Z
Zomby_Woof
Gjest
Selv om du velger de korteste lengdene, og sikkert får generøs personalrabatt, så blir det vel drøyt kostbart likevel?Jeg vurderer 2m utgaven, den er jo en del billigere.
Selv om du velger de korteste lengdene, og sikkert får generøs personalrabatt, så blir det vel drøyt kostbart likevel?Jeg vurderer 2m utgaven, den er jo en del billigere.
Jeg bruker "nissen". Ikke vondt ment det heller. Eller kanskje bittelitt.Dette er omtrent som når 'subjektivisten' (ikke vondt ment, men hvilket annet ord skal man bruke?) føler seg fram i tussmørket
Kommer jo an på hva din egen referanse er mht lyd, men ut ifra bildet av ditt system ser ikke dette veldig lovende ut. Da snakker jeg ikke om de enkelte komponenter. Men liker du ping pong lyd og ekko fungerer dette sikkert fint.Hva snakker du om? Andsnes gjør jo ikke annet enn å bekrefte det jeg sier. Selv om etterklang der er langt lengre enn hos meg. Å få bukt med de tidlige refleksjonene krever ikke så uendelig lang avstand fra vegg og med nesten en meter klarer jeg meg bra. Selv om ting sikkert kunne vært enda bedre. Grovt murte vegger tror jeg hadde fungert knallbra, men får ikke prøvd.En av de, om ikke den beste, er her oppe i nord og jeg kan garantere at det ikke er kalde og flate vegger som gjelder.. Så, feel free til å les deg litt opp før du angriper en samlet verden. Go ahead, make your day underveis kanskje?Hvis du ser YouTube- innslag om de nyeste og største konserthallene i verden, består de stort sett av harde flater, bortsett fra evt seteradene. Sjekk det innslaget om operaen i Sydney, hvor de har hengt reflektorer ned fra taket. Har ennå ikke sett at en Lydånse her inne har sagt dette kan umulig låte bra pga usymmetrisk høyttalerplassering, så go ahead.....make my day......punk........
https://www.nrk.no/nordland/imponer...r-kan-du-spille-ut-hele-registeret-1.12042159
Der er vi over på noe helt annet, ja. Og med det lar jeg meg trekke enda lenger ut, på enda tynnere is, inn i meningens farlige landskap, eller ut i drukningsdøden, eller hvor det nå ender.Jeg er litt ubekvem med at Zomby bringer mening utover "Odin - idioti eller ikke" inn i tråden, men biter på allikevel. Er musikk innspilt i studio eller live (gjerne fra det som kommer inn på pulten og ikke fra kondiser i lokalet) produsert og mikset med tanke på at resultatet sjelden vil lyttes til gjennom transparente hodetelefoner?
Har du lest artikkelen? Andsnes berømmer etterklangen. Og klager samtidig over de kulturhusene som har for tørr akustikk. Det er vel dem som er designet av NTNU- folk antar jeg. Og så står det noe om dempeplater som kan innstilles ETTER BEHOV.Jo, det kan jeg godt fortelle. Dette er helt nytt og kostet ca 1,5 milliard, smak på det og gjenta at du har bedre forutsetninger for bra lyd.Hva snakker du om? Andsnes gjør jo ikke annet enn å bekrefte det jeg sier. Selv om etterklang der er langt lengre enn hos meg. Å få bukt med de tidlige refleksjonene krever ikke så uendelig lang avstand fra vegg og med nesten en meter klarer jeg meg bra. Selv om ting sikkert kunne vært enda bedre. Grovt murte vegger tror jeg hadde fungert knallbra, men får ikke prøvd.En av de, om ikke den beste, er her oppe i nord og jeg kan garantere at det ikke er kalde og flate vegger som gjelder.. Så, feel free til å les deg litt opp før du angriper en samlet verden. Go ahead, make your day underveis kanskje?Hvis du ser YouTube- innslag om de nyeste og største konserthallene i verden, består de stort sett av harde flater, bortsett fra evt seteradene. Sjekk det innslaget om operaen i Sydney, hvor de har hengt reflektorer ned fra taket. Har ennå ikke sett at en Lydånse her inne har sagt dette kan umulig låte bra pga usymmetrisk høyttalerplassering, så go ahead.....make my day......punk........
https://www.nrk.no/nordland/imponer...r-kan-du-spille-ut-hele-registeret-1.12042159
Absolutt, men disse dingsene har emulering av diverse forsterkere, kabinetter og mikrofoner med ulik plassering foran kabinettet i tillegg til effektloopen, nettopp for å kunne simulere hele den kjeden. Det blir kanskje ikke perfekt, men når jeg fusker på gitar selv synes jeg det er litt morsomt å kunne velge mellom dusinvis av kombinasjoner, inkludert mic og plassering av denne. Jeg plugger Pod'en rett inn i en ledig inngang på DEQX og har verdens backline i ryggen. Det låter ganske riktig for mine ører, sammenlignet med opptak av tilsvarende kombinasjoner (bortsett fra at artisten på innspillingen kan spille).Brukes vel fortsatt svært mye mic-foran-gitarforsterker, da mange gitarister oppfatter forsterkersounden som en del av instrumentet....
Egentlig poenget mitt, men presist og kortfattet.Absolutt, men disse dingsene har emulering av diverse forsterkere, kabinetter og mikrofoner med ulik plassering foran kabinettet i tillegg til effektloopen, nettopp for å kunne simulere hele den kjeden. Det blir kanskje ikke perfekt, men når jeg fusker på gitar selv synes jeg det er litt morsomt å kunne velge mellom dusinvis av kombinasjoner, inkludert mic og plassering av denne. Jeg plugger Pod'en rett inn i en ledig inngang på DEQX og har verdens backline i ryggen. Det låter ganske riktig for mine ører, sammenlignet med opptak av tilsvarende kombinasjoner (bortsett fra at artisten på innspillingen kan spille).Brukes vel fortsatt svært mye mic-foran-gitarforsterker, da mange gitarister oppfatter forsterkersounden som en del av instrumentet....
Bygget har sikkert sprengt budsjettet allerede og du kan jo sikkert forstå at de ikke kan legge 68 mil med påkostede kabler selv om Bjørn Eidsvåg skulle holde en konsert der fra tid til annen? Ellers ligger det forøvrig et klipp på NRK.no hvor du ser Andsnes privat bruker samme kabler som meg. Var det ikke du som for litt siden argumenterte med at etterklang ville skjule kabelforskjeller? De fremste musikerne i verden har tydeligvis ikke problem med etterklang da. De ser ut til å foretrekke det.Jeg leser at konserthuset Stormen har innebygget 68 mil med audio- og videokabling. Vi løfter snart ikke øyelokket over hifikabling til f eks 2200 kr meteren. Selv til den prisen ville internkablingen alene tatt hele byggebudsjettet. Det var nok ikke mye Nordost som ble brukt, nei. Jeg har dessverre ikke fått besøkt huset selv, men leser også at artister og publikum valfarter dit fra inn- og utland på grunn av lydkvaliteten. Kanskje folk som holder på med lyd og musikk i den virkelige verden har litt andre teorier om hva som skal til for god lyd enn "bruk dyrere kabler"?
Som Asbjørn har påpekt må du skille mellom produksjon og reproduksjon. Det er IKKE det samme, og skal ikke ha samme rammer når du bygger rommet.Har du lest artikkelen? Andsnes berømmer etterklangen. Og klager samtidig over de kulturhusene som har for tørr akustikk. Det er vel dem som er designet av NTNU- folk antar jeg. Og så står det noe om dempeplater som kan innstilles ETTER BEHOV.
Jeg antar disse platene ikke akkurat står i maksposisjon når Andsnes spiller.
Denne siste setningen din...moderne høyttalere er faktisk laget for å bli plassert i vanlige rom med en viss etterklang og vil fungere best da. Og denne etterklangen vil ikke skjule noenting. Det er ingen seriøse lydfolk som hevder noe annet, etter det jeg har sett. Etterklang på etterklang fungerer greit, tro det om du vil eller ikke. Selv i mitt rom vil et tørt opptak høres tørt ut som bare det.Som Asbjørn har påpekt må du skille mellom produksjon og reproduksjon. Det er IKKE det samme, og skal ikke ha samme rammer når du bygger rommet.Har du lest artikkelen? Andsnes berømmer etterklangen. Og klager samtidig over de kulturhusene som har for tørr akustikk. Det er vel dem som er designet av NTNU- folk antar jeg. Og så står det noe om dempeplater som kan innstilles ETTER BEHOV.
Det er helt sant at veldig mange saler har for lite etterklang. Du klarer vel å tenke deg til hvorfor det er slik? Det er et veldig enkelt svar på dette.
Mange nye saler og studioer har variabel akustikk. Dette er ikke noe nytt. Olavshallen har dette. Ofte gjøres det med høyderegulering på lysbjelker i taket (volumjustering). Noen har også vendbare absorbenter og flyttbare reflektorer.
Edit: Etterklang i REproduksjonlokale skjuler kabelforskjeller ja. Mange andre forskjeller også. Til og med forskjell i etterklang.
Da er du dårlig informert. Dette er dokumenter opp og i mente. Etterklang på etterklang er et stort problem i f.eks telefon og videokonferanse.Og denne etterklangen vil ikke skjule noenting. Det er ingen seriøse lydfolk som hevder noe annet, etter det jeg har sett. Etterklang på etterklang fungerer greit, tro det om du vil eller ikke. Selv i mitt rom vil et tørt opptak høres tørt ut som bare det.
Studiomonitorer er laget for å settes inn i et miljø med en viss etterklang og visse plasseringer i forhold til lytter. Når det kommer til hifi-høyttalere finnes ikke dette. Noen produsenter følger noen tommelfingerregler, men det gjelder langt fra flesteparten.moderne høyttalere er faktisk laget for å bli plassert i vanlige rom med en viss etterklang og vil fungere best da.
Bare vær obs på at det står en god del halvsannheter i den boken.For de som ønsker å lære noe om akustikk, så kan jeg anbefale denne boken. Jeg har 4th edition selv og har hatt mye nytte av den. Der er feks et veldig interessant kapittel om hørselen. Et «must read», i mine øyne/ører
Vis vedlegget 465323
Et tørt opptak vil selvfølgelig høres tørt ut hos deg også, men romklangen din vil mudre til lyden og maskere detaljer, spesielt detaljer i romklang. Denslags akustiske problemer kan man ikke høyttalerkonstruere seg vekk fra. Etterklang på etterklang fungerer greit på Kari Bremnes, trioer og kvartetter og visesangere. Det fungerer ikke så greit på musikk som er vanskelig å gjengi.Denne siste setningen din...moderne høyttalere er faktisk laget for å bli plassert i vanlige rom med en viss etterklang og vil fungere best da. Og denne etterklangen vil ikke skjule noenting. Det er ingen seriøse lydfolk som hevder noe annet, etter det jeg har sett. Etterklang på etterklang fungerer greit, tro det om du vil eller ikke. Selv i mitt rom vil et tørt opptak høres tørt ut som bare det.Som Asbjørn har påpekt må du skille mellom produksjon og reproduksjon. Det er IKKE det samme, og skal ikke ha samme rammer når du bygger rommet.Har du lest artikkelen? Andsnes berømmer etterklangen. Og klager samtidig over de kulturhusene som har for tørr akustikk. Det er vel dem som er designet av NTNU- folk antar jeg. Og så står det noe om dempeplater som kan innstilles ETTER BEHOV.
Det er helt sant at veldig mange saler har for lite etterklang. Du klarer vel å tenke deg til hvorfor det er slik? Det er et veldig enkelt svar på dette.
Mange nye saler og studioer har variabel akustikk. Dette er ikke noe nytt. Olavshallen har dette. Ofte gjøres det med høyderegulering på lysbjelker i taket (volumjustering). Noen har også vendbare absorbenter og flyttbare reflektorer.
Edit: Etterklang i REproduksjonlokale skjuler kabelforskjeller ja. Mange andre forskjeller også. Til og med forskjell i etterklang.
Romklang tilfredsstiller så mange.Etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang.
Jeg mener Jan Erik Kongshaug ble sitert på at audiofile var de letteste av alle å tilfredsstille, bare å legge på litt ekstra romklang,
Jeg leser at konserthuset Stormen har innebygget 68 mil med audio- og videokabling. Vi løfter snart ikke øyelokket over hifikabling til f eks 2200 kr meteren. Selv til den prisen ville internkablingen alene tatt hele byggebudsjettet. Det var nok ikke mye Nordost som ble brukt, nei. Jeg har dessverre ikke fått besøkt huset selv, men leser også at artister og publikum valfarter dit fra inn- og utland på grunn av lydkvaliteten. Kanskje folk som holder på med lyd og musikk i den virkelige verden har litt andre teorier om hva som skal til for god lyd enn "bruk dyrere kabler"?
Det er muiig. Hans opptaksteknikk er å sikre seg lyden så tørr som overhodet mulig, vha nær-mikrofon på kilden og ofte med separerte musikere slik at de blir adskilte i miks. Han legger så på klangbidrag i sluttproduksjonen for å skape romopplevelse rundt musikken.Etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang.
Jeg mener Jan Erik Kongshaug ble sitert på at audiofile var de letteste av alle å tilfredsstille, bare å legge på litt ekstra romklang,
Folk med jævlig mye penger og lite vett har sannsynligvis arvet rikdommen. Skal du skaffe rikdommen på egenhånd og på lovlig vis må du nok ha en del vett.Når vi nå var så vidt inne på "hyperinstrumenter" så må jeg trekke frem det i sannhet fantastiske "hyper(sonal) piano"-prosjektet til Morten Qvenild. THE HYPER(SONAL) PIANO ARTISTIC RESEARCH PROJECT — Morten Qvenild
Men vi bør kanskje komme oss på topic igjen, det om kabling for folk med jævlig mye mer penger enn vett.
Når man først beveger seg inn i samfunnsøkonomiens verden, så er det sjelden at milliarderer må bruke penger på signalprodukter for å vise sin egen verdi, da den som oftest er hevet over en hver tvil. De som bruker penger på signalprodukter er oftest de som har en formue eller inntekt som er under nivået de selv skulle ønske at de var på.Arvinger med mye penger og lite vett omsvermes av lurendreiere som fluer på en kuruke. Det er en grunn til at familier ofte går fra fattigdom til rikdom og tilbake til fattigdom på tre generasjoner. Det blir gjerne litt pinlig på slutten, når man absolutt må holde seg med prangende statussymboler for å demonstrere forventet levestandard. Odin-kabler passer rett inn i det bildet, ja.
Det er nok relativt få rike som betaler hva som helst for tullball bare fordi de har råd. Noen er det nok, og det er de uten vett.Folk med jævlig mye penger og lite vett har sannsynligvis arvet rikdommen. Skal du skaffe rikdommen på egenhånd og på lovlig vis må du nok ha en del vett.Når vi nå var så vidt inne på "hyperinstrumenter" så må jeg trekke frem det i sannhet fantastiske "hyper(sonal) piano"-prosjektet til Morten Qvenild. THE HYPER(SONAL) PIANO ARTISTIC RESEARCH PROJECT — Morten Qvenild
Men vi bør kanskje komme oss på topic igjen, det om kabling for folk med jævlig mye mer penger enn vett.
Hvis man har så mye penger at 100 000 kr har omtrent samme verdi som 100 kr for oss andre, så er sikkert 3 meter med Odin et helt greit kjøp. Jeg hadde vel også kjøpt Odin for 500 kr.
1: Om målet er Hi-Fi så er det ikke subjektivt. Hva en person eventuelt måtte foretrekke på personlig plan er subjektivt.1: Reproduksjon er jo også i den stor grad subjektivt, noe annet er jo en seiglivet myte.
2: Hvilken akustikk er den mest korrekte?
3: Hvilken helling på targetkurven er den mest korrekte?
4: Hvilken spredningkarakterestikk er den mest korrekte?
5: Å legge til et rom i tillegg til rommet i opptaket betyr ikke nødvendigvis all verden for "nøytraliteten" eller objektiviteten selv om opplevelsen endres.
Har du et tall også på hvor stor statistisk sjanse det er for at en kabeltroende havner på fattigkassa?Arvinger med mye penger og lite vett omsvermes av lurendreiere som fluer på en kuruke. Det er en grunn til at familier ofte går fra fattigdom til rikdom og tilbake til fattigdom på tre generasjoner. Det blir gjerne litt pinlig på slutten, når man absolutt må holde seg med prangende statussymboler for å demonstrere forventet levestandard. Odin-kabler passer rett inn i det bildet, ja.
1: På et makronivå så er jeg enig, men på mikronivå så blir siste finish alltid subjektivt. Den 100% objektive Hi-Fi en eksisterer ikke i min verden.1: Om målet er Hi-Fi så er det ikke subjektivt. Hva en person eventuelt måtte foretrekke på personlig plan er subjektivt.1: Reproduksjon er jo også i den stor grad subjektivt, noe annet er jo en seiglivet myte.
2: Hvilken akustikk er den mest korrekte?
3: Hvilken helling på targetkurven er den mest korrekte?
4: Hvilken spredningkarakterestikk er den mest korrekte?
5: Å legge til et rom i tillegg til rommet i opptaket betyr ikke nødvendigvis all verden for "nøytraliteten" eller objektiviteten selv om opplevelsen endres.
2: Som det er blitt påpekt, så er det generelt gjort antakelser om etterklangen i "normale" bruksrom. Avvikene er store, for ikke å snakke om hodetelefoner/plugger.
3: Hvilken helling? Innspilling eller avspilling? Du ønsker iallefall ikke å ha hellende kurve begge steder.
4: Dette er mer et spørsmål om avspillingsmiljøet. Tommelfingerregelen er at førsterefleketert lyd skal ha noenlunde samme frekvenskurve som direktelyden. Da må spredningen være deretter.
5: Å legge til rom i rom for etterklang endrer så absolutt nøytraliteten. Detter er en så stor selvfølge at jeg er overrasket over at det diskuteres. Tenk deg at du spiller inn noe i en stor kirke eller betonghall, for så å spille det av over høyttalere i samme lokale. Enorm forskjell i forhold til å spille det av i et tørt rom. Det var innspillingslokalet plus avspillingslokalet hos sluttbruker, og ikke innspilling plus masteringlokalet det var snakk om. Klangen i masteringlokalet skal normalt være tatt hensyn til i studio.
Dette var ynkelige greier....Arvinger med mye penger og lite vett omsvermes av lurendreiere som fluer på en kuruke. Det er en grunn til at familier ofte går fra fattigdom til rikdom og tilbake til fattigdom på tre generasjoner. Det blir gjerne litt pinlig på slutten, når man absolutt må holde seg med prangende statussymboler for å demonstrere forventet levestandard. Odin-kabler passer rett inn i det bildet, ja.
Nå tror jeg det er naturlig å lese det som 'mer enn man ellers ville gjort'.Det er muiig. Hans opptaksteknikk er å sikre seg lyden så tørr som overhodet mulig, vha nær-mikrofon på kilden og ofte med separerte musikere slik at de blir adskilte i miks. Han legger så på klangbidrag i sluttproduksjonen for å skape romopplevelse rundt musikken.Etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang på etterklang.
5: Å legge til rom i rom for etterklang endrer så absolutt nøytraliteten. Dette er en så stor selvfølge at jeg er overrasket over at det diskuteres. Tenk deg at du spiller inn noe i en stor kirke eller betonghall, for så å spille det av over høyttalere i samme lokale. Enorm forskjell i forhold til å spille det av i et tørt rom. Det var innspillingslokalet plus avspillingslokalet hos sluttbruker, og ikke innspilling plus masteringlokalet det var snakk om. Klangen i masteringlokalet skal normalt være tatt hensyn til i studio.
Om man f.eks. gjør konsertopptak av et kor i en fjellhule med enormt mye naturlig klang, og så seinere rigger opp et anlegg og spiller av dette opptaket i den samme fjellhulen, vil det jo da bli klang på klang, og stor fare for at det blir et sørgelig resultat.5: Dette kommer an på opptaket, dessuten er akustikken en konstant. Et eksempel jo å spille av et opptak i et anekoisk rom uten rompåvirkning i det hele tatt. Er det kun dette som er Hi-Fi? Når du spiller av et opptak gjort i samme rom vs et tørt rom. Hvilket av de lyder nærmest opptaket? Jeg vil si det første hvis det er snakk om kirkerom og liknende.
Hvis man spiller av et opptak gjort i et stort rom i et lite rom med mye refleksjoner så slår dette fenomenet dere hevder inn. Hvis man spiller av et opptak i det samme rommet vil opptakets refleksjoner mange ganger ligge høyere enn rommets og dermed maskere rommets egenlyd hvis høyttalerene ligger lavere i volum enn den akustiske kilden gjorde på opptaket. Samtidig vil ikke et tørt lite rom være i nærheten av lydfeltet til et stort rom. Dette lydfeltet er veldig viktig for opplevelsen og lydfeltet vil man få man også få med om man spiller det av i samme rommet. Dette gjelder ikke uannsett, men mange ganger hvis avstanden til mikrofoner ikke er for langt unna kilden og man ikke sitter for langt unna høyttalerene når man spiller av.5: Å legge til rom i rom for etterklang endrer så absolutt nøytraliteten. Dette er en så stor selvfølge at jeg er overrasket over at det diskuteres. Tenk deg at du spiller inn noe i en stor kirke eller betonghall, for så å spille det av over høyttalere i samme lokale. Enorm forskjell i forhold til å spille det av i et tørt rom. Det var innspillingslokalet plus avspillingslokalet hos sluttbruker, og ikke innspilling plus masteringlokalet det var snakk om. Klangen i masteringlokalet skal normalt være tatt hensyn til i studio.Om man f.eks. gjør konsertopptak av et kor i en fjellhule med enormt mye naturlig klang, og så seinere rigger opp et anlegg og spiller av dette opptaket i den samme fjellhulen, vil det jo da bli klang på klang, og stor fare for at det blir et sørgelig resultat.5: Dette kommer an på opptaket, dessuten er akustikken en konstant. Et eksempel jo å spille av et opptak i et anekoisk rom uten rompåvirkning i det hele tatt. Er det kun dette som er Hi-Fi? Når du spiller av et opptak gjort i samme rom vs et tørt rom. Hvilket av de lyder nærmest opptaket? Jeg vil si det første hvis det er snakk om kirkerom og liknende.
Den naturlige klangen i fjellhulen kan være 'magisk' under konserten, men konsertopptaket avspilt via et anlegg i fjellhulen kan jeg vanskelig se (høre) for meg kan bli noe særlig bra. Den 'magiske' klangen ligger jo allerede på opptaket, og da vil det vel bli gjengitt svært bra på et godt anlegg i et rom med veldig tørr akustikk.
Jeg synes også at dette er en så stor selvfølge at jeg er overrasket over at det diskuteres.