"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Jeg bare etterspørr konkret hva du har lært om kabler som fikk deg bort ifra linolje og sølv ? Er dette spørsmålet så vanskelig for deg ?
    Det er litt vanskelig fordi jeg må bla gjennom hele tråden for å finne igjen linken hvor jeg redegjorde for akkurat dette, men ok, siden din interesse for min person av en eller annen grunn synes å være såpass stor for jeg ta meg tid til å lete det frem igjen. Gi meg litt tid bare.

    Edit: Her var det, thanks google:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/5040-dobbel-abx-blindtest-arrangert-7.html

    #135.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg bare etterspørr konkret hva du har lært om kabler som fikk deg bort ifra linolje og sølv ? Er dette spørsmålet så vanskelig for deg ?
    Det er litt vanskelig fordi jeg må bla gjennom hele tråden for å finne igjen linken hvor jeg redegjorde for akkurat dette, men ok, siden din interesse for min person av en eller annen grunn synes å være såpass stor for jeg ta meg tid til å lete det frem igjen. Gi meg litt tid bare.
    Takk. Er ikke din person, men den kunnskapen du har tilegnet deg som gjør at du har valgt andre løsninger. DEN er intr, beklager hvis du tok det som et personangrep.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Først kognitiv dissonans, av spriket mellom det jeg lærte og det jeg trodde jeg hørte, dernest endel mer kunnskap om hørsel, psykologi og placebo, dernest selvtesting. Det var vel "veien" kort oppsummert. Er generelt engasjert i skepsisbevegelsen, selvsagt med et ekstra øye mot hifi siden jeg der har personlig erfaring med (selv)bedraget.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er det bare meg som har falt av lasset her nå?
    Det er egentlig ganske enkle greier, dette. Kjøper du dyr - og dårlig - hifi, basert på reklamen, har du blitt lurt. Kjøper du fordi du har sjekket ut, har en stor lommebok, og endatil får en bedre lytteopplevelse, har du ikke blitt lurt. Tror jeg....
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Først kognitiv dissonans, av spriket mellom det jeg lærte og det jeg trodde jeg hørte, dernest endel mer kunnskap om hørsel, psykologi og placebo, dernest selvtesting. Det var vel "veien" kort oppsummert. Er generelt engasjert i skepsisbevegelsen, selvsagt med et ekstra øye mot hifi siden jeg der har personlig erfaring med (selv)bedraget.
    Jeg synes dette er helt grei skuring. (Viser evne til selvinnsikt og eventuell endring av oppfattelse, hvilkern vei vi endre oppfattelse er opp til oss selv å finne ut )
    Likner noe på det Asbjørn selv rappporterer. selv om han sikkert kan beskrive det mer inngående selv
    , om han vil, så jeg ikke siterer "på ham" noe som ikke stemmer.

    Det blir jo selvfølgelig noe mer forståelig, ditt standpunkt.
    Men att man vet att du KAN høre ting, forskjeller, men eventuellt har en annen tolkingsmodell, det er jo grei info.

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    BTW, artikkelen til Pass er altså fra 1980, lenge FØR kabelværstingene kom på banen og følgelig langt mer edruelige forhold.
    Om man leser Pass sine poster over årene, ser man att det ikke er en rettlinjet meningsyttring han har hatt.
    Han har f.eks en oppskrift på en DIY kabel, som på en måte er en Transparent Light... (Sort of).

    Han nevner blandt annet på direkte spørmål om "Skal jeg kjøpe bedre kabler?" Så sier han: "Om du må velge, mellom bedre kabler og bedre pass-amper... velg bedre pass-amper!"

    Når det gjelder kabel værstingene, så er det få av "guruene" som helt mener det har noe for seg...
    Pass er ikke blandt dem som sier att en kabel til samme verdi som ampen er noe lurt.
    Men han annerkjenner en kundes behov for å også ha bra kabling... (Hvilket er å annerkjenne kunden på hans eget premiss, veldig bra!)
    Nøktern ville jeg si. Pass Labs lager etter hva jeg husker ikke egne kabler.
    Nå husker jeg heller ikke i farta hva de pleier å bruke på shows/demo's

    mvh
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    ...fra sidelinjen er det ganske muntert å lese """"eksperten"""" beskrive Nelson P som "ganske oppegående" og "ingen vitenskapelig tungvekter". Og - Shock-Horror!!! Han har ingen "konferanse-proceedings" (sic)

    At han i veldig mange år har laget noen av verdens beste forsterkere (målbart og hørbart) og fritt har delt flere av sine high-end konstruksjoner med alle og har 7 US patenter ifb med highend-konstruksjoner.- næææh - det holder ikke her på Sentralen.

    Bevares.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ...fra sidelinjen er det ganske muntert å lese """"eksperten"""" beskrive Nelson P som "ganske oppegående" og "ingen vitenskapelig tungvekter". Og - Shock-Horror!!! Han har ingen "konferanse-proceedings" (sic)

    At han i veldig mange år har laget noen av verdens beste forsterkere (målbart og hørbart) og fritt har delt flere av sine high-end konstruksjoner med alle og har 7 US patenter ifb med highend-konstruksjoner.- næææh - det holder ikke her på Sentralen.

    Bevares.
    Hästar finns inte vilket är vetenskapligt bevisat. Vi stödjer även vetenskapen om att häst är en frukt.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg tror det er slik att man skal ha respekt for det å få ting til.
    Selv om I_L og Asbjørn velger å ordlegge seg eksluderende når man omtaler andre personers gehalt, når de poster...
    Og jeg velger å poste for det meste i paraleller og tvetydigheter, selv om jeg fint kan poste klart som glass...
    It's all good!

    Er bare bra om man er steil. Men å stå f.eks ovenfor Pass på en messe å legge ut som noen av oss her gjør... :)
    Karrieren innen audio går fløyten for å si det slik. Det å rope høyt på sentralen, og å rope høyt innfor "guruene" det er noe man skal holde adskilt.
    Noen greier ikke dette. Og borte er dem, vips så er dem ledd ut av byen.

    Dette er treningsarenaen! Sentralen er ikke verdens navle! Sant og si så er vi våre egen lille navle, i vår egen perfekte verden.
    Tror man f.eks att Randi sitt varselskudd mot high-end kom fra intet? Eller er det krefter innen audio som har hatt "feider" mot verandre.
    Og da utfordringen er en liten takk for sist, se hvem jeg har fått på min side nå!!! (Espen Lie a.k.a James Randi, in da hood!)

    De leker ikke butikk i bransjen! Legger man seg ut med feil person så kan det ryke penger, firma rykte og annseelse.
    Klart det blir feider. Klart det blir kamp på liv og død!

    Selv om vi her debatterer, så er det for noen alvor. De blir syke og dårlige av dette. De klarer ikke å høre på noens mening.

    Personlig så har jeg klokketro på att man skal vite hva man skal gjøre på hvilken arena..



    mvh
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Trondheim
    ...fra sidelinjen er det ganske muntert å lese """"eksperten"""" beskrive Nelson P som "ganske oppegående" og "ingen vitenskapelig tungvekter". Og - Shock-Horror!!! Han har ingen "konferanse-proceedings" (sic)

    At han i veldig mange år har laget noen av verdens beste forsterkere (målbart og hørbart) og fritt har delt flere av sine high-end konstruksjoner med alle og har 7 US patenter ifb med highend-konstruksjoner.- næææh - det holder ikke her på Sentralen.

    Bevares.
    Hästar finns inte vilket är vetenskapligt bevisat. Vi stödjer även vetenskapen om att häst är en frukt.
    Og der kollapset hele I_Ls argumentasjon. Den var tydeligvis bygget på leirgrunn.
     
    N

    nb

    Gjest
    Og der kollapset hele I_Ls argumentasjon. Den var tydeligvis bygget på leirgrunn.
    På hvilken måte gjør det å være en dyktig forsterkonstruktør noen til en stor autoritet på kabler? Jeg har en RIAA designet og bygget av John Curl, som kan svært mye mer enn jeg noensinne vil komme til å kunne om kretsdesign og relaterte temaer. Jeg tror likevel ikke et pøkk på hva fyren sier når han snakker om Bybee-filtre. Etter enkeltes logikk her burde jeg og andre tydligvis sluke alt som måtte komme med søkke og snøre siden fyren er en legendarisk konstruktør.

    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.

    Monster Cable har også et lass med patenter (Google har patentsøk om du er interessert). Jeg regner med du har anlegget fullt av ledninger derfra.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    sitatet jeg postet er så vidt jeg vet en humoristisk greie fra "Ingen liker å bli lurt" sjekk åpningsinnlegget. Jeg har ikke noe lyst til å gå i åpen krig med I.L på et teknologisk gunnlag (uansett hvor uenig jeg måtte være) om noen lurte altså
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Trondheim
    Og der kollapset hele I_Ls argumentasjon. Den var tydeligvis bygget på leirgrunn.
    På hvilken måte gjør det å være en dyktig forsterkonstruktør noen til en stor autoritet på kabler? Jeg har en RIAA designet og bygget av John Curl, som kan svært mye mer enn jeg noensinne vil komme til å kunne om kretsdesign og relaterte temaer. Jeg tror likevel ikke et pøkk på hva fyren sier når han snakker om Bybee-filtre. Etter enkeltes logikk her burde jeg og andre tydligvis sluke alt som måtte komme med søkke og snøre siden fyren er en legendarisk konstruktør.

    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.

    Monster Cable har også et lass med patenter (Google har patentsøk om du er interessert). Jeg regner med du har anlegget fullt av ledninger derfra.
    *host*
    Tenkte ikke at det kunne oppfattes seriøst. Jeg prøvde bare å være morsom. Men det ble feil.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.
    Og det lurer du på selv etter at de setter seg høyere enn respekterte resurspersoner som har merkelig nok har utrettet noe i RL.
    Slik jeg ser det er I_L og Asbjørn først og fremst virtuelle skapninger ute av balanse med RL.
    Inten vondt ment, men det er slik det oppfattes av de oppegående personlighetene jeg har kontakt med...
    Og de er mer enn 30 år for sent ute selv i forhold til "nyhets verdien"...
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.
    Og det lurer du på selv etter at de setter seg høyere enn respekterte resurspersoner som har merkelig nok har utrettet noe i RL.
    Slik jeg ser det er I_L og Asbjørn først og fremst virtuelle skapninger ute av balanse med RL.
    Inten vondt ment, men det er slik det oppfattes av de oppegående personlighetene jeg har kontakt med...
    Og de er mer enn 30 år for sent ute selv i forhold til "nyhets verdien"...
    Det er vel omtrent 30 år siden humbugg og trolleri begynte å få innpass i denne hobbyen;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Underholdende at man får en liste med konstruktører av aktive komponenter når man etterlyser kabelbautaer.

    Han her vet en del om både forsterkere og kabler, og måtte til slutt gi etter når audiofile ikke klarte å fokusere på forsterkerne han hadde bygd, fordi han brukte enkle kabler uten dill-dall. Blir fornøyelig å lese hvorfor Roger Russell ikke skal tas seriøst.

    Speaker Wire
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.
    Etter å ha diskutert litt på alternativfora blir man fort immun mot banale hersketeknikker og personhets, men hvis man forventer argumenter med reelt innhold bør man nok kikke andre steder.:)
     

    Christian D

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.
    Og det lurer du på selv etter at de setter seg høyere enn respekterte resurspersoner som har merkelig nok har utrettet noe i RL.
    Slik jeg ser det er I_L og Asbjørn først og fremst virtuelle skapninger ute av balanse med RL.
    Inten vondt ment, men det er slik det oppfattes av de oppegående personlighetene jeg har kontakt med...
    Og de er mer enn 30 år for sent ute selv i forhold til "nyhets verdien"...
    Dette innlegget føyer seg vel fint inn i rekken av ugyldige og ulogiske "argumenter". Jeg tror vi snart kan krysse av for alle på lista: List of fallacies - Wikipedia, the free encyclopedia
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.
    Og det lurer du på selv etter at de setter seg høyere enn respekterte resurspersoner som har merkelig nok har utrettet noe i RL.
    Slik jeg ser det er I_L og Asbjørn først og fremst virtuelle skapninger ute av balanse med RL.
    Inten vondt ment, men det er slik det oppfattes av de oppegående personlighetene jeg har kontakt med...
    Og de er mer enn 30 år for sent ute selv i forhold til "nyhets verdien"...
    Dette innlegget føyer seg vel fint inn i rekken av ugyldige og ulogiske "argumenter". Jeg tror vi snart kan krysse av for alle på lista: List of fallacies - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det går vel snart troll i avsenders nick - denslags bør man holde seg for god til.

    EDIT: skjønner at dette kan forstås som kritikk mot Christian D. Det er Oblivion som bør holde seg for god for denslags tull.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.511
    Antall liker
    64.302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hva jeg leser her er det merkelig at jeg ikke også hører. Kranglingen og vennskapelig diskusjon/opplysning følger helt klart en siniusformet kurve :rolleyes: Men seriøst mener jeg det er både lærerikt og underholdene på en gang (når jeg ikke faller av i siving. svingene).
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.
    Og det lurer du på selv etter at de setter seg høyere enn respekterte resurspersoner som har merkelig nok har utrettet noe i RL.
    Slik jeg ser det er I_L og Asbjørn først og fremst virtuelle skapninger ute av balanse med RL.
    Inten vondt ment, men det er slik det oppfattes av de oppegående personlighetene jeg har kontakt med...
    Og de er mer enn 30 år for sent ute selv i forhold til "nyhets verdien"...
    Det er virkelig noe av det mest tøvete og provoserende jeg har lest her inne fra noen jeg hadde forventet mer fra. Og det sier ikke lite!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Fra denne Fallacies-listen fant jeg noe som kanskje enkelte kabelfabrikanter driver med:
    A red herring fallacy is an error in logic where a proposition is, or is intended to be, misleading in order to make irrelevant or false inferences. In the general case any logical inference based on fake arguments, intended to replace the lack of real arguments or to replace implicitly the subject of the discussion.
    Red herring – argument given in response to another argument, which is irrelevant and draws attention away from the subject of argument. See also irrelevant conclusion.


    Altså: kabelmerkene sørger for å ha noen helt særegne vrier de er alene om, som de prater opp i skyene, enten det er filterbokser, kabler med batteri på, en ekstremt komplisert geometri, eller hva det er, men disse tingene kan muligens ha liten betydning for lyden. Det som har betydning for lyden, de industrielt fremstilte lederne, som de stort sett bare kjøper inn fra andre i mange tilfeller, de snakker de kanskje ikke så mye om.
    På denne måten kan Kabelfornekterne sikkert med rette påpeke det uvitenskapelige i kabelmerkers argumentasjon, uten at det betyr at kablene reelt ikke er bedre enn dusinvaren for det.

    Jeg forventer imidlertid at seriøse kabelprodusenter ikke opererer med "særegne vrier" som kanskje verken teoretisk eller i praksis har noen betydning. Dette er i så fall lureri, mener jeg. Hvis en produsent feks monterer på en filterboks vel vitende om at den har ingen betydning for lyden, så er det useriøst. (Mener ikke å si noe om Transparent- filterbokser. Deres lydmessige betydning har jeg ingen formening om)
     
    Sist redigert:

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    De fleste som lever av denne bransjen vil ikke ha noe særlig å vinne på å ha steile offentlige meninger om kabler og andre hifi remedier. Selv om de ikke selger dem direkte selv. Derfor vil de skjelden si noe annet en politisk korekt svada. Som har Pass gjorde i 1980.

    Anthony Michaelson klarer derimot ikke å holde kjeft.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fra denne Fallacies-listen fant jeg noe som kanskje enkelte kabelfabrikanter driver med:
    A red herring fallacy is an error in logic where a proposition is, or is intended to be, misleading in order to make irrelevant or false inferences. In the general case any logical inference based on fake arguments, intended to replace the lack of real arguments or to replace implicitly the subject of the discussion.
    Red herring – argument given in response to another argument, which is irrelevant and draws attention away from the subject of argument. See also irrelevant conclusion.


    Altså: kabelmerkene sørger for å ha noen helt særegne vrier de er alene om, som de prater opp i skyene, enten det er filterbokser, kabler med batteri på, en ekstremt komplisert geometri, eller hva det er, men disse tingene kan muligens ha liten betydning for lyden. Det som har betydning for lyden, de industrielt fremstilte lederne, som de stort sett bare kjøper inn fra andre i mange tilfeller, de snakker de kanskje ikke så mye om.
    På denne måten kan Kabelfornekterne sikkert med rette påpeke det uvitenskapelige i kabelmerkers argumentasjon, uten at det betyr at kablene reelt ikke er bedre enn dusinvaren for det.

    Jeg forventer imidlertid at seriøse kabelprodusenter ikke opererer med "særegne vrier" som kanskje verken teoretisk eller i praksis har noen betydning. Dette er i så fall lureri, mener jeg. Hvis en produsent feks monterer på en filterboks vel vitende om at den har ingen betydning for lyden, så er det useriøst. (Mener ikke å si noe om Transparent- filterbokser. Deres lydmessige betydning har jeg ingen formening om)
    Hva er det som er så spesielt med lederene i kablene dine?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg vet strengt tatt ikke om lederne er veldig spesielle i forhold til andre sølvkabler.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Du kan jo påpeke hva som er feil med f.eks I_L og Asbjørns argumentasjon? Et argument står på egne ben, ikke på hvem som kommer med det.
    Og det lurer du på selv etter at de setter seg høyere enn respekterte resurspersoner som har merkelig nok har utrettet noe i RL.
    Slik jeg ser det er I_L og Asbjørn først og fremst virtuelle skapninger ute av balanse med RL.
    Inten vondt ment, men det er slik det oppfattes av de oppegående personlighetene jeg har kontakt med...
    Og de er mer enn 30 år for sent ute selv i forhold til "nyhets verdien"...
    Det er virkelig noe av det mest tøvete og provoserende jeg har lest her inne fra noen jeg hadde forventet mer fra. Og det sier ikke lite!
    Det er da virkelig ikke noe provoserende med ett slikt utsagn, det er interessant hvorfor slike kapasiteter gidder bruke av sin kunnskap i en andedam som dette, og ikke bruker tiden mer meningsfullt med debatanter som matcher deres faglige nivå, men det kanskje er bedre å være stor i en liten damm enn liten i en stor? jeg bare spør, spm er legitimt og interesant, selv om det kan virke ubehagelig...

    mvh
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    For det første er det vel få eller ingen her som vet hva hverken Asbjørn eller jeg jobber med i "RL", selv om det er fullstendig uten relevans for diskusjonen. For det andre hadde det vært morsomt å få vite hvor noen av oss har kåsert om egen fortreffelighet, siden jeg personlig ikke kan huske å ha skrevet et eneste ord om min egen "faglige kapasitet" hverken i denne tråden eller tilsvarende. For et tredje er ikke dette en faglig diskusjon i det hele tatt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så vidt jeg vet har Transparent alltid spilt med åpne kort om hva som er i kablene, termineringene, boksene deres og hvordan de lager de. Det vi ikke får vite er hvordan de ser ut inni, men det vet vi jo nå.
    Hva i alle dager mener du med "ledende setning," Trompetnerd?

    En morsom Transparent-opplevelse, fra Boston Audio Society:
    21st-Lies, Damn Lies, and Cables


    Hei, siktet til denne
    "Boksen var montert med enveisskruer for at ikke klåfingrede skulle titte inni, men de boret jeg opp."



    Ikke noe big deal altså. Men siktet til at det like godt kan være helt naturlig at skruene er engangs.

    Boston Audio historien er litt trist, men jeg tviler på at Transparent avblåste den fordi det VET at det ikke er forskjell på kablene sine. De var heller redde for at en negativ test kunne skade ryktet tenker jeg. Det har vist seg å være vanskelig å bruke tradisjonell ABXtest når det gjelder kabler.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Trondheim
    Det er da virkelig ikke noe provoserende med ett slikt utsagn, det er interessant hvorfor slike kapasiteter gidder bruke av sin kunnskap i en andedam som dette, og ikke bruker tiden mer meningsfullt med debatanter som matcher deres faglige nivå, men det kanskje er bedre å være stor i en liten damm enn liten i en stor? jeg bare spør, spm er legitimt og interesant, selv om det kan virke ubehagelig...

    mvh
    Nei, dette er hverken legitimt, interessant eller ubehagelig. Det er bare tullete. Du mener tydeligvis at HFS ikke skal være stedet for utveksling av kunnskap. Jeg tror endel her inne vil være uenig med deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Først kognitiv dissonans, av spriket mellom det jeg lærte og det jeg trodde jeg hørte, dernest endel mer kunnskap om hørsel, psykologi og placebo, dernest selvtesting. Det var vel "veien" kort oppsummert. Er generelt engasjert i skepsisbevegelsen, selvsagt med et ekstra øye mot hifi siden jeg der har personlig erfaring med (selv)bedraget.
    Jeg synes dette er helt grei skuring. (Viser evne til selvinnsikt og eventuell endring av oppfattelse, hvilkern vei vi endre oppfattelse er opp til oss selv å finne ut )
    Likner noe på det Asbjørn selv rappporterer. selv om han sikkert kan beskrive det mer inngående selv
    , om han vil, så jeg ikke siterer "på ham" noe som ikke stemmer.

    Det blir jo selvfølgelig noe mer forståelig, ditt standpunkt.
    Men att man vet att du KAN høre ting, forskjeller, men eventuellt har en annen tolkingsmodell, det er jo grei info.
    Ja, det er nokså likt. Brukte altfor mye penger på ledninger, helt til jeg begynte å lytte mer kritisk til hva som gjør en forskjell og hva som ikke gjør det, og deretter begynte å lese meg litt opp på dette når jeg innså at mine erfaringer ikke stemte med kabellyrikken. Motivasjonen til å diskutere dette i endeløse kabeltråder er nok ikke forbrukeropplysning (så edel er jeg ikke), men snarere hevn. Jeg liker definitivt ikke å ha blitt lurt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vi har da flere norske kabel leverandører. Kan ikke noen av disse inviteres inn i en diskusjon som dette en gang?
    <br>
    <br>
    Noen av dem er medlemmer her, vaker nok innom tråden fra tid til annen, men velger (klokelig?) å holde hodet litt lavt. Jeg har mailet med enkelte andre med henvisning til diskusjoner her inne, men har fått svar av typen "har ikke tid til å følge med på alt som sies på nett". Greit nok det, men da kan man jo trekke de konklusjoner man vil av det.<br>
    <br>
    Apropos "ledende setning", så antar jeg Trompetnerd mente at det lå noen antydninger om motiver bak det utsagnet. Det kan jeg jo strengt tatt ikke vite noe om, men jeg ser ingen andre grunner til å bruke enveisskruer enn å gjøre det tungvint å åpne boksene for de som måtte være nysgjerrige på hva som er inni.
    <br>
    Neida, ingen motiver. Fra mitt ståsted så regner jeg med at det ikke er noen grunn til å åpne boksen igjen når den er laget. Ingen naturlige reperasjonsårsaker. De vet at noen vil åpne boksen likevel, men for den vanlige mannen i gata vil man nok aldri trenge å åpne den.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og det lurer du på selv etter at de setter seg høyere enn respekterte resurspersoner som har merkelig nok har utrettet noe i RL. Slik jeg ser det er I_L og Asbjørn først og fremst virtuelle skapninger ute av balanse med RL.
    Hvor har du det der fra? Jeg uttrykte stor ærbødighet for Nelson Pass bare for noen få innlegg siden, som definitivt er en ressursperson innen dette feltet. Det var oppriktig ment, om noen måtte være i tvil om det. Hva jeg holder på med og eventuelt har utrettet i real life tror jeg ikke du vet så mye om.

    Det var forresten noen som nettopp spurte etter flere bidrag fra norske kabelprodusenter i diskusjoner som dette, men hvis repertoaret begrenser seg til personangrep, så synes jeg vi skal holde oss til å diskutere digitalteknikk i andre tråder. Der har du mer å fare med, for å si det sånn.
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det er faktisk veldig provoserende. Man kan bare håpe at de det gjelder ikke lar seg påvirke av sånt tull og fortsetter å bidra. Uten dem blir HFS og andre fora et uinteressant sted.

    Veldig lavt nivå på det Oblivion og musicus nå driver med i denne tråden...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Underholdende at man får en liste med konstruktører av aktive komponenter når man etterlyser kabelbautaer.

    Han her vet en del om både forsterkere og kabler, og måtte til slutt gi etter når audiofile ikke klarte å fokusere på forsterkerne han hadde bygd, fordi han brukte enkle kabler uten dill-dall. Blir fornøyelig å lese hvorfor Roger Russell ikke skal tas seriøst.

    Speaker Wire
    Denne karen vet også en ting eller to om forsterkere og forvrengning:
    The Dan Rather Approved Douglas Self Site

    Concern over cables is widespread, but it can be said with confidence that there is as yet not a shred of evidence to support it. Any piece of wire passes a sinewave with unmeasurable distortion, and so simple notions of inter-crystal rectification or "micro-diodes" can be discounted, quite apart from the fact that such behaviour is absolutely ruled out by established materials science. No plausible means of detecting, let alone measuring, cable degradation has ever been proposed.
    The most significant parameter of a loudspeaker cable is probably its lumped inductance. This can cause minor variations in frequency response at the very top of the audio band, given a demanding load impedance. These deviations are unlikely to exceed 0.1 dB for reasonable cable constructions. (eg inductance less than 4 uH) The resistance of a typical cable (perhaps 0.1 Ohm) causes response variations across the band, following the speaker impedance curve, but these are usually even smaller at around 0.05 dB. This is not audible.
    Personlig ville jeg rangert resistans før induktans, ettersom avvikene kan bli noe større enn 0,05 dB, men ellers synes jeg det er ganske treffsikkert.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn