Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    KOMMENTAR: Tut og kjør med konspitoget
    1685569957580.png


    Så bra at transskeptikerne engasjerer seg for bedre behandlingstilbud for transpersoner! :)

    De siste ukene har landets fremste transskeptikere engasjert seg i behandlingstilbudet til transpersoner. Hva er den skarpe analysen? Transpersoner i Norge overbehandles! De settes på hormonbehandling, og de angrer.

    Overraskende! Er ikke selvmordsraten blant ubehandlede transpersoner veldig høy, har vi spurt oss selv i redaksjonen. Hvilke bevis er det egentlig som føres? At Esben Esther Pirelli Benestad fratas legelisensen fordi myndighetene mener hen mangler faglighet; VG har fått ferten av et par transpersoner som har angret på behandlingen; og dessuten er jo hele greia en ideologisk venstreradikal konspirasjon.

    Ikke helt overbevisende.

    Vår pekefinger til streitmediene: Det er ikke noe poeng å diskutere kjønn og kjønnsmangfold med folk som ikke engang anerkjenner det desperate behovet for bedre behandlingsvilkår for transpersoner.

    Et tankeeksperiment
    Se for deg dette scenariet: En tenåring har tatt covid-vaksinen og fått ugjenkallelige bivirkninger som har ødelagt livet til vedkommende. VG lager en sak om dette hvor de blant annet fremstiller helsemyndighetene som uansvarlige ettersom de har anbefalt vaksinasjon også for mindreårige. For hvordan kan man anbefale en slik vaksinasjon når man vet så lite om den? Når den er så eksperimentell? Når den kan få så katastrofale følger? Og de stakkars barna våre da?

    Saken får bein å gå på, den utløser et skred av reaksjoner. Streitmediene (og la oss si en klikkåt «kulturavis») publiserer tilsynelatende absolutt alt av kritikk. Alle indignerte vaksinekritikere har fått vann på mølla. For å profitere på stormen gis de ubegransa tv-tid, oppmerksomhet og publiseringer i alle kanaler. Etter hvert blir det vanskelig å tro på vaksinasjonsprogrammet – det er så mange lag av tvil, så mange sterke stemmer som roper varsko.

    Noe slikt ville selvsagt aldri skjedd. Covid-vaksinen var ikke bare et spørsmål om bevegelses- og reisefrihet for nordmenn, men også en reell global risikovurdering rundt over- og underbehandling. Hva risikerer vi hvis viruset får slippe fritt? Hva risikerer vi hvis vi vaksinerer, vel vitende om faren for bivirkninger?

    Sinnafeminister og fjøs-logikere
    Bytt ut vaksine med trans, så virkeliggjør du marerittet hvor terrortoget av konspiideologer tar over det offentlige ordskiftet, mens de utsatte står igjen i skuddlinjen.

    Under NRKs mye omtalte og kritiserte debatt om kjønnsmangfold og transpersoners rettigheter i januar 2022, sto Christine Jentoft og Alexander Sørlie skolerett i forsvar mot sinnafeminist og transhater Christina Ellingsen, fjøs-logiker Jenny Klinge og Glenn Peter Sætre, professor i det eneste faget som har mer luguber vitenskapelig karakter enn litteraturvitenskap: evolusjonsbiologi.

    Debatten var ikke en diskusjon om hvordan man best ivaretar transpersoner, om hvordan en ekstremt sårbar og utsatt gruppe skal få best mulig vilkår i landet vårt.

    Nei, det var en debatt hvor fjøs-ideologen Jenny Klinge setter premisset ved selvgodt å konstatere at hun har vokst opp i fjøset (hun har kontakt med både natur og folk!), og at det er ganske åpenbart at en okse ikke kan være mamma og en ku kan ikke være pappa. Uansett hva de føler, liksom. Hennes poeng, som Jentoft og Sørlie dessverre blir nødt til å kommentere: bare biologiske kvinner kan være mødre! Som om det er den viktigste saken for transpersoner.

    «Ingen kuer får covidvaksine liksom, hallo?? De klarer seg bare selv.»

    I rimelighetens navn gir vi deg det, Klinge – en ku er alltid moren til kalven. Men verken transkvinner eller biologiske kvinner står stampende døgnet rundt i trange båser i fjøset og venter på at en eller annen dyrerase skal tømme brystene deres for melk, for så å tvangssende dem inn i forplantningsbokser eller avlivningsfabrikker for å bli mat. Sånn, så legger vi landsens pastorale og falske idyll bak oss som saklige argumenter.

    Hvordan oppleves det når terrortoget tuter avgårde og underslår ditt eksistensgrunnlag?
    Bagatellisering av lidelse
    Siden NRK-debatten har en tvilsom skog av råtne trær dannet fortroppen til diskusjonene om transpersoners rettigheter i Norge. Noen ganger er det ganske utrolig at varsellampene for saftig konspi-kjør ikke blinker blant høyt utdannede offentlige stemmer. For fortellingen som fortelles går gjerne i en slags variant av dette her: Siden 1970-tallet har en liberal venstreside (DE WOKE) skapt en politisk ideologi som skal støvsuge verden for objektiv, empirisk kunnskap til fordel for en radikalt ustabil verdensorden preget av flytende kjønn, pedofili og annet faenskap.

    Sluttsummen av fortellingen er en total dehumanisering av transpersoner, og komplett bagatellisering av deres lidelse.

    Det finnes sikkert nyanser blant disse kritikerne, men vi har gitt opp å lete etter dem. For uansett hvilke kritikere vi leser, dukker det opp vendinger som bare sender kritikken inn i et hjernedødt land. Den utrolige, i ordets rette forstand, fortellingen om at transpersoner står bak en slags maktkåt elite og at hele kampen for behandling av kjønnsinkongruens er kjernen av et ideologisk krigsprosjekt, er selvsagt helt latterlig.

    Terrortoget tut og kjør
    Men ok! Sakens kjerne, her vi står i dag. Vi diskuterer hormonbehandling, særlig til barn. Noen har nemlig funnet ut at denne behandlingen kan gjøre enorm skade på de stakkars søte barna som skal danne fremtiden vår. De kan for eksempel bli sterile som gjør at vi ikke får enda flere søte små barn oppvokst i lykkelige biologiske familier på en bondegård med fjøs. Ingen flere små babyer som pludrer rundt på babyteppet og suger melk ut av den biologiske puppen til den biologiske mammaen.

    Og jada, alle anerkjenner at det er en tragedie hvis en person angrer på en behandling som er umulig å snu. Men hva med alle transbarna som lider fengslet i sin egen kropp, som har selvmordstanker allerede fra tidlig i puberteten, som er ensomme og føler seg forlatt av samfunnet? Hvordan er det når terrortoget ledsaget av Jenny Klinge, Christina Ellingsen og Kjetil Rolness tuter av gårde og underslår deres eksistensgrunnlag?

    Kanskje er belastningen av å være et barn som blir bagatellisert, kritisert, slengt dritt etter og spottet daglig i offentligheten langt verre for transbarns mentale helse enn den «ideologiserte vitenskapen» som, tidvis helt hjelpeløst, forsøker å hjelpe dem.

    Vi tror på dem
    Vi forstår selvsagt at kjønnsinkongruens er et medisinsk vanskelig tilfelle, og vi forstår at det eksisterer en helt legitim debatt ett eller annet sted inni denne suppa. Men i kompliserte, vanskelige tilfeller har man også et valg om hvem man tror på: De sårbare, eller de som beskytter et morbid status quo.

    Vi har tatt vårt valg: Vi tror på transpersonene. Vi tror på at livet med kjønnsinkongruens er brutalt og grusomt hvis du ikke blir tatt på alvor, hvis du ikke får den behandlingen du trenger. Vi tror på at disse menneskene er desperate etter behandling. Vi tror på Esben Esther Pirelli Benestad, en av få mennesker med nær kjennskap til pasientgruppen gjennom mange år, når hen sier at svært fåangrer. Og da velger vi også å tro på de som sier at de vil behandles.

    Hvis man skal snakke moralsk forpliktelse til god behandling av mennesker i velferdsstaten, hva er egentlig verst av noen ytterst få tilfeller av overbehandling eller feilbehandling av pasienter som angrer i ettertid, kontra et vell av ubehandlede pasienter som lever i skam, depresjon og som ikke ser en annen utvei enn selvmord? For er det ikke det som er problemstillingen her? Hvordan hjelpe en gruppe i ytterste nød?

    Hvis man ikke gidder å anerkjenne det grunnpremisset, så er det faktisk ikke noe poeng å invitere terrortogets konspiideologer inn i det offentlige ordskiftet.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Med fare for å pådra meg uendelig mye vrede fra "enkelte" så vil jeg bare si at dagens debattklima, og da hele fjøla og ikke bare dette med trans og woke, men stort sett all offentlig debatt er preget av null vilje til å forsøke å forstå hva motparten forsøker å si. Ikke alle er like elegante i sine formuleringer som "Jens Pikenes". Dialektiske forskjeller og geografiske forskjeller i forhold til hva som er "gangbar" uttrykksform blir ikke forsøkt forstått. Hvis man på noen måte kan kaste noe som er sagt i nærheten av kritikk så er det umiddelbart "hatprat" og den stakkar som yttret det MÅ kastes i fengsel på vann og brød og frakjennes sitt arbeide på livstid. "Berufsverbot" ble det kalt da jeg var ung. Det er like forkastelig i dag som det var den gangen!
    Den eneste trøsten som jeg ser er at revolusjonen spiser sine egne. De som nå står på barikadene for å "deplattforme" andre vil nok selv gå den samme fella og bli kastet til ulvene.
    Og mest av alt så er det trist at veldig få ser at mye av denne "debatten" (heksejakten) er basert på, ikke at man selv har hørt eller lest det den forvorpne synder har sagt/skrevet men på noen andres tolkning av det som er sagt/skrevet. Det er selvsagt alt for slitsomt selv å lese en bok og gjøre seg opp en mening om den. Noen som husker "Sataniske Vers"? 99,9999% av de som rasende folangte Rushdies hode på et fat hadde aldri lest boka. Flertallet av dem kunne vel heller ikke lese. Og det sies uten at jeg har gransket Ayatollaens hjerte og nyrer at ei heller han hadde lest boka før han fellte døsdsdommen!
    Personlig blir jeg skeptisk når det kommer en invitasjon til et lysjeparty uten annen grunn enn at den som inviterer mener det er riktig! De såkallte progressive krefter jobber for tiden meget hardt for å innskrenke yttringsfriheten. Og det gjør de under yttringsfrihetens fane. Her er det noe fundamentalt galt. Og da blir jeg skeptisk.
    Og før noen stempler dette innlegget som "hat mot transer" så merk dere at uttrykket kun er benyttet 2 ganger, helt begynnelsen og nå helt i slutten! Og da også kun for å understreke at innlegget er helt prinsippielt og uten noen som helst vinkling mot spesifike tema.
    Så velkommen til dere alle, finn fram høygaflene og tenn faklene for nå er det ennå en som kan angripes for å spre "hatprat"!! Og se hvor jeg mye jeg bryr meg!
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Man får jo ytre seg, det er vel hevet over enhver tvil. Men man skal visst ikke komme med mot-ytringer....
    Kansellering, no platforming, avskjedigelse etc er ikke motytringer, hvis man ønsker å komme med motytringer så fins det knapt bedre plass enn på Oxford..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    KOMMENTAR: Tut og kjør med konspitoget
    Vis vedlegget 924341



    Et tankeeksperiment
    Se for deg dette scenariet: En tenåring har tatt covid-vaksinen og fått ugjenkallelige bivirkninger som har ødelagt livet til vedkommende. VG lager en sak om dette hvor de blant annet fremstiller helsemyndighetene som uansvarlige ettersom de har anbefalt vaksinasjon også for mindreårige. For hvordan kan man anbefale en slik vaksinasjon når man vet så lite om den? Når den er så eksperimentell? Når den kan få så katastrofale følger? Og de stakkars barna våre da?

    Saken får bein å gå på, den utløser et skred av reaksjoner. Streitmediene (og la oss si en klikkåt «kulturavis») publiserer tilsynelatende absolutt alt av kritikk. Alle indignerte vaksinekritikere har fått vann på mølla. For å profitere på stormen gis de ubegransa tv-tid, oppmerksomhet og publiseringer i alle kanaler. Etter hvert blir det vanskelig å tro på vaksinasjonsprogrammet – det er så mange lag av tvil, så mange sterke stemmer som roper varsko.

    Noe slikt ville selvsagt aldri skjedd. Covid-vaksinen var ikke bare et spørsmål om bevegelses- og reisefrihet for nordmenn, men også en reell global risikovurdering rundt over- og underbehandling. Hva risikerer vi hvis viruset får slippe fritt? Hva risikerer vi hvis vi vaksinerer, vel vitende om faren for bivirkninger?
    Ser ut som natt og dag har glemt svineinfluensavaksinen, med tilhørende gråtehistorier, erstatningssaker og granskninger.. ikke bare ville det aldri skjedd, det har skjedd, i veldig nær fortid.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser ut som natt og dag har glemt svineinfluensavaksinen, med tilhørende gråtehistorier, erstatningssaker og granskninger.. ikke bare ville det aldri skjedd, det har skjedd, i veldig nær fortid.
    Jeg lurer på om ikke litt av poenget var at man ofte velger å behandle og gi medisiner, selv om det mange ganger involverer en viss risiko. Og når det gjelder helsehjelp til transpersoner så er det fortsatt sånn at veldig få angrer på behandling, sammenlignet med andre behandlinger i helsevesenet. Men hvis du føler at de burde tatt høyde for svineinfluensavaksinen i artikkelen sin, kan du jo sende dem en mail og legge fram synspunktene dine.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Joda, men barn, som "streitavisene" har ikke hengt seg opp i har ikke nødvendigvis samtykkekompetanse, når også norges selvutnenvte autoritet på området har blitt fratatt sin legelisens så er det ikke så rart noen stiller spørsmål.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Det meste av medisins behandling innebærer vel risiko i en eller annen form?

    Er det ikke en menneskelig tilbøyelighet til å vekte risiko (og for så vidt kjente konsekvenser) ved en positiv handling mye høyere enn risiko (og kjente konsekvenser) ved å ikke handle?

    Rent logisk klarer jeg ikke å se at det alltid gir gode valg, for å si det sånn (kjør debatt om jernbanespor, pens og mennesker på de forskjellige sporene toget kan ta...)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Joda, men barn, som "streitavisene" har ikke hengt seg opp i har ikke nødvendigvis samtykkekompetanse, når også norges selvutnenvte autoritet på området har blitt fratatt sin legelisens så er det ikke så rart noen stiller spørsmål.
    Å stille spørsmål går helt fint, men jeg opplever ordskiftet som at det har gått et godt stykke forbi der man "bare stiller spørsmål" i god tro. Noe jeg syns Natt & Dag påpeker på en helt grei måte.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Wonderful World festivalen vil ha med FRI Rogaland men de vil ikke, her er ståa.



     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det meste av medisins behandling innebærer vel risiko i en eller annen form?

    Er det ikke en menneskelig tilbøyelighet til å vekte risiko (og for så vidt kjente konsekvenser) ved en positiv handling mye høyere enn risiko (og kjente konsekvenser) ved å ikke handle?

    Rent logisk klarer jeg ikke å se at det alltid gir gode valg, for å si det sånn (kjør debatt om jernbanespor, pens og mennesker på de forskjellige sporene toget kan ta...)
    Jeg tror iallfall de fleste mennesker har tilbøyeligheter til å ta valg som de tror skal gi dem et bedre liv, hvis gitt sjansen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror iallfall de fleste mennesker har tilbøyeligheter til å ta valg som de tror skal gi dem et bedre liv, hvis gitt sjansen.

    Det er riktig gitt at de har mulighet til å ta et informert valg. Derfor mener jeg at man bør vente til vedkommende har nådd en viss alder før man gjør noe som er ureverserbart,
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Wonderful World festivalen vil ha med FRI Rogaland men de vil ikke, her er ståa.



    Syns Skarstein svarer godt og grundig på hvorfor det trolig er så mange som ikke vil være med på den festivalen der.

    Det er noe med premissene som legges til grunn, og som kanskje kan eksemplifiseres litt med dette lille utdraget her fra festivalsjefen:

    Når det kommer til stykket, handler det aller mest om hva staten og det offentliges tilbud og rolle skal være. Hvordan skal vi som stat og samfunn vurdere og regulere, hvordan ta best mulig vare på dem som kommer i eksistensiell tvil om egen kjønnsidentitet, hvordan bruke skattepengene våre til å lage offentlige budsjett som representerer både forskningsfronten og folkemeningen? Det er klart dette er en viktig offentlig debatt og samtale samfunnet vårt må ta, i uenighetsfellesskap.
    Hvor mange andre pasientgrupper opplever å få sin egen rett til medisinsk behandling mistenkeliggjort og diskutert på denne måten? Burde vi ha en debatt om alle de som lar seg fedmeopere kanskje? Invitere til noen debattpanelet for å diskutere om folk skal ha rett til kneoperasjoner på skattebetalernes regning? 🤔
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er riktig gitt at de har mulighet til å ta et informert valg. Derfor mener jeg at man bør vente til vedkommende har nådd en viss alder før man gjør noe som er ureverserbart,
    Det er vel ganske mange som mener akkurat det, spørsmålet er kanskje heller hvilken alder man skal få lov til å ta disse avgjørelsene. I dag tror jeg det er 16 år for hormoner, og 18 år for kirurgi. Også er vel de tilfellene hvor det har gått ordentlig galt tilfeller hvor det ikke har vært tilstrekkelig utredning og noen har gått privat, og hvor det kanskje har vært andre tilstander og diagnoser som har hindret behandling i det offentlige.
    Men en stor del av problemet har også vært at det er lang ventetid og vanskelig å komme inn i det offentlige behandlingstilbudet, som har gjort at private aktører har tilbudt alternativer. Og etterspørselen har vært mildt sagt stor.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg tror iallfall de fleste mennesker har tilbøyeligheter til å ta valg som de tror skal gi dem et bedre liv, hvis gitt sjansen.
    Nå prøvde jeg å betrakte dette fra det jeg tenker må være behandlerens/politikkens/offentlighetens perspektiv. Altså, er vi tilbøyelige til å overbehandle? Eller underbehandle?

    Jeg opplever generelt at vi i det store og hele har lettere for å velge å unnlate en handling, i dette tilfellet behandling enn å utføre en handling gitt at begge alternativer representerer den samme risiko i form av et bredt spekter av psykisk uhelse.

    Nå er dette nok fortsatt et vanskelig felt med kanskje mangelfull empiri, og muligens også et felt som tiltrekker seg behandlere med egne erfaringer og forutinntatthet som følge av det. Kanskje er det akkurat her motsatt? Kanskje ikke? Kanskje vilt varierende avhengig av hvilken behandler man snakkerom?

    Ikke vet jeg.

    Når det er sagt, har jeg i slekta en late onset kjønnsinkongruent fjortis. Dette er ikke lett å mene noe om for en legperson. Å lese denne: https://www.gyldendal.no/faglitteratur/psykologi/klinisk/kjonnsinkongruens-hos-ungdom/p-10025617-no/ gjorde meg kanskje like mye klokere som den gjorde meg mer usikker.

    At ungdom i puberteten opplever dette er ingen spøk. Jeg antar at det vanlige er at de ønsker hjelp til å bygge den identiteten de ønsker å ha, i den tro at det kommer til å forbli deres ønske resten av livet. Jeg misunner ingen behandler jobben med å vurdere risiko og plager ved å etterkomme ønsket mot risiko og plager ved å unnlate å gjøre det samme.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå prøvde jeg å betrakte dette fra det jeg tenker må være behandlerens/politikkens/offentlighetens perspektiv. Altså, er vi tilbøyelige til å overbehandle? Eller underbehandle?

    Jeg opplever generelt at vi i det store og hele har lettere for å velge å unnlate en handling, i dette tilfellet behandling enn å utføre en handling gitt at begge alternativer representerer den samme risiko i form av et bredt spekter av psykisk uhelse.

    Nå er dette nok fortsatt et vanskelig felt med kanskje mangelfull empiri, og muligens også et felt som tiltrekker seg behandlere med egne erfaringer og forutinntatthet som følge av det. Kanskje er det akkurat her motsatt? Kanskje ikke? Kanskje vilt varierende avhengig av hvilken behandler man snakkerom?

    Ikke vet jeg.

    Når det er sagt, har jeg i slekta en late onset kjønnsinkongruent fjortis. Dette er ikke lett å mene noe om for en legperson. Å lese denne: https://www.gyldendal.no/faglitteratur/psykologi/klinisk/kjonnsinkongruens-hos-ungdom/p-10025617-no/ gjorde meg kanskje like mye klokere som den gjorde meg mer usikker.

    At ungdom i puberteten opplever dette er ingen spøk. Jeg antar at det vanlige er at de ønsker hjelp til å bygge den identiteten de ønsker å ha, i den tro at det kommer til å forbli deres ønske resten av livet. Jeg misunner ingen behandler jobben med å vurdere risiko og plager ved å etterkomme ønsket mot risiko og plager ved å unnlate å gjøre det samme.
    Jeg syns heller ikke det virker som en enkel oppgave å skulle sitte med det ansvaret særlig når det gjelder de unge, men på den annen side skal det jo være kompetente fagpersoner som skal ta disse avgjørelsene. Jeg er allikevel redd for at frykten for å feil- eller overbehandle har gjort det i overkant vanskelig for de som ønsker og trenger behandling å få det. Og da snakker jeg ikke egentlig om barn og unge, men samtykkekompetente voksne.

    En psykolog som jobber med dette sa en gang noe jeg syns var litt interessant: "Hvis kjønnsinkongruens ikke lenger er klassifisert som en psykisk lidelse, hvorfor skal da det offentlige betale for behandling? Kanskje man heller bare burde la de som ville, få behandling, men at de måtte betale for det selv". Husker det ikke ordrett, men det var omtrent noe sånt som ble sagt. Og man kan jo kanskje spørre, "ja hvorfor ikke?", så lenge det er snakk om tilregnelige mennesker over myndighetsalder.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns heller ikke det virker som en enkel oppgave å skulle sitte med det ansvaret særlig når det gjelder de unge, men på den annen side skal det jo være kompetente fagpersoner som skal ta disse avgjørelsene. Jeg er allikevel redd for at frykten for å feil- eller overbehandle har gjort det i overkant vanskelig for de som ønsker og trenger behandling å få det. Og da snakker jeg ikke egentlig om barn og unge, men samtykkekompetente voksne.

    En psykolog som jobber med dette sa en gang noe jeg syns var litt interessant: "Hvis kjønnsinkongruens ikke lenger er klassifisert som en psykisk lidelse, hvorfor skal da det offentlige betale for behandling? Kanskje man heller bare burde la de som ville, få behandling, men at de måtte betale for det selv". Husker det ikke ordrett, men det var omtrent noe sånt som ble sagt. Og man kan jo kanskje spørre, "ja hvorfor ikke?", så lenge det er snakk om tilregnelige mennesker over myndighetsalder.
    Eg tenkjer at ein god grunn til å seia kvifor ikkje vil vera at då vil det verta endå verre for dei med dårleg sosioøkonomisk status? Endå ein stein til byrden?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.644
    Antall liker
    10.212
    Noen burde kanskje tenke litt over akkurat hvilket kaninhull de er på vei ned i, de også.
    Jeg tenker vel at å benytte Sian som eksempel, samt legge Document'no's tolkninger til grunn for argumentasjonen, også er litt i retning av diverse snublefeller.
    Det ER faktisk litt skummelt at ytringsfriheten er helt ok så lenge vi er enige, mens nåde dem som hevder kontroversielle standpunkter vi er uenige i!!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Eg tenkjer at ein god grunn til å seia kvifor ikkje vil vera at då vil det verta endå verre for dei med dårleg sosioøkonomisk status? Endå ein stein til byrden?
    Ja, og det er helt klart et poeng særlig når det gjelder kirurgi, for det koster masse penger. Hormonbehandling derimot, er ikke så veldig kostbart. Det tror jeg nok de aller fleste kan ta seg råd til.

    Men jeg syns allikevel det er en interessant tanke. Hvorfor skal vi ha denne portvoktermentaliteten om behandling for voksne, tilregnelige mennesker? I mange andre land er det informed consent som gjelder.

    Det er forøvrig en del kirurgi som ikke dekkes under dagens behandlingstilbud også, som jeg personlig mener burde vært med, som f.eks. stemmebånd og ansikt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tenker vel at å benytte Sian som eksempel, samt legge Document'no's tolkninger til grunn for argumentasjonen, også er litt i retning av diverse snublefeller.
    Det ER faktisk litt skummelt at ytringsfriheten er helt ok så lenge vi er enige, mens nåde dem som hevder kontroversielle standpunkter vi er uenige i!!
    Grunnen til at jeg brukte Sian som eksempel var først og fremst fordi de også vekker mye motstand med arrangementene sine, selv om jeg ikke tror de argeste transaktivistene er like ekstreme som de som demonstrerer mot Sian.
    Også syns jeg nok det er ganske relevant å trekke inn Document.no også, for å vise hvem dette tankegodset faktisk appellerer til, og omfavnes av.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.644
    Antall liker
    10.212
    Grunnen til at jeg brukte Sian som eksempel var først og fremst fordi de også vekker mye motstand med arrangementene sine, selv om jeg ikke tror de argeste transaktivistene er like ekstreme som de som demonstrerer mot Sian.
    Også syns jeg nok det er ganske relevant å trekke inn Document.no også, for å vise hvem dette tankegodset faktisk appellerer til, og omfavnes av.
    Forskjellen er motivasjonen bak ståstedet.
    Dersom man fronter et ytringsfrihetstandpunkt også for de som argumenterer godt for binærstandpunktet, vil man komme til å få en klam omfavnelse av ytterliggående grupperinger. På samme måte som om man argumenterer godt for å hjelpe flyktninger i et lavkostland, fremfor å la dem flytte til Norge. Dessverre må man leve med klamme omfavnelser, dersom man fronter standpunkter som deles av ytterliggående, og det gjelder selv om motivasjonen er den diametralt motsatte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Forskjellen er motivasjonen bak ståstedet.
    Dersom man fronter et ytringsfrihetstandpunkt også for de som argumenterer godt for binærstandpunktet, vil man komme til å få en klam omfavnelse av ytterliggående grupperinger. På samme måte som om man argumenterer godt for å hjelpe flyktninger i et lavkostland, fremfor å la dem flytte til Norge. Dessverre må man leve med klamme omfavnelser, dersom man fronter standpunkter som deles av ytterliggående, og det gjelder selv om motivasjonen er den diametralt motsatte.
    Jeg innser at det kan være en kortslutning å ta alle under ett, men jeg ville kanskje tenkt meg litt om hvis jeg så at jeg fikk klamme omfavnelser fra grupperinger og personer jeg ikke ville idenfitisere meg med.

    Rowling er egentlig et godt eksempel på både det jeg og du mener. Hun har blitt en samlende figur, nesten en slags lederskikkelse for alt som kan krype og gå fra 'kjønnskritiskre' til de som rett og slett er langt, langt ute på høyresiden. Ekstremt langt ute, til og med. Jeg syns vel at det kanskje burde vekke litt ettertanke når slike fenomener oppstår.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Juni er som kjent Pride-måneden, så det blir nok en del fokus på identitetspolitikk i media framover.

    Den amerikanske kulturkrigen skremmer meg, og når jeg da ser kommentarfeltene til VG stappfulle av støtteerklæringer til Florida så forteller det meg at en slik diskusjon ikke nødvendigvis er langt unna Norge.

    Anti-woke-aktivister har fått definere den norske debatten om minoriteters levekår og utfordringer i samfunnet og gitt «woke» en ufortjent negativ merkelapp.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Det er fabelaktig hvor aktuelle disse, idag gamle kara, var og fortsatt er ift. aktuelle tema i tiden.
    Gi meg en dose med klassisk engelsk humor hver dag og livet blir bare bedre og bedre
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Vi som har disse tingene på DVD, VHS og alt annet må nok regne med at en gang i fremtiden så må vi nok levere inn dette til styrende myndigheter for destruksjon.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.793
    Antall liker
    21.700
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herregud (nemlig). Om de greiene der skal sensureres er vi omtrent tilbake til slik det gikk i Norge med filmen Life of Brian.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    alex iversen med kronikk om den nye intoleransen.


    den identitetspolitiske høyresiden er bøller i flomlys; den identitetspolitiske venstresiden er bøller i kjærlighetens navn. (venstreside og høyreside er egentlig henimot meningsløse termer her.) den identitetspolitiske venstreside skjuler en regressiv politikk bak et progressivt vokabular (newspeak). det er det forførende trikset. hvem vil si seg uenig i «sosial rettferdighet»; men bak disse uttrykk finner vi en en annen virkelighet. den tradisjonelle progressive venstresidens klassetenking og kamp mot økonomisk ulikhet, er erstattet av rase, kjønn, seksualitet og identitet; individet, basisen i det liberale system, erstattes av gruppeidentitet; uenigheter i sak klassifiseres som fobier (gud vet hvor mange), og plasserer motstanderen i en mental sykdom. den identitetspolitiske tenking ender opp i segregeringen – no straight people allowed, hvorfor fargede trenger plasser fri for hvite – og vender tilbake til synspunkt som borgerrettighetsbevegelsen kjempet som løver mot.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Vi som har disse tingene på DVD, VHS og alt annet må nok regne med at en gang i fremtiden så må vi nok levere inn dette til styrende myndigheter for destruksjon.
    Det stemmer (fort)
    Koble dette sammen med KI mht. bilde og stemmegjenkjenning, merking av «forbudte»/farlige ord (slik som de holder på med i Kina), «intelligente cookies» som er installert på enhver «digital flate» så kommer innholdspolitiet på døra de så fort du starter DVDen eller YouTube eller,,
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Dypest sett er dette en kamp mellom liberale prinsipper som ytringsfrihet, kritisk tenkning og åpen samtale på den ene siden og ideologisk intoleranse og konformitet på den andre.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Det stemmer (fort)
    Koble dette sammen med KI mht. bilde og stemmegjenkjenning, merking av «forbudte»/farlige ord (slik som de holder på med i Kina), «intelligente cookies» som er installert på enhver «digital flate» så kommer innholdspolitiet på døra de så fort du starter DVDen eller YouTube eller,,
    Bare det ikke blir slik at vi som har gapskrattet oss gjennom disse filmene uttallige ganger må levere inn hodet også..
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Synd artikkelen er bak betalingssperre. Men først tar jeg forbehold om påstander som kan oppfattes som tullete, trollete. Uansett tema, får jeg slengt sinnatryne og trusler etter meg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Vi har slått sammen trådene Identitetspolitikk og anerkjennelse med tråden Woke..?

    Trådene handler i utgangspunktet om samme tematikk.

    Bjørn.H, moderator
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vi har slått sammen trådene Identitetspolitikk og anerkjennelse med tråden Woke..?

    Trådene handler i utgangspunktet om samme tematikk.

    Bjørn.H, moderator
    Woke kommer vel fra USA er det ikke det vi snakker om? Teoriene og de nye problemstillingene kommer fra Amerikansk akademia?
    For så å spre seg til Norge.
    På høyresiden i USA sies det at en Gud er kastet på båten (Kristendom) og man tror man er fri fra religiøst åk. Men neida. Disse problemstillingen var høyst aktuelle på Jesu tid og før den tid. Gamle Guder returnerer i dag. Det er 3 Guder som kommer etter hverandre, hvor den første og andre baner vei for Moloch.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mye identitetspolitikk og "kritiske røster" der ute for tiden.



     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Å brenne regnbueflagg er like lavt som å forby/kutte en scene fra en film.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn