I Tromsø er alle flagg velkomne 17. mai

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    "Grøthode" er et godt uttrykk for et hode som ikke greier å holde ting fra hverandre, men sauser alt sammen.

Hvorfor er den interessant denne debatten da, A-A?

Edit; skriveleif

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Parelius skrev:
    Hvilken herlig prinsippfast kvinne, og oppblåst bløt mann. Ingenting forstår han av hva 17. mai dreier seg om. Ikke med ett ord greier han å formidle en innsikt i hvilken identitet det dreier seg om. Grøthode!
    Enig med deg, Saera Khan er en av de få AP-kvinnene jeg har stor respekt for.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Jaja, så liberale vi er altså.

Det kan jo oppfattes som rasisme å gå med ett annet flagg enn det norske, det er tross alt Norges grunnlov som feires, den samme grunnloven som gjør at gud og hvermann kan komme hit og leve herrens glade dager med fast gasje fra den norske stat som dekker utgifter til Merce, villa og livsopphold for øvrig.

Det må da være noe å feire?

Jeg kan forøvrig komme på et par bannere som ikke blir tollerert i 17mai toget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg regner med at dette faller enkelte tungt for bryset. ;)

Vil ikke vifte med utenlandske flagg
    Og hvorfor skulle det det da? Det er jo bare hyggelig at alle vil være med å gå i tog. Å ha aksept for at noen vil bruke andre farger på flagget er ikke det samme som å oppfordre til og forvente at alle skal gjøre det.

Sikkert mange fra flaggmafiaen som blir sure av å se annet enn bleikansikter i toget uansettt.

C

CAP

Gjest
    Tror de ville satt stor pris på at vi veiva med norske flagg i pakistan på pakistans grunnlovsdag.... oooppps nei det stemmer..... da hadde vi blitt skutt da ja.

Synes desuten at det er fullstendig uberettiget og skulle bli kallt for nationalist fordi man bare ønsker at det skal veives med norske flagg på den norske grunnlovsdagen. Er det så mange sotrør i dette landet nå at vi som er ekte nordmenn skal måtte unnskylde oss over og være stolte av at vi faktisk er ekte nordmenn.

Hvis man ikke snart roper hei stopp en halv så har vi snart ikke noen nationaldag igjen, istedet har vi en haug med muslimer/islamister som får herje enda friere enn de allerede gjør og som tar over frigjøringstoget våres og omdanner det til et bli kvitt alle ikke muslimer/islamister fra landet........... vel gjett hva..... over mitt lik.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Skjønner ikke vitsen med å bruke andre nasjoners flagg. Det er da den norske nasjonaldagen, ikke den svenske, tyske, pakistanske osv osv

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Only Crap skrev:
    Tror de ville satt stor pris på at vi veiva med norske flagg i pakistan på pakistans grunnlovsdag.... oooppps nei det stemmer..... da hadde vi blitt skutt da ja.

Synes desuten at det er fullstendig uberettiget og skulle bli kallt for nationalist fordi man bare ønsker at det skal veives med norske flagg på den norske grunnlovsdagen. Er det så mange sotrør i dette landet nå at vi som er ekte nordmenn skal måtte unnskylde oss over og være stolte av at vi faktisk er ekte nordmenn.

Hvis man ikke snart roper hei stopp en halv så har vi snart ikke noen nationaldag igjen, istedet har vi en haug med muslimer/islamister som får herje enda friere enn de allerede gjør og som tar over frigjøringstoget våres og omdanner det til et bli kvitt alle ikke muslimer/islamister fra landet........... vel gjett hva..... over mitt lik.
    Det er 17 mai tog hvor man veiver med norske flagg over hele verden. så vidt jeg vet har det ikke blitt opptøyer og slikt av den grunn. Dette er en fredlig og hyggelig gest og intet a bruse seg opp over

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kanskje vi kan slå sammen 17.mai og St.Hans og brenne flagg mens vi griller pølser??

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Vi er jo så krye av nasjonaldagen vår her på bjerget.
    Men er nasjonalisme egentlig så positivt?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    Slutter vi å bry oss om vår egen nasjon, går den til grunne. Mange mener at det er et godt alternativ, jeg hører ikke til disse.

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    De to tingene trenger vel ikke ha noe med hverandre å gjøre. Å være stolt av, og forsvarer av grunnloven og staten, er ikke det samme som å bejae eller begi seg ut på de negative utslag av nasjonalismenn (har en litt negativ klang her, har det ikke?). Uproblematisk for meg, i det minste. Så jeg tror du foretar en kortslutning.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man skal ikke la den gretne delen av befolkningen få kuppe 17. mai på samme måte som bushianske krigshissere prøvde å monopolisere patriotbegrepet i USA da propagandakrigen raste som verst, og alle redaktørene var servile og lydige og gikk stille i dørene i frykt for å irritere statsmakten.

Hvis disse sinte menn har hjerte til å utvise unger fra barnetoget på søtnemai fordi de ikke følger flaggpolitiets ønsker så skal man være på den harbarkede siden av nasjonalromantismen for ikke å miste sympatien for dem.

Vedlegg

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.747
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig så sneversynte og egoistiske mange nordmenn er. Vi må jo la de søte barna få vifte med hvilket som helst flagg. 17. mai er jo barnas dag. Kjør på med polske, somaliske, amerikanske, svenske, danske, pakistanske flagg i alle byer og i alle tog. Ja faktisk burde alle nasjoners flagg være representert på 17. mai. Vi er jo en multikulturell nasjon blitt. Prinsipielt er det heller ikke forskjell på forskjellige lands flagg og deres nasjonalsanger. Altså burde hver nasjon få spille sin egen nasjonalsang med sitt eget orkester. I forlengelsen av dette burde også taler og kloke ord for dagen fordeles likt. Av hensyn til de som ikke kan norsk, så kan talene fremføres på de enkeltes nasjonale språk. Da vil vi virkelig få en flott og fargerik feiring av nasjonaldagen vår. Det vil være svært egoistisk å bare preke om Bjørnson og Eidsvoll, så hver og en taler må stå fritt til å tale om forhold fra sine egne land på sitt eget språk.

Mange 17. mai komiteer vil nok få en liten utfordring med timeplanen sin, i og med at alle land skal slippe til. Eventuelt kan man lage en solidarisk turnusordning, hvor feks. Norge slipper til hver 7. år. (Jeg har ikke regnet på dette, men det er jo en del folkeslag representert i Norge etter hvert).

Med dette markerer vi behørig avstand fra den ekle nasjonalismen som preget Norge som ung selvstendig nasjon, og som kaster en brun skygge etter Norge den dag i dag. La oss vise verden for en tolerant og multikulturell nasjon vi har utviklet oss til å bli!

3 ganger hurra for Norge og 17. mai!

HURRA HURRA HURRA

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Kanskje vi kan slå sammen 17.mai og St.Hans og brenne flagg mens vi griller pølser??
    Flaggbrenning er god skikk og bruk.

"Et falmet og slitt flagg bør fornyes, da det ikke lenger er verdig som nasjonalsymbol. Når det kasseres skal flagget enten brennes eller sprettes opp i sømmene slik at fargene skilles."

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    7 av 9 i 17.mai-komiteen i Oslo har ikke-etnisk-norsk bakgrunn. De aller fleste som demonstrerte for å bruke andre flagg i dag var etnisk norske. Sier en del om hvem som står bak dette, enkelte forstår innvandrerne så ihjel at de ikke klarer å henge med.

Flagg skal brennes når man skal kvitte seg med dem ja, men mange bruker det for å vise forakt og...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    TV2 nyhetene i dag:

Det begynner å tegne seg et bilde av at denne saken er frontet av den ekstreme athar ali og hans 50 medlemmer i norsk innvandringsforum.
    Sammen med stalinistene i rødt, su og unge venstre, har de kjørt frem en kampanje mot det norske flaggets særstilling på nasjonaldagen .

Det er nemlig så godt som ingen innvandrere som har problemer med å forstå hva 17. mai dreier seg om, og de tar avstand fra at disse ektremistene kjører barna foran seg.

Man kan spørre seg hva islamisten athar ali vil. Hva er hans langsiktige mål? At han får støtte fra ytterste venstre er ingen overraskelse. Disse har alltid støttet islamistene. Det er ikke så lenge siden at su gikk på Karl Johan og samlet inn penger til al quaida.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    pedal skrev:
    Utrolig så sneversynte og egoistiske mange nordmenn er. Vi må jo la de søte barna få vifte med hvilket som helst flagg. 17. mai er jo barnas dag. Kjør på med polske, somaliske, amerikanske, svenske, danske, pakistanske flagg i alle byer og i alle tog. Ja faktisk burde alle nasjoners flagg være representert på 17. mai. Vi er jo en multikulturell nasjon blitt. Prinsipielt er det heller ikke forskjell på forskjellige lands flagg og deres nasjonalsanger. Altså burde hver nasjon få spille sin egen nasjonalsang med sitt eget orkester. I forlengelsen av dette burde også taler og kloke ord for dagen fordeles likt. Av hensyn til de som ikke kan norsk, så kan talene fremføres på de enkeltes nasjonale språk. Da vil vi virkelig få en flott og fargerik feiring av nasjonaldagen vår. Det vil være svært egoistisk å bare preke om Bjørnson og Eidsvoll, så hver og en taler må stå fritt til å tale om forhold fra sine egne land på sitt eget språk.

Mange 17. mai komiteer vil nok få en liten utfordring med timeplanen sin, i og med at alle land skal slippe til. Eventuelt kan man lage en solidarisk turnusordning, hvor feks. Norge slipper til hver 7. år. (Jeg har ikke regnet på dette, men det er jo en del folkeslag representert i Norge etter hvert).

Med dette markerer vi behørig avstand fra den ekle nasjonalismen som preget Norge som ung selvstendig nasjon, og som kaster en brun skygge etter Norge den dag i dag. La oss vise verden for en tolerant og multikulturell nasjon vi har utviklet oss til å bli!

3 ganger hurra for Norge og 17. mai!

HURRA HURRA HURRA
    Jeg synes du er inne på et svært godt poeng her, men vil gjerne føye til, at det er jo ikke sikkert at alle er like komfortable med at denne dagen feires akkurat på den 17. mai, så det kunne jo være greit om vi spurte våre nye landsmenn tilråds om eventuelle andre dager som kunne passet bedre. Det er jo tross allt kun Norges grunnlov som ble innført denne dagen, og det er jo ikke alle av dem som liker å forhold seg til akkurat den. Mange setter jo "ære" og andre (religiøse)lover høyere, så da blir det jo litt urettferdig at den norske grunnloven skal få all oppmerksomheten på en slik "barnas festdag".

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det der?

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Antall liker
    2
    Hei.

Jeg ønsker bare å si meg enig med de som har skrevet at de ønsker kun å se norske flagg på 17. mai. Samiske og FN-flagg er visst også aksepterte, og det er helt greit. Men jeg foretrekker helt klart å se 17. mai-tog med norske flagg, og ikke blokker av svenske flagg osv, og hva det nå måtte være. Hvis svenskene vil feire seg selv og sin nasjon/kultur den 6 juni, så er de velkomne til å gjøre det. Dette gjelder alle nasjonaliteter. Men 17. mai er Norges nasjonaldag, og da skal det brukes norske flagg.

K

KindOfBlue

Gjest
    Fint innlegg om flagg og lojalitet.
    Vi burde tenke gjennom hva det betyr å gå under et flagg. Det står for lover og regler i dét samfunnet -- å åpne for, bl.a., Pakistans flagg på den norske nasjonaldagen betyr enkelt og greit at vi aksepterer Pakistans lover og regler i Norge ...
    Jeg skrev litt om flagg her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22820.0.html

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Det blir som å stille med Volvo på BMW-treff (eller Ole Ivars og Narvestad på opera)

S

Slubbert

Gjest
    Forbud er fortsatt ikke riktig. Videre er det overflødig siden de eneste som vil gidde å stille i 17.Mai-tog med andre flagg er norske medlemmer av SU.

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg har lest mange idiotiske kronikker fra norske journalister i min tid, men denne tar kaka.

http://www.dagsavisen.no/kultur/article349208.ece

Fy faen for en idiot Reidar Spigseth er. Her skulle verge vært oppnevnt for lenge siden.

Det må ha vært ekstremister som innførte 17. mai-frokosten, og denne usagte plikten til å feire fedrelandet fra sola står opp – med militant hornmusikk til.
    Fellesskapet forsvinner i all nasjonalismen. At vi har hatt en lang og flau debatt om hvilke flagg barn skal få vifte med 17. mai sier jo sitt. Spesielt inkluderende er det ikke.

Jeg oppfordrer alle til å gratulere denne geniale "journalisten" med dagen.
    Adressen er reidar.spigseth@dagsavisen.no

Og slik ser han ut.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Akk ja, enda en av disse som hater seg selv mer enn alle andre…
    La han reise til Sverige. La han bli der og.

Vi har en nasjonalfeiring vi kan være utrolig stolte av. Hvilken annen dag i året treffer du bare smilende, pyntede, strålende og jublende mennesker?
    Jeg har 17.mai abstinens, skulle så gjerne vært i Bergen og opplevd den utrolige stemningen man føler når man beveger seg inn mot sentrum på morgenen 17.mai. Det er en helt egen stemning, det er et surr av stemmer, musikkorps, buekorps, glede og forventning over hele byen, man føler det, man ser det, det går ikke an å beskrive.
    Men dette er selvsagt ille, man skal ikke føle glede, man skal ikke være fornøyd med seg selv, man skal ikke kunne feire at man er så heldig å få bo i et fritt demokratisk land. Jeg spyr av den slags idioter som rakker ned på gleden mange føler over denne dagen, som snakker nedlatende om nasjonalisme, mens de trakker på sin egen kultur og beundrer andres, mens de rakker ned på nordmenn som er stolte av sitt land, har de samtidig stor forståelse for de som er stolte av andre land, inkonsekvente tusseladder som man gjør best i å overhøre, mer er de ikke verdt.

Og nå er det 17. mai, gratulerer med dagen!! :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Vi har en nasjonalfeiring vi kan være utrolig stolte av. Hvilken annen dag i året treffer du bare smilende, pyntede, strålende og jublende mennesker?
    Det er en viktig ting med 17. Mai som jeg frykter du har oversett Komponenten.

Jeg regner med at du spiser rømmegrøt slik tradisjonene påkrever. Men i dette ligger også kimen til undergang. Det er en alvorlig risiko for at kanelet du bruker på grøten kommer fra Nord Afrika eller og er plukket av de muslimske horder. Det er jo da utilbørlig ironisk at du i vanvare krydrer selve nasjonaldagen dagen prkatisk talt med flass fra Ghadaffi og Kong Hussein. Du kan jo nermest se på bildet at dette er skummelt, mørkt og sammenbundet:

Vedlegg

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.747
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Jeg har lest mange idiotiske kronikker fra norske journalister i min tid, men denne tar kaka.

http://www.dagsavisen.no/kultur/article349208.ece

Fy faen for en idiot Reidar Spigseth er. Her skulle verge vært oppnevnt for lenge siden.
    Ja, å lese skriveriene til enkelte kan være en tålmodighetsprøve. Ikke så ulikt enkelte her på Sentralen.

For øvrig minner jeg om kloke ord fra Kong Haakon den VII, -en av de store skikkelsene i Norges frigjøringshistorie og en referanse for mye av det som er tema i nåtidens festtaler på denne dag.

KH7 erklærte som kjent at han ”også var kommunistenes konge". Så la oss i dag, på selveste nasjonaldagen mane til forsoning i mellom alle skrivelystne på Norske forum generelt og her på Sentralen spesielt.

Fortsatt god feiring av 17. mai!

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    pedal skrev:
    Ja, å lese skriveriene til enkelte kan være en tålmodighetsprøve. Ikke så ulikt enkelte her på Sentralen.
    der traff du spikeren på hodet, midt på også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    17. mai har ikke så lange tradisjoner om å være en samlende og trivelig dag. 1.mai vs. 17.mai har jo inneholdt endel konflikter. 1, mai var arbeiderens dag, mens 17.mai var forbeholdt borgerskapet og var ikke engang en fridag. Men bøndene har ofte vært de morsomste av dem alle. De har skydd begge dagene som pesten, og benyttet ofte anledningen på 17. mai til å spre gylle på markene når barnetogene passerte, bare på trass. Det var helt vanlig her på Askøy for ikke så mange år siden.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Askøy? hvor da?

-min farfar, han syntes 17. mai var en stor dag, bonde og fisker som han var. Han var opptatt av hva dagen symboliserte og representerte, siden han, som så mange med ham, sloss i 6. Divisjon i april-mai-juni 1940. Det var ingen spøk, som han fortalte, å skyte på folk, enten de var venn eller fiende. Han tilbrakte noe sånt som 9 måneder i konsetrasjonsleir i Tyskland under krigen, og mottok krigspensjon for plagene.

Han tok ikke lett på at man oppviste "disrespekt for nasjonaldagen". Han hadde tross alt kjempet og lidd for den friheten vi den dag i dag nyter godt av. AP-mann var han, som mange var i Nord-Norge på den tiden.

Mvh. Bjørn

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Det er en viktig ting med 17. Mai som jeg frykter du har oversett Komponenten.

Jeg regner med at du spiser rømmegrøt slik tradisjonene påkrever. Men i dette ligger også kimen til undergang. Det er en alvorlig risiko for at kanelet du bruker på grøten kommer fra Nord Afrika eller og er plukket av de muslimske horder. Det er jo da utilbørlig ironisk at du i vanvare krydrer selve nasjonaldagen dagen prkatisk talt med flass fra Ghadaffi og Kong Hussein. Du kan jo nermest se på bildet at dette er skummelt, mørkt og sammenbundet:

P

Parelius

Gjest
    Komponenten skrev:
    … i dag er det visst kun et fotballag det er legitimt å ha et sterkt kjærlighetsforhold til og juble over, en gjeng med fremmede menn på stadig jakt etter en ball, det er liksom svære greier det...
    Skarpt observert, Kompo! En kunne skrevet en avhandling om dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn