INFINITY`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Hei, jeg har et par Kappa 9.2 der ingen av de to 6.5" mellomtonene gir lyd fra seg. Noen som har vært borti dette før og som kan gi meg noen tips til feilsøk? Har ikke åpnet de enda, men regner med å få tid til det i løpet av dagen.

    Alle tips tas imot med takk! :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Messer skrev:
    Hei, jeg har et par Kappa 9.2 der ingen av de to 6.5" mellomtonene gir lyd fra seg. Noen som har vært borti dette før og som kan gi meg noen tips til feilsøk? Har ikke åpnet de enda, men regner med å få tid til det i løpet av dagen.

    Alle tips tas imot med takk! :)
    Har ikke disse sikringer bak ?
    Vist ikke er det bare å åpne, om de er i serie så dør vel begge om ene ledningen løsner.
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Takk Leikis! Ingen sikring bak på disse så vidt jeg kan se. For å presisere er det en mellomtone på hver høyttaler, så de er ikke koblet i serie. :) feilsøkingen har begynt, men det er trangt å komme til og de interne ledningene er såpass korte at det blir dårlig med arbeidsrom.. Menmen. Det går vel! :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Messer skrev:
    Takk Leikis! Ingen sikring bak på disse så vidt jeg kan se. For å presisere er det en mellomtone på hver høyttaler, så de er ikke koblet i serie. :) feilsøkingen har begynt, men det er trangt å komme til og de interne ledningene er såpass korte at det blir dårlig med arbeidsrom.. Menmen. Det går vel! :)
    Hva nivå justering bak på de da, det er ikke uvanlig med dårlig kontakt i potmetrene på de eldre ivertfall. Det merker du fort med hyppig opp og nedjustering mens du spiller om det skraper og eventuelt kommer lyd. Om du ikke hører noen ting så er det vel store muligheter for at en ledning eller noe er løsnet.
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Nivåjustering er det og jeg kan høre at det spraker svakt i polydomen og i diskanten når jeg skrur på den, men mellomtonen er fortsatt helt stum. Jeg begynner å frykte at det er noe feil med delefilteret... Håper ikke det...

    Selve kablingen er meget enkel og ser helt grei ut så vidt jeg kan se. Får prøve å gå over med et voltmeter og se hvor signalet slutter.
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Mellotonene i mine Kappa 7 / en i hver høytaler ga opp helt synkront. Bytta til SCAN SPEAK D7608/920010, så var alt i orden. De låter knallbra. 8)
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Jeg har ikke vært borti at høytalerelement bare blir stumme, men det kan tydeligvis skje. Skal få montert av elementet og testet det for seg. Forhåpentligvis i kveld. :) Takk for hjelpen!
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Nå har jeg fått sjekket elementet og det ser ut til å være helt fint. Da er det vel delefilteret det er noe i veien med. Noen som vet om disse kan repareres eller om det finnes erstatninger? Er i såfall Dalens det beste/eneste stedet som kan ha dette? Delefilteret ser helt fint ut rent fysisk (har ikke tatt noen målinger) og problemet er altså at mellomtoneelementet er helt stumt. Noen ideer eller innspill? :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du får prøve å ohme motstander i filteret til mellomtonene. Det helt sikker å bytte noen deler for å få til.
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Da har jeg funnet ut at det er en kondensator som var problemet. Bare å finne et par nye en og få de byttet, så bør høytalerne være så gode som nye! :)
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg vil bli ferdig med å spille inn de nye mellomtonene i mine Kappa 7. Har inntrykk av at de stadig blir bedre !
    Kan noen her tipse om CD-plate med lyd / støy for innspilling ? Hvor kan en slik kjøpes ? Kan noen evt. selge meg en ? :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hvor jeg kan kjøpe et ekstra sett med Emit'er til mine renaissance 80? Ser det er en del til salgs på ebay. De ser imidlertid ikke like ut. Er det variasjoner av emitene som er å foretrekke fremfor andre?

    mvh
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    bia skrev:
    Noen som vet hvor jeg kan kjøpe et ekstra sett med Emit'er til mine renaissance 80? Ser det er en del til salgs på ebay. De ser imidlertid ikke like ut. Er det variasjoner av emitene som er å foretrekke fremfor andre?

    mvh
    Uten å påstå noe så tror jeg membran er like. Men vil du være sikker så sender du macikmarsky eller lignende en melding på Ebay. Han har hele tiden en del Infinity høyttalere og deler for salg !!

    Skal du bare ha som reserve eller har dine gått heden ?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    bia skrev:
    Noen som vet hvor jeg kan kjøpe et ekstra sett med Emit'er til mine renaissance 80? Ser det er en del til salgs på ebay. De ser imidlertid ikke like ut. Er det variasjoner av emitene som er å foretrekke fremfor andre?

    mvh
    Ren 80/90 og siste versjon IRS-modeller har HE-EMIT. Disse high-energy versjonene er ikke kompatible med tidligere versjoner. Hva er feil med dem du har? Svidde?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    De jeg har funker bra, men har lest et sted at man har montert bakovervendt diskant i tillegg til den orginale -med godt resultat. Kunne tenke meg å prøve dette for å få litt mer luft og kanskje enda bedre holografi.

    mvh
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    bia skrev:
    De jeg har funker bra, men har lest et sted at man har montert bakovervendt diskant i tillegg til den orginale -med godt resultat. Kunne tenke meg å prøve dette for å få litt mer luft og kanskje enda bedre holografi.

    mvh
    Du kan feks fjerne dempematerialet bak EMIMen så du får en dipol. En ekstra bakovervendt EMIT gir ikke automatisk bedre holografi eller mer "luft". Kombinasjonen EMIT - EMIM gir i utgangspunktet et svært åpent og holografisk lydbilde, så hvis du ikke har fått til dette bør du prøve en annen plassering av høyttalerne, bedre elektronikk, bedre kabler, osv.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Eventuelt et par RS2B, der er Emim åpen bak, og jeg har satt på en front plate bak på Emit for å få den åpen bakover også ;)
    Samt byggd om filter slik at alle 3 Emim spiller likt for å årne en linjekilde, spiller bra ja !
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    ayaboh skrev:
    bia skrev:
    De jeg har funker bra, men har lest et sted at man har montert bakovervendt diskant i tillegg til den orginale -med godt resultat. Kunne tenke meg å prøve dette for å få litt mer luft og kanskje enda bedre holografi.

    mvh
    Du kan feks fjerne dempematerialet bak EMIMen så du får en dipol. En ekstra bakovervendt EMIT gir ikke automatisk bedre holografi eller mer "luft". Kombinasjonen EMIT - EMIM gir i utgangspunktet et svært åpent og holografisk lydbilde, så hvis du ikke har fått til dette bør du prøve en annen plassering av høyttalerne, bedre elektronikk, bedre kabler, osv.
    Hei, er i utgangspunktet svært fornøyd med lyden slik den er pr i dag. Holografien er knallbra. Dette ville bare vært et forsøk for å se om jeg kunne dra det et liiite hakk lengre...Mye vil ha mer vet du...

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Leikis. skrev:
    Eventuelt et par RS2B, der er Emim åpen bak, og jeg har satt på en front plate bak på Emit for å få den åpen bakover også ;)
    Samt byggd om filter slik at alle 3 Emim spiller likt for å årne en linjekilde, spiller bra ja !
    Tviler ikke på at det spiller bra Leikis, men har en mistanke om at RS2B blir for store til lytterommet mitt.

    Har hatt Epsilon her hjemme men måtte bare gi opp. Hadde hverken forsterkeri nok eller rom til de beista...

    mvh
     

    EPHYROI

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Bassere i referance 60

    Noen som vet om åssen bassere det er i referance 60? Den første typen(og beste) med lukket konstruksjon? Har recona 2 av dem. Men nå har de 2 siste løsnet, lurer på å bytte alle 4 til noen som "slår" litt hardere og av litt høyere kvalitet. Noen som vet hva som kan være kompitabelt?
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hva nå, Leikis ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    ol-fa skrev:
    Hva nå, Leikis ?
    Hmmm, ja det vet jeg ikke. Blir vel ikke solgt RS2B, så jeg får vel jobbe videre med de til jeg snubbler over non større og bedre Infinity fra de gode gammle dager.
    RS1B ønskes kjøpt ;D
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Leikis. skrev:
    ol-fa skrev:
    Hva nå, Leikis ?
    Hmmm, ja det vet jeg ikke. Blir vel ikke solgt RS2B, så jeg får vel jobbe videre med de til jeg snubbler over non større og bedre Infinity fra de gode gammle dager.
    RS1B ønskes kjøpt ;D
    Legg inn en annonse på finn.no ;) du får nok napp til slutt!
     

    EPHYROI

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    J.Rasmussen skrev:
    Leikis. skrev:
    ol-fa skrev:
    Hva nå, Leikis ?
    Hmmm, ja det vet jeg ikke. Blir vel ikke solgt RS2B, så jeg får vel jobbe videre med de til jeg snubbler over non større og bedre Infinity fra de gode gammle dager.
    RS1B ønskes kjøpt ;D
    Legg inn en annonse på finn.no ;) du får nok napp til slutt!



    du har fått solgt de nå leikis?
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Har noen av dere brukermanualen til 9.2i i pdf, eller lignende? I tilfelle kunne jeg tenkt meg en kopi. ;)
    Bryteren bakpå; hvilken posisjon betyr hva?
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert, laban, helt lekkert! 8)
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Sitter fremdeles med surround høyttalere Infinity Kappa senter og veggmonterte bakhøyttalere. Er mest for pyntens og nostalgiens skyld, for surround er det lenge siden jeg har hatt. ;D
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Heisann.
    Sitter her og vurderer å anskaffe meg et sett med Kappa90.
    Hvordan er lyden i de, kontra tidligere modeller?
     

    terrawa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    gunvald skrev:
    Heisann.
    Sitter her og vurderer å anskaffe meg et sett med Kappa90.
    Hvordan er lyden i de, kontra tidligere modeller?
    Har et par kappa 90 i mitt frontoppsett. Har hørt 8.2i og de synes de var spissere i diskanten. Eller har de den velkjente infinity signaturen. Ellers kan jeg si at jeg faktisk har gjort en innsats for å finne en erstatning for min kappa 90, og det har ikke vært lett. Frua liker dem ikke og selv hun har godkjent et budsjett på 20-30k for å bli kvitt dem, men har enda ikke funnet noe med samme godlyden. Så kappa 90 kan virkelig anbefales 8)
     

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    for 60 k ryker mitt sett også............ Mitt er nyere med blanke støvhetter på bassene og i mørkere eik eller santos ikkje heilt sikker :) Står stablet vekk på eit rom med mange andre ting. men er strøkne og funker 100%, Spørs om eg skal gå over til infinity igjen for ei stund.............
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    jjcale skrev:
    for 60 k ryker mitt sett også............ Mitt er nyere med blanke støvhetter på bassene og i mørkere eik eller santos ikkje heilt sikker :) Står stablet vekk på eit rom med mange andre ting. men er strøkne og funker 100%, Spørs om eg skal gå over til infinity igjen for ei stund.............
    :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: i en krok jeg er helt stum :-X :-X :-X :-X ;D
     

    solheims87

    Fersking
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Hiver meg på her som Infinity frelst :) Er i dag eier av et par RS3b og et par kappa 9. Kappaen er i bruk nå og planen er i første omgang å vekke litt liv i disse med 2 stk nad 218 (har en stk 218 og er på utkikk etter en til).
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.840
    Sted
    Hus
    Hvis det er rein Kappa 9, så går den ned i 0,5 Ohm i enkelte partier av frekvensen. Det er nesten rein kortslutning, og det er en del forsterkere som har brent pga dette. Det blir nok bedre med biamp pga en annen impedanskurve :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Snakket med en fra Bergen for få år siden som brukte Nad 218 på Kappa 9

    Single var det for smått, mente han skiftet ut til DPA 5.52HP ( Dynamic precision ) og det ble noe helt annet.
    Var i alle fall en av 400w forsterkerne til Dynamic precision.

    Mulig 2 stk Nad 218 gjør susen som biamp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn