Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og måske er det i den forbindelse som Asbjørn også nævne fornuftigt også at betragte et kabel som en langstrakt kondensator.
    Jeg nevnte vel snarere at det ikke var fornuftig å betrakte kabelen som en langstrakt kondensator for så å overføre "konvensjonell visdom" om gammeldagse oljefylte kondensatorer til moderne kabelteknologi. Det blir litt som å hevde at fyrbøterens erfaringer i et damplokomotiv er relevante for å kunne kjøre en moderne elektrisk bil. Jo, begge maskiner har hjul, men likhetene stopper der og relevansen er ytterst tvilsom.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Han får for "utholdenhet" da - og han har noen gode poenger også. Det er utførelsen som skorter litt...

    utholdenhet.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    "Det må da vel være noe godt i meg og" sa Oslojenta, på fest i Trondheim. "Joda" sa den bebartede lokale Don Juan.. "Men den trekker jeg snart ut"!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Når mesteparten av elektronikken de selger i tillegg er feilkonstruert da de avslører kabelforskjeller
    er vanviddet fullbyrdet.
    Vi kjenner da til hverandre ymir...
    Vi kjenner da til at smak og behag er som stumpen... Noe dritt for de med annen smak enn vår egen?

    Legge en kabel...
    Jeg er maskin Ing. Konstruktør.
    Noen av de high-end sake der florer vår sfære er blivet til via meg...
    Blandt annet kabler... Hvis pris er sinnsvak..
    Det er for meg en hobby, for andre ett levebrød...
    Jeg har stått ved produsenter på messer og skjønner at de er på viddene gale og vet ikke hva de snakker om..
    Og jeg har også stått vedsiden av personer med abnormt dyre annlegg og desverre sljønner jeg at se er bortimot idioter.
    Hva gjør man i disse tilfeller?
    Man vurderer sine ord, utifra modicumet:
    De trives med sitt annlegg? De gledes av sitt tilmålte vett?
    Who am I to pop their bubble...?
    Jeg er ikke verdig! Jeg er en gal gal musikkelsker selv. Med avsindig kunnskap og kunnen om hemmeligheter ikke delbare... Annet enn: Denne personen frydes af sitt annlegg? Isåfall.... Da er alt som det skal være.


    Jeg har laget kabeloversikten her på HFS....
    Jeg kjenner de fleste firma i High-end kabelverdenens hemmeligheter.... I do....
    De fleste er seriøse folk...
    De fleste av oss lar oss besnære av årets sterke stemme. Av årets mest utdannede Nerd. En kabelhater....
    For ett fattig liv, med skyteledning sier jeg bare....
    Dog... Nettkabel til 170 lapper for 2 meter...
    I Don't know...
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg håper ingen har begynt med å kjøpe høyttalerkablene. Da har de ikke gjort leksa si, for første spørsmål og svar på Nordosts FAQ-side er:

    What should my first cable purchase be?
    -We recommend a power cord be your first cable purchase as it is the most important cable in your system. (...)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg håper ingen har begynt med å kjøpe høyttalerkablene. Da har de ikke gjort leksa si, for første spørsmål og svar på Nordosts FAQ-side er:

    What should my first cable purchase be?
    -We recommend a power cord be your first cable purchase as it is the most important cable in your system. (...)
    Trenger faktisk ikke noe av utstyret heller,uten strømkabel fungerer det nemlig ikke. Så slikt sett har de jo ryggdekning for uttalelsen [emoji52][emoji3]
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Påstanden er i det minste sikkert ikke den galeste på siden deres.

    Men når man har kjøpt strømkabel (formodentlig til alle komponentene sine), hva bør prioriteres da? Signal- eller høyttalerkabler, høyre eller venstre kanal først? Kanskje det er systemavhengig?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Strømkabelen er uhyre viktig, den ligger jo mellom generator, trafostasjoner, kilometervis av kabler, inntakssikring, jordfeilbryter, fordelingsbokser, kontakter og anleggets trafoer. Ingen svake ledd tillates her nei.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Påstanden er i det minste sikkert ikke den galeste på siden deres.

    Men når man har kjøpt strømkabel (formodentlig til alle komponentene sine), hva bør prioriteres da? Signal- eller høyttalerkabler, høyre eller venstre kanal først? Kanskje det er systemavhengig?
    Man Kan gjerne bruke forskjellige kabler på venstre og høyre kanal. Det gjør jeg med stort hell da den ene høyttaleren står i ett hjørne. På den siden bruker jeg tynnere kabler for at bassen ikke skal bli så dominerende [emoji52]
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Noen flere enn meg som har avslørt at Middelhavet er en liggende baby-elefant? Har det noe med saken å gjøre? Kanskje der hunden er begravd?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og Bergen er, om ikke verdens navle, så i det minste Nordens nesebor?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Og Bergen er, om ikke verdens navle, så i det minste Nordens nesebor?
    Ja, det vet vi jo alle. Og neseboret er altså fullt av bergensere som til stadighet renner ut og smitter resten av verden. Betaler gjerne en Nordost-kabel for å slippe.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Påstanden er i det minste sikkert ikke den galeste på siden deres.

    Men når man har kjøpt strømkabel (formodentlig til alle komponentene sine), hva bør prioriteres da? Signal- eller høyttalerkabler, høyre eller venstre kanal først? Kanskje det er systemavhengig?
    Man Kan gjerne bruke forskjellige kabler på venstre og høyre kanal. Det gjør jeg med stort hell da den ene høyttaleren står i ett hjørne. På den siden bruker jeg tynnere kabler for at bassen ikke skal bli så dominerende [emoji52]
    Rart. Jeg opplever det motsatte . Jo tykkere kabler jo strammere bass .
     
    X

    X186841

    Gjest
    Og rasshølet er nordpå ett sted, sikkert akkurat innafor svenskegrensa.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Og Bergen er, om ikke verdens navle, så i det minste Nordens nesebor?
    Ja, det vet vi jo alle. Og neseboret er altså fullt av bergensere som til stadighet renner ut og smitter resten av verden. Betaler gjerne en Nordost-kabel for å slippe.
    Nå har vel aldri Bergen sentrum ligget på Vikøyri/Nipgrovi, og strilene bodd i i indre Sogn?
    Nei,almenkunnskapen i storbyene generelt og hos østlendingene spesielt er som vanlig på stryk nivå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    "Det må da vel være noe godt i meg og" sa Oslojenta, på fest i Trondheim. "Joda" sa den bebartede lokale Don Juan.. "Men den trekker jeg snart ut"!
    Sikker hun samme som var litt frøsen og ønsket å få en varm skvett i livet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skjønte før jeg posta omtrentligheten at jeg kom til å få geografikjeft av sentralens rurale medlemmer. Værvarslinga har jeg i det minste kål på. :cool:
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Spisebordet til en i familien koster 90k kr. Tror jaggu maten som settes på det, hadde smakt nøyaktig det samme med et bord fra Jysk. Sofaen til 120k kr.
    Altså, vedkommende som har tingene, er ingen dust, men kjøpte simpelthen fordi hun kunne.

    Men kabler til de prisene er absurd, derom er det ingen tvil, nei.
    I utgangspunktet er jeg helt enig, men den store forskjellen er at dyre kabler påstås å forbedre ytelsen, altså å gi bedre lyd. Et dyrt bord kan gjerne være i høy kvalitet, men det påstås ikke å forbedre ytelsen i form av at det er mer stabilt eller tåler tyngre vekt enn andre bord. Det er ikke sikkert at det er mer slitesterkt enn billige bord heller. Den store forskjellen går på det estetiske, altså utseendet.

    Om dyre kabler hadde hatt det samme utgangspunktet i forhold til det estetiske, altså at disse kablene (kun) ser ekstra flotte ut, ville vi ikke hatt disse endeløse kabeldiskusjonene.

    "kabler påstås å forbedre ytelsen"

    I følge guru #1 her på sentralen blir det forskjeller dersom elektronikk er feilkonstruert,
    og høyttaler har impedanskurve som er mindre gunstig.
    Det har jo OHC nok av.
    Jeg skal ikke ta OHC i forsvar for enhver pris, men dette er bare vissvass. Dette kan ikke bevises at Nordost kabler "retter opp" feilkonstruert elektronikk koblet til høyttalere med ugunstig impedansekurve. Da er Naim, Rotel, Marantz, rega, musikal Fidelity, Martin Logan og Mcintosh elektronikk feilkonstruert spesielt for at man skal lure folk til å kjøpe dyre Nordost høyttalerkabler til samme pris som en Tesla. Hahaha! Vååås!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn