Impulse H2 inspirerte kloner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1000 hornet er ganske kort og du har pancake driver. Du treffer kanskje spot on på delay om du lar hornet stå litt feemfor kant.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Utfordringen er hvor tykk rollbacken til JMLC1000 er. Er usikker på om det er ugunstig at den er klint mot frontveggen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal ikke hornet stå på toppen da i en krybbe?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det må da kunne ordnes en lur løsning!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den har ikke flat frontplate, så den passer ikke uten modifikasjon. Men jeg har sett div mods for denne diskanten til å montere den på waveguide. Hvis du googler litt kommer det sikkert opp noen tips. Men har tro på at den fungerer godt hvis du får montert den skikkelig. Det er veldig viktig å få en tilnærmet perfekt overgang mellom diskant og waveguide.

    Troels Gravesen tilpasset noen Scanspeak diskanter som ikke har flat frontplate til en waveguide også. Du kan jo se litt på hans nettsider og få litt inspirasjon også.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Hva gjorde at du droppet c17 som mellomtone i H2 varianten din?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tja, vanskelig å forklare helt spesifikt. Jeg vet Simrol også har eksperimentert litt og slik jeg tolker han mener vel han også at den spiller hakket vassere som 2 veis.
    Den er ikke mer detaljert og spiller sikkert ikke med lavere forvrengning. Men føler at lyden er på en måte enda kjappere og et hakk vassere dynamikk. Den slipper lyden av kassa lettere og mer frigjort på en måte. Nå finnes det sikkert noen her som kan forklare det på et fagspråk, men jeg håper det gav mening ;)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg skal bruke en vanlig diskant uten waveguide, f eks Scanspeak ringradiatoren i posten over.

    Da tenker jeg deling rundt 2500 Hz. Vet ikke om det blir for tøft med 1 ordens filter? Egenressonansen er så lav som 500 Hz.

    Ser for meg å designe kabinettet slik at det tilter skrått bakover (fasekorrekt plassering av diskant) slik at det ser ut som et parallellogram fra siden og å lage det relativt bredt (lavere bafflestep) samt å avrunde alle hjørner kraftig for å redusere diffraksjon. Diskanten plasseres også så tett mot bassen som mulig for å redusere loobing. Kanskje til og med frese i frontplaten til diskanten ala SF Extrema: https://www.google.no/search?q=sonu...&hl=nb-no&client=safari#imgrc=WmTwfEdltQxZcM:


    Noen innspill på det?
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er en diskant som tåler det så må det være den. Det er vel mer eller mindre det som Doxa gjør i sin 8.2. Bare sett inn impedansekorreksjon for peaken rundt fs.
    Burde funke det, men du får ikke like god power-response som med å bruke waveguide.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ikke bare gylden. Rimelig også. Jeg har sett dem gå for dobbelt så mye i uk før.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært artig og pakket inn klenodiene og tatt en tur østover til deg Impulse og tatt en sammenligning av disse. Høyttalerne altså ;)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja, noen driver tube-rolling, men her i huset går det i kondensator-rolling!
    Dem som sier det ikke er forskjell i lyd på kondensatorer kan ta seg en bolle!
    Med kun en kondensator som ENESTE komponent i filter til diskant blir forskjellene svært tydelige.

    Fra venstre mot høyre finner du Mundorf sølv i olje, Jupiter Copper Foil, Jantzen Alumen Z og Duelund Cast PIO CU.

    God helg folkens!

    20181116_152517.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Har du en uglattet måling av frekvensrespons med forskjellige kondensatorer?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har dessverre ikke noen målinger av forskjellene på dem, tviler sterkt på at det er store målbare forskjeller. Det går liksom på klang og utklingning.
    Satt faktisk tilbake 27 TDFC diskantene igjen. Millenium diskanten er bedre, men jeg klarer med færre komponenter i delefilteret med TDFC.
    Tro det eller ei, men det er faktisk større forskjel i lyd på å bytte mellom f.eks Mundorf Sølv/olje og Duelund kondensator enn å bytte mellom Millenium og 27 TDFC.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da var Troels Gravesen booket, da blir det en tur til Danmark på nyåret. Skal vi se om ikke vi får disse virkelig til å synge...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Da var Troels Gravesen booket, da blir det en tur til Danmark på nyåret. Skal vi se om ikke vi får disse virkelig til å synge...
    Kan man kjøpe "delefilter-tjenester" av ham?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Han skal måle, simulere og teste nytt delefilter til disse...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Spennende å se impedanskurven, om det blir en lett last.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Noe nytt her cbarth1?


    Selv har jeg ikke fått refoamet driverne, de ligger på hylla.



    Har fått tak i et par brukte SEAS diskanter med kontrollert direktivitet. Her får jeg en rekke fordeler i H2 konstruksjonen og har noen ytterligere ess i ermet:


    FASEKORREKT, MINIMALE DIFFRAKSJONER, BEDRE POWER RESPONS, KONTROLLERT DIREKTIVITET, REDUSERT FLOOR BOUNCE, HØYERE EFFEKTTÅLIGHET, LETT LAST (ENKELT FILTER)




    Slik jeg tolker responsen så vil muligens diskanten bli avlastet på samme måte som andre waveguider gjør med en høyere elektrisk deling enn det man oppnår akustisk.

    I og med at det er en liten waveguide så kreves det mindre forskyvning for å få delingen løpetidskorrekt (i fase). Kommer til å fore ut bassen tilsvarende Vapour Audio sine monster høyttalere, se foto.

    Kontrollert direktivitet gir bedre power respons, mindre siderefleksjoner osv.

    For å redusere diffraksjon får hjørnene en solid avrunding (også på toppen) ala Grimm, se foto. Diskantens skruehull tettes med et eller annet for å redusere diffraksjon her også. Det finnes det tester på på nettet.

    Kassen blir også laget bredere og grunnere slik det er foreslått av deg cbarth1 lenger opp i tråden mtp å redusere gulvkanselleringer og får bedre midbass :)

    Det eneste jeg ikke vet noe om enda er polar responsen rundt delefrekvens.


    dxt.jpg

    dxt fr.jpg

    vapour.jpg

    grimm.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Blir bra det der, gleder meg til å se det tar form. ;D
    Jeg er litt i villrede for tida, både høyttalermessig og elektronikkmessig. Har fintunet litt på det siste Vifa-prosjektet mitt, og må si de spiller veldig, veldig bra. I tillegg har jeg tunet bassen til rommet, noe som har fungert over all forventning. Med H2 (eller H5 egentlig) så har jeg altfor mye bass, men har stappet en 60x60 pute opp i hvert horn så nå er det bare litt for mye bass he he :cool:
    Dacen er på besøk hos Doxa for siste versjon av oppgradering, skal bli artig å få den tilbake for å høre hvor langt de har greid å dra den strikken. Så jeg har ikke bestemt meg enda om det blir Jays Audio CDT2mk2/Doxa dac eller Roksan Blak CD som kommer til å stå i hylla mi, eller om det blir H5 klonene eller Vifa Bonanza som kommer til stå igjen til slutt.
    Men en ting som er sikkert er at det er ikke ett kjedelig sekund med disse høyttalerne!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Når du sier for mye bass, er det ujevn / for kraftig respons fra et par hundre Hz og ned?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke et høyttalerproblem, det er et romproblem. Men det er som du sier litt mye nivå fra rundt 150hz og ned, i tillegg til at de aktiviserer rom-moden på 45hz litt vel mye... Disse Vifa Bonanzaene er på litt over 60 liter og tunet til ca 30hz. Så i teorien er det for lite kassevolum og altfor lav tuning, men de spiller veldig greit og går veldig dypt i det lille rommet, men drar jeg de inn i stua så har de altfor lite bass, he he. Men sånn er det med små rom...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Så med andre ord, H2 kassa med vifa drivern med annet skumoppheng er en vellykket konstruksjon? :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Hei igjen

    Tenkte jeg skulle skifte opphenget på Vifaene nå.

    Vil du gi meg en liten trinn for trinn instruks?
    Fikk med en liten limflaske med en liten pensel i korken, virker litt tynt?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som bruker h2/h5 "klone" nå.
    Jeg vurderer å ta frem "h5"-kassene mine og prøve Vifa M21WN-00 i dem.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det er flere enn meg og Simrol som bruker de. Simrol bruker jo bassen fra Snell E3, dvs Vifa M21wn-07. Jeg var og hørte på de og de spiller veldig bra.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det lover godt. Det kan ikke være mye forskjell på mine basser og -07 utgaven.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn