visuelt.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn