Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> aurora: Ja du mener sikringer med jordfeilbryter. Det er jo ikke installert over alt foreløpig.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da fortsetter jeg med å bygge disse Kl.A monstrene. Pre-ampen er nå ferdig, og skal nå for en siste måling hos Armand.
    Har alt jeg trenger, men har lurt en del på hva "papa" har brukt som 220V AC mains bryter ? Har studert lenge på dette, men har nå funnet det ut .

    Vis vedlegget 475817

    Bildet viser en tidlig versjon av XA 160.5, men jeg går for denne versjonen. Vel, det er ikke bare en bryter, men heller det vi kaller en automatsikring.
    Har nå bestilt 2 stk. "new old stock" fra USA.

    Vis vedlegget 475819

    Vis vedlegget 475820

    Vis vedlegget 475821

    Tror dog han har benyttet en en-pol versjon av denne (trengs ikke mer i USA ?). Jeg har bestilt to-pol versjoner som må til i Norge.

    Alle terminaler, håndtak og AC-inlet blir eksakt som vist på det første bildet. Det ligger klart her :)

    Mvh.
    Johnny
    Pudsig løsning. Hvis du har rigtigt softstart er en 0.5 A start sluk ok pg de 220 v behøver slet ikke trækkes til afbryderen
    Hei :)
    Her sikres det i alle retninger 8). De vil få et NewClassD softstartmodul i tillegg til at det er tre CL60 termistorer på likeretterkort og en CL60 på drivermodul.

    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    God løsning men forstår ikke hvad du vil med den kæmpe af /på bryteren?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I USA bryter de stort sett bare L-fasen, da N i utgangspunktet er knytt til jord i sikringsskapet. Dermed slipper de unna med enpolte sikringer på 110V. De bruker faktisk også 220V, og da skal det være sikring i begge faser. I Norge er kravet allpolig brudd uansett, dvs topolet sikringer også i 400V anlegg med N-leder.
    Litt merkelig om NP bruker bare enpolt sikringsbryter også på eksportversjonene, - men nå er nå gamle Noreg litt sær mht strømnettet....
    Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut. :)
    Jordfeilbryter på kursen løser imidlertid dette problemet.
    Da sliter man vel ut kontaktpunktene i kontakten og initierer et nytt potensielt punkt for brann ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    I USA bryter de stort sett bare L-fasen, da N i utgangspunktet er knytt til jord i sikringsskapet. Dermed slipper de unna med enpolte sikringer på 110V. De bruker faktisk også 220V, og da skal det være sikring i begge faser. I Norge er kravet allpolig brudd uansett, dvs topolet sikringer også i 400V anlegg med N-leder.
    Litt merkelig om NP bruker bare enpolt sikringsbryter også på eksportversjonene, - men nå er nå gamle Noreg litt sær mht strømnettet....
    Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut. :)
    Jordfeilbryter på kursen løser imidlertid dette problemet.
    Da sliter man vel ut kontaktpunktene i kontakten og initierer et nytt potensielt punkt for brann ?
    Kontakter en laget for å brukes. De mister også spenst ved alltid å være tilkoblet. I tillegg irrer kontaktpunkter når de ikke kobles til og fra. Dette er kjent i bransjen ved at beredere over 2kW nå må være fast tilkoblet fordi at når kontakten alltid sto i forårsaket det irring og varmgang. Beredere leveres nå med 1990W elementer og ødelegger dessverre et fornuftig krav.....

    Uansett bør man alltid bruke 2-polt ved selvbygg selv om det ikke er et krav nettopp pga potensielle jordfeil. Diyeren trenger ikke spare 10kr det fabrikantene gjør det.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    God løsning men forstår ikke hvad du vil med den kæmpe af /på bryteren?
    Hei,
    det er ikke "bare" en "kæmpe av/på bryter". Det er en 5A automatsikring som fungerer som 220V AC bryter og sikring. Så man trenger altså ikke en glass-sikring i tillegg på 220V siden. Jeg prøver å bygge denne forsterkeren så tro opp mot originalen som mulig :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    God løsning men forstår ikke hvad du vil med den kæmpe af /på bryteren?
    Hei,
    det er ikke "bare" en "kæmpe av/på bryter". Det er en 5A automatsikring som fungerer som 220V AC bryter og sikring. Så man trenger altså ikke en glass-sikring i tillegg på 220V siden. Jeg prøver å bygge denne forsterkeren så tro opp mot originalen som mulig :)
    Automatisikringer er ikke ligefrem et must for den gode lyd. Mange finder at sikringer lyder bedre.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Har automatsikringer på alle kurser i sikringsskapet i huset, slik som 90% av alle Nordmenn, så da er vi vel alle fucked ?
    Du kommer med så UTROLIG mye...........DOA
    Give me a break !
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Trodde dansken hadde fått liret av seg nok i en annen tråd som ble stengt i dag, men neida ;)
    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    Vil gjerne møte de som sier de kan høre forskjell på om du har automatsikringer eller gode gamle smeltesikringer i sikringsskapet!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vil gjerne møte de som sier de kan høre forskjell på om du har automatsikringer eller gode gamle smeltesikringer i sikringsskapet!

    Klart en kan men det er enda mer hørbar forskjell med en god gammeldags stjerne-trekantvender, spesielt på høyttalerkablene :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Finnes det "Audiograde" smeltesikringer ?
    Må se å få ringt elektrikeren ! ;)
    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    Det er da opptil flere her som nokså hårdnakket hevder de kan...
    Bring'em on! Drita enkelt å arrangere en blindtest - fjernstyrt rele og switche mellom auto/smelte on the fly. Vedder hele anlegget mitt på at INGEN er i stand til å finne ut av hva som er hva. Det blir som å sette ræva si på en bordsag i full fart, og så peke ut hvilken tann som traff rumpeballene først. Jeeez.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Visst finnes det Audiograde smeltesikringer for sikringsskapet... husker bare ikke hva de heter... også finnes det jo en mengde "supersikringer" som forgyller lyden fra enhver CD-spiller, forsterker eller what-have-you....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hei :)
    Finnes det "Audiograde" smeltesikringer ?
    Må se å få ringt elektrikeren ! ;)
    Mvh.
    Johnny
    Jadda, hvor mange vil du ha? Både med og uten alarmtrigger. "Clearup Fuse" med unike karakterestikker for halvledere.
    Disse låter noe inneiH.... bra... :)

    kyosan-fuses.jpg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Interessant å se hvordan man skal få til allpolig utkobling med slike .......
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mener da å huske at salig Duelund hadde noe opplegg med gammeldagse sikringer og bakelitt-innmat i sikringsskapet, eller er det jeg som husker syner?

    Johan-Kr
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Interessant å se hvordan man skal få til allpolig utkobling med slike .......
    Smeltesikringer var nevnt. Du mener disse er bedre i så måte? Kyosansikringen vist har en alarmsikring med mekanisk aktivering for mikrobrytere etc, enheten på siden av sikringen som feks kan benyttes til å trigge utkobling av alle faser. Denne standardsikringen kan også kompletteres med en een alarmsikring som kan trigge utkobling av alle faser.

    149_Sikringspatron_1.jpg


    Daito alarmsikring med kontakt for eksternt signal/alarm. Hvitt flagg kommer opp i vinduet ved feil, kan gjenbrukes ved å sette inn ny sikringstråd.


    s-l500.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Da er allpolig brudd altså mulig med en del rælamikk i tillegg. Er ikke hensikten med audiofile smeltesikringer å redusere impedansen til kursen? Det interessante er at med et lignende sikkerhetsnivå som en jordfeilautomat (ca 20mohm overgangsmotstand) innfører man i stedet en smeltesikring, kontaktor og jordfeilbryter (totalt ca 40-50mohm) og samtidig flere kontaktpunkter og feilkilder. Jeg kommer nok ikke til å anbefale kundene slike løsninger i fremtiden heller.

    Hvorfor trodde du jeg mente UZ var relevant? Jeg stilte spørsmålet i 2018 og ikke i 1985.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du tog an ikke skjønner jeg.

    End of discussion for min del.

    Kyosansikringene vist eksisterer for det formålet jeg beskrev og fungerer men det var humoristisk ment fra min side.

    Helt unødvendig å besudle denne tråden ytterligere.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke mye mer å diskutere, men jeg oppfattet såvisst at det var mest humoristisk ment. Tog du’an ikkje?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Her ble det jammen mye "sikringsprat" ;) Går greit det, utrolig hva som finnes !
    Hvis det skulle bli trangt om plassen i kabinettet, så har jeg originalen (1-polet) liggende. Men, jeg prøver å få plass til den 2-polede.

    IMG_3338.JPG



    Det er faktisk en grunn til at "papa" har valgt denne løsningen. Det hadde faktisk blitt billigere med en vanlig bryter og sikringsholder.
    Jeg velger å holde meg til "papas" originale løsning :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    The UGS 6 Muse preamp final.

    Hei :)
    Da er jeg ENDELIG ferdig med denne pre-ampen. Det har vært en laaaang vei å gå, men nå er jeg fornøyd :)
    Hva har skjedd ?

    Den har fått helt nye gain-trinn: Pass UGS 6. Samme gain trinn som brukes i P.L XP 10, XP 20 og XP 30.
    Den har også fått input kondensatorer, i tilfelle tilkoblet utstyr har et lumsk Dc-offset. Disse vil normalt være by-passet med et rele. Hver inngang kan programmeres til om kondensatorene skal være innkoblet, eller ikke i signalveien.

    UGS-modulene har ikke vært helt lette å bygge, så her har det vært mye fram og tilbake. Gain-trinnene har ingen DC-servo (Pass bruker ikke slikt).
    Så, matchingen på fets må være optimal, og da mener jeg helt optimal ! Gain-trinnet for høyre kanal har vært helt greit hele tiden, hvor jeg klarte å få det justert Dc-offset helt ned til 7mV.

    Venstre kanal har vært ganske umedgjørlig. Her klarte jeg å få det ned til min. 30mV, samt at det driftet for mye med temperatur-svingninger. Dette selv med matchede dual-fets. Jeg endte opp med å bytte til et annet sett med matchede dual-fets. Da ble det mye bedre. Endte opp med ca. 12>14 mV offset, og mye mindre drifting i forhold til temp. Dette er "innafor" :)

    Buffer-moduler på inngangene ble utelatt, de gjør ingen spesiell nytte her, og jeg ønsker så få ledd som mulig i signalveien.

    Noen målinger av det ene gain-trinnet mitt, har blitt gjort av min venn på den andre siden av Atlanteren, se tidligere post. Disse målingene lover godt :)
    Pre-ampen skal nå til Armand for sluttmålinger om et par uker, så da blir alt dokumentert. I mellomtiden skal den ut til venner for prøvelytting.

    Legger ut noen bilder som viser det endelige resultatet, nå tror jeg at det ikke så mye mer jeg kan forbedre:

    IMG_0007.JPG


    IMG_0008.JPG


    IMG_0009.JPG


    Og DA har jeg skrudd fast lokket for GODT :cool:

    IMG_0004.JPG


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hei :)
    Da er jeg ENDELIG ferdig med denne pre-ampen. Det har vært en laaaang vei å gå, men nå er jeg fornøyd :)
    Hva har skjedd ?

    Den har fått helt nye gain-trinn: Pass UGS 6. Samme gain trinn som brukes i P.L XP 10, XP 20 og XP 30.
    Den har også fått input kondensatorer, i tilfelle tilkoblet utstyr har et lumsk Dc-offset. Disse vil normalt være by-passet med et rele. Hver inngang kan programmeres til om kondensatorene skal være innkoblet, eller ikke i signalveien.

    UGS-modulene har ikke vært helt lette å bygge, så her har det vært mye fram og tilbake. Gain-trinnene har ingen DC-servo (Pass bruker ikke slikt).
    Så, matchingen på fets må være optimal, og da mener jeg helt optimal ! Gain-trinnet for høyre kanal har vært helt greit hele tiden, hvor jeg klarte å få det justert Dc-offset helt ned til 7mV.

    Venstre kanal har vært ganske umedgjørlig. Her klarte jeg å få det ned til min. 30mV, samt at det driftet for mye med temperatur-svingninger. Dette selv med matchede dual-fets. Jeg endte opp med å bytte til et annet sett med matchede dual-fets. Da ble det mye bedre. Endte opp med ca. 12>14 mV offset, og mye mindre drifting i forhold til temp. Dette er "innafor" :)

    Buffer-moduler på inngangene ble utelatt, de gjør ingen spesiell nytte her, og jeg ønsker så få ledd som mulig i signalveien.

    Noen målinger av det ene gain-trinnet mitt, har blitt gjort av min venn på den andre siden av Atlanteren, se tidligere post. Disse målingene lover godt :)
    Pre-ampen skal nå til Armand for sluttmålinger om et par uker, så da blir alt dokumentert. I mellomtiden skal den ut til venner for prøvelytting.

    Legger ut noen bilder som viser det endelige resultatet, nå tror jeg at det ikke så mye mer jeg kan forbedre:

    Vis vedlegget 477603

    Vis vedlegget 477604

    Vis vedlegget 477605

    Og DA har jeg skrudd fast lokker for GODT :cool:

    Vis vedlegget 477606

    Mvh.
    Johnny
    Meget flott utført Johnny! Tenker det er godt å sette på lokket?:D
    Jobben du har gjort på innsiden står nok ikke tilbake for noe som helst som man kan kjøpe for penger.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Nydelig utført arbeide.. Disse vidundrene må jeg få se live en dag:).
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Veldig bra og vakkert arbeid Johnny !

    Skulle det være noe som jeg ville gjort annerledes så hadde det vært å fjerne plaststrømpene og i sted sydd kabelen med tråd med skikkelige knekker. Men det er nå meg - petimeteren ;)
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Da er allpolig brudd altså mulig med en del rælamikk i tillegg. Er ikke hensikten med audiofile smeltesikringer å redusere impedansen til kursen? Det interessante er at med et lignende sikkerhetsnivå som en jordfeilautomat (ca 20mohm overgangsmotstand) innfører man i stedet en smeltesikring, kontaktor og jordfeilbryter (totalt ca 40-50mohm) og samtidig flere kontaktpunkter og feilkilder. Jeg kommer nok ikke til å anbefale kundene slike løsninger i fremtiden heller.

    Hvorfor trodde du jeg mente UZ var relevant? Jeg stilte spørsmålet i 2018 og ikke i 1985.
    Hva med overgangsmotstand når automaten har løst ut noen ganger?
    Med UZ kan man se kontaktpunkter.
    Med UZ kan man bytte disse lett.
    Med UZ får man mere moment på kontaktpunkter.
    Med UZ har man mindre leamikk.
    Jeg har bedre hifi følelse for UZ selv om databladet sier noe høyere overgangsmotstand.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med flott gjennomført prosjekt. Fantastisk!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn