Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det ser ut som at jeg kan la SE output (som drives av OPA1656 på kortet til XRX) bli koblet direkte med et ekstra sett med kabler til bakpanelet. Dette ved å fjerne laskene (vist i gul innramming). SE-kablene kobles til punktene i rød innramming.
    Skjermbilde 2022-04-28 235857 red..jpg
    BTSB_SMT_v1_Schematic red..jpg

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Tusen takk Hassebasse ! :)
    Tar deg snart igjen på alder ! :ROFLMAO: Men, hva er alder, så lenge man er ung til sinns ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fikk tatt en tur til min gamle kollega i Fredrikstad i dag. Alle poser med komponenter ble merket med hvor de tilhørte i helgen. Det ser ut som at jeg har fått med meg alt :).
    Han sa han ville bruke undervarme og varmluft for LME49724 op-ampene, da disse har en kjøleflate på undersiden av kretsen. Han viste også stolt fram enda ett smd lodde-sertifikat som han nylig hadde tatt i Danmark. Er vel bare et "senior" sertifikat som gjenstår nå, sa han.
    Får tilbake kortet ila. en uke eller to, da han tar dette når det litt tid inne i mellom slagene i sitt daglige virke. Verdens beste gutt og tidligere kollega ! :love:
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Gutten er allerede i gang, men forvirring kan oppstå når silke-trykken er "så der" enkelte steder. Blir heller ikke bedre når jeg helt hadde glemt å sende med skjema :eek:.
    A011 - 20220503_160024.jpg

    Vel, sendte over skjema , og trengte vel egentlig ikke forklare han hva som var riktig. Dette hadde han funnet ut lett selv, hvis han hadde hatt skjema tilgjengelig.:)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, dumme meg :oops:. Slik skal jo bare ikke skje ! Vel, nå har han skjema, og jeg får nok ikke flere slike spm. igjen :)
    Et 4-tall hadde havnet rett på en pad, så den nederste skal være R 54.
    A011 - 20220503_160024 copy.jpg red.jpg
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fikk mail fra min tidligere kollega i dag.
    Jeg var litt raskere enn det jeg selv trodde så kortet ditt er klart nå straks.
    Du kan hente det når du har mulighet.
    Wow!! Den gutten er rask !! :love: Ble forespeilet en uke eller to, noe som jeg syntes var helt rimelig. Så, kortet blir hentet i morgen, da jeg også har et annet møte i Fredrikstad. Passer bra det ! (y)Belønning for jobben ble handlet inn i dag, da han ikke ville ha betalt. Håper han og samboeren hans setter pris på det. Sier det igjen: Verdens beste gutt og tidligere kollega ! :love:
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da har jeg fått hentet kortet hos min tidligere kollega. En perfekt utført jobb ! (y)
    Slik ser det ut.
    IMG_20220505_145827.jpg

    Undersiden.
    IMG_20220505_145902.jpg


    Detaljbilder tatt med USB mikroskop:
    A014 - 20220505_105714.jpg A015 - 20220505_105742.jpg A018 - 20220505_110032.jpg

    Da er det bare for meg å lodde fast hullkomponentene.
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ang. LME49724 kretsen:
    Skjermbilde 2022-05-11 010350.jpg

    Dette var den eneste kretsen, som ikke ble bestilt fra Digikey, da den ikke var i lager. Kretsen ble bestilt fra et Amerikansk firma på e-bay med 100% på fornøyde tilbakemeldinger. Etter hva jeg forstår, så er kretsen utviklet av Texas Instruments ? Vel, jeg lette lenge etter hvilken logo som er på kretsen jeg har, og fant ut at det er logoen til National Semiconductor. Så, det ser ut som at jeg har fått en NOS krets, da alle leverandører i dag leverer kretsen produsert av Texas Instruments.
    MEN, er det noen forskjell på de ? Legger ved data på begge som pdf.

    EDIT:
    National Semiconductor er nå TI? (Texas Instruments acquired National semiconductor.)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er nydelig loddearbeid på det SMD hælvete.

    Ved første øyekast ser jeg ingen forskjeller i spec mellom National og TI. Grafene er også like

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Det er nydelig loddearbeid på det SMD hælvete.

    Ved første øyekast ser jeg ingen forskjeller i spec mellom National og TI. Grafene er også like

    mvh
    KJ
    Hei @KJ :)
    Ja, den gutten kan sakene sine. Jeg var så heldig å få dele kontor og jobbe sammen med han i ca. tre år. Han har tatt det som går an å ta av sertifikater ang. smd-lodding :). Verdens mest hjelpsomme og hyggeligste gutt, som jeg savner stort ! :love:.

    Jeg kunne heller ikke finne forskjeller på spec. mellom National og TI.
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei @bambadoo :)
    Hvis det er denne du tenker på, så har jeg ikke hatt tid ennå .
    IMG_20220514_214223 red.jpg

    Driver å pusser opp et rom i heimen, så tiden strekker ikke alltid til, dessverre. Kortet er ferdig, men det må kables en del om i pre-ampen.
    MEN, det kommer nok til å bli testet om ikke så alt for lenge ;)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Implementering av XRK'S buffer.
    Hei :)
    Kanskje ferdig i morgen ? Dette tok myyye lengre tid enn beregnet .
    Skjermbilde 2022-05-27 022445.jpg Skjermbilde 2022-05-27 022309.jpg
    Nesten alt må kables om, og Molex kontakter synes jeg er tidkrevende, spesielt på skjermkablene.....:oops:
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Takker ! :)
    Er ikke 100% fornøyd, men det blir jeg jo nesten aldri :ROFLMAO:. Slet veldig med Molex kontaktene på de skjermede kablene. Tverrsnittet på lederne her var i overkant for tykke for kontaktpinnene jeg hadde. Vet ikke hvor mange ganger jeg måtte terminere de på nytt ! Bannord er blitt flittig brukt i hele dag ! Mulig jeg tar hele jobben på nytt og tilpasser lengden på noen av skjermkablene litt bedre ? Vi får se......... Det virker i alle fall slik som det er nå. Slitsomt å være en petimeter :ROFLMAO:.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Helt enig, de ser pent ut men er det lurt å legge uskjermede signalkabler mm så tett. Vil det ikke smitte over for å si det slik ?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Språkblomster er ofte til stor hjelp.... :cool: Ellers;- Pent! Samme kabinett som den andre pre'en??
    Samme pre.,tester bare et annet bufferkort i den.
    Helt enig, de ser pent ut men er det lurt å legge uskjermede signalkabler mm så tett. Vil det ikke smitte over for å si det slik ?
    Alle signalkabler er skjermede., både Se og bal. (y)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Siste økt før sommerferien.
    Da tar jeg med meg denne på en tur til @Armand på Kongsberg på Onsdag:
    _7R33043.jpg

    Da får jeg svar på hvordan dette "rasket" jeg har kokt sammen, måler ?
    Kjenner jeg grugleder meg ! Fallhøyden er stor ! :eek:
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Tvi Tvi :cool: Er det J.R. Spesial eller er det XRK som skal under lupen ?

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Sorry :(
    Det er XRK's vers. som blir målt i denne omgang. Måler den helt ræva, så får jeg sette tilbake din vers. (J.R Spesial), og spørre pent Armand om han har tid etter sommerferien ? Armand er en meget opptatt person, og jeg er veldig glad for at han har satt av en betalt time eller to til meg på Onsdag :)
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Uansett kult og flott at Armand tar seg tid. Be han om å sjekke CMRR. Jeg har som nevnt vert noe skeptisk til hvordan Muses-volumkontrollen gjør det der :cool:

    mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er det lagt inn justering av impedansen på MUSES chippen? Mener det var en slik justering på den forrige preampen vi målte.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, utrolig flott at @Armand tar seg tid til slike noviser, som meg (y). CMRR, jeg har ikke så store forhåpninger der ? Men, moro å få målt "alt det andre".
    Er det lagt inn justering av impedansen på MUSES chippen? Mener det var en slik justering på den forrige preampen vi målte.
    Hei @Armand :)
    Ja, det stemmer det, det var lagt inn på den forrige. Men, ikke på denne....dessverre :(
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hvis denne måler ellers "greit", så går den for videresalg .
    Den "forrige" (Ugs Muse) skal oppgraderes etter sommerferien, og er nok den som jeg kommer til å beholde.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Målinger hos Armand.
    Hei :)
    Da har jeg akkurat kommet hjem etter en langtur til Armand på Kongsberg. Kjempehyggelig å treffe Armand igjen, er noen år siden jeg var der sist. Armand tok seg god tid til å utføre ganske mange målinger, tusen takk Armand ! Kaffe ble servert, og det ble også litt tid til å prate om løst og fast om andre ting enn HiFi. Veldig hyggelig var det !:) Armand vil legge ut målingene i tråden, når han får tid. Noen bilder fra seansen:
    IMG_20220622_160830.jpg IMG_20220622_171921.jpg IMG_20220622_160819.jpg IMG_20220622_152741.jpg
    Tusen takk Armand !
    Mvh.
    Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Takk for hyggelig besøk i går.
    Vi fikk gjort en del målinger når vi tok oss sammen og hadde fokus. Men når to elektronikkinteresserte herrer møtes blir det fort litt utenomsnakk også 😁

    Gain:
    På grunn av den håpløse kinesiske firmwaren som styrer volumkontrollen og displayet er det et avvik på presentert gain på displayet. Når volum står på maksimum (0dB) er faktisk gain +5,43dB. Ellers så stemmer skalaen nedover.

    THD+N kurve
    I denne målingen ser man på andelen av forvrengning og støy i forhold til signalet. Denne testen forteller mye med ett bilde, men samtidig er det slik at man ser ikke hvilken type støy det er, og man ser heller ikke hvilken type forvrengning det er.
    1655980586136.png

    Vi ser at høyre og venstre kanal matcher bra.
    Vi ser den klassiske kurven der støygulvet dominerer målingene opp til 1V før forvrengning tar over. Det er naturlig at når signalet er så lite som 60mV så vil støyen være dominerende, og viser at den ligger på 0,009%. Siden støyen er konstant vil forskjellen mellom støy og signal bli større når signalet øker. Ved 1V signal ser vi at andelen støy er 0,0005%. Det er meget bra.
    Over 1V skjer det imidlertid noe. Der er det en eller annen form for forvrengning som begynner å øke etter hvert som signalet øker. For å se akkurat hva som skjer må vi se på andre målinger. La oss se mer nøyaktig på hva som skjer ved f.eks på 2V på kurven over der vi ser at THD+N er ca. 0,0015%.
    Her er en måling av spektrumet ved akkurat 2V:
    1655987404125.png

    Vi ser at det er tredje harmonisk som dominerer forvrengningen. Den ligger nesten 100dB under signalet så den er nok ikke hørbar. Vi ser også fra denne målingen at støygulvet ligger ca. 140dB under signalet på 2V og det er helt fritt for nettstøy. God skjerming og regulering altså.
    Jeg er nok ganske sikker på at det er MUSES chippen som tilfører denne tredje harmoniske siden den ikke er særlig glad i belastning på sin utgang.
    Det første jeg ville sett på for å redusere problemet er disse motstandene her:
    1655994845976.png

    Se post https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ine-bygger-high-end-amplifiers.71960/post-3543238 for hele skjema


    Støy.
    Vestre kanal Høyre kanal

    1655995086228.png
    1655995121793.png

    Støyen ligger på 5-6uV. Det er et bra lavt nivå og man skal har en effektforsterker med høy gain og følsomme høyttalere for dette vil kunne høres som sus.
    Vi ser også at det er litt innstrålt støy på 150Hz og 250Hz - antakelig fra trafo- på høyre kanal. Men -130dBV er så lite at det kan aldri bli i nærheten av hørbart.

    Frekvensrespons.
    Her ønsker vi oss en så flat kurve som mulig. Fra 20 til 10kHz bør avviket være innenfor maks 0,1dB for at lyden ikke skal påvirkes. En anelse demping ved 20kHz er normalt og er svært vanskelig å høre.
    Volum på 0dB (Høyre og venstre)
    1655995591961.png

    Eksemplarisk med 20kHz ned kun 0,2dB

    Volum på -15dB
    1655995692622.png

    Med volum justert ned 15dB ser vi at avrullingen ved 20kHz har økt litt og ligger på 0,45dB. Dette endres ikke ved andre voluminnstillinger heller.
    At det endres med 0,25dB når MUSES har dempet volumet har nok noe med hvordan den er implementert å gjøre. Muligens på grunn av kondensatorene på neste buffertrinn. Allikevel godt innfor godkjent (y)

    THD+N vs frekvens.
    Her ser vi på hvordan forvrengningen endres som funksjon av frekvens fra 20Hz til 20kHz. Vi ønsker oss at forvrengningen ikke øker når frekvensen øker.
    Denne testen kjøres med en båndbredde på 80kHz. Det vil si at måleinstrumentet fanger opp forvrengning helt opp til 80kHz. Det er egentlig unødvendig høyt siden ingen vil være i stand til å høre en tredje harmonisk forvrengning av en tone på 10kHz siden den vil oppstå ved 30kHz, men vi tar det med allikevel for å se hvordan forforsterkeren håndterer dette. Testen ble kjørt med 1V på utgangen.
    1655996559354.png

    Dette er helt eksemplarisk. Vi ser ingen antydning til at forvrengningen øker når frekvensen øker. Begge kanaler var identiske.

    CMRR (Common Mode Rejection Ratio)
    Her ser vi på hvor god forsterkeren er på å fjerne jordstøy fra signalet. Man ønsker selvfølgelig ikke at jordspenninger skal blande seg inn i signalet. Dette er en egenskap man bare får med balansert kabling. Vanlige verdier ligger på 50-60dB demping. Det holder som regel i et vanlig hjemmeanlegg som ikke er plaget med mye jordstøy, men jo høyere jo bedre.
    En ekstra ting man måler i denne testen er hvordan inngangstrinnet håndterer ulik kildeimpedans på trinnet foran. Jeg bruker derfor en testboks der jeg med vilje skaper en ubalanse på 10 Ohm mellom de to balanserte lederne (HOT og COLD). Vanligvis synker CMRR dramatisk hvis ikke kildeimpedansen er lik.
    Slik ble resultatet med volumjusteringen satt til -10dB. MERK: Alle verdier må justeres 6dB siden jeg innser nå at jeg glemte å korrigere for dette i kalibreringen. -80dB på kurven tilsvarer altså -74dB.
    1655996947272.png

    Vi ser at med lik kildeimpedans (venstre) så får vi det beste resultatet på -74dB ved 1kHz.
    Med ulik kildeimpedans er er denne øvelsen mye vanskeligere, men dempingen ved 1kHz ligger fremdeles på -64dB.
    Dette er absolutt godkjente resultater.
    @KJ og jeg har laget kretsløp som klarer over 100dB demping, men da er vi litt over i ekstremsport :cool:

    IMD (InterModulationDistortion)
    Så er det syretesten. Ingenting er vanskeligere enn å håndtere to høye frekvenser samtidig uten at det skjer rare ting.
    Her sender jeg inn to signaler samtidig. Ett på 19kHz (1V) og ett på 20kHz (1V). Resultatet av dette er at man får en modulering av signalet der man får henholdsvis kansellering og forsterkning av de to signalene 1000 ganger i sekundet. Det eneste man ønsker å se er de to signalene, men det dukker gjerne opp signaler ved 1kHz og også ved 16kHz, 17kHz, 18kHz og 21kHz, 22kHz, 23kHz osv.
    Her er resultatene ved to spenninger på utgangen. Legg merke til kurveformen på signalet nederst der man kan se at signalene henholdsvis kansellerer og forsterkes med 1ms mellomrom.
    1655998728859.png

    Som vi så på THD kurven tidligere så yter den bedre ved 1V enn ved høyere spenninger. Ved 1V ligger de første sidebåndene (18kHz og 21kHz) 106dB lavere enn signalet, og det er mer enn godkjent.

    Oppsummering.
    Dette er en preamp som matchet med en forsterker med nok gain vil være helt transparent og støyfri. Byggekvaliteten er solid og den ser meget bra ut.
    Eneste ankepunktet er den økende forvrengningen over 2V. Men det er viktig å være klar over at det er sjelden man har over 2V på utgangen. En forsterker har vanligvis rundt 27dB gain (22.4 ganger), og med 2V innså vil den ha 44.8V ut på høyttalerne. Det tilsvarer 484W på en 4 ohms høyttaler, så det skal noe til før man havner i det området.
    Det er ikke annet enn å gratulere med en flott preamp :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    THD+N kurve
    I denne målingen ser man på andelen av forvrengning og støy i forhold til signalet. Denne testen forteller mye med ett bilde, men samtidig er det slik at man ser ikke hvilken type støy det er, og man ser heller ikke hvilken type forvrengning det er.

    Over 1V skjer det imidlertid noe. Der er det en eller annen form for forvrengning som begynner å øke etter hvert som signalet øker. For å se akkurat hva som skjer må vi se på andre målinger. La oss se mer nøyaktig på hva som skjer ved f.eks på 2V på kurven over der vi ser at THD+N er ca. 0,0015%.
    Her er en måling av spektrumet ved akkurat 2V:
    Vis vedlegget 827879
    Vi ser at det er tredje harmonisk som dominerer forvrengningen. Den ligger nesten 100dB under signalet så den er nok ikke hørbar. Vi ser også fra denne målingen at støygulvet ligger ca. 140dB under signalet på 2V og det er helt fritt for nettstøy. God skjerming og regulering altså.
    Jeg er nok ganske sikker på at det er MUSES chippen som tilfører denne tredje harmoniske siden den ikke er særlig glad i belastning på sin utgang.
    Det første jeg ville sett på for å redusere problemet er disse motstandene her:
    Vis vedlegget 827896
    Se post https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ine-bygger-high-end-amplifiers.71960/post-3543238 for hele skjema
    Hei Armand, og takk for i går ja, veldig hyggelig var det :)
    Dette med inngangen på buffertrinnet og da lasten for Muses chippene, var noe også @KJ hadde bemerket:
    [ Videre så hadde jeg nok også økt motstandsverdiene i lastmotstandene på inngangen (særlig mht at det er FET OPAMPer der OPA1656), lagt inn en felles seriemotstand i bootstrapen og redusert R11 og R12 til noe vesentlig mindre enn 1k ohm.

    Diodene på inngangen BAV99, etter en seriemotstand på 120R, gjør at inngangen bør være rimelig bombesikker med hensyn til overspenning på inngangen. Med en total kapasitans mindre enn 2,5 pF så bør de ikke gjøre noen nevneverdig skade.

    ... kanskje ...
    mvh
    KJ
    @KJ hadde helt rett i sin betraktning av dette buffertrinnet til XRK, det passer ikke så godt til å "henge på" Muses volum chippene. Da er nok konstruksjonen hans bedre i så måte. Her er skjema for den med komponentverdier:
    Johnny 2+2 amp THT sch v0032.png

    Så hvorfor fikk jeg ikke målt denne først.......ja dumme meg. @KJ vet hva han driver med å konstruerer !
    Jeg nevnte det jo før selv:

    Ikke sikkert om denne konstruksjonen er en dritt bedre enn @KJ sin konstruksjon, men moro å prøve .
    Så jeg kommer til å hive ut dette kortet til XRK, og sette tilbake J.R Spesial fra @KJ .

    Hvis Armand orker, så hadde det vært moro å få målt pre-ampen på nytt med kortet til @KJ .Ikke alt trengs å måles på nytt, men THD+N hadde vært greit å få sjekket om det blir noe bedre ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Kult & gratulerer med alt i alt fine målinger og bra ytelse :cool: Det ser ut til at CMRR med MUSES volumkontrollen er ca 20 dB bedre enn min worst case antakelse (på sviktende hukommelse).

    Jeg tror ikke de analoge referansene til signaljord på den Muses 72320 (attenuatoren og tilbakekoblings kontrollen) er avhengig av «0V». Dersom det er riktig så kan det være mulig å integrere denne volumkontrollen i en common mode bootstrap ala That eller SMDDB, og kanskje sikte mot stjernene for CMRR ? Muses 72320 til å kontrollere en ADA4625-2 eller OPA1656, samt et par OPA1612 til SMDDB differanseforsterker med CM bootstrap og servo

    Når det gjelder J.R. spesial så husk at den har ikke noen CMRR. Det beste som kanskje der er at common mode der passerer uhindret igjennom uten å bli konvertert til DM, så er det opp til påfølgende trinn å undertrykke CM.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Armand mente at det var bootstratrap'en i XRK's konstruksjon ga utslaget til en "høvlig god" CMRR måling . Jeg tror kanskje jeg er mer opptatt av å få et bedre resultat når det gjelder THD+N, når utgangssignalet skal over 1V ut. Et trinn som er en lettere last for Muses chippene, vil kanskje få ned 3 harmoniske, som jeg synes var noe høy. Og, der er vel din konstruksjon en lettere last for Muses ?
    @KJ og jeg har laget kretsløp som klarer over 100dB demping, men da er vi litt over i ekstremsport :cool:
    Der tror jeg du er mer opptatt enn meg, når det kommer til rekordhøy CMRR (ekstremsport ?). Jeg tror Armand ikke var like opptatt av dette, men jeg kan ha tolket ham feil, under vår måleseanse ? Kom gjerne med videre innspill, dette er moro ! :) Ingenting er låst, og jeg har muligheten til å tweake denne pre-ampen videre !
    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn