"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Billig retorikk. Eller er det superenkel forskning? For egen del er det oppgitthet over enda en repetisjon uten noe nytt. Og jeg verken ønsker eller har blitt lurt. Men det skyldes ikke disse ørkenvandringene.
    Nå sa jeg "tilsynelatende". Ellers er vel ditt behvov for å i en eller annen form nevne hvor teit du synest slike tråder er omtrent like forutsigbare som trådene du synest er så meningsløse og unødvendige. De fleste har nok registrert at du ikke har sansen for slike tråder nå, så hva er poenget med å gjenta det omtrent hver gang det dukker opp en slik tråd? Noen kunne jo finne på å kalle det enda en repitisjon uten noe nytt.

    Det dukker forresten som regel opp noen nye poenger. Her har jeg f.eks allerede lært at det går an å sende gigabit Ethernet gjennom rusten piggtråd, det visste jeg ikke.
    Trondmegs innspill i disse trådene fungerer vel som OddJs i alt som har med landbruk å gjøre. "Nothing to see here, just move on."
    Men her også er det visst de samme tilskuerne som gang etter gang må jages vekk fra åstedet.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Et avsnitt med gull som alle og enhver burde ta innover seg, på godt og vondt!

    "Critical thinking is considered important in the academic fields because it enables one to analyze, evaluate, explain, and restructure their thinking, thereby decreasing the risk of adopting, acting on, or thinking with, a false belief. However, even with knowledge of the methods of logical inquiry and reasoning, mistakes can happen due to a thinker's inability to apply the methods or because of character traits such as egocentrism. Critical thinking includes identification of prejudice, bias, propaganda, self-deception, distortion, misinformation, etc."
    Dette er akkurat som om en person som aldri drømmer om natten, anklager de som drømmer for å bare innbille seg at de har drømt. Nå er det jo slik at de fleste sikkert opplever å drømme, derfor er det liten diskusjon om drømmenes eksistens. Men det er sikkert ingen nevrologisk, "vitenskapelig", god forklaring på hvorfor folk dikter opp historier mens de sover. Bare forskjellige teorier.
    Som med kabler: Det er masse forklaringer og teorier for dem, og de har demonstrerbar effekt. Likevel er det sånn at fordi de som hører forskjellen er i mindretall, så er det "kontroversielt".
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Kule-Trygve, har du noen gang undersøkt på deg selv det du her sier? Altså i en blindtest?

    JK
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Et avsnitt med gull som alle og enhver burde ta innover seg, på godt og vondt!

    "Critical thinking is considered important in the academic fields because it enables one to analyze, evaluate, explain, and restructure their thinking, thereby decreasing the risk of adopting, acting on, or thinking with, a false belief. However, even with knowledge of the methods of logical inquiry and reasoning, mistakes can happen due to a thinker's inability to apply the methods or because of character traits such as egocentrism. Critical thinking includes identification of prejudice, bias, propaganda, self-deception, distortion, misinformation, etc."
    Dette er akkurat som om en person som aldri drømmer om natten, anklager de som drømmer for å bare innbille seg at de har drømt. Nå er det jo slik at de fleste sikkert opplever å drømme, derfor er det liten diskusjon om drømmenes eksistens. Men det er sikkert ingen nevrologisk, "vitenskapelig", god forklaring på hvorfor folk dikter opp historier mens de sover. Bare forskjellige teorier.
    Som med kabler: Det er masse forklaringer og teorier for dem, og de har demonstrerbar effekt. Likevel er det sånn at fordi de som hører forskjellen er i mindretall, så er det "kontroversielt".
    Kritisk tankegang må alltid ses i kontekst av fagfeltet det appliseres mot. Med andre ord gjelder ikke de samme regler for f.eks vurdering av kunst som det gjør for en teknisk vurdering av en kabels egnethet for audiotransmisjon. Man kan ikke se på en måler hvor kunsterisk perfekt "Skrik" er.

    Det eneste jeg ønsker å få frem er at om man kjører på med en skikkelig dose kritisk tankegang, som da inkluderer å være kritisk til en selv også, så fremstår verden mye mindre mystisk. Dette gjelder på generelt grunnlag, ikke i kabeldiskusjoner spesifikt. Kritisk tankegang kan like gjerne brukes for å forklare reelle kabelforskjeller også.

    Min subjektive observasjon er imidlertid at det stort sett skorter veldig på flere viktige prinsipper ved normal kritisk tankegang for mange, både på metodikk og det og ta innover seg ens egne personlige egenskaper.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Eksempel på kritisk vs. oversanselig tankegang.

    Her om dagen skulle jeg ta noen trær ved oppkjørselen til gården. Jeg fylte bensin på motorsagen, sjekket at det var nok sagkjedeolje på den, og satte den fra meg for å gå inn og ta på vernebukse, osv.
    Da jeg kom ut så jeg at bensinen hadde rent ut.

    Her kunne jeg tenkt oversanselig: gudene har sendt meg et varsel, og vil ikke at jeg skal bruke motorsagen nå.
    Eller logisk: jeg må ha dratt til bensinlokket feil. Får se å fylle på en ny runde med bensin.

    Jeg valgte siste.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et avsnitt med gull som alle og enhver burde ta innover seg, på godt og vondt!

    "Critical thinking is considered important in the academic fields because it enables one to analyze, evaluate, explain, and restructure their thinking, thereby decreasing the risk of adopting, acting on, or thinking with, a false belief. However, even with knowledge of the methods of logical inquiry and reasoning, mistakes can happen due to a thinker's inability to apply the methods or because of character traits such as egocentrism. Critical thinking includes identification of prejudice, bias, propaganda, self-deception, distortion, misinformation, etc."
    Dette er akkurat som om en person som aldri drømmer om natten, anklager de som drømmer for å bare innbille seg at de har drømt. Nå er det jo slik at de fleste sikkert opplever å drømme, derfor er det liten diskusjon om drømmenes eksistens. Men det er sikkert ingen nevrologisk, "vitenskapelig", god forklaring på hvorfor folk dikter opp historier mens de sover. Bare forskjellige teorier.
    Som med kabler: Det er masse forklaringer og teorier for dem, og de har demonstrerbar effekt. Likevel er det sånn at fordi de som hører forskjellen er i mindretall, så er det "kontroversielt".
    Sammenlinging blir nok mer reell dersom man ser for seg at noen kommer ut fra soverommet med morratryne og hardnakket påstår at akkurat har ridd kameler i Sahara. Uansett hvordan den søvning prøver å bevise at han akkurat har hoppet ned fra kamelryggen, lar det seg ikke på noen måte bevise.

    For mange er det åpenbart at han har drømt....

    Mvh
    OMF
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Eksempel på kritisk vs. oversanselig tankegang.

    Her om dagen skulle jeg ta noen trær ved oppkjørselen til gården. Jeg fylte bensin på motorsagen, sjekket at det var nok sagkjedeolje på den, og satte den fra meg for å gå inn og ta på vernebukse, osv.
    Da jeg kom ut så jeg at bensinen hadde rent ut.

    Her kunne jeg tenkt oversanselig: gudene har sendt meg et varsel, og vil ikke at jeg skal bruke motorsagen nå.
    Eller logisk: jeg må ha dratt til bensinlokket feil. Får se å fylle på en ny runde med bensin.

    Jeg valgte siste.
    Heldigvis, vil jeg si!
    Realisme, og logisk tankegang, synes å være undervurdert i enkelte kretser.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men her også er det visst de samme tilskuerne som gang etter gang må jages vekk fra åstedet.
    Det er her det butter. Man skal aldri innta den holdningen at noen må "jages vekk" fra en diskusjon. Om man ikke ønsker at det diskuteres om et emne så skyldes det nok en erkjennelse av svikt i eget resonnement.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Men her også er det visst de samme tilskuerne som gang etter gang må jages vekk fra åstedet.
    Det er her det butter. Man skal aldri innta den holdningen at noen må "jages vekk" fra en diskusjon. Om man ikke ønsker at det diskuteres om et emne så skyldes det nok en erkjennelse av svikt i eget resonnement.
    Så var jeg tydeligvis ikke presis nok i billedbruken, men jeg omformulerer gjerne: uansett hvor lite du mener jeg bidrar med i min repetisjon så greier jeg tydeligvis å trigge noe fra de samme personene hver gang. Slik du selv eksemplifiserer her. Intet nytt fra noen altså.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Herregud.
    Er det slik fatt her at man snarest bør vurdere støtte fra en eller annen psykolog i kognitiv terapi, for å komme på banen?
    Da tar jeg i stedet en slurk til fra glasset med innhold fra "Villa Borghetti", i håp om at effekten ender i noenlunde samme resultat.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    En litt artig betraktning, synes jeg selv: Både Asbjørn og Trygve synes i følge innlegg i denne tråden å enes om at noen anlegg evner å låte forskjellig med ulike (nogenlunde fornuftig konstruerte og hele) kabler. I Asbjørns verden er det anlegg med åpenbare konstruksjonsmessige svakheter som er følsomme, men i Trygves er det de virkelig gode anleggene. Hvem har rett? Kjør debatt! Fasit kommer over helgen*.

    *Altså samtidig som de lovede regelendringstitakene i tråden om det, for de som har fulgt den. Hvilken helg er fortsatt uavklatr.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Fanden leser jo bibelen, på sin måte...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Som med kabler: Det er masse forklaringer og teorier for dem, og de har demonstrerbar effekt. Likevel er det sånn at fordi de som hører forskjellen er i mindretall, så er det "kontroversielt".
    Det som problemet med å diskutere med deg og enkelte av dine meningsfeler er at dere ikke tar inn over dere Homo Sapiens (alle uten unntak) forbløffende evne til å sanse (spesielt høre) forskjeller som ikke eksisterer. Så lenge man man ikke bruker denne uomtvistelig dokumenterte kjennsgjerning i sin tilnærming til F.eks. lyden av kabler, så har man ingenting verdifult å bidra med.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel en tulletråd, eller?
    Nei. Blodig alvor. Igjen. Protestutmeldinger, advarsler og karantener ligger i luften. Du tar allt for lett på dette.

    -And into the valley of death rode the six hundred.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    C'est de la folie
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Rolf Marvin Bøe Lindgren Danske High Fidelity, entusiast- og designtidsskriftet for tung hifi melder at lite slår lampettledninger. Men de er ingeniører. De kan sitt kram.
    for 11 timer siden via mobil · 18


    Greger Stolt Nilsen Problemet med troverdigheten til det Hi-Fi-produsentene påstår faller veldig når de prøver å selge digitale kabler som de hevder endrer kvaliteten på bildet. Eller gjør noe med bildet.
    En digital kabel som på noen som helst måte endrer på signalet er ...Vis mer
    for 11 timer siden · 11


    Espen Moe Det flommer over av snake oil i hifi-bransjen.
    for 11 timer siden via mobil · 8


    Ingen liker å bli lurt Det kunne f.eks. vært interessant med en blindtest der en av de billige høyttalerkablene på denne sida ble sammenlignet med den dyreste til kr. 45.998. Noen som stiller? H?yttalerkabel fra Argon, QED og Van Den Hul | Hi-Fi Klubben


    Høyttalerkabel fra Argon, QED og Van Den Hul | Hi-Fi Klubben
    Kj?p h?yttalere, flat-TV, hjemmekinoanlegg og stereo | Hi-Fi Klubben
    For å få så bra lyd som mulig fra ditt stereoanlegg kreves en bra høytalerkabel. Vi har kabler av høy kvalitet fra Argon, QED og Van Den Hul.
    for 12 timer siden · 5


    Morten A. Fagerli Jeg kobla lampeledninger på høyttalerne mine på 80-tallet og de funka helt fint. Da kompisen min kom med noen flotte, feite, dyre kobberfarga saker med gjennomsiktig plast og meterpris for viderekomne for å demonstrere "forskjellen", fant vi ut at gratis rester fra roteskuffen ikke var hørbart dårligere enn vidunderledningene fra en HiFi-sjappe i byen. Greia med en del HiFi-freaks (og da mener jeg dem som nesten mener musikken kommer i veien for opplevelsen av teknologi) er at de hører spøkelser ved høylys dag. De blir junkis og tilsvarende paranoide. Bra jobba av Randi. Litt rart at han ikke kom på dette litt før.
    for 11 timer siden · 6


    Eirik Nepstad Min teori er at man kan forsvare pris/kvalitet opp til et visst punkt, men at det kanskje ikke er forskjell på 1000 kroner og 40 000 kroner? Men likevel forskjell på 100 kroners kabel og 1000 kroners kabel? Uansett fett at man forsøker å utfordre vedtatte "sannheter".
    for 11 timer siden via mobil · 5


    Ketil Vestrum Einarsen Jeg har vært i mange studioer i jobbsammenheng. Fra små enmanns hjemmestudioer til NRK. Og en ting jeg ikke kan huske å ha sett ett eneste sted, er disse såkalte high end-kablene.
    Billige kabler holder i massevis, og før musikken ender på anleggene til stereofile fanatikere med dyre kabler, så har det vært gjennom metervis med billige kabler.


    Jeg kjøper selv kabler som ikke er av den aller billigste sorten. Dette fordi jeg tror, og understreker at jeg tror, at de aller billigste er loddet litt dårlig. De varer kortere, men lyden er nok helt lik.


    Blindtest er en fabelaktig ide.
    for 7 timer siden · Redigert · 3


    Greger Stolt Nilsen Unanue-Zahl: Det kan kanskje være tilfellet. MEN, når produsenter reklamerer med at (HDMI-)kablene deres kan gi bedre farger, mer «levende bilder», «dypere sort», etc..
    for 11 timer siden · 3


    Espen Moe Her er en skikkelig go'bit: Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals


    Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals
    Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals
    Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals, Video, Quantum Chips, Nanotechnology, Teleportation
    for 11 timer siden via mobil · 3


    Håkon Mosseby Mye informasjon om ymse 'Overtru i audiobransjen' her:
    Overtru i audiobransjen


    Overtru i audiobransjen
    skepsis.no
    Overtru i audiobransjen
    for 11 timer siden · 2


    Vegard Hertzenberg Berntsen HIFI-klubben solgte for noen år tilbake en digitalkabel til rundt 5000. Dette var en TP-kabel av typen Cat5E, altså helt vanlig nettverkskabel. Du kan kjøpe en fin patchekabel av valgfri farge for under 50 kroner. Denne gjør nøyaktig samme nytte. Det var mye prat om at kabelen til 5000 kroner skulle hindre bitfeil og sånt. Ved å bruke den helt vanlige TCP/IP-protokollstakken, så hindres sånne feil. Tenk på alt som sendes kloden rundt i dag uten å ha en eneste bit feil. (UDP tillater bitfeil, TCP gjør det ikke.) Det å sende fra en enhet til en annen enhet i racket ditt er ikke akkurat noen stor utfordring. :)
    for 11 timer siden · 2


    Greger Stolt Nilsen Johannessen: Jeg trenger ikke være en erfaren lytter for å vite at mye er subjektivt. Jeg har fått demonstrert flere ganger at små endringer i hvordan man sitter kan endre hvordan noe høres ut. Endel frekvenser kan blokkeres helt bare man snur litt på hodet i forhold til lydkilden. Og uten at jeg prøver å påstå at ALT er placebo og subjektiv opplevelse, eller bare et ønske om å lure seg selv. Så er det nok mange tester og meninger som er påvirket av det at man ikke klarer å sette seg ned igjen på akkurat samme plass, på akkurat samme måte, etter at man har reist seg opp og byttet om med den kabelen man tester mot.
    for 5 timer siden via mobil · 2


    Vegard Hertzenberg Berntsen @Ivar Løkken: Utrolig... Jeg trodde dette måtte være en spøkeside, akkurat som sidene som forteller alt som er galt med dihydrogenmonoksid, men da jeg trykket på "add to chart", kom jeg til en paypalside, så det virker faktisk som om de forsøker å være seriøse... Utrolig. Dihydrogen Monoxide Research Division - dihydrogen monoxide info


    Dihydrogen Monoxide Research Division - dihydrogen monoxide info
    dhmo.org
    Dihydrogen Monoxide resources, information, research and more. Dihydrogen Mono...Vis mer
    for 6 timer siden · 1


    Lars-Sverre Eriksen Hi-Fi gjengen er akkurat like ille som de alternative.
    for 10 timer siden · 1


    Greger Stolt Nilsen Moe: Nei, men da er det vel strengt tatt ikke en kabel som er laget for det forholdet den skal brukes til. Og man må jo skille mellom kabler som er laget etter minimumskrav og ikke.
    for 11 timer siden via mobil · 1


    Jarl Danielsen Jeg gjorde det samme Morten - sammemlignet med Monster Cables. Verden vil bedras....
    for 10 timer siden · 1


    Ivar Løkken Forøvrig er det sånn ca hundre tusen diskusjoner om nettopp "subjektivisme" kontra "objektivisme", kabler og denslags på HiFi-Sentralen og AV-Forum. Mange av dem ligner påfallende på utvekslingene som oppstår når man diskuterer alternativbransjen.
    for 11 timer siden · 1


    Ivar Løkken Hifi-bransjen har dessverre blitt gjennomsyret av pseudovitenskap og det man må kunne kalle "alternativ retorikk", hvilket er synd fordi det underminerer troverdigheten til de som driver med reell forskning og utvikling innen området. Personlig er jeg ikke av den oppfatning at blindtester ipso facto gir fasiten på hvorvidt sanselige inntrykk er reelle, men det er en annen diskusjon (Stereophile har i den sammenheng en podcast av en interessant debatt kalt "The Great Debate: Subjectivism On Trial" på sine nettsider), men når man får sånne utslag som det her graver bransjen sin egen grav: Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals


    Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals
    Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals
    Advanced Audio Concepts - Room Acoustics, Vibration Isolation, Resonator, Crystals, Video, Quantum Chips, Nanotechnology, Teleportation
    for 11 timer siden · 1


    Espen Moe Da kan det for Yngve Johannesen nevnes at langt på vei de fleste lyd- og masteringsteknikere jeg kjenner, de som jevnt over viser meget høye analytiske evner når det gjelder hørsel, er skeptikere når det gjelder esoterisk audiofile påstander.
    for 5 timer siden via mobil · 1


    Kim-Arthur Sakariassen Og der berører du nok litt av roten til problemet også; det iboende instinktet om at dyrere = bedre, og samtidig panikken som brer seg om det skulle vise seg at anlegget man har brukt 300000kr på ikke har nevneverdig bedre lyd enn et til en tiendedel av prisen. Da griper man etter det man kan, og argumenterer på et teknisk nivå for å prøve å bevise noe som egentlig er irrelevant all den tid vår hørsel faktisk er ganske mye dårligere enn de nyanseforskjellene som eventuelt skulle vise seg å eksistere med ulike tekniske løsninger...
    for 10 timer siden · 1


    Espen Moe Det smitter over i de profesjonelle miljøene til tider også. Anekdote: på et internasjonalt lydteknikerforum jeg frekventerte en periode, ble det presentert lydfiler med samme innhold, men hvor de alle hadde gått gjennom en analog-til-digital-konvertering hvor det var blitt benyttet ulike klokkekilder for å styre sample-frekvensen (high-end sample-klokker blir sett på som viktig, og kan selvsagt også ha noe for seg). Det ble presentert mye synsing om nyanseforskjeller. Jeg klarte ikke helt å høre noen forskjell, så jeg tok en null-test mellom alle filene (fasevende en fil, summere den med den man skal sammenligne med og se hva som blir igjen). Samtlige filer kansellerte hverandre helt ut.
    for 10 timer siden via mobil · Redigert · 2


    Børge A. Roum Hva!? Ikke noe ramaskrik i kommentarfeltet om at ILÅBL _bare_ skal handle om lurerier i alternativ-bransjen, og for guds skyld ikke _noe_ annet for da melder jeg meg ut sporenstreks, slik som det var da de postet én sak om klimaendringer!? Hørt på maken! Hvor er forkjemperne for den rene ILÅBL når man virkelig trenger dem!?


    Ja, ja...
    for 10 timer siden · 1


    Tommy Skarateppen Det er gjort tester på HDMI kabler, billige vs dyre. De billige er minst like gode som de dyre: HDMI-bløffen - TV 2 Underholdning


    HDMI-bløffen
    TV2no - Nyheter, sport, underholdning, vær, web-tv og tv-guide
    Så er det bevist, nok en gang. Dyre HDMI-kabler er bortkastede penger.
    for 11 timer siden · 2


    Tom Engan Blindtester er avslørende. Har selv testet litt på egenhånd med lånte kabler, siden jeg aldri har trodd på forbedring, så dette er helt i tråd med min egen oppfatning.


    Har også diskutert dette mye med audiofile på nettet, og jeg ser mye fastlåsing når det gjelder dette med holdninger og (kabel)tro.
    for 11 timer siden · Redigert · 2


    Greger Stolt Nilsen Kanskje det kunne vært en idé å spørre noen av de ansatte i bladet «Lyd og Bilde», om de vil være med på noen tester. De skriver jo stadig lang anmeldelser av diverse forsterkere, kabler, anlegg, etc. Og bruker mange flotte ord for å beskrive.


    Også et poeng, det er ikke det at det ikke nødvendigvis kan være forskjell i lyden (analoge) kabler overfører, men det er også subjektivt hva som regnes som god kvalitet og ikke.


    Leste en blogg hvor dyre og billige kabler ble målt for støy mot hverandre, med et måleapparat. Og de billigste kablene kom best ut av det.


    At noen allikevel foretrekker de dyre kablene kan være rett og slett fordi de liker den støyen som blir tillagt signalet i de dyre.


    Men det betyr jo ikke at kablene nødvendigvis er teknisk bedre. Bare subjektivt bedre.
    for 11 timer siden · Redigert · 2


    Odd Egil Frimand Sjølseth De få indignerte i denne tråden må enten ha økonomiske interesse i Hifi-asylbransjen eller rådyre kabler selv. Dette området er like ekstremt som motorolje-markedet. Billig 10-40-olje som selges på en 10-liters kanne for under 50 kroner literen, dekker de kravene som stilles til 10-40-olje i Europa. Hvor mye bedre blir oljen av å beale 300/l tror dere? Omtrent like mye bedre som en høyttalerkabel til 40.000 mot en til 500. Og det er cirka nada :)
    for 5 timer siden


    Pål Unanue-Zahl Greger, det har du rett i. Når minumumskravene er oppfylt, er det samme så lenge de brukes innen spekken. At en minimumsoppfyllende kabel gir bedre bilde enn en annen er crap og salgspersonen opptrer uetisk. Her er en kjapp og god oppsummering av HDMI under ekstreme (i.e. høy bitrate og lange avstander) forhold: Long HDMI Cable Bench Tests - Monster Cable Shootout — Reviews and News from Audioholics


    Long HDMI Cable Bench Tests - Monster Cable Shootout — Reviews and News from Audioholics
    Home Theater, HDTV, Receivers, Loudspeakers — Reviews and News from Audioholics
    I decided to write this article the first time I saw another writer say "HDMI is...Vis mer
    for 11 timer siden


    Pål Unanue-Zahl Jeg har sett at det er _noe_ forskjell i test av HDMI-kabler, men det har en veldig naturlig grunn. HDMI er digitalt, og har også en viss feilkorreksjon bygget inn i protokollen som føres over kablene. Men, dårlig skjerming kan føre til økt mottak av støy (som det kan i alle kabler, billige som dyre) og dette kan vises under ekstreme forhold. Når det er sagt, er det en smal sak å skjerme billige kabler mot støy og når de først er skjermet er kvaliteten på kabelen neeesten irrelevant. I praksis, med mindre du har fullstendig eller så godt som fullstendig uskjermede kabler og overfører noe digitalt, vil du ha et godt resultat.
    for 11 timer siden


    Øystein Espedal Det var en rabagast som raljerte mot digitalkabler av ulik kvalitet tidligere.


    HDMI-kabler er rangert med ulike overføringshastigheter. For normale HD-signaler i 2D er dette sjelden et tema, men så snart man beveger seg over på 3D-signaler i full HD vil man lett merke forskjell på en billig kabel med lav båndbredde og en dyrere kabel med høyere båndbredde. Før man tar frem muskedunderen, la meg understreke at det ikke er snakk om forskjell i bildekvalitet (sortnivå, fargegjengivelse etc.). Det er simpelthen snakk om bilde/ikke bilde. Dersom båndbredden er for lav i forhold til datamengden man ønsker å overføre, vil man altså ikke få bilde (eller i visse grensetilfeller digital støy).


    De fleste HDMI-kabler på under 5 meter er riktignok rangert som "high speed" uansett kvalitet. Det er først når man kommer opp i større lengder at man må punge ut for å ikke gå ned til "standard speed" (som vanligvis er for lite for 3D-signaler).


    Når det gjelder høyttalerkabler mener jeg å ha hørt forskjell ved én tidligere anledning, skjønt da var det i den dyrere kabelens disfavør ;). Jeg skulle gjerne stilt opp på en dobbel blindtest dersom jeg fikk velge utstyr, men jeg er på ingen måte en erfaren lytter så særlig spennende ville det neppe blitt.
    for 10 timer siden


    Greger Stolt Nilsen Espedal: Ja, men ulik overføringshastighet er også et resultat av om kablene lever opp til spec eller ikke. Og det er jo selvsagt noe man må ta i betraktning. Det gjelder jo ikke bare HDMI-kabler, men også f.eks nettverkskabler. Og en billig vs. en dyr kabel som møter minste spec på HDMI skal, med mindre kabelen er skadet, ikke ha noen forskjell i signalet. Og det er jo det som er hele poenget.
    for 10 timer siden via mobil


    Gunnar Engen Dette er ikke nytt. Slike tester har det tidligere vært både på lyd og koax kabler, og det er ikke alltid at en får det en betaler for.
    for 11 timer siden


    Espen Moe Ivar Løkken, var du aktiv på hifisentralen for noen år tilbake?
    for 11 timer siden via mobil


    Espen Moe Hvis man ikke hører om man har koblet en høyttaler i et stereopar motfase, burde man få hørselen sin sjekket :p Men det er kanskje ikke det denne 'Fasefeilfinneren' sjekker?
    for 10 timer siden via mobil · Redigert


    Thomas Rinnan Kleshengertesten anyone? Audioholics Home Theater Forums - View Single Post - Speakers; When is good enough, enough


    Audioholics Home Theater Forums - View Single Post - Speakers; When is good enough, enough
    forums.audioholics.com
    Post 15412 - Home theater discussion forums powered by Audioholics.com Free registration and guests can post.
    for 11 timer siden


    Espen Moe Digitale transmisjonslinjer kan fint påvirke signalet dersom ikke impedansene matcher - men ikke med kvalitative nyanseforskjeller slik produsentene hevder.
    for 11 timer siden via mobil


    Ole-Henrik Nilsen Mulig jeg er helt på bærtur, men karbon har da langt høyere resistivitet (motstand per meter kabel) enn kobber (som er det vanligste)?
    for 11 timer siden


    Tormod Carstens Can of worms. Hifi-entusiaster er mye mer interesserte i teknologi og vitenskap enn alternativfolket er, så når man begynner å diskutere med enkelte av dem kommer det fort mye dokumentasjon og kompliserte papirer som det tar lang tid å komme til bunns i. Det er mye artig lesning i kabelseksjonen på hifisentralen.no, og diskusjonene går høyt. Ofte faller diskusjonene sammen fordi ingen av de som mener det er tøys å bruke hundretusener på kabel har noensinne gjort det, så etter side opp og side ned med eskalerende teknisk diskusjon ender det ofte med at han (det er alltid en "han") som har brukt alle pengene på dyre kabler sier at "hvordan kan du vite at det ikke er forskjell når du ikke har prøvd?". For de som kjøper dette her hører ofte SINNSSYKT store forskjeller, og hvordan kan vi andre nekte dem å tro det?
    for 11 timer siden · 3


    Espen Moe Jeg er lydtekniker selv, og ville bare si at det er nok av oss som stiller oss undrende også, ikke bare hvermannsen ;-)
    for 3 timer siden via mobil


    Espen Moe Han som tidligere administrerte JREF's million dollar challenge (Kramer) er selv musikkprodusent og drev sitt eget studio. Hadde en liten mailutveksling med han for noen år tilbake, og han var rimelig skeptisk til kabelpåstander og annet innen hifi, for å si det mildt.
    for 5 timer siden via mobil


    Tormod Carstens Mange entusiaster mener for eksempel at den VIKTIGSTE kabelen å bruke mye penger på er strømkabelen til forsterkeren. Altså den du plugger i veggen for å koble deg på strømnettet. Der er det mye lydforbedring å hente, skal jeg si dere.
    for 11 timer siden · 1


    Torkel Aamodt Thoresen Dette sitatet er hentet fra en norsk nettbutikk som selger hva de kaller "rimelige kvalitetskabler (prisen starter på 5000 for 2 halvmeter lange høyttalerkabler!):


    "Vi selger alle xxx kabler med 30 dagers returrett


    UNNTATT HERIFRA ER: INNBYTTE Returretten kan vi desverre ikke tilby når det er et kjøp/salg med innbytte inkludert. Dette på grunn av at innbytteproduktet gjerne blir solgt umiddelbart og det er da umulig å «gjøre om» kjøpet.


    CUSTOM Ved kjøp at spesiallagde kabler, spesielt etter kundens ønske, får vi gjerne problemer med å selge de til nye kunder. Herunder ulike lengder e.t.c….


    Vi dekker til og med eventuell returfrakt, men kravet for at vi skal dekke denne er at kablene skal være spilt på minimum de antall timer som kablene krever for å bli innspilt ( min.400 timer )


    Returfrakt av kabler som blir returnert etter bare noen få dager dekker vi ikke, da vi vet at kablene på denne korte tiden ikke når sin maksimale ytelse."
    for ca. en time siden


    Yngve Johannessen Jeg er helt enig med deg, og til Espen Moe så kan jeg si, les hva jeg skrev en gang til. Jeg er like skeptisk til kabelpåstander selv, men synes toleransen for hvem som sier hva er for høy når det gjelder dette temaet, og at skeptikernes krav til dokumentasjon til påstandene seg i mellom er omtrent på altienivå. Hvis man mener at HIFI nerder sier og gjør sprø ting, så er det greit liksom.
    Jeg finnes ikke indignert, men synes diskusjonen er ensrettet og lite konstruktiv når alle kan si alt, og fortelle om alle gærningene som finnes uten å underbygge med noe fakta.
    Dobbel blindtest hadde vært på sin plass her, for begge sider av saken.
    for 3 timer siden via mobil


    Sigve Fjell Nævdal Husker at James fortalte om millionpremien på et foredrag for vel 20 år siden i Trondheim. Det eneste magiske han visste om var hvor fortryllende naturen kan virke.
    for 5 timer siden via mobil


    Yngve Johannessen Morsomt å lese at en haug med skeptikere høres ut som en haug med altier så fort man snakker om egne subjektive meninger og vitenskapen glipper.
    Ingen tvil om at kabelindustrien er kynisk og lurer kunder til å tro at sølv er tøfft mens kopper er for Obos huseiere, men å dra frem egen manglende evne til å lytte forskjeller som understrekende argument mot HIFI nerder blir bare patetisk. Du kaster ikke like langt spyd som Andreas Thorkildsen uten å like å kaste spyd. Du slår ikke Magnus Carlsen i sjakk uten å være dritgod i sjakk, og du bruker ikke ørene til en uinteressert til å høre forskjell på et bra og et dårlig lydanlegg.
    for 5 timer siden via mobil


    Anders Eldor Boye Mange aktuelle tester i dette farvannet. Mp3 v0 vs cd-kvalitet vs 24 bit 192 kHz?
    for 10 timer siden via mobil
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er fantastisk, men det er ikke hifi. Det er galskap.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeeeeeesus! Enda mere gnål om Randi, blindtester, at det umulig kan være forskjell på kabler, og en drøss folk som har erfart at det ikke er det. Har dere aldri sett de andre femti tusen trådene her inne som handler om akkurat det samme
    Ser at det blir mye av denslags, og deltar ikke så veldig ofte i debatten. Men som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i det siste: La være å involvere deg i det. Ikke bare slipper du å bruke tid på noe som ikke interesserer deg, du bidrar antageligvis til en reduksjon av omfanget også. Ja. Det er så enkelt!

    enig med zomby her, selv om jeg i likhet med impulse er møkkalei disse diskusjonene.

    men det at jeg er lei er mitt "problem", og andre må gjerne få fortsette å diskutere dette igjen og igjen til krampa tar dem.

    jeg mener å høre forskjell på kabler og er således en kabeltroende (om enn nokså moderat), men personlig har jeg lært veldig mye av skeptikerne på hfs opp gjennom årene.

    noen av dem tenker godt og skriver godt (de to tingene henger gjerne sammen), og ved å ta til seg og reflektere over argumentene, så har jeg blitt mer bevisst på det å gå grundigere til verks når både kabler og andre komponenter skal vurderes.

    så jeg har ingen problemer med å gi kabelskeptikerne kred for den standhaftige kampen de har ført her på hfs.

    til syvende og sist må man jo forholde seg til sine egne sanser, men det å gå i vranglås overfor andre fornuftige menneskers synspunkter og argumenter er sjeldent særlig utviklende.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det er på en måte ganske rart hvordan vi mennesker reagerer på musikk. Jeg tror musikken bringer frem følelser hos oss, som igjen kan gjøre det vanskelig å bedømme lyd og forskjeller. Det er en kompis av meg som har kjøpt noen relativt dyre kabler som han får i dag eller i morgen. Selv om han er skeptiker, sa han at han var ganske sikker på det ville bli bedre lyd med disse nye kablene "snakk om å blir lurt om og om igjen;" Da var svaret mitt at hvis du tror det, da blir det det. Det er ikke noe vits i å sammenligne med de gamle kablene engang ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi er åpenbart forskjellige. Mange kabeltroende ser ut til å være mennesker som verken interesserer seg eller bryr seg om å stille spørsmål ved egne erfaringer. Det man opplever er sannheten for de.
    Og slik er det med mange innnefor andre felt også. Har man erfart noe positivt, f.eks nevnte homeopati, så tar man det for gitt at det fungerer. Det subjektive opplevelsen er det styrende.
    Andre er langt mer kritisk tenkende og trenger bevis for å slå fast noe. Høyre vs. venstre hjernehalvdel?
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Snålt FB-nick.
    "Ingen liker å bli lurt" er en kampanje i regi Foreningen Skepsis og Humanetisk Forbund, som vel oppstod som en motreaksjon på flommen av ukritiske medieoppslag om engleprinsesser og snåsamenn. Den har til hensikt å opplyse, oppfordre til kritisk tenkning, og spesielt å gå alternativbransjen etter i sømmene. De har fått ganske bred mediedekning.

    Hvis det kommer en ny sesong av Folkeopplysningen på NRK, kunne det vært en idé å saumfare noen av hifi-bransjens mer fargerike påstander og aktører, IMO.
    Få med legemiddelindustrien også, den er verre enn alternativbransjen
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Som med kabler: Det er masse forklaringer og teorier for dem, og de har demonstrerbar effekt. Likevel er det sånn at fordi de som hører forskjellen er i mindretall, så er det "kontroversielt".
    Det som problemet med å diskutere med deg og enkelte av dine meningsfeler er at dere ikke tar inn over dere Homo Sapiens (alle uten unntak) forbløffende evne til å sanse (spesielt høre) forskjeller som ikke eksisterer. Så lenge man man ikke bruker denne uomtvistelig dokumenterte kjennsgjerning i sin tilnærming til F.eks. lyden av kabler, så har man ingenting verdifult å bidra med.
    Er jammen godt at Homo Sapiens kan sanse. Ville vært bortkastet med musikk uten sansing, både live og hermetisk
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det subjektive opplevelsen er det styrende.
    Og innen musikkopplevelser så skal det egentlig være slik. Det betyr ikke at man ikke skal være kritisk. Svært få bruker en stor andel av tiden til å nyte musikk på en objektiv måte. Av og til skal man det, men ikke i lengden - da det blir for slitsomt.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Det dukker forresten som regel opp noen nye poenger. Her har jeg f.eks allerede lært at det går an å sende gigabit Ethernet gjennom rusten piggtråd, det visste jeg ikke.
    En liten ting jeg har merka meg i kabelsirkuset, er hvor lett det er å høre forskjell mellom kabler som er flerkordellet og enkeltkjernet. Presisjonen i lyden blir en helt annen med enkeltkjernede/separerte ledere.
    I dataverdenen er det, etter hva jeg har lest, MYE større signaltap på flerkordellede ledere enn på enkeltkjernede.
    På cat5 kabler, er anbefalt maksavstand 10m med flerkordellede ledere og 100m på enkeltkjernede (t.o.m. 200m går greit i praksis).
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Er ikke alle cat5/6 bygget opp enkeltkjernet da? Jeg har jo strippet / terminert en del datakabler i de kategoriene, men alle som en har jo en enkelt kjerne i de åtte respektive lederne?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ok.
    Samlet sett er jo en cat5/6 kabel flertrådet. Men det var vel den enkelte leder i kabelen sinep snakket om? Og den er i seg selv enkeltkjernet.
    Eller har jeg misforstått noe her?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Wiki sier "The cable is available in both stranded and solid conductor forms."
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn