Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det finnes lover som skal regulere at det ikke fastsettes urimelige priser. Dessverre så er det bortimot umulig å få noe som synes ufattelig urimelig inn under denne da produsentene lett legger frem flere års utviklingskostnader bak prisfastsettelsen og dermed unngår urimelig.

    Har forlengst sluttet å irritere meg over slike produkter. Jeg blir mere oppgitt over de som anbefaler alt for dyre kabler til anlegg i budsjettklassen der man heller burde anbefalt et knepp kvassere forsterker eller høyttalere. De som har råd til en kabelstump til 400.000 har sikkert godt nok anlegg i tillegg.


    § 1.Fullmakt til prisregulering.
    Når det er nødvendig for å fremme en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling, kan Kongen fastsette:
    1) vedtak om maksimalpriser, minstepriser, prisstopp, prisberegninger, rabatter, maksimalavanser, leverings- og betalingsvilkår og andre bestemmelser om priser, fortjenester og forretningsvilkår, eller
    2) vedtak om meldeplikt for endring av størrelser i nr. 1.
    Kongen skal gi melding til Stortinget om særlig viktige reguleringer som vedtas etter første ledd.
    ??????Del paragraf
    § 2.Urimelige priser og forretningsvilkår.
    Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
    Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Soundgarden i Kr.sand solgte jo Nordost (tror det var Valhalla) til en kunde som også kjøpte samme kablene til bakkanalene i hjemmekino. Tror han sa 22 meter til bakkanalene også. Det er på kanten til dårlig gjort.

    Jeg ble forklart hvor viktig kablene var før jeg skulle høre på anlegget dems med TAD høyttalerene til ca 600.000.
    Sånn hadde det stått i ca 14 dager. Etter 2 min stopper jeg selgeren og påpeker at det er feilkoblet mellom høyre og venstre. Så lydene kom omvendt fra høyttalerene.
    Da burde minstemålet for en sånn demo være å koble det riktig. De hadde ikke hørt det selv en gang.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er blitt en "mote" her inne å ned snakke/bortforklare dyre produkt.
    I mens får produktene god reklame, og det selges mer enn det ellers ville gjort.
    Tror du virkelig dette er god reklame og at de selger mer:confused:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tror omsetningen av Odin er marginell og uavhengig av hva som skrives her.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Selvsagt er Odin og mange andre kabler priset urimelig høyt. MEN kundegruppen for slike produkter er vel først og fremst russiske og japanske milliardærer. Og slike personer er vel ikke kjent for å ha verdens beste smak og bryr seg vel heller ikke om tekniske data. Jo dyrere jo bedre er vel hovedregelen.
    Vi pasienter her på sentralen kan syte og klage til Dovre faller men vi er nok ikke i nærheten av målgruppen for slike produkter.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Hmmm.....

    Det er et par ting jeg tenker på når jeg ser kabeltullball:

    1: Uvitenhet; etter endel selvbygg/reparasjon av forsterkere/utstyr og høyttalere med medfølgende forståelse av hvordan slike apparater egentlig er oppbygd. Da tror jeg de fleste se hvordan dette gjøres med printplater, vanlig rimelig kobberledning og kontakter. Jeg tror dette vil kurere de villeste mytene.

    2: Manglende kritisk hifi-presse. Dette er et problem, i alle fall for de som ikke hiver seg ut på DIY for å avmystifisere den religiøse tilnærmingen til lydprodukter.

    Men en artig debatt blir det jo, og OHF kan le seg skakke helt til banken
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.661
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.647
    Antall liker
    4.088
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 461002

    Mye bedre pris dette her :)
    Det er garantert samme kabel :)


    mvh
    Varför inte köpa och jämföra med orginalet, så blir det slut på tvivlet.[/QUOTE

    Greit nok det men har dessverre ikke tilgang på den orginale,litt dyrt å kjøpe en bare for en test som blir negativ uansett

    mvh
    Om du är spekulant på orginalet får du säkert testa hemma på din egen anläggning.;)
    Men kanske ingen idé för du har ju redan bestämt utgången av en test?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Men en artig debatt blir det jo, og OHF kan le seg skakke helt til banken
    Jeg vet ikke jeg. Når linken til disse annonsene sirkulerer på FB akkurat nå blant mine mer teknisk kyndige venner, og de ler seg skakke av det, sitter det langt inne å nevne at jeg har handlet der, og enda værre å anbefale dem å stikke innom. Det de ler aller mest av er svadaen som gjengis fra produsentene.

    Så er det ihvertfall en del av markedssegmentet de går glipp av. Synd, for jeg er godt fornøyd med det jeg har kjøpt og har ikke følt særlig press mot å kjøpe avsindig dyre kabler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Pssst - på motsatt side av høyttalerkontakten som man fester de dyre kablene til, inne i høyttaleren, er det helt andre dimensjoner og standard på ledningene frem til delefilteret.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Pssst - på motsatt side av høyttalerkontakten som man fester de dyre kablene til, inne i høyttaleren, er det helt andre dimensjoner og standard på ledningene frem til delefilteret.
    For ikke å snakke om innsiden av forsterkere med billige standardkabler, vanlig loddetinn og standard kretsbaner. Og egenlig alt annet også.

    Madness...
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Ja de av dere som har kjøpt komponenter til mer enn si 20-30k og ser kretskort inni, dere bør føle dere lurt
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Hva med denne spesialkabelen til jording fra Entreq, den gir god fyldighet og kropp, kun 10.000 kr:

    Entreq

    Den fungerer topp sammen med jordingsbokser, disse kan også oppgraderes med bedre "propper/skruer", her er et røverkjøp til 60.000 kr:

    Entreq
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det som er litt trist med slike tråder som dette er at vi selv er med å trekke oss selv ned i gjørma ved å gi det en plass på forsiden av forumet.
    At OHFC selger kabler til denne prisen gir meg personlig det samme skuldertrekket som all annen unødvendig dyr luksus. At vi er med på å løfte det frem tror jeg bare er negativt for hobbyen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Husker ikke leverandøren, men så forleden et kabelsett bestående av 19 kabler som det ble påstått hadde noe sånn som 18 mnd leveringstid pga arbeidsmengden som skulle til for å produsere det og med en prislapp på nærmere 200.000 pund. Jeg lurer nesten på om det er en ekvivalent til kopi luwak kaffe....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    ^ Ja, fordi det naturligvis er best å la være å se kritisk på slikt? Sitte stille i båten og være snille gutter så ingen blir lei seg?
    Nei, men det slår mer tilbake på oss selv enn på de.
    Personlig tror jeg det er greiere å poengtere galskapen så ikke enda flere tror det må være slik.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ^ Ja, fordi det naturligvis er best å la være å se kritisk på slikt? Sitte stille i båten og være snille gutter så ingen blir lei seg?
    Nei, men det slår mer tilbake på oss selv enn på de.
    Personlig tror jeg det er greiere å poengtere galskapen så ikke enda flere tror det må være slik.....
    Jeg tror at de oligarkene som holder på i den klassen ikke bryr seg noe særlig om vi mener. Kanskje rent bortsett fra at vi opplyser de om at det er kommet en ny modell. ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå virker det jo ikke akkurat slik som at det nytter å påpeke galskapen. Det er jo opptil flere bare i denne tråden som hårdnakket forsvarer både den fantastiske teknologien bak dette og ikke minst prisen. At noen er toskete nok til å kjøpe dette og annet til fullstendig absurde priser, gjør meg forsåvidt ingenting, men forsvaret av det teknologiske "nivået" er vel det jeg reagerer mest på . Man kan nok også uten tvil stille spørsmål med prisnivået på både forsterkere og høyttalere, gitt innholdet av relativt standard komponenter, men her kan man vel til en viss grad skylde på utviklingskostnader med noen grad av troverdighet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Jeg tror at de oligarkene som holder på i den klassen ikke bryr seg noe særlig om vi mener. Kanskje rent bortsett fra at vi opplyser de om at det er kommet en ny modell. ;)
    Det er vel ikke oligarkene vi trenger å bekymre oss for, men heller latterbrølene fra de med nok penger til å kjøpe et relativt bra anlegg og forståelse nok til å holde seg milevis unna hele bransjen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke hvordan det kan "slå tilbake på oss selv" når man klart og tydelig poengterer hvor det er mest å hente i signalkjeden fra kilde til lytter?

    Minnes de første sure reaksjonene da det ble påpekt at senere remasters "med utrolig god lyd" var ofre for Loudness War. Etterhvert gikk det opp for folk at dette hadde noe for seg og at "den utrolig gode lyden" som det ble skrytt av i HiFi-bladene var bevisst manipulasjon for at man skulle lures til å tro at "det er blitt mer detaljert".
    Dermed fikk man også oppklart hvordan det var mulig for "vinyl å banke CD". Av den enkle grunn at vinylplater fra gullalderen hadde bedre dynamisk spenn enn remastrede CDer som ble solgt til gullpriser.

    Det ble også påpekt at mange aktive komponenter har kunstig høyt utgangsnivå på signalet, av samme grunn. Når man sammenlignet DACer, for eksempel, kunne man finne på å velge den som hadde høyest utstyring, fordi man lot seg lure av dette. (Det er nesten ikke til å tro hva som er gjort på det området ... faktorer over standard 2VRMS).

    Syns det er fint at det nå er vekt på kilden, lytterommet, høyttalerne og signalbehandlingen. Så må man gjerne kaste seg på å lete med innbilningskraften etter NACHT&TAG forskjeller mellom passive komponenter.

    Tror ikke det "slår tilbake på oss selv". Tvert om, i lengden.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Er enig med dere som synes det er greit å diskutere "snake oil". La meg prøve å begrunne det. Slik jeg opplever konseptet stereo og hifi (siden jeg er 50 og begynte interessen ca. 1980), var utviklingen til det bedre, og gjerne basert på realiteter til et godt stykke utpå 80 tallet, muligens også enda lengre. Men så skjedde det noe, det ble det viet stor oppmerksomhet rundt vibrasjonsdempede møbler, kabler og andre remedier som edle metallers fortreffelighet. Tester ble ikke underbygd av målbare data, men av subjektive opplevelser av "sort bakgrunn" og "rytmisk driv".

    Hva om noen kom med en "sørøst" nettkabel til 50.000 kr i 1979? Det ville ganske enkelt ikke blitt akseptert er min påstand. Vår diskusjon er derfor verdifull for å få tema stereo og hifi inn på et mer moderat og ålreit spor igjen. Kanskje noen tilogmed lukker lommeboka for "snake oil" etter slike diskusjoner.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte ei hifi-blekke på messa i Horten. Til gru og forskrekkelse inneholdt den test av kabler..
    Glassmesterens sønner må jo være ruteknusere.
    Men, folk gjør hva de vil og det er jo ikke vedtatt et forbud mot å være gæren.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Intet er bedre enn å latterliggjøre det latterlige. Visse ting er vi alle enige om er latterlig. Så la oss fortsette, og håpe på en trickle-down effect .
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Varför inte köpa och jämföra med orginalet, så blir det slut på tvivlet.[/QUOTE

    Greit nok det men har dessverre ikke tilgang på den orginale,litt dyrt å kjøpe en bare for en test som blir negativ uansett

    mvh
    Om du är spekulant på orginalet får du säkert testa hemma på din egen anläggning.;)
    Men kanske ingen idé för du har ju redan bestämt utgången av en test?
    Tror du de låner ut et sett kabler til den prisen?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Forstår ikke hvordan det kan "slå tilbake på oss selv" når man klart og tydelig poengterer hvor det er mest å hente i signalkjeden fra kilde til lytter?

    Minnes de første sure reaksjonene da det ble påpekt at senere remasters "med utrolig god lyd" var ofre for Loudness War. Etterhvert gikk det opp for folk at dette hadde noe for seg og at "den utrolig gode lyden" som det ble skrytt av i HiFi-bladene var bevisst manipulasjon for at man skulle lures til å tro at "det er blitt mer detaljert".
    Dermed fikk man også oppklart hvordan det var mulig for "vinyl å banke CD". Av den enkle grunn at vinylplater fra gullalderen hadde bedre dynamisk spenn enn remastrede CDer som ble solgt til gullpriser.

    Det ble også påpekt at mange aktive komponenter har kunstig høyt utgangsnivå på signalet, av samme grunn. Når man sammenlignet DACer, for eksempel, kunne man finne på å velge den som hadde høyest utstyring, fordi man lot seg lure av dette. (Det er nesten ikke til å tro hva som er gjort på det området ... faktorer over standard 2VRMS).

    Syns det er fint at det nå er vekt på kilden, lytterommet, høyttalerne og signalbehandlingen. Så må man gjerne kaste seg på å lete med innbilningskraften etter NACHT&TAG forskjeller mellom passive komponenter.

    Tror ikke det "slår tilbake på oss selv". Tvert om, i lengden.
    Mye enig her. I disse tider med loudness wars på den ene siden og snake oil remedier på den andre så er det ikke rart at yngre generasjoner distanserer seg fra «hi-fi». Da kan det være greit å kalle en spade for en spade for å få diskusjonen og industrien tilbake på sporet av musikk som svinger og får foten til å gå.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Nå virker det jo ikke akkurat slik som at det nytter å påpeke galskapen. Det er jo opptil flere bare i denne tråden som hårdnakket forsvarer både den fantastiske teknologien bak dette og ikke minst prisen. At noen er toskete nok til å kjøpe dette og annet til fullstendig absurde priser, gjør meg forsåvidt ingenting, men forsvaret av det teknologiske "nivået" er vel det jeg reagerer mest på . Man kan nok også uten tvil stille spørsmål med prisnivået på både forsterkere og høyttalere, gitt innholdet av relativt standard komponenter, men her kan man vel til en viss grad skylde på utviklingskostnader med noen grad av troverdighet.
    Du kommer neppe til å få se noen som blir «frelst live» i slike tråder, men det kan kanskje bidra til en holdningsendring eller at det lettere stilles kritiske spørsmål på sikt til tulleprodukter. Jeg husker diverse remedier som dukket opp på 80-tallet og utover, slik som de grønne CD-tusjene, som folk ler av i dag så ting endrer seg nok.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Å trekke inn møbler , biler , båter osv osv , har ingenting med dette og gjøre er en kabel til drøye halv million for 2x3 meter det er snakk om med noe tre stumper på seg , og ikke for og snakke om strøm kabelen til drøye 260.000 kr , møbler bruker vi til og sitte på , ligge på , oppbevare ting , noen av oss bruker bilen daglig til handling og komme seg til jobb.

    Vet dere hva vist oslo hifi center klarer personlig og forklare hva disse høyttalerkablene gjør med lydsignaturen , strømmen til et annlegg + beviser det under et oppsett , og er med på blind testing og klarer og luke ut di visse kablene som blir testet , så trur jeg selv jeg skulle kommet ned der personlig og kjøpt noen dyre høyttaler kabler.

    Imagine
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.647
    Antall liker
    4.088
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Varför inte köpa och jämföra med orginalet, så blir det slut på tvivlet.[/QUOTE

    Greit nok det men har dessverre ikke tilgang på den orginale,litt dyrt å kjøpe en bare for en test som blir negativ uansett

    mvh
    Om du är spekulant på orginalet får du säkert testa hemma på din egen anläggning.;)
    Men kanske ingen idé för du har ju redan bestämt utgången av en test?
    Tror du de låner ut et sett kabler til den prisen?
    Om du frågar snällt.:cool:
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.647
    Antall liker
    4.088
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    En liten undran, när det gäller kablar så är det nästan alltid Nordost och OHC som kommer upp som ett dåligt exempel. Det måste väl ändå finnas andra lika dåliga exempel?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn