Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det som gjør den offentlige diskusjonen om disse greiene så uinteressant for meg, er at den i hovedsak føres av folk som snakker ut fra en moralsk overbevisning de ikke er interessert i å finne ut av hvordan de fikk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det som gjør den offentlige diskusjonen om disse greiene så uinteressant for meg, er at den i hovedsak føres av folk som snakker ut fra en moralsk overbevisning de ikke er interessert i å finne ut av hvordan de fikk.
    Jeg tenker umiddelbart at jeg er enig med deg, men innser at jeg har en ganske tydelig bias også, og kanskje er en av de du snakker om. Vil du utdype?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Det som gjør den offentlige diskusjonen om disse greiene så uinteressant for meg, er at den i hovedsak føres av folk som snakker ut fra en moralsk overbevisning de ikke er interessert i å finne ut av hvordan de fikk.
    Gjelder ikke dette de aller fleste offentlige debatter, egentlig? Moralsk indignasjon fører som oftest til sterkt engasjement, kombinert med tunnelsyn. På den måten funker det jo glitrende som driver for de fleste debatter.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker umiddelbart at jeg er enig med deg, men innser at jeg har en ganske tydelig bias også, og kanskje er en av de du snakker om. Vil du utdype?
    Det er egentlig det at diskusjonene så ofte handler om "men hvilket skilt skal det være på dassen da?" og ikke "jeg lurer på hvordan det oppleves". Et av de mer minneverdige foredragene jeg har vært på, var med Sara Claes som rett og slett bare fortalte om hvordan det var å være Sara Claes. Jeg lærte mye mer av det enn pjattete krangling om antall ditt og datt.

    Disse diskusjonene om hvor mange som angrer er sikkert viktig det også, men i denne fasen er det ufattelig mye viktigere å prøve å forstå hva transseksualitet og ikke-binæritet egentlig er, enn reint kvantitative vurderinger. De moralske rykningene fra kommentariatet er uinteressante fordi de sjelden forholder seg til at det er ekte mennesker med ekte livsverdener som har ekte problemer med sosialt konstruerte kategorier som "kjønn".

    Gjelder ikke dette de aller fleste offentlige debatter, egentlig? Moralsk indignasjon fører som oftest til sterkt engasjement, kombinert med tunnelsyn. På den måten funker det jo glitrende som driver for de fleste debatter.
    Ingenting får fart på en diskusjon som å nesten snakke om det som faktisk betyr noe!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er egentlig det at diskusjonene så ofte handler om "men hvilket skilt skal det være på dassen da?" og ikke "jeg lurer på hvordan det oppleves". Et av de mer minneverdige foredragene jeg har vært på, var med Sara Claes som rett og slett bare fortalte om hvordan det var å være Sara Claes. Jeg lærte mye mer av det enn pjattete krangling om antall ditt og datt.

    Disse diskusjonene om hvor mange som angrer er sikkert viktig det også, men i denne fasen er det ufattelig mye viktigere å prøve å forstå hva transseksualitet og ikke-binæritet egentlig er, enn reint kvantitative vurderinger. De moralske rykningene fra kommentariatet er uinteressante fordi de sjelden forholder seg til at det er ekte mennesker med ekte livsverdener som har ekte problemer med sosialt konstruerte kategorier som "kjønn".



    Ingenting får fart på en diskusjon som å nesten snakke om det som faktisk betyr noe!
    Takk, dette er jo ting jeg er veldig enig i og til og med har prøvd å si noe lignende om tidligere også, at mange ser ut til å glemme litt at det er ekte mennesker man snakker om og ikke bare en eller annen teoretisk intellektuell øvelse med tenkte problemstillinger som knapt er realistiske.

    Det finnes forøvrig masse stoff laget av transpersoner om hvordan det er å være trans, men det virker ikke så veldig interessant for de som er mest opptatt av garderober, fengsler, og kvinneidrett. Og når det gjelder hvor mange som angrer så er det egentlig ikke så veldig interessant å diskutere når det faktisk er så få som det er. Det er langt flere som angrer på mindre alvorlige inngrep som kneoperasjoner og slankeoperasjoner enn på kjønnsbekreftende behandling.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Litt mer identitetspolitikk siden noen først fikk toget til å begynne og rulle igjen i påsken.

    Det absolutte, totale, overveldende flertallet av transpersoner i Norge velger selv å bytte kjønn – ofte etter at de er myndige – og oppsøker støtte og hjelp til det.
    I den prosessen er det, som enhver transperson vil fortelle deg, ikke slik at hjelpesystemene legger noe press på å «transe» deg.
    I stedet bruker systemene lang tid på å advare om alle mulige sideeffekter av forskjellige måter å transisjonere på, samtidig som de gang etter gang gjentar at mange av disse hjelpemidlene har permanente og irreversible konsekvenser.
    For, det er ikke enkelt å bytte kjønn. Det er en krevende og langvarig prosess, særskilt for den som gjør det, men også for alle rundt dem. Nytt navn, nye pronomen, nye sosiale koder og ikke minst så er det mye prøving og feiling. Prøving og feiling som er søtt når barn og tenåringer gjør det i tidlig pubertet, men som ofte er svært pinlig og ubehagelig for en voksen person som nå må prøve å finne sin stil og forme sin identitet i lokalsamfunnet.
    Avslutningsvis: Jeg er uenig i inntrykket om at høyrøstede stemmer dominerer transdebatten i Norge – dette er en import av en amerikansk vrangforestilling hvor debatten er betraktelig mer betent, særskilt som følge av at en rekke ytre høyre-orienterte maktapparater systematisk har jobbet for å skape seg en valgkampsak i kampen mot «de woke». (min utheving)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke ute etter å vekke denne tråden til live igjen egentlig, men NRK publiserte et lite stykke i dag som jeg føler hører hjemme i tråden. Kanskje et noe mer balansert syn på Rowling og podcasten til Phelps-Roper enn media tidligere har gjengitt. De har til og med tatt med synspunkter fra Natalie Wynn, eller Contrapoints som hun heter på YouTube, og som også ble intervjuet i samme podcast:

    I en ny video sett 3,3 millioner ganger bruker Wynn nærmere to timer på å forklare hvorfor «The Witch Trials» er ren skivebom dersom målet er å forklare transpersoners opplevelse.

    – Hun [Phelps-Roper] ser ut til å tenke at hun presenterer informasjon og deretter lar lytterne tenke seg fram til sine egne konklusjoner, har Wynn uttalt til nettstedet Pink News.

    – Men måten det er presentert på får en til å sitte igjen med en idé om J.K. Rowling som en dyp, komplisert person med en traumatisk bakgrunn og at alle som har kritisert henne har hatet henne fra et irrasjonelt standpunkt, fortsetter Wynn.
    Jeg la ut den omtalte videoen tidligere i tråden, men det ble forbigått i stillhet, så aner ikke om noen egentlig så den.

    Phelps-Roper selv har derimot dette å si:

    – Vi stilte oss spørrende til om J.K. Rowling er utsatt for heksejakt eller om hun selv bidrar til heksejakt. Årsaken til at vi til slutt landet på «The Witch Trials of J.K. Rowling» er at vi innså at den tittelen faktisk er ganske tvetydig, sier Phelps-Roper og legger til:

    – Ved første øyekast vil den kanskje få mange til å tenke at det er J.K. Rowling som er utsatt for heksejakt. Men når de har hørt podkasten og vi har fått mulighet til å forklare, vil de forstå at det ikke er helt sånn likevel.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    negasjonen av ytringsfrihet og toleranse.
    Greit nok. Hun burde nok få nyte godt av samme grad av ytringsfrihet som det f.eks. Sian får.

    Kjente ikke til henne før du la ut denne saken, så jeg googlet henne. Ser bl.a. Document.no trykker henne til sitt bryst:


    Kontroversiell figur, dette.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    du burde se hva hun sier, og ikke bare spy ut nettsøkene dine. og så bør du tenke igjennom om aksjonene mot henne er helt ok innen et samfunn som vil ytringsfrihet og toleranse.

    (artig sammenstilling med sian, som du gjør. document er pr. def en drittplass visstnok, så de er ikke til å tro på, eller det sverter enhver som omtales positivt der. og toleranse er til for de kontroversielle; hvem andre trenger det? skikkelig nadir dette… )
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    du burde se hva hun sier, og ikke bare spy ut nettsøkene dine. og så bør du tenke igjennom om aksjonene mot henne er helt ok innen et samfunn som vil ytringsfrihet og toleranse.

    (artig sammenstilling med sian, som du gjør.)
    Ja, hvis du leser nettsøkene mine som jeg la ved så ser du at det står litt om hva hun sier der, og hva hun står for. Document har jo en herlig take på dette som vanlig:

    I januar ble Stock utnevnt til «Officer of the Order of the British Empire». Dette førte til et brev signert av 600 filosofer fra britiske og amerikanske universiteter, men også filosofer fra andre land, også Norge. Joey Pollock, fra universitetet i Oslo. Men også hun/han/they har britisk bakgrunn.

    Brevet snakker om transfobi i filosofien. Det er for en gammel filosofistudent nesten utrolig å lese noe så dumt. Filosofi er jo selveste jakten på sannhet, helst uten frykt og begrensninger.

    «Filosofene» bruker begreper som «trans-inclusive» og «life-saving medical treatments». Ja da, disse filosofene vil tillate oss en form for frihet, men med klart definerte grenser:

    We should not use that freedom to harm people, particularly the more vulnerable members of our community.
    Jeg er lei av å høre om alle disse påstått sårbare. Alle mennesker sliter vel med sitt? Livet er ikke en endeløs fest, motgang er vel en del av det?
    Formelig oser av empati og forståelse for gruppen det er snakk om, ikke sant?

    I mange miljøer er jo ikke disse synspunktene kontroversielle i det hele tatt, nei. Som f.eks. her. :)

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen burde kanskje tenke litt over akkurat hvilket kaninhull de er på vei ned i, de også.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noen burde kanskje tenke litt over akkurat hvilket kaninhull de er på vei ned i, de også.
    «
    Jeg er lei av å høre om alle disse påstått sårbare. Alle mennesker sliter vel med sitt? Livet er ikke en endeløs fest, motgang er vel en del av det?
    »
    sagt av? eller bare noe du vil klistre på andre som aldri har sagt slikt? er det fra kaninhullet ditt?
    (nok en liten artighet; du har lite å si, men du kan hive folk som motsier deg ned i et kaninhull.)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    «

    »
    sagt av? eller bare noe du vil klistre på andre som aldri har sagt slikt? er det fra kaninhullet ditt?
    Det er fra Document.no, som liksom svarer på kritikken mot Stock. Det ser du hvis du åpner linken og leser.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Hårsårheten er til å ta og føle på. Man hverken kan eller skal ytre seg om visse temaer...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Man får jo ytre seg, det er vel hevet over enhver tvil. Men man skal visst ikke komme med mot-ytringer....

    Og noen syns jo hatparagrafen som rammer hatefulle ytringer også er en dårlig ting.

    Forøvrig kan jeg fortelle at det er flere av oss på "min" side som savner flere balanserte og saklige stemmer på begge sider av debatten. Det er en god grunn til at man ikke vil stikke fram hodet mer og mene ting enn man allerede gjør. Det føles ikke trygt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Det føles ihvertfall ikke trygt å ytre seg med noe som går i mot noe som helst som har med identitet og kjønn å gjøre. Og det gjelder begge fronter. Det virker som ekstremistene styrer på begge sider og når det kommer et balansert syn, så blir det slått ned på gammel vane....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kan være enig i det på mange måter, selv om vi kanskje ikke er helt enige om hva som faktisk er et balansert syn alltid. Jeg er iallfall ingen tilhenger av de mest rabiate som hyler høyest, eller bare ser alt som svart/hvitt. Det er ikke en uke siden en gang jeg diskuterte dette med andre som også savnet mer balanse og nyanser i uttalelsene.

    Iallfall ingen tvil om at tonen i debatten har blitt steinhard og nådeløs med steile fronter. Og helt ærlig kan jeg forstå det litt også hvorfor noen går helt av skaftet, det er noe med det når man føler seg angrepet av utenforstående og kanskje får følelsen av at man skal nektes helsehjelp og andre ting. Jeg forsvarer det ikke, men jeg kan forstå det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Kan være enig i det på mange måter, selv om vi kanskje ikke er helt enige om hva som faktisk er et balansert syn alltid. Jeg er iallfall ingen tilhenger av de mest rabiate som hyler høyest, eller bare ser alt som svart/hvitt. Det er ikke en uke siden en gang jeg diskuterte dette med andre som også savnet mer balanse og nyanser i uttalelsene.

    Iallfall ingen tvil om at tonen i debatten har blitt steinhard og nådeløs med steile fronter. Og helt ærlig kan jeg forstå det litt også hvorfor noen går helt av skaftet, det er noe med det når man føler seg angrepet av utenforstående og kanskje får følelsen av at man skal nektes helsehjelp og andre ting. Jeg forsvarer det ikke, men jeg kan forstå det.
    Kanskje noen føler seg angrepet uten å faktisk være det? Det er mitt inntrykk. Folk er så hårsåre at det ikke er mulig å si noe. Dette er en skummel vei å gå...
    Vi er så redde for å såre og krenke at vi ikke lenger tenker klart!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje noen føler seg angrepet uten å faktisk være det? Det er mitt inntrykk. Folk er så hårsåre at det ikke er mulig å si noe. Dette er en skummel vei å gå...
    Vi er så redde for å såre og krenke at vi ikke lenger tenker klart!
    Kan hende noen ganger er det litt sånn også, at noen tar alt i aller verste mening. Men det er nok også litt sånn at mange mener ting som faktisk er ganske jævlige også, under dekke av å bare være rasjonelle og lignende. Liksom glemmer litt at det er mennesker man snakker om også. Og f.eks. at man nekter å se problemer med en del uttalelser som kanskje virker uskyldige nok til man ser på rekkevidden av hva som egentlig blir sagt?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Kan hende noen ganger er det litt sånn også, at noen tar alt i aller verste mening. Men det er nok også litt sånn at mange mener ting som faktisk er ganske jævlige også, under dekke av å bare være rasjonelle og lignende. Liksom glemmer litt at det er mennesker man snakker om også. Og f.eks. at man nekter å se problemer med en del uttalelser som kanskje virker uskyldige nok til man ser på rekkevidden av hva som egentlig blir sagt?
    Og det gjelder vel begge sider? Allikevel synes jeg å se at den ene siden er mere rabiat enn den andre. Men der kan jeg ta feil......
    Men synes saken med Rowling beviser mitt første utsagn...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Og det gjelder vel begge sider? Allikevel synes jeg å se at den ene siden er mere rabiat enn den andre. Men der kan jeg ta feil......
    Men synes saken med Rowling beviser mitt første utsagn...
    Ja, har jeg ikke sagt det allerede da, at det kan gjelde begge sider?

    Jeg syns ikke nødvendigvis den ene siden er verre enn den andre, men heller at det kan ha med ståsted å gjøre at man oppfatter det sånn. Ikke å glemme at for noen er dette bare noe de diskuterer på en litt frakoblet og intellektualiserende måte, mens for mange andre handler det om sterke følelser og retten til et verdig og godt liv.

    Saken med Rowling er forsåvidt et utmerket eksempel på akkurat det jeg mente også. :)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Men det er nok også litt sånn at mange mener ting som faktisk er ganske jævlige også, under dekke av å bare være rasjonelle og lignende. Liksom glemmer litt at det er mennesker man snakker om også.
    De finnes men det er viktig at man ikke bruker disse som argument for å stoppe kjeften på andre som har argumenter man ikke liker.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Ja, har jeg ikke sagt det allerede da, at det kan gjelde begge sider?

    Jeg syns ikke nødvendigvis den ene siden er verre enn den andre, men heller at det kan ha med ståsted å gjøre at man oppfatter det sånn. Ikke å glemme at for noen er dette bare noe de diskuterer på en litt frakoblet og intellektualiserende måte, mens for mange andre handler det om sterke følelser og retten til et verdig og godt liv.

    Saken med Rowling er forsåvidt et utmerket eksempel på akkurat det jeg mente også. :)
    At de som misforsto og hauset opp saken var fullstendig frakoblet virkeligheten? Isåfall en merkelig måte å "bevise" din side på...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    At de som misforsto og hauset opp saken var fullstendig frakoblet virkeligheten? Isåfall en merkelig måte å "bevise" din side på...
    Ja, det er dette jeg snakker om. Total motvilje når det gjelder å se en sak fra flere sider. Det er mange som har plukket saken helt ned i atomer, og man vil fortsatt nekte å innrømme eller innse at det kanskje ikke er røyk uten ild her heller. 🙂

    Kan bare anbefale denne igjen, men regner med at det preller av som vann på gåsa nå også. Den er faktisk IMO fairly balansert, og har en ganske grei avslutning når det gjelder Rowling også. Når man aldri vil innrømme motparten en aldri så liten flik av at noe som helst engang, så er det kanskje ikke så rart at man får en standstill og steile fronter.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De finnes men det er viktig at man ikke bruker disse som argument for å stoppe kjeften på andre som har argumenter man ikke liker.
    Nei, jeg syns man skal få ytre seg. Akkurat som f.eks. Sian får lov til å ytre seg. Ikke minst fordi jeg tror det er farligere med ekkokammere som aldri møter motstand eller korreks fra omgivelsene. Få ting ut i lyset så vi vet hva har å forholde oss til. Men det er jo fortsatt sånn at enkelte ytringer rammes av straffeloven, og det syns jeg faktisk er helt greit.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Du virker til å være en del av disse tildels ekstreme, så jeg hopper av denne debatten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Ja, sikkert best å ikke ta inn over seg synspunkter som kan gjøre at man får en bredere forståelse.
    Og der beviste du det, for det er jo alltid DIN forståelse av situasjonen som er gjeldene?
    Som om du aner noe om min forståelse og min sympati rundt dette.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TOH
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn