Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Heisann godtfolk! Stille her inne for tida?

    Jeg gjorde et lite eksperiment her om dagen. Jeg har jo disse Qln Qubic 222 høyttalerne stående, så jeg kortet ned porten slik at de fikk nogenlunde tilnærmet tuningfrekvens som H6'ene.

    De har jo sånn røffli samme volum også, men med samme elementer og delefilter så låter de helt forskjellig. De går omtrent like dypt, men hadde man utført en blindtest så ville ikke en eneste sjel tippet at det var samme element som spilte.

    Det virker som om "hornet" kobler med rommet på en helt annen måte enn bassrefleksrøret gjør? Det blir ihvertfall en helt annen smekk og hurtighet i bassen. Kan dempingen ha noe med saken å gjøre?

    Noen skulle ha kjørt et kurs i Akabak eller Hornresp slik at vi kunne lært oss å simulere/designe tilsvarende kabinetter for andre elementer også....
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    En julepynta H6
    IMG_0808.jpg

    Det var denne høytaleren og denne tråden som Haavard startet.
    Som har gitt meg musikk opplevelser i fleng. Så jeg ville bare si God Jul til alle H6 byggerene der ute.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    God jul Nikko03
    Lite aktivitet i tråden ja, det har vel kanskje med tilgang på elementer. Hverken Vifa eller Focal er særlig lett tilgjengelig. Men i Danmark er det fremdeles Vifa å få tak i, både i 6 og 4 ohms varianter. Burde vel gå greit å tilpasse filteret.

    Situasjonen rundt Focal kjenner jeg ikke om dagen.
    God jul H6'ere

    Hilsen selveste H6 mannen :D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De gule låter ikke like bra som de nye Focal.
    Jeg sverger til disse nye, tdx eller td5.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Registrerer at jeg har vært 15 år på Hifisentralen.
    Da er det på tide med minst 15 uker logged off, håper jeg greier 15 måneder.O0
    Nikko03 får styre skuta :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Registrerer at jeg har vært 15 år på Hifisentralen.
    Da er det på tide med minst 15 uker logged off, håper jeg greier 15 måneder.O0
    Nikko03 får styre skuta :)
    Jeg vet hvor du bor ;). Vi snakkes Håvard.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    15 uker får jaggu være max ferie altså. Alle ringrever treng for å holde sentralen i live vettu :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    401
    Registrerer at jeg har vært 15 år på Hifisentralen.
    Da er det på tide med minst 15 uker logged off, håper jeg greier 15 måneder.O0
    Nikko03 får styre skuta :)
    Stikker du av nå? Nå som jeg akkurat har kommet til.. Tsk tsk, håper du får en fin pause da :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bare en liten erfaring.
    Jeg bruker SVS Soundpatch under H6'ene mine. Jeg fjernet de for å bruke de på en annen høyttaler og monterte vanlige spikes under. Det ble kanskje en cm høyere bakkeklaring, men bassen ble mye dårligere. Jeg trodde jeg hørte feil, så jeg byttet tilbake, og da satt bassen som et skudd igjen. Forskjellene var meget store...

    Noen som har noen synspunkter på det? Er det pga høyden eller er de SVS føttene så bra? Har aldri opplevd den store hørbare forskjellen på spikes eller den slags tidligere...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.497
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøv å legg 1 cm klosser under soundpatchene for å se om det gjør noen forskjell.

    Johan-Kr
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Smart. Det skal jeg prøve i kveld.

    De har vel ca 5,5-5,8 cm bakkeklaring med SVS føttene, og da en ca 6,5 med vanlige spikes.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Jeg likte best 5,5cm med mine over 6cm ga tap i bassen. aller best synes jeg det låt med hardt materiale under spikes.
    Rett ned på teppe ble kjedelig :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg testet en del. Over 6cm så mister man en del bass, spesielt dypbass, og det virker som elementene faktisk jobber hardere. Akkurat det kan jeg ikke bevise, men det ville ikke forundre meg om det faktisk var målbart ved en impedansemåling.

    Men faktisk så føler jeg at disse SVS-føttene fører til enda mer slagkrafig og definert bass, forstå det den som kan...

    Og som Nikko03 sier så låter det absolutt best med "harde" underlag. Prøvde med tepper i forskjellige tykkelser under, og jo tykkere de ble, jo mindre definert ble bassen. Den mistet også betydelig slagstyrke.

    Jeg har også testet med forskjellige versjoner av Vifa C17. Modifiserte delefilteret litt på H6'ene mine, satt inn en autotrafo på diskantene og dempet de 2db og satt inn en 0,56mH spole på bassen for å kjøre 8 ohms basser...

    Bassene i Qln 929 har gummioppheng og antakelig litt høyere masse og derfor tror jeg de har litt lavere fs og høyere vas enn enn tilsvarende med skumoppheng. Jeg prøvde også med bass ifra Dali 104, disse er WG typen med mindre magnet og betydelig høyere qts. Fikk også tak på et gammelt WH element ifra en kompis som har alt mulig liggende. Alle sammen har en spole med resistans på ca 5,6 ohm.

    Jeg satt bare med en Radioshack db-måler og en test-cd med forskjellige sinus frekvenser.

    Nå er nok WH elementet med skumoppheng ca 1,5db mer følsom enn de andre to. Så det var igrunn mest interessant å sammenligne C17WG 66 08 (Dali) mot C17WH 27 08(Qln). Målte bare opp til ca 250Hz. Fra 150hz til 250hz målte jeg de omtrent helt likt.
    Men fra 100hz og ned måler de ganske forskjellig. Ved 80hz var Dali bassen ca 3db høyere enn Qln bassen. Ved 50hz var de ca likt og ved 30hz så var Qln bassen 3-4db høyere enn Dali bassen.

    C17WH 09 08 bassen som sagt 1,5-2db mer følsom enn de to andre, og oppførte seg som en mellomting av de to.

    Dvs C17WG 66 08 har et ekstra trykk og volum i mellombassen (festkul), men litt svakere dypbassen. I tillegg følte jeg at den var litt mindre definert enn de andre to.

    C17WH 27 08 med gummioppheng har den jevneste og beste dypbassen av de tre.

    C17WH 09 08 er som sagt en mellomting. Litt mindre festbass enn WG og ikke like dyp som gummiopphengsvarianten men dypere enn WG.

    Men skal samtidig krype til korset og si at skumoppheng har et bitte lite fluehår bedre mellomtone enn gummioppheng...

    Alle sammen har lik slaglengde, så det er nok ikke mye å bytte på i maksimal spl blant disse brødrene her...

    Ta alt dette for hva det er, det er ikke målt i noe laboratorie :cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Veldig bra cbarth1. Sånn grundig testing er artig lesning. Jeg har kun erfaring med C17WH 09 08 og C17WG 66 08.
    Jeg liker definitivt WH best. Bedre effekt tålighet og litt bedre definisjon over hele linja. H6 er faktisk en veldig artig høytaler å eksprimentere med.
    Den gir merkbare forskjeller på plassering i rommet ,underlaget den står på og høyde fra gulvet. Gir også mye tilbake hvis man spanderer på den bra delefilter komponeneter.
    Og det samme gjelder i grunn elektronikken også. Den vokser fint med oppgaven når den blir satt opp med kvalitets elektronikk.
    Ikke rart vi er glad i H6 klonen :) :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, nå spiller de så vanvittig bra at jeg lurer på hvordan de H2 inspirerte høyttalerne jeg holder på med vil klare seg i forhold...
    For å si det slik at om jeg ikke så en film i ny og ne på det samme anlegget, så hadde jeg aldri giddet å prøve noe annet!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har trua på H2 prosjektet ditt cbarth1. Jeg har prøvd H2 kassa med jantzen elementet i. Det ga for lite bass. Noe som i grunn ikke er så overraskende sett i ettertid.
    Jantzen elementet har for høy følsomhet. Da vil gjerne ennhver 8 tommer slite litt med å gjengi noe særlig nedover. Men utover det hadde den mange av de samme kvalitetene som H6 klonen. Blir artig å lese om dine erfaringer når de står å spiller :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har fresemålet for Dali mellomtonen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Og trenger også TS parameterne for Dali bassmellomtonene. Noen som har?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Simulert litt i winisd og en driver spiller flatt l 30 Hz
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    C17WG-69-08 er ett virkelig Bra element. Låter veldig bra i H6 klonen. Eneste minuset er at den bunner lett ved pådrag. Men ved normal bruk av volum kontrollen.
    Så låter de veldig bra synes jeg. De første klonene jeg bygde var med disse :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg vurderer å få bygget nye høyttalere og lurer derfor på om det er noen i Bergen eller omegn som har H6 klone? Hadde satt veldig pris på en liten lytteøkt forå få hørt dem.
     

    Bram

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Hei i tråden! Jeg har tenkt litt på Impulse H6-kloner og lurer på om noen har hørt dem med Sugden A21 (i en eller annen versjon) og om det var god match?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kjenner begge men ikke i sammen. Tør allikevel å synse at det vil matche supert :)
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Hei i tråden! Jeg har tenkt litt på Impulse H6-kloner og lurer på om noen har hørt dem med Sugden A21 (i en eller annen versjon) og om det var god match?
    Glimrende match, brukt både gamle a21 og masterclass IA-4 på mine H6, MI 10 er også et alternativ om en vil ha pre - effekt. Ingen av dem har veldig dreiemoment, trøkk, men spiller stort, kontrollert og med klang og tekstur. En får godt utbytte av klasse A med H6 imo.
     

    Bram

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    ^Takk for betryggende svar! Om alt faller på plass blir det i alle fall klasse A til H6kloner - veldig bra å høre at det gir godt utbytte!
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    ^Takk for betryggende svar! Om alt faller på plass blir det i alle fall klasse A til H6kloner - veldig bra å høre at det gir godt utbytte!
    Bør legge til at jeg har spilt på en Audio Note Kit 1 (300B rør) noen dager nå (hatt rørforsker på H6´ene tidligere, men en stund siden) og hvis ikke rør er helt uaktuelt (mulig du har tatt standpunkt til dette i tråden tidligere) bør det testes hvis du har mulighet - om ikke 300B, f eks en EL34 konstruksjon av bra sort. Foruten det synes jeg også Naim låter veldig bra på H6.

    Tommy
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kom tilfeldigvis over en annen papirbasert bass-mellomtone jeg tror vil fungere meget godt i Impulse H6 kabinettet.

    Peerless SKO165. Den er ikke i produksjon lengre, men det finnes mange i omløp der ute i høyttalere man finner meget billig brukt som f.eks JPW 610/810, Kef Coda 8/9. Sikkert mange flere også.

    Litt data: Peerless Specs

    JPW ML 810.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ved nærmere øyesyn så ligner den veeeldig på GR-Research M165...
    De er vel begge produsert i India også under Peerless/OEM...

    GR-Research N2X.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ved nærmere øyesyn så ligner den veeeldig på GR-Research M165...
    De er vel begge produsert i India også under Peerless/OEM...

    Vis vedlegget 447457
    Tror ikke det, har en bunke av disse samt en liten haug Vifa. De har ingenting til felles teknisk sett.

    Hvorfor det? Den ene har presset stål basket, den endre i et syntetisk polymer materiale. Men de har begge lett papirmembran med "curvelinear" utforming, papp voicecoil-former og som et resultat av dette så og si ingen oppbrytninger oppover i frekvens. Rent teoretisk er de da mye nærmere Vifa C17 enn noen av de nyere Seas.
    Hvis de har TS-parametere som gjør at de passer i kassa så ser jeg ikke noen grunn til ikke å prøve de?
    De som står i JPW'ene er også 4ohms versjoner, dvs at man trenger antakelig vis ikke demping av diskanten (STOOORT pluss i min marg!")
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Er plassering av bassmellomtonen kritisk?
    Har lyst til å prøve et horn på toppen :cool:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er plassering av bassmellomtonen kritisk?
    Har lyst til å prøve et horn på toppen :cool:
    Kabinettet er en hybrid mellom horn og transmisjonslinje, så plassering av elementet vil ha litt å si. Hvor mye vet jeg ikke...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.497
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I en transmisjonslinje er plasseringen av elementet kritisk. Å flytte elementet i en transmisjonslinje er forskjellen mellom en voldsom berg- og dalbane og en relativt glatt frekvensgang. Det skal ikke så veldig mye flytting før det utgjør store forskjeller.

    Johan-Kr
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner hva du mener, det er ingen grunn til å la være å teste de (smoothe og musikalske).
    Men mekanisk er Vifa og GR like som hottentotter og eskimoer.
    Hvilke typer er det har av GR sine? Har du bygd noe av de?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn