Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Her er du vel mer opptatt av om rommene til innehaverene faktisk er gode nok til å skille klinten fra hveten enn å bekrefte eller avkrefte om kvaliteten på anlegget spiller noen rolle?
    Han lenker jo til Recommendation ITU-R BS.1116-3 som har tittelen "Methods for the subjective assessment of small impairments in audio systems". Fra side 1:
    This Recommendation is intended for use in the assessment of systems which introduce impairments so small as to be undetectable without rigorous control of the experimental conditions and appropriate statistical analysis
    Da har vi standarden for hva som er "bra nok" når det gjelder utstyr. Når det gjelder hørsel må vi vel ty til hørselsspesialister for å finne en standard.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bra et anlegg må være finnes det vel ingen fasit for.
    Om det faktisk er tilfelle hadde det jo vært ryddig for diskusjonen om man kunne ha luket bort argumenter av typen "anlegget eller hørselen din er ikke bra nok for å høre forskjeller". Jeg forventer av en debattant som bruker slike argumenter at vedkommende kan svare for en minstestandard både når det gjelder anlegg og hørsel, ellers faller argumentet bort på sin egen urimelighet. Når det da ikke opplyses om en minstestandard når det gjelder anlegg og hørsel, er det nærliggende å anta at utsagn av denne typen blir brukt i mangel på argumenter. Utsagn av denne typen blir da bare støy eller trolling og kan ikke tas seriøst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han lenker jo til Recommendation ITU-R BS.1116-3 som har tittelen "Methods for the subjective assessment of small impairments in audio systems". Fra side 1:
    This Recommendation is intended for use in the assessment of systems which introduce impairments so small as to be undetectable without rigorous control of the experimental conditions and appropriate statistical analysis
    Da har vi standarden for hva som er "bra nok" når det gjelder utstyr. Når det gjelder hørsel må vi vel ty til hørselsspesialister for å finne en standard.
    Ja, legg f eks merke til at standarden spesifiserer frekvensrespons, ulineær forvrengning, spredningsmønster, transientpresisjon, kanalbalanse etc. Det er egenskaper ved høyttalere og (tildels) elektronikk. Dessuten er det krav til støygulv og etterklangstid i rommet, etc. Standarden foreslår også audiometriske tester for å sjekke hørsel som en pre-screening, men sier ikke noe om hvilke krav som bør stilles. Derimot sier den en del i vedlegg 1 og 2 om hvordan man kan sortere ut upålitelige lyttere i etterkant.

    Som sagt, det hadde vært interessant å vite litt mer om hvordan anlegg som "avslører kabelforskjeller" havner i forhold til kravene i denne standarden. Det er allerede ganske krevende å oppfylle disse kriteriene i et noenlunde normalt oppholdsrom.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.321
    Torget vurderinger
    49
    ^ I tillegg, for å gjøre det enklere for andre debattanter bør du nok definere hva som ligger bak definisjonen "bra nok" både når det gjelder stereo og ører. Ører kan vel dokumenteres via en hørselstest, men stereo er vel noe verre.

    Apropos foregangsfigurer bør du selv legge ved resultater fra en relativt fersk hørselstest og i det minste ramse opp hva stereoen din består av. Da vil det nok bli enklere for andre å vite hvor lista ligger for den ganske diffuse definisjonen "bra nok".
    Hva om de hadde brukt Nordost kabler på hørseltesteren?
    Tipper flere hadde bestått da;)

    Når det gjelder kabler er de beste kablene standard proff kabler med gode kontakter.

    Edit:Såkalte high end kabler farger lyden imo.
    Er de som kjøper dyre kabler hjernevasket på noen måter?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg bare spør om det er mulig å stille spørsmålet om et anlegg er godt nok (rent objektivt) uten at folk tar ting personlig og føler seg tråkket på tærne hele tiden angående kvaliteten på eget anlegg. Jeg antar at man hele tiden kobler dette til dårlig skjulte insinuasjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare spør om det er mulig å stille spørsmålet om et anlegg er godt nok (rent objektivt) uten at folk tar ting personlig og føler seg tråkket på tærne hele tiden angående kvaliteten på eget anlegg. Jeg antar at man hele tiden kobler dette til dårlig skjulte insinuasjoner.
    Jeg føler meg absolutt ikke tråkket på tærne. Svaret på spørsmålet er ja, det er mulig å stille et slikt spørsmål. (Du stilte det jo. :) ) Dessuten er det nokså opplagt at svaret på det spørsmålet i sin tur er ja, slike kriterier finnes og er godt dokumentert. Det er opptil flere publiserte standarder fra ITU og AES/EBU som spesifiserer dette for hørbarhetstester av kringkastingsutstyr og codecer. Det er der jeg tillater meg å fiske litt etter eksakt hvor gode anlegg som påstås å "avsløre kabelforskjeller" er holdt opp mot disse standardene. Tildels er det kanskje litt vennskapelig trolling fra min side, men jeg er også genuint interessert i svaret. Jeg mener, når noen hevder å kunne høre "fenomener i tidsdomenet" med nanosekundoppløsning ville det vært litt interessant å se om etterklangstiden i lytterommet også er like kort ved alle frekvenser.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så nå er det plutselig "skeptikerne" som tar ting personlig og føler seg tråkket på tærne? Den var god! :D
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare spør om det er mulig å stille spørsmålet om et anlegg er godt nok (rent objektivt) uten at folk tar ting personlig og føler seg tråkket på tærne hele tiden angående kvaliteten på eget anlegg. Jeg antar at man hele tiden kobler dette til dårlig skjulte insinuasjoner.
    Jeg burde ha forutsett at den der kom ang. personlig og tråkket på. Eller egentlig gjorde jeg vel det, men glemte ut å inkludere en slags "nei, jeg føler meg ikke tråkket på" av utsagn om at anlegget og/eller ørene ikke holder mål.

    Men nå har jeg altså gjort det. Min motivasjon for å engasjere meg i dette spørsmålet er at man da bør forvente å komme fram til et slags svar. Du må gjerne stille spørsmålet, men jeg for min del er altså mest interessert i svaret på hva som er "bra nok". Det blir en ganske meningsløs diskusjon når du i det ene øyeblikket stiller spørsmålet om et anlegg er godt nok og i det neste øyeblikket selv slår ditt eget spørsmål i hjel:
    Hvor bra et anlegg må være finnes det vel ingen fasit for.
    Er dette en slags audiofil variant av "God dag, mann!" - "Økseskaft"? Det er jo nemlig slik vi diskuterer nå. Du spør - og det er ingen som blir støtt av at du spør - om et anlegg er godt nok, men når det kommer forslag til en standard for å etablere felles enighet rundt dette spørsmålet svarer du at det vel ikke finnes noen fasit.

    Si meg, er du i det hele tatt interessert i et SVAR på dette spørsmålet? Jeg begynner egentlig å lure.

    Edit: Bare for å avlive den der "tråkket på tærne hele tiden angående kvaliteten på eget anlegg": Sammenlignet med mange andre rigger fra medlemmer her inne, egner mitt anlegg seg vel egentlig best til bakgrunnsmusikk. Anlegget er altså ikke spesielt imponerende eller dyrt. I min tid som kabeltroende hadde jeg et enda dårligere anlegg, men likevel kom disse eq-effektene av kablene fram som ga meg de velkjente 'wow-opplevelsene'. Dermed tilsier min erfaring at man ikke trenger svindyre rigger for at et anlegg skal kunne 'avsløre' kabelforskjeller. Derimot handler det mer om de elektriske egenskapene til komponenter og kabling. Selv om dette sannsynligvis vil provosere unødvendig mye, vil jeg snu litt på spørsmålet: Hva er "godt nok" av elektriske egenskaper for at et anlegg skal være immunt mot hørbare kabelforskjeller?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tror ikke det er noe objektivt svar på hva som er godt nok.
    Det er ikke alt man kan sette 2 streker under svaret på, så da er det vanskelig å vite svaret enten man er interessert i dette eller ei. Men svaret står jo i ITU kompendiet, så da er jo alt enkelt og greit å forholde seg til?
    Jaja, det mangler ihvertfall ikke på referanser her inne.

    Jeg tenker at hvis utstyr, synergi og rom holder mål, så er det greit (men dette er nok for uvitenskapelig og pragmatisk).
    Problemet er at overnevnte vil sprike voldsomt fra individ til individ.
    Det beste er nok når man er skikkelig akklimatisert og kjenner sitt eget anlegg. Dette vil senke taket for hørbare forskjeller.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.321
    Torget vurderinger
    49
    Innrømmer gjerne at jeg har kjøpt mye dyre kabler oppigjennom, om det var reklame, lesing i diverse magasin eller gode selgere er jeg ikke helt sikker på.
    Hva er det som får folk til og betale 10000,- for en ledning stump?
    Alle skjønner jo at den ikke er verdt så mye penger, allikevel gjør mange det, hvorfor?

    Redigerte mitt forrige innlegg, ble litt for provoserende og lite konstruktivt.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    En ting er kabelen til en viss "astronomisk" sum..... iofs alt over Klotz.... :rolleyes:
    La oss heller se på høytalerene dere bruker etter kabelen, DA er den mye enklere og dissekere :cool:
    For det er det som er utfordringen, høyttalerene og rommet.
    La oss heller bruke tid og energi på det som HAR noe og si for lyden, der det gjør mest utslag.

    I kontekst: Så har det værsert en 4 - 5 tråder om kabelemnet, av et "komponenent" som totaltsett ikke gjør noe fra eller til.. bortsett fra om det ikke er kobblet til...:rolleyes:

    Men når en her inne putter en 1" kompresjonsdriver inn i et JBL 2360 horn, så er det knapt noen som hever øyebryna... wtf :confused:

    Og all mulig ære og respekt til han som som snur hver stein for og finne svar, selvom dem ikke alltid er rett.....

    Temaet kabler er snart en vits, og så lurer folk på hvorfor det er liten rekrutering til dette som vi driver med.....

    Ha en fin dag!!

    Jan Robert
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.335
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Godt skrevet Jan Robert. når en naken stue med flotte glatte flater og store vinduer kan spille bra ved å koble på de"rette" kablene. Ja de som tror det finnes jo ikke seriøse innen denne hobbyen.
    Ja vi er vell alle enige om att det kan være en liten forskjell på kabler.
    Men ikke dithen att den "løfter" lyden.
    En kabel skal føre signalet frem uten å "kødde" med det.
    Når en kabel blir laget så den forandrer lyden, ja det er da jeg vil komme med påstanden om att feilen ligger et helt annet sted en kabelen.
    (jo forresten, det er den kabelen feilen ligger i)
    En kabel klarer ikke å forandre det største "dingsen" i anlegget, den "dingsen" består av 6 flater og luft.
    Tror stort sett alle er enige om at kabler til denne prisen er helt på tryne.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ I tillegg, for å gjøre det enklere for andre debattanter bør du nok definere hva som ligger bak definisjonen "bra nok" både når det gjelder stereo og ører. Ører kan vel dokumenteres via en hørselstest, men stereo er vel noe verre.

    Apropos foregangsfigurer bør du selv legge ved resultater fra en relativt fersk hørselstest og i det minste ramse opp hva stereoen din består av. Da vil det nok bli enklere for andre å vite hvor lista ligger for den ganske diffuse definisjonen "bra nok".
    Hva om de hadde brukt Nordost kabler på hørseltesteren?
    Tipper flere hadde bestått da;)

    Når det gjelder kabler er de beste kablene standard proff kabler med gode kontakter.

    Edit:Såkalte high end kabler farger lyden imo.
    Er de som kjøper dyre kabler hjernevasket på noen måter?
    En av de tingene som forundrer meg litt er denne troen på at kabler og ledninger for audiobruk er ferdig utviklet og sånn sett ikke kan forbedres ytterligere. Dette er sannsynligvis et av de få teknologiområdene som har denne særstillingen. En annen morsom ting er at hvis man tar hensyn til mer eller mindre veldokumenterte effekter og parametre under utviklingen av en kabel til audiobruk vil dette farge lyden. Kjøper man derimot litt lunteledning fra Clas'rn er denne både riktig konstruert og lydmessig nøytral. Snodige greier!

    Er det feks gitt at en kabel som er lagd for å ta i mot TV-signaler er velegnet som signalkabel for audio, eller at en startkabel fra Biltema er egnet som høyttalerkabel? Kabler og ledninger blir utviklet for forskjellige applikasjoner og bruksområder, men det eneste bruksområdet som ikke har behov for noen konstruksjonstilpassning er audio. Snodige greier!

    Dette var kanskje litt OT ettersom det er høy pris som diskuteres.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En av de tingene som forundrer meg litt er denne troen på at kabler og ledninger for audiobruk er ferdig utviklet og sånn sett ikke kan forbedres ytterligere. Dette er sannsynligvis et av de få teknologiområdene som har denne særstillingen.
    Ja hva tror du det kan komme av?
    Vitenskap og teknologi handler ikke om religion. Beklager så mye, men dogmer funker ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Kan også være ulyd - kommer an på utøveren(e) :D
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Jeg surrer fast kabelstumpene i loddeterminalene på elementene.

    En vakker dag skal jeg gå til imnkjøp av forgylte terminaler.

    Du behøver ikke grave så dypt i lommebøgen. Det holder med slike ... gir "Magisk" lyd..... :)

    Ladekabel-krokodilleklemmer-e1494441246294.jpg


    100018840__3.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.335
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Musikk er godlyd, ulyd kan komme av støy som kabelen fanger opp fra andre ting.
    Eneste jeg har troen på er en godt skjermet kabel. resten er ikke relevant.
    Jo en ting godt nok lederareal på ht kabler.
    Dette er det eneste jeg har opplevd som forbedring.
    om de er pent innpakket i treklosser og annet lurium er kun for øyet som ser.
    Musikk det hører vi på, helst med lyset av:)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ah. Så musikk er ikke lyd altså.
    Jo, men tenkte muligens at han gir faen i audiofile parametere/floskler og lytter på musikk i stedet. Mange greier det :).
    Nei, det kalles elektronisk støy. Det var i hvertfall det bekymrede foreldre og autoriteter kaldte rock/pop på 60 tallet da ting begynte å ta av, dette er ikke bra for deg gutt... i US of A og andre steder var det mengde unge som ikke fikk lov å gå på rockekonserter fordi de kunne bli hjernevasket eller noe, there is no turning back vettu annet enn at de er vel full returrett på El_Magico kablene vil jeg formode...
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Det er vel ikke noe automatikk i at pris betyr bedre kabel? Innpakningen på Nordost er nok en viktig bidragsyter til den høye prisen. De lager jo smykker i mengder med edle metaller, og som tilfeldigvis også kan brukes som høyttalerkabler. Fysikken bak selve funksjonen er nok ikke så veldig annerledes enn en kabel til 10 kroner metern.
    Men Nordost er mer EyeFi og StatusFi enn noe annet med tanke på prisen.

    Vidar
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil beklage til alle som føler seg støtt av mine innlegg, og vil holde meg unna heretter.
    Det har fra min side aldri vært meningen å såre noen personlig på dette forumet.
    Håper jeg tilgives av de det måtte gjelde og jeg skal heretter holde meg til teknikk avdelingen hvor jeg føler meg mer hjemme og velkommen.

    Peace out.:)

    PS: jeg har slettet mine siste innlegg, sitatene får jeg dessverre ikke gjort noe med.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Bare bli.

    Samme-hva-du-måtte-føle-mene-utrykke-og-si-skrive-rokker det aldri ved den massive mengden av desinformasjon/meninger/synsinger/overrulinger/wannabes/bees/garbage- og can som utgjør denne tråden om Magic-Con-Cable-Hoax Inc.

    Denne står fest. banna bein.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil beklage til alle som føler seg støtt av mine innlegg, og vil holde meg unna heretter.
    Det har fra min side aldri vært meningen å såre noen personlig på dette forumet.
    Håper jeg tilgives av de det måtte gjelde og jeg skal heretter holde meg til teknikk avdelingen hvor jeg føler meg mer hjemme og velkommen.
    Huh?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kabelpølse

    Jeg er så utrolig lei av alle disse kabeltrådene, og tenke ikke jeg skulle bidra på noe som helst vis, men så kom jeg over et innlegg fra en bekjent som jeg synes burde deles i denne tråden.

    Her er da mitt bidrag i sakens anledning.

    2981704A-2DF9-4BB6-9839-166ED27FC417.jpg
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Personlig så syns jeg mye av prisen på HIFI har beveget seg mot det absurde! Men det er jo ikke bare kabel det er snakk om.
    Allikevel så går jeg ikke rundt og irriterer meg over priser på produkter jeg uansett ikke skal ha. Alle som mener noe om dette syns at 500.000,- er mye penger generelt. Det er folk som syns at det er lite - og det finnes folk som ønsker å strekke seg etter en kabel i denne prisklassen. Hva er det som kvalifiserer noen til å kalle disse for idioter?
    Mange av oss som er aktive her inne har oppsett som de fleste syns er latterlig dyre - og mange av oss har oppsett som kunne reddet mange barn fra sultedøden! Så hvor går den moralske grensen? Ved enden av lommeboka til den som sitter ved tastaturet?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg vil beklage til alle som føler seg støtt av mine innlegg, og vil holde meg unna heretter.
    Det har fra min side aldri vært meningen å såre noen personlig på dette forumet.
    Håper jeg tilgives av de det måtte gjelde og jeg skal heretter holde meg til teknikk avdelingen hvor jeg føler meg mer hjemme og velkommen.

    Peace out.:)

    PS: jeg har slettet mine siste innlegg, sitatene får jeg dessverre ikke gjort noe med.


    WTF ??
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg vil beklage til alle som føler seg støtt av mine innlegg, og vil holde meg unna heretter.
    Det har fra min side aldri vært meningen å såre noen personlig på dette forumet.
    Håper jeg tilgives av de det måtte gjelde og jeg skal heretter holde meg til teknikk avdelingen hvor jeg føler meg mer hjemme og velkommen.

    Peace out.:)

    PS: jeg har slettet mine siste innlegg, sitatene får jeg dessverre ikke gjort noe med.
    Jeg er nokså sikker på at de som har klokketro ikke lar seg true, bli såret, eller bli fornærmet av folk som prøver å gi sine forklaringer ut i fra fysikkens perspektiv. Men det er nok noen som tolker enkelte innlegg som forsøk på å fordumme dem. Det gjelder ikke bare i kabeldebatter, men også gruppen på Facebook "Vi som tror på overnaturlige fenomener" - der jeg til slutt ble kastet ut - og mitt medlemskap var i grunn bare for å ytre rasjonelle forklaringer til orbs (og bittelitt for å irritere). Det ble dårlig mottatt, og folk som ikke visste at orbs er opplyste støvpartikler utenfor fokus, i blitzlys, føler seg dumme. Det blir det leven av.

    Vidar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På tide med en liten pause. Dette får enhver kabel/ledningsdiskusjon til å blekne:

    Nytt Norge - Hvorfor lyver de om den flate jorden?
    Fantastisk. Er ikke det litt velkjente argumenter, da?
    Sola går ikke ned, den har samme høyde hele tiden, og forsvinner bare bort og kommer. Det tok meg nesten 6 måneder å virkelig se det, så det krever litt tilvenning.
    Det er fortsatt masse vi ikke vet, som for eksempel hvordan kartet egentlig ser ut, men dette er overhodet ikke noe å bli oppgitt over, det er tvert i mot veldig spennende og åpent.
    Ved å lyve om hvordan universet ser ut forsøker de (NASA, skolesystemet, vitenskapen, media og resten av dem) å drepe Gud, religion, nysgjerrighet, håp og sannhet, hele den menneskelige sjela. Vitenskapen med sine metafysikere opptrer som prester med sin egen religion i dag, hvor vi mennesker er ubetydelige i et av mange univers, og der vi alle kommer til å dø fordi solen brenner opp og universet blir så kaldt at det er ubeboelig.
    I tillegg prøver de å ta musikkgleden fra folk ved å insistere på at elektronikk følger naturlovene for elektromagnetisme. Dessuten eksisterer ikke tyngdekraften og strømmen ledes best hvis tverrsnittet er minst mulig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn