Helt enig, et kjempefloff anlegg ;D (Det ligner da ikke deg mw.k?)
Takk for at du hadde tid til oss i dag Haavard. Flere timer med lytting og hyggelig hifiprat. Tre porsjoner med is og kaffe.
Jeg lærte litt om nye musikkgenre jeg ikke har vært innom: Pål Flaata, Tom Waits, Walkabouts også var det en dame fra 1979???
300B blokkene var ordentlig lekre. Det er det ultimate etter min mening. Man kommer ikke lenger opp i næringskjeden innen forsterkeri. Det måtte i såfall være når de finner opp 350B rør? :
Audio Note DAC det er det nærmeste man kommer ekte analog lyd. Noe switchingen mellom Carys analogutganger viste tydelig. Jeg har tilgode å høre andre dacer enn AN som har analog organisk klang.
Oblivion kabler. Dyrt og mystisk. Jeg er vist en novise i kabeldebatten. Må undersøke mer på dette området. Det kommer etterhvert. Fikk en innføring i bilen på vei hjem om flatsølv i bomull. Må få noen tips fra Fallena om dette her. Så får vi kjøpe bulletplugger engros. Kanskje Audiomix lodder for oss så blir det perfekt?
Konrad Johansen forsterkeren var en solid sak. Skikkelig byggekvalitet. En volumpot med trinn som krever litt muskler i fingrene.
Likte racket ditt. Skal snuse litt på Bauhaus og se hva de har av heltree der. Mitt eget rack kneler av vekten og platespillern er på vei ut av vater.
H6 klonene:
Sist men ikke minst H6 klonene. Flott byggekvalitet til å være DIY. Akkurat som innen fotofaget så selges det modeller for amatør, semiproff og proff. Du Haavard har tatt steget opp som semiproff innen DIY. Kanskje derfor du bygger eget isolert lodderom i garasjen. Det å beskrive noe så subjektivt som lyd er ikke lett men jeg skal forsøke.
Det som utmerker seg ved H6 er luft, oppløsning og transparens. Det blir litt som forskjellen mellom CD og SACD på en litt mindre luftig høyttalere (selv om du bare spilte CD). Med H6 trenger man ikke elektrostater fordi man får dynamikk i tillegg.
Jeg har tidligere erklært meg som grunnleggeren av S.M.D.D. (Støtteforeningen Mot Dome Diskanter). Selv om det finnes mange flotte høyttalere der ute (Proac, Dynaudio osv) så har de aller fleste den svakheten at det skjer noe nederst i diskantens frekvensområde hvor den begynner å dele. Det gjør at kvinnestemmer lett blir litt skrikete. Som en så treffende beskrev i en tråd tidligere "så liker vel ingen av oss at et kvinnfolk skriker oss i øret". Du forklarte at delingen lenger opp gjør at H6 mer uanstrengt, det er jeg helt enig i. Tydelig at Focal diskanten har en stressfri jobb.
Hornløsningen med bassen gjør at den også jobber lett. Null tendenser til membranvandring som man så ofte ser på en bassrefleks når man guffer på litt. Vi spiller da ikke taffelmusikk gjør vi?
Mellomtonen er detaljert og fin. Musikken presenteres detaljert med et stoooooort perspektiv. På toppen (eller bunnen) av det hele er det faktisk litt dypbass også.
Skal jeg komme med et ørlite savn til slutt, som helt sikkert har mye med mine preferanser og gjøre så, er det grunntone/midbass. Jeg savner litt "kjøtt", "kropp", kall det hva du vil. Nå sammeligner jeg riktig nok med Klipsch og det er kanskje litt urettferdig. Det blir på en måte pærer mot bananer. Mulig en stram og presis sub tilpasset H6 er løsningen? Ja, jeg vet det ikke er politisk korrekt mtp sammenheng osv men er man bassfrik så er man det 8)
Alt i alt en meget god høyttaler. Tror man må opp i +40K klassen for å finne tilsvarende transparent lydbilde.
Her kommer et lyttebilde + et bilde til mw.k om at vifa bassene ligger trygt i boden mellom en super t-amp og et par JBL utehøyttalere som jeg skal ha på verandaen. Nå må vi bare få fart på "Haldenmannen".
Takk igjen for en svært hyggelig dag. Nå spiller jeg Sonny Rollins ;D