iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    :11

Nydeleg tråd, og ein presis observasjon.

Tråden din, og akkurat den utsegna, minna meg om konflikten mellom fargelæra til Newton og Goethe. «Farvelæren», skreiv eg nesten, fordi eg kjenner diskusjonen gjennom André Bjerke.

Det var godt å lesa, her eg sit på eit kontor, muttens åleine, med støy frå ventilasjon, lysrøyr og små vifter og prøver å tenkja.

Takk, igjen.
    Takk for hyggelig tilbakemelding @Tweedjakke. Fint for meg å lese at det går frem litt annet enn bare hifi-sirkus.
    Konflikten mellom Newton og Goethe er jo på en måte lik den konflikten innenfor lyd egentlig, komisk nok. Forklaringsmodeller og aksept/ikke-aksept kring lyd-fenomena 🌈🔊.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.709
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klassisk musikk ....
    ... slik gammel musikk, som fortsatt er like populært i dag som glidlås og kardborrebånd hadde vært på 1700-tallet...
    Enda et gullkorn.
    Det er en fryd å lese dine innlegg.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Sensommer Hifi

20250808_143503.jpg

Etter snart en uke hjemme, har det blitt mange timer foran anlegget. Det å ha vært borte fra anlegget en lenger periode blir litt som et hyggelig gjensyn av en god venn når man kommer tilbake. Man vet hvor man har hverandre, og forventningene er bare at det ska fungere som det alltid gjort. Terskelen for å lytte på musikk på et anlegg med fler enn 1 boks er ikke så vanskelig, på 5 knappetrykk er jeg i stolen og lytter. Den lille tiden det tar å varme opp rørene i DAC og forforsterker går til å finne frem musikken. That's it.

Screenshot_20250810_132358_Qobuz.jpg

Når jeg var på besøk hos @bluesbreaker tidligere i år nevnte han Tingvall Trio. Jeg var ikke kjent med de da, og det var ikke før @ou812rh var på besøk her som jeg hørte albumet Vattensaga på vinyl for første gang. Dette likte jeg veldig godt. Så nå har jeg beygnt å spille meg igjennom diskografien dems fra nyeste å bakover i tiden. Alle album jeg hørt hittil har vært veldig bra. Dette er ikke en sånn jazztrio som sitter og sover ved instrumentene, det skjer ting med interessante klanger og rytme. Ikke er det heller et depressivt nordisk-tonspråk, uten et friskt uttrykk av instrumentalistene. Så takk til R&R for introduksjonen til Tingvall Trio.

20250808_143609.jpg

Naboen min spurte hvis jeg ville ha et skap som ellers skulle bli kastet. Da jeg sliter med alt for mye musikk i fysisk format som trenger å komme opp fra flytteesker og ned fra taket sa jeg fort ja til tilbudet. Kjøpte nettopp en ganske så stor CD-samling fra en hyggelig dame på Vinje, som sendte ting nedover i flere pakker. Så skapet ble fort fullt og trenger noen fler hylleplan. Og så må jeg finne noen flere måter for oppbevaring og enkel tilgang for avspilling for min resterende samling. Men noe luksusproblemer skal man jo ha i hverdagen. Tanken går litt i å selge bort alt som ikke er klassisk musikk i musikoteket, men det får da nok bli en høst-aktivitet. I mitt hjem står ikke CDs og vinyl til pynt, de blir brukt og lyttet til. Det blir også et prosjekt å sortere CDs i A-Ø (ikke Å) i komponistrekkefølge en dag når alt får plass i hyllene.

20250809_151509.jpg

I går ble det musikk og hifi-dag sammen med @soundscape fra tidlig dag til sent på kvelden. Hyggelig å treffes da det var noen uker siden sist. Montana-mannen har blitt treffet av Auralic-bølgen som nå skvalper over HFS (ja, han hadde en antikk en fra før). Så det måtte selvfølgelig testes i kontrollerte miljøer og med tunge bevisbyrder som fikk oss til å dette over i lyttestolen. Siden jag har et lydminne som en elefant så hørte jeg forskjeller raskt fra tidligere streamer. Høyttalerne har jo også flyttet på seg litt gjennom sommeren. Så summen av kardemummen er at det spilte mer åpent og uanstrengt, den tidligere ansamlingen av energi i diskantområdet var nå tonet ned og stakk ikke ut på samme måte lenger. Det er ikke avtrubbet og grått, men heller bedre balanse og mer nyansert enn tidligere. Gratulerer til et anlegg som takler alt fra Dvorak til Captain Beefheart med kontroll og trøkk.

20250809_172728.jpg

Vi spilte også litt vinyl. Det spiller fint det med, å fint å se på når det snurrer.

Vi har som nevnt før ganske lik oppmerksomhetsfokus når vi lytter, trenger ikke å beskrive mye før den andre skjønner hva en mener. Syns dette er interessant da vi har 25+ år mellom oss, forskjellige musikkbakgrund og generellt my andre ting som ikke er likt i våres liv. At noen skjønner helt når man beskriver lyd og andre ikke noe i det hele tatt er interessant. Delt subjektivisme.

Når vi spilte CD og streamet samme musikk for å sammenligne, obskyr sådan slik at det ikke finnes en sjanse for mange forskjellige mastringer, var vi enig om at CD-drivverket fortsatt hadde en liten fordel i en mer avslappet og litt mer dynamisk presentasjon. Men det er snakk om nyanser i små doser. For de som mener at vi er ute på dybt vann og alt er placebo, helt greit for min del. Alle kan ikke høre forskjell på komponenter eller musikksjangrer for den delen. Men man kan fortsatt kjøpe og oppgradere anlegget fordi pengene skal brukes på annet enn bare gardiner og sydenturer.

20250809_135806.jpg

Siden hifi og overvekt er et faktum tok vi etterhvert en lang promenad i rask takt bort til Hifi & Bling som dagsenteret nå heter. Har man penger nord for 150K er dette et røverkjøp for den som vil piffe upp den ellers kalde og gråskalige nordiske interiørdesignen i de norske hjem med litt gull og glam. Triangle er produsenten, og jeg syns den var litt kul. Men er fortsatt fornøyd med min brutalistiske slovakiske Kuzma.

20250810_161544.jpg

Noe musikk fant jeg også, og selvom jeg fortsatt ikke har en CD-spiller kan man allikevel øke CD-oteket med fler inntil det infinner seg et ultimat drivverk til betalbar pris. Per nå får jeg holde coveret i hånden og streame det for å komme halvveis til fysisk-format-følelse. Når min gode venn begynte nærme seg 200-tallet i CD-handling sa jeg stopp! Heldigvis så var den hyggelige og anekdotfulle @Evo III tilstede og ga oss tilbud om å kjøre oss hjem med bilen sin, takk for det!
    Hyggelig gjensyn av @vim også som viste meg bilder på en bjørn-drept sau, takk for det med!

Ettermiddagen og kvelden gikk til musikklytting av våres innkjøpte CDs og til å beskue lyn, torden regn og riktige regnbuer.
    Alt i alt en fin start på gjenopptagelsen av min hifi-aktivitet. Ser frem til å treffe flere hos meg eller andensteds for musikk og gode samtaler utover kommende måneder :) .

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.042
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Alltid moro å lese dine innlegg Mr og du er veldig god til å ordlegge deg noe jeg skulle ønske jeg kunne :)
    Du må ha en fortsatt fin søndag å kos deg foran oppsettet

mvh

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Alltid moro å lese dine innlegg Mr og du er veldig god til å ordlegge deg noe jeg skulle ønske jeg kunne :)
    Du må ha en fortsatt fin søndag å kos deg foran oppsettet

mvh
    Tusen takk for det @motoren ! Alltid motiverende og hyggelig at en HFS-veteran som deg er innom her :cool: .
    Håper at du hatt en fin sommer foran og utenfor anlegget ditt ☀.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.759
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Du begynner som oss andre gamlingser vise tegn på hukommelse svikt (y) :giggle: det var vel jeg som hade med Vatten Saga på vinyl:whistle:
    Vi ses vel på sommerfesten?

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Du begynner som oss andre gamlingser vise tegn på hukommelse svikt (y) :giggle: det var vel jeg som hade med Vatten Saga på vinyl:whistle:
    Vi ses vel på sommerfesten?
    Hahah! Du har sikkert rett i det hvis ikke begge hadde den med. Men til min unnskyldning så går det jo så fort når du og @ou812rh sykler forbi her i Nordre Follo at jeg ikke kan skille dere ad🚴‍♂️🚴‍♂️. Uansett takk til dere begge. Yes kommer jeg på Sommerfesten :cool:.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.046
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 1138232
    Når jeg var på besøk hos @bluesbreaker tidligere i år nevnte han Tingvall Trio. Jeg var ikke kjent med de da, og det var ikke før @ou812rh var på besøk her som jeg hørte albumet Vattensaga på vinyl for første gang. Dette likte jeg veldig godt. Så nå har jeg beygnt å spille meg igjennom diskografien dems fra nyeste å bakover i tiden. Alle album jeg hørt hittil har vært veldig bra. Dette er ikke en sånn jazztrio som sitter og sover ved instrumentene, det skjer ting med interessante klanger og rytme. Ikke er det heller et depressivt nordisk-tonspråk, uten et friskt uttrykk av instrumentalistene. Så takk til R&R for introduksjonen til Tingvall Trio.
    Ser der ja, tilbake fra ferie og fyrt opp anlegget(y) Jeg har tre av Tingvall skivene du henviser til, men ikke den siste de gav ut. Den er bra men ikke helt av samme kaliber som de andre i mine ører. Må kanskje høre litt mer på den! Det var nok @Cash 63 hadde med Vatten Saga g ikke meg;)

Skal jeg gi deg en må ha trio skive akkurat nå så må det bli denne:
    IMG_8463.jpeg

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Ser der ja, tilbake fra ferie og fyrt opp anlegget(y) Jeg har tre av Tingvall skivene du henviser til, men ikke den siste de gav ut. Den er bra men ikke helt av samme kaliber som de andre i mine ører. Må kanskje høre litt mer på den! Det var nok @Cash 63 hadde med Vatten Saga g ikke meg;)

Skal jeg gi deg en må ha trio skive akkurat nå så må det bli denne:
    Godt å få svar på mysteriet om Vattensaga 🙏.
    Ellers tusen takk for musikktips! Tips på musikk kan man jo enkelt finne via Google og AI. Men jeg setter pris på å få det av et reelt menneske som har lyttet å tenkt selv. Noen som kanskje også følger med på hva man selv kan tenkes å like er jo enda en bonus. Skal spilles å lyttes til!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    81.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis jeg ikke husker helt feil, kan du snart risikere en forurettet mail fra, Kuzma 😉

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.085
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Godt det ikke har vært utevær i dag da 😅

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.152
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt å få svar på mysteriet om Vattensaga 🙏.
    Ellers tusen takk for musikktips! Tips på musikk kan man jo enkelt finne via Google og AI. Men jeg setter pris på å få det av et reelt menneske som har lyttet å tenkt selv. Noen som kanskje også følger med på hva man selv kan tenkes å like er jo enda en bonus. Skal spilles å lyttes til!
    Bare for å gjøre forvirringen total...
    Jeg kan bekrefte at jeg er eier av Tingvall trios Vattensaga på vinyl, og at dette er noe du og jeg har snakket om. 😎😆
    IMG_20250511_132844.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    81.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den Tingvall-historien får meg etter hvert til å tenke på Fleksnes; det er min mayday 😆

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Den Tingvall-historien får meg etter hvert til å tenke på Fleksnes; det er min mayday 😆
    Føler at livet mitt blir mer og mer Fleksnes faktisk.
    Fleksnes er for øvrig mitt eneste norske forbilde 🇳🇴. Jeg har en skrevet hilsen fra Herr Wesenlund til meg som jeg fikk av et par kollegaer en gang, fordi jeg alltid snakket om Fleksnes på kontoret.

Kort deretter rakk jeg å få en prat med han på Meny på Majorstuen i 2009. Veldig hyggelig mann som godt tok seg en prat med en da ung mann som meg om alt mulig rart. Fint minne og serien går stadig på repeat her i heimen 😇. LA8PV Over and out.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    På besøk hos @ou812rh
    Blant plater, sykler og whiskey
    Anlegg1.jpg
    For noen dager siden så fikk jeg en hyggelig melding der jeg ble spurt om jeg ville komme på lyttedag hos @ou812rh. Det var ikke vanskelig å takke ja til dette tilbudet, da vi hadde det så trivelig hjemme hos meg for noen måneder siden sist. Både forforsterker og phonoforsterkeren hadde kort etter besøket her tatt kvelden og måtte inn på reparasjon. Nå skulle alt være i orden og musikk kunne åter stråle ut fra høyttalerne på nytt.

Jeg begynte min reise med tanker om tog-for-buss-for-trikk, men heldigvis gikk alt fint hele veien opp til syklisten som ikke bor så langt fra mine tidligere eventyr i Oslo. Fikk til og med reise med den nye trikken som var skiftet til et nytt vognsett. I varmen ble jeg kjapt minnet på at urin fortsatt er en vanlig stank ved kollektiv ferdsel i huvudstaden. Hur som så ble jeg møtt av R ved holdeplassen, og slik en livvakt passer på skyddsobjektet sitt tok han meg tryggt med til hjemmet sitt i de finere strøkene langs Akerselva.

Akustikk.jpg

Som alltid når jeg er på besøk så blir jeg overrasket hvordan det ser ut i virkeligheten. R bor i et fint hjem med spennende plantegning. Stuen der anlegget står ligger en etasje opp der man kommer rett inn i hifi-mania. Det er modernt tenk kring stil og design her og det ser ryddig ut rundt hifi-komponentene. Selve stuen er rundt 12-13 kvm med normalhøyde til tak. Her får både lange og korte lyttere plass. Det er gjort litt akustikk behandling i refleksjonsområde ved siden av ene høyttaleren, også en provisorik demping med høttalergitter og et pledd som som kan skues med stjerner på. I bakkant av rommet står en stor sofa som jeg faktisk ikke satt i en eneste gang, da jeg fikk sitte i sweetspot hele dagen.

Plater.jpg

På høyre side er det godt integrert i nisjen en hylle med vinyloteket, som også spreder seg litt rundt i huset. Er vi samlere eller er vi hoarders? Grensen er syltunn men er alt for viktig til å holde seg på rett side for. Det er visuelt lekkert med mange plater lengs hyllene og det sier litt om spektrumet ved en lytter når man ser nærmere i musikksamlingen. Akkurat som de som skal bli kjent ved en person gjennom bokhyllen, finnes der Dostojevskij, eller er der kun Pondus og Asterix? R har en bred musikksmak oppfatter jeg det som, alt kanskje ikke havner på vinyl men han er åpen for det meste. I hyllene finnes det jazz, rock, electronica, fusion og blandninger av det samme og mye mer. Mange godbiter i fine pressinger, så det er ikke mye plater her som fulgt med gratis med avisen som står i hyllene.

Liker at bakvegen er malt i sort slik at TV ikke stikker ut som et sort hull som det ellers gjør hos mange hifi entusiaster. Her smelter den mer inn og tar ikke all oppmerksomhet. Anlegget er også koblet til TV slik at man alltid kan få god lydkvalitet også der. Det er overraskende mange hifi-menn som sliter med tilstand fra andre i husstanden til å få lov å ha høyttalerne litt ut på gulvet, men i dette hjemmet er det både tillatt og akseptert, da det finnes fler som også liker musikk under samme tak. Skal man virkelig kompromisse med sit største interesse? Bør kanskje fler spørre seg selv. Høyttaler-ut-på-golvet-revolusjonen er nå igangsatt!

Anlegg3.jpg

I midten av den eksklusive hifibenken står den Danske Satan - Diablo 120 fra Gryphon. 120 står for antall watt man får ut av den, og den dobler hele veien ned til 1ohm. Så på ingen måte var det noen problemer med å drive de sveitsiske tårnen fra Piega Coax 511 med sine 90dB følsomhet. Bunnplaten er custom fra Piega og matcher godt med de lukkede høyttalerne i aluminium. Grunnet de fysiske lover og at vegger i betong ikke kan flyttes på er avstanden mellom høyttalerne sirka 170cm og densamme avstanden til lyttestolen.

Dette er vel sirka 70cm mindre i bredde og 1 meter til bakover til stolen jeg har her hjemme, for den som lurer på det. Det finnes plass til å flytte høyttalerne litt lenger fra hverandre, men da blir det litt vanskeligere å komme til vinylen, kanskje enda mer vanskelig hvis du fått i deg noen glass med whiskey. Så ser sikkerhetsforeskriften i å ha det slik det står nå. For den som følger med i denne bloggen og undrer fælt, nei - jeg flyttet ikke lytestolen noen steder.

Phono Streaming.jpg

Gjemt borti hifibenken står en diger mediaboks fra NAD som både streamer musikk og ripper CDs. Den har ikke noen DAC, men er koblet til DAC-kort i Diablo120. Phono-forsterker er også fra Gryphon og her har R valgt en separat komponent istedenfor RIAA-kort i den integrerte boksen. Noe som gir både eierglede og mer funksjoner, og som fører til en bedre helhet i det ellers høyt over middels plateanlegget. Det skal sies at det analoge er den primære kilden i benken.

Det streames litt og spilles fra rippede CDs innimellom, og kanskje er det også en del av sikkerhetsforskriften etter for mange senkte dram. Mm knuste plater og skeive pickuper har vi lest om på forumet før, ved litt for mye innenfor vesten.

Brinkmann2.jpg

Brinkmann Taurus er kompakt og tung med sine 25kg sirka. Den er ikke stor som en okse, men gir et inntryk av vekt og stabilitet. Min ikke-audiofile og aldrende mobiltelefon gjengir den ikke med rettferdighet på bilde. Den runde fjernkontrollen er løs og kan tas med til sofaen hvis man ønsker. Litt trist om den blir borte, da det ikke finnes en fysisk start/stopp knapp på spilleren. Minimalisme i all ære, men igjen på fest kan ting fort bli borte. Armen er også fra en høyere serie fra Brinkmann og er på 10.5". Pickupen er en Lyra Kleos som sporer fint og formidler vibrasjonene ut i høyttalerne. Dette er en DD-spiller men tar lenger tid å komme opp i hastighet enn min strikk-Kuzma (take that DD-fanatics). Jeg er av den slags at det ikke spiller noen rolle om det er strikk eller direktdrevent, kanskje er jeg en platespiller-pasifist.

Strøm.jpg

Anlegget til R går hverken på gass eller mose. Det er gjort noen tiltak for å bedre strømopplevelsen fra Adyton, og overst på hyllen er strømforsyningen til Brinkmann.

Vi begynte med å lytte til musikk på rippede CDs som kilde fra NAD boksen. R spilte litt forskjellige tracks med litt jazz, rock og annet. Mitt første inntrykk var at jeg kjente signaturen til Piega på en måte, da jeg hørt mye på de når jeg en gang selv skulle velge høyttalere. Det finnes en direkthet med Piega, som om musikken når deg kjappere og litt mer upfront enn hva jeg ellers er vant til. Det spiller med en god klarhet og oppløsning i det som formidles, går ikke å skjule noen skavanker i materialet såfremt forsterkningen leverer bak.

Samtidig så er høyttalerne plassert ganske så nært så opplevelsen ble også mer kompakt grunnet det. Diablon har ikke en lydsignatur som et varmt helvete, men litt glød på den tonale skalaen finnes, som da også gjør at Piega ikke blir kun et instrument for en kirurg som skal dissikere musikken med en iskald skalpell. Dette betyr ikke at det er mindre detaljert, men ikke fullt så skarpe kanter rundt det jeg hører. Man kan vel aldri få for mye detaljer om det finnes en god tonal- og klangbalanse sa vi, samtidig som jeg fikk servert en fantastisk bolle med mange lag av fylde og deigvarme.

Min musikk.jpg

Jeg hadde med meg noen CDs som vi lyttet fra. Instrumenter som piano, violin og trommer står frem klart og tydlig, men scenen er begrenset i bredde. Pinpointing er der, men blir litt mindre nyansert grunnet dette. Det står derimot ikke noe i veien for å nyte og kose seg med musikken, men vi er jo ikke på et forum for hvermansen, her er det lov å være litt utbroderende. Opplevde i stor grad at musikken fungerte best når det ikke ble for store format. Som sagt det fungerer å lytte til et symfoniorkester, men det blir ganske kompakt for de forskjellige seksjonene i orkesteret. Dette er selvfølgelig en smaksak og handler også om preferanse. Noen liker å sitte på første rad, noen vil sitte nesten utenfor konsertsalen.

Men det manglet ikke driv, skyv og energi. I mer komplekse partier i Stravinskys Våroffer var det godt med trøkk. Det var både kult og imponerende fordi at fotavtrykket er ikke så stort på disse Piega 511. Dette or også noe jeg ikke kan få til hjemme på samme måte, fordi jeg har ikke samme antall elementer. Det finnes ikke noen subwoofer i anlegget, men trøkket og skyvet kompanserte nok litt for dette. Jeg tror at man godt kan få en liten sub integrert relativt enkelt i anlegget, som kan hjelpe med lit fylde i bunn, men også samtidig få frem mer i mellom- og diskantregisteret. Det var nok min største overraskelse i eget anlegg. Anleggseier er ikke motstander av tanken på sub, men stresser heller ikke med det.

Mat.jpg

Hos R får man ikke bare et glass med vann, slik at man sitter sulten å beynner å spise på LP-covers. Nei, her ble jeg servert en nydelig linsegryte som R sin kone hadde ordnet med. Igjen takk for et veldig godt måltid! Under lunsjen gikk samtalen om blant annet om egne preferanser, og hvor viktig det er å finne sin egen vei. Ikke bare lese her på HFS og kjøpe ting som det endten skrikes høyest om eller som det gjøres mest reklame for. Det kan sikkert fungere det, men da har man ikke fått gått sin egen vei helt, for å finne roen.

Det er verdt å ta sin tid med å lytte til forskjellige ting, og reflektere om hva man selv faktisk liker. R er bevisst på hva han liker og hvilken retning han ønsker å ta anlegget fremover, hva for merker som er interessante å bygge videre på. Sånt er alltid inspirerende, istedenfor folk som famler i mørket etter et utydelig mål. Så blir spennende å følge med på hva som skal skje videre i dette anlegget.

Musikk.jpg

Etter den digitale demoen og lytting til egne medbragte CDs som ble rippet gikk vi over til det mest imperfekte musikkmediet i modern tid - vinylplater. Brinkmann snurret nog mange tusener varv under de timene vi spilte plater. Og vi gjorde det på samme måte som forrige gang - en plateside hver fra album vi valgt ut. Det er både kult og interessant da man får litt mer innblikk i et album enn bare en track.

Det var ikke vanskelig å høre at det er det analoge som er fokuset i anlegget og som leverer den beste lydopplevelsen. Musikken ble fremført på en mer avslappet måte, men ikke laid back eller pensjonerende. Som at anleggets fysiske evner senkte skuldrene litt og malte med et rikere pensel i lydbildet. Fyldigere i mellombassområdet med enda litt mer skyv og livlighet. Jeg fikk fot, som primatene pleier å si. Men det skal vel også være et krav med en vinylrigg som nærmer seg en halv miljon, tenker jeg. Fikk også den heldige opplevelsen å høre Couting Crows på Analogue Productions, ikke ille det etter urin-trikk-opplevelsen jeg hade hatt. Et skikkelig bra album som jeg hørt på mange ganger gjennom årene.

LPs.jpg

Jeg hadde også med noen plater som vi spilte. En varm sensommerdag så passer det fint med lite desert-blues med Ali Farka Toure, enkel musikk men med god feeling og prestigeløs fremføring. Innspillingen med Glenn Gould er fra 1967 og overraskende bra lyd, pianistikkken er det ikke noe tvil om. R sade noe i linje med at "liker man ikke Bach så er man ikke helt i kontakt med universet", jag instemmer i det. En verden uten Bach er vel for de litt enklere sjelene som om @Dolbytor ikke skulle ha sild og majonnes på pølsene sine.

Trondheimssolistene spiller Tchaikovsky og Nielsen, en interessant innspilling der de sitter ganske så tett på hverandre i en kirke i Trøndelag et sted, det vil si nærmicet. Et godt opptak og det nærværet tegnet seg godt foran lyttestolen. I partier der det er mye energi i de høyere register på violinene gjengis det på en relativt naturlig måte gjennom høyttalerne. Står du vid siden av en violin som spiller Paganini er det en intens og energisk lyd som oppleves, ikke en avrullet og pleddlignende demping. Vi snakket litt om det at et instrument skal jo fortsatt prøve å høres naturlig ut, i den grad det går i det fiktive illusoriske. Den eneste som blir glad hvis en violin høres mørkere og annerledes ut er vel violasten som ellers aldri får stå i diva-lyset.

Brinkmann1.jpg

Når platene spilles i 45rpm så lyser det rødt, og når en Taurus har rødt lys i øynene må man være forsiktig.

R har satt sammen et anlegg som spiller musikk på en måte som er både energisk, livlig og avslappende på samme gang. Her kan man spille høyt og bredt i forskjellige musikksjangrer uten at det er noen veldige begresninger utenom det fysiske rommet. Det er også hyggelig å diskutere musikk med R, og flere ganger trengte jeg ikke å forklare noe uten man bare ser at den andre skjønner greia med hva som skjer i lydformidlingen og musikken, sånt er nice. Å forklare hvorfor noe er kult er som å vaske plater med høytrykkspyler, alt blir ødelagt. Det var også en trivelig gjensyn med Piega og et trivelig bekantskap med Brinkmann og Gryphon som jeg selv lest en del om.

Veldig hyggelig å fortsette hifi-tilbakeføringen i denne årstid med å få komme på besøk. Det inspirerer og lader hifi-batteriene samtidig. Også fint å få tenke litt nærmere over hva jeg opplever i et for meg helt nytt anlegg.
    Tusen takk @ou812rh for en fin dag sammen, klokket in 12.31 og reiste hjemover 20.32 så timene var godt fyldt med musikk, samtaler og mat :) .

Ønsker R en fortsatt fin sensommer og det samme til dere som leser og motiverer til flere lytterapporter!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.152
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fin og fyldig tilbakmelding, @iGran (som vanlig 😊)
    Jeg var på besøk samme sted i november i fjor. Lite unoter å spore her, og oppsettet gjengir de fleste sjangere på en god måte.
    Et virkelig herlig anlegg, hvor særlig Brinkmann platespilleren er diamanten som skinner.
    @ou812rh er en reflektert og særdeles hyggelig kar, med litt av hvert i platehylla. 👍🙂

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.046
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Takk for en veldig trivelig dag med musikk, prat og mat @iGran (y) Takker også for en veldig flott og underholdende tilbakemelding av besøket. Du har noen fine betrakninger og morsomme metaforer😆 Skal hilse fra frua og si at hun var glad du likte linsegryta og at du er velkommen tilbake for mer! Du siterte meg på Bach, men det ble en liten feil. Det jeg sa var, "liker man ikke Bach så er man ikke i takt med universet"😉 7 timer gikk for, men vi ses kanskje allerede på OVK sommerfest!
    IMG_8522.jpeg

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Fin og fyldig tilbakmelding, @iGran (som vanlig 😊)
    Jeg var på besøk samme sted i november i fjor. Lite unoter å spore her, og oppsettet gjengir de fleste sjangere på en god måte.
    Et virkelig herlig anlegg, hvor særlig Brinkmann platespilleren er diamanten som skinner.
    @ou812rh er en reflektert og særdeles hyggelig kar, med litt av hvert i platehylla. 👍🙂
    Tusen takk for det @bluesbreaker ! Enig i inntrykkene dine, både av anlegg og eier 😎. Og ja, Brinkmann er en perle på toppen.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg koser meg mer med dine hjemmebesøk, enn hjemmebesøk skrevet i hifiblekka. Du skriver knall bra og det virket som et hyggelig hi-fi besøk hos @ou812rh 😀
    Det gleder meg at du syns det @Sevald , setter pris på det. Til saken hører at jeg vært heldig med å treffe fine folk rundt om, da er det givende og inspirerende å skrive om opplevelsene. Jeg er takknemlig for det 🙏.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Veldig fin og som vanlig omfattende tilbakemelding om ditt besøk hos R😄

Så hyggelig med dine inntrykk/betrakninger om så mye mer enn bare hifi pryler, lyd og musikken!!

Både hjem/rom og atmosfæren i et rom hvor anlegget står synes jeg er en viktig del av totalpakken😉🤗
    Stikkord -> trivsel👍🏼…….skaper entusiasme for både ører, øyne og gane😊😄

gismo

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.170
    Sted
    Makrokosmos
    Veldig fin og som vanlig omfattende tilbakemelding om ditt besøk hos R😄
    Så hyggelig med dine inntrykk/betrakninger om så mye mer enn bare hifi pryler, lyd og musikken!!
    Både hjem/rom og atmosfæren i et rom hvor anlegget står synes jeg er en viktig del av totalpakken😉🤗
    Stikkord -> trivsel👍🏼…….skaper entusiasme for både ører, øyne og gane😊😄
    gismo
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding @gismo !
    Tar med meg det videre, i tillegg til trivselopplevelsen i Gismodromen 😊.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn