Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, ja nå skjønner jeg.
    For en som er god i Hornresp eler Akabak så er det null problem å simulere dette. Tegningene ligger jo flere plasser i tråden her...

    Vi skulle ha fått noen som kunne det til å arrangere et "kurs" i Hornresp eller Akabak, det tror jeg kunne vært artig!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke samme. Mener det er en TC18 variant som står i den... Men det er godt mulig de også funker i H6 kabinettet, fornuftige T/S parametere på de jeg har sett av de.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ser det ligger et par Aspara HL6 på brukten nå. Sjeldne høyttalere.
    Er det noen som har hørt disse?
    Har et gammelt Fidelity blad liggende hvor de ble testet av en viss "Impulse" på forumet her, og fikk vel til dels meget bra skussmål av han. Og han spiller på Impulse H2 til daglig, så han burde vel hvite hva han snakker om...:cool:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Kan vel bekrefte at det er virkelig fantastisk gode høyttalere, ja. Skulle gjerne kjøpt dem selv og hatt litt å bytte på med, faktisk. De har impulsvilligheten fra H2, uten at de går så langt ned, og ikke minst en nærmest elektrostat-aktig oppløsning og luftighet oppover. En klar favoritt her i huset, for å si det sånn...
    Men som alt annet fra Taylors hånd; De krever en forsterker av klasse (A, helst!) og kilder på samme nivå. Musicus her inne hadde et par en stund, før han ikke orket rørnevroser og gikk tilbake til trasnsistor. Han mener bestemt det er noe av det beste han har hatt i hus.
     

    aspstein

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg har et ekstra par med JMlab profil 7 som vel bruker TC120K diskanten om noen ønsker å prøve disse.
    http://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/jmlab-profil-7-92285.jpg

    Ellers så ser frekvenskurven på H6 slik ut med Mark Alpair 10p om noen vurderer det...
    Vis vedlegget 397048
    Mvh Øystein
    Har du ett bilde av de dataene du brukte for å simulere denne frekvensresponsen?
    Det skal være samme kassemål som H6 som er brukt på denne...
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Da er de live! Kona og ungene ute av huset, og fikk hjem MI22 i går. Er ikke sikker på om det bare er høyttalerne, men fytti for en smekk og tøff bass det er i disse tassene!
    Lite tvil om at disse bassene funket i kabinettet ihvertfall! Dette var moro!

    Cbarth Vis vedlegget 389297
    Kunne tenke meg å prøve dette etterhvert. Kan jeg spørre om delefilter tegning til denne versjonen?

    På forhånd takk :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke noe tegning, men det behøves vel strengt tatt ikke :)

    En 0,33 mH spole på bassen og en 3,3 uF kondensator på diskanten.

    Men jeg har QLN sin 4ohms versjon av C17 elementet. Du må få tak i QLN Qubic 121, 222 eller 929 for å få tak i akkurat det elementet...

    Funker sikkert med 8 ohms versjonen du fortsatt får kjøpt hos Hifikit også, men da må du nok endre verdien på spolen noe, i tillegg til at du må dempe diskanten en anelse...
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for god info! Alltid godt med mer input :på

    Har lyst til å lage en super highend h6 etterhvert. Men er usikker på hvilke elementer som er best.

    Jeg har originale basser og diskanter liggende på hylla, men med de kunne jeg tenke meg å bygge en h6 replika. Med så originale tegninger og delefilter som mulig.

    Noen tanker rundt dette?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for god info! Alltid godt med mer input :på

    Har lyst til å lage en super highend h6 etterhvert. Men er usikker på hvilke elementer som er best.

    Jeg har originale basser og diskanter liggende på hylla, men med de kunne jeg tenke meg å bygge en h6 replika. Med så originale tegninger og delefilter som mulig.

    Noen tanker rundt dette?
    Det kan du vel. Med original platetykkelse og finer tykkelse.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Har du eksakte mål fra den originale du hadde en stund tilbake Håvard? Og ikke minst, tegninger på delefilter som er 100% bekreftet autentisk?

    Har målt ut en Lali, og har tilgang til å måle delefilteret også, så det er også ett alternativ ;-)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Super high-end, du... det er jaggu ikke småtteri. Det prosjektet følger jeg gjerne med på!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hvis du først skal ta i, er det ikke bedre å gå for en H2? En klart bedre høyttaler som ikke har blitt klonet før.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Har du eksakte mål fra den originale du hadde en stund tilbake Håvard? Og ikke minst, tegninger på delefilter som er 100% bekreftet autentisk?

    Har målt ut en Lali, og har tilgang til å måle delefilteret også, så det er også ett alternativ ;-)

    Unnskyld, må bare trekke på smilebåndet noen ganger jeg slenger innom denne tråden. Originalene lever jo sitt beste velgående, om passe slitt i finishen etter levd liv og
    og noen basselementer som har sett bedre oppheng i sitt liv. :rolleyes:
    Godt klemt mellom "et par" kilo vinyl og minibarkjøleskap, slaver de med grom-musikk så og si hver dag, på sjette søndagstimen nuh. Morsomme tuter det her som jeg i et svakt øyeblikk la ut på finn for 3K. Kommer ikke til å skje igjen.


    Iggy&the Stooges masserer 6 tommer baklada lykke, med klassisk paaaank akkurat nå.

     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du eksakte mål fra den originale du hadde en stund tilbake Håvard? Og ikke minst, tegninger på delefilter som er 100% bekreftet autentisk?

    Har målt ut en Lali, og har tilgang til å måle delefilteret også, så det er også ett alternativ ;-)

    Unnskyld, må bare trekke på smilebåndet noen ganger jeg slenger innom denne tråden. Originalene lever jo sitt beste velgående, om passe slitt i finishen etter levd liv og
    og noen basselementer som har sett bedre oppheng i sitt liv. :rolleyes:
    Godt klemt mellom "et par" kilo vinyl og minibarkjøleskap, slaver de med grom-musikk så og si hver dag, på sjette søndagstimen nuh. Morsomme tuter det her som jeg i et svakt øyeblikk la ut på finn for 3K. Kommer ikke til å skje igjen.


    Iggy&the Stooges masserer 6 tommer baklada lykke, med klassisk paaaank akkurat nå.

    Kanskje på tide du får frontdekslene :D
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Har du eksakte mål fra den originale du hadde en stund tilbake Håvard? Og ikke minst, tegninger på delefilter som er 100% bekreftet autentisk?

    Har målt ut en Lali, og har tilgang til å måle delefilteret også, så det er også ett alternativ ;-)

    Unnskyld, må bare trekke på smilebåndet noen ganger jeg slenger innom denne tråden. Originalene lever jo sitt beste velgående, om passe slitt i finishen etter levd liv og
    og noen basselementer som har sett bedre oppheng i sitt liv. :rolleyes:
    Godt klemt mellom "et par" kilo vinyl og minibarkjøleskap, slaver de med grom-musikk så og si hver dag, på sjette søndagstimen nuh. Morsomme tuter det her som jeg i et svakt øyeblikk la ut på finn for 3K. Kommer ikke til å skje igjen.


    Iggy&the Stooges masserer 6 tommer baklada lykke, med klassisk paaaank akkurat nå.

    Kanskje på tide du får frontdekslene :D
    HaHa!
    Du sier noe, men det har alltid vært noe barskt over høyttalere som får vist seg frem. Tannoyene i stua lever jo dessverre et liv med deksel som beskyttelse mot livets lunefulle farer. Her i platehula er det ikke sååå farlig. ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hehe
    de ligger nå her, men opphengene burde vel fikses?
    burde vel fått skaffet deg et par erstatningslementer. føler et visst ansvar for det jeg selger
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Har du eksakte mål fra den originale du hadde en stund tilbake Håvard? Og ikke minst, tegninger på delefilter som er 100% bekreftet autentisk?

    Har målt ut en Lali, og har tilgang til å måle delefilteret også, så det er også ett alternativ ;-)

    Unnskyld, må bare trekke på smilebåndet noen ganger jeg slenger innom denne tråden. Originalene lever jo sitt beste velgående, om passe slitt i finishen etter levd liv og
    og noen basselementer som har sett bedre oppheng i sitt liv. :rolleyes:
    Godt klemt mellom "et par" kilo vinyl og minibarkjøleskap, slaver de med grom-musikk så og si hver dag, på sjette søndagstimen nuh. Morsomme tuter det her som jeg i et svakt øyeblikk la ut på finn for 3K. Kommer ikke til å skje igjen.


    Iggy&the Stooges masserer 6 tommer baklada lykke, med klassisk paaaank akkurat nå.

    Ingen ting å unnskylde her, men må innrømme att jeg ikke ser humoren her :p Har fått med meg att kassene lever ikke så langt fra Tigerstaden ett sted, men spørsmålet her var jo om Håvard hadde tatt mål og tegnet av delefilter med originale verdier.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Min post var ikke av mer tyngre art enn å fortelle at Håvards utgangspunkt for denne tråden fortsatt lever et (godt?) liv. En slapp fjert fra tiggerstaden, more or less. :)
    Og der avslutta sannelig Stiff Little Fingers sist første album. Hmmm, hva blir det neste.


    Lykke til med kloning, og ferden videre.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Aha! Sånn å forstå! Da beklager jeg. Kos deg med the real thing. Tror aldri det er tomt for folk som finner H6 artig å høre på :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dyret, det er von i hangande snøre.
    Jeg mener å ha liggende det originale filteret. Og litt annen data på en pc.
    Men jeg er også sikker på at om jeg tar turen til Erosloveking med ei flaske eller to med øl fra Tya bryggeri og deksler til the real shit, så får jeg sikkert gløtte inn i høyttaleren. Ta litt bilder og finne ut av delefilter og kassestørrelse.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt Star-Wars maraton med guttungen. :cool:
    Selv om gromforsterkeren er hos doktoren, så ble det en artig opplevelse. Og selv om subbene setter alt i bevegelse, og slår deg så hardt i mellomgulvet at det begynner å bli ubehagelig så var det H6 klonene som fikk meg til å glise.

    Strykerne i John Williams sin grandiose musikk fikk et herlig rasp og låt mye større enn jeg kan huske det. Dialogen skjærer knivskarpt gjennom alt av bulder og brak og effekter, og hver enkelt skuespillers stemmesærpreg kom veldig tydelig frem med naturlig fylde, klang og kropp.

    Lydpanorering av effekter er vel noe av det som imponerer mest. Lyssabler som svinger frem og tilbake over hodet på oss, romskip i alle størrelser og fasonger som kommer bakfra, ovenfra eller underifra blir plassert med laserpresisjon.

    Dynamikken og hurtigheten til disse småtassene er som skapt til film. Ville virkelig anbefalt disse til de som ønsker seg en musikalsk hjemmekino. Har hatt veldig mye Klipsch opp igjennom, både Refercence og Heritage og de er jo konger i hjemmekinosammenheng, så blir dette på et annet nivå.

    For å dra sammenligningen over i bilverden så er Klipsch den klare vinner ifra 200 - 400. Men ifra 0 - 100 har de ikke nubbkjangs mot H6-ene.
    Og også i motsatt ende, fra 100 - 0 har ikke Klipschene kjangs. Men her er det ikke mange som kan nærme seg H6'ene uansett.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Nå er klonene båret opp fra Snekkerbua. Håper på lyd i kveld om alt går bra ;-)

    20161020_191144.jpg

    Første delefilter kablet og på vei inn i huset sitt. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.857
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Wow. Eksklusivt. Hva er den lyse melkesjokoladen til høyre?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk ;-) Den brune sjokoladeplata er en gammel russisk kondensator, til impedanskorreksjoner i bassen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.857
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor en gammel russer istedet for en ung og frisk Jantzen?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk ;-) Den brune sjokoladeplata er en gammel russisk kondensator, til impedanskorreksjoner i bassen.
    Har prøvd lignende kondiser på utgang i dac,det fungerte veldig bra.Trur bla mannen bak lampizatordacene også skryter av dei gamle russiske kondisene.
    Ser gjennomført ut.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Tweaka litt og gjorde vel noe som er på grensa til no-no her inne. Jeg dempa basketen på c17 elementene med akryl og bitumen, og fyllte mellomrommet mellom basket og magnet, og fyllte monteringsringen. I tillegg så limte jeg noen 5mm bitumenplater inne i kassa. Tok desverre ikke noen bilder av dette, men det funket for si det snn.

    Effektive tweaks. Et betydelig løft i lyden for min del....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn