Spiralis skrev:
novgarod, du stemmer sikkert FRP og da er du ikke meningsberettiget!
Sånn nå har jeg skrevet det og så kan dere andre la det være!
Nei, jeg gjør nok ikke det, og kan vel heller ikke se noen grunn til å gjøre det. Til det, har de en allt for lite helhetlig politikk og allt for lettvinnte løsninger.
Ser likevel ikke at vi er tjent med å legge opp til en fremtidig nasjon hvor ekstreme grupper, på alle sider, skal få mulighet til å danne småstater som til slutt ender opp med å kreve sin "rett" i et lappeteppe av nasjonaliteter i en kunstig stat basert på et rent de facto styre. Hvor all lovgivende makt ligger i Brüssel. Slik Norge i dag er på vei til å frasi seg alle rettigheter og gi slipp på våre verdier, er det nok bare et spørsmål om tid.
Mange av mine venner fra både Bosnia, Serbia, Albania, Sudan og Tyrkia er også bekymret for nettopp det. Som Sulta og Nexhare (begge fra Bosnia) sier så startet krigen hos dem nettopp ved at en stabil stat litt etter litt ga slipp på kontrollen, samtidig som stadig fler ble opptatt av sin rett til å dyrke sin bakgrunn og historie uavhengig av de områdene de hadde forflyttet seg til. Folk ble usikre, og krigshissere så sitt snitt til å spille på denne usikkerheten som oppsto.
Naboer som den ene dagen spiste middag sammen var over natten bitre fiender. En nasjon gikk i oppløsning fordi folk sloss for sin rett til å være forskjellige!
David, som er fra Sudan, er enda mer bekymret, for som han sier så har han opplevd hvordan et folk som kom til sudan som flyktninger og "asylsøkere" iløpet av få generasjoner posisjonerte seg slik at de når sjansen bød seg, begikk statskupp. Han er selv drevet på flukt fra sitt eget land av de som i sin tid søkte tilflukt i hans eget.
Som jeg har sagt gjentatte ganger handler det ikke om rasisme, men ganske enkelt om hvorvidt man respekterer det folk og de lover og normer som er i det landet man velger å bosette seg i. Når man som meg, har nære venner og omgangskrets fra Asia, Afrika, Europa, Australia, Nord og Sør Amerika, så tenker en etterhvert ikke så mye over hudfarge og rase lenger, men man vektlegger de verdier og verdisyn den enkelte representerer.
Jeg regner med, at å si at jeg trolig stemmer FRP, var ment som en provokasjon, men det greier jeg faktisk ikke å se, da jeg har flere venner som stemmer på dem, men som jeg likevell anser som flotte oppegående og reflekterte mennesker. Vi krangler så busta fyker innimellom, men uten at det er til forkleinelse for dem.