Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:
Så lenge man vet at mange reagerer negativt på at det norske flaggene skiftes ut med all slags andre flagg på vår nasjonaldag synes jeg det kan sees på som en slags forakt for nordmenn om man på død og liv ønsker å bruke et annet flagg enn det norske. Interessant også hvordan mange er svært opptatt av å kalles norsk og ordet nordmann skal på ingen måte være forbeholdt de etnisk norske,( vi har ikke noe navn vi kan bruke i motsetning til andre folkeslag), men så snur man plutselig på hælen og føler seg mer knyttet til andre land og deres flagg når man synes det passer.
Ellers har man gjerne svært stor forståelse for at andre kan ha sterke nasjonalfølelser, at Kosovo nå skal opprette en egen stat for eksempel var vi nesten først ute til å anerkjenne, men skulle nå vi nordmenn vise litt glede og nasjonalfølelse så er det nesten beklagelig.
Du kaller flagget for stoffbiten Honkey, men du vet utmerket godt at for mange er dette noe mye mer enn en stoffbit. Det ser vi når man brenner et lands flagg for å vise hat og forrakt. Det ungene mine fikk med seg og reagerte sterkt på under saken med Muhammed-tegningene var at flagget vårt ble brent, det gjorde dem rasende, det gjorde et utrolig sterkt inntrykk på dem, det var faktisk mye verre for dem enn for meg tror jeg. De ante et hat mot alle nordmenn som de ikke kunne forstå grunnen til.
Les mine innlegg omigjen, gjerne; jeg taler jo nettopp om at "stoffbiten" er svært viktig og symbolsk meget sterkt for enkelte, ergo bør man unngå bruk av feil mønster akkurat denne dagen. For eksempel av respekt for de mest outrerte holdningene til "stoffbiten". At DINE unger reagerer meget sterkt på flaggbrenning overrasker meg av en eller annen årsak ikke spesielt; mine tok det helt avslappet. Jeg betviler at unger er
født med nasjonalromatiske grunnholdninger.
Følger stort sett Slubberts innlegg i denne saken, bortsett fra hans stadig like paranoide vrangforestillinger om noe han opplever som "venstresiden"; på det punktet har også han en nær religiøs overbevisning. Som om hykleri har en politisk farge?? Nasjonaltilhørighet som trekker over mot ren najsonalisme er ikke penere uansett hvilke mønstre man velger på stoffbiten!!
Honkey
Du må jo tro hva du vil om mine unger, men er det noe jeg holder meg for god til så er det faktisk å innprente dem i politikk og politiske holdninger, jeg har så langt ikke på noen måte innviet dem i mine meninger om politikk og alt det andre som diskuteres her inne, de skal få gjøre seg opp sine meninger om dette selv, og jeg ser ingen grunn til å fremskynde deres politiske engasjement, men litt får de tross alt med seg av nyheter, og det er som jeg nevnte interessant å se hva de reagerer på.
De reagerte svært sterkt på flaggbrenningen, og vi er ikke blant dem som har et religiøst forhold til flagget, det dras frem på bursdager og 17.mai, så jeg ble faktisk forundret over reaksjonen deres.
Men de har muligens hatt et utyske av en nasjonalromantisk lærer som har forledet dem...
Og du har tydeligvis er anstrengt forhold til stoffbiter, jeg ser jo det
Jeg ser faktisk ikke likheten til karikatursaken i det hele tatt Slubbert.
Hva vi gjør i vårt eget land er da opp til oss, om vi tegner en karikatur eller om vi bestemmer at i 17.mai-toget skal vi ha norske flagg er da vår sak.
Om noen velger å komme med at annet flagg så får det bli opp til arrangøren hva de vil gjøre med saken, jeg ser ikke på det som noen krise, men jeg forstår ikke hvorfor det kun er vi nordmenn som skal ha monopol på høflighet.
Hvorfor ikke egentlig bare droppe hele 17.mai?
Hva skal vi feire uavhengighet for så storslagent hvert eneste år, man kan jo få inntrykk av at vi tror vi er noe, at vi er bedre enn de vi brøt med, at vi anser oss som noe hevet over dem.
Jøss, her har vi forsømt oss i lang tid, få slutt på denne hersens feiringen, is og brus er ikke sunt for ungene heller, og har ingen tenkt over hvor krenkende det må være for mange at vi har et kors i stoffbiten vår.? Få det vekk, her må vi komme våre kritikere i forkjøpet og fjerne det grusomme korset før verden forgår..