"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    N

    nb

    Gjest
    Og sammenhengen mellom sånn ca 20-20kHz musikk og TP-nettverk er eksakt hva?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Wiki sier "The cable is available in both stranded and solid conductor forms."
    Javel? Det skal jeg ikke bestride.
    Men det jeg har hatt av slike kabler mellom hendene, har alltid hatt "solid core" i enkeltlederne. Heldigvis! Ellers hadde det nok ikke vært helt enkelt å montere RJ45-plugger på disse. :p
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det subjektive opplevelsen er det styrende.
    Og innen musikkopplevelser så skal det egentlig være slik. Det betyr ikke at man ikke skal være kritisk. Svært få bruker en stor andel av tiden til å nyte musikk på en objektiv måte. Av og til skal man det, men ikke i lengden - da det blir for slitsomt.
    For all del. Musikk handler jo om følelser og opplevelse. Men tar man for gitt alt som skrives i hifi blader og aldri stiller spørsmål ved egen feilbarlighet i forhold til hva man hører, så kan man sannelig kaste vekk store summer på mye rart. Ser f.eks at siste Fidelity har testet USB kabler. Å lese om rene innbillinger til godt vokse menn kan jeg for min del styre for meg for. Skal man følge slike råd og lar skriveri og reklame påvirke sanse opplevelsen, så lurer en egentlig seg selv. Og jeg tviler på at det varer så lenge før man blir fristet til nye investeringer da de samme feilene og svakhetene i anlegget er der fortsatt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Registrerte USB-artikkelen (at den fantes i ToC), men leser ikke artikkelen. Ikke av ren nysgjerrighet en gang. Gikk jeg glipp av noe? I så fall; synd - og min feil. Jeg lever lett videre med den potensielle feilen.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    At noen i det hele tatt tar seg tid til å "teste" noe så banalt som en USB-kabel?
    Jaja. Da er man i det minste sterk i troen hva slike kabler angår, og hvordan de leverer sine "nuller" og "enere"...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Listefyll i bladet.

    Her er noen andre:

    - spikes
    - tepper
    - høyttalerkabler ( ;) )
    - lyttestoler
    - puffer til å ha bena på
    - ulltepper som matcher gardinene
    - beste ved nå når det er vinter

    Jeg vil anta tepper, lyttestol, puff og ulltepper vil ha større påvirkning på lyden enn USB-kablene.
     
    N

    nb

    Gjest
    Slik går det når redaktøren mener at kabler kan være like viktig som høyttalere. Jeg støttet en ordentlig norsk HiFi-blekke en stund, men til slutt ble det bare for dumt.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Listefyll i bladet.

    Her er noen andre:

    - spikes
    - tepper
    - høyttalerkabler ( ;) )
    - lyttestoler
    - puffer til å ha bena på
    - ulltepper som matcher gardinene
    - beste ved nå når det er vinter

    Jeg vil anta tepper, lyttestol, puff og ulltepper vil ha større påvirkning på lyden enn USB-kablene.
    Ingen antakelse, det er et faktum! :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hahaha! "Kyss meg et sted"! ;) Fritt etter Kari Bremnes....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg mener HFN målte seg fram til forskjeller i jitter på USB-kabler (mulig det var HDMI, jeg er langt fra sikker) for en stund siden. Ingen overraskelse at billigvarianten/lakrislissa målte best...
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    OK...
    Håper de tar Oslo HifiCenter's srømkabel til den nette sum av 95.995 som neste objekt? Tror den var enda litt dyrere : )
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Grace nedskalerer ikke!

    Klar for enda en vinter;- piggdekk ut av sitt hotellopphold og påsatt i går eftermiddag;- samme felger og dimensjon som om sommeren:- BBS,- 19 tommere;- klart man skal føle seg vel også i vinterhalvåret;- bilen ser bra ut, og fungerer godt!


    God natt, og god lørdag,

    Grace
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hvorfor er det så mange som sverger at de hører forskjell på kabler, som frykter blindtester? Er kabelentusiastene rettroende eller lettroende? Hvor mange kabelentusiaster er ateister? Forsøker å finne ut om det er en sammenheng her....?
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Som medlem av skepsis er det interessant å lese en del av innleggene i denne tråden - dog skal jeg la den ballen ligge.

    La meg heller gi et innspill vedr. USB-kabler. Det er et faktum at man kan måle forskjeller - f eks i tidsfeil - mellom forskjellige USB-kabler. I praksis er imidlertid slike forskjeller irrelevante da det er sender og mottager som må rydde opp - og det enten man bruker den medfølgende USB-kabelen (hvilket jeg absolutt anbefaler) eller en annen kabel. Jeg har gjort et (riktig nok kun ett) systematisk forsøk (ABX) med USB-kabler og nullhypotesen sto med glans.


    Et kuriosa til slutt - for et par år siden hadde jeg tre entusiaster på besøk og tema var en USB-Dac og en sammenligning mot mitt utstyr. Vedkommende hadde med en USB-kabel til 15k som etter sigende var absolutt nødvendig(?) for å hente ut det beste av Dacen (4-5k). Jeg lyttet og intet var galt med utstyret - dog skiftet vi til min standard 0,125k kabel til slutt. De tre andre meldte om kald og død lyd etter skiftet - jeg, vel jeg hørte absolutt ingen forskjell. Lyden var like tilfredsstillende etter kabelbyttet. Mvh.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Det man hører kan sitte mellom ørene og er relatert til forventninger og bias. Derfor er blindtester, selv om de neppe er uten svakheter, så viktige.
    Det som overrasker meg er hvor lite enkelte er åpne for at de kan innbille seg noe og har klokketro på at alt de hører og opplever er reelle forskjeller. Vi er da alle mennesker.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det subjektive opplevelsen er det styrende.
    Og innen musikkopplevelser så skal det egentlig være slik. Det betyr ikke at man ikke skal være kritisk. Svært få bruker en stor andel av tiden til å nyte musikk på en objektiv måte. Av og til skal man det, men ikke i lengden - da det blir for slitsomt.
    For all del. Musikk handler jo om følelser og opplevelse. Men tar man for gitt alt som skrives i hifi blader og aldri stiller spørsmål ved egen feilbarlighet i forhold til hva man hører, så kan man sannelig kaste vekk store summer på mye rart. Ser f.eks at siste Fidelity har testet USB kabler. Å lese om rene innbillinger til godt vokse menn kan jeg for min del styre for meg for. Skal man følge slike råd og lar skriveri og reklame påvirke sanse opplevelsen, så lurer en egentlig seg selv. Og jeg tviler på at det varer så lenge før man blir fristet til nye investeringer da de samme feilene og svakhetene i anlegget er der fortsatt.
    Jeg stiller faktisk et stort spørsmålstegn til hifi blader som tester kabler. Nå har heldigvis Stereophile sluttet med dette, selv om det florerer av kabel annonser. Dette er helt klart ikke lett for bladene da det er annonser de lever av. Ikke minst er kabler mersalg og noe hifi forhandlere har bra avanse på. Jeg må si hifi-klubben er eneste stedet jeg har vært hvor de ansatte har satt spørsmål ved forskjell på kabler og ment at det ikke er noe forskjell.
    Det kan være lurt å start spørsmål til de ansatte om kabler. Da finner man fort ut om man kan stole på vedkommende eller ikke ;)
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så du mener altså at alle som mener det er forskjell på kabler ikke er til å stole på? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har lest her inne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et kuriosa til slutt - for et par år siden hadde jeg tre entusiaster på besøk og tema var en USB-Dac og en sammenligning mot mitt utstyr. Vedkommende hadde med en USB-kabel til 15k som etter sigende var absolutt nødvendig(?) for å hente ut det beste av Dacen (4-5k). Jeg lyttet og intet var galt med utstyret - dog skiftet vi til min standard 0,125k kabel til slutt. De tre andre meldte om kald og død lyd etter skiftet - jeg, vel jeg hørte absolutt ingen forskjell. Lyden var like tilfredsstillende etter kabelbyttet. Mvh.
    Jeg går ut fra at det var en seende test?
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    impulse: Du la kanskje merke til bluke øyet ;) Jeg har selv ment det har vært forskjeller på kabler en gang i tiden og anser meg selv som en man kan stole på. Ikke ta det personling. Det var en spøk men en anelse sannhet. Du har kanskje vært på steder der en slitsom selger helt uten kunnskap om lyd prøver å selge deg alt mellom himmel og jord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener altså at alle som mener det er forskjell på kabler ikke er til å stole på? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har lest her inne.
    Vel, når jeg støter på hifi-pushere som argumenterer for at jeg skal legge mer penger i ledninger enn i komponenter, støttet av ren voodoo og mumbo-jumbo, da går jeg ut av døren. Tror ikke på noe av det andre fyren sier heller. Det er jo forskjell på kabler, men selgere som kun forholder seg til egen bruttomargin og ikke forstår et dugg av hvordan ting fungerer er ikke spesielt troverdige skapninger, nei.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Så du mener altså at alle som mener det er forskjell på kabler ikke er til å stole på? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har lest her inne.
    Vel for noen er det ganske arrogant oppførsel når enkelte påpeker hvor mye enn går glipp av om en ikke mater anlegget med kabler til flere titusener - Jeg har vært på kabelkjøret men er heldigvis blitt nykter nå. Ser ingen grunn til å bruke så mye penger på noe som ikke i det hele tatt er med på og påvirke lyden i større grad annet enn utseende. Gode tilkoplinger og god skjerming så er det meste gjort.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Ingen liker å bli lurt til å "like" no på FB som er så gammelt att selv de som startet krigen har glemt att den ble startet...
    Forøvrig!!!!

    Er de noen som blir lurt så er det humanetikerne...

    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Forskjeller på kabler er det. Er vel ingen som går rundt å tror annet her? Er det ikke marginer som man diskuterer, og da er det vel opptil hver enkelte å bestemme hvor mye disse marginene betyr for seg.

    Dersom bruker A mener det er klokere å legge 50k for å få kabler til et par høyttalere til eks 80k og mener at dette er en bedre kombo en feks en et par ht's til 120k med vesentlig bedre spesifikasjoner og et par kabler til 10k så må man velge å tro at dette er et veloverveid valg basert på kunnskapen som besittes og da er man ikke lurt. Kanskje man kan si at man har lurt seg selv, men det gjør vi da hele tiden. Det kalles mekanismer for å beskytte seg selv det.


    Personlig så er jeg lurt først når jeg føler seg lurt. Inntil da er jeg lykkelig uvitende om andre ting.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Noen kan høre forskjeller, på noen typer kabler (Nå var jeg pedagogisk) og andre kan tydeligvis ikke gjøre dette.
    Hvorfor er jeg ikke sikker på, men jeg kan forledes til å tro at det går ann å tro det ikke er forskjell, så da hører man ikke forskjell heller.

    Om man da er humanist, og tror (for hvem kan vite...) at det ikke finnes noen Gud, så vet man sikkert hva jeg mener med dette. Ellers er man ikke humanist, tror jeg..

    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel - selv tror jeg at to likt konstruerte kabler låter likt samme pokker hva de koster.
    Bruker de samme kablene over hele fjøla og er fornøyd og ser lite poeng i å lete etter noe annet.
    Det er rett og slett ikke på kabelsiden at slaget står for meg.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Det er jo egentlig ganske smart det. Å bruke kabler fra samme produsent og komponenter fra samme produsent, så langt det går, om det går.
    Mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hvorfor er det så mange som sverger at de hører forskjell på kabler, som frykter blindtester? Er kabelentusiastene rettroende eller lettroende? Hvor mange kabelentusiaster er ateister? Forsøker å finne ut om det er en sammenheng her....?
    Frykter?har vært med på 3-4 stk. en med nullresultat 2 med klart resultat det er forskjell(digitalkabler) og en mellom spoty og lossless. mye styr og jobb
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    I_L! Dette må jo være midt i blinken for deg... ;)


    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke hva som er smart med å ha kabler fra samme produsent og elektronikk fra samme produsent. Men jeg vet at det er smart å være fornøyd. Så lenge man er fornøyd så er prisen på det man har underordnet så lenge man har råd til å sitte med det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vet ikke hva som er smart med å ha kabler fra samme produsent og elektronikk fra samme produsent. Men jeg vet at det er smart å være fornøyd. Så lenge man er fornøyd så er prisen på det man har underordnet så lenge man har råd til å sitte med det.
    Det er derfor jeg bruker håndsydde sko. Jeg er fornøyd
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Forskjeller på kabler er det. Er vel ingen som går rundt å tror annet her? Er det ikke marginer som man diskuterer, og da er det vel opptil hver enkelte å bestemme hvor mye disse marginene betyr for seg.
    Jeg tror noe annet - Jeg satt også og byttet kabler i alles slags farger tidligere. Hørte forskjeller gjorde jeg og men jeg er ydmyk nok til å innrømme at forskjellene var innbilte.

    Mitt råd når det kommer til marginer; Bruk pengene andre plasser enn i kabelhysterikjeden om det er lyden som gjelder og ikke andres overbevisninger du vil føre videre. Lån med deg noen skikkelig dyre velomtalte hallejula kabler og sammenlign med billig kabler og vær ærlig med deg selv. Det gjorde jeg. Mitt kabelkostnad oppsett gikk fra 35 til 1k.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke mange som "tør" å innrømme slikt. En viss selvinnsikt er fint å ha i denne hobbyen.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Hvis man skal velge kabler fra en hel mengde forskjellige produsenter, så begynner det jo bli morsomt å høre hvordan utvelgelsen forekommer.

    - Jeg likte fargen, på isolasjonen.
    - Den passer i begge ender!
    - Den hang nermest da jeg kom inn døra i butikken.
    - Selgeren sa den var bra.
    - Den var billigst.
    - I_L hadde ikke tro på den. Faktisk sa han den var lureri.
    - James Randi hater når jeg bruker gryn på andre ting enn hans bøker.
    - Produsenten anbefalte den.
    - Den lå i eska til forsterkeren (fy....)
    - osv osv..

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Forskjeller på kabler er det. Er vel ingen som går rundt å tror annet her? Er det ikke marginer som man diskuterer, og da er det vel opptil hver enkelte å bestemme hvor mye disse marginene betyr for seg.
    Jeg tror noe annet - Jeg satt også og byttet kabler i alles slags farger tidligere. Hørte forskjeller gjorde jeg og men jeg er ydmyk nok til å innrømme at forskjellene var innbilte.

    Mitt råd når det kommer til marginer; Bruk pengene andre plasser enn i kabelhysterikjeden om det er lyden som gjelder og ikke andres overbevisninger du vil føre videre. Lån med deg noen skikkelig dyre velomtalte hallejula kabler og sammenlign med billig kabler og vær ærlig med deg selv. Det gjorde jeg. Mitt kabelkostnad oppsett gikk fra 35 til 1k.
    Dette er en helt kurrant opplevelse.

    Det eneste jeg pleier å si er att man skal kjøpe seg større og bedre forsterker først som sist.
    Forsterkeren er som regel det ALLE skimper på. Og det er den tingen jeg tror som gjør att man ender opp med å bytte kabler til stadighet. Uten eventuellt att ting blir bedre.

    Jeg synes att enten skal man kjøpe seg dyr lettdrevet høyttaler. Eller så må man kjøpe seg dyr (tenk bra da, pris utenom..) forsterker, så bra man kan!!!
    Da faller resten av annlegget så fint på plass atte. Og kabelvalg er ikke lenger ett mareritt!

    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvis man skal velge kabler fra en hel mengde forskjellige produsenter, så begynner det jo bli morsomt å høre hvordan utvelgelsen forekommer.

    - Jeg likte fargen, på isolasjonen.
    - Den passer i begge ender!
    - Den hang nermest da jeg kom inn døra i butikken.
    - Selgeren sa den var bra.
    - Den var billigst.
    - I_L hadde ikke tro på den. Faktisk sa han den var lureri.
    - James Randi hater når jeg bruker gryn på andre ting enn hans bøker.
    - Produsenten anbefalte den.
    - Den lå i eska til forsterkeren (fy....)
    - osv osv..

    mvh
    Tilgjenglighet når man trenger den til en kostpris man er villig til å gi?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror noe annet - Jeg satt også og byttet kabler i alles slags farger tidligere. Hørte forskjeller gjorde jeg og men jeg er ydmyk nok til å innrømme at forskjellene var innbilte.

    Mitt råd når det kommer til marginer; Bruk pengene andre plasser enn i kabelhysterikjeden om det er lyden som gjelder og ikke andres overbevisninger du vil føre videre. Lån med deg noen skikkelig dyre velomtalte hallejula kabler og sammenlign med billig kabler og vær ærlig med deg selv. Det gjorde jeg. Mitt kabelkostnad oppsett gikk fra 35 til 1k.
    Kan ikke si hva du hører, men forstår at du er fornøyd med valgene dine. Det er viktigst.

    selv hører jeg forskjell på en tynn sølvkabel og en 6kv solidcode. Man kan si at forskjellene ikke er av de største, men de er der. Det er disse marginene jeg i utgangspunktet tenkte på.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn