Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Skal vedde på at de nye termostatene har kortere holdbarhet enn de gamle. Gjelder stort sett all elektronikk som produseres i dag og som sitter i termostater, kjøleskap, komfyrer, lysdimmere ol.
    Men en ny termostat med display er jo litt mer fancy en den gamle da.
    1200 kr over si 12 år er jo ikke mer enn kr 100 pr år. Ikke så gale det.

    Sonicfrontiers
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig.
    1200 for ny, moderne kinamikk, der mye mer kan gå til xxxxxxxxxxxxx.
    Et relæ er et relæ. Nemt å bytte.
    Ikke invitere xxxxxx innafor. Du kommer å fortryde :)

    Ser godt ut, de PSU´ene (y)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Helt enig.
    1200 for ny, moderne kinamikk, der mye mer kan gå til xxxxxxxxxxxxx.
    Et relæ er et relæ. Nemt å bytte.
    Ikke invitere xxxxxx innafor. Du kommer å fortryde :)

    Ser godt ut, de PSU´ene (y)
    Hei :)
    Ja, jeg får mange rele'er for 1200,- Blir vel ca. 40 stk. :LOL:. Men er litt lei av å reparere de, så derfor: Sitter det et rele i de nye typene ? Hvis, JA. da, gir svaret seg selv :). Noen fordeler er det med de "nye", f.eks. mulighet for nattsenkning, samt mulighet om man vil innstille etter romtemperatur eller gulvarme via gulvføler. Mine gamle kan kun innstilles etter gulvvarme via NTC -føler i gulvet.
    Det er faktisk litt jobb å bytte rele'er når man har slike "remser" som det her:
    IMG_20211018_232145.jpg
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei @Ine123
    Ja den nye er da også digital termostat ifht den gamle som er av analog typen. Om den har rele eller THT eller lignende halvlederer på utgangen veit eg ikkje. Installerte ein sådann type for ca 1,5 år siden, men det var ikkje sånt ein såg etter 😏.
    Men dere har muligens Elektroimportøren i nærheten av dere, ta deg ein tur innom der og spør om noen kan gi noen svar. Dei er ofte svært behjelpelige, i alle fall mi erfaring her i Bergen 🙂.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har den et rele, så hører du det, når det klikker inn/ut. En annen ting som du nevner med de gamle analoge typene, er slitasje på potmeteret for innstilling av temp.
    Denne "slitasjen" slipper man på de nye "digitale". :) Grunnen til at de gamle sliter ut rele'et, er at noen ganger får den ikke helt bestemt seg om den skal legge inn rele, eller ikke. Blir stående å "klappre" noen ganger unødvendig. Ikke rart rele'et får kortere levetid !
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Har den et rele, så hører du det, når det klikker inn/ut. En annen ting som du nevner med de gamle analoge typene, er slitasje på potmeteret for innstilling av temp.
    Denne "slitasjen" slipper man på de nye "digitale". :) Grunnen til at de gamle sliter ut rele'et, er at noen ganger får den ikke helt bestemt seg om den skal legge inn rele, eller ikke. Blir stående å "klappre" noen ganger unødvendig. Ikke rar rele'et får kortere levetid !
    Hei 🙂,
    Nå er ikkje den termostaten her i mitt hus, men inne på hovedbruket. Men kan sjekke iløpet av ein dag eller to. Men eg kan ikkje huske noe typisk klikking, men vi er vel komt der at korttidshukommelsen ikkje lagrer alt lenger 🤣.
    Men så det stod noe om at den er litt mindre fysisk enn tidligere termostater, tyder på annen oppbygging...
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Går det å øke hysteresen i kretsen til releet? + en liten kjeramisk kondis over kontaktene, som "spark-killer"? bygge om til triac? (krever vel kjøleribbe...)
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    lne. nei det er nok neppe relè i nye moderne termostater. her styres nok alt med halvledere og microship's. Og en annen "fordel" er at du gjerne har nattsenking. Om boligen er egnet for slik bruk. Jeg har aldri hørt et relè klikke inn her i huset.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en digital Microtemp termostat som er 5-6 år gammel, den klikker som bare det...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fikk testet Muses Volume-kortet i dag. Og, det gikk som det måtte gå.......her er det noe alvorlig feil :mad:. Kortslutning, dvs. det drar uhemmet med strøm !
    Bare å koble det fra, og begynne å feilsøke. Ingen shorts, men jeg mistenker at her må det være en elektrolytt som er montert feil vei. Blir feilsøking i morgen.
    Kinamikk !
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har en Diy-venn på den andre siden av Atlanteren. Han har eksakt det samme kortet som meg. Ba han om å sjekke sitt kort. La ved et bilde av mitt for sammenligning av montering av elektrolytter. Han skulle sette spenning på sitt kort i morgen for å teste. Så får vi se.......🙃
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fikk testet Muses Volume-kortet i dag. Og, det gikk som det måtte gå.......her er det noe alvorlig feil :mad:. Kortslutning, dvs. det drar uhemmet med strøm !
    Bare å koble det fra, og begynne å feilsøke. Ingen shorts, men jeg mistenker at her må det være en elektrolytt som er montert feil vei. Blir feilsøking i morgen.
    Kinamikk !
    Skjermbilde 2021-10-19 213854 Sylvain.jpg

    EN PREAMP OG ÅNDENES MAKT

    Jeg har sittet å glodd på dette kortet nå i flere dager med lupe og tålmodighet. Sjekket for shorts på begge sider av kortet. Sjekket alle elektrolytter's polaritet i henhold til skjema. Finner ingen feil. Vel, i dag så tok jeg elimineringsmetoden. Vippet ut begge op-ampene. Koblet bort 5V DC som forsyner den digitale styringen.
    Koblet så til bare +/-15 V med monitorering av spenning og strømtrekk. Hmmm, spenning og strømtrekk O.K. Ingen short her. Så koblet jeg til +5V igjen. Tester igjen, og alt er O.K
    Setter så inn en op-amp og tester igjen. Alt O.K. Setter så inn den andre op-ampen. ALLES GUT :) Spenning og strømtrekk er O.K
    Så hva inn i hel....var feil når jeg testet dette flere ganger i forrige uke???? Bor det ånder inne i denne boksen ? 👻 Alt virker nå som det skal, men hva var feil de gangene jeg testet dette i forrige uke? Det har jeg dessverre ikke svar på. 👻 :mad:

    IMG_20211026_165108.jpg IMG_20211026_165821.jpg

    Testet så med mitt chipo Kina scop og generator: 1Khz, 2V inn.
    IMG_20211026_193920 red.jpg

    Så det er som jeg tenkte, Muses 02 op-amps sitter kun som buffere. 2V inn = 2V ut. Men det hele virker, så nå kan jeg gå videre med dette prosjektet :).
    N.B: Ingen strømforsynings-komponenter er festet inne i boksen, bare kastet inn for test.
    Da venter jeg på at @Armand får tid til å simulere noen op-amps. @KJ har allerede kommet med et forslag med ADA4625 :)
    To be continued
    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ghost in the machine ?

    Mvh
    KJ
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Johnny.........
    Kan det ikke tenkes, at et av opamp-benene har trukket en liten fin "spån" (på dansk),
    som har lagt seg mellem et par av benene, første gang disse opamp´s blev monteret i soklene??
    Som da er fallet av efter at du har haft opamp´s ute av soklene og i igjen??
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Johnny.........
    Kan det ikke tenkes, at et av opamp-benene har trukket en liten fin "spån" (på dansk),
    som har lagt seg mellem et par av benene, første gang disse opamp´s blev monteret i soklene??
    Som da er fallet av efter at du har haft opamp´s ute av soklene og i igjen??
    Hei @HasseBasse :)
    Ja, den tanken har slått meg også. "Noe", må det jo ha vært. Men, gidder ikke å tenke mer på det nå. Den virker jo nå, og det er tid for å tweake den med andre op-amp's og annet smått :). Jeg er åpen for forslag av op-amps.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen @Ine123
    Hvis vi ser bort fra data (så´n da), og bare snakker "percieved sound",
    ender jeg altid opp med den samme: LME49710/20 (single/dobbel) i TO-99 metal can.
    Har prøvet masser av fine dyre OPA/AD/LT m.fl., men vender altid tilbage til disse LME.
    Opfatter deres sound som mere fyldig/kroppslig og exellent value for money :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @HasseBasse :)
    LME49710/20 : Er den bipolar, eller har den fet inngang ? Og, hvor får du evt. kjøpt i den i TO-99 metal can ?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hei @HasseBasse :)
    LME49710/20 : Er den bipolar, eller har den fet inngang ? Og, hvor får du evt. kjøpt i den i TO-99 metal can ?
    Funny, you should ask 😁
    Har aldrig lykkedes med at finde et datasheet, hvor dette er oppgitt, med siden de altid markerer, om det er fet,
    tror jeg på, at disse er bipolar input med extremt gode distortion data. Noen påstår på nettet, at det er samme chip som LM4562,
    men det skulle undre meg, om TO-99 skulle gi´ den forskellen i forhold til DIP-8. Hos meg høres de bestemt ikke like ut.

    Hvor får du kjøpt??
    Hmmmm, tror disse er ved å være en saga blot. Hold deg langt fra Kina. Prøv evt. diyAudio. Kjøpte mit "stash" fra en
    bruker som kaller seg "DeonAudio".
    Om du ikke finner, så si´ fra. Skal prøve å finne et par stykker i de uåpnete flytteboxene (om du vil) :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Funny, you should ask 😁
    Har aldrig lykkedes med at finde et datasheet, hvor dette er oppgitt, med siden de altid markerer, om det er fet,
    tror jeg på, at disse er bipolar input med extremt gode distortion data. Noen påstår på nettet, at det er samme chip som LM4562,
    men det skulle undre meg, om TO-99 skulle gi´ den forskellen i forhold til DIP-8. Hos meg høres de bestemt ikke like ut.

    Hvor får du kjøpt??
    Hmmmm, tror disse er ved å være en saga blot. Hold deg langt fra Kina. Prøv evt. diyAudio. Kjøpte mit "stash" fra en
    bruker som kaller seg "DeonAudio".
    Om du ikke finner, så si´ fra. Skal prøve å finne et par stykker i de uåpnete flytteboxene (om du vil) :)
    Hei :)
    Det var det jeg heller ikke fant ut av, Bipolar eller Fet ? Og, som du sier, de i metal can er "outdated". Men, de finnes i DIP 8 og 8-SOIC .

    Om du ikke finner, så si´ fra. Skal prøve å finne et par stykker i de uåpnete flytteboxene (om du vil) :)
    Gjør gjerne det ! :) Kjøper glatt 2 stk. av deg for å teste ut. Kommer til å teste mange forskjellige alternativer etter hvert.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Will do.
    Det kan nok komme å ta´ noen dager, men som sagt før......
    Alt godt kommer til de, som har tid å vente :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Jeg har også vært i kontakt med vår guru @Armand, men han er for tiden dessverre en overarbeidet gressenkemann med to små barn i tre uker.
    Så, jeg har god tid, og kommer ikke til å plage mannen med å spørre om simuleringer og etc. . Har selv vært småbarnsforelder, så jeg vet at han har mer enn nok med sitt !
    Har også mange andre spm. jeg skulle ha stilt han, men alt dette kan vente :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Kan Dan D'Agostino, vel så kan vel jeg ? Relentless Preamplifier Power supply
    Synes dette var litt artig lesning, nå som vi diskuterer power-supply til en pre-amp. Har ikke peiling på om disse kreasjonene fra Dan D'Agostino er det beste her i verden, de er iaf. dyre nok :eek:

    Strømforsyningen er plassert mellom de to mono forforsterkerkabinettene, og har omfattende elektrisk og magnetisk skjerming for å holde utstrålt interferens vekke fra forforsterkerkretsene. Strømmen til forforsterkertrinnene kommer fra to 150 VA ringkjernetrafoer, der den ene er for analoge kretser og en for digital- og kontrollkretser. Produsenten hevder at denne forforsterkeren har like kraftig strømforsyning som mange effektforsterkere, og det later til å stemme....
    Ok da, jeg har ikke separat kabinett til strømforsyningen, men klarer å få stor avstand mellom trafo og aktiv elektronikk i dette kabinettet. Og nei, jeg er ikke uenig med @Armand at R- cor er bedre til elektronikk med lavt strømforbruk. I min P.L XP 25 klone som tidligere nevnt her, blir det 3 stk. i eget kabinett. Må jo bli outstanding ?🙃
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Min sidste dit frembringelse har R core og lyden er outstanding. Min lyd er som på steroider. Mest på grund af en fantastisk creation af Lars Vester fra Mantra Sound som er en current feedback buffer. Manden er over 80 år og bliver ved med at frembringe fantastiske produkter.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hva gjør man ikke for å finne ut hva Kineserne har gjort ? Ikke spesielt moro med et dobbeltsidig kort med gjennom-pletteringer :eek:.
    m2 red 3 copy.jpg KJ svar.jpg
    Heldigvis har jeg gode hjelpere her på sentralen, slik at jeg kan få gjort noe videre med dette kortet. En STOR takk går til @KJ :)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Etter et meget godt forslag av @KJ , så har jeg nå bestemt meg for å legge ut op-amp's på et eget kretskort. Hvorfor ? Fordi, da kan jeg selv bestemme gain for op-ampene! Det kan jeg ikke nå, da Kineserne har "låst" gain i software for op-ampene til 1 (buffer) :mad: . Å modde kretskortet ville bli en risikosport, da baner måtte brytes, samt på-lodding av en del motstander på baksiden av kortet. Noe, som ville bli noe "klin" :mad:.

    Med op-ampene på eget kretskort kan jeg eksperimentere med forskjellig gain, samt swappe op-amps på en mye lettere måte. Det er også flere andre gode grunner, men gidder ikke ta det nå.
    @KJ har tatt jobben med å designe kortet, tusen takk Knut ! :). Tror dette skal bli meget bra !
    (Fanden det er vanskelig å få sove, når man grubler på slike prosjekter) :ROFLMAO:
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Får man ikke sove, vel, da får man vel jobbe da ?
    Tada ! Da er kortet ferdig moddet ! Tok noen timer det der i natt..........+ masse flussmiddel og loddelisse !

    IMG_20211108_053323.jpg IMG_20211108_060455 red.jpg
    Skal prøve å få et par timer på øyet nå 😪
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Får man ikke sove, vel, da får man vel jobbe da ?
    Tada ! Da er kortet ferdig moddet ! Tok noen timer det der i natt..........+ masse flussmiddel og loddelisse !

    Vis vedlegget 761705 Vis vedlegget 761730
    Skal prøve å få et par timer på øyet nå 😪
    Mvh.
    Johnny
    Ja det er jo mani " men moro og ,,,, Da Johnny gjelder det om å ha en tålmodig samboer : )
    PS da jeg var på tampen til å bli ferdig milleniummene mine , døgna jeg og gjorde dem helt ferdig .Klokka 7 ringte jeg jobben og sa jeg var syk , og sov noen timer og stod opp og hadde huset helt for meg selv til mega digg lytte seanse med de nye blokkene ,,,,, Det blei noen seine kvells m op ampen og : )
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei :)
    Får man ikke sove, vel, da får man vel jobbe da ?
    Tada ! Da er kortet ferdig moddet ! Tok noen timer det der i natt..........+ masse flussmiddel og loddelisse !

    Vis vedlegget 761705 Vis vedlegget 761730
    Skal prøve å få et par timer på øyet nå 😪
    Mvh.
    Johnny
    Sånn passe off-topic så du får si ifra om du vil jeg skal slette innlegget...

    Hva er trikset for å lodde ut komponenter? Har prøvd med både tinnsuger og lisse, men det blir alltid nok tinn igjen til at jeg må bruke både makt og varme og "vogge" komponentene ut...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Sånn passe off-topic så du får si ifra om du vil jeg skal slette innlegget...

    Hva er trikset for å lodde ut komponenter? Har prøvd med både tinnsuger og lisse, men det blir alltid nok tinn igjen til at jeg må bruke både makt og varme og "vogge" komponentene ut...

    Mitt triks er hvis det er mulig og komponenten ikke har for mange bein , legg en feit lodd over alle beina samlet og dra ut nedover , PS ikke snu printet før du har fått tørket opp " over skytende m suger eller en tykkere lizze.
    Noen gjennom pletterende og dobbel sidige eller multilayer kan høla være værre å få opp , ta det meste m lizze over og under
    Finn en ny motstand og lodd i hølet , gå gjennom og helt opp , det du ikke får da ,,,,, ja da finner du borren den som en 1-10 hundre deler under opprinnelig : )
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes spesielt loddetin med veldig lavt smeltepunkt for dette.
    Nemmere å gjøre en "feit lodd", og fordelen er, at det holder seg flytende, så veldig mye nemmere å ta´ ut komponenter..
    fra modstander til mange, mangebeins IC´er. Fjernes med litz etterpå.
    En annen fordel er, at dersom man vil bruke IC´er igjen, er chansen minimal for at ødelegge p.g.a. varmen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn