Infinite Line Source - 180kg HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Kunne vært noe det, men har foreløpig ikke gjort noen alvorlige tanker rundt linjediskant. Kanskje til mk4?? ;)
    Håper å kunne oppleve MML sitt som kjører et tilsvarende oppsett.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Intet nytt herfra, julebord på lørdag og hviledag søndag :cool:

    Veien videre for desember/inngang 2020:
    • Frem mot Jul primært nyte lyden av dem
    • Få miniDSP 2x4HD i hus, først da blir det en real runde med REW
    • Har fått inn 1kg med ukardet ull som skal prøves i kombinasjon med steinull. 2 dempemedietyper gjør interndemping mer bredbåndet, så det blir litt eksperimentering via testkammeret.
    • Tette de kammerene i søyle #1 som er lekk bak
    • Avslutte kabinettenes bakside, med avtakbar bakplate av parkett lik sideveggene. Internkobling skal holdes tilgjengelig mtp eventuelle endringer i fremtiden.
    • Forberede lakkering av frontene
    • Produsere soklene
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Prøver å lære REW samt tolke data for å kunne optimalisere anlegg, rom og alt. Er ute etter pointers på hvor jeg burde legge fokus :rolleyes:
    UMIK1/Laptop/integrert lydkort som ikke er kalibrert.
    Dette er "rådata", dvs uten nøye fintuning av høyttalere, hverken hver for seg eller samlet.

    Sweetspot, L+R med EQ, ingen glatting.

    SPL:
    L+R_EQ.jpg


    Impulse:
    L+R_EQ_Imp.jpg


    Distortion:
    L+R_EQ_Dist.jpg


    Waterfall:
    L+R_EQ_WF.jpg


    Spectogram:
    l+R_EQ_spect.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Er det EQ'et noe nederst siden forvrengningen stiger en del der? Lukter basstårn her;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ja det er med litt løft i bunn, men jeg har heller ikke fikset lekkasjen i noen av de øvre kamrene på venstre søyle heller. Vil tro det påvirker litt.
    Burde også å ha tatt et identisk sveip uten EQ for å kunne ha noe å sammenligne med, men utifra husken så er det søkket også tilstede uten EQ.

    Tankene går også mot mengden dempemasse pr liter for mk2 kontra mk1, der mk2 foreløpig har betydelig mindre.
    Usikker på hvilken grad av betydning den delen av systemet har.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Der er alltid en artig periode der man flikker og tweaker litt for maks ytelse. Dette blir helt konge!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Der er alltid en artig periode der man flikker og tweaker litt for maks ytelse. Dette blir helt konge!
    Helt klart, og er knapt i startgropen her :) Er optimist! :D
    Her er SPL, uten EQ og uten glatting. Begge linjene og mic i sweetspot. Jeg tenker dippen ved 95hz skyldes stående bølge i dybden av rommet som er 3,8m

    LS2019_500ms_10-200hz.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Gjorde en rask impedanstest av høyre linje, både drivere individuelt, i seriegrupper og komplett serie/parallell.
    Fant da en serie der en interkabel var løs. Dvs at impedans for de 12 var høyere enn resten.
    Det kan være at kabel løsnet under den individuelle drivertesten men kan ikke vite det med sikkerhet :confused:

    So may have bad data...
    To be continued!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Foreløpig lite målefremgang herfra pga førjulsaktivitet og avslapping i sweet spot - hadde også hyggelig besøk i går og da går tiden :)

    Det er nå juleferie frem til 3. juledag og jeg får kanskje anledning til å undersøke litt videre mtp impedans, romutfordringene og justering via EQ. På sikt så skal det en miniDSP inn som gir større og bedre spillerom akkurat ifht responskorrigering.

    Riktig god jul til alle "følgere" ;D
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Impedansarbeid - holder for tiden med å optimalisere kammer og demping av disse og etter litt jobbing med et testkammer så kom jeg til en kurve som ser lovende ut og blir nå testet i linjene. Foreløpig er kun høyre linje fått økt dempingen, slik at Høyre/Venstre kan sammenlignes.

    Her vises følgende: Høyre linje (brun) viser snittet for øvre / nedre gruppe sammenlignet mot snitt av venstre linje (turkis)
    (Hver linje har to individuelle grupper á 12 elementer)

    LS2019-Imp_L_R.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Impedansarbeid - holder for tiden med å optimalisere kammer og demping av disse og etter litt jobbing med et testkammer så kom jeg til en kurve som ser lovende ut og blir nå testet i linjene. Foreløpig er kun høyre linje fått økt dempingen, slik at Høyre/Venstre kan sammenlignes.

    Her vises følgende: Høyre linje (brun) viser snittet for øvre / nedre gruppe sammenlignet mot snitt av venstre linje (turkis)
    (Hver linje har to individuelle grupper á 12 elementer)

    Vis vedlegget 564299
    Hvordan kom du frem til dette?
    Er målingen avledet eller målt direkte og presentert i REW?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Målt direkte i REW.
    Hvordan beregnes impedans når man har flere elementer som opptages av mikrofonen?
    Hvis man allerede har basismålinger av frekvensresponsen, kan man generere et impedansplot (m/fase) etterskuddsvis?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Gjorde et par nye målinger etter at begge tårnene er modifisert med ytterligere demping, samt rattet lett med EQ. Finjustering er ikke enkelt pga tid og grovt redskap (15-bånds analog EQ)

    Det er ikke utført separat L/R-måling for å få de så like som mulig først, kun klasket UMIK opp i lytteposisjon og målt litt.
    Tårnene står vinkelrett ut fra frontvegg, altså ingen toe-in.
    Rommet har noen issues i bunn men det er et egen kapittel for senere :)

    FWIW:

    Spectrogram Sweetspot EQ_ON.jpg


    1/12 Smoothing:
    SS_24_12_EQ_ON.jpg


    Forvrengning, uten EQ og med EQ:
    Dist_EQ_OFF.jpg

    Dist_EQ_ON.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ny miniDSP2x4HD er i boks og jeg har fått satt den opp / blitt litt kjent med denne samt lært med arbeidsflyt fra måling->EQ filter->Eksportere disse for så laste inn i miniDSP´en. Her er det mange muligheter :)

    Rette linjekilder som kjører full range krever som tidligere nevnt EQ for å kompensere SPL/Freq. roll-off i topp og bunn. Grunnen er at linjekildens bidrag ikke er linær over hele frekvensområdet, mest på midten og mindre i topp/bunn.

    Work in Progress :cool:
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Fantastiske kreasjoner og en solid kvalitetsjobb du har lagt ned! Skal ikke se bort fra at jeg tar deg opp på tilbudet en dag. God jul til deg og dine :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Grattis - ble skikkelig fint - fulgt hele prosessen din. Men, i og med du har et lite kvadratisk lytterom med veggen rett bak sofaen, har du prøvd de i stua med masse luft/rom foran?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Fantastiske kreasjoner og en solid kvalitetsjobb du har lagt ned! Skal ikke se bort fra at jeg tar deg opp på tilbudet en dag. God jul til deg og dine :)
    Bare å komme innom Chris om du farter forbi :)

    Grattis - ble skikkelig fint - fulgt hele prosessen din. Men, i og med du har et lite kvadratisk lytterom med veggen rett bak sofaen, har du prøvd de i stua med masse luft/rom foran?
    Da må jeg ha hjelp til å bære dem opp en etasje...:rolleyes: Når?
    Foreløpig blir det ikke noen endringer i kinoen ifht plassering etc så får se hvordan ting faller på plass når jeg har kontroll på DSP-rattet. Kraftig verktøy, og tanken er å bruke minst mulig. Spiller ft med en analog kurve som er tatt pr ørene, som får rockefoten min igang. Hadde ambisjon om å eksperimentere litt i går men det ble tre timer i lytteposisjon i stedet....pooooff som tiden flyr ;)

    Wow! Hvor mye demping har du på vegger?
    Jeg har 12 plater som er 10cm tykke, med 50mm steinull og 50mm luft + hele lerretet har det samme bak seg (akustisk transparent lerret)
    Har vurdert å fore lerretet lenger ut for å kunne bruke diffusjon akkurat mellom linjene :) Men er slett ikke sikker på om det er nødvendig :)

    Du ser ganske fornøyd ut der du står;)
    Gratis igjen.
    Whats not to like?? ;) Kommer innom ved anledning, sender deg melding :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Oppdaterte målinger etter at signalkjeden er endret, inn med miniDSP2x4HD som blir arbeidsredskapet fremover.
    Det jeg er ute etter er å kunne tolke data på en god måte, mye henger sammen men mangler kunnskap og erfaring med hvor det er best å begynne. Samtidig er "minst mulig EQ" et gode.

    Tror ikke målingene er dårlige men igjen, har lite kunnskap innen feltet :rolleyes:
    Om noen har noen gode pointere er jeg all ears :)

    Følgende målinger er gjort i sweetspot (SS), L+R uten EQ for å få en ny baseline:
    Avstand frontvegg-frontbaffle = 85cm
    Sidevegg R = 50cm
    Sidevegg L = 160cm
    Toe-in = krysslinje litt bak SS
    (Dette fungerer for ørene mine veldig bra med gammel, analog EQ)
     

    Vedlegg

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette så veldig annerledes ut sammenlignet med forrige måling. Hvor ble det av romresonansen på ca 38Hz?
    Låter det veldig mørkt? Nå er det 25dB fra 150 - 10000Hz?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Mål hver kanal for seg også, det er vel bare under ca 100Hz det er interessant hvordan de summerer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Søkket rundt 10 khz kan komme av unøyaktig plassering av mikrofon.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ha fokuset på de første 500hz
    Det er jo her de største utfordringene ligger.
    Det er hos de fleste:)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Dette så veldig annerledes ut sammenlignet med forrige måling. Hvor ble det av romresonansen på ca 38Hz?
    Låter det veldig mørkt? Nå er det 25dB fra 150 - 10000Hz?
    Dette er uten EQ og ikke noe jeg har lyttet meg frem til, kun en referansemåling (sinus) før jeg hopper uti DSP-hullet.

    Her er alle 4 grupper vist med smoothing(var):
    (RightTop/RightBottom-LeftTop/LeftBottom, navngitt hhv LB/LT/RB/RT)
    All4.jpg


    Her er begge linjene hver for seg, smoothing(var), altså målt hele linjen (Left og så Right) adskilt fra den andre.
    Her kan det se ut som at høyre har bedre respons i bunn, trolig pga plassering nærmere romhjørne:
    L+R.jpg


    Ha fokuset på de første 500hz
    Det er jo her de største utfordringene ligger.
    Det er hos de fleste:)
    Her er L vs R <500hz, smoothing(var):
    L+R_500hz.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Send bud på en som kan hjelpe deg å ratte DSP.
    Er jo mange her i be som er flinke ti det.
    Du har flyttet ut slik att de har best mulig plassering?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Det er helt klart en mulighet å hente inn ekstern ekspertise, for det besitter ikke jeg :p
    Så om noen er nysgjerrige og har anledning send meg gjerne en PM :)

    Mtp plassering av høyttalerene så opplever jeg dem egentlig som ganske ukritiske, med selvfølgelig ikke upåvirket - bare forskjellig "fargelegging".
    Har kjørt alt fra rett ut fra vegg (65cm, rettvinklet) til over 45grader toe-in og en meter ut i rommet. Så når jeg skal i gang med å finjustere via DSP så bør jeg finne en posisjon og holde på den, og det er det jeg har gjort til nå. Målingene er kun fra en mic-plassering og jeg bør nok ta flere målinger over et litt større felt for å få et representativt gjennomsnitt :) Men med en "halvtime her og en halvtime der" i en hektisk barnefamilietilværelse så blir det helst til at jeg slapper av og nyter høyttalerene fremfor å måle dem ;D

    Har i dag skrellet 4kg gulerøtter, 8kg poteter i påvente av nyttårsfest her i morgen..... :cool:
    Fruen stryker skjorter, så det spørs om det blir noe lytterom denne kvelden ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Første "seriøse" runde med miniDSP, primært for å finne ut av hvordan auto-EQ fungerer ifht linjekilder.
    Ingen tilpasning av L vs R ifht hverandre, lydprofilen her er også noe mørk/dempet på vokal og oppover.

    Eq_NoEq.jpg

    WF_2_1.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette begynner å se bra ut. Jeg ville prøvd med 7dB fall fra ca 30 -10000.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville forsøkt et par forskjellige fremgangsmåter her;

    Første fremgangsmåte;
    1. Mål høyttalerne hver for seg i "nærfelt" on-axis og 5-10-15-30 grader til siden og 10 grader opp og ned on-axis.

    2. Forandre gating i IR-Window i REW til rett før første refleksjon i impulsrespons (typisk 2-3 ms avhengig av avstand til gulv/vegg) på alle målinger.

    3. Trykk på Average all measurements for å få opp det vi kaller for "lyttevindu".

    Denne bør være noenlunde flat fra ca 400 hz og oppover. Hvis den ikke er det, gjør følgende;

    4. Velg Average-målingen og trykk på EQ.

    5. Velg minidsp som EQ-enhet, full range speakers og flat respons fra ca der den gatede målingen begynner å rulle av nedover og opp til realistisk område hvor avrulling skjer, sikkert et sted rundt 10-12k krasjer den vel fort med full-range elementer.

    6. Last filteret inn på hver høyttaler sin Output i Minidsp.

    7. Mål resultatet i lytteposisjon.

    8. Legg inn high-shelf og/eller low-shelf på Input for begge høyttalerne for å få den tonale balansen riktig hvis det låter lyst/mørkt og et par punkter på resonansene i bassen.

    Fremgangsmåte 2;

    Mål respons på 6-8 forskjellige punkter rundt lytteposisjonen med minst 0,5m lengste lengde fra opprinnelig sweetspot og ta gjennomsnitt av dette før Auto-EQ.

    Fremgangsmåte 3;

    Prøv dirac eller Ring en venn, som feks thohaug, Retep, Snickers-is med flere hvis det viser seg vanskelig å komme i mål. Regn med at det koster litt å få lokal hjelp, men vil være verdt det.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Takk for tips coolio, jeg har etablert kontakt - men ikke avtalt noe konkret med thohaug enda.
    Jeg kommer nok til å oppgradere 2x4HD'n med Dirac etter hvert :)

    Foreløpig er målinger kun gjort fra et midtstilt punkt med Umik vendt direkte mot den HT som ble målt, og vendt mot senter med L+R målt samtidig.
    Men ser helt klart fordelen av et snitt fordelt over flere punkter.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk hvordan du opplever stemmer ved å ha spiker-rett frekvensgang mellom 200-3500 hz.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Har tatt en ny målerunde og fulgte coolio sin metode #2, nå begynner det å høres mer riktig ut :)
    Brukte AutoEQ på 100-20000hz for en helt flat kurve, kommer til å teste litt med LS/HS på PEQ Input som foreslått.

    Jeg mangler litt energi mellom 50-100hz samt ordne opp over 10khz (muligens jeg har HS aktiv her..), men det er for en annen dag :)

    LvsR.jpg

    WF4_1.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Litt måledata etter en kort runde i går, satt og lekte meg litt med manuell kontroll av miniDSP.
    Har her målt på et noe høyere nivå for å lære litt hvordan systemet reagerer med rommet og hvordan det påvirker blant annet forvrengning og fall/tid. Lærerikt :D

    L+R vannfall, relativt ok kurve og det er i bunn og grunn stille <200ms ned to 80hz.
    Jeg skal dempe mer bak for å se hvordan det forandrer rommets respons i det nedre området så har ikke fokusert på "flat" respons her:
    WF8_1.jpg



    Impuls, jevn avrulling og -60dB etter 160ms:
    Imp_8_1.jpg



    Her har jeg eksperimentert litt med low shelf/noen EQ punkt i bunn for å jevne responsen litt og for å se hvordan forvrengning øker med forskjellige tiltak. Mye av det viktige området mellom 100-5000hz er meget lavt (0,2-0,5%), og kun et lite område i bunn der det overstiger 1% (50-100hz) som må være "innafor":
    Dist_8_1.jpg



    Forvrengning uten EQ visualisert med rød linje, glemte å gjøre en reell sammenligning i går men uten EQ så blir det ca slik:
    Dist_8_1_NoEQ.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ikke så mye nytt å melde herfra, hverdagen tar en del tid men jeg har klart å snike inn litt mer demping i rommet.
    I tillegg var AAaF en tur innom i går for litt lyttemorro og tror han likte det :) Veldig ålreit med input utenifra også!

    Har skissert noen tanker her, tyngre demping bak og diffusjon skjult bake lerret. De svarte sidepanelene har jeg hatt i flere år + tilsvarende på front/bakvegg. Men bakvegg får nå mye tyngre demping og frontvegg får blanding av diffusjon/demping. På venstre sidevegg kan det være det blir demping langs gulv/vegg med diffusjonspaneler midt på veggen. (Så langt har jeg tatt inn 12 plater med 198mm Rockwool, primært plassert ved bakvegg)

    HT_mk2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn