Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Nydelig bil! Ganske uvanlig farge, er det ikke?

    Fint med lyst, sandfarget skinninteriør, det har vi også. Det blit litt lysere inni bilen, selv om det krever mer rensing.

    Lekre felger også!
    Det er i allefall ikke ofte jeg ser den fargen :) Sandfarget skinn her også,det skal renses og pleies litt ved neste anledning. Ang felgene,så tror jeg det er std Vector?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nydelig bil! Ganske uvanlig farge, er det ikke?

    Fint med lyst, sandfarget skinninteriør, det har vi også. Det blit litt lysere inni bilen, selv om det krever mer rensing.

    Lekre felger også!
    Det er i allefall ikke ofte jeg ser den fargen :) Sandfarget skinn her også,det skal renses og pleies litt ved neste anledning. Ang felgene,så tror jeg det er std Vector?

    Forbannet være GM som kverket det hele...Hender jeg savner min 9-5. 9-3 er forøvrig den mest lettkjørte framhjulstrekkeren jeg noen gang har kjørt. Når det er sagt er det min ringe mening at automat ødelegger enhver KJØREGLAD bil... Automat og aktivkjøreglede er er olje og vann..Med andre ord, lite brennbart for en som vil at det skal gnistre til litt i svinger og ved godt pådrag..:)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg tror bare jeg har sett den etpar, tre ganger de siste par årene, så uvanlig er den!
    Felgene er vel standard 04 Vector, ja.
    Akkurat som mine er standard 17´for året etter.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Joda, automat er ikke akkurat optimalt sånn sett, men det er komfortabelt, og et brukbart kompromiss. Sportsprogrammet gjør et et hakk morsommere, i det minste.
    Og jeg er helt enig. Måtte fanden sjøl ta den inkompetente GM-gjengen som sulteforet Saab til det bare var en utvei, og egentlig Viktor Mueller også, som ikke hadde noen slags form for finansiell ryggrad til å bære det hele..
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Der er vi helt på linje HCS :) kun manuell på meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Ang GM tror jeg vi er helt på linje alle tre :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har kjørt trimmet Aero med automat.. Var nedtur det.. Mens en Vector, lettere frisert, med manuell var nydelig. Saab er litt tunge i snuten, men overraskende godt balansert. Lever forresten Speedparts på Kjeller enda?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Speedparts eksisterer i beste velgående. Det er heldigvis en hel del av oss som vil holde disse klassiske kjøremaskinene på veien.
    Det er desverre litt langt å dra for oss nå som vi nesten bor i Østfold, så vi har funnet et sted på Rygge som kan sakene sine, yter kjempeservice og heller ikke skriver regninger med gaffel - Henriksen Auto. Det kan anbefales uansett bilmerke, men sæelig om man kjører Saab.

    For å få tråden innom litt hifi igjen, i dag morges klokka 04.55 satte jeg siste punktum i min siste artikkel til neste nummer av Fidelity. Nå får det briste eller bære.Jeg er for gammal til sånt nattarbeid, men kombinasjonen allergisesong og deadline dikterer noen ganger når det er mulig å få gjort noe. Det kjennes omtrent som om jeg har vært oppe til enslags hjemmeeksamen. I dag skal det jaggu slappes av !
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Speedparts eksisterer i beste velgående. Det er heldigvis en hel del av oss som vil holde disse klassiske kjøremaskinene på veien.
    Det er desverre litt langt å dra for oss nå som vi nesten bor i Østfold, så vi har funnet et sted på Rygge som kan sakene sine, yter kjempeservice og heller ikke skriver regninger med gaffel - Henriksen Auto. Det kan anbefales uansett bilmerke, men sæelig om man kjører Saab.

    For å få tråden innom litt hifi igjen, i dag morges klokka 04.55 satte jeg siste punktum i min siste artikkel til neste nummer av Fidelity. Nå får det briste eller bære.Jeg er for gammal til sånt nattarbeid, men kombinasjonen allergisesong og deadline dikterer noen ganger når det er mulig å få gjort noe. Det kjennes omtrent som om jeg har vært oppe til enslags hjemmeeksamen. I dag skal det jaggu slappes av !
    Nattarbeid er ikke godt for humøret, det vet man litt om, men kjempe hyggelig at det går seg til! Dette gleder man seg til...og man er nok ikke alene ;)

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du har så rett, så rett, musicus. Men merkelig nok er humøret ganske så brukbart, og det er til og med før jeg har fått meg morgenkaffekopp nummer to!
    Det er nok lettelsen.
    Ja, det går seg til nå. Tror det blir et spennende nummer. Må si jeg gleder meg til det er ute jeg også!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå har vi slitt intenst for å få ut årets mest overraskende hifimagasin en stund, og sånn ser altså
    5171702.jpg
    forsiden på Fidelity nr. 63 ut !
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå har det vært mye hifi i det siste. Jeg trenger litt kreativ påfyll. Hva er da bedre enn verdens beste kamera gjennom tidene, tre objektiver, to ruller Ilford og en smule initiativ?
    Ingenting.

    images-2.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Da er Fidelity nr. 63 endelig ferdigprodusert og går til trykkeriet mandag. Det har vært travelt, men fantastisk morsomt. Sommerværet er her, og allergien herjer. Dagen starter med Bach og etpar kopper Zoegas vestkystblanding, som musicus stakk innom med i går. Et helt nytt kaffebekjentskap.

    En god torsdag til dere alle sammen !
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fredag igjen. Etter en litt hektisk uke, hvor vi til og med opplevde å komme innom verkstedet med bilen etter å ha avtalt time, bare for å oppdage at stamverkstedet vårt det siste året hadde gått konkurs bare etpar timer før vi kom, er det deilig å slappe av med en plate jeg ikke har spilt på en stund, men som er like bra hver gang den får spilletid;
    Det hjeelper faktisk litt at digitalriggen har fått en veritabel vitamininnsprøytning siden sist denne ble spilt også..

    Keith Jarretts "Standards in Norway", tatt opp i Konserthuset høsten 1989.

    Bare "Little girl blue" er i stand til å få hele helgen til å bli fantastisk.

    standards-in-norway.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Må i såfall være et unntak da ECM var tidlig ute med digitale opptak (1981).
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sjekket akkurat coveret, Leif. ECM er som vanlig relativt sparsomme med info. Kongshaug ved spakene, som seg hør og bør, men ingenting om opptaket. Så de er det vel bare å anta at det er digitalt, for som minutten påpeker, de var tidlig ute.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes jo litt analog ECM tape da.

    "A seldom seen pix of Manfred Eicher and a partial view of ECM analog master-tapes vault... fortunately, not a single shitty, crappy, awful, disasterful Ampex' tapes around... only top German quality Agfa and Basf tapes... so, all this superb music will last for many decades without any fear or need to be oven-baked"

    ecm tape.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ah...skulle gjerne hatt noen masterkopier derfra, og spart dem (eller lånt dem ut til LMC) til jeg hadde råd til en Studer A80...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Leste akkurat et intervju med Blue Note-sjef Don Was, som uttrykte både overraskelse og glede over at de hittil har solgt 200.000 eksemplarer av 75-års-jubileums vinyl-reissue-serien sin. Det er ganske mange plater!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er i hvertfall mange jazzplater. (eller 1/3 av salget til Sissel Kyrkjebøs Glade Jul i Norge :))
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Sissel K kan hoppe i sjøen med alle de andre norske artistene som prostituerer seg med kjønnsløse juleplater.....hvert år!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Det er veldig mange jazzplater, ja. Og veldig mange til å være i 2016...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    .og apropos plater. Dagens musikk her i huset er noe så sviskete som Vivaldis årstider. Sikkert ihjælspilt for de aller fleste. Og det er jo ikke rart. Som regel spilles dette verket så glatt og motstandsløst at det virker som en musikalsk sovepille. Et langt gjesp.
    Men så er det noen som varierer tempi, spiller med innlevelse og trøkk, gjør det på periodeinstrumenter og virkelig legger sjela si i å avdekke hva dengamle presten Antonio mente når han tok mål av seg til å tonsette årstidenes brå skiftninger og dramatikk. Det er jo lite i akkurat den dramaturgien som skulle tilsi sviskemusikk, når sant skal sies.

    Og det er her Giuliano Carmignola og hans barokkfiolin kommer inn. Han har Andrea Marcon og Venezia Barokkorkester i ryggen, og leverer en avsindig forrykende versjon av Vivaldis gamle traver. Her er det virkelig snakk om å høre et verk på nytt!
    Om du noen gang har lurt på poenget med å ha flere versjoner av samme verk, kan du jo sammenligne denne fantastiske skiva med så å si enhver annen versjon der ute, med untak av Fabio Biondi/Opera Galante, som er i samme gata, men tar det litt saktere i svingene. Så lurer du ikke på det lenger.
    Her er det også plass til tre konserter for fiolin og orkester som ikke var tidligere utgitt før denne plata kom. Det stiller seg muligens litt anderledes nå, siden dette fantastiske fonogrammet kom ut i 1999.
    Lyden er usedvanlig god, og dette er en nødvendighet om du liker klassisk musikk, eller om du ikke er helt sikker enda.
    Det er en nødvendighet uansett. En dag kommer du til å elske denne plata!

    Her i huset er den enda et hakk mer dramatisk, oppløst og fargerik etter at det nye drevet kom i hus, så jeg klager ikke over at den ikke er å få på vinyl...


    51K41sf7AFL._SY355_.jpg
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er ikke helt enkelt å få sove etter å ha tilbrakt søndagsettermiddagen hos LMC.
    Studer A80 og safety Master tape er en helt annen verden. Jeg har aldri hørt en kilde låte så ufattelig naturlig, uansett pris. Liveopptak med Ben Webster, klassisk Hendrix eller Cannonball Adderley låt helt fantastisk. For meg er det snakk om en ny tidsregning.Ok, tape på dette nivået er kostbart, men etter noen timer i Drøbak, er det ikke vanskelig å forstå at noen velger å virkelig satse. Det hadde jeg også gjort, om jeg hadde muligheten.

    Takk for en kjempekveld, Leif ! (og Alvis!)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk for trivelig besøk
    Allvis var dritfornøyd med han greie fyren, som lot ham sitte og kose i skinnsofaen :cool:
    ellers visste jeg hvordan du ville reagere på tape, selv om du kanskje ble ennå mere overrasket enn jeg hadde trodd
    måten tape, som kilde, evner å formidle musikk på kan egentlig ikke beskrives som annet enn naturlig
    man opplever presentasjonen som totalt fristilt fra anlegget og trekkes inn i fremførelsen av musikken
    ikke uten grunn at dette er en gren av audio i sterk vekst
    vi trenger nok noen flere timer neste gang
    ses
    mvh
    Leif
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den beskrivelsen er ganske spot on, Leif. Musikken var helt fristilt, levende og ekstremt naturlig. Det var en fremførelse i mye større grad enn jeg ventet, og det sier ikke lite. Vi trenger garantert flere timer neste gang.
    Det var vanskelig å rive seg løs i går!
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så er endelig nummer sekstitre ute hos folk, og lanseringen ble markert i hagen til Knut i går kveld, med redaksjon, litt bransjefolk, reker, vin og vakkert vær.
    Det var ganske deilig å våkne til entusiastisk omtale i dag. Når hederskarer som awe, LMC og Swifty mener det er vårt beste nummer, blir dagen liksom hakket lysere. Da er det verdt det, rett og slett.
    Så nå skal det slappes av. Alenetid med Beethoven og Angela Hewitt i drivverket. Finnes det bedre pianolyd enn på hennes første Beethoveninnspilling på Hyperion? Og har disse sonatene blitt spilt bedre?

    Jeg må si jeg tviler, gitt !


    034571176055.png
     
    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    .og apropos plater. Dagens musikk her i huset er noe så sviskete som Vivaldis årstider. Sikkert ihjælspilt for de aller fleste. Og det er jo ikke rart. Som regel spilles dette verket så glatt og motstandsløst at det virker som en musikalsk sovepille. Et langt gjesp.
    Men så er det noen som varierer tempi, spiller med innlevelse og trøkk, gjør det på periodeinstrumenter og virkelig legger sjela si i å avdekke hva dengamle presten Antonio mente når han tok mål av seg til å tonsette årstidenes brå skiftninger og dramatikk. Det er jo lite i akkurat den dramaturgien som skulle tilsi sviskemusikk, når sant skal sies.

    Og det er her Giuliano Carmignola og hans barokkfiolin kommer inn. Han har Andrea Marcon og Venezia Barokkorkester i ryggen, og leverer en avsindig forrykende versjon av Vivaldis gamle traver. Her er det virkelig snakk om å høre et verk på nytt!
    Om du noen gang har lurt på poenget med å ha flere versjoner av samme verk, kan du jo sammenligne denne fantastiske skiva med så å si enhver annen versjon der ute, med untak av Fabio Biondi/Opera Galante, som er i samme gata, men tar det litt saktere i svingene. Så lurer du ikke på det lenger.
    Her er det også plass til tre konserter for fiolin og orkester som ikke var tidligere utgitt før denne plata kom. Det stiller seg muligens litt anderledes nå, siden dette fantastiske fonogrammet kom ut i 1999.
    Lyden er usedvanlig god, og dette er en nødvendighet om du liker klassisk musikk, eller om du ikke er helt sikker enda.
    Det er en nødvendighet uansett. En dag kommer du til å elske denne plata!

    Her i huset er den enda et hakk mer dramatisk, oppløst og fargerik etter at det nye drevet kom i hus, så jeg klager ikke over at den ikke er å få på vinyl...


    Vis vedlegget 384873

    Herlig! Lyttet til den på youtube, og er det èn LP jeg virkelig skal strebe litt for å få fatt på så er det akkurat den utgaven!!



    Jeg ble så besatt av denne smått utrolige virtuose musiker, Giuliano Carmignola, at jeg søkte etter ytterligere videoer av/med ham, og Nettet bugner! Takker for at du satte meg på sporet av ham!

    (en annen spennende tolkning av ham)



    Cheers!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Husker vi diskuterte CEC kontra ditt forrige drivverk for 4 år siden. Godt å se du har "utviklet" deg :). Gratulerer med godt gjennomført. Ikke samme papirkvalitet som i de gamle bladene, men et nummer langt der oppe. Håper fortsettelsen blir like god :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ja, stemmer det. Den gangen var det ikke like enkelt å få slått kloa i et remdrevet verk, men jeg skulle ønske jeg likevel hadde gjort det.
    Det hjelper å prøve ting i egen rigg, gitt!
    Takk skal du ha! Det er hyggelig å høre. Det føles godt å være ferdige, og vi er veldig fornøyde selv. Heldigvis.
    Hva papiret angår, hadde vi en vektgrense å forholde oss til for at ikke portokostnadene skulle bli uoverstigelige i forhold til et lønnsomhetsminimum. Så da hadde vi valget mellom å gå litt ned på papirtykkelsen eller å redusere sideantallet med seksten sider. Vi prioriterte stoffet og justerte papiret.
    Det er sånne valg man må gjøre i et motbakkeprosjekt.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Veldig hyggelig at du ble så fascinert, jackX! Carmignola er en mester, og hans tolkninger har mer farge, liv og dynamikk i seg enn det aller meste andre jeg vet om. Bare så synd utgivelsene så vidt jeg vet begrenser seg til det digitale! For denne versjonen av årstidene skriker etter å utgis på vinyl!
    Vi får trøste oss med at han kan sees i levende live på youtube. Det er jo litt det også!
    Jeg skal gi deg beskjed om han kommer til landet!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt overraskende at du anbefaler Carmignola og Hewitt, Trond. To perler jeg udelt deler din begeistring for. For storetere av klassisk musikk er innspillinger en vender tilbake til, en ganske eksklusiv kategori nå til dags. Frisk forsyninger deiser ned i postkassen min en eller flere ganger ukentlig, og langt fra alle får fornyet spilletid. Hewitts serie med Beethovens klaversonater følger jeg med på, og hennes fintfølende, subtile uttrykksregister har ikke skuffet så langt.

    Hyperion har knekket koden for uanstrengt, livaktig klang i opptak av klassisk musikk. Jeg tror at overtoner i påtagelig fri, dynamisk utfoldelse uten digitalt klaustrofobiske, øretrettende bieffekter, er sterkt medvirkende til det.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nuer det tid en liten pust i bakken og nyte fruktene av innsatsen med en riktig god kopp Zoega, så forresten en bra film igår, den gav en ny interessant vinkel på begrepet ”Revenge is a dish best served cold” bra film!! ;)

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Haha! Så nå har du sett den, ja! Strålende film!
    Her i huset startet dagen med en kaffekrise. Kverna har tatt kvelden..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn