Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.161
    Antall liker
    11.636
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    AHA! Det er forklaringen! Når hastigheten varierer, hoper tonene seg opp i høyttaleren... ikke rart det låter grøt!!!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    ^ Om man tar inn over seg hva en slik årsaksforklaring egentlig sier, altså at det er apparatenes (og til dels kablenes) elektriske egenskaper som fører til eventuelle hørbare forskjeller mellom kabler, faller en del av eksistensgrunnlaget for 'eksotiske' kabler bort. Da er det ikke lenger materialrenhet, skinn-effekt, lederkonstruksjon osv. som vil være avgjørende for de eventuelle hørbare forskjellene; kun de elektriske egenskapene i samspill med apparatene.

    Og jeg mener også at vi ikke kan sette likhetstegn mellom hørbare forskjeller og hørbare forbedringer. Ofte får jeg inntrykk av at dette er tilfelle, men om dette handler om eq-effekter er det for det første et rent sjansespill og det reneste kabellotteriet (som i tillegg er fryktelig dyrt). Hvordan kan en kabeltroende være sikker på at eq-effektene går i ønsket retning når han skal velge riktig kabel for å få riktig 'kurve'? Og hva når han bytter utstyr?

    For det andre vil ikke eq-effekter tilføre signalet noe mer, men bare justere ulike frekvensområder. Mye av eksistensgrunnlaget for 'eksotiske' kabler ligger i at de angivelig er mer transparente og dermed påstås å slippe gjennom mer av signalet. Da handler det i så fall ikke om eq-effekter lenger, men som regel når jeg tar opp dette får jeg det velkjente svaret om at "det er ikke alt vi vet".
    Mye bra her, IvarT.
    For å unngå en utilsiktet retning av lydendringen (dvs. lydforverring) må nok kablene prøves først i eget anlegg.
    Ikke alltid lett å få til, men er nok påkrevd for et optimalt resultat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er kablene bedre fordi vekselstrømmen går raskere med noen prosenter? Spennende. Hva om høyttaleren ikke klarer å ta unna denne økte hastigheten? Har man tenkt på det i iveren etter mer fart? Har noen hørt hva som skjer med musikk når du speeder den opp? Noen syns kanskje det er bedre å være tight, men jeg er jammen usikker på det, ja.
    Og i så fall: Har noen tenkt på omtrent hvor stor fasedreining og gruppeforsinkelse det er i en høyttaler, eksempelvis en middelstor treveis bassreflekshøyttaler med passivt fjerdeordens L-R delefilter? Det kan være instruktivt å sammenligne hva kablingen gjør "i tidsdomenet" med hva høyttaleren gjør. Gjerne også sammenligne med hvor stor endringen i høyttalerenden blir hvis temperaturen i rommet endrer seg med f eks en grad Celsius. Forskjellene fra kablingen drukner fullstendig i den "gigantiske" endringen det fører til. Hvorfor ser vi ikke at noen subjektivister forklarer i stor detalj viktigheten av å lytte ved 19,7 grader C versus hvor grøtete lyden blir ved 22,1 grader?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    Er kablene bedre fordi vekselstrømmen går raskere med noen prosenter? Spennende. Hva om høyttaleren ikke klarer å ta unna denne økte hastigheten? Har man tenkt på det i iveren etter mer fart? Har noen hørt hva som skjer med musikk når du speeder den opp? Noen syns kanskje det er bedre å være tight, men jeg er jammen usikker på det, ja.
    Og i så fall: Har noen tenkt på omtrent hvor stor fasedreining og gruppeforsinkelse det er i en høyttaler, eksempelvis en middelstor treveis bassreflekshøyttaler med passivt fjerdeordens L-R delefilter? Det kan være instruktivt å sammenligne hva kablingen gjør "i tidsdomenet" med hva høyttaleren gjør. Gjerne også sammenligne med hvor stor endringen i høyttalerenden blir hvis temperaturen i rommet endrer seg med f eks en grad Celsius. Forskjellene fra kablingen drukner fullstendig i den "gigantiske" endringen det fører til. Hvorfor ser vi ikke at noen subjektivister forklarer i stor detalj viktigheten av å lytte ved 19,7 grader C versus hvor grøtete lyden blir ved 22,1 grader?
    Hvorfor ikke bare lytte? Hadde du fokusert like mye på det som å (bort)forklare hvorfor det ikke er forskjell på kabler ville du selv ha oppdaget fenomenet; Det er forskjell.

    Jeg spurte deg Asbjørn en gang om hvordan mine produkter fra CH Precision og Absolare er "feilkonstruerte" fordi jeg hører forskjell på kabler. Kan du utdype dine påstander? Du påstod jo at elektronikken må ha mangler siden man hører forskjell.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.024
    Hvorfor ser vi ikke at noen subjektivister forklarer i stor detalj viktigheten av å lytte ved 19,7 grader C versus hvor grøtete lyden blir ved 22,1 grader?
    fordi 19c gir kald lyd :p
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    Lars Ulrich er egentlig verdens beste trommis, han bruker bare feil kabler til PAen.
    Hvis han er så dårlig som alle hevder har han klart seg ganske greit, da. :)
    Ulrich er en hardslående trommis, men hvis du har hørt Metallica live så merker du at han ikke akkurat er noen levende metronom. Når det kommer til timing er han ganske off.

    På studioinnspillinger kan sånt enkelt fikses. Jeg har selv vært med og lekt med å flytte trommeslag etter klikk i Pro-Tools, og hvis man jobber nok med det kan man få hvilken som helst trommis til å høres ut som en maskin. Men om man gjør det alt for perfekt så høres det kunstig ut. En trommis skal være litt off, det er sånt som gjør at man hører at musikken er spilt av mennesker. Men kanskje ikke så off som Ulrich, da blir det sloppy.

    Det som er litt morsomt er at selv om Ulrich er en ganske sloppy trommis, så er James Hetfield en helt vanvittig tight rytmegitarist. Så det høres ikke så gæli ut uansett, live altså. At Hetfield kan spille så tight som han gjør og samtidig synge er en bragd.

    En annen ting som er litt morsomt er at når man flytter trommeslag i Pro-Tools så det høres så presist ut som en maskin, så flytter man ting i størrelsesorden millisekunder. Mens forsinkelsen i en kabel er nanosekunder. Og et nanosekund er en milliontedel av et millisekund. Lyd beveger seg forøvrig 0.00034 millimeter på et nanosekund, så om du kan høre tidsavvik i denne størrelsesordenen så hører du ikke jorden til, da heter faren din antageligvis Jor-El. Men du kan jo alltids prøve å flytte høyttaleren 0.00034 millimeter og se om du hører forskjell.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    Jeg mistenker forøvrig at Kule-Trygve egentlig heter Kal-El.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Lars Ulrich er egentlig verdens beste trommis, han bruker bare feil kabler til PAen.
    Hvis han er så dårlig som alle hevder har han klart seg ganske greit, da. :)
    Ulrich er en hardslående trommis, men hvis du har hørt Metallica live så merker du at han ikke akkurat er noen levende metronom. Når det kommer til timing er han ganske off.

    På studioinnspillinger kan sånt enkelt fikses. Jeg har selv vært med og lekt med å flytte trommeslag etter klikk i Pro-Tools, og hvis man jobber nok med det kan man få hvilken som helst trommis til å høres ut som en maskin. Men om man gjør det alt for perfekt så høres det kunstig ut. En trommis skal være litt off, det er sånt som gjør at man hører at musikken er spilt av mennesker. Men kanskje ikke så off som Ulrich, da blir det sloppy.

    Det som er litt morsomt er at selv om Ulrich er en ganske sloppy trommis, så er James Hetfield en helt vanvittig tight rytmegitarist. Så det høres ikke så gæli ut uansett, live altså. At Hetfield kan spille så tight som han gjør og samtidig synge er en bragd.

    En annen ting som er litt morsomt er at når man flytter trommeslag i Pro-Tools så det høres så presist ut som en maskin, så flytter man ting i størrelsesorden millisekunder. Mens forsinkelsen i en kabel er nanosekunder. Og et nanosekund er en milliontedel av et millisekund. Lyd beveger seg forøvrig 0.00034 millimeter på et nanosekund, så om du kan høre tidsavvik i denne størrelsesordenen så hører du ikke jorden til, da heter faren din antageligvis Jor-El. Men du kan jo alltids prøve å flytte høyttaleren 0.00034 millimeter og se om du hører forskjell.
    Har hørt Metallica live flere ganger, første gangen var 1988 i Skedsmohallen. Må si at jeg var såpass oppslukt av den musikalske helheten og hvor vannvittig fett det var til å bite meg særlig merke i om Ulrich holdt takten eller ikke. Og senere har jeg stort sett bare sett dem steder som Spektrum og Valle Hovin hvor lyden uansett var helt ræva p.g.a. henholdsvis akustikk og vindforhold, så trommingen gjorde ikke så mye utslag der heller.

    Ellers er jeg helt enig i dine betrakninger om Hetfield (i mine ører en av verdens beste), for min del er det hovedsaklig rytmegitaren og vokalen hans som er selve essensen av Metallica, og trommingen til Ulrich kommer egentlig litt i bakgrunnen. Er bare litt lei av at alle slammer ham hele tiden, han låter jo helt greit på platene. :)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    dette korrelerer vel
    Vis vedlegget 466850

    Du må være mer overbevisende. Aril sa aldri "vel".
    Jeg er ikke noen materialfysikkprofessor, må jeg være det?
    Jeg antyder bare at Nordost muligens kan ha dekning for at dette med propagasjonshastighet gjennom kabel kan ha en sammenheng med signalets "overførbarhet".
    Men vet du hva? Siden du nå tar opp spørsmål om hvem som er overbvisende og troverdig...Siden det er fredag, så skal jeg være litt slem.

    Jeg utfordrer helten din, og den som alle papegøyene her repeterer i kor, nemlig Asbjørn, til å svare på hvem som har mest "rytmisk driv" av en dyktig jazzpianist som sitter alene og spiller, og en helt tilfeldig unge som settes bak et trommesett for første gang. Og begrunne svaret. (Han har også i en tidligere tråd sagt noe om at "rytmisk driv" ligger og gjemmer seg rundt en viss frekvens, nemlig.) Tips: Det hjelper ikke å koble en sånn derre equalizer til verken guttungen eller pianisten.
    Jeg skal være så generøs og la for eksempel deg, Valentino, eller noen andre her, steppe inn og svare for ham dersom det ikke kommer noe svar.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.874
    Antall liker
    16.168
    Torget vurderinger
    2
    ^Ikke stråmann, men sambamann?

    Kule Trygve, mens du venter på svar fra Asbjørn eller andre på din sambamann, skal du få noe å fundere over. (Kikk gjerne på hva I_L skrev om hastighet i kabler og hva det måtte ha å si for lyttekvaliteten, i brøkdel av en millimeter.)

    1. Hvordan går signalet gjennom kabelen til høyttalerne?
    2. Hvor fort beveger de enkelte elektronene seg gjennom kabelen?
    3. Har enkeltelektronenes bevegelse noe å si for signalformidlingen?

    4. Her kommer nøkkelspørsmålet. Hva er likheten mellom en veivstang på et lokomotiv og en høyttalerkabel?

    5. Når den likheten har gått opp for deg gjenstår avrundingsspørsmålet. Betyr propagasjonshastigheten noe da?

    Skjermbilde 2017-11-17 kl. 14.59.09.jpg
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Lars Ulrich er egentlig verdens beste trommis, han bruker bare feil kabler til PAen.
    Hvis han er så dårlig som alle hevder har han klart seg ganske greit, da. :)
    Ulrich er en hardslående trommis, men hvis du har hørt Metallica live så merker du at han ikke akkurat er noen levende metronom. Når det kommer til timing er han ganske off.

    På studioinnspillinger kan sånt enkelt fikses. Jeg har selv vært med og lekt med å flytte trommeslag etter klikk i Pro-Tools, og hvis man jobber nok med det kan man få hvilken som helst trommis til å høres ut som en maskin. Men om man gjør det alt for perfekt så høres det kunstig ut. En trommis skal være litt off, det er sånt som gjør at man hører at musikken er spilt av mennesker. Men kanskje ikke så off som Ulrich, da blir det sloppy.

    Det som er litt morsomt er at selv om Ulrich er en ganske sloppy trommis, så er James Hetfield en helt vanvittig tight rytmegitarist. Så det høres ikke så gæli ut uansett, live altså. At Hetfield kan spille så tight som han gjør og samtidig synge er en bragd.

    En annen ting som er litt morsomt er at når man flytter trommeslag i Pro-Tools så det høres så presist ut som en maskin, så flytter man ting i størrelsesorden millisekunder. Mens forsinkelsen i en kabel er nanosekunder. Og et nanosekund er en milliontedel av et millisekund. Lyd beveger seg forøvrig 0.00034 millimeter på et nanosekund, så om du kan høre tidsavvik i denne størrelsesordenen så hører du ikke jorden til, da heter faren din antageligvis Jor-El. Men du kan jo alltids prøve å flytte høyttaleren 0.00034 millimeter og se om du hører forskjell.
    Har hørt Metallica live flere ganger, første gangen var 1988 i Skedsmohallen. Må si at jeg var såpass oppslukt av den musikalske helheten og hvor vannvittig fett det var til å bite meg særlig merke i om Ulrich holdt takten eller ikke. Og senere har jeg stort sett bare sett dem steder som Spektrum og Valle Hovin hvor lyden uansett var helt ræva p.g.a. henholdsvis akustikk og vindforhold, så trommingen gjorde ikke så mye utslag der heller.

    Ellers er jeg helt enig i dine betrakninger om Hetfield (i mine ører en av verdens beste), for min del er det hovedsaklig rytmegitaren og vokalen hans som er selve essensen av Metallica, og trommingen til Ulrich kommer egentlig litt i bakgrunnen. Er bare litt lei av at alle slammer ham hele tiden, han låter jo helt greit på platene. :)
    På Black Album tok de opp til 40 takes per låt på tape, som de klippet og limte sammen i etterkant. Hvem som helst kan høres tight ut da. Ulrich er antakelig vis dårligste trommisen til å spille i et så stort og kjent band. Men jeg mistenker om noen andre har sittet i trommestolen så hadde de ikke nådd den kommersielle suksessen de har i dag. Det var mange bra metal-band på den amerikanske vestkysten tidlig på 80-tallet, og Ulrich var antakelig vis sterkt medvirkende til at de ble mer synlige enn for eksempel Diamond Head.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke bare lytte? Hadde du fokusert like mye på det som å (bort)forklare hvorfor det ikke er forskjell på kabler ville du selv ha oppdaget fenomenet; Det er forskjell.
    Det var der jeg startet. "Alle" mente dyre kabler var så viktige for resultatet, men når jeg lyttet hørte jeg ikke et spøtt forskjell. Selv ikke om jeg fint kunne høre forskjell på ulike mastringer av samme innspilling, forskjell på CD-spiller og streamer, forskjell mellom effektforsterkere, til og med forskjell med og uten forskjellige underlag under CD-spilleren og forsterkerne. Alt det var anlegget "avslørende" nok til at jeg kunne høre, men disse oppskrytte kabelforskjellene glimret med sitt fravær med mindre jeg virkelig gikk inn for å lage kabler som var så katastrofalt dårlige at de såvidt begynte å degradere lydkvaliteten littegranne. Så ja, jeg kan også høre små forskjeller mellom kabler under helt spesielle forhold, men spesielt viktig er det jo ikke. Kunne denne keiseren muligens være litt tynnkledd?

    Jeg spurte deg Asbjørn en gang om hvordan mine produkter fra CH Precision og Absolare er "feilkonstruerte" fordi jeg hører forskjell på kabler. Kan du utdype dine påstander? Du påstod jo at elektronikken må ha mangler siden man hører forskjell.
    Jeg kjenner ikke de komponentene og har ikke tid til å fremskaffe kretsdiagrammer for å sette meg detaljert inn i hvordan de apparatene fungerer. Men generelt vil hørbare kabelforskjeller oppstå hvis utgangsimpedansene er høye, inngangsimpedansene lave, apparatene har ubalansert signaloverføring og mye jordstøy, og/eller utgangstrinnene er så marginalt stabile at forvrengningsnivået og -spektrumet endrer seg hørbart med små endringer i lasten. Det kan jo skje, men på et eller annet punkt går det fra å være sjarmerende eksentrisk til å bli kandidat for EE-containeren. Dingser som "avslører forskjeller" mellom strømkabler ville jeg vært ekstremt skeptisk til.

    Litt mer omfattende sjekkliste her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.066
    Antall liker
    4.482
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvor stille klarer Hr. Kabel å sitte da?
    Flytt målemikrofon noen cm og utslagene er der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg utfordrer helten din, og den som alle papegøyene her repeterer i kor, nemlig Asbjørn, til å svare på hvem som har mest "rytmisk driv" av en dyktig jazzpianist som sitter alene og spiller, og en helt tilfeldig unge som settes bak et trommesett for første gang. Og begrunne svaret. (Han har også i en tidligere tråd sagt noe om at "rytmisk driv" ligger og gjemmer seg rundt en viss frekvens, nemlig.) Tips: Det hjelper ikke å koble en sånn derre equalizer til verken guttungen eller pianisten.
    Jeg skal være så generøs og la for eksempel deg, Valentino, eller noen andre her, steppe inn og svare for ham dersom det ikke kommer noe svar.
    Har ingen ting med det å gjøre. Poenget er at instrumentene i rytmeseksjonen, f eks trommer og bass, har et spektrum med tyngdepunkt i området fra ca 50 Hz (stortromme) og oppover til ca 150 Hz. Så er det overtoner av bassen og lyd fra andre perkusjonsinstrumenter langt oppover, men inntrykket av at rytmen "sitter" i miksen kommer i stor grad an på finjustert eq i båndet rundt 100 Hz.

    Lynkurs her:

    Se også: http://blog.sonicbids.com/the-ultimate-eq-cheat-sheet-for-every-common-instrument
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.133
    Antall liker
    22.423
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Asbjørn! Kule-Trygve sier at du er helten min! Da må det jo være sant!

    Ring45.jpg


    Her har en helt drept en slange.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    725
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nordost Leif Blue heaven høyttalerkablene mine var blitt kalde. En omsorgsrunde med å tørke støv av kablene og en runde med snake oil (antistatisk spray), så var lydbildet og rytmeseksjonen og entusiasmen plutselig som den skal. Dermed kunne Astrid S Breathe fritt igjen. Edgynessen i nordost kabler er avhengighetsskapende, kan bli litt for edgy i enkelte oppsett. :rolleyes:
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Bra for deg det
    Ps. Astrid S m.fl puster uanstrengt også her også med mine kabler til sånn ca 15kr/m
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.751
    Antall liker
    15.011
    Sted
    Langesund
    Satt og regnet litt på hvor "galt" egentlig ting er. Hvis mitt aktive system hadde vært satt opp med top notch fra Nordost, strøm, signal, H-kabel, hadde prisen for blitt nærmere 4 mill - altså en økning i kabelbudsjettet fra 1% til 92 %.
    Perler for svin vil vel noen kalle det, og jeg vil påstå lyden, hvis det hadde forandret seg, hadde blitt dårligere - altså perler for svin;)
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Satt og regnet litt på hvor "galt" egentlig ting er. Hvis mitt aktive system hadde vært satt opp med top notch fra Nordost, strøm, signal, H-kabel, hadde prisen for blitt nærmere 4 mill - altså en økning i kabelbudsjettet fra 1% til 92 %.
    Perler for svin vil vel noen kalle det, og jeg vil påstå lyden, hvis det hadde forandret seg, hadde blitt dårligere - altså perler for svin;)
    Jeg bruker "å se til Linn" i kabeldebatten. Linn produserer fra greit kostbare til langt over middels dyre komponenter. Linn lager og høyttalerkabler, de koster tilnærmet null og niks. En Linn K20 (som jeg har selv og brukte til Dynaudio fokus 140, før jeg gikk over til 20 XD) koster 67,- per meter. Den dyreste kabelen til Linn er K200 til rundt 330,- per meter, og en K40 (hvis du vil ha bi-wiring i en kabel), rundt 145,- per meter.

    Når de kan selge passive høyttalere til nærmere 250 000,- og like kostbar elektronikk, mens de samtidig tilbyr kabler til vekslepenger, så virker det på meg som om Linn har et sunt forhold til kabler.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Man bør vel ikke avkoble dette helt fra valgt markedsføringsstrategi og dermed skrive dette 100% på en idealistisk holdning for ivaretakelse av kundens beste?
    Vil ikke avvise at dette trekket kan selge mer Linn produkter og da er vel resultatet oppnådd?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Man bør vel ikke avkoble dette helt fra valgt markedsføringsstrategi og dermed skrive dette 100% på en idealistisk holdning for ivaretakelse av kundens beste?
    Vil ikke avvise at dette trekket kan selge mer Linn produkter og da er vel resultatet oppnådd?
    De velger altså å fremstå seriøse ved å selge fornuftig konstruerte kabler som heller ikke er overpriset. Virker å være en fremtidsrettet markedsstrategi ja.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Man bør vel ikke avkoble dette helt fra valgt markedsføringsstrategi og dermed skrive dette 100% på en idealistisk holdning for ivaretakelse av kundens beste?
    Vil ikke avvise at dette trekket kan selge mer Linn produkter og da er vel resultatet oppnådd?
    De velger altså å fremstå seriøse ved å selge fornuftig konstruerte kabler som heller ikke er overpriset. Virker å være en fremtidsrettet markedsstrategi ja.
    Det var ikke noe kritikk, så dette er flott, det.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.099
    Antall liker
    5.763
    Sted
    Holmestrand
    Noen som har tenkt over at signalhastigheten i en kabel er 60-90 % av lyshastigheten? Det tar 12-13 nanosekunder for signalet å gå fra den ene til den andre enden av en 3 m lang høyttalerkabel. Den forsinkelsen tilsvarer at høyttaleren står ca 4 mikrometer lengre unna lytteren, eller en fasedreining på 0,009 grader ved 20 kHz. Med Nordost-kabler som skryter av "85 % av lyshastigheten" blir det enda et par nanosekunder mindre. Altså: Kabeleffekter "i tidsdomenet" kan man i prinsippet bare glemme.
    Du har din mening. Vi har vår.
    Jeg vet hva resultatet vil bli, men kan ikke la være.

    Asbjørn har ikke en mening.
    Han snakker om vitenskap og fakta.
    Dette er den vitenskap og de fakta all reproduksjon av lyd er basert.
    Så den saken skulle vel egentlig langt på vei være bekreftet?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.024
    Duelund er eksempel på begge. husker Ivar Løkken (master fra ntnu tror jeg) var veldig imponert over hva han hadde komt frem til, og var redd det kom til å dø med han, og bare avfeid i ettertid.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.966
    Antall liker
    104.530
    Torget vurderinger
    23
    Built for Imbeciles...... by Cleptophiles....? Du avgjør


    2017-11-18 16_14_34-Innboks - jan@hieffdesigns.com - Outlook.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Duelund er eksempel på begge. husker Ivar Løkken (master fra ntnu tror jeg) var veldig imponert over hva han hadde komt frem til, og var redd det kom til å dø med han, og bare avfeid i ettertid.
    Siegfried Linkwitz er også litt fascinert av noen Duelund-kreasjoner: Crossovers
    The Duelund 3-way crossover could provide a useful option for building a loudspeaker.
    Ivar Løkken er forøvrig PhD i DAC'er, så hvis han sier noe om hvordan dingsene våre fungerer kan det være klokt å følge med. Fra forordet i avhandlingen:
    Finally, I would like to pay a small homage to the late audio-guru Steen Aage Duelund,
    with whom I got to discuss and learn from just before he untimely went away. Although his
    fields of expertise were only tangentially related to mine, his clairvoyance and ability to think
    outside the box, his holistic philosophical approach to the art of audio, and his great
    enthusiasm provided me with a lot of inspiration. His presence is missed.
    http://s3t.it/data/uploads/docs/dig...nalog-conversion-in-high-resolution-audio.pdf

    Dessverre ser Duelund-navnet nå mest ut til å bli (mis)brukt av linolje&mystikk-brigaden, muligens uten at man har tatt seg bryderiet med å forstå matematikken bak f eks Duelunds delefiltre og hvilke forutsetninger som må være tilstede for at det skal fungere som tenkt. Jeg mistenker at mannen ikke ville satt pris på å bli husket som et varemerke for grisedyre resistorer.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ‘Laget for kabelestetikere’ også kan fungere.
    Målet er vel å lage noe som ser ut som en million dollars og det gjør de jo.....
    Men hvorfor, annet enn for å loppe "kabelestetikere" ("kabelfetishister"?) for en million dollars?
    The bullshit is strong with this one: Galileo UEF Interconnects — Synergistic Research — Never Compromise
    Built from (4) hand made 99.9999% Pure Silver and Graphene Air String geometries and UEF Graphene Shielding in parallel with (2) 4th Generation Tricon Silver Matrix geometries with UEF Graphene Shielding for a total of 12 cables in a single pair of Galileo UEF XLR interconnects. Each individual geometry is sheathed to cancel vibration without resorting to excessive dampening which can compress sound. All (6) UEF Graphene Shields are tied to our Ground Plane Technology which passes static electricity and noise picked up by the shields direct to ground, and not your components for music that is true to the source without distortion.

    To maximize musicality we developed a complex Multi-Layer UEF Inductive Cell made from Pure Silver foil and Graphene with a Japanese Silk Dielectric selected in blind listening tests for the organic sound of silk imparts when used as a dielectric. Lastly, we developed two very special UEF Tuning Modules expressly for Galileo UEF cables that change the vibrational characteristics of the cable at the signal or electron level. The Gold UEF Tuning Module imparts a warmer more layered balance to your music while the Silver UEF Tuning Module with its faster vibrational characteristics transmits the maximum information while still sounding musical. The choice between Gold, Silver or none is yours to make and when you do, you’ve voiced your cables to match your system and personal preference.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror ‘Laget for kabelestetikere’ også kan fungere.
    Målet er vel å lage noe som ser ut som en million dollars og det gjør de jo.....
    Men hvorfor, annet enn for å loppe "kabelestetikere" ("kabelfetishister"?) for en million dollars?
    The bullshit is strong with this one: Galileo UEF Interconnects — Synergistic Research — Never Compromise
    Built from (4) hand made 99.9999% Pure Silver and Graphene Air String geometries and UEF Graphene Shielding in parallel with (2) 4th Generation Tricon Silver Matrix geometries with UEF Graphene Shielding for a total of 12 cables in a single pair of Galileo UEF XLR interconnects. Each individual geometry is sheathed to cancel vibration without resorting to excessive dampening which can compress sound. All (6) UEF Graphene Shields are tied to our Ground Plane Technology which passes static electricity and noise picked up by the shields direct to ground, and not your components for music that is true to the source without distortion.

    To maximize musicality we developed a complex Multi-Layer UEF Inductive Cell made from Pure Silver foil and Graphene with a Japanese Silk Dielectric selected in blind listening tests for the organic sound of silk imparts when used as a dielectric. Lastly, we developed two very special UEF Tuning Modules expressly for Galileo UEF cables that change the vibrational characteristics of the cable at the signal or electron level. The Gold UEF Tuning Module imparts a warmer more layered balance to your music while the Silver UEF Tuning Module with its faster vibrational characteristics transmits the maximum information while still sounding musical. The choice between Gold, Silver or none is yours to make and when you do, you’ve voiced your cables to match your system and personal preference.
    Enkelt og greit for at dine preferanser og tankegang ikke er i kjøpegruppen.
    Hvis de selger et sett eller to SR Galileo IC til audiofile oligarker mens vi diskuterer her inne, så er de nok tilfreds, okkesom.
    Navnet er ikke tilfeldig valgt. Det spilles selvsagt på disrupting technology strengen. Den virker jo den?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Navnet er ikke tilfeldig valgt. Det spilles selvsagt på disrupting technology strengen. Den virker jo den?
    Bare på folk som ikke forstår hva som står i den siterte teksten. Rettere sagt, på folk som ikke forstår at det ikke står noe meningsfylt der i det hele tatt. Kunne like gjerne vært lorem ipsum.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.966
    Antall liker
    104.530
    Torget vurderinger
    23
    Egentlig ikke - lorem ipsum bærer bud om at her kommer det noe meningsfylt etter hvert...:rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn