Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Men da skjønner du vel også at skeptikerne stoler på sine egne ører og vi er vel like langt.
    Men sånn egentlig. Når opplevde du at en som hevder å høre forskjell på kilder, forsterkere og kabler prøvde å omvende deg som ikke hører forskjell? Sånn bortsett fra i en evt salgs-setting? Ikke så ofte vil jeg tro..
    Jeg har fått PM fra noen få kabeltroende hfs-ere som har forsøkt denne strategien. Jeg brukte faktisk parallellen til Jehovas Vitner den ene gangen jeg svarte og oppfordret vedkommende til heller å delta i den åpne diskusjonstråden i stedet for å svare meg via PM på ting jeg hadde skrevet i en diskusjonstråd.

    Og i min omvendelsesprosess fra kabeltroende til kabelskeptiker var jeg i dialog via PM med en kabeltroende som hadde lokket meg til å bruke flere tusenlapper på tøys; altså ikke bare kabler, men også svindyre bananplugger/spader. Da jeg fortalte ham at jeg ikke hørte forskjell på den nye, dyre digitalkabelen og en billig digitalkabel, var tipset hans å kjøpe en enda dyrere digitalkabel. Det ble vendepunktet.

    Vel, da kan du ikke skylde på annet enn din egen dumhet. Eller inkompetanse som er den mer aksepterte beskrivelsen, det er jo åpebart at du ikke har hverken bra nok stereo eller ører til å høre forskjell.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, det er jo åpenbart at bytting av en meter digital coax gir himmelvide forskjeller i lydbildet for de som har bra nok stereo eller ører. Takk for oppklaringen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror vi må skille mellom en kabel’s ytelse og irritasjon over råd fra kabelpushere samt høy pris.
    Det er ikke kabelens feil at rådgivningen kan kritiseres og forsåvidt heller ikke at prisen ikke kan forsvares.
    Altså, høy pris og pågående selgere trenger ikke bety at det ikke er kvalitetsforskjell på kabler.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    ^ Ja, det er jo åpenbart at bytting av en meter digital coax gir himmelvide forskjeller i lydbildet for de som har bra nok stereo eller ører. Takk for oppklaringen.
    Jepp, forkjellen er intet mindre enn gigantisk. Altså grunnen til at jeg bruker mesteparten av min våkne tid på å misjonere for disse forskjellene. Du har garantert lagt merke til det i alle disse trådene ..
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Men du bør da først stille følgende to spørsmål til potensielle sjeler som du kan omvende til kabelens religion:

    1) Har du bra nok stereo?
    2) Har du gode nok ører?

    Disse kan du videre dele inn i fire kategorier:
    1) Om svaret er nei på spørsmål 1 og nei på spørsmål 2 er disse fortapt.
    2) Om svaret er ja på spørsmål 1 og nei på spørsmål 2 er disse også fortapt.
    3) Om svaret er nei på spørsmål 1 og ja på spørsmål 2 er det håp for vedkommende om han/hun da skaffer seg tilstrekkelig bra stereo.
    4) Om svaret er ja på spørsmål 1 og ja på spørsmål 2 er disse i målgruppa og du kan invitere dem til kabelmesse. Sannsynligvis vil de bli innlemmet i menigheten uten store problemer.

    Kjettere som meg er det verre med.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    ^ Men du bør da først stille følgende to spørsmål til potensielle sjeler som du kan omvende til kabelens religion:

    1) Har du bra nok stereo?
    2) Har du gode nok ører?

    Disse kan du videre dele inn i fire kategorier:
    1) Om svaret er nei på spørsmål 1 og nei på spørsmål 2 er disse fortapt.
    2) Om svaret er ja på spørsmål 1 og nei på spørsmål 2 er disse også fortapt.
    3) Om svaret er nei på spørsmål 1 og ja på spørsmål 2 er det håp for vedkommende om han/hun da skaffer seg tilstrekkelig bra stereo.
    4) Om svaret er ja på spørsmål 1 og ja på spørsmål 2 er disse i målgruppa og du kan invitere dem til kabelmesse. Sannsynligvis vil de bli innlemmet i menigheten uten store problemer.

    Kjettere som meg er det verre med.
    Du har altså hverken bra nok stereo eller ører. Da har du herved meldt deg ut av diskusjonen. Bra, du er en foregangsfigur til etterfølgelse.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ I tillegg, for å gjøre det enklere for andre debattanter bør du nok definere hva som ligger bak definisjonen "bra nok" både når det gjelder stereo og ører. Ører kan vel dokumenteres via en hørselstest, men stereo er vel noe verre.

    Apropos foregangsfigurer bør du selv legge ved resultater fra en relativt fersk hørselstest og i det minste ramse opp hva stereoen din består av. Da vil det nok bli enklere for andre å vite hvor lista ligger for den ganske diffuse definisjonen "bra nok".
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Hvorfor kjoepe en brukt Tesla til kr.460000,- naar en faar Nordost kabel til kr. 459000,- hos OHC.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kvasi bare troller litt ved å sette alt på spissen for å provosere. Slikt flyter fort vekk.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man skal sammenligne disse kabel trådene med kvinnfolk. Et stygg dame kan produsere avkom og måler derfor riktig........ Det er dessverre mer stas med et finere kvnnfolk som også kan lage avkom........... Det krever ofte litt mer å få de dessverre.
    Nåja...

    Der har du en del andre egenskaper som slår inn.

    Hva hjelper det om dama er fin, hvis du aldri vet om du får deg en hedundrende runde i køya og blowjob hver morra eller en helsikkes slosskamp? Jfr den svenskeberta og Paul Anka...

    Eller om dama plutselig svir av strømregningsbudsjettet på en spa-runde?

    Eller forlanger skillsmisse og halvparten av gård og grunn.

    I likhet med kabler, er det en fordel med egenskaper som holder systemet stabilt...

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, det er jo åpenbart at bytting av en meter digital coax gir himmelvide forskjeller i lydbildet for de som har bra nok stereo eller ører. Takk for oppklaringen.
    Jepp, forkjellen er intet mindre enn gigantisk. Altså grunnen til at jeg bruker mesteparten av min våkne tid på å misjonere for disse forskjellene. Du har garantert lagt merke til det i alle disse trådene ..
    Nå ble jeg veldig urolig, på vegne av en verden som har gjort seg avhengig av presis overføring av digitalisert informasjon.

    Ideelt sett bør man forby omsetning av den kabelen, kvasi, og helst inndra samtlige som er i sirkulasjon.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    ^ Men du bør da først stille følgende to spørsmål til potensielle sjeler som du kan omvende til kabelens religion:

    1) Har du bra nok stereo?
    2) Har du gode nok ører?

    Disse kan du videre dele inn i fire kategorier:
    1) Om svaret er nei på spørsmål 1 og nei på spørsmål 2 er disse fortapt.
    2) Om svaret er ja på spørsmål 1 og nei på spørsmål 2 er disse også fortapt.
    3) Om svaret er nei på spørsmål 1 og ja på spørsmål 2 er det håp for vedkommende om han/hun da skaffer seg tilstrekkelig bra stereo.
    4) Om svaret er ja på spørsmål 1 og ja på spørsmål 2 er disse i målgruppa og du kan invitere dem til kabelmesse. Sannsynligvis vil de bli innlemmet i menigheten uten store problemer.

    Kjettere som meg er det verre med.
    Pkt nr 3 mangler. Er rommet anlegget står i akustisk riktig behandlet. Hvis JA, låter det meste bra.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Det må jo være utrolig trist og frustrerende å leve et liv hvor man ikke klarer å stole på sitt eget sanseapparat. Hvis ikke dere følelsesfornektere klarer å stole på deres egen hørsel, så går jeg ut i fra at dere heller ikke stoler på de andre sansene dere har som lukt, syn, smak etc..

    Hva gjør en følelsesfornekter når han skal sjekke opp en dame som han i utgangspunktet tror er vakker? Jo, han tar frem en badevekt, målband og en mobiltelefon med ansiktsanalysator-app for å verifisere at sansene er riktige. Han må også verifisere at dama er tiltrekkende ved å spørre minst 20 andre menn i nærheten om de synes dama er fin. Hvis minst 15 av 20 menn sier at dama er tiltrekkende, så er det statistisk sannsynlig at sanseapparatet fortalte sannheten, og da er det bare å kjøre på.

    Hvorfor i all verden gidder dere egentlig å holde på med denne hobbyen når det er mulig å innbille seg alt mellom himmel og jord (uansett størrelsesomfang)? Kan dere ikke bare kjøpe et par PC-høyttalere og snekre de inn i et par store tomme bokser og innbille dere at det er et stort og flott high-end anlegg? Dere merker jo ikke forskjell uansett, og hvis dere gjør det, så er det bare å ta frem placebo-håndboken (skeptiker-bibelen) og lese noen vers for å unngå at dere blir omvendt til den mørke siden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må jo være utrolig trist og frustrerende å leve et liv hvor man ikke klarer å stole på sitt eget sanseapparat. Hvis ikke dere følelsesfornektere klarer å stole på deres egen hørsel, så går jeg ut i fra at dere heller ikke stoler på de andre sansene dere har som lukt, syn, smak etc..
    Enn om det er nettopp det vi gjør? Hos meg uteblir disse "enorme forskjellene", uansett hva reklame, hifiblader og kabelpushere vil ha det til. Keiseren er naken, høres det ut til. Det var observasjonen som gjorde at jeg begynte å sette meg litt inn i det tekniske og teoretiske rundt dette. Da fant jeg også ut at det ikke var noen grunn til at det skulle være nevneverdige forskjeller der.

    Jeg gjør ellers oppmerksom på at jeg brukte fem år på å konstruere og bygge høyttalere, og nå er midt oppe i et prosjekt med å bygge nye effektforsterkere. Jeg hadde kanskje ikke gjort det hvis jeg virkelig mente at "alt låter likt uansett". Dessuten liker jeg ikke å ha blitt lurt til å bruke altfor mye penger på kabling da jeg var ferskere i hobbyen. Bortkastede penger som ikke førte noen vei. Jeg foretrekker å legge tid og penger i noe som har betydning for resultatet, ikke i tøys og tull.
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Det må jo være utrolig trist og frustrerende å leve et liv hvor man ikke klarer å stole på sitt eget sanseapparat. Hvis ikke dere følelsesfornektere klarer å stole på deres egen hørsel, så går jeg ut i fra at dere heller ikke stoler på de andre sansene dere har som lukt, syn, smak etc..
    Enn om det er nettopp det vi gjør? Hos meg uteblir disse "enorme forskjellene", uansett hva reklame, hifiblader og kabelpushere vil ha det til. Keiseren er naken, høres det ut til. Det var observasjonen som gjorde at jeg også begynte å sette meg litt inn i det tekniske og teoretiske rundt dette. Da fant jeg også ut at det ikke var noen grunn til at det skulle være nevneverdige forskjeller der.
    Og jeg har lyst til å føye til: Vi vet litt om at sanseapparatet kan bli lurt. Det er faktisk laget slik fra naturens hånd av gode årsaker. (Gjelder syn og hørsel, lukt og smak vet jeg ikke så mye om). Derfor tenker vi oss om to ganger før vi trekker sikre konklusjoner. Prøver på nytt, bytter tilbake (som man gjør i all god feilretting), lytter blindt. Prøver igjen. Hvis forskjellene da blir borte eller marginale, hva skal vi tro?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg spurte for et par sider siden hva poenget er med all denne kritikken, hva får man ut av den og gjør den forumet til et bedre sted å være for andre enn den enkelte kritikeren? Trenger vel ikke å si at det ikke kom et eneste svar..
    Svaret på dette ble gitt allerede i åpningsinnlegget til denne tråden:
    Folk må få lov til å gjøre hva de vil med pengene sine, men dette er oppskriften på forakt for hele Hifi-bransjen og bortfall av yngre generasjoner.
    Se for øvrig også sitatet fra Alan A. Shaw i signaturen min nedenfor. Det oppsummerer det hele ganske godt.
    Jeg tror du må oversette det Mr. Shaw skriver i signaturen din....
    Hr. Shaw kunne sagt det litt enklare: Bruk dine eigne øyrer. Veldig greitt prinsipp i audio....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg har lyst til å føye til: Vi vet litt om at sanseapparatet kan bli lurt. Det er faktisk laget slik fra naturens hånd av gode årsaker. (Gjelder syn og hørsel, lukt og smak vet jeg ikke så mye om). Derfor tenker vi oss om to ganger før vi trekker sikre konklusjoner. Prøver på nytt, bytter tilbake (som man gjør i all god feilretting), lytter blindt. Prøver igjen. Hvis forskjellene da blir borte eller marginale, hva skal vi tro?
    For å fortsette sineps analogi: Enn hvis dama ikke er på langt nær like fin når man har blitt edru og ikke lenger ser gjennom ølbrillene? Er det sanseinntrykket i baren eller det ved frokostbordet som gjelder? Kan bli dyrt.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Både sanseinntrykk og hukommelse er lunefulle og upålitelige, så noen sikker lakkmustest for den felles virkeligheten er de ikke. Alle forholder seg jo til egne sanseinntrykk og egen hukommelse allikevel, noe annet ville blitt umulig.

    Men om noen andre, for eksempel en langt fremskreden kabelerotiker med stemmer i hodet og tunge ticks, kommer med maleriske berettelser om sine fnidderfrie og slamrike opplevelser med f.eks. Odin eller noe annet juggel, så avskriver man jo det som babbel, eventuelt gal manns ralling. Hvorfor skulle man gjøre noe anet? Dette kun til oppklaring, selvsagt. Man er da ikke en kjeklefant.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    I forgårs ble det meldt vær av typen varmegrader og regn her.

    Det falt ca 20 cm snø.

    I dag tidlig tok jeg et bilde for å dokumentere det inntrufne. Mine egne øyne ser omgivelsene i sort/hvitt, fordi hodet har hvitbalansering og forsøker å justere mot "normalt". Men vedlagte bilde er meget blått, fordi iPad ikke har kompensert, men kun registrert det den "så" da bildet ble tatt.

    Dersom alle oppgaver om forskjeller (gigantiske sådan) fra passive komponenter skal ha noe for seg, bør man ta med i betraktningen at vår hjerne manipulerer sanseinnstrykkene kontinuerlig. Disse justeres og tilpasses, både for å gi presedens til viktige signaler, men også for å harmonere dem innbyrdes.

    Justeringen tar hensyn til egen preferanse, relativt sanseinntrykk, forventninger, hva vi fokuserer på, hva vi ønsker å oppnå, i tillegg til at hjernen altså gjengir et blått vinterlandskap som sort/hvitt.

    (Mange år tilbake skulle jeg løse en serie reklamefilmer for en finsk kunde. De hadde en serie sjokolader med sterkt farget innpakningspapir og ønsket å gjengi "verden" med den filtreringen. Vi filmet i studio, fotografen Kjell Vassdal satte filtre på HMI-lys og vi dundret på. Etterhvert begynte vi å oppleve studiobelysningen som normal og jeg spurte Kjell om han hadde gjort noe med filtreringen. "Nei," sa han. "Bli med utenfor." Vi gikk ut - fy faen så rar verden så ut da vi kom ut med "studiokalibrering" i hodet og hjernen brått måtte prøve å fortolke en "vanlig verden" med den kalibreringen. Syretripp. Anbefales.)

    De fleste kommentarer i slike tråder diskvalifiseres av at man innbiller seg at vi mennesker er 100% pålitelige og uforanderlige rapportører av sanseinntrykk.

    Dette ser jeg altså som sort/hvitt.

    IMG_3862.jpg
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Eksakt HVA er det jeg ikke forstår? Og eksakt HVA er det egentlige poenget med hele greia?
    ?
    Du forstår ikke hva det står i signaturen din.
    Poenget med hele greia, altså denne hobbyen eller hva nå stereo og hifi er for den enkelte, er å nyte den på sine premisser og være fornøyd med egne valg. Altså stole på egne ører.
    Jeg for min del driter langt i hva både en kar som prøver å selge meg noe jeg ikke trenger sier på lik linje med at jeg driter i at en kar på internet prøver å overbevise meg om at jeg har bæsja på leggen når jeg har kjøpt noe han ikke har troa på.
    Jeg stoler på egne ører ..
    Jeg har sansen for Alan Shaw, men det jeg henger meg opp i er det åpenbare paradokset å referere han som en guru, med et sitat der han hevder at det er for mange guruer...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Selv om akkademmikra rir vilt her tror jeg alle tar feil.

    1) Det finnes knapt to like anlegg/installasjoner. Alle vil ha forskjellige parametere for "lytt". Det nøtternte å dra en kam.....
    2) Det er kun brukeren av det enkelte anlegget som kjenner det godt og har forutsetning for å umiddelbart registrere merkbare endrnger/forskjeller i lyd med forskjellige kabler, små eller "store"
    3) En kan likeledes måle seg "blå". Forskjeller kan måles men det er de aktuelle ørene som er (subjektive) dommere -> GOTO (1)

    Det finnes antaglig like mange variabler som det umuligheter til å vinne i lotto.

    Så,...
    Er det forskjeller på kablers integrasjonesegenskaper i et smart-Fi system, javisst.
    Er forskjellene store nok til å ha klare preferanser? Javisst.
    Må en døtte egne oppfatninger og erfaringer over hodet på de med andre meninger? Neivisst.
    Er det hørbare forskjeller på både signal/digital og høyttalerkabler, Javisst PVV (På Visse Vilkår)
    Vil 0,5 mill kabler transformere et anleggs lydkvalitet beyond belief? Neppe, da vil jeg med min erfaring tro at det er en særs dårlig systemmatching eller noe i utgangspunktet som "tweakes" noe via kabel men sjansen for dette et vel 1:LOTTO.

    Er det noen mulighet for at brumlebassene og AKKADEMMIKRA som brenner denne båltråden kan bli enige? NO WAY...

    Fyr på - det gir klinger i kassa..

    HAVA KNIFE DAY.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Ganske morsomt i kabeltråder, når man slipper opp for argumenter kommer traverne:

    1. Synd at du har så dårlig anlegg/hørsel at du ikke opplever forskjell.
    2. Akademikere/Målehuer/kabelfornektere er det synd på.
    3. Holder dere på enda?
    4. Synd at hobbyen blir ødelagt.

    Men er det ikke litt rart å basere sine argumenter om "gigantiske" forskjeller på at mennesker er ufeilbarlige måleinstrumenter når det gjelder sanseopplevelser?
    Det er ikke videre subjektivt.

     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Det må jo være utrolig trist og frustrerende å leve et liv hvor man ikke klarer å stole på sitt eget sanseapparat. Hvis ikke dere følelsesfornektere klarer å stole på deres egen hørsel, så går jeg ut i fra at dere heller ikke stoler på de andre sansene dere har som lukt, syn, smak etc..
    Hva vet du om hva eg stoler og ikke stoler på av egne sanser ?

    ja, eg har flere ganger følt at lyden oppleves forskjellig i forhold til setting og dagsform.
    Eks når eg setter meg ned med noe godt i glasset etter en lang uke og virkelig kan slappe av, så kan eg få en opplevelse av at lyden er bedre enn tidligere...
    men den opplevelse av bedre lyd tilskriver eg nettopp til setting og egen modus der og da.


    har du hørt uttrykket "hunger er den beste kokk" ?
    Har du aldri opplevd at drikke smaker ekstra godt når du er skikkelig tørst ??
    At maten smaker ekstra godt når du er skikkelig sulten ??

    Hvorfor tror du at vi mennesker putter litt ekstra godsaker i kurven, når vi går på butikken sulten ?

    Tror du ikke tilsvarende kan spille inn når ved testing av kabler ?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tilbake til start: Kabler til en halv million kroner. Idioti? Galskap? Svindel?

    Det kommer naturligvis an på øynene som ser. Rent teknisk og lydmessig tipper jeg at de aller fleste - enten de har hørt kablene eller ikke - vil si at slik kabler neppe kan være verdt pengene. Eller absolutt ikke kan være verdt pengene. Eller helt sikkert ikke kan være verdt pengene. På den annen side: jeg synes ikke det er noe stort poeng å henge ut dem som har hørt og kjøpt slike kabler, og kan legge hånden på hjertet og si at de synes de har gjort et godt kjøp. Hva ting er verdt for hver enkelt, og hva hver enkelt velger å bruke penger på, er tross alt en helt subjektiv sak.

    Jeg tror imidlertid at slike kabelpriser i bunn og grunn ikke har noen slik teknisk eller lydmessig begrunnelse. Slike kabelpriser har , etter min mening, hovedsakelig en kommersiell begrunnelse. Som en del har vært inne på allerede: En pris på topp-kabelen på en halv million kroner, får alle andre kabler i sortimentet til å fremstå som attraktivt priset. Kan produsenten klemme ut 1-2-3.000 kroner ekstra margin pr. kabelsett i det øvrige sortimentet - eller gjerne mer for den saks skyld - er det her de store pengene ligger. OK - hvis de skulle tjene noen kroner på toppkablene, klager vel ikke produsenten av den grunn - men det er ikke det som er poenget. En grei ekstra margin på et stort volum er viktigere. Selvfølgelig står det ikke noe om dette i reklamen. I reklamen må man fremheve lydmessige og/eller tvilsomme tekniske argumenter for å skape illusjonen av at man ligger på et meget avansert teknologisk nivå, og at dette er det beste man kan få kjøpt for penger.

    For min egen del har jeg landet på at jeg ikke kan klare meg uten slike kabelpriser. Frem til nå har jeg tenkt at jeg har flottet meg godt over det fornuftige og forsvarlige når jeg har tre ganske oppegående stereoanlegg her hjemme - anlegg som tilsammen har en nypris på ganske nøyaktig en halv million kroner. Jeg har måttet ty til uklar mumling når noen har spurt hva forskjellige ting koster. DAC til over 50.000? Forforsterker til over 100.000? Mumle, mumle.... godt kjøp, demo-modell, kjøpt brukt, selgeren solgte til gi-bort-pris .... ro,ro.... Litt flaut har det vært - men ikke nå lenger. Hifikabler til en halv million får alt det jeg har her hjemme til å virke jordnært og hverdagslig. Ja - nesten så jeg får klapp på skulderen for å ha fått så mye for pengene.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Poenget med denne tråden er ikke at dyre kabler ikke gjør noe nyttig, men at kabler til en halv million som verken har noen dokumenterbar nytte utover det noe til promillekosten gjør eller er dyre å produsere eller er sjelden vare som et bilde av van Gogh er et åndssvakt påfunn. Man må gjerne hevde at prisen på Ulf-Bs anlegg (eller mitt vinyldrivverk eller pre for den saks skyld) er høy gitt ytelse og produksjonskost, og man kan til og med ha rett i det, men Odin 2 er så langt ute at det er noe annet. Om man hevder at 3 millioner for Odinkabler til anlegget kan være åndsfriskt har man meldt seg ut av den meningsfylt samtalen. Om alt er innenfor er det ikke lenger interassant å snakke om noen ting. "1000 kroner for platespiller?" - ja, det kan det være verdt. "100 millioner for lyttetøfler?" - Ja, det kan det være verdt. "Sniffe miltbrannsporer på fest?" - Ja det kan være meningsfylt. Og for å sitere Ernie Floyd: "sitte på en bombe og slå seg selv i hodet med en hammer?" - Ja hvorfor ikke?

    Man er forskjellige, jadda, men måten å akseptere det faktumet på kan da ikke være å ukritisk anerkjenne en hver posisjon og en hver handling eller betraktning som respektabel bare fordi den finnes. Det har vært en del klaging på manglende respekt her, og en del svar fra de respektløse som hevder at respekt skal forbeholdes det respektable. Det kunne jo være interessant å få lese hva de som hevder det er for lite respekt mener skal være kriteriet for om noe eller noen skal respekteres.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jeg hadde tjent 10 mill. kr i timen så hadde et sett kabler til 3 mill. kr framstått som «rimelig» i forhold til betalingsevnen, og det hadde ikke gjort et veldig merkbart innhugg i økonomien. Med en slik inntekt hadde jeg sikkert investert i noen 10-talls mill. kr et duganes arkitekttegnet lytterom (+ omkringliggende herligheter) og SOTA skreddersydd lydinstallasjon til langt flere shilling. Men i forhold til rasjonalet og viljen til å bruke slike beløp på noe så banalt som ledninger til lyd så er det like fullt skrullete med et enkelt kabelsett til 3 mill. kr.

    mvh
    KJ
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fikk plutselig lust til å skrive et innlegg.

    Denne tråden inneholder nå så mange innlegg at et til kan ikke skade.
    Alle disse inleggene ( jeg har ikke lest alle) har sikkert vært interresant for noen.
    For meg har de variert fra lavmål til eksepsjonelt og noen av de bedre tilskriver jeg Dr dong ikke minst hans inlegg om prisutvikling
    og dens betydning for det sosiale fellesskap. En svært interresant betraktning.
    Men en ting som irreterer meg når det gjelder Nord Ost sine kabler er at de drar vår mektige nordiske guder inn i dette fra mit ståsted tullballet.
    Óðinn den mektigste av Åsene er nå blitt for mange av oss synonym for dummskap.
    Det liker jeg ikke.

    H
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Jeg synes personlig Bugatti veyron er idiotisk priset,men tar man ytelsen i betraktning og sammenligner med andre biler så er det kanskje ikke så ille likevell for dem som har mye penger?

    Personlig synes jeg det er idiotisk og kjøpe seg en Rolex klokke til 100000,og kunne likegjerne kjøpt en til 1000kr.

    Men jeg har verken testet Bugatti eller eid en Rolex så hvorfor skal jeg uttale meg så mye om det.
    Kanskje flere i denne tråden hadde endret meining fra det ene til det andre hvis de faktisk hadde testet kabelen?
    Både bilen og uret kræver håndværk. Et rebrandet kabel i Nordost klassen er ikke noget specielt!
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sansen for Alan Shaw, men det jeg henger meg opp i er det åpenbare paradokset å referere han som en guru, med et sitat der han hevder at det er for mange guruer...
    Godt poeng. Han bør ikke bli redusert til en guru. Jeg har derfor gått tilbake til min forrige signatur der en som virkelig er en guru (for en del, iallfall) kommer med et godt råd til alle hifi-entusiaster. Det kan vel sies å være en variant av Alan Shaws utsagn om å stole på egne ører. For den som har ører, vel å merke.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor i all verden gidder dere egentlig å holde på med denne hobbyen når det er mulig å innbille seg alt mellom himmel og jord (uansett størrelsesomfang)? Kan dere ikke bare kjøpe et par PC-høyttalere og snekre de inn i et par store tomme bokser og innbille dere at det er et stort og flott high-end anlegg? Dere merker jo ikke forskjell uansett, og hvis dere gjør det, så er det bare å ta frem placebo-håndboken (skeptiker-bibelen) og lese noen vers for å unngå at dere blir omvendt til den mørke siden.
    En stråmann blir ikke noe annet enn en stråmann selv om den blir gjentatt til det kjedsommelige. Og hvorfor trekke fram høyttalere når man først skal hisse seg opp over dette? Høyttalere er jo faktisk den eneste komponenten som det ikke strides om hvorvidt det er vesentlige hørbare forskjeller eller ei.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ganske morsomt i kabeltråder, når man slipper opp for argumenter kommer traverne:
    1. Synd at du har så dårlig anlegg/hørsel at du ikke opplever forskjell.
    Uten å ta stilling til den enkeltes anlegg, mener du at det ikke finnes noen nedre grense her, som innebærer at det er like enkelt å skille ut kabelforskjeller på et PC anlegg som et high end anlegg?
    Jeg synes stereotypien og forutinntattheten er tilsvarende i begge leire.
    Man kan like gjerne si at ‘der trakk du dårlig anlegg/hørsel kortet’.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det var nettopp dette jeg utfordret kvasi på. Siden det drøyer med svar fra den kanten er det kanskje andre som tar utfordringen: Hva er "bra nok" når det gjelder hørsel og anlegg?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tidligere postet grafer for både frekvensgang og forvrengning, pluss fossefalldiagram for tidsforløp hos meg. Det kan fint sammenlignes med kriteriene i ITU BS.1116-1: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-3-201502-I!!PDF-E.pdf

    Den standarden kan vel ses som et brukbart svar på spørsmålet om hva som er "bra nok" til å avdekke andre små hørbare forskjeller.

    Likevel har disse enorme kabelforskjellene glimret med sitt fravær her hos meg. Det kan selvsagt tenkes at jeg har for dårlige ører, men jeg har ingen problemer med å høre forskjell på ulike mastringer av samme innspilling, eller å skille ut originalsporet i Synchrolux' kabeltest.

    Det hadde faktisk vært litt interessant om noen som mener at de har "bra nok" anlegg til å høre disse forskjellene tok seg bryderiet med å vise oss andre hvor "bra" det behøver å være, også i forhold til kravene i standarden. For meg hadde det vært spesielt interessant å se et fossefalldiagram for tidsforløpet i rommet for et anlegg hvor folk mener å kunne høre "strand jumping" og andre tidsfenomener i nanosekundklassen. (@sinep - tar du den utfordringen?)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her er du vel mer opptatt av om rommene til innehaverene faktisk er gode nok til å skille klinten fra hveten enn å bekrefte eller avkrefte om kvaliteten på anlegget spiller noen rolle?
    Det er forsåvidt greit det, men jeg synes det går an å stille spørsmålet her inne uten at noen skal føle seg personlig forulempet. Hvis ikke det spiller noen rolle, så kan vi muligens legge denne ballen død.
    (nothing personal).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi vet jo at kvaliteten på anlegget spiller en rolle for å høre små (reelle) forskjeller i opptak, mastering og avspillingskjede. Hvis det ikke var tilfelle, ville det neppe vært nødvendig å skrive en slik standard. På min gamle bærbare Philips platespiller var det ikke godt å høre om det var John eller Paul som var vokalist på Beatles-plater.

    Vi vet også at kabelforskjeller kan bli hørbare hvis de elektriske egenskapene til komponenter og kabling er tilstrekkelig langt ute å kjøre. Sett en AlphaCore høykapasitiv signalkabel etter en passiv preamp med høy utgangsimpedans og du har et førsteordens lavpassfilter med knekkfrekvens midt i diskanten. En MM platespillerpickup har nok induktans til at ulik kapasitans i armkabelen kan gi hørbare utslag, osv.

    Men min erfaring er at disse meget omtalte kabelåpenbaringene ikke blir noe mer hørbare hos meg etterhvert som jeg forbedrer anlegget. Snarere tvert imot. Derfor hadde det vært riktig interessant å se data på eksakt hvor "bra" avspillingskjeden må være hos noen av de som mener å kunne høre dette på komponenter med noenlunde normale egenskaper.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvor bra et anlegg må være finnes det vel ingen fasit for.
    Jeg pleier å si at det tar meg ikke mange sekundene å avgjøre om jeg hører på et high end anlegg eller ei, men jeg har ingen konkret definisjon på hvilke forutsetninger som må oppfylles og størrelsessettingen av disse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn