"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Merkelig diskusjon, hva handler det om?
    Tags: Elektroteknisk begrepsmisbruk, uredelig markedsføring, regnefeil, fabrikkerte historier om yrkesbakgrunn, en skepsiskampanje, et TV-program, multitasking, vitenskapelig metode og haifai-kabler.
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Merkelig diskusjon, hva handler det om?
    Tags: Elektroteknisk begrepsmisbruk, uredelig markedsføring, regnefeil, fabrikkerte historier om yrkesbakgrunn, en skepsiskampanje, et TV-program, multitasking, vitenskapelig metode og haifai-kabler.
    Inden du drager forhastede konklusioner om hvad dette drejer sig om så synes jeg du skulle prøve at udskifte alle komponenter i delefiltreret plus kabler i dine Duelund-højtaler til ganske almindelige "fornuftige" prisbillige standart komponenter som jeg iøvrigt er ret sikker på er bedre rent elektrisk/data-mæssigt ind Duelund komponenterne er.

    Derefter kunne du fortælle her på sentralen hvilken forskel dette eksperiment eventuelt gjorde vedrørende lyden. Jeg kender resultatet fra op til flere lignede forsøg.

    Og har derfor flere gange måtte tage min fornuftige tilgang til tingene op til revision, den fornuftige tilgang som jeg bl.a. har erhvervet mig igennem en elektroniktekniker uddannelse.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Ved gjennomlesing tror jeg at alt jeg har postet i denne tråden er etterettelig, i hvert fall ikke feilaktig. Jeg ser ingen grunn til å begi meg ut på arbeidssomme eksperimenter for å vise feks at et "faktaark" brukt i markedsføring inneholder masse feil, all den tid man ikke trenger noe annet for å gjøre det enn grunnkurs i elektroteknikk og en kalkulator.
     
    N

    nb

    Gjest
    all den tid man ikke trenger noe annet for å gjøre det enn grunnkurs i elektroteknikk og en kalkulator.
    Det holder faktisk ganske lenge med det minste snev av kritisk sans og en dose sunn fornuft.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Ja, og jeg synes ikke et så lemfeldig forhold til sannheten bør være gangbar markedsføring, eller debattstrategi for den del. Skjønt, utbredt er det.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I_L

    Din bruk av Clinton er treffende, men denne videoen viser det absolutte lavmålet i den forbindelse, og illustrerer godt den "whoosh - rett forbi hodet" karakteren som preger diskusjonene her inne.

    "It depends upon what the meaning of the word is is."

    http://www.youtube.com/watch?v=j4XT-l-_3y0
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Accuphase er forøvrig noen som fyller komponentene sine med avanserte kretskort, og de gjør det på en måte som henviser mange andre high-end-produsenter til skammekroken, men merkelig nok selger de sirkuskabler også...

    accuhase c-3800? (for bilder)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som kretskort er vel ikke disse så "avanserte", men ser godt dimensjonerte og solide ut. Tillitsvekkende saker. Det er det ingen tvil om.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ser ikke bort fra at de elektroniske kretsene er VELDIG avanserte.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jo, det kan man sannsynligvis se bort fra.
    Såvidt jeg kan se, inneholder ikke kortene annet enn normale smd-komponenter, en og annen IC, noen kondiser, og noen releer / relestyringer.
    Ikke spesielt avansert, spør du meg?

    Men ellers skal de ha for en pen layout og et godt inntrykk av kvalitet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Ikke så verst avansert dette heller:

    msi.jpg


    MSI B75MA, koster 549 kroner på Komplett.no.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ikke så verst avansert dette heller:

    MSI B75MA, koster 549 kroner på Komplett.no.
    Det er jo et artig tankeeksperiment - hva ville prisen på en såkallet toppklasse HiFi-komponent vært dersom den kunne masseproduseres og distribueres like effektivt som f.eks datautstyr?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så verst avansert dette heller:

    MSI B75MA, koster 549 kroner på Komplett.no.
    Det er jo et artig tankeeksperiment - hva ville prisen på en såkallet toppklasse HiFi-komponent vært dersom den kunne masseproduseres og distribueres like effektivt som f.eks datautstyr?
    Eller omvent, hva ville prisen og ytelsen på en datamaskin ha vært dersom de skulle utvikles, produseres og omsettes på samme «måte» som HiFi?

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min DEQX HDP-3 preamp/prosessor som står i racket nå har litt større regnekraft enn den Cray X-MP til ti - femten millioner dollar som nærmest var en våt drøm da jeg studerte på Gløshaugen midt på åttitallet. Crayen kunne gjøre 400 MFLOPS og kunne flytte på smått vanvittige 5,9 MB/s i den vannavkjølte databussen. Åtte 1,2 GB harddisker, hver på størrelse med et kjøleskap, kostet en million dollar ekstra for tilsammen 10 GB diskplass.

    DEQX'en gjør 240 MFLOPS på hver av de to prosessorene sine, tilsammen 480 MFLOPS, og ReadyNAS-serveren i naborommet har fire terabyte-disker, tilsammen 4 092 GB. Det trådløse nettet mellom de to håndterer fint 24/96 audio, altså 4,5 MB/s rett gjennom luften, og via Cat 5 UTP-kabel snakker vi gigabits per sekund. Tilsammen kostet bokser og ledninger mindre enn femti tusen kroner, ca 8 500 dollar, og da har jeg også tatt med Transporteren som konverterer fra FLAC til S/PDIF i sanntid med bare 15 picosekunder jitter på utgangen. Det er hifi, det.

    Crayen kan sikkert fortsatt brukes til sofa, om ikke annet.
    xmp.jpg


    Jeg tipper at en forholdsvis liten del av utviklingsarbeidet i de snart 30 årene har dreid seg om å finlytte etter ikke-eksisterende forvrengning i kobberledninger. På den andre siden, hvis Cray hadde skrudd opp prisene i samme takt som produsentene av sirkuskabler ville den tingen nå kostet tre-fire amerikanske statsbudsjett og fortsatt levert 400 MFLOPS fulle av voodoo. Ledningene fra de kjøleskapsstore diskpakkene til hovedmaskinen ville fortsatt formidlet 5,9 MB/s, men de ville vært på størrelse med fortøyningstrosser og kostet et par millioner dollar. "Minst 10 % til kabler", vet dere. Hvis Seymour Cray i det hele tatt hadde kommet til det punktet at maskinen hans virket.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Cray X-MP til ti - femten millioner dollar som nærmest var en våt drøm da jeg studerte på Gløshaugen midt på åttitallet
    Du slepte sikkert rundt på den største kalkulatoren til HP som trøst :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at HP48GX ligger på skrivebordet her enda. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hos oss var det flere GX enn G, tror jeg. Ingen av oss brukte vel mer enn en brøkdel av mulighetene de hadde. ;) Vi ble litt uglesett av de som var 2-3-4 eldre, som syntes GX var alt for brukervennlig ift. SX. ;)

     
    Sist redigert:

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv vært opptatt med privat flytting den siste perioden, og har av den grunn ikke hatt all verdens tid til HFS.

    Jeg ser at denne tråden inneholder en rekke nokså usmakelig personkarakteristikker, og enkelte innlegg er gjort usynlige slik at vi kan vurdere dem. Det har kommet en rekke klager på utviklingen i tråden, og jeg tror det beste nå er å stenge den.

    Tanke til ettertid - det må være lov å stille spørsmålstegn ved diverse uttalelser, men det er ikke noe hyggelig å sette medlemmer opp i et hjørnet, kalle dem for løgnere osv. Dette har også skapt en dårlig atmosfære i tråden, og jeg håper enkelte kan unngå dette i fremtiden.

    Mvh
    Høvdingen
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn