Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da kom UPS med deler fra Digikey levert på døra . Så da har jeg OPA 1656 i hus. Det ble også bestilt noen kondensatorer og annet smått. Elektrolyttene på inngangene på Muses ble byttet ut med Elna Silmic II, 47uF/25 V. Disse har en del større fysiske mål, men jeg fikk presset de inn . Disse ble bypasset med Wima polyprop. 0.1uF/100V på baksiden av kortet. Disse ble festet med en liten stripe med dobbeltsidig tape, og så loddet sammen med bena til elektrolyttene.

    Noen lurer sikkert på hvorfor jeg bytter ut disse elektrolyttene som sitter i signalveien . Jo, fordi, det er slik Nelson Pass og Waine Auburn gjør det i de fleste Pass Labs produkter. Elna Silmic II, bypasset med Wima polyprop. når de sitter i signalveien.

    ------------------Originale elektrolytter ----------------------------------- Elna Silmic II elektrolytter------------------------------------------------Wima bypass----------------------------
    IMG_20211108_060455.jpg IMG_20211125_161126.jpg IMG_20211125_162112.jpg

    Kortet ble så montert tilbake på bakpanelet.

    Bakpanel red.jpg


    Neste trinn blir nå å få loddet adapterkortene til op-ampene.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fikk tatt en tur til min gamle kollega i dag for å få loddet disse adapter-kortene for OPA 1656 og ADA 4625 smd IC'ene. Tok med meg adapterkortene og kretsene.
    IMG_20211015_002324.jpg IMG_20211129_125748.jpg IMG_20211129_125621.jpg

    Jeg hadde ikke med disse pinnene som skal ned i IC-holderen . Jeg oppdaget i går kveld at disse pinnene som fulgte med adapterkortene slettes ikke passer til IC- holderen. De er rett og slett for tykke, går ikke nedi med makt engang :(. Vel, da får man finne en annen løsning. Nappet ut disse pinnene som var for store fra en slik "pinnelist" , slik at jeg fikk tomme lister uten pinner:

    Skjermbilde 2021-11-29 205233.jpg Skjermbilde 2021-11-29 205150.jpg Skjermbilde 2021-11-29 205057.jpg

    Løsningen ble å bruke beina på noen Kina lysdioder. De beina passer perfekt, og er mye stivere enn et motstandsben (y)

    Ferdige adapterkort for OPA 1656:

    Skjermbilde 2021-11-29 205015.jpg Skjermbilde 2021-11-29 233838.jpg
    Tok litt ekstra tid dette her, men resultatet ble bra.

    OPA 1656 med adapterkort, montert inn i pre.kort:
    Skjermbilde 2021-11-29 210845.jpg

    Da er det bare å begynne med montering og kabling i kabinettet.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.500
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Fikk tatt en tur til min gamle kollega i dag for å få loddet disse adapter-kortene for OPA 1656 og ADA 4625 smd IC'ene. Tok med meg adapterkortene og kretsene.
    Vis vedlegget 768134 Vis vedlegget 768135 Vis vedlegget 768161

    Jeg hadde ikke med disse pinnene som skal ned i IC-holderen . Jeg oppdaget i går kveld at disse pinnene som fulgte med adapterkortene slettes ikke passer til IC- holderen. De er rett og slett for tykke, går ikke nedi med makt engang :(. Vel, da får man finne en annen løsning. Nappet ut disse pinnene som var for store fra en slik "pinnelist" , slik at jeg fikk tomme lister uten pinner:

    Vis vedlegget 768142 Vis vedlegget 768143 Vis vedlegget 768144

    Løsningen ble å bruke beina på noen Kina lysdioder. De beina passer perfekt, og er mye stivere enn et motstandsben (y)

    Ferdige adapterkort for OPA 1656:

    Vis vedlegget 768146 Vis vedlegget 768160
    Tok litt ekstra tid dette her, men resultatet ble bra.

    OPA 1656 med adapterkort, montert inn i pre.kort:
    Vis vedlegget 768147
    Da er det bare å begynne med montering og kabling i kabinettet.
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny begynner å likne på noe nå . ) Spennt på åssen du synes den lyder til sist . )
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)
    Håper den lyder som ingenting ! ;) Dvs. ingen egenlyd, men transparent. Slik at lyden fra kilden slipper igjennom mest mulig ubesudlet !
    Mvh.
    Johnny
    Er det tilladt å komme med forudsigelser?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noen lurer sikkert på hvorfor jeg bytter ut disse elektrolyttene som sitter i signalveien . Jo, fordi, det er slik Nelson Pass og Waine Auburn gjør det i de fleste Pass Labs produkter. Elna Silmic II, bypasset med Wima polyprop. når de sitter i signalveien.

    Mvh.
    Johnny
    Bare et lite tipp her.
    Har gått bort fra Silmic. Bruker i stedet Sanyo Oscon SEPC, selvfølgelig avkoplet på samme sett.
    Skal sende med et par stykker, når jeg får gravet 49720 frem.
    Du kan evt. legge navn og adresse på PB ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Prøver (igjen) et spm. til @Armand :)
    Hvor tett bør jeg montere strømforsyningen (ikke trafo) opp mot dette op-amp kortet.
    Så nærme som mulig, mitt imellom, eller lengst vekk fra op-amp kortet ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Bare et lite tipp her.
    Har gått bort fra Silmic. Bruker i stedet Sanyo Oscon SEPC, selvfølgelig avkoplet på samme sett.
    Skal sende med et par stykker, når jeg får gravet 49720 frem.
    Du kan evt. legge navn og adresse på PB ;)
    Oscon anbefales ikke som koblingskondensator, på grunn av ustabil lekkasjestrøm (isolasjonsmotstand) :
    1638235163758.png

    Jf Produktkatalogen :
    https://industrial.panasonic.com/ww/products/pt/os-con/documents

    Jeg regner med at det kan gjelde for det meste av elektrolytter med ledende polymer.

    mvh
    KJ
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oscon anbefales ikke som koblingskondensator, på grunn av ustabil lekkasjestrøm (isolasjonsmotstand) :
    Vis vedlegget 768174
    Jf Produktkatalogen :
    https://industrial.panasonic.com/ww/products/pt/os-con/documents

    Jeg regner med at det kan gjelde for det meste av elektrolytter med ledende polymer.

    mvh
    KJ
    Takk for "heads up" @KJ
    Den hadde jeg ikke set.
    Anyways..... de lyder fint i X-Ono riaa som overførsel mellem MC & MM stage.
    Skal vel prøve å finne noe annet.......... engang :)

    Noen som har sammenliknet Silmic med Black Gate som signaloverførsel??
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg lar Elna Silmic II stå. Når de er gode nok for Pass Labs, vel så er de gode nok for meg :).
    Noen som har sammenliknet Silmic med Black Gate som overførsel??
    Nope .Black Gate er jo svindyre, hvis man får tak i de i samme spec. 47uF/25V ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)
    Jeg lar Elna Silmic II stå. Når de er gode nok for Pass Labs, vel så er de gode nok for meg :).

    Nope .Black Gate er jo svindyre, hvis man får tak i de i samme spec. 47uF/25V ?
    De grønne muse bipolar anbefales. Desuden Audionote bipolar.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hei :)
    Prøver (igjen) et spm. til @Armand :)
    Hvor tett bør jeg montere strømforsyningen (ikke trafo) opp mot dette op-amp kortet.
    Så nærme som mulig, mitt imellom, eller lengst vekk fra op-amp kortet ?
    Mvh.
    Johnny
    I utgangspunktet monterer men regulatorer så nærme forbruker som mulig. Da får man utnyttet den lave utgangsimpedansen regulatorene har. Så fort man har ledninger øker jo denne. Kortere avstander gir også mindre sannsynlighet for innstrålt støy.
    Nå vil ikke det spille noen rolle whatsoever i ditt tilfelle. Det er mer enn nok avkoblingskondensatorer på op-ampkortet ditt til at dette vil ikke ha noen praktisk effekt uansett hvor lange kabler du måtte bruke. Impedansen er så lav i begge ender av kabelen mellom regulator og op-ampkortet, og strømforbruket så lavt at jeg vil anta at du kunne bruke 1 kilometer med kabel uten at det hatt noe å si.

    Når det gjelder alt av kabler før glattekondensatorbanken er den annen historie.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Denne kondensatordebatten må jeg si jeg er tvilende til. Drossel kan tydeligvis høre STORE forskjeller på det meste. Det hadde vært morsomt å koblet opp et par forskjellige typer man kunne switchet i mellom med et par signalrele og bedt om en blindtest.
    I en høyttaler med store strømmer kan jeg være med på at det forskjeller og jeg bruker jo ikke bare drit her hjemme heller. Men i signalveien med lave spenninger og mA strømmer? Njæææ...
    Er det noen som har linker til kontrollerte lyttetester der de har klart å høre forskjeller på kondensatorer i signalveien?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    I utgangspunktet monterer men regulatorer så nærme forbruker som mulig. Da får man utnyttet den lave utgangsimpedansen regulatorene har. Så fort man har ledninger øker jo denne. Kortere avstander gir også mindre sannsynlighet for innstrålt støy.
    Nå vil ikke det spille noen rolle whatsoever i ditt tilfelle. Det er mer enn nok avkoblingskondensatorer på op-ampkortet ditt til at dette vil ikke ha noen praktisk effekt uansett hvor lange kabler du måtte bruke. Impedansen er så lav i begge ender av kabelen mellom regulator og op-ampkortet, og strømforbruket så lavt at jeg vil anta at du kunne bruke 1 kilometer med kabel uten at det hatt noe å si.

    Når det gjelder alt av kabler før glattekondensatorbanken er den annen historie.
    Mener du det er en fordel å montere ensrettere direkte på "glattekondensatorer" Armand? Eller er det en fordel med en lille smule modstand.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Haifai-bransjen er full av rare myter om enkelte komponenters overlegenhet... Personlig stoler jeg nok mer på komponenter fra seriøse leverandører , enn myteomspunnede kondensatorer som påståes å være rullet på et jomfrulår... Som Mr. Scrooge så treffende påstår... "HUMBUG! " :cool:
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Denne kondensatordebatten må jeg si jeg er tvilende til. Drossel kan tydeligvis høre STORE forskjeller på det meste. Det hadde vært morsomt å koblet opp et par forskjellige typer man kunne switchet i mellom med et par signalrele og bedt om en blindtest.
    I en høyttaler med store strømmer kan jeg være med på at det forskjeller og jeg bruker jo ikke bare drit her hjemme heller. Men i signalveien med lave spenninger og mA strømmer? Njæææ...
    Er det noen som har linker til kontrollerte lyttetester der de har klart å høre forskjeller på kondensatorer i signalveien?
    Husker ikke lige hvor jeg har skrevet "store".
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Efter min mening egner de sig ikke til seriøs Highfi. Lyder hårdt og skærende.
    Jeg har ikke hatt noen problemer med OSCON, de har stort sett oppført seg helt plettfritt. Dvs jeg har kun brukt dem til avkobling av strømforsyningen, og hovedsaklig til opamper.

    Mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Mener du det er en fordel å montere ensrettere direkte på "glattekondensatorer" Armand? Eller er det en fordel med en lille smule modstand.
    Det kommer an på hva man skal lage. På effektforsterkere må man unngå all motstand. Ulempen med dette er det introduseres strømmer på flere titalls ampere og kraftige elektromagnetiske felter som må skjermes.
    På apparater som bruker lite strøm kan man med fordel introdusere en liten motstand for å unngå akkurat dette problemet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har ikke hatt noen problemer med OSCON, de har stort sett oppført seg helt plettfritt. Dvs jeg har kun brukt dem til avkobling av strømforsyningen, og hovedsaklig til opamper.

    Mvh
    KJ
    Jeg mindes dem altså som jeg har beskrevet. Alle røg ud af mine kredsløb igen. Skal lige pointere at det som regel også var fladvalset sølvkabel i dem. Dette har også været medvirkende til den hårde lyd. En kombination af de to. Idag er der ikke fladsølv i mine ting.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det kommer an på hva man skal lage. På effektforsterkere må man unngå all motstand. Ulempen med dette er det introduseres strømmer på flere titalls ampere og kraftige elektromagnetiske felter som må skjermes.
    På apparater som bruker lite strøm kan man med fordel introdusere en liten motstand for å unngå akkurat dette problemet.
    Præcis sådan har jeg også tænkt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Denne kondensatordebatten må jeg si jeg er tvilende til. Drossel kan tydeligvis høre STORE forskjeller på det meste. Det hadde vært morsomt å koblet opp et par forskjellige typer man kunne switchet i mellom med et par signalrele og bedt om en blindtest.
    I en høyttaler med store strømmer kan jeg være med på at det forskjeller og jeg bruker jo ikke bare drit her hjemme heller. Men i signalveien med lave spenninger og mA strømmer? Njæææ...
    Er det noen som har linker til kontrollerte lyttetester der de har klart å høre forskjeller på kondensatorer i signalveien?
    Jeg har vel linket til artikler av Cyril Bateman tidligere. Han skrev en serie med artikler for Electronics World rundt 2002-2003, som er tilgjengelige på Linear audio : https://linearaudio.nl/cyril-batemans-capacitor-sound-articles og han gjorde en oppdatering i Linear Audio VOL 9.

    Ikke lytting men måling, og meget lesverdig for de som nerder om slikt.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De artiklene burde leses av alle mytetroende som advokerer alskens mirakelkomponenter fra obsure leverandører og til absurde priser. Forresten så tror jeg at jeg har alle de bladene og artiklene, om enn i et nokså uoversiktlig "bibliotek" , etter to flyttesjauer...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Duger dette ? Signalkabel ut fra Op-amp kortet, til kretskortet på bakpanelet. De blir ca. 25cm lange. Har prøvd å twiste de så godt jeg kunne med drill.
    IMG_20211130_235356.jpg
    Trodde jeg hadde noe 2-leder skjermkabel liggende, men der tok jeg feil :(. Bør jeg bruke en skjermkabel, når de blir så lange som ca. 25 cm, eller duger dette ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.500
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Duger dette ? Signalkabel ut fra Op-amp kortet, til kretskortet på bakpanelet. De blir ca. 25cm lange. Har prøvd å twiste de så godt jeg kunne med drill.
    Vis vedlegget 768355
    Trodde jeg hadde noe 2-leder skjermkabel liggende, men der tok jeg feil :(. Bør jeg bruke en skjermkabel, når de blir så lange som ca. 25 cm, eller duger dette ?
    Jeg har bare god erfaring fra twin .Bruker det til og med i min CI riia 70dB gain ,,, og den er støysvak Og du brukier bare 6 dB .Go for it sier jeg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da var det som jeg kaller "drittjobben" gjort. Boring og gjenging av hull i bunnplaten.
    Arbeidssted: Et sammenleggbart bord fra Biltema, slått opp i stua. Til min kones store begeistring :p. Har dessverre ikke et dedikert hobbyrom, så kjøkken og stue blir brukt. Igjen, til min kones store begeistring :rolleyes:.

    Fra Stua........................................................................... Bilde tatt på kjøkkenbenken
    IMG_20211201_192753.jpg IMG_20211201_212643.jpg
    Da blir det kabling i morgen. Går ikke fort dette her, jeg liker å "tenke ut" en del ting først :).
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har bestilt et trafo-cover som jeg håper vil dekke over hele 5V strømforsyningen (den til høyre i bildet i forrige post). Men, det er fra Kina, så da drøyer det nok en stund ;). Ble bestilt 25/11, men er vel ikke her før Jul ? Blir vel heller levering neste år.........o_O
    Skjermbilde 2021-12-01 231306.jpg
    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei :)
    Har bestilt et trafo-cover som jeg håper vil dekke over hele 5V strømforsyningen (den til høyre i bildet i forrige post). Men, det er fra Kina, så da drøyer det nok en stund ;). Ble bestilt 25/11, men er vel ikke her før Jul ? Blir vel heller levering neste år.........o_O
    Vis vedlegget 768582
    Mvh.
    Johnny
    Jep sikkert først i Januar.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har vel linket til artikler av Cyril Bateman tidligere. Han skrev en serie med artikler for Electronics World rundt 2002-2003, som er tilgjengelige på Linear audio : https://linearaudio.nl/cyril-batemans-capacitor-sound-articles og han gjorde en oppdatering i Linear Audio VOL 9.

    Ikke lytting men måling, og meget lesverdig for de som nerder om slikt.

    mvh
    KJ
    Jeg leste de artiklene for noen år siden. Det var kanskje du som linket til dem da også.
    Jeg nerdet med målinger på det den gangen og lagde et masse opplegg med en ultralav THD+N signalgenerator og notch filter så jeg kunne måle THD+N ned til -160dB. Jeg fant riktignok forskjeller, men konkluderte med at vanlig rimelig polypropylene er mer enn godt nok. Skal man gå all-in så er det C0G overflatemonterte som gjelder. Disse var nede på -150dB forvrengning eller deromkring.

    På side 13 i dokument 6 er det også en interessant sak som viser at bypassing av store, ulinære kondensatorer med en "liten kjapp" en har ingen effekt hvis den store har introdusert forvrengning i audioområdet. Den lille har bare ikke nok kapasitet (eller lav nok impedans i audioområdet) til å ha noen effekt. Misforståelsen kommer kanskje fra av at den lille har høyere båndbredde og dette er nyttig når man bruker kondensatorer til avkobling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Jeg leste de artiklene for noen år siden. Det var kanskje du som linket til dem da også.
    Jeg nerdet med målinger på det den gangen og lagde et masse opplegg med en ultralav THD+N signalgenerator og notch filter så jeg kunne måle THD+N ned til -160dB. Jeg fant riktignok forskjeller, men konkluderte med at vanlig rimelig polypropylene er mer enn godt nok. Skal man gå all-in så er det C0G overflatemonterte som gjelder. Disse var nede på -150dB forvrengning eller deromkring.

    På side 13 i dokument 6 er det også en interessant sak som viser at bypassing av store, ulinære kondensatorer med en "liten kjapp" en har ingen effekt hvis den store har introdusert forvrengning i audioområdet. Den lille har bare ikke nok kapasitet (eller lav nok impedans i audioområdet) til å ha noen effekt. Misforståelsen kommer kanskje fra av at den lille har høyere båndbredde og dette er nyttig når man bruker kondensatorer til avkobling.
    Hei @Armand :)
    På side 13 i dokument 6 er det også en interessant sak som viser at bypassing av store, ulinære kondensatorer med en "liten kjapp" en har ingen effekt hvis den store har introdusert forvrengning i audioområdet.
    Hvor "stor", er en stor ulinær kondensator ? Jeg har bare lagt merke til at Pass Labs bruker en liten (0.1uF polyprop.) til å by-passe elektrolytt kondensatorer i størrelsesorden 100uF> 220uF når de sitter i signalveien.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har konstanteret noget lignende i effektforstærkere. Har altid brugt meget store elektrolytter. Efter vejledning fra nogen som jeg tidligere nærmest var i krig med, bruger jeg nu 50 mindre kondensatorer 1200 uf Panasonic M pr kanal. Det har givet væsentligt mere hul igennem end med store. Det har været meget dyre lærepenge. I en klasse A bruger jeg 50 STK 3300 uf. Pr kanal. Skulle have startet med det for 40 år siden.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Efter vejledning fra nogen som jeg tidligere nærmest var i krig med, bruger jeg nu 50 mindre kondensatorer 1200 uf Panasonic M pr kanal. Det har givet væsentligt mere hul igennem end med store. Det har været meget dyre lærepenge. I en klasse A bruger jeg 50 STK 3300 uf. Pr kanal. Skulle have startet med det for 40 år siden.
    Min lærer i pålitelighetsanalyse ville ha frosset på ryggen over sannsynligheten for feil med 50 kondensatorer! ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Fejl på kondensatorer? Tror jeg aldrig jeg har oplevet.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Hei :)
    Har bestilt et trafo-cover som jeg håper vil dekke over hele 5V strømforsyningen (den til høyre i bildet i forrige post). Men, det er fra Kina, så da drøyer det nok en stund ;). Ble bestilt 25/11, men er vel ikke her før Jul ? Blir vel heller levering neste år.........o_O
    Vis vedlegget 768582
    Mvh.
    Johnny
    Kan det hindre kjøling? Vet ikke hvor varm denne strømforsyningen blir? Flott arbeid som vanlig, Ine! Ville kanskje ha forsøkt å få låsen på stripsene som holder kondisene på plass, på undersiden av printet. ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Kan det hindre kjøling? Vet ikke hvor varm denne strømforsyningen blir? Flott arbeid som vanlig, Ine! Ville kanskje ha forsøkt å få låsen på stripsene som holder kondisene på plass, på undersiden av printet. ;)
    Hei @whistler :)
    Nei, den blir ikke varm i det hele tatt. Tenkte mest på å skjerming av trafoen på kortet. Når det gjelder låsen på stripsene, så er jeg enig. De burde ha vært på undersiden av kortet.
    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nei, da er det jo ikke et problem siden kondensatorene dine over tid har en feilrate på 0. ;)
    Gode kondensatorer kan holde 50 år, hvis de ikke udsættes for voldsomme strømtræk og høj varme. De små holder ikke så længe som godt indpakkede store.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn