I Tromsø er alle flagg velkomne 17. mai

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Så nå har Honkey drømt bort nasjonalstaten. Ja ja, hva skal en da si. Virkelighetsnært er det ikke. Og du skal heller ikke se bort fra at en del av oss faktisk har emosjoner som ikke er irrasjonelle, men har ligget marinert i tanker.

Hovedfeilen din er for meg her:

Min konklusjon: Det bør ikke være fremmede nasjoners flagg i forbindelse med 17.mai. Årsaken er faren for å fornærme noens (nasjonalreligiøse) oppfatning av denne fargede stoffbiten. Så får vi heller jobbe for et mer sekulært land over tid.
    Som om ikke den europeiske nasjonalstat er en av de gode støttespillere når det gjelder sekulariseringen som etterlyses. Ellers tviler jeg på at fornærmelsen ligger der du har så lyst å plassere den.

Tillegg:

Av og til forundres jeg over hvor nært den overfrihetlige høyreside og den formynderiske venstreside er hverandre. De vil begge "bort" med staten i en eller annen forstand. Forskjellen er at den ene vil minimere staten, mens den andre vil invadere staten og gjøre den til et gigantisk suppekjøkken med stor bakbok.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Flagg er jo symboler på statdannelser, men man kan jo som det nevnes ha forskjellige formeninger om hvordan disse skal videreføres eller endres også. Mange vil nok ønske en retning mer mot oppløselsen av de nasjonale statene og mer dreining mot større europeisk eller internasjonalt samvær. Siden grunnloven og statsdannelsen er i sentrum på gronnlovdagen ser jeg det ikke som unaturlig at dette skal kunne markeres av andre enn dem som ønsker å opprettholde status quo. Et EU flagg, FN flagg, anarkistisk flagg eller andre nasjonalflagg kan dermed ikke legalt nektes tilgang uten å bryte med den generelle ytringsfriheten. Så lenge dette foregår uten å forårsake noen brudd på ro og orden, så er det helt underordnet av noen har følelsesmessige tilknytninger til en annen politisk grunnide. Selv om denne er den mest populære for øyeblikket.

Man trenger ikke oppfordre til bruk av andre symboler eller flagg. Men dem som måtte ha et eller annet ønske om å markere grunnloven på sin måte skal ikke kunne nektes anledning til dette. Slikt hører hjemme i helt andre typer stater der persondyrkelse og nasjonalsymboler har en helt annen og mindre trivelig betydning enn for oss.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nå er det nå en gang sånn at det er en komite’ som bestemmer reglene for hva som skal være med i 17.mai togene, det er ikke fritt frem for hva som helst der. Om noen går for seg selv og vifter med et utenlandsk flagg på 17.mai så blir man jo ikke arrestert for det, men arrangørene av et tog har rett til å bestemme hva som skal være med der. Blir jo som om arrangørene av en demonstrasjon for palestinerne med stor sannsynlighet vil hive ut enhver som måtte troppe opp et israelsk flagg, det skjedde faktisk for noen år siden, på selveste krystalnatten at noen som kom med et israelsk flagg ble vist bort, for den er nå blitt kuppet av ”antirasistene” og de godtok bare palestinske symboler…
    Så dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Vil man absolutt vise sin forakt for Norge og det norske på vår nasjonaldag så sier jo det ganske mye om innstillingen.
    Det er tross alt lettere å skaffe seg et flagg enn en nasjonaldrakt, ingen vil reagere negativt på at noen stiller opp i sin finestes stas, men om man ikke kan spandere 2o kroner på et norsk flagg så sier det mye om innstillingen.

P

Parelius

Gjest
    Det følger av det jeg har sagt også at;

1) Dess flere fargerike drakter på 17. mai, dess bedre. La oss alle som samfunnsindivider forenes som borgere i feiringen av staten. Toppers!

2) Et eget samisk flagg er en uting, og utslag av at honeyismen har tatt bolig i staten. (Et slik utsagn sier intet om mitt forhold til samer, som etter sigende er meget godt.)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Parelius skrev:
    Så nå har Honkey drømt bort nasjonalstaten. Ja ja, hva skal en da si. Virkelighetsnært er det ikke. Og du skal heller ikke se bort fra at en del av oss faktisk har emosjoner som ikke er irrasjonelle, men har ligget marinert i tanker.

Hovedfeilen din er for meg her:

Min konklusjon: Det bør ikke være fremmede nasjoners flagg i forbindelse med 17.mai. Årsaken er faren for å fornærme noens (nasjonalreligiøse) oppfatning av denne fargede stoffbiten. Så får vi heller jobbe for et mer sekulært land over tid.
    Som om ikke den europeiske nasjonalstat er en av de gode støttespillere når det gjelder sekulariseringen som etterlyses. Ellers tviler jeg på at fornærmelsen ligger der du har så lyst å plassere den.

Tillegg:

Av og til forundres jeg over hvor nært den overfrihetlige høyreside og den formynderiske venstreside er hverandre. De vil begge "bort" med staten i en eller annen forstand. Forskjellen er at den ene vil minimere staten, mens den andre vil invadere staten og gjøre den til et gigantisk suppekjøkken med stor bakbok.
    Setter det selvsagt bevisst på spissen. Personlig har jeg ikke de sterke meninger om dette, og jeg har så absolutt ikke drømt bort noe som helst. Jeg bare lufter tanken om hvorvidt nasjonalstater har kimen til usunn nasjonalisme i seg, og som sådan står i veien for en eventuell utvikling mot et mulig samarbeidende "verdenshele" i stedet for grupper med motstridende interesser. Men som sagt, legg ikke for mye i det, om det er en ønskelig utvikling på sikt, så vil et langsomt gå den veien. Som tankeeksperiment er det uansett av interesse.
    Så fatter jeg ikke hva du peker på mht din kontruerte høyre/venstre-problematisering her; kjenner meg ikke igjen i noen av dine meget lettvinne beskrivelser.
    EDIT: Når jeg benyttet ordet "sekularisere" siktet jeg direkte på det at en del mennesker har nasjonalstaten som noe hellig. Absolutt fair, men dersom jeg heller i den retning at jeg ikke finner denne instillingen formålstjenelig, ønsker jeg å tone ned en slik "religiøs" holdning til det, derav "sekularisering".

Til Komponenten:
    Interessant at du benytter utrykket "å vise forakt for Norge" ved å vifte med feil mønster på stoffbiten. En åpenbar religiøs innstilling til nasjonalstaten. Og slike innstillinger behøver etter min oppfatning en viss utfordring. Men som sagt kolliderer min innstilling her med tidligere nevnte forskjell mellom forkjørsrett og påkjørsrett... :)

Honkey

P

Parelius

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Så fatter jeg ikke hva du peker på mht din kontruerte høyre/venstre-problematisering her; kjenner meg ikke igjen i noen av dine meget lettvinne beskrivelser.
    Det må da være lov for Parelius å fremstille sine dypsindigheter på en pedagogisk (og forenklende) måte? (Sett inn smiley etter behov.)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Parelius skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det må da være lov for Parelius å fremstille sine dypsindigheter på en pedagogisk (og forenklende) måte? (Sett inn smiley etter behov.)
    Klart! Kjør på, men jeg klarte ikke sette meg selv inn i noen av de to diffust skisserte varianter her. hvilken tenkte du på i mitt tilfelle? H eller V?
    Ved behov, se på denne: :)
    Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Jeg skjønner at du har lett etter eksempler, og da må man ofte bruke det man finner, men dette var nå litt spesielt da.
    Hva har dette med den norske 17 mai-feiringen å gjøre?
    Det er et eksempel på bevissthet og stolthet over egen bakgrunn og opprinnelse. Og det behøver ikke være så fjernt i forhold til det vi diskuterer.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:

1) Dess flere fargerike drakter på 17. mai, dess bedre. La oss alle som samfunnsindivider forenes som borgere i feiringen av staten. Toppers!

2) Et eget samisk flagg er en uting, og utslag av at honeyismen har tatt bolig i staten. (Et slik utsagn sier intet om mitt forhold til samer, som etter sigende er meget godt.)
    Kommentar til 2) -hva er det slags tanker som ligger bak at et eget samsik flagg er en uting..? -den samiske nasjon, spredd over fire stater har da rett til å ha identetsmarkører/representasjoner? -er de bare en minoritet i det norske samfunn, når de beviselig har eksistert innen det som i dag er norsk territorium lenge før det i det hele tatt var oppfunnet en stat der?

P

Parelius

Gjest
    bjornh skrev:
    Parelius skrev:

Kommentar til 2) -hva er det slags tanker som ligger bak at et eget samsik flagg er en uting..? -den samiske nasjon, spredd over fire stater har da rett til å ha identetsmarkører/representasjoner? -er de bare en minoritet i det norske samfunn, når de beviselig har eksistert innen det som i dag er norsk territorium lenge før det i det hele tatt var oppfunnet en stat der?
    Les mitt første innlegg.

S

Slubbert

Gjest
    bjornh skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg skjønner at du har lett etter eksempler, og da må man ofte bruke det man finner, men dette var nå litt spesielt da.
    Det er et eksempel på bevissthet og stolthet over egen bakgrunn og opprinnelse. Og det behøver ikke være så fjernt i forhold til det vi diskuterer.
    Den historiske parallellen til heri diskuterte forbud måtte vel om noe vært hvis de "nye amerikanere" av norsk opprinnelse ble nektet å vifte med norske flagg?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Så lenge man vet at mange reagerer negativt på at det norske flaggene skiftes ut med all slags andre flagg på vår nasjonaldag synes jeg det kan sees på som en slags forakt for nordmenn om man på død og liv ønsker å bruke et annet flagg enn det norske. Interessant også hvordan mange er svært opptatt av å kalles norsk og ordet nordmann skal på ingen måte være forbeholdt de etnisk norske,( vi har ikke noe navn vi kan bruke i motsetning til andre ”folkeslag”), men så snur man plutselig på hælen og føler seg mer knyttet til andre land og deres flagg når man synes det passer.
    Ellers har man gjerne svært stor forståelse for at andre kan ha sterke nasjonalfølelser, at Kosovo nå skal opprette en egen stat for eksempel var vi nesten først ute til å anerkjenne, men skulle nå vi nordmenn vise litt glede og nasjonalfølelse så er det nesten beklagelig.

Du kaller flagget for ”stoffbiten” Honkey, men du vet utmerket godt at for mange er dette noe mye mer enn en stoffbit. Det ser vi når man brenner et lands flagg for å vise hat og forrakt. Det ungene mine fikk med seg og reagerte sterkt på under saken med Muhammed-tegningene var at flagget vårt ble brent, det gjorde dem rasende, det gjorde et utrolig sterkt inntrykk på dem, det var faktisk mye verre for dem enn for meg tror jeg. De ante et hat mot alle nordmenn som de ikke kunne forstå grunnen til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Så lenge man vet at mange reagerer negativt på at det norske flaggene skiftes ut med all slags andre flagg på vår nasjonaldag synes jeg det kan sees på som en slags forakt for nordmenn om man på død og liv ønsker å bruke et annet flagg enn det norske. Interessant også hvordan mange er svært opptatt av å kalles norsk og ordet nordmann skal på ingen måte være forbeholdt de etnisk norske,( vi har ikke noe navn vi kan bruke i motsetning til andre ”folkeslag”), men så snur man plutselig på hælen og føler seg mer knyttet til andre land og deres flagg når man synes det passer.
    Ellers har man gjerne svært stor forståelse for at andre kan ha sterke nasjonalfølelser, at Kosovo nå skal opprette en egen stat for eksempel var vi nesten først ute til å anerkjenne, men skulle nå vi nordmenn vise litt glede og nasjonalfølelse så er det nesten beklagelig.

Du kaller flagget for ”stoffbiten” Honkey, men du vet utmerket godt at for mange er dette noe mye mer enn en stoffbit. Det ser vi når man brenner et lands flagg for å vise hat og forrakt. Det ungene mine fikk med seg og reagerte sterkt på under saken med Muhammed-tegningene var at flagget vårt ble brent, det gjorde dem rasende, det gjorde et utrolig sterkt inntrykk på dem, det var faktisk mye verre for dem enn for meg tror jeg. De ante et hat mot alle nordmenn som de ikke kunne forstå grunnen til.
    Du presterer iallfall å fremstå som mye mer foraktfull og hatefull enn et araberfarget barn i et søtnemaitog med et utlendingsflagg inne i blant de helnorske. :-\

S

Slubbert

Gjest
    Komponenten skrev:
    Og det blir annerledes enn karikatursaken hvordan? Du er fri til å mene at det vil være i dårlig smak å troppe opp i 17.Mai-tog med regionsflagget til Benishangul-Gumuz eller hva det skal være, og gi uttrykk for dette på en ikke-voldelig måte, men et forbud strider da vitterligen mot ytringsfriheten. Ytringsfriheten inkluderer friheten til å fornærme, hvis du vil avgrense den må du akseptere at andre vil prøve på og få medhold i det samme.

Ellers har man gjerne svært stor forståelse for at andre kan ha sterke nasjonalfølelser...
    Bare nok et av de hykleriske standpunkter til den politiske venstresiden. Man forakter nasjonalismen, fornuftig nok spør du meg, men tilkjenner sterk nasjonalrett og nasjonalidentitet til feks palestinere, kurdere, tsjetsjenere og andre "stakkarer". Kanskje ikke så mye tsjetsjenerne siden det tross blodutgytelsene ikke er like "en vogue" å heie på dem blant trendy latte-sosialister; men kurdere står jo høyt i kurs fordi PKK er blodrødt, og en palestiner som har lagt vekk AKen og ikledd seg skjerf og en krokodilletåre er jo alle latte-raddisers ultimate posterboy.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    bjornh skrev:
    oddgeir skrev:
    Den historiske parallellen til heri diskuterte forbud måtte vel om noe vært hvis de "nye amerikanere" av norsk opprinnelse ble nektet å vifte med norske flagg?
    Det er vel å forsøke å snevre det inn, tenker jeg. Det som flaggbruket uttrykker, jeg henviste til i de tidligere postene derjeg svarte på noe rundt identitet og motivasjon.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:

Les mine innlegg omigjen, gjerne; jeg taler jo nettopp om at "stoffbiten" er svært viktig og symbolsk meget sterkt for enkelte, ergo bør man unngå bruk av feil mønster akkurat denne dagen. For eksempel av respekt for de mest outrerte holdningene til "stoffbiten". At DINE unger reagerer meget sterkt på flaggbrenning overrasker meg av en eller annen årsak ikke spesielt; mine tok det helt avslappet. Jeg betviler at unger er født med nasjonalromatiske grunnholdninger.

Følger stort sett Slubberts innlegg i denne saken, bortsett fra hans stadig like paranoide vrangforestillinger om noe han opplever som "venstresiden"; på det punktet har også han en nær religiøs overbevisning. Som om hykleri har en politisk farge?? Nasjonaltilhørighet som trekker over mot ren najsonalisme er ikke penere uansett hvilke mønstre man velger på stoffbiten!!

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Følger stort sett Slubberts innlegg i denne saken, bortsett fra hans stadig like paranoide vrangforestillinger om noe han opplever som "venstresiden"; på det punktet har også han en nær religiøs overbevisning. Som om hykleri har en politisk farge??
    Den moderne venstresiden - i særdeleshet i norsk sammenheng - påberoper seg "the moral high-ground", monopoliserer etiske premisser for den politiske diskursen og tilraner seg råderett over humanismen og empatien gjennom begreper som "solidaritet" og "fellesskapet". Jeg spiller ikke ball på deres premisser og lar sjelden en anledning gå fra meg til å sparke mot premissleverandørene. At du er raus med andre sine penger gjør deg ikke til en filantrop og menneskevenn, spesielt ikke når posisjonen til å gjøre det er tilranet gjennom et halvt århundre med AP-nepotisme.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Følger stort sett Slubberts innlegg i denne saken, bortsett fra hans stadig like paranoide vrangforestillinger om noe han opplever som "venstresiden"; på det punktet har også han en nær religiøs overbevisning. Som om hykleri har en politisk farge??
    Den moderne venstresiden - i særdeleshet i norsk sammenheng - påberoper seg "the moral high-ground", monopoliserer etiske premisser for den politiske diskursen og tilraner seg råderett over humanismen og empatien gjennom begreper som "solidaritet" og "fellesskapet". Jeg spiller ikke ball på deres premisser og lar sjelden en anledning gå fra meg til å sparke mot premissleverandørene. At du er raus med andre sine penger gjør deg ikke til en filantrop og menneskevenn, spesielt ikke når posisjonen til å gjøre det er tilranet gjennom et halvt århundre med AP-nepotisme.
    Du understrteker mitt poeng på mesterlig vis. Takker! :)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:
    Komponenten skrev:

Les mine innlegg omigjen, gjerne; jeg taler jo nettopp om at "stoffbiten" er svært viktig og symbolsk meget sterkt for enkelte, ergo bør man unngå bruk av feil mønster akkurat denne dagen. For eksempel av respekt for de mest outrerte holdningene til "stoffbiten". At DINE unger reagerer meget sterkt på flaggbrenning overrasker meg av en eller annen årsak ikke spesielt; mine tok det helt avslappet. Jeg betviler at unger er født med nasjonalromatiske grunnholdninger.

Følger stort sett Slubberts innlegg i denne saken, bortsett fra hans stadig like paranoide vrangforestillinger om noe han opplever som "venstresiden"; på det punktet har også han en nær religiøs overbevisning. Som om hykleri har en politisk farge?? Nasjonaltilhørighet som trekker over mot ren najsonalisme er ikke penere uansett hvilke mønstre man velger på stoffbiten!!

Honkey
    Du må jo tro hva du vil om mine unger, men er det noe jeg holder meg for god til så er det faktisk å innprente dem i politikk og politiske holdninger, jeg har så langt ikke på noen måte innviet dem i mine meninger om politikk og alt det andre som diskuteres her inne, de skal få gjøre seg opp sine meninger om dette selv, og jeg ser ingen grunn til å fremskynde deres politiske engasjement, men litt får de tross alt med seg av nyheter, og det er som jeg nevnte interessant å se hva de reagerer på.
    De reagerte svært sterkt på flaggbrenningen, og vi er ikke blant dem som har et religiøst forhold til flagget, det dras frem på bursdager og 17.mai, så jeg ble faktisk forundret over reaksjonen deres.
    Men de har muligens hatt et utyske av en nasjonalromantisk lærer som har forledet dem...

Og du har tydeligvis er anstrengt forhold til stoffbiter, jeg ser jo det…

Jeg ser faktisk ikke likheten til karikatursaken i det hele tatt Slubbert.
    Hva vi gjør i vårt eget land er da opp til oss, om vi tegner en karikatur eller om vi bestemmer at i 17.mai-toget skal vi ha norske flagg er da vår sak.
    Om noen velger å komme med at annet flagg så får det bli opp til arrangøren hva de vil gjøre med saken, jeg ser ikke på det som noen krise, men jeg forstår ikke hvorfor det kun er vi nordmenn som skal ha monopol på høflighet.

Hvorfor ikke egentlig bare droppe hele 17.mai?
    Hva skal vi feire uavhengighet for så storslagent hvert eneste år, man kan jo få inntrykk av at vi tror vi er noe, at vi er bedre enn de vi brøt med, at vi anser oss som noe hevet over dem.
    Jøss, her har vi forsømt oss i lang tid, få slutt på denne hersens feiringen, is og brus er ikke sunt for ungene heller, og har ingen tenkt over hvor krenkende det må være for mange at vi har et kors i stoffbiten vår.? Få det vekk, her må vi komme våre kritikere i forkjøpet og fjerne det grusomme korset før verden forgår..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Flekke er en riktig trivelig kommune. Ikke så mange sure oppstøt fra nasjonalistbevegelsen der som man får inntrykk av ellers. Håper de får en fin og trivelig 17-mai der og ikke lar seg plage av pøbelen.

– Vi oppfattar det slik at dei helsar den norske nasjonaldagen med sitt flag. Det er flott og slik bør det vere, seier Kårhild Hustveit, leiar i 17. mai-komiteen i Flekke.

Heilt sidan den vesle bygda i Fjaler fekk United World College som nabo i 1995, har studentar frå heile verda vore eit populært innslag i 17. mai-toget. Her er det fritt fram med utanlandske flagg, og det fargesprakande toget vert sett stor pris på i bygda, ifølgje Hustveit.

– Eg har aldri høyrt nokre innvendingar mot dette. Tvert imot ville vi blitt lei oss viss dei andre flagga ikkje var der. Då ville det vere noko viktig som mangla, seier komiteleiaren.

http://www.bt.no/lokalt/sf/article545659.ece

S

Slubbert

Gjest
    Komponenten skrev:
    Hva vi gjør i vårt eget land er da opp til oss, om vi tegner en karikatur eller om vi bestemmer at i 17.mai-toget skal vi ha norske flagg er da vår sak.
    Om noen velger å komme med at annet flagg så får det bli opp til arrangøren hva de vil gjøre med saken, jeg ser ikke på det som noen krise, men jeg forstår ikke hvorfor det kun er vi nordmenn som skal ha monopol på høflighet.
    "Vår" - hvem "vi". Norge som nasjon representert ved lovgivende forsamling? Hvis du mener lovgivende forsamling skal forby utenlandske flagg 17.Mai - med andre ord bedrive sensur - så er det vel også greit om den forbyr karikaturer eller blasfemi? Du har jo din stemme ved valg hvert fjerde år, men hva indignasjonen angår så vil jeg betrakte situasjonene som relativt like. Jeg vil selvsagt motsette meg begge deler.

Eller mener du "vi" som i aktuelle folketog representert ved arrangørkomitéen? Hvis en arrangørkomité har kommet frem til at utenlandske flagg er uønsket i deres tog så må de selvsagt få lov til det, men man må i den sammenheng huske at en arrangørkomité ikke har noen rettslig myndighet så vi snakker ikke om noe "forbud" i tradisjonell forstand. Jeg er usikker på om du vil forby eller "forby". Kun Staten kan forby, enhver kan "forby" uten at jeg bryr meg så mye om det. En arrangørkomité kan erklære utenlandske flagg som uønsket akkurat som Islamsk Råd kan gå inn for boikott av danske produkter, det har ingen andre noe med. Et forbud i kraft av lov er imidlertid sensur, men igjen var jeg usikker på om du egentlig ønsker at Staten skal forby.

K

kbwh

Gjest
    #102. Kult, Deph.
    Er vel dette Kompo og Honkey synes folket bør forskånes fra.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Slubbert skrev:
    Komponenten skrev:
    "Vår" - hvem "vi". Norge som nasjon representert ved lovgivende forsamling? Hvis du mener lovgivende forsamling skal forby utenlandske flagg 17.Mai - med andre ord bedrive sensur - så er det vel også greit om den forbyr karikaturer eller blasfemi? Du har jo din stemme ved valg hvert fjerde år, men hva indignasjonen angår så vil jeg betrakte situasjonene som relativt like. Jeg vil selvsagt motsette meg begge deler.

Eller mener du "vi" som i aktuelle folketog representert ved arrangørkomitéen? Hvis en arrangørkomité har kommet frem til at utenlandske flagg er uønsket i deres tog så må de selvsagt få lov til det, men man må i den sammenheng huske at en arrangørkomité ikke har noen rettslig myndighet så vi snakker ikke om noe "forbud" i tradisjonell forstand. Jeg er usikker på om du vil forby eller "forby". Kun Staten kan forby, enhver kan "forby" uten at jeg bryr meg så mye om det. En arrangørkomité kan erklære utenlandske flagg som uønsket akkurat som Islamsk Råd kan gå inn for boikott av danske produkter, det har ingen andre noe med. Et forbud i kraft av lov er imidlertid sensur, men igjen var jeg usikker på om du egentlig ønsker at Staten skal forby.

Selvsagt mener jeg ikke at staten skal forby utenlandske flagg, om du har lest mine innlegg så har jeg skrevet at arrangørene av 17. mai i likhet med arrangører av demonstrasjoner bestemmer hva som skal forekomme i det aktuelle toget. Det er selvsagt ikke sånn at politiet står klar til å hive vekk de som ikke følger dette (med unntak av det israelske flagget på krystallnatten) men folk flest vil jo rette seg etter det som er bestemt, i alle fall på en dag som denne får man tro.
    Men poenget var at hva vi (folk, tegnere, redaktører, osv.) gjør her til lands er vår sak, altså ingen har rett til å true oss for ting vi bedriver i eget land, det hadde vært noe ganske annet om vi insisterte på å bære plakater med karikaturer av Muhammed i for eksempel Iran, og vi (arrangører, folk osv.) har også rett til å bestemme hva som skal få være med i prosesjonen på 17. Mai.
    Men skal vi true med å drepe dem som ikke lyer? Eh, NEI selvsagt ikke. Har jeg personlig noe i mot andre flagg? Eh, nei selvsagt ikke? Mener jeg at på 17. Mai er det mest naturlig med det norske? Eh ja, faktisk.
    Blir jeg provosert av om noen bruker andre flagg? Eh nei faktisk ikke.

S

Slubbert

Gjest
    Hvis en arrangørkomité vil fremlegge ditt og datt som uønsket så ser jeg ikke noe problem i det, iaff ikke hvis komitéen agerer noenlunde i henhold til opinionen den representerer (hvis ikke er det et oppnevnelsesproblem), men de har ingen myndighet til å håndheve noen slik oppfordring. Så folk kan jo bare drite i henstillingen hvis de vil være obsternasige.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    Så folk kan jo bare drite i henstillingen hvis de vil være obsternasige.
    Nettopp, det må de gjerne.
    Men et tegn på god oppdragelse eller dannelse er det ikke. Snarere at man er omgitt av dagdrømmende sosialister.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    forbud og tvang er ikke veien å gå.

men jeg synes vi skal se på folk som flyr rundt med andre flagg (enn det norske) på 17. mai med et skjevt, overbærende smil, og ellers bare ignorere dem.
    akkurat som vi gjør når en eller annen tulling ikke skjønner sosiale kodekser, og f.eks. ankommer et bryllup ikledd hettegenser og sæggebukser.

søttende mai har mor norge gebursdag.
    denne dagen er det visse kodekser som gjelder.
    det norske flagget, rent og pent i tøyet.

du kan selv velge å bli med på feringen eller la være.
    selv har jeg faktisk latt være ganske ganske så ofte, da jeg har ligget fyllesjuk som faen etter en hard 16. mai.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo slik at det ikke er et allment aksept for å politiske demonstrasjoner på 17. mai. Og jeg sier igjen, som tidligere nevnt at det å la barna sine vifte med et gambisk flagg, eller det pakistanske, ikke er uttrykk for annet enn kulturell bevissthet og opplevelse av identitet. Hadde det vært slik at grupperinger i Gambia eller Pakistan hadde nasjonalistiske baktanker, slik som å erobre biter av norsk territorium, så hadde det vært noe annet.

Mvh. Bjørn

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bjornh skrev:
    Og jeg sier igjen, som tidligere nevnt at det å la barna sine vifte med et gambisk flagg, eller det pakistanske, ikke er uttrykk for annet enn kulturell bevissthet og opplevelse av identitet.
    Mvh. Bjørn
    det at minoritetsgrupper skal oppmuntres til bevisshet om sine røtter og den kulturen de kommer fra, er en flott ting.
    men det finnes andre sammenhenger hvor de kan uttrykke dette gjennom å vifte med sitt opprinnelige lands flagg.

17. mai er norges nasjonaldag. å bruke andre lands flagg på denne dagen blir dermed totalt malplassert, imho.
    blir litt som å delta på bursdagsfesten til en venn, for så å bytte ut vedkommendes navn med ditt navn når bursdagssangen skal synges.

når det er sagt - å ha lover og regler som skal justere dette, er bare tøys.
    jeg trekker bare lett på skuldrene og tenker: "ok, du har vel kanskje misforstått litt her".
    og: "dust!".

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    bjornh skrev:
    Nå er det jo slik at det ikke er et allment aksept for å politiske demonstrasjoner på 17. mai. Og jeg sier igjen, som tidligere nevnt at det å la barna sine vifte med et gambisk flagg, eller det pakistanske, ikke er uttrykk for annet enn kulturell bevissthet og opplevelse av identitet. Hadde det vært slik at grupperinger i Gambia eller Pakistan hadde nasjonalistiske baktanker, slik som å erobre biter av norsk territorium, så hadde det vært noe annet.

Mvh. Bjørn
    Jeg tror ikke det er så enkelt. Unger vifter med det de får utdelt, men jeg tror ikke du skal se bort fra at for enkelte foreldre så bruker de mer enn gjerne ungene for å markere et underliggende politisk budskap. Hva om unger vifter med flagg for stater som ennå ikke eksisterer? Det kan tolkes som en demonstrasjon for frigjøring, mange blir provosert av enkelte flagg, litt avhengig av hvem det er snakk om men noen er jo tidligere nevnt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    -så da tillegger vi dem meninger vi ikke kan vite sikkert at de har? Motivasjonen bak viftingen med flagg. Så da gjelder det vel også de nordmenn som dro til USA, blødde gørra av seg i borgerkrigen, for så å vifte med norske flagg når de markerte noe viktig?

Det blir litt som at "bordet fanger". Uten at man kan si noe sikkert, tillegger man altså ikke-etnisk-norske nordmenn (og de som eventuelt er innvandrere og utlendinger på besøk) meninger som at de er opposisjonelle mot den norske stat og grunnloven, og at dette er satt i system? -kom igjen, dere kan bedre enn det.

Mvh. Bjørn

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Kan ikke skjønne hva et utenlandsk flagg har å gjøre på en Norsk nasjonal dag?

De kan vel dra hjem å vifte med flagg i sitt opprinnelige hjemland. Er de blitt Norske, så la de vifte med Norske flagg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Men det er altså forferdelig at de gir uttrykk for at de ikke er etnisk norske, i likhet med samer?

-vi er altså ikke storsinnet i Norge, og oppviser toleranse i like stor grad som vi forlanger. Ting forandrer seg, liksom paragrafen om at .."jøder haver ikke adgang til kongeriget Norge..." i grunnloven.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bjornh skrev:
    Uten at man kan si noe sikkert, tillegger man altså ikke-etnisk-norske nordmenn (og de som eventuelt er innvandrere og utlendinger på besøk) meninger som at de er opposisjonelle mot den norske stat og grunnloven, og at dette er satt i system? -kom igjen, dere kan bedre enn det.

Mvh. Bjørn

hey, ikke bland meg inn i "dere" her.
    jeg spekulerer ikke i hva slags motiver folk måtte ha, jeg synes bare det er malplassert med utenlandske flagg i norske 17. mai-tog.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Jeg henviser tilbake til denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22354.msg426468.html#msg426468

Jeg sier igjen at det å la barna sine vifte med et gambisk flagg, eller det pakistanske, ikke trenger være uttrykk for annet enn kulturell bevissthet og opplevelse av deres bakgrunn og identitet. Slik sett fungerer, språk, klær flagg mm. (symbolbruk) som markører av opplevd identet, og ikke som kritikk av det norske samfunnet, eller grunnloven i Norge. De vet vel like godt som oss andre hva vi feirer for noe. (Skjønt, med all fyll og spetakkel 16. mai så kan vel hver og en av oss av og til å undres...).

Mvh. Bjørn

P

Parelius

Gjest
    Hvilken herlig prinsippfast kvinne, og oppblåst bløt mann. Ingenting forstår han av hva 17. mai dreier seg om. Ikke med ett ord greier han å formidle en innsikt i hvilken identitet det dreier seg om. Grøthode!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn