Musikkmannen
Musikk i fokus
Hvordan "låter" en IcePower som måler 30 grader vs en som måler 40?
Kjørte en AB-test på forsterkere som var ca 40 grader, og hadde vært i bruk et par år, mot et par som var helt ferske, og hadde stått i bilen over natta på vinteren (det rimet på dem). Det var på 1000ASP, og der klarte ikke jeg eller noen av de andre å høre noen forskjeller. Det er helt sikkert en eller annen grad av målbar forskjell, men sjansen er nok stor for at dette ikke betyr noe i praksis.Hvordan "låter" en IcePower som måler 30 grader vs en som måler 40?
Det er et flot møbel, men det vil give dårligere lyd, hvis den står i mellem højttalerne. Det der lyder bedst er ingenting imellem fronthøjttalerne.Takk igjen for svar
Bare ser for meg at den andre delen i huset her ønsker seg tvbenk ala dette når vi finner på å flytte i løpet av 2-3 år, og da kunne det vært kjekt å kunne ha effekt stående bak dørene på en av sidene. Men skjære ut bakplate og passe på at det bare er 1 enhet pr hylle slik at det blir litt rett over.
Vis vedlegget 1011465
Det er mitt inntrykk og jeg kjenner på en skepsis. Da jeg hadde elektronikk på skolen regnet man på kjøledimensjonering og design til det kjedsommelige.Det der er vel en opsjon med ekstra kjøleribber han har?
Det er 100 opsjoner der, og det er kjøper som setter kriterier og ikke den som setter det sammen. Det blir liksom noe "hjemmemekk på bestilling" over det synes jeg.
Det ble tidligere brukt andre kabinetter, om de nye er grunnet pris, kjøling eller mer kvalitetsfølelse vites ikke, men der er det jo også 20 opsjoner.
Jeg har målt på Purifi og Hypex, og det er null forandring på støy og THD ved 40 grader og 90 grader.Hvordan "låter" en IcePower som måler 30 grader vs en som måler 40?
De fleste biler har en vannkjølt radiator som kjøler ned motoren, til og med nyere Porsche og ingen opsjon der med radiator som tilvalg, eller vifte til radiatoren. Luftkjølt fungerer litt dårlig når de blir stående lenge stille.. Bilprodusenter har heller ingen opsjoner der da det gjelder garanti, greit de har opsjoner på farge og litt materialer som bedre lær etc. Men ingenting som går bort fra sikkerhet eller garanti.Både ja og nei. Noe bilmerker har også en slik option liste der man kan velge ut utstyr som du vil ha på din bil. Mens noen er ferdig konfigurerte.
Men jeg litt enig med deg. Sammenlignet med for eksempel Vera forsterkere, så virker Vera som ett mer gjennomtenkt produkt.
Det blir vel litt for enkelt å generalisere på denne måten, for høyttalernes spredningskarakteristikk vil være den viktigste faktoren her. Noen høyttalere kan være svært sensitive for refleksjoner ved frontveggen, mens andre høyttalere er langt mindre sensitive.Det er et flot møbel, men det vil give dårligere lyd, hvis den står i mellem højttalerne. Det der lyder bedst er ingenting imellem fronthøjttalerne.
Nå er ikke dette topic her i tråden, men det er nok et kompromiss jeg må leve med uansett om jeg har anlegget i loftstua (slik som nå) eller i hovedstue. Anlegget vil i alle tilfeller også bli brukt til å spille av filmer og konserter på bluray, så er avhengig av å ha en skjerm mellom høyttalerne - enten på benk eller rett på vegg.Det er et flot møbel, men det vil give dårligere lyd, hvis den står i mellem højttalerne. Det der lyder bedst er ingenting imellem fronthøjttalerne.
En møbel uden låger vil lyde bedre end en med låger.
Jeg ville ikke placere apparater i et skab på grund af holdbarheden.
Fødder under apparaterne vil forbedre kølingen. Og ja, fødder under giver naturligvis bedre lyd, HOj. Det er derfor jeg bruger dem, og du ved nok, hvad jeg vil anbefale...
Lydbildet er forskjellig og det ble bemerket av alle i lyttepanelet herOm det "låter" forskjellig blir nok mer opp til lytteren tror jeg
Er der ikke slik at IcePower yter bedre rundt 40 grader vs 25-30 grader?Lydbildet er forskjellig og det ble bemerket av alle i lyttepanelet her
når flere konstruksjoner ble sammenlignet
Les gjennom databladet jeg linket til tidligere. Den har flere temperatur sensorer, den høyeste temperaturen trigger en thermal throttle og blir den for høy så trigger den en thermal shutdown. Thermal throttle så reduserer den ytelsen, veldig mye til temperaturen går under et nivå. Alt dette står i databladet. Sensorene er interne, en ekstern måling vil aldri være den samme. 10-20C over den eksterne er ingen umulighet. Man har en Vtherm pinne, som går fra 0-3V som gjør at man kan lese ut temperaturen (den går fra 40-70C tror jeg det var? Står også i databladet). Der 3V er max temp den vil ha før noe trigges internt på ampen.Er der ikke slik at IcePower yter bedre rundt 40 grader vs 25-30 grader?
Dette, sammen med innspilling, ble hevdet av veldig mange da vi produserte forsterkere for snart 20 år siden. Det var derfor vi gjorde testen jeg viste til over. Den ble gjort med relekobling som byttet mellom forsterkerne mens musikken gikk. Noe av oss hadde forventning om å høre forskjell (jeg var blant dem), men ingen av oss klarte å høre noe som helst forskjell. Temperaturforskjellen var da ca 50 grader og forskjellen i innspillingstid var vel i størrelsesorden 0 vs 2000 timer, med omkring 15000 timer påslått.Er der ikke slik at IcePower yter bedre rundt 40 grader vs 25-30 grader?
Du har helt rett i alt du skriverDet er viktig å ikke bare tenke at det finnes en "innenfor" og en "utenfor" også er det bare å holde seg innenfor. Man kan for eksempel leke seg med denne kalkulatoren:
Estimated Life Calculator for Capacitors | NICHICON CORPORATION
You will find information about Nichicon's estimated life calculator for capacitors here.www.nichicon.co.jp
Det man da ser er at levetiden til kondensatorer påvirkes dramatisk både av strømtrekk og av omgivelsestemperatur selv om begge ligger betydelig under grensen. Thule hadde en helt enorm feilprosent som angivelig skyldtes at de var "innenfor" men med for liten margin. Ansatte hos Hifiklubben snakket om feilprosent på over 50, der veldig mye skal ha handlet om blåste kondensatorer. Jeg har aldri selv skrudd på en Thule men vet de hadde en tendens til å bli veldig varme, spesielt de som hadde flere kanaler pakket i samme chassis.
Et bra tips kan være å tenke på retningen på luftstrømmen ift lokal temperatur, plassering av kondensatorer osv. Termokamera og stresstester er helt nødvendig for å sikre et produkt med lang levetid.
Det skulle ikke forandre meg om @Armand har ett og annet å legge til her.
Jeg beklager, hvis det har været of topic. Jeg ville gerne selv have haft det råd for år tilbage, hvor jeg havde et flot rack placeret midt imellem fronthøjttalerne. Det så godt ud. Jeg gjorde lytteprøver, og jeg tog konsekvensen og flyttede det om på en langside. Jeg har bare arbejdet så meget med dybdeperspektiv og ville bare give det råd videre. Det er min erfaring i mit lytterum og med mine højttalere. Det genere åbenbart med bastante meninger, men jeg kan godt lide klar tale.Det blir vel litt for enkelt å generalisere på denne måten, for høyttalernes spredningskarakteristikk vil være den viktigste faktoren her. Noen høyttalere kan være svært sensitive for refleksjoner ved frontveggen, mens andre høyttalere er langt mindre sensitive.
Jeg ville iallfall ha vært svært forsiktig med å konkludere bastant at "det vil give dårligere lyd" for et oppsett jeg ikke kjenner.
Beklager off topic.
De selger direkte fra Icepower også:Hei,
er her noen som forhandler Icepower moduler i Norge?
Viss ikke,er SoundImports en grei plass å handle fra? Shop ICEpower amplifiers for superior audio quality - SoundImports
Mvh Rune
En kartong (12stk) av f.eks 1200 AS2 er vel eneste option da. Ikke akkurat litt hvis man trenger en.De selger direkte fra Icepower også:
Men må bestille litt for bedre priser enn Soundimports.Shop - ICEpower Shop
shop.icepoweraudio.com
Og 30 av 200AS2.En kartong (12stk) av f.eks 1200 AS2 er vel eneste option da. Ikke akkurat litt hvis man trenger en.
Soundimports har jeg handlet en del hos. Seriøst firma med topp service er min erfaring. Svarer kjapt på spørsmål .Mmmm,ja kanskje jeg skal gå for et 12- eller 30-veis oppsett?
For de som har handlet med SoundImports, er de grei,eller er der enda bedre alternativ?
Han selger løse modulerHar sett han selger ferdige forsterkere.Vet ikke om ha selger moduler løst,men kan høre med han
Er det Icepower 2000?Har koblet opp en slik sak på horna, nå har bass driverne begynt og bevege seg og i kombinasjon med RME pre/dac så er jeg svært positivt overrasket over lyden Vis vedlegget 1047829 Vis vedlegget 1047830 Vis vedlegget 1047831
Er vel 1200 et eller annet!Er det Icepower 2000?
Her ikke kjøpt enda, men har litt sansen for disse utseendemessigGratulerer, kommer til å bli bra det der.