Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange blander respekt med frykt. Hadde jeg bodd i Russland når Stalin regjerte så hadde ikke hatt respekt for idioten men jeg hadde vært livredd for å si eller tenke noe feil som Stalin hadde mislikt. Noen oppfatter det som respekt.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Latterliggjøringen av Odin-fenomenet skyldes dårlig råd og misunnelse, og dette får utløp siden ytringsfriheten har fjernet respekten. Jeg vil legge til at det nok også har noe med Illuminati å gjøre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Mulig skeptikerne også er mentalt forstyrret,nærmest en sykelig fanatisk religiøs sekt som hever lønn fra NAV,
    og som i sin kjedelige hverdag bedriver tiden med å lete opp idioter i kabeltråder.
    Med så mye tid som brukes i søk etter kabeltråder og skriving om idiotene,nærmest 24/7 er det
    merkelig at det ikke snart dukker opp menn i hvite frakker i hjemmene.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Tror problemet er at skeptikerne har så innmari lyst på Odin kabler men har ikke råd.
    Derfor denne frustrasjonen og sinne.

    ymir skrev:
    Det er da en del jeg også har lyst på,men har ikke råd.
    Er da ikke misunnelig på de som har det,det blir litt dumt.
    Og konklusjonen blir da at andre er misunnelige men ikke du, eller?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mulig skeptikerne også er mentalt forstyrret,nærmest en sykelig fanatisk religiøs sekt som hever lønn fra NAV,
    og som i sin kjedelige hverdag bedriver tiden med å lete opp idioter i kabeltråder.
    Med så mye tid som brukes i søk etter kabeltråder og skriving om idiotene,nærmest 24/7 er det
    merkelig at det ikke snart dukker opp menn i hvite frakker i hjemmene.
    Herlig;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hei. Jeg orker ikke å bruke mer tid i denne tråden. Det er med lyd som med respekt; Noen lærer fort, noen lærer sakte, og noen lærer aldri. Dette gjelder også meg. Jeg lærer noe nytt hver eneste dag om hi-fi og om det å være menneske. Jeg har mine meninger og tenker på en annen måte enn det noen av dere når det gjelder dette. Sånn er det bare. Jeg jobber i helsevesenet i den kommunen jeg bor i, og der ser jeg det mange folk kaller for idioter hver dag. Dette har med menneskesynet mitt å gjøre. Og man ser jo at dess mer ytringsfrihet det blir, jo mer forsvinner respekten. End of story.

    Palle
     
    T

    TLN

    Gjest
    Du kan alltids få en liten diamant som passer fint på en liten finger til å koste mye mer enn et par slike kabler... Hva er problemet?

    La nå folk kjøpe det de synes er fint og bra... om det bare er for å forsikre seg om at det ikke er det svakeste leddet i kjeden, så er vel det helt topp.

    Det betyr ikke at du trenger å gjøre det samme. Kjøp det du synes er bra nok for deg, om den kabelen koster 1 krone meteren eller en million er jo ett fett så lenge du er fornøyd med kjøpet. Kan jo samtidig være lurt å trekke om den interne kablingen i høyttalerene O0
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Tror problemet er at skeptikerne har så innmari lyst på Odin kabler men har ikke råd.
    Derfor denne frustrasjonen og sinne.

    ymir skrev:
    Det er da en del jeg også har lyst på,men har ikke råd.
    Er da ikke misunnelig på de som har det,det blir litt dumt.
    Og konklusjonen blir da at andre er misunnelige men ikke du, eller?
    JA
    Kanskje du har samme forhold til kunnskap som du påstår "skeptikerene" har til Odin.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Morsomt med kommentarer at sketikerne ikke har råd :) Er vel nettopp de som har råd. For de har pengene på bok i stedet for i svindyre kabler. Jeg kan alltids kjøpe Odin kabelen. Men det ville vært helt fjernt gjort. Jeg har hatt demo av rimeligst til dyr Nordost. Ikke hørt forskjell. Hadde en ferdig terminert kabel til 350 kr fra FNKY Audio som gav akkuart samme lydresultater. Så da er min konklusjon at å bruke mye penger på kablene er dødfødt. Å bytte et komponent ala høyttalere og forsterker er en faktisk LYDMESSIG endring som kan måles og ikke minst høres tydelig. Som andre sier, akustiske tiltak er også lønnsomt for lyden. Jeg syns personlig at det å ha kabler som SER bra ut er innafor. Men det har ingering med pris å gjøre. Ei heller min økonomiske situasjon :) Her er vel snakk om et garantert lydmessig utbytte i forhold til kroner lagt ned i det som teller. Og jeg tviler noen hører like stor forskjell på kabler som ulike høyttalere? Man snakker ikke kvantesprang på kabler. Men jeg tror man kan sette dette med kabler i 2 båser. En for JA og en for NEI. Så teller man stemmene og konkluderer med at slik er det bare. Kabler er like hellig som ulike religioner for mange, virker det som. Og for min del må det være nettopp troen som driver det markedet ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Og konklusjonen blir da at andre er misunnelige men ikke du, eller?
    JA
    Kanskje du har samme forhold til kunnskap som du påstår "skeptikerene" har til Odin.
    Etter år her på sentralen er jeg etter hvert blitt skuffet over kunnskapsnivået i enkelte miljøer,ja.

    For å ha råd til Odin bør de som kjøper ha tilgang til kapital.
    Dersom de som kjøper slikt ikke har vunnet i lotto må de vel ansees som rimelig skarpe
    som har lykkes i å ha en slik økonomi.Nærmest briljante i forretningslivet.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Eiergleden henger tydeligvis sammen med hvor mye misunnelse den skaper.
    Klart at tråder som dette for enkelte kan virke forstyrrende og urovekkende.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om skeptikerne har skiftordning og ordned abeidsfordeling på HFS?
    Noen leter opp kabeltråder og noen skriver.12 timer på og 12 timer av?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om skeptikerne har skiftordning og ordned abeidsfordeling på HFS?
    Noen leter opp kabeltråder og noen skriver.12 timer på og 12 timer av?
    Resten av dagen holder vi på med sprøyteplaner for chemtrails, sprer løgner om at vaksiner virker og planter RFID-chips i folk, kanskje?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Men ingen steder gir aktivitetene så umiddelbare resultater som her inne.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.621
    Torget vurderinger
    16
    Lurer på om skeptikerne har skiftordning og ordned abeidsfordeling på HFS?
    Noen leter opp kabeltråder og noen skriver.12 timer på og 12 timer av?
    Ikke spesielt utholdende disse skeptikerne, du selv virker å være på 24/7
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Og konklusjonen blir da at andre er misunnelige men ikke du, eller?
    JA
    Kanskje du har samme forhold til kunnskap som du påstår "skeptikerene" har til Odin.
    Etter år her på sentralen er jeg etter hvert blitt skuffet over kunnskapsnivået i enkelte miljøer,ja.

    For å ha råd til Odin bør de som kjøper ha tilgang til kapital.
    Dersom de som kjøper slikt ikke har vunnet i lotto må de vel ansees som rimelig skarpe
    som har lykkes i å ha en slik økonomi.Nærmest briljante i forretningslivet.
    Hmmm. Som Donald T. mener du? Du tuller vel nå ymir.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dersom de som kjøper slikt ikke har vunnet i lotto må de vel ansees som rimelig skarpe
    som har lykkes i å ha en slik økonomi.Nærmest briljante i forretningslivet.
    Hva med oss som har råd, men lar være å kjøpe slikt tøys?
    Vi burde nok først ribbes for alle økonomiske ressurser, og deretter bures inne. Ikke bruke opp pengene våre?? - det er samfunnsfiendtlig virksomhet, det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, formodentlig. To avgiftsfrie Tesla Model S, en gammel Mazda MX-5, en bruktimportert Subaru Legacy diesel - det blir jo ikke store inntekter til statskassen på denne måten. Hadde vært mye bedre om jeg hadde kjøpt en oppblinget Hummer i stedet, en slik som drar tre liter på mila, og trukket Nordost-kabling til stereoen i den. Og dekket dashbordet i minkpels og Swarowski-krystaller for å matche kablingen. Trøsten får være at inntekt, formue og innbetalt skatt formodentlig kommer i lokalavisen på fredag uansett. Det dryppet vel litt på futen i fjor også.
     

    24ohm

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    13
    Lurer på om skeptikerne har skiftordning og ordned abeidsfordeling på HFS?
    Noen leter opp kabeltråder og noen skriver.12 timer på og 12 timer av?
    Når sover du? Virker som du er her 24 timer etter aktiviteten din å dømme.
    Tok kanskje litt hardt i, men du er rimelig aktiv så lenge du kan disse "kabelskeptikerne" som du kaller de.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Om jeg har råd eller ikke råd er fullstendig irrelevant i og med at dette dreier seg om man er villig til å betale noen hundre tusen for litt sølv, litt plastikk, litt tre og litt annet metall som ikke på noen måte er eksotisk eller kostbart, alt med det formål å la elektroner dytte hverandre gjennom uten å miste flere enn nødvendig. Spørsmålet er heller hvordan kunnskap og klokskap kan forsvare slikt?

    Selv om jeg mener man fritt bør få lov til å forvalte sin egen pengebinge står man lettere i fare for å miste denne retten hvis man synes slike produkter kan forsvares ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tror problemet er at skeptikerne har så innmari lyst på Odin kabler men har ikke råd.
    Derfor denne frustrasjonen og sinne.
    Eg hadde råd til Odin før, men etter at eg brukte (nesten) alle pengane på høgtalarar og forsterkarar, har du sikkert eit poeng... på den andre sida trur eg faktisk at eg fekk betre lyd no, enn om eg hadde brukt pengane på Odin-leidning og helde på gamleanlegget.
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Om jeg har råd eller ikke råd er fullstendig irrelevant i og med at dette dreier seg om man er villig til å betale noen hundre tusen for litt sølv, litt plastikk, litt tre og litt annet metall som ikke på noen måte er eksotisk eller kostbart, alt med det formål å la elektroner dytte hverandre gjennom uten å miste flere enn nødvendig. Spørsmålet er heller hvordan kunnskap og klokskap kan forsvare slikt?

    Selv om jeg mener man fritt bør få lov til å forvalte sin egen pengebinge står man lettere i fare for å miste denne retten hvis man synes slike produkter kan forsvares ;)

    Feickert Blackbird - Kuzma 4 point/VdH Colibri XCP-HO - Kuzma 4 point 14"/Miyajima Madake

    Seriøst? Det er sånt som dette jeg elsker med kabeldebatter.

    Spurte tidligere, hvor går grensen for hva moralpolitiet her på sentralen synes er akseptabelt å bruke på kabler. Fikk ikke noe svar gitt.

    Ta Trondmeg sin vinylrigg over her da. Ikke billig den heller. En musikkinteresert person, som ikke er audiofil, ville muligens synes det er helt koko å bruke mer enn 10000 på en platespiller, fordi han synes dette er mer enn bra nok.

    Hvis noen vil bruke 2 mill på kabler, så versågod.:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Om jeg har råd eller ikke råd er fullstendig irrelevant i og med at dette dreier seg om man er villig til å betale noen hundre tusen for litt sølv, litt plastikk, litt tre og litt annet metall som ikke på noen måte er eksotisk eller kostbart, alt med det formål å la elektroner dytte hverandre gjennom uten å miste flere enn nødvendig. Spørsmålet er heller hvordan kunnskap og klokskap kan forsvare slikt?

    Selv om jeg mener man fritt bør få lov til å forvalte sin egen pengebinge står man lettere i fare for å miste denne retten hvis man synes slike produkter kan forsvares ;)

    Feickert Blackbird - Kuzma 4 point/VdH Colibri XCP-HO - Kuzma 4 point 14"/Miyajima Madake

    Seriøst? Det er sånt som dette jeg elsker med kabeldebatter.

    Spurte tidligere, hvor går grensen for hva moralpolitiet her på sentralen synes er akseptabelt å bruke på kabler. Fikk ikke noe svar gitt.

    Ta Trondmeg sin vinylrigg over her da. Ikke billig den heller. En musikkinteresert person, som ikke er audiofil, ville muligens synes det er helt koko å bruke mer enn 10000 på en platespiller, fordi han synes dette er mer enn bra nok.

    Hvis noen vil bruke 2 mill på kabler, så versågod.:)

    Hahahahaha, hva jeg har betalt for dette vet jeg og kun jeg. Og det er veldig langt unna 1 sett med korteste Odin 2 kan jeg love deg. Jeg kan godt leve med at andre synes det er koko likevel, men tross alt er det mer enn håp og tro man betaler for. Effekten er både målbar og hørbar. Jeg tror du skal prøve igjen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Naturligvis må hver enkelt bruke hva han vil, men hver enkelt må også få mene hva han vil om hvorvidt han synes det er fornuftig.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Er det som er i ferdt med å skje her at det blir akseptabelt å kritisere andres valg (og smak) på generell basis? Gleder meg til å bombe vennetrådene til merker jeg ikke liker med oppgulp om hvor dårlig det er og hvor lite peiling eierne har isåfall.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det som er i ferdt med å skje her at det blir akseptabelt å kritisere andres valg (og smak) på generell basis? Gleder meg til å bombe vennetrådene til merker jeg ikke liker med oppgulp om hvor dårlig det er og hvor lite peiling eierne har isåfall.
    Det er akseptabelt å ha sin egen mening. Det er ikke akseptabelt å være en drittsekk.

    ...more or less.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Og moralpoliti da de. Jeg som synes det er større galskap å kjøpe Skoda Fabia enn Ferrari 488. Hvertfall til full pris. Nei, bruk pengene som dere vil. Jeg forbeholder meg uansett retten til å mene noe om tilbyderes prisforlangende.
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Naturligvis må hver enkelt bruke hva han vil, men hver enkelt må også få mene hva han vil om hvorvidt han synes det er fornuftig.
    Helt klart. Men hvis du ser på hva de største kabelskeptikerne spiller på, blir det i min bok litt pussig att de i det hele tatt hever øyebryn over noen kabler. De har jo overskredet hva som er normalt å bruke på musikk for lengst. Ikke for det, helt ok for meg.
    De som går for Odin har bare strukket strikken en smule lenger. Og, vil jeg tro, litt større lommebok.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Er det som er i ferdt med å skje her at det blir akseptabelt å kritisere andres valg (og smak) på generell basis? Gleder meg til å bombe vennetrådene til merker jeg ikke liker med oppgulp om hvor dårlig det er og hvor lite peiling eierne har isåfall.
    Det som har skjedd er at det ikke er så kult med dyre ledninger lenger.
    Sånn er det bare.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe sjukt i en verden hvor en ser det som meningsfullt å bruke halv million på en ledning. Da er det ikke kabelskeptikere som har meldt seg ut, ei heller sjele som kan tenkes å høre ørlitegrann forskjell på ledning; de som har meldte seg ut av det forstandige felleskap er de som fremdeles er i besittelse av en tro at dette gir mening for noen andre enn selgere som vil få oss til å bli prisblinde.

    Det en på mange måter vil unngå er denne prisblindhet. Hva folk måtte bruke sine midler på driter jeg godt i; de må få bedrive sin selvvalgte irrasjonalitet fritt og bekymringsfritt. Jeg har aldri vært misunnelig på irrasjonalteten.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jøss,trodde alle var utslitte og måtte kvile litt i formiddag,eller er det noen som ikke hever lønn hos NAV som meg og i hvertfall jobber litt mellom slagene på HFS.

    De som har råd kjøper Odin og holder kjeft.Tror ikke det er mange Odin eiere som diskuterer kabler på HFS.
    Det nytter ikke å skryte at en har pengene,men vil ikke kjøpe,da har en ikke nok allikevel.
    Skal kapitalismen fungere må pengene brukes.Det gir økonomisk vekst.
    Folkene i NO bruker nok salget av Odin til forbruk,husbygging kanskje?Det holder byggningsarbeidere
    i hardt tiltrengt arbeid,eller dyre viner som holder vindyrkerne i jobb,de trenger jo pengene
    siden 2017 ser ut til å bli ett krise år for vindyrkerne.

    Heller Odin enn Romanee-Conti til 566 000 Kr. 1,5 time nytelse,mot flere års bruk,da hadde det blitt kabel,klarer meg godt med en vin til 2-300 kr.
    Men de som kjøper Odin kjøper sikkert begge deler,både kabel og vin til 5-600 000 kr.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn