Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.231
    Antall liker
    9.037
    Ja kanskje det er hakket verre å ville bestemme hva folk ska få se på og hva de skal få lov til å le av. Men å brenne flagg på terrassen til folk holder ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Syns nå fortsatt det er en vesentlig forskjell på direkte hærverk, og argumentasjon for å fjerne noe fra en film.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Syns nå fortsatt det er en vesentlig forskjell på direkte hærverk, og argumentasjon for å fjerne noe fra en film.

    Hærverk på åndsverk. Og med hvilken rett? Og hvem ga den retten?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.231
    Antall liker
    9.037
    Syns nå fortsatt det er en vesentlig forskjell på direkte hærverk, og argumentasjon for å fjerne noe fra en film.
    Les nå hva jeg skriver da i det første innlegget (det andre var en flås...), har ikke rangert disse tingene opp mot hverandre, synes bare at begge deler er veldig lavt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Les nå hva jeg skriver da i det første innlegget (det andre var en flås...), har ikke rangert disse tingene opp mot hverandre, synes bare at begge deler er veldig lavt.
    Samme det egentlig. Jeg er bare drittlei all intellektualiseringen og den hissige liksomdebatten rundt alt som har med pride og skeive å gjøre, mens mange føler det som om deres eksistens og rett til behandling er under direkte angrep fra flere fronter. Og ikke bare verbalt, men fysisk med hærverk og koordinerte terroraksjoner.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Mye identitetspolitikk og "kritiske røster" der ute for tiden.



    Det er nok noen skikkelig barske mannfolk som står bak disse heltedådene
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er nok noen skikkelig barske mannfolk som står bak disse heltedådene
    Vanskelig å vite om det bare er drittunger som driver med rampestreker, eller om det er noe mer alvorlig som ligger bak. Men det er urovekkende i mine øyne, at det er et sånt press fra flere hold samtidig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.117
    Hvis noen kommer hjem til deg og brenner opp kopien din av Life of Brian, så snakker vi likt.
    Jo, man kan teoretisere omkring temaet, men det dreier seg dypest sett om å tvinge folk over i tausheten, i stedet for å la åpenhet og opplysning råde. Å sensurere kulturuttrykk er en av flere kjennetegn på totalitarisme, og å fjerne humorinnslag som var morsomme for et visst antall år siden, men kan komme til å støte noen nå, er historieforfalskning. Dersom noen støtes av gamle humorinnslag nå, bør de heller benyttes i undervisningen, og kjøre debatt på hvorfor / hvorfor dette er gangbart / ikke gangbart i dagens samfunn. På den måten kan man lære noe annet enn å undertrykke all saklig uenighet.
    Det finnes humor som står seg greit, og det finnes humor som går i retning det avskyelige når årene har gått. De sistnevnte forsvinner uansett inn i glemselen, annet enn i sjeldne tilfeller der de "gjenoppdages", og vises fram tisl spott og spe, så vi kan se hvordan verden har utviklet seg.

    Sensur er de feiges våpen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jo, man kan teoretisere omkring temaet, men det dreier seg dypest sett om å tvinge folk over i tausheten, i stedet for å la åpenhet og opplysning råde. Å sensurere kulturuttrykk er en av flere kjennetegn på totalitarisme, og å fjerne humorinnslag som var morsomme for et visst antall år siden, men kan komme til å støte noen nå, er historieforfalskning. Dersom noen støtes av gamle humorinnslag nå, bør de heller benyttes i undervisningen, og kjøre debatt på hvorfor / hvorfor dette er gangbart / ikke gangbart i dagens samfunn. På den måten kan man lære noe annet enn å undertrykke all saklig uenighet.
    Det finnes humor som står seg greit, og det finnes humor som går i retning det avskyelige når årene har gått. De sistnevnte forsvinner uansett inn i glemselen, annet enn i sjeldne tilfeller der de "gjenoppdages", og vises fram tisl spott og spe, så vi kan se hvordan verden har utviklet seg.

    Sensur er de feiges våpen.
    Kan ikke huske å ha tatt til orde for å sensurere noe som helst, noe jeg heller ikke syns at man skal. Dette handlet vel mest om at noen forsøkte å sette likhetstegn mellom brenning og ødeleggelse av Prideflagg, og at noen advokerte for å fjerne Loretta sketsjen i LoB.

    Og derfor skrev jeg at hvis noen kommer hjem til deg og brenner opp kopien din av LoB, så kanskje du kan føle på den samme angsten og frustrasjonen man føler hvis noen brenner opp Prideflagget du har på balkongen din. Er dette virkelig så vanskelig å forstå? Det er snakk om ting som stresser folk ned på individnivå, som er et angrep på enkeltpersoners og kollektive gruppers identitet, satt opp mot at noen sitter og knirker om å fjerne en sketsj.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.117
    Kan ikke huske å ha tatt til orde for å sensurere noe som helst, noe jeg heller ikke syns at man skal. Dette handlet vel mest om at noen forsøkte å sette likhetstegn mellom brenning og ødeleggelse av Prideflagg, og at noen advokerte for å fjerne Loretta sketsjen i LoB.

    Og derfor skrev jeg at hvis noen kommer hjem til deg og brenner opp kopien din av LoB, så kanskje du kan føle på den samme angsten og frustrasjonen man føler hvis noen brenner opp Prideflagget du har på balkongen din. Er dette virkelig så vanskelig å forstå? Det er snakk om ting som stresser folk ned på individnivå, som er et angrep på enkeltpersoners og kollektive gruppers identitet, satt opp mot at noen sitter og knirker om å fjerne en sketsj.
    Jeg ser absolutt den forskjellen for den enkelte, men på samfunnsnivå kan det være vel så alvorlig å gå etter kulturuttrykkene fra historien.
    I øyeblikket aner vi ikke om flaggbrenningen er idiotiske guttestreker, eller voksne psykopaters verk. Det er slett ikke sikkert (men dog mulig) at enkeltpersoners sikkerhet er truet, og det skal behandles som den kriminaliteten det er.
    Sensur av kultur er alvorlig på et annet plan, fordi det vil drive verden i en retning den aldri mer må gå. Konsekvensene over tid, vil kunne bli betydelig større enn tilfeldig flaggbrenning utført av villfarne sjeler.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.507
    Antall liker
    7.839
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok noen skikkelig barske mannfolk som står bak disse heltedådene
    Det tror jeg faktisk ikke. Dette er guttunger som herjer. Men hvem de er skal jeg ikke gi meg inn på gjetning om. Visse miljøer er mere
    "hårsåre" i forhold til alt som har med homofili og "bokstavgrupper" å gjøre enn andre, og så har vi de som skal tøffe seg fordi de kan. En eller flere, ungdommer som med bakgrunnspromille synes de er fanden til feiere når de når opp til et balkongflagg som de kan tenne på.
    At de risikerer alvorlig straff hvis de blir tatt tenker de nok ikke på. Å tenne på et slik balkongflagg kan føre til tiltale for hatkriminalitet
    og forsøk på mordbrann! Et brennende balkongflagg kan sette fyr på hele huset.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kan ha vært rampestreker, men hvis man ser alle stedene Prideflagg ble ødelagt samtidig så virker det nesten systematisk. Noe det sikkert ikke er, men det er nok til at iallfall jeg blir litt småparanoid. Og vi vet skeive er uttalte mål for religiøse ekstremister og høyreekstreme.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke et helt år siden en gang at to ble drept og 23 skadet i Oslo.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.117
    ^ Passiv-aggressiv kristen metode for å presse frem taushet.

    Jeg håper de svarer like passivt-aggressivt ved å doble både antall flagg og størrelsen på dem.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.231
    Antall liker
    9.037
    ^ Passiv-aggressiv kristen metode for å presse frem taushet.

    Jeg håper de svarer like passivt-aggressivt ved å doble både antall flagg og størrelsen på dem.
    De flagget men det ble kuttet/stjælt om natta nå i helga men de skal kjøpe nytt og kanskje bare flagge på dagene.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg lurer på hva det er de opplever at står på spill. Tror de djevelen bor i flagget?
    Er ikke narrativet blant de kristenkonservative at Pride og LBGTQ er et angrep tradisjonelle, kristne familieverdier? Kanskje de er redd det skal gripe om seg og eskalere hvis det reklameres for det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.628
    Antall liker
    21.405
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. Trenger ikke være religiøs en gang for å være redd for det vet jeg.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.231
    Antall liker
    9.037
    Det her syns jeg faktisk begynner å lene mot mobbing. "Alle andre syns det også...".
    Jeg har mer "sansen" for «håper dere er forståelige for andre sine synspunkter og verdier». De tror sikkert at de går foran som et godt eksempel på sådan..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har mer "sansen" for «håper dere er forståelige for andre sine synspunkter og verdier». De tror sikkert at de går foran som et godt eksempel på sådan..
    Ja, det er en ganske god porsjon selvgodhet kombinert med manglende selvinnsikt der føler jeg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.210
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Liten by
    Jeg har ingenting imot regnbueflagget, men hva om noen begynte å flagge med sørstatsflagget i nabolaget. Er det greit? Jeg bare lurer.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.231
    Antall liker
    9.037
    Jeg har ingenting imot regnbueflagget, men hva om noen begynte å flagge med sørstatsflagget i nabolaget. Er det greit? Jeg bare lurer.
    Spørs vel hvor i landet man er det. Heis det i Farsund og du får en klapp på skulderen....Men blander du ikke epler og rosiner her?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.231
    Antall liker
    9.037
    To personer har erkjent å ha tent på regnbueflagg

    Natt til søndag ble regnbueflagget som hang ved Seljord barne- og ungdomsskule kappet ned fra flaggstanga og tent på. Ordfører Beate Marie Dahl Eide sier at hun synes det er veldig trasig at noen vil angripe regnbueflagget.


    – Det er et symbol på at alle skal få være den de er og elske den de vil. Seljord skal være en bygd for alle.

    Ordfører Eide kunne melde i går kveld at hun hadde blitt kontakta av to angrende personer, som erkjente og beklaga at de hadde tent på regnbueflagget.

    Et nytt flagg er på plass igjen og kommunen kommer ikke til å gå videre med saken.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.210
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Liten by
    Det er kanskje forskjell på å symbolisere for frihet for å velge sine kjærester selv vs frihet for å holde slaver?
    Helt enig, men sørstatsflagget symboliserer ikke det samme for alle. For noen er det kun et symbol på amerikanske biler og motorsykler. Man kan sikkert diskutere deres historiske kunnskaper, men jeg tviler på at de er for slavehandel. Så hvor går grensa?
    Og før Bambi tenner på alle plugger, det er ikke greit det som skjer nå med regnbue flaggene! Overhodet ikke greit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn