Impulse H2 inspirerte kloner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Vil det være stor forskjell på snell E3 og en Impulse h2 i bassen?

    Jeg tenker at fordelen med et E3 kabinett er at jeg kan variere lengden på bassporten og mengde dempemateriale inni. Lettere å få et balansert resultat da?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har et par E-OS 15 waveguide med 1,5 tom hals liggende. De kan deles ned mot 800 Hz og trenger ikke diskant.

    Har også et par JBL 2451 1,5 tom kompresjonsdrivere ekstra.

    En toveis variant kunne vært stilig. Og med en stor waveguide som E-OS 15 får jeg dratt delingen langt under det kritiske området.

    58DF15E8-9BE8-4C78-BA1E-516322B3C057.jpeg

    ADCF2C73-5343-47CD-959B-007429E20384.jpeg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    En toveissak er snarere en H5 heller enn H2. Samme basshorn så vidt jeg vet. Men H5 hadde et horn på toppen. Tror nok en hornladning har mer PRAT? Hadde det ikje vært forskjell mellom de ulike prinsippen, horn, refleks og lukket, hadde vel alle brukt det samme ;-)

    Jeg ville gått for samme delefrekvens om det lar seg gjøre. Og min erfaring er at 1,5" driver trenger diskant.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Hva er delefrekvensen på H5?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det vet jeg rett og slett ikke. Men kan prøve å sjekke
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Vifa M21 + Seas 27TDFC i Waveguide i mine «H5» testkasser. Bassene var nylig omkantet når jeg kjøpte de og de vil nok endre seg litt med innspilling. I image.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    En toveissak er snarere en H5 heller enn H2. Samme basshorn så vidt jeg vet. Men H5 hadde et horn på toppen. Tror nok en hornladning har mer PRAT? Hadde det ikje vært forskjell mellom de ulike prinsippen, horn, refleks og lukket, hadde vel alle brukt det samme ;-)

    Jeg ville gått for samme delefrekvens om det lar seg gjøre. Og min erfaring er at 1,5" driver trenger diskant.
    Med beryllium eller aquaplasmembran trenger man ikke diskant dersom hornet/waveguiden sprer bra oppover i frekvens. Flere her har brukt storformat 1,5» i små Seos og Tractrix horn som dedikerte diskanter.

    E-OS 15 waveguiden sprer bra. Utfordringen er titanmembranet i 2451. Det bryter noe seriøst opp fra 10K og oppover, vet ikke om det er slitsomt for øra?

    Har Fostex T90A superdiskanter, kunne jo legge inn den på topp fra 10K. Det er billigere enn aquaplas membraner.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Det medfølgende limet sitter som juling. Begge membranene er nå limt til oppheng. Ikke ferdig med å lime oppheng til flens. Har limt kun to små punkter «klokken 12 og 6», lurer på om jeg skal spille noen test toner på dem når punktene har tørket for å sjekke sentreringen? Eller trengs ikke det?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fikk med CD med 30 Hz tone for å sentrere med når jeg kjøpte skumkanter. Brukte det Før limet satte seg. Fungerer veldig fint.
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sentrerte mens limet tørket. Trykte membran helt in og ut, at den ikke skraper i kanten.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sentrerte mens limet tørket. Trykte membran helt in og ut, at den ikke skraper i kanten.
    tok sjansen på den metoden

    ser / virker bra

    venter på at overskytende lim skal tørke

    deretter noen mikroskopiske skrapemerker oppi fleisen som skal males over med tynn sort «oljetusj»
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Da går jeg for H2 kasse.
    En bredere enn vanlig for å senke baffel rolloff i frekvens.
    Det jeg er usikker på er diskantløsning pga den store avstanden til toppen.
    Jeg liker at drivere står tett vertikalt.

    4EA6604E-EB98-4724-A4FC-08403F3F38A3.jpeg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Bass + diskant uten mellomtonehorn blir tilsvarende Impulse H5

    Bassen ser ut til å være høyere opp i kabinettet på disse enn tegningen din viser.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Fikk tegningene av cbarth1, vi kan dobbeltsjekke med ham
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Kjekk måte å feste hornet på. Gjør det lett å justere fasen.
    1422D654-6CFF-4E05-92F4-AFFA780F3AF9.jpeg
    612A49FB-0391-42EA-A1B7-45900DE63A00.jpeg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ooops, det ble litt annerledes enn jeg tenkte.. Det var disse jeg tenkte på.


     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vifa M21 + Seas 27TDFC i Waveguide i mine «H5» testkasser. Bassene var nylig omkantet når jeg kjøpte de og de vil nok endre seg litt med innspilling. I Vis vedlegget 637746
    Er det Monacor WG300 waveguide? I såfall vil jeg bare nevne at den ikke er dyp nok til å få driverne akustisk sentrerte. Vil du bruke symmetrisk 2. ordens akustisk filter så må du få waveguiden lengre bak i forhold til bassen.

    Troels Gravesen løste det slik:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vil det være stor forskjell på snell E3 og en Impulse h2 i bassen?

    Jeg tenker at fordelen med et E3 kabinett er at jeg kan variere lengden på bassporten og mengde dempemateriale inni. Lettere å få et balansert resultat da?

    Det som er med H2/H5 kabinettet er at du må jobbe litt for å få det til å 'koble" med rommet. Hvis ikke så låter det litt som en "vanlig" høyttaler.

    Jeg hadde en gang noen svære hornsubber og det var akkurat det samme med de. Fikk jeg ikke riktig plassering på de så låt de bare såder, da likte jeg egentlig SVS' en bedre. Men idet jeg fikk plassering riktig så var det noe helt annet.

    Med andre ord: med riktig plassering så vil ingen bassrefleks komme i nærheten.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    er ikke dette såkalt "big vent reflex" altså har minimalt med horn å gjøre. et basshorn er jo gigantisk. et horn kobler jo ikke til rommet, det er rent direksjonelt.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en diskusjon med Xrk på Diyaudio som er veldig god med Akabak. Han sier at H6 er det du vil kalle en BVR som du nevner, mens H2 er en Hybrid mellom horn og transmisjon linje.

    Basshorn som kobler med rommet bruker rommet som en forlengelse av hornet. H2 kabinettet har en tuning på ca 47hz. Frittstående så hører du at høyttalerne ikke går så dypt, men plassert riktig så går de veldig dypt.

    En bassrefleks eller lukket kasse får mer output om de plasseres nærme vegg/hjørner men de går ikke noe dypere. Det gjør ett horn. Ett annet eksempel er Klipsch Khorn. Selve hornet der har vel fc på rundt 60hz, men plassert i hjørner går de ganske mye dypere enn det.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det interessante er jo at det ser ganske likt ut H6, hva gjør at H6 er en BVR og H2 en hybrid mellom horn og transmisjonslinje. Åpning på port? Lengde på horn?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    På bildet ser det ut som at H2 har en svært trang åpning øverst, se innlegget mitt lenger opp?
    Mens H6, etter det jeg husker relativt sett har større åpning øverst.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok det er både lengden på porten og arealet som gjør at du ikke oppnår samme effekt.

    Men som Xrk sa at dette er jo bare definisjoner vi kaller det.

    H6 versjonen jeg hadde/har har meget right og stram bass, men jeg får ikke de til å "koble" med rommet på samme måte.
    Vanskelig å forklare.

    Det var artig hos Simrol for han hadde flere par med høyttalere og der var det veldig lett å høre.
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hadde et veldig hyggelig besøk av cbarth1, her for en stund siden

    Han kom hele veien med fly til Tromsø, og med leiebil videre utover Kvaløya,
    og så videre forbi den svingen der som plogen bruke å kjøre forbi. Så forbi det hust med den grønne postkassa,
    og så videre forbi der ingen kunne tro nokon kunne bu, lengere inn der der bor jeg, etter litt feilkjøring fant han endelig fram.

    Vi testet alle høyttalerne på bildet jeg legger ut etter jeg har skrevet dette,
    Siste høyttaler vi testet var H2 Klonene,
    Jeg satte på sangen Lazarus med David Bowie, da første bass tromme slo ut
    virket det som cbarth1 skvatt til i sofaen, jeg hørte bare OH SHIT

    Som cbarth1 sier koblet til rommet, spiller den i en annen liga.
    Vi syntes begge at H2 var den beste.
    Veldig hyggelig og kunnskapsrik person denne cbarth1,

    Så tusen takk for at du tok deg turen ut hit.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fint stemningsbilde fra høyttaler-Plantasjen :) hos Stimorol (Steam & roll).
    Hva er stoda med Phenolic tweeter? Like begeistret?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg synes de papir diskantene er råbra. Men de er nok ikke for alle. De har ikke "luften" til en bånddiskant eller detaljene til en beryllium. Men de er de mest dynamiske diskantene jeg har brukt. Samtidig som de er super smoothe.

    Jeg skal lage en 2-3 sett med baffler som jeg skal få lakkert. Tenkte det ene settet skulle være tilpasset denne "phenolic ring tweeter".

    Så har jeg noen andre planer som jeg ikke vil snakke så høyt om enda for det andre settet og så med Seos Waveguide til det siste.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg samler element som jeg vil prøve i ‘’H5’’ kassene mine. Hentet et par Dali på posten i dag. De har Vifa C20WH basser, og jeg er spent på hvordan de vil fungere. Gravesen var veldig positive til de her: http://www.troelsgravesen.dk/HES.htm

    .
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet avstanden mellom gulv og bunn av kabinettet på H2/H5/H6?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    H6 er vel ca 5 cm opp fra gulvet. Her kan du lytte deg frem til hva du liker. Det er vel også sånn at du kan legge en teppeflis på et hardt gulv eller et hardt underlag på et teppegulv for å tune klangen i bassen.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det har litt med plassering å gjøre også. H5 er ganske mye mer følsom enn H6 her hos meg ihvertfall. Jo mer frittstånde de står, desto mindre klaring under har fungert best her. De bør stå nærme bakvegg og da har ca 6cm fungert bra. Litt mer ut på gulvet har jeg hatt 3,5 - 4cm...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Har fått fatt i nokre VIFA elementer, bl. annet C17WG (kommer fra Dali104 sett), er det egnet til Impuls H6 høytaler sett? Men må nok skifte oppheng for membran på dei alle sammen, to er revnet rundt (se bilde). Hvor er beste stedet å handle nye oppheng til bassene?
    Har nå lest denne tråden for H2 og H6 tråden, har med det fått litt lyst på å prøve å bygge H6 til å begynne med. Hvor kan ein få fatt i tegninger til kabinett, hvem har noe sånt. Kan ikkje finne noe fullverdig på nett...

    2020-06-02_IMG_4602.jpeg Revne i oppheng av membran på 2 av de 4 elementene ein har.
    2020-06-02_IMG_4603.jpeg Type betegnelse på bassene.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ja, fra side 100 og utover ligger en del info
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Spiller in noen Markaudio Alpair 10 p i H6 kassene, mens jeg bygger noen Frugel horn XL. spiller faktisk meget bra i disse kassene,
    bassen lager og fin framdrift I musikken., har dempet kassene ganske mye, og spiller filterløs.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn