INFINITY`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    bia skrev:
    Har plutselig blitt lykkelig eier av renaissance 80. Imponerer stort!
    Noen som vet hvor langt ned de dipper i impedans?

    Mvh
    Vet ikke på Renaissance 80 men 90 har min 3.3 og max 8 ohm.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    Takker :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    Kan ikke si annet enn at det er en knall match. Tror også jeg for første gang har fått hjem en høyttaler som passer til rommet.

    Bunnen er utrolig stram og nyansert, med et attakk som er imponerende med tanke på størrelsen. Mellomtone og topp er oppløst og varm - uten og være hard på noen måte. Størrelsen på lydbildet er ganske overraskende. Kan nok hale frem litt bedre holografi med annen plassering, men alt i alt så blir det flisespikkeri. Hos meg har det vært en utrolig lett høyttaler å få til.

    Har aldri hatt så god lyd i stua som nå.

    Meeen, altec-sjuka er vond å bli kvitt den også, så jeg får se hva som skjer...

    mvh
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvor man kan få tak i delefilter til Kappa 9.2i? :s

    Sandlien
     

    EPHYROI

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    noen som har noen defekte kappa til salgs? eventuelt bytte med fungerende referance 61i
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Noen som har Infinity Kappa 6.2? Har hatt disse i mange år, men av og til kommer tanken om å kanskje teste noe annet. Er det en kjettersk tanke?

    Med andre ord, er disse Kappa så bra at en må temmelig høyt opp i pris og kvalitet for å finne noe bedre? Eller er dette en utrangert, gammel modell som trenger avløsing?

    Jeg heller til første variant..
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Hei!

    Jeg håper å kvalifisere til medlemsskap her da jeg har eid Kappa 8.1 siden slutten av 90-tallet og nå har økt samlingen med et par Kappa 9.2 og et par Kappa 6.

    Disse siste, Kappa 6, planlegger jeg å pusse ned og olje opp igjen, da den ene har en del riper på toppen. Pussingen er lett, men hvilken olje bør jeg bruke for å få den opp til det originale gode nivået? Noen anbefalinger? Meget vellydende høytaler, forøvrig. Alle elementene skal være de originale fra '87 og ser og høres meget bra ut!

    mvh
    Ørjan
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Messer skrev:
    Hei!

    Jeg håper å kvalifisere til medlemsskap her da jeg har eid Kappa 8.1 siden slutten av 90-tallet og nå har økt samlingen med et par Kappa 9.2 og et par Kappa 6.

    Disse siste, Kappa 6, planlegger jeg å pusse ned og olje opp igjen, da den ene har en del riper på toppen. Pussingen er lett, men hvilken olje bør jeg bruke for å få den opp til det originale gode nivået? Noen anbefalinger? Meget vellydende høytaler, forøvrig. Alle elementene skal være de originale fra '87 og ser og høres meget bra ut!

    mvh
    Ørjan
    Som du ser av mitt innlegg #87 har jeg også et par Kappa 6.2 som har fulgt meg siden 90-tallet. Ellers er det slik at forsterkere, CD-spillerer etc. stadig skiftes, men disse høyttalerne består. Må nok bety at jeg liker lyden av de. Går med planer om om teste noe annet men usikker hvor jeg må legge meg for å få noe bedre? Hva kan et par Kappa 6.2 være verdt idag?

    Når det gjelder pussing og oljing så er det ingen problemer på mine, ser ut som ny. Men det er vel eikefiner som er mest vanlig i disse så finn en olje som passer til det. Si tretypen hos fargehandleren (eller Biltema) og de finner en olje som passer.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    roesok skrev:
    Messer skrev:
    Hei!

    Jeg håper å kvalifisere til medlemsskap her da jeg har eid Kappa 8.1 siden slutten av 90-tallet og nå har økt samlingen med et par Kappa 9.2 og et par Kappa 6.

    Disse siste, Kappa 6, planlegger jeg å pusse ned og olje opp igjen, da den ene har en del riper på toppen. Pussingen er lett, men hvilken olje bør jeg bruke for å få den opp til det originale gode nivået? Noen anbefalinger? Meget vellydende høytaler, forøvrig. Alle elementene skal være de originale fra '87 og ser og høres meget bra ut!

    mvh
    Ørjan
    Som du ser av mitt innlegg #87 har jeg også et par Kappa 6.2 som har fulgt meg siden 90-tallet. Ellers er det slik at forsterkere, CD-spillerer etc. stadig skiftes, men disse høyttalerne består. Må nok bety at jeg liker lyden av de. Går med planer om om teste noe annet men usikker hvor jeg må legge meg for å få noe bedre? Hva kan et par Kappa 6.2 være verdt idag?

    Når det gjelder pussing og oljing så er det ingen problemer på mine, ser ut som ny. Men det er vel eikefiner som er mest vanlig i disse så finn en olje som passer til det. Si tretypen hos fargehandleren (eller Biltema) og de finner en olje som passer.
    http://www.liberon.com.au/

    Finner du hos fargehandel bra saker :)
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    @roesok: Det har sikkert ikke noe å si mtp oljen, men merk at det er Kappa 6, og ikke 6.x jeg har. Nokså store forskjeller både på utforming og bestykkingen av disse. Er det eikefiner som er brukt også i Kappa 6?

    Jeg ville nok tro at man kunne få 5 - 6000 for et par fine Kappa 6.2. Kanskje enda litt mer?

    @laban: Flaks at jeg kjøpte en boks med liberon i dag, da. Men spørsmålet står egentlig fortsatt; Hvilken type bør man gå for? Jeg sjangset vilt på denne i dag: http://www.liberon.com.au/?act=products&cat=16&prod=73, men har ikke tatt den i bruk enda, da jeg gjerne vil at de skal bli så like 9.2 og 8.1 som mulig. Er det forresten olje, og ikke lakk, som er brukt på disse? Ble plutselig litt usikker...
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Messer skrev:
    @roesok: Det har sikkert ikke noe å si mtp oljen, men merk at det er Kappa 6, og ikke 6.x jeg har. Nokså store forskjeller både på utforming og bestykkingen av disse. Er det eikefiner som er brukt også i Kappa 6?

    Jeg ville nok tro at man kunne få 5 - 6000 for et par fine Kappa 6.2. Kanskje enda litt mer?

    @laban: Flaks at jeg kjøpte en boks med liberon i dag, da. Men spørsmålet står egentlig fortsatt; Hvilken type bør man gå for? Jeg sjangset vilt på denne i dag: http://www.liberon.com.au/?act=products&cat=16&prod=73, men har ikke tatt den i bruk enda, da jeg gjerne vil at de skal bli så like 9.2 og 8.1 som mulig. Er det forresten olje, og ikke lakk, som er brukt på disse? Ble plutselig litt usikker...
    Vet ikke hva som er brukt er ikke kommet så langt med mitt Infinity par enda nettopp tatt de i bruk :) nye foam til basser på vei med posten :)

    Mvh

    Lars
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Tja er det litt sjolder små riper kanskje ring remover å litt bivoks til slutt hadde gjort susen .

    Mvh

    Lars
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Messer skrev:
    @roesok: Det har sikkert ikke noe å si mtp oljen, men merk at det er Kappa 6, og ikke 6.x jeg har. Nokså store forskjeller både på utforming og bestykkingen av disse. Er det eikefiner som er brukt også i Kappa 6?

    Jeg ville nok tro at man kunne få 5 - 6000 for et par fine Kappa 6.2. Kanskje enda litt mer?

    Hva er forskjellen på Kappa 6 og 6.2? Mine ser i alle fall slik ut. Diskanten heter EMIT-R, Polydome mellomtone, 18 cm bass (8" ..?) De er buet bak, eikefiner, flott håndverk.
     

    Vedlegg

    • 120.1 KB Visninger: 1.232
    L

    Lars.N

    Gjest
    roesok skrev:
    Messer skrev:
    @roesok: Det har sikkert ikke noe å si mtp oljen, men merk at det er Kappa 6, og ikke 6.x jeg har. Nokså store forskjeller både på utforming og bestykkingen av disse. Er det eikefiner som er brukt også i Kappa 6?

    Jeg ville nok tro at man kunne få 5 - 6000 for et par fine Kappa 6.2. Kanskje enda litt mer?

    Hva er forskjellen på Kappa 6 og 6.2? Mine er i alle fall slik ut. Diskanten heter EMIT-R, Polydome mellomtone, 18 cm bass (8" ..?) De er buet bak, eikefiner, flott håndverk.
    Kanskje denne kan være til hjelp ?

    http://www.infinity-classics.de/models/index-models.htm

    Mvh

    Lars
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Det tror jeg nok den vil være! :) Den eneste likheten mellom Kappa 6 og Kappa 6.2 er vel polydomen. Ellers er det vanlig emit diskant i Kappa 6 samt 10-toms bass. Liker ihvartfall lyden på mine Kappa 6 meget godt, men de har (etter min mening) litt ugunstig størrelse. De er helt klart for små til å stå på gulvet, og jeg synes de er for store til å ha på en hylle / bord / etc. Stativ er jeg IKKE fan av..! :)

    Nå har jeg bare hørt 6.2 en gang, men må inrømme at jeg synes Kappa 6 høres bedre ut. 6.2 var liksom litt "hul" i bassen. Nå kan dette selvfølgelig ha mye med å gjøre at forsterkeren som drog de 6.2-ene var av det litt mindre (og billige) laget og at jeg driver mine Kappa 6 med Vincent sp 331! :p

    Ingen som har tips om oppussing / vedlikehold av Kappa 6? Da er det vel bare å prøve seg frem, da.

    Edit: Ser nå at heller ikke polydomen er helt den samme på disse to modellene.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Messer skrev:
    Nå har jeg bare hørt 6.2 en gang, men må inrømme at jeg synes Kappa 6 høres bedre ut. 6.2 var liksom litt "hul" i bassen. Nå kan dette selvfølgelig ha mye med å gjøre at forsterkeren som drog de 6.2-ene var av det litt mindre (og billige) laget og at jeg driver mine Kappa 6 med Vincent sp 331! :p
    Tror dette er et viktig poeng. Kappa, og da spesielt 8 og 9, trenger en kraftig og strømsterk forsterker for å få utnyttet potensialet.
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Nå var det ikke meningen å rakke ned på 6.2, som sannsynligvis er en mye bedre høytaler enn det jeg opplevde den som. Jeg driver for tiden mine Kappa 8.1 med en Rotel ra 980 bx på 2x100 watt. Dette er nok i minste laget, og jeg gleder meg veldig til å prøve den nyinnkjøpte Rotel rb 1080 på 2x200 watt på disse! :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Med rett elektronikk er den første Kappa generasjonen overlegen alle etterkommere. Kappa 6 med gode stativer, kanskje den mest vellykkede (imo).

    mvh
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Kan du kanskje utdype hva du mener er rett elektronikk, gjerne med eksempler, og hvilke stativ vil du anbefale?
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Er det forresten korrekt at man bør snu Emitene 90 grader dersom man vil bruke Kappa 6 liggende? Hvis ja; er det bare å skru ut, vri og skru inn igjen?
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    SOA skrev:
    Med rett elektronikk er den første Kappa generasjonen overlegen alle etterkommere. Kappa 6 med gode stativer, kanskje den mest vellykkede (imo).
    Betyr det at Kappa 6 er en mindre høyttaler som trenger stativ? Kappa 6.2 er jo gulvstående. Og hva er det som er så overlegent med Kappa 6 vs. senere varianter?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Messer skrev:
    Kan du kanskje utdype hva du mener er rett elektronikk, gjerne med eksempler, og hvilke stativ vil du anbefale?
    Det er ingen hemmelighet at den første Kappa generasjonen var meget tungdreven. Med rett elektronikk mener jeg strømsterke forstekere. Eksempler den gang kunne være Krell/ML/Threshold, noe mange eiere ikke spanderte. Resultatet ble deretter, og høyttalerne har derfor fått et litt dårlig rykte. Jeg hadde Nakamichi PA7E II på Kappa 8. Det fungerte meget greit.

    Det finnes mange gode stativer. Et kraftig stativ med mulighet for sandfylling anbefales. Jeg brukte Target i sin tid.

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    roesok skrev:
    SOA skrev:
    Med rett elektronikk er den første Kappa generasjonen overlegen alle etterkommere. Kappa 6 med gode stativer, kanskje den mest vellykkede (imo).
    Betyr det at Kappa 6 er en mindre høyttaler som trenger stativ? Kappa 6.2 er jo gulvstående. Og hva er det som er så overlegent med Kappa 6 vs. senere varianter?
    Kappa 6 definitivt en stativhøytaler og trenger dette for å fungere optimalt.

    Mine meninger om Infinty blir selvføgelig subjektivte, men jeg har eid noen og hørt mange Infinty høytalere fra storhetstiden deres og utover 90 tallet, så jeg uttaler meg på dette grunnlaget.
    Opplevelsen av IRS Beta glemmer jeg aldri.

    Den andre Kappa generasjonen hadde en helt annen konstruksjon enn den første. Infinity legenden Arnie Nudell (Genesis) hadde sluttet og med han forsvant den legendariske EMIT diskanten i sin opprinnelige form. Dette elementet gjorde mye for det oppløste lydbildet Infinity var kjent for. Videre ble det nå benyttet bassrefleks som medførte at bassen og slammet fra den første generasjonen ikke ble den samme.

    mvh
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Er det noen som har hørt både RS 4000 og Kappa 6 og som kan gi et lite resyme av inntrykket? Disse ser jo ganske like ut i størrelse og har samme diskant. Noen meninger om kvalitet?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Messer skrev:
    Er det noen som har hørt både RS 4000 og Kappa 6 og som kan gi et lite resyme av inntrykket? Disse ser jo ganske like ut i størrelse og har samme diskant. Noen meninger om kvalitet?
    Jeg har hatt begge. Kappa 6 er i en helt annen klasse, men krever som tidligere nevnt en habil forsterker for å blomstre. Mye større lydbilde fra Kappa, samt at definisjon og attack i bass og mellomtone er overlegen RS 4000. Når det er sagt er RS4000 ingen dårlig HT i sin prisklasse, tvertimot.

    mvh
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    laban skrev:
    Leikis. skrev:
    Her ser vi da RS2B i kjellern min ;)

    Ja de kablene til bassen var litt for korte, de får snart nye kabler.
    Bi amper du ?

    Mvh

    Lars
    Jeg gjør ikke det nå, men har gjort det tidligere ja.
    Sjekk i tråden min for forsterker tips :D
    Bor du ikke langt unna, er du velkommen for en lytt !
    Sør Trøndelag
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Messer skrev:
    Er det noen som har hørt både RS 4000 og Kappa 6 og som kan gi et lite resyme av inntrykket? Disse ser jo ganske like ut i størrelse og har samme diskant. Noen meninger om kvalitet?

    Jeg har begge nå, Soa har forklart ;)

    Kappa 6 er forøvrig tilsalgs.

    For Infinity inntriserte, så tar jeg gjerne imot besøk !
    Bare å sende over en PM !
     

    Vedlegg

    opus32

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Hei
    Har akkurat kjøpt ett par 6.2 i.
    Må refoame bassene.
    Skal det være skumgummi som skiller elementet og bassporten?? ???
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Da var 2 stk bass re-foamet :D dette var noe skikkelig klin , bare 2 igjen ::)

    Mvh

    Lars
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Fått grepet nå ( sitrus guffe og multitool ) funker som pokker ;D

    ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Kappa 6 med tilhørende spesial laget gulvstativer som man kunne kjøpe til, eller å la være. Kjøpte 2 sett med stativene som presanger, men mine sett (kjøpte flere ettersom andre også ville ha dem) hadde jeg på Target veggstativer i mitt litt over 100 kvadratmeter kjellerlokale.
    Det som var så spesielt med dem var at det var de minste infinityene med mest bass som var produsert til da. Brukte Nakamichi for og effekt i 5 serien på dem for så å oppgradere til 7 serien som hadde en forforsterker av en helt annen klasse og en effekt av hva som hørtes ut som max av det høyttalerne kunne tåle.
    Det var gode tider. :)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Knall fornøyd så det holder å så fin bass det var i dem .
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    laban skrev:
    Fantastisk flotte høytalere, det noe eget med de gamle gode Infinity'ene.
    Forresten meget godt utført arbeide med refoamingen.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn