Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Smak og behag. Jeg skuler ikke bort på navnet til designeren før jeg uttaler meg.

    For protokollen har jeg både rosa bukser, skjorter, sokker og truser 8)
    Den tar jeg.
    Jeg har alltid likt "Bop "-albumet, inkudert coverdesignet. Den rosa bakgrunnen er effektfull og jeg har alltid oppfattet det som en tidskoloritt for epoken flere av coverlåtene på platen er fra. Da jeg fant at det er en kjent designer som står bak overrasker det meg ikke. Men jeg visste det ikke før nå. Ser at jeg kunne spart meg den.
    Mitt poeng var mest at det ikke er Ry Cooder som står bak coverdesign, og det blir feil å tilskrive det hans dårlige smak.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Pirker du borti favorittplatene så tennes gnistene hos oss (meg) hardcore Cooder fans. Han er en av de få jeg hyller betingelsesløst.
    Ellers må det innrømmes at nærmiljøet her er befriende fritt for nevnte farge, og det er eget valg :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jøsses! Her ser det jaggu ut til å ha skjedd et og annet samtidig med at jeg hadde det nye årets kjipeste dag! (bortsett fra en lyttevisitt hos en av de hyggeligste karene jeg kjenner, som til alt overmål har et av de aller beste anleggene jeg har hørt...)

    Sentralen, ass... Her er det relativt stille i tråden inntil fargen rosa dukker opp som del av et tema, og plutselig ryker det på to sider med innlegg...
    At fingers dukker opp fra sitt selvpålagte nesten-eksil når hans favorittfarge er oppe til diskusjon er jo ikke mer enn man kan forvente, men det var jaggu bra trøkk fra flere av de andre herrene også!8)

    Kudos til ottone, som viser seg å være hardcore Cooder- fan. Slikt får man stjerne i boka for her i huset.

    Baluba, det er betryggande at du kjenner meg såpass at du vet jeg ikke nærer noen homofobe tendenser. Jeg forholder meg til og setter pris på mennesker helt uavhengig av bakgrunn, seksuell orientering og etnisitet. Bare så det er sagt. Men likevel sliter jeg med fargen rosa.
    Ikke på coveret til Cooders ikoniske 1979-utgivelse, men på mye annet..

    Leif, du har helt rett i at "Paradise and lunch" burde være en opplagt mastertape-kandidat, sammen med "Jazz" fra samme mann. Stikker du bortom når du er i nabolaget, skal du få etpar smakebiter.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Definitivt! Hele skiva er fenomenal. Men helt umulig å få tak på i dag, hørte jeg forleden..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det gjør det jaggu ikke, nei.
    Da er det bare å handle, folkens. Cool skive med en lyd som burde få de fleste "audiofile" selskaper til å bøye hodet i skam.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sverige igjen, men Stockholm denne gangen. Messehelg som skal dekkes. Det braker løs i morgen, men jeg liker å starte tidlig, så da passer det bedre å komme fredag. Hotell på Wasaplan, og etter å ha satt til livs en gourmetburger, en Guinness, en kaffe og en liten pose Maltesers, slakkes det på rommet med den franske feelgoodklassikeren "Små hvite løgner". Livet kunne vært værre.

    Jeg må jo for pokker bygge opp litt overskudd for å orke fem , seks timer med "Keith, don't go", Holly Cole og annen audiofil plingplong...
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Burger, en Guinness og en liten pose Maltesers i magen, stiller du med anglo-amerikanske bias i morgen? Ha ei knall messe i Stockholm. Om noen dager møtes vi også, du får samle på inntrykk i mellomtiden. Fortell meg om bildene du har tatt med øynene når du kommer hjem, som Hasselblad Master Kay Berg sa til meg da jeg var på vei til Kampala. Artig med en fotograf som ber meg fotografere med øynene. Kanskje det forteller noe om hvorfor han er en av tre norske Hasselblad Masters. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehehe...du sier noe, baluba. Jeg får forsøke å stille uten bias, selv om det er endel greier jeg gleder meg til å høre. Jeg skal passe på å fotografere like mye med øynene som med målsøker'n. Godt og ettertenksomt sagt, det der..!
    Det blir veldig hyggelig å sees til uka!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, nå må det sies at jeg ikke på noen tidspunkt disset rosa. Aner ikke hvorfor aversjon mot fargen kom opp i det hele tatt. Ikke fra meg iaf, all den tid jeg tom har tilstått å besitte klær i rosa.:rolleyes:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe. Rosa igjen!
    Samma det, karer. Det funker vel på noe. Til og med platecover..

    Akkurat returnert etter messedag og en veldig hyggelig middag med noen svært trivelige bransjefolk. Stockholmsmessa er bra, og det var mye godlyd å spore. En av utstillerne brukte til og med blyzeppelinerne som demomusikk....!
    Idag lot jeg meg imponere av Hegel, CH Precision, WB, Diapason, Heco og Quadral...
    Og i morgen er det enda en dag.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vi gleder oss till rapport! Hälsa hemlandet, bodde två år i Stockholm på slutet av 90-talet under studietiden.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg hilste hjemlandet ditt fra deg, cross. Det hilser tilbake!

    Apropos hjemland, den lenge bebudede og etterlengtede Gøteborgturen jeg har gnåla om her inne, måtte utsettes. Min usedvanlig kjære datter planla å avlegge sin far et lengre besøk i vinterferien, og på grunn av logistikk med venner og kjæreste, var kommende helg eneste mulighet. Det gjør at vi finner en annen dato. Gøteborg er der om noen uker også, men da er Thea tilbake i Trondheim for lengst....



    Men jeg fikk jo litt Sverige i helga, som kjent. og messa var stas, den. Overraskende mye godlyd og lite audiofil støy, til eders utskremtes store glede. Det aller mest gledelige var den hyggelige prisen på endel virkelig strålende og vellydende greier, som Dynaudios Contour 20, for eksempel. En springskalle til alle pretensiøse high-end-lurendreiere som tror en skoeske med to gjenomsnittlige elementer burde koste 250.000. Dynaudio setter skapet ettertrykkelig på plass, og krever rundt 50´for et mesterverk. Det kaller jeg overlegent!

    Nå er fire sider messerapport og trettito bilder levert rerdakteuren, og jeg treffer snart køya.

    Sov dypt, mine herrer.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.808
    Antall liker
    50.646
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Takk for kaffe og lytten i dag,Impulse :)
    Må si du har et særdeles vellydende oppsett,flott balanse i lyden hos deg. Kanal sepersjonen med monoblokker er noe spesielt,selv om jeg har hørt monoblokker som ikke er like bra. Men det har jo litt med preampen og gjøre også ;) et veldig flott hjem du har ,var utrolig hyggelig og få sette snuten innafor. Praten gikk lett om alt og mye:)

    O
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Selv takk, Ove! Det var virkelig hyggelig! Takk for gode ord om både riggen og huset. Jeg må vel i grunnen innrømme at jeg er godt fornøyd med begge deler selv også..
    Timene gikk fort med deg og baluba på besøk, og hadde det ikke vært for både retur vestover og husets førstedame som kom hjem, kunne vi godt ha fortsatt noen timer til!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi kunne lett fortsatt inn i de små timer i det selskapet. Særdeles hyggelig selskap kombinert med god musikk, kan det bli stort bedre? Ikke uten flaske på bordet i alle fall. :rolleyes:

    Det fine, gamle huset i Hølen dannet en fin ramme rundt hele settingen. Lyden som uanstrengt strømmet ut av H2 var svært balansert med en vakker klang av stemmer og instrumenter med den helt riktige rørfernissen/auraen. Det var lyd jeg kunne levd lykkelig med resten av livet. Og det var ikke noen brå overgang til den adeliges Amati Futura. Litt mer energi i diskant og øvre melomtone hos impulse utgjorde den største forskjellen mellom de to riggene. Min litt mer beskjedne rigg befinner seg et sted mellom dem i karakter, men likhetene er betydelig flere enn forskjellene. Jeg tror det betyr at vi alle tre har klart å sette sammen balanserte rigger som passer i omgivelsene de står i. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Flaske på bordet kommer det nok ved neste korsvei, baluba. ;D Men da bør nok det hele legges til en helg., så lager vi mat, drikker godt å gjør en anledning ut av det. Definitivt noe å finne tid til!
    En særdeles hyggelig, om enn litt for kort ettermiddag. Ellers er det jo interessant som du sier, at likhetene er større enn forskjellene. Når man er relativt enige i hvordan kompasset skal stilles inn, er det ikke så rart om resultatet er sammenlignbart.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er ikke så rart fordi det er slik musikk låter. Man betaler litt mer og man får litt mer av noe eller av alt. Man bruker litt forskjellige tekniske tilnærminger og får litt egenart som avslører det på en diskret måte. Og det var vel litt det jeg følte med lyden i krypten i tankene, at det var litt mer av alt i de to riggene. Samtidig følte jeg meg svært fornøyd med resultatet jeg har fått ut fra mine prioriteringer og investeringer.

    Jeg har nok vært ganske kostnadseffektiv, for riktig paret er Monopulse bemerkelsesverdig underpriset både på bruktmarkedet og som nye høyttalere. Jeg har ikke hørt musikk hjemme enda, men rørene står og varmer seg opp mens jeg ser litt TV. Jeg vet hva jeg kommer til å høre, jeg kommer til å høre noe som er tunet et sted mellom ditt og Evo IIs rigg, og litt mindre av alt men alle ingrediensene tilstede. I bunn ganske likt. Men klart mindre tekstur oppover. Akkurat det skyldes nok mest av alt forsterkere og kilder. Men det slår meg at følger man det rådet jeg har gitt om å pare Monopulse med en fornuftig KT-88 som ikke er for nøytral eller på den kalde siden så skal du slite med å finne noe klart mer velspillende for under 100k samlet. Med en litt dyrere SET med sånn passe med krefter vil jeg hevde det er borderline umulig. :rolleyes: Ok, litt fanboy-ism tillater jeg meg, men bytter gjerne i H2 hvilken dag som helst. Please.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Faen, det må bli en fin kveld. Kommer du over og overnatter hos impulse, baluba, så har jeg med telt og sovepose og camper i hagen hans - så kan vi innta lykkebrus uten å tenke på bilkjøring;) .

    (Det med telt og pose er seff en spøk. Forventer intet mindre enn den beste servicen hos impulse, jeg!:cool:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ser jeg fram til, gunner. Det trengs flere flasker, litt delikatesser for herrekvelder, og masser og masser av musikk. Snart blir lyden glemt og musikken fyller hode og sjel, korrumpert av generøse mengder pjoltere. Som forøvrig ble et samtaleemne i den gamle, røde stuen. Der herrer møtes diskuteres pjoltere. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Faen, det må bli en fin kveld. Kommer du over og overnatter hos impulse, baluba, så har jeg med telt og sovepose og camper i hagen hans - så kan vi innta lykkebrus uten å tenke på bilkjøring;) .

    (Det med telt og pose er seff en spøk. Forventer intet mindre enn den beste servicen hos impulse, jeg!:cool:)
    I såfall hekter jeg meg gjerne på potensiell deltakerliste, da hytta er i helt overkommelig avstand på veltepetter;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sen kveld i huset etter en helt vanvittig, sinnsykt hektisk innspurt for å få ut neste nummer. Det er mye som skal gjøres, og det hender det dukker opp endel uforutsette greier. Selvfølgelig så tett på deadline at den siste dagen ofte blir en regulær sprintrunde som jeg ikke anbefaler noen. Sånn var denne dagen, men nå er nummer 65 ferdig og på vei til trykkeriet. I morgen skal jeg pokker ta meg ha fri, spille plater og slappe av!
    Akkurat nå er jeg så drittlei hifi, magasinproduksjon, skriving, bransjen og det meste at jeg har nupper på sjelen. Men det går nok over.

    Det gjør det alltid.

    Kanskje på tide med en oppgradering?
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dere rakk deadline. Glimrende, slikt kan fort bli stress når man forsøker å være mest mulig dagsaktuell, og slikt er det dessverre for hifipressen. Internett får ikke ligge for langt på forskudd. Så vel blåst med nok et nummer i havn, gleder meg til å bla i det. Når regner dere med at vi lesere har det i postkassen? :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ja, vi rakk det, baluba. Såvidt, som du vet. Det kjennes godt nå, men det var ganske mye armer og bein denne gangen. Regner med at det finnes rundtomkring om en ukes tid. Jeg mener selvfølgelig helt ubeskjedent at det er mye å glede seg til.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gratulerer med overstått! Gleder meg til å lese.
    Håper du får en fin fridag. Vi må få til å møtes en dag. Sender deg en PM om neste uke. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, TrompetN! Det hadde vært veldig hyggelig å møtes, ja. La oss ringes i neste uke. Da er kaoset over og skuldrene ikke lenger å betrakte som ørepynt, så det er en god ide.;D

    Du har helt rett, Fingers. Pjoltere fortjener et comeback i elevert herreselskap.

    Nå er det sendt, Frikken. Så neste helg tror jeg du kan lese det. Med litt flaks, muligens. Men det trengs alltid i sånne sammenhenger. Posten er nå en gang posten...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vinagunner har lovet å sette opp teltcamp i hagen til impulse neste gang jeg kommer over fjellet, og da for en skikkelig døgning med skitprat og god musikk. God drikke hører selvsagt til en slik seanse, og jeg synes vi skal gå til anskaffelse av rimelig brandy og selters eller sodavann for anledningen. Siden det blir noe som ligner på en raggete flyktningeleir i hagen fra før så er det ikke noe problem for deg også å slenge deg på, fingers. :rolleyes:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    At fingers slenger seg på når det kommer til døgning, mat for herrer, musikk, skitprat, portvin, pjolter og en og annen Campari Spritzer, regner jeg da i himmelens navn som helt selvfølgelig! En annen med fripass ved en slik anledning, er hedersmann mesut.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk skal du ha, TrompetN! Det hadde vært veldig hyggelig å møtes, ja. La oss ringes i neste uke. Da er kaoset over og skuldrene ikke lenger å betrakte som ørepynt, så det er en god ide.;D

    Du har helt rett, Fingers. Pjoltere fortjener et comeback i elevert herreselskap.

    Nå er det sendt, Frikken. Så neste helg tror jeg du kan lese det. Med litt flaks, muligens. Men det trengs alltid i sånne sammenhenger. Posten er nå en gang posten...
    Den er god. Vi snakkes. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er tydelig at det er mye som foregår i bransjen om dagen. Det blir lettere å kjøpe seg virkelig strålende hifi som både er kompakt, elegant og utrolig vellydende, uten at man må pantsette noe.
    Det kom akkurat inn to kompakte, elegante høyttalere som koster rett i overkant av 10´.
    I 2017 er ikke det voldsomt mye for et sett med høyttalere. De låter helt fantastisk, og det på en måte som gjør at dette er mye, mye bedre enn jeg noen gang trodde det var mulig å få til for en såpass hyggelig pris.
    Mer kommer i en publikasjon i nærheten av deg. Sånn etterhvert.

    En ting er sikkert. HiFi blir både relevant for mange fler, ekstremt spennende og veldig, veldig mye for penga når sånne produkter dukker opp...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn