INFINITY`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EPHYROI

Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Antall liker
    0
    tøft, så et par 5000 på finn for leden dag tror jeg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    EPHYROI skrev:
    tøft, så et par 5000 på finn for leden dag tror jeg
    Det står et par 5001 nå, en jeg vet om i Trondheim som selger. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt de og ;D han jeg også kjøpte Kappa 6 av ;)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    972
    Torget vurderinger
    18
    Leikis. skrev:
    Ellers har jeg økt Infinity sammlingen med et par Kappa 6 og et par RS 4000 ;)
    Kappa 6 ja, hadde denne for endel år siden. Svært god høyttaler, kanskje den mest vellykkede i Kappa-serien...

mvh

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    SOA skrev:
    Leikis. skrev:
    Ellers har jeg økt Infinity sammlingen med et par Kappa 6 og et par RS 4000 ;)
    Kappa 6 ja, hadde denne for endel år siden. Svært god høyttaler, kanskje den mest vellykkede i Kappa-serien...

mvh
    Ja den imponerte meg ivertfall, jeg kobblet til en Zappulse effekt og en Boz pre og en gigawork dac. Stram fin bass og en åpen mellomtone med en sprudlende diskant, virkelig en morro liten høyttaler.

Jeg kjøpte de med en deffekt Emit diskant, jeg hadde en liggende :D

Vedlegg

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det noen som vet om det er bakovervendt diskant, og muligheten for justering av mellomtone/diskant på baksiden, som skiller RSIIB og RSIIA?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    SannaX skrev:
    Hei, er det noen som vet om det er bakovervendt diskant, og muligheten for justering av mellomtone/diskant på baksiden, som skiller RSIIB og RSIIA?
    Eneste jeg vet som er forskjellig er at på B så har de senket delefrekvensen fra 175hz på A til 150hz på B.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen har ivertfall svarte Infinity RS2A/B, om dette er orginalt eller him gjort vet jeg ikke.
    Såvidt jeg vet ble de vel ikke levert i sort, kanskje noen som vet ?

Vedlegg

V

villov

Guest
    Leikis. skrev:
    For de med eldre Infinity med Emim, så finnes det bånd til de å få kjøpt her.

http://www.apogeeacoustics.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=20

Jeg har allerede kjøpt og montert et par, 2 par til er på vei.
    Forholdsvis enkle og montere, og de skal vistnokk være bedre en de orginale.
    Ja, for de originale Emim var jo et helv... å skifte båndene på grunnet den enorme magnetismen. Måtte helst ha spesialverktøy for det.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    villov skrev:
    Leikis. skrev:
    For de med eldre Infinity med Emim, så finnes det bånd til de å få kjøpt her.

http://www.apogeeacoustics.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=20

Jeg har allerede kjøpt og montert et par, 2 par til er på vei.
    Forholdsvis enkle og montere, og de skal vistnokk være bedre en de orginale.
    Ja, for de originale Emim var jo et helv... å skifte båndene på grunnet den enorme magnetismen. Måtte helst ha spesialverktøy for det.
    Når du bestille Emim bånda fra Apogee, så kommer de i en slags jigg. Slik at du tar ut alle skruene utenom de i topp og bunn, legger de i jiggen. Da stikker det en skru opp gjenom hvart skrue hull i hvert hjørne. Så når du da tar ut de siste skruene kan ikke Emim bevege seg sideveis, og du ungår å ødelegge båndet.
    Jeg kan ta bilde slik at det er enklere å forstå, det er veldig enkelt å ordne en slik jigg. Det er nesten helt nødvendig for å demonter Emim, og samme måte for Emit.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    4
    Leikis. skrev:
    Det er nesten helt nødvendig for å demonter Emim, og samme måte for Emit.
    Det er vel når du skal ha dem sammen igjen at du trenger jiggen. Å få dem fra hverandre er ikke noe problem.

Har du gjort deg opp noen mening om lydsignaturen med de nye båndene?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    ayaboh skrev:
    Leikis. skrev:
    Det er nesten helt nødvendig for å demonter Emim, og samme måte for Emit.
    Det er vel når du skal ha dem sammen igjen at du trenger jiggen. Å få dem fra hverandre er ikke noe problem.

Har du gjort deg opp noen mening om lydsignaturen med de nye båndene?
    Du må nesten ha det for å demontere også, fordi delen blir dratt sideveis og klapper seg sammen. Og da kommer gjerne båndet i klemm, som kan ende fatalt :eek:

Har egentlig hørt lite på de siden jeg har byttet så mye nå. Men det har nokk klårnet opp en del og noe mere luftig. Helt klart en stor oppgradering.

Og me nytt filter nå så skal det nokk skje enda mere ;D

2kk

Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    3
    I mange år brukte jeg DIY høytalere i mangel av penger. Så begynnte jeg å jobbe i en av Oslos hifi forretninger på åttitallet. Det medførte at jeg først kjøpte RS 6b. De var jeg veldig glad i, men mye vil ha mer så jeg byttet opp til RS 3b. Så kom introduksjonen av Kappa 9. Jeg husker jeg var på introduksjonen og ble helt bergtatt. En samtale med Arnie Nudell var også veldig interessant. Han fortalte at da de laget delefilteret til kappa 9 så viste programvaren at delefilteret trengte 16 komponenter. Da de var ferdig med å lytte seg frem var det tett opp under hundre. Årsaken var at de merket at det ble mye bedre oppløsning og luft dersom de lagde en kobinasjon av mer ordinære kondensatorer pluss "topping" med polypropylen, polykarbonat. På spørsmål om hva de brukte som forsterkere selv fotalte han at alle deres høytalere var utviklet med store rør klasse A forsterkere (Conrad Johnsen, Audio Research). Fordelen er at de ikke var/er impedanseavhengige på lasten/høytaleren. Han mente videre at folk burde bruke det dobbelte av høytalerkostnaden på forsterker (noe jeg fikk intrykk av at de gjorde i USA på den tiden). Da jeg fortalte at det ikke var vanlig her (les i Norge) så ble han litt sjokkert. Resultatet av møtet ble at jeg kjøpte demosettet av kappa 9 og ble således første private eier av Kappa 9 i Norge. Senere begynte jeg å jobbe med import av Celestion og solgte kappaene. I dag savner jeg kappaene selv om jeg er veldig glad i Celestionene! Når det er sagt har jeg et sett Infinity reference 60 og en Infinity kappa senterhøytaler i stua koblet til tv'n og en surround forsterker. Drømmer stadig om store infinityer. Så de er vel ikke noe tvil om at jeg har en forkjærlighet for disse gamle klassikerne!

EPHYROI

Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Antall liker
    0
    ikke ofte en ser folk som har Infinity reference 60 nå for tiden, mener de første med lukket kasse. har et sett sånne

HHH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2009
    Antall liker
    2
    Da kom det et par Infinity i hus hos meg også, et par Kappa 6.2i.
    Noen som har synspunkter og erfaringer med disse?
    Ble ganske imponert når jeg prøvde de i stua, men jeg måtte skru ganske langt på forsterkeren for å få et skikkelig trøkk (Hegel H200)
    Siden det ikke er i stua de skal stå, og H200'en blir der, er det noen som har peil på hvor kraftig forsterker man bør ha på disse?
    Hva med en NAD C275 eller en Rotel RB-1070?
    Hvor sinnsvak er impedans-kurven på disse? Veit jo at de større Kappa'ene spiste forsterkere.....

hebri

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Antall liker
    0
    Jeg har siddet og kigget lidt i denne tråd. Jeg kan se at der ikke er meget omtale af de lidt nyere Kappa serier.

Men jeg håber I kan hjælpe mig lidt alligevel.

Den serie jeg tænker på indeholder Kappa 60, 70, 80, 90 og 100. Der var desuden to forskellige center højttalere og et par baghøjttalere.

Det jeg gerne vil vide er om denne serie også indeholdt en subwoofer.

Dette var jo tilfældet i den sidste Kappa serie. Men gælder det også denne lidt ældre serie?

Og skulle der være nogen der kan hjælpe med tests, datablade eller brochurer ville det være super!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har nå montert den Scan Speak versjonen av disse 3" domene i Kappa 6, de spiller fantastisk de også.
    Kappa 6 imponerer, kom gjerne å hør de. Så blir du også imponert ;D

Jada, bilde kommer etterhvert.

bia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    1
    Har plutselig blitt lykkelig eier av renaissance 80. Imponerer stort!
    Noen som vet hvor langt ned de dipper i impedans?

Mvh

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    1.772
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    bia skrev:
    Har plutselig blitt lykkelig eier av renaissance 80. Imponerer stort!
    Noen som vet hvor langt ned de dipper i impedans?

Mvh
    Vet ikke på Renaissance 80 men 90 har min 3.3 og max 8 ohm.

bia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    1
    Takker :)

bia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si annet enn at det er en knall match. Tror også jeg for første gang har fått hjem en høyttaler som passer til rommet.

Bunnen er utrolig stram og nyansert, med et attakk som er imponerende med tanke på størrelsen. Mellomtone og topp er oppløst og varm - uten og være hard på noen måte. Størrelsen på lydbildet er ganske overraskende. Kan nok hale frem litt bedre holografi med annen plassering, men alt i alt så blir det flisespikkeri. Hos meg har det vært en utrolig lett høyttaler å få til.

Har aldri hatt så god lyd i stua som nå.

Meeen, altec-sjuka er vond å bli kvitt den også, så jeg får se hva som skjer...

mvh

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    217
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvor man kan få tak i delefilter til Kappa 9.2i? :s

Sandlien

EPHYROI

Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Antall liker
    0
    noen som har noen defekte kappa til salgs? eventuelt bytte med fungerende referance 61i

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    23
    Noen som har Infinity Kappa 6.2? Har hatt disse i mange år, men av og til kommer tanken om å kanskje teste noe annet. Er det en kjettersk tanke?

Med andre ord, er disse Kappa så bra at en må temmelig høyt opp i pris og kvalitet for å finne noe bedre? Eller er dette en utrangert, gammel modell som trenger avløsing?

Jeg heller til første variant..

Messer

Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Antall liker
    0
    Hei!

Jeg håper å kvalifisere til medlemsskap her da jeg har eid Kappa 8.1 siden slutten av 90-tallet og nå har økt samlingen med et par Kappa 9.2 og et par Kappa 6.

Disse siste, Kappa 6, planlegger jeg å pusse ned og olje opp igjen, da den ene har en del riper på toppen. Pussingen er lett, men hvilken olje bør jeg bruke for å få den opp til det originale gode nivået? Noen anbefalinger? Meget vellydende høytaler, forøvrig. Alle elementene skal være de originale fra '87 og ser og høres meget bra ut!

mvh
    Ørjan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn