Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skulle gjerne ha hatt den jeg. Men kjører ikke bil. Og dama gidder ikke kjøre. Da blir det slik for min del.

Men du kunne ikke tenke deg en tur opp til meg da å se/høre litt på hva som skjer i bula mi....?

Ikke noe hiend greier. Men synes det låter bra alikevel.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ingen fare det, retep. Sånn er det noen ganger. Måtte bare ventilere ut litt, den var ikke adressert til deg. Synes bare det er kjipt å måtte hive et så bra rack.
    Det er travle dager, men vi kan jo se til høsten.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.138
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Argh, kommer kanskje til å angre at jeg takket nei til tilbudet ditt en dag, impulse!:p

Men godt den fortsatt gjør tjeneste som utmerket hifi-rack.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du kommer til å angre, mate. Akkurat som jeg kommer til å angre på at jeg kvittet meg med den. Beste benken jeg noen gang har hatt.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her har det skjedd litt siden sist.
    Ferieuke på svenskekysten med late, solfylte dager, veldig god mat og det beste selskapet jeg vet om, noen dager med husets arving, og lassevis med plater som har kommet i hus. Nå er det ene gjesterommet konvertert til fars musikkbibliotek, og det ser jaggu ut som om det blir plass til det aller meste av både vinyl og digitalt. ;D
    Etter en tur i andre etasje er kveldens vinylbunke klar. Little Feats "Waiting for Colombus", Lundells " Den vassa eggen", Supertramps " Crime of the century" og Springsteens " The river". 8)

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.138
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nice! Ser frem til å avlegge deg et besøk etter hvert:)

U

utgatt25555

Gjest
    Noen er i Sverige, andre er her....:cool:

Fortsatt god sommer og passer det så tar jeg gjerne en tur innom neste gang jeg er oppe...

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det må du gjøre, musicus! Det er endel hundre plater her nå som har stått lagret de siste par årene, så det er enda mer å høre på. 8)
    Sverigeferien var helt strålende, og enda et besøk på Norra Hamnen 5 i Lysekil var en opplevelse som viste enda en gang at den restauranten hører med på listen over Skandinavias beste.
    Fortsatt god sommer til deg også!

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er jo en støver etter bok bibliotek,så godt nå at musikken har fått den plass den burde ha i møblerte hjem. Blir artig å se hvordan det hele ble. Av egen erfaring er det mye musikk en finner igjen når en systematiserer samlingen på nytt.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Visst pokker! Her om dagen var jeg innom en platebutikk og fant tre skiver jeg egentlig synes jeg trengte på vinyl, men jeg lot være å handle. Heldigvis! Jeg har tydeligvis tenkt den samme tanken før, for jeg fant dem i samlingen, alle tre!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.855
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bladpose hentet i dag. Flere timers bra lesestoff der gitt:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at du fant noe å lese på i garasjen, ptb ! Det er deg vel unt.:)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Nå er ny Macbook endelig anskaffet, og dermed blir det enklere å skrive litt her inne igjen. Ellers har det ikke foregått så mye på anleggsfronten. Det er vel ikke akkurat noen bombe, siden jeg ikke bytter ut hver uke. Så bortsett fra to platespillere som har vært innom til test, er det business as usual. Men jøss, så godt det er å endelig ha hele musikksamlingen i hus!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, ptb! Jeg har faktisk aldri hatt annet enn mac,så det var godt å få ny maskin i hus. Det eneste riktige her er maskin fra eplefabrikken.

Ellers har jeg akkurat fått inn et rimelig småeksotisk soveromsanlegg som jeg gleder meg til å sette opp. Nakamichi Soundspace 5 er ikke akkurat noe som finnes over alt. Hønngammalt riktignok, men husker at jeg var imponert den gangen jeg fikk det demonstrert..

Unknown.jpeg

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.855
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk, ptb! Jeg har faktisk aldri hatt annet enn mac,så det var godt å få ny maskin i hus. Det eneste riktige her er maskin fra eplefabrikken.
    Helt enig. Mange år siden det var noe annet her i huset også. Men, er ikke like glad i det nye operativsystemet som jeg er i Snow Leopard.
    Alt for mye fokus og tilrettelegging mot sosiale medier, deling osv:(.
    Bilder er noe "drit" i forhold til iPhoto. Har fortsatt ikke helt funnet ut hvordan jeg best skal få lastet over (og bevart) Hendelser fra den gml maskinen:confused:

Garageband og iMovie = borte. Har flere prosjekter i begge som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal takle.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg sliter også med noe av det nye, og synes de har gitt mye av den kreative vinklingen på båten med å fjerne iPhoto, iMovie og GarageBand til fordel for eklere løsninger og mer fokus på deling. Men det er nå likevel en fryd å bruke en Mac. Det krever ikke en industripakning med valium, som tilfelle er med PC.

Apropos valium, jeg har fremdeles min gamle hifibenk stående til gratis avhenting i Bærum, om noen skulle ha behov i den retningen. Den var solgt, trodde jeg. Men hele overleveringshistorien viste seg å bli så vanskelig, traumatisk og vrang (jeg er for diplomatisk anlagt til å gå i detaljer her!) at jeg fremdeles har den. Utrolig nok!

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    906
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Eksisterer det et fotografi av den traumatiske benk der skal avhendes ? :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.855
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sliter også med noe av det nye, og synes de har gitt mye av den kreative vinklingen på båten med å fjerne iPhoto, iMovie og GarageBand til fordel for eklere løsninger og mer fokus på deling. Men det er nå likevel en fryd å bruke en Mac. Det krever ikke en industripakning med valium, som tilfelle er med PC
    Det er jo noe i Øystein Sunde's kommentar: Skal jeg få dagen til å gå bruker jeg PC'n. Skal jeg få jobben gjort bruker jeg Mac'n:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Eksisterer det et fotografi av den traumatiske benk der skal avhendes ? :)
    Det gjør det, Frikken. Jeg skal finne det fram og legge det ut her. Jeg kan for øvrig bekrefte at den er helt utmerket å ha en Wilson Benesch-platespiller stående på. ;D

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.236
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sliter også med noe av det nye, og synes de har gitt mye av den kreative vinklingen på båten med å fjerne iPhoto, iMovie og GarageBand til fordel for eklere løsninger og mer fokus på deling. Men det er nå likevel en fryd å bruke en Mac. Det krever ikke en industripakning med valium, som tilfelle er med PC
    Det er jo noe i Øystein Sunde's kommentar: Skal jeg få dagen til å gå bruker jeg PC'n. Skal jeg få jobben gjort bruker jeg Mac'n:)
    Hører stadig folk si omtrent noe sånt. Skjønner jeg nada av, benytter PC og Mac ca like mye, de er ca like (u)etterrettelige og (u)stabile, bare på forskjellige måter. Nyere PC'r er i min verden i daglig bruk helt på høyde med (men ikke bedre enn!) alt Mac leverer.

Mvh
    Håkon Rognlien

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Så lenge jeg har en Mac som virker i huset, har jeg aldri hatt behov for å holde på med PC, Håkon. Mitt traumatiske forhold til sistnevnte er riktignok noen år gammelt, men da var det ingen tvil om hva som var overlegent. Men så har jeg bare eid maskiner fra eplefabrikken. De sitter i ryggmargen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.855
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skal ikke la det utarte til noen Mac vs PC tråd, men...

Min samboer jobbet i mange år med opplæring og brukerstøtte på PC/Windows i flere ulike bedrifter og etater. Vi hadde "selvfølgelig" hennes ulike jobb-PC`r hjemme på den tiden, da fortrinnsvis specèt med det siste. Hennes første bærbare har jeg tatt vare på, som en kuriositet:

378 (Small).JPG

Jeg ville etterhvert ha en egen PC, men ble overtalt av en Eple-frelst kollega til å heller gå for en Mac(book). Som han sa: Du som ikke er en døyt interessert i hvorfor- og hvordan ting virker, men kun skal ha noe som virker, bør absolutt gå for en Mac. Så ble det, og det var på den tiden en Macbook kun var 13" enten i matt sort eller hvit.

Joda, litt uvant var det å bruke den kontra en PC. Men, du verden hvor enkelt og intuitivt - og den fungerte plettfritt i flere år. Det samme kan ikke sies om de ulike PC`r som parallelt var innom huset. Så "oppgraderte" jeg etterhvert til en nyere Macbook. Siste modell før Pro kom.

Omtrent akkurat i samme fase valgte samboeren å bytte beite, og selv om hun fikk beholde den PC`n hun da hadde, ble hun mer og mer nysgjerrig på Mac`n min - som jeg selvfølgelig skrøt uhemmet over fortreffeligheten til:cool:, fremfor disse PC`ne som det "alltid" var et eller anne strul med. Og - samboeren valgte etterhvert å erstatte PC`n med en Macbook Pro selv. Etter en drøy uke med lett frustrasjon over hvor annerledes den var å bruke kom etterhvert smilet - og etter en periode kommentaren: Hadde PC`r (Windows) vært like enkle, intuitive og stabile hadde det ikke vært mye behov for brukerstøttefunksjoner rundt i bedriftene;).

Kanskje en sannhet med modifikasjoner, men.... I alle disse årene med Mac er alt negativt jeg har opplevd å måtte foreta tvungen avslutning 2 ganger. I tillegg hadde jeg litt trøbbel (av ukjent årsak) med å få i gang MacBook`n èn gang for et drøyt år siden, og omtrent samtidig sluttet Bluetooth å fungere. Den begynte etterhvert også å bli uimotståelig treg. Mye badeball mao:(.

Jo Håkon, jeg er ikke helt uenig med deg. Bruker PC i jobb, og det er vel slik at begge har nærmet seg hverandre - i positiv retning for PC/Windows og motsatt for Mac/senere operativsystemer. Ingen av de er det de engang var, selvom jeg fortsatt holder en knapp på Mac.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    September og høst, så sommeren kan vel sies å være over. Det er mye fint med høsten, og en av tingene er at det liksom restarter hifi-interessen for de fleste.
    Her i huset betyr det prøving av utstyr, planlegging av nytt blad og mye som er inn og ut av både dører og lytterom.
    Akkurat nå står det mye grensesprengende ting her. Noe har flyttet noen grenser totalt sett, andre og mer beskjedne ting har så definitivt flyttet grenser for hva det er mulig å få til i betraktelig lavere prisklasser. At det skjer mye i bransjen, er det ingen tvil om. Det er vanvittig morro å stå midt i det, men ganske hektisk også.
    Samtidig med denne utviklingen, prøver vi også å fokusere på gamle helter, eller utstyr som enten har klassikerstatus, eller som definitivt burde hatt det. Der har vi også fått noen ganske drøye hakeslepp i det siste, senest i går, da en tilsynelatende enkel, men likevel påkostet klassiker av en platespiller, påmontert en supereksotisk, japansk pickup, godt hjulpet av riaatrinnet i en av de beste preampene jeg vet om, leverte en lyd vi som hørte den aldri kommer til å glemme. Vi som satt der har hørt endel platespillere, riaatrinn og pickup-elementer i årenes løp. Dette var virkelig helt i toppen, og beviser nok engang at når ting virkelig passer sammen, er resultatet betraktelig bedre enn summen av elementene. Dette gjelder særlig ofte når det kommer til platespillere, pickups og riaa-trinn. I går satt det så hinsides at det er en opplevelse for evigheten. Ikke kostet det så grenseløst mye heller.
    På sånne dager er det ekstra morsomt å drive med disse greiene!
    Alt sammen kommer selvfølgelig til å bli behørig omtalt i den neste utagaven av historiens beste norskspråklige hifi-magasin. Bare så det er sagt. 8)

649008193_thumb_4fd8339141f894f961d1fdcbb10da6d8.jpg

Mytisk pickup fra den oppadgående sols land som flyttet hårfestet på tildels blaserte anmeldere i går.

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Godt å se det er liv i tråden igjen, og at man kan tolke det slik at fraväret er resultatet av hektiske forberedelser til ett nytt Fidelity?! :)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er en ganske grei tolkning, ja. Ikke det eneste som har holdt med opptatt de siste ukene, men en av grunnene, i alle fall.;)

Du får ta deg en tur innom snart! Det står noen greier her jeg synes du bør høre på..

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    ..For alle dere som er innom, den avbildede hifibenken er fremdeles i mitt eie, og kan avhentes uten monetær transaksjon! Snart går den i en nærstående container, og det ville vært synd!
    Det er fremdeles den aller beste jeg har hatt i hus!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hvor langt unna er det da, baluba?
    Tenkte akkurat på at siden jeg la merke til at du vurderte å importere et sett H6, burde du egentlig ramle innom her og hørt på H2, for skal du først hente noe i det store utland, er det veien å gå...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Etter gårsdagens opplevelse, står det klart for meg at jeg trenger en pickup nummer tre. Så om det er noen som sitter på en klassisk Shinon Red Ltd, er det altså bare å si ifra. Den skal i tilfelle få et godt hjem.
    Ellers fikk jeg meg en støkk da jeg akkurat kom over en fyr i Manchester, U.K som hadde en Koetsu maken til min. Han skulle ha fem tusen fire hundre pund for å skille seg av med sin............

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.256
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Väldig osäker alltså, men låg det inte en Shinon Red på torget en tid tillbaka?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte akkurat på at siden jeg la merke til at du vurderte å importere et sett H6, burde du egentlig ramle innom her og hørt på H2, for skal du først hente noe i det store utland, er det veien å gå...
    Som jeg fortalte et annet sted så bor vi nok litt langt fra hverandre. Du nær grensen i øst, jeg i ytterste havgap på vestsiden. Men det hadde vært knall å få oppleve de større H2. Litt mer av alt, liksom? Egentlig så er det klone jeg har vurdert de siste par årene, men siden noen mener at originalene er sjeldne som hønsetenner så gjorde jeg en sjekk. Og fant ut at de hverken er så sjeldne eller spesielt kostbare i forhold til tilbud og etterspørsel. Men kloner er jo en bedre lydmessig investering, i egenskap av å være seriøs DIY og oppdaterte konstruksjoner.

Jeg har merket at diskanten fra Focal går igjen i alle H6, men noen kloner har en annen bass enn den originale fra Seas. Hvilken betydning har det?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det gjorde det, Cross. Det var den jeg hørte i går.. ;D
    Jeg anbefalte kjøp og insisterte på at den kom til å låte helt avsindig bra i den riggen. Jeg fikk mer rett enn noengang, og angrer selvfølgelig som en bikkje på at jeg ikke kjøpte den selv.....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    H6 er ikke sååå uvanlig, baluba. H2, derimot...da snakker vi hønsetenner. Det er vel i grunnen ganske mye mer av alt, ja..
    Jeg har kun hørt kloner med orginalbasser, med ett untak som var et ikke helt vellykket eksperiment.
    Side om side spiller klonen åpnere, renere og raskere enn H6-orginalen. No contest, som det heter.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.256
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Det gjorde det, Cross. Det var den jeg hørte i går.. ;D
    Jeg anbefalte kjøp og insisterte på at den kom til å låte helt avsindig bra i den riggen. Jeg fikk mer rett enn noengang, og angrer selvfølgelig som en bikkje på at jeg ikke kjøpte den selv.....

Hehe, se där! Håller tummarna att du hittar en ny. :D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg fortalte et annet sted så bor vi nok litt langt fra hverandre. Du nær grensen i øst, jeg i ytterste havgap på vestsiden. Men det hadde vært knall å få oppleve de større H2. Litt mer av alt, liksom? Egentlig så er det klone jeg har vurdert de siste par årene, men siden noen mener at originalene er sjeldne som hønsetenner så gjorde jeg en sjekk. Og fant ut at de hverken er så sjeldne eller spesielt kostbare i forhold til tilbud og etterspørsel. Men kloner er jo en bedre lydmessig investering, i egenskap av å være seriøs DIY og oppdaterte konstruksjoner.

Jeg har merket at diskanten fra Focal går igjen i alle H6, men noen kloner har en annen bass enn den originale fra Seas. Hvilken betydning har det?
    Jeg har hørt alle bassene av den enkle grunn at jeg startet tråden og har bygd høyttalere med alle elementene. Jeg sliter med å høre forskjell på de ulike bassene, men hadde du stilt opp origianle H6 og tre kloner med tre ulike basser kunne det tenkes at forskjellene kunne høres. Uansett vill du sikkert likt klonene best da jeg menr de spiller bedre enn originalen. Årska tror jeg har med mer påkostet delefilter. Originalt er det rimelige saker som er brukt.

Haavard

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn