I Tromsø er alle flagg velkomne 17. mai

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Den norske nasjonalfeiringen er jo bare en vits i alle tilfelle. En uoppdragen flokk med tilgriste skrikunger, fulle russ og teknikerstudenter, gamle tulliger som får gå i uniform en dag og vifte med flagg, og det verste man kan oppdrive av nazipop i form av utkomanderte metallbåsere.

Vi tar oss ikke en gang råd til en ekte panzerdivisjon eller noen som har litt opplæring i å gå i takt. Det hele er bare flaut og dårlig kooridinert. Fullemenn med stripedress og sløyfe i knapphullet og forspiste tomsinger som gulper rømmegrøt og røykelaks. Søppel i gatene og trompetlyd på boks. Hurra, hurra, hurra!

Slik skal man feire en nsajonaldag med litt stil: (Men stil og estetikk er vel noe som de gemene hjemlige masser aldri har hatt et forhold til)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom til å tenke på OL, i denne sammenhengen. Like greit at søkerbyen til Norge er en liberal og tolerant overfor alle mennesker. Faktisk en god ting det. Hadde vært noe det, om Oslo hadde blitt dratt frem som den rassistbyen, hehe. Vi ser jo hvordan Kina behandles for tiden...

Mvh. Bjørn

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Hva har flagg og nasjonalitet med rase å gjøre..? Dette blir litt søk eller hva..? :-\

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    novgarod skrev:
    Hva har flagg og nasjonalitet med rase å gjøre..? Dette blir litt søk eller hva..? :-\
    Sammenhengen er tettere enn man kanskje tror. Legg merke til koblingen nasjon + stat, altså nasjonalstat, som er den bærende statsordningen globalt i dag. Og de aller, aller fleste nasjonalstater er heterogene, altså flernasjonale med flere etniske grupper (de var der før statsdannelsen). Stater bygger gjerne på en nasjon (altså folk i etnisk forstand, eller en forståelse av seg selv som et folk som hører sammen) som er i flertall. Og ofte diskriminerer staten minoritetene, eller den har aktivt gjort dette i et forsøk enten på å segregere befolkningene, eller assimilere dem.

Mvh. Bjørn

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    2
    Ting har forandret seg siden jeg på 70-tallet var ivrig til å jage vietnamesere på skolen ;D
    Dattera mi har like mange norske som utenlandske venner idag, og jeg respekterer dette: "times are a'changing" ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg feirer min 50årsdag og en eller annen "gjest" fant det opportunt å mase om å få av gavene fordi han har fødselsdag om to måneder og vil feire det på min dag med mitt brennevin ( Gammelt og dyrt ) ville jeg bli lett grinete og vedkommende "gjest" ville raskt bli stående på utsiden! 17 mai er Norges fødselsdag og da feires det med norske flagg! Om gjestene kommer i sari eller lendeklede er derimot ganske uten betydning.

Hvis jeg var i USA ( kommer aldri til å skje ) på deres dag 4juli ville jeg ha iført meg min bunad, av respekt for vertskapet iført meg mine fineste klær, men jeg ville nok ikke viftet med noe flagg!

Det er en nasjonaldag og ikke en internasjonal festdag! De som tror resten av verden bryr seg har et oppblåst selvbilde!

Ambassader og legasjoner flagger selvsagt med de flagg de representerer!

La oss ta et lite tankeeksperiment. De som synes det er helt greit at norsk-pakistanere flagger med pakistanske flagg, ville de akseptert at en gammel mann som var "tyskerunge" feiret 17 mai med det tyske naziflagget med bakgrunn i hans herkomst? Tenk over den!

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Spiralis skrev:
    Hvis jeg feirer min 50årsdag og en eller annen "gjest" fant det opportunt å mase om å få av gavene fordi han har fødselsdag om to måneder og vil feire det på min dag med mitt brennevin ( Gammelt og dyrt ) ville jeg bli lett grinete og vedkommende "gjest" ville raskt bli stående på utsiden! 17 mai er Norges fødselsdag og da feires det med norske flagg! Om gjestene kommer i sari eller lendeklede er derimot ganske uten betydning.

Hvis jeg var i USA ( kommer aldri til å skje ) på deres dag 4juli ville jeg ha iført meg min bunad, av respekt for vertskapet iført meg mine fineste klær, men jeg ville nok ikke viftet med noe flagg!

Det er en nasjonaldag og ikke en internasjonal festdag! De som tror resten av verden bryr seg har et oppblåst selvbilde!

Ambassader og legasjoner flagger selvsagt med de flagg de representerer!

La oss ta et lite tankeeksperiment. De som synes det er helt greit at norsk-pakistanere flagger med pakistanske flagg, ville de akseptert at en gammel mann som var "tyskerunge" feiret 17 mai med det tyske naziflagget med bakgrunn i hans herkomst? Tenk over den!
    Spikern på huet! At pakistanere ikke trenger å bruke sine flagg på vår dag har ingen ting med rasisme å gjøre.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    bjornh skrev:
    novgarod skrev:
    Sammenhengen er tettere enn man kanskje tror. Legg merke til koblingen nasjon + stat, altså nasjonalstat, som er den bærende statsordningen globalt i dag. Og de aller, aller fleste nasjonalstater er heterogene, altså flernasjonale med flere etniske grupper (de var der før statsdannelsen). Stater bygger gjerne på en nasjon (altså folk i etnisk forstand, eller en forståelse av seg selv som et folk som hører sammen) som er i flertall. Og ofte diskriminerer staten minoritetene, eller den har aktivt gjort dette i et forsøk enten på å segregere befolkningene, eller assimilere dem.

Mvh. Bjørn
    Og poenget ditt er?

At de som velger å bli en del av landet skal kreve sin rett til å gjenskape en del av sitt hjemland i det land som tar dem imot?

At noen som begrunner sin ankomst med å være på flukt fra undertykkelse og forfølgelse, med vår velsignelse, skal få etablere det samme samfunnet i vårt land?

At vi feirer vår nasjons frigjøring er et overgrep mot dem vi gir asyl og statsborgerskap?

At vår rett til å være nordmenn opphørte i det øyeblikk vi tok i mot flyktninger, asylsøkere, fremmedarbeidere og omreisende folkegrupper?

At vi i form av flagget synger Norges bursdagssang har ingen ting med rasisme å gjøre, men at pakistanere på denne bursdagen stemmer i og ssnger med, men skifter ut bursdagsbarnets navn med Pakistans, sier ganske mye om en fundamental mangel på respekt!

En respekt som mange jevnlig bekrefter at de ikke har, for dette æreløse norske folket som ikke en gang har ryggrad nok til å værne om sin ytringsfrihet, sine religiøseformålsparagrafer, sin kirke eller sin nasjonaldag.

Et hvert forsøk på å bevare denne nasjonens unike samfunn, som til stor del har vært forskånet for mafiavirksomhet og gjengkriminalitet. Som har vært styrt mot det mål å utgjevne forskjeller og gi folk en trygg alderdom. Som i moderne tider har vært befriet for voldelige opprør og opptøyer. Ja, i hovedsak vært et trygt og godt samfunn, for de aller fleste, selvsagt med sine utfordringer som også andre land. blir møtt med beskyldninger om rasisme og diskriminering, av de som har søkt "tilflukt" i landet.

På selveste nasjonaldagen ønsker de å flagge for de regimer som de har "flyktet" fra. De flagger for det land som de måtte forlate for å berge livet, men som de riktignok stadig reiser på ferie til for å se om de palassene de har latt bygge for Taxi-intektene sine.
    (Beklager den siste kommentaren, men jeg kunn vanskelig la det være.)

Hva er det du mener er rasistisk med å ikke ønske at folk "synger" bursdagssangen til et annet land når de møter til Norges bursdag?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    novgarod, du stemmer sikkert FRP og da er du ikke meningsberettiget!

Sånn nå har jeg skrevet det og så kan dere andre la det være! :p

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Spiralis skrev:
    novgarod, du stemmer sikkert FRP og da er du ikke meningsberettiget!

Sånn nå har jeg skrevet det og så kan dere andre la det være! :p
    Nei, jeg gjør nok ikke det, og kan vel heller ikke se noen grunn til å gjøre det. Til det, har de en allt for lite helhetlig politikk og allt for lettvinnte løsninger.

Ser likevel ikke at vi er tjent med å legge opp til en fremtidig nasjon hvor ekstreme grupper, på alle sider, skal få mulighet til å danne småstater som til slutt ender opp med å kreve sin "rett" i et lappeteppe av nasjonaliteter i en kunstig stat basert på et rent de facto styre. Hvor all lovgivende makt ligger i Brüssel. Slik Norge i dag er på vei til å frasi seg alle rettigheter og gi slipp på våre verdier, er det nok bare et spørsmål om tid.

Mange av mine venner fra både Bosnia, Serbia, Albania, Sudan og Tyrkia er også bekymret for nettopp det. Som Sulta og Nexhare (begge fra Bosnia) sier så startet krigen hos dem nettopp ved at en stabil stat litt etter litt ga slipp på kontrollen, samtidig som stadig fler ble opptatt av sin rett til å dyrke sin bakgrunn og historie uavhengig av de områdene de hadde forflyttet seg til. Folk ble usikre, og krigshissere så sitt snitt til å spille på denne usikkerheten som oppsto.

Naboer som den ene dagen spiste middag sammen var over natten bitre fiender. En nasjon gikk i oppløsning fordi folk sloss for sin rett til å være forskjellige!

David, som er fra Sudan, er enda mer bekymret, for som han sier så har han opplevd hvordan et folk som kom til sudan som flyktninger og "asylsøkere" iløpet av få generasjoner posisjonerte seg slik at de når sjansen bød seg, begikk statskupp. Han er selv drevet på flukt fra sitt eget land av de som i sin tid søkte tilflukt i hans eget.

Som jeg har sagt gjentatte ganger handler det ikke om rasisme, men ganske enkelt om hvorvidt man respekterer det folk og de lover og normer som er i det landet man velger å bosette seg i. Når man som meg, har nære venner og omgangskrets fra Asia, Afrika, Europa, Australia, Nord og Sør Amerika, så tenker en etterhvert ikke så mye over hudfarge og rase lenger, men man vektlegger de verdier og verdisyn den enkelte representerer.

Jeg regner med, at å si at jeg trolig stemmer FRP, var ment som en provokasjon, men det greier jeg faktisk ikke å se, da jeg har flere venner som stemmer på dem, men som jeg likevell anser som flotte oppegående og reflekterte mennesker. Vi krangler så busta fyker innimellom, men uten at det er til forkleinelse for dem.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    novgarod skrev:
    Jeg regner med, at å si at jeg trolig stemmer FRP, var ment som en provokasjon, men det greier jeg faktisk ikke å se, da jeg har flere venner som stemmer på dem, men som jeg likevell anser som flotte oppegående og reflekterte mennesker. Vi krangler så busta fyker innimellom, men uten at det er til forkleinelse for dem.
    Det var nok mer et eksperiment mer enn en provokasjon.Jeg aner ikke hva du stemmer på og det burde vel heller ikke angå debatten? Men som du ser så "bråstoppet" tråden. Jeg har med en viss undring lagt merke til at når dette tema debatteres vil de som tenker som meg og deg få slengt i ansiktet at de "stemmer FRP" og derfor ikke er meningsberettiget. FRP > rasisme kortet ble spillt og debatten stoppet. Pussig egentlig?

Det som er bekymringsfullt for den offentlige debatten i Norge er at dette synes å bli et mønster som brer om seg. Man er uenig med noen og kaster fram et "kommunist-FRP-rassisme" kort og fradømmer meningsmotstanderen all ære og meningsberettigelse. På den måten "vinner" man diskusjonen. I det hele tatt er det å "vinne" en debatt en tåpelig måte å tenke på, meningen med å debattere må jo være å høre hva den andre mener og så få fortalt den andre hva du mener slik at dere forhåpentligvis forstår hverandre litt bedre etterpå. Eller er det jeg som er for gammeldags?

Denne flaggsaken er en typisk debatt som egner seg for slik polarisering, enten er man internasjonal, vidsynt og tolerant og ønsker alle flagg velkommne, eller så er man nasjonalistisk, trangsynt og rasistisk og kun vil tillate Norges flagg. Stereotypene lever godt i en slik sak!

Det øvrige du skriver om Sudan og Jugoslavia er meget interessant, og jeg har selv undret meg over det noe motstridende at "venstrekreftene" ( dum streotyp ) er så ivrige på å støtte de ultranasjonalistiske kreftene som ligger under her? Ser de ikke hvem de alierer seg med? Da jeg gikk på NTH ( siste halvdel av 70 tallet ) laget jeg og en kamerat "Støttegruppa for dei undertrykkte Amerikanske Sørlege Statane" under mottoene " Mot Yankee imperialisma!" og "Støtt motstandsrøysla mot Dei Nord Amerikanske Imperalistane" Vi satte oss ned sammen med andre slike "grupper" i hallen i et av sentralbyggene. Mange skjeggete medstudenter kom for å skrive under på oppropet mot "Dei Imperialistiske Yankeane". Vi fikk mange klapp på skuldrene for vårt "gode" initiativ! Vel var nå dette initiativet så godt? Kan jo diskuteres, men ingen, absolutt INGEN, så at det vi støttet kun kunne være "Confederate States of America, CSA" og motstandsgruppa vi samlet støtte for knapt kunne vært annet enn KKK - Ku Klux Klan. Hatet mot USA var på den tiden så sterkt - som i dag? - at begrepet "mot Yankeeimperalisma" fjernet enhver evne til kritisk tenking!

Og det fører oss tilbake til dagens krangel om fremmede flagg i 17 mai toget. FRP er mot og DERFOR skal vi være for!! Det virker i allefall som om det er logikken bak. Jeg hørte et glimrende foredrag her for et par dager siden der foredragsholderen filosoferte over hva som ville være verst, at verden gikk under på grunn av menneskeskapt CO2 eller at FRP hadde rett!? Som han sa: " Det er et uløselig dilemma! "

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Spiralis skrev:
    novgarod skrev:
    Det var nok mer et eksperiment mer enn en provokasjon.Jeg aner ikke hva du stemmer på og det burde vel heller ikke angå debatten? Men som du ser så "bråstoppet" tråden. Jeg har med en viss undring lagt merke til at når dette tema debatteres vil de som tenker som meg og deg få slengt i ansiktet at de "stemmer FRP" og derfor ikke er meningsberettiget. FRP > rasisme kortet ble spillt og debatten stoppet. Pussig egentlig?

Det som er bekymringsfullt for den offentlige debatten i Norge er at dette synes å bli et mønster som brer om seg. Man er uenig med noen og kaster fram et "kommunist-FRP-rassisme" kort og fradømmer meningsmotstanderen all ære og meningsberettigelse. På den måten "vinner" man diskusjonen. I det hele tatt er det å "vinne" en debatt en tåpelig måte å tenke på, meningen med å debattere må jo være å høre hva den andre mener og så få fortalt den andre hva du mener slik at dere forhåpentligvis forstår hverandre litt bedre etterpå. Eller er det jeg som er for gammeldags?

Denne flaggsaken er en typisk debatt som egner seg for slik polarisering, enten er man internasjonal, vidsynt og tolerant og ønsker alle flagg velkommne, eller så er man nasjonalistisk, trangsynt og rasistisk og kun vil tillate Norges flagg. Stereotypene lever godt i en slik sak!

Det øvrige du skriver om Sudan og Jugoslavia er meget interessant, og jeg har selv undret meg over det noe motstridende at "venstrekreftene" ( dum streotyp ) er så ivrige på å støtte de ultranasjonalistiske kreftene som ligger under her? Ser de ikke hvem de alierer seg med? Da jeg gikk på NTH ( siste halvdel av 70 tallet ) laget jeg og en kamerat "Støttegruppa for dei undertrykkte Amerikanske Sørlege Statane" under mottoene " Mot Yankee imperialisma!" og "Støtt motstandsrøysla mot Dei Nord Amerikanske Imperalistane" Vi satte oss ned sammen med andre slike "grupper" i hallen i et av sentralbyggene. Mange skjeggete medstudenter kom for å skrive under på oppropet mot "Dei Imperialistiske Yankeane". Vi fikk mange klapp på skuldrene for vårt "gode" initiativ! Vel var nå dette initiativet så godt? Kan jo diskuteres, men ingen, absolutt INGEN, så at det vi støttet kun kunne være "Confederate States of America, CSA" og motstandsgruppa vi samlet støtte for knapt kunne vært annet enn KKK - Ku Klux Klan. Hatet mot USA var på den tiden så sterkt - som i dag? - at begrepet "mot Yankeeimperalisma" fjernet enhver evne til kritisk tenking!

Og det fører oss tilbake til dagens krangel om fremmede flagg i 17 mai toget. FRP er mot og DERFOR skal vi være for!! Det virker i allefall som om det er logikken bak. Jeg hørte et glimrende foredrag her for et par dager siden der foredragsholderen filosoferte over hva som ville være verst, at verden gikk under på grunn av menneskeskapt CO2 eller at FRP hadde rett!? Som han sa: " Det er et uløselig dilemma! "
    Tror du er inne på noe svært vesentlig her..! Å Ikke stemme Frp, er blitt viktigere enn å ta vel funderte valg. Ikke så farlig om du ikke orker eller er i stand til å reflektere over de valg du tar, når du kan fake intellekt og dannelse ved å stemme liberalt og "sosialistisk".

Skulle en ha kommet til den sluttning at Frp er det partiet som best representerer de verdier en selv står for, må vel den jevne nordmann gå til utskifting av både garderobe , møbler/inventar og avbestille ferien for å kjøpe campingvogn. Allt for å passe inn i harry-steriotypien som snart er det eneste våpenet som virker. For "stil" og omdømme er blitt viktigere enn sak.

Skal jeg våge meg på en sterk generalisering, så vil jeg anslå at andelen som har lest partiprogrammet til det partiet de stemmer på, vertfall ikke er høyere på den"sosialistiske" siden. Tviler vel sterkt på at det reelle kunnskaps nivået er særlig annerledes heller. Men selvopptattheten og behovet for aksept og anerkjennelse tror jeg derimot ville vært skyhøyt til sammenligning. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    novgarod skrev:
    Skal jeg våge meg på en sterk generalisering, så vil jeg anslå at andelen som har lest partiprogrammet til det partiet de stemmer på, vertfall ikke er høyere på den"sosialistiske" siden. Tviler vel sterkt på at det reelle kunnskaps nivået er særlig annerledes heller. Men selvopptattheten og behovet for aksept og anerkjennelse tror jeg derimot ville vært skyhøyt til sammenligning. ;)
    Vanskelig å si så mye om kunnskapsnivå hos tilhengerne til partiene. Men det som ser ut til å være den felles drivkraften for de fleste frpere er jo at de er så sinte og arge og irritererte på alt og alle. Alle skal hindres, stenges, kastes ut, sperres inne, fratas inntekt, ydmykes, .. alle unntatt de selv og rettroende hvite nordmenn i lusekofte da. ::)De er rett og slett mye mindre rause og inkluderede enn de fleste andre folk (selvsagt med hederlige unntak, men siden vi er inne på generaliseringer ... )

(present company excluded)

Vedlegg

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.893
    Torget vurderinger
    1
    Eg feirer helst grunnloven på 17. mai eg.... Sjølvstendet tenkjer eg helst på ein annan dag.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Palmaris skrev:
    Eg feirer helst grunnloven på 17. mai eg.... Sjølvstendet tenkjer eg helst på ein annan dag.
    Grunnloven er tross allt med på å definere Norges suverenitet. Altså vår selvstendighet og råderett over eget teritorium. Hvilke verdier vi legger til grunn for vårt samfunn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norge for nordmenn! Norge for nordmenn! Norge for nordmenn!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    ...og samer, trøndere, vestlendinger, nordlendinger, sørlendinger, utlendinger og Mordechai Vanunu.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det har vel rett og slett noe med høflighet å gjøre dette.

Om man ikke bryr seg så kan man vifte med hva som helst, har man en smule oppdragelse og respekt så velger man det norske flagget på Norges nasjonaldag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Det har vel rett og slett noe med høflighet å gjøre dette.

Om man ikke bryr seg så kan man vifte med hva som helst, har man en smule oppdragelse og respekt så velger man det norske flagget på Norges nasjonaldag.
    Har man en smule oppdragelse og respekt så henger man seg ikke opp i hvordan andre mennesker velger å markere mår grunnlovsdag heller.

Man trenger ikke oppfordre til å bruke andre flagg eller symboler, men hvis en og annen velger dette så er det nok ikke av ond hensikt eller egnet til å provosere andre enn dem som nettopp leter etter noe å ergre seg over.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Gjestemedlem skrev:
    Norge for nordmenn! Norge for nordmenn! Norge for nordmenn!
    Nei, men Norge for den som ønsker å leve etter de lover, regler og normer dette samfunnet er tuftet på... Det mener nå jeg da.

Den som misstrives og ønsker en annen samfunns struktur og andre verdigrunnlag er jo like fri som en hver nordmann til å søke lykken andre steder i vår vide (tollerante)verden.

Om jeg ikke liker trance og techno så oppsøker jeg da heller ikke et rave og forlanger at de skal slå av drittmusikken og sette på litt flott norsk folkemusikk... ???

G

Gjestemedlem

Gjest
    En gang ble jeg og en tjommy stoppet av politiet fordi vi laget vårt eget 1. mai tok med svart flagg og en tromme. De kom og satte en stopper for det hele da de trodde vi var satanister. :D Det var på den tiden da det var populært å engste seg over slike. Vi fikk ikke lov til å gå videre heller.

Vi var det eneste 1.mai toget i Ulvik det året.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    ............................ Mordechai Vanunu.

Tragisk sak og årsak til at jeg fra i dag uansett andre omstendigheter IKKE kommer til å stemme H ved noe valg så lenge Erna er leder i Høyre! :'( Den der var bare FOR flau!! :mad: :mad:

Til orientering var jeg for lenge siden initiativtaker til to bydelsforeninger av Unge Høyre! Men når partiet gang på gang skuffer må man bare kutte de gamle bånd, og det Erna gjorde i denne saken er så i strid med gode gamle Høyre holdninger at NÅ er det slutt. :-[

En partileder og statsministerkandidat kan bare ikke være så blottet for moralsk ryggrad! :eek:

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kanskje vi skulle vifte med dette flagget i år Oddgeir:

Blir vel populært i de politisk korrekte kretser det...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde vært morro om noen hadde kledd seg i full burka og viftet med det Israelske flagget og sunget internasjonalen i søtnemaitoget. :D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Komponenten skrev:

Jeg vet ikke om jeg tør. Jeg ville blitt slått rett ned, og banket grundig opp, mens de politisk korrekte applauderte.

Alle vet jo at det israelske flagget ikke er inkludert i det politisk korrekte fargerike fellesskapet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Komponenten skrev:

Jeg vet ikke om jeg tør. Jeg ville blitt slått rett ned, og banket grundig opp, mens de politisk korrekte applauderte.

Alle vet jo at det israelske flagget ikke er inkludert i det politisk korrekte fargerike fellesskapet.
    Tror dere overdriver nå.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    bjornh skrev:
    oddgeir skrev:
    Komponenten skrev:

Tror dere overdriver nå.
    Tror dessverre ikke det, det er forskjell på flagg..

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Hvorfor skal normenn alltid være så selvutslettende kulturelt forståelsesfulle at vi gir avkall på alt av egen identitet og opprinnelse? Rett beslutning av vår kjære innvandrede leder av Oslo's 17maikomite.

Norsk flagg på 17 mai er en selvfølge.

Man holder ikke bryllupstaler i begravelser heller...
    Sleiven

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    bjornh skrev:
    oddgeir skrev:
    Komponenten skrev:

Tror dere overdriver nå.
    Tror dessverre ikke det, det er forskjell på flagg..
    Spørs om det er så mange israelere som vil minnes den norske grunnloven av 1814 med særelig begeistring. Den inneholdt jo forbud mot jøder å komme inn i landet. :-\

Men bevare meg vel.. hvis de vil delta i feiringen av den likevel .. så for all del.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.713
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gjestemedlem skrev:
    Hadde vært morro om noen hadde kledd seg i full burka og viftet med det Israelske flagget og sunget internasjonalen i søtnemaitoget. :D
    På 17. mai, må det vel bli en Setesdalsburka ?

Johan-Kr

S

Slubbert

Gjest
    Sleiven skrev:
    Hvorfor skal normenn alltid være så selvutslettende kulturelt forståelsesfulle at vi gir avkall på alt av egen identitet og opprinnelse?
    Hvorfor ikke?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.083
    Torget vurderinger
    1
    Sleiven skrev:
    Hvorfor skal normenn alltid være så selvutslettende kulturelt forståelsesfulle at vi gir avkall på alt av egen identitet og opprinnelse? Rett beslutning av vår kjære innvandrede leder av Oslo's 17maikomite.

Norsk flagg på 17 mai er en selvfølge.

Man holder ikke bryllupstaler i begravelser heller...
    Sleiven
    Når det gjelder andre nasjonale flagg, så er den norske statens flagg og det samiske de offisielle her i landet. Der om hersker ingen tvil. Så hva er det da med disse "utenlandske" flaggene? -hvorfor tar noen frem flagg fra andre nasjoner som t.o.m. er diktaturer. Svaret på det ligger omvendt proposjonal med Sleivens første setning her. Hvorfor skal en nordmann av utenlandsk opprinnelse alltid være så selvutslettende kulturelt forståelsesfull at han gir avkall på alt av egen identitet og opprinnelse? -kanksje det er det de ønsker å uttrykke, bevissthet om sin opprinnelse, men her er de altså, borgere av den norske stat (eller "bare" innbyggere i det norske samfunn)?

-det at vedkommende gir uttrykk for sin opprinnelse, er ikke kritikk av det samfunn vedkommende lever i eller markering av avstand til det. Husk at nordmenn som var amerikanske statsborgere under den amerikanske borgerkrigen hadde et eget "norskt" regiment der de faktisk også gjorde bruk av det norske flagget ved siden av det amerikanske, og de sang til og med norske sanger -og de kjempet for det føderale USA, og led en forferdelig skjebne der regimentet bokstavelig talt nesten kjempet til siste mann. Regimentet utgjorde opprinnelig over 900 mann.

This image was taken at the 1880 reunion of the 15th Wisconsin, held at Luther College in Decorah, Iowa, some 15 years after the regiment mustered out of service. Note the Norwegian national flag near the far end of the front rank. There are close to 100 men in the 2 ranks above, which are 'open' as if for inspection. This is approximately the number of men who were in each of the regiment's 10 companies when the 15th was first formed. By the end of its' 3 year term of service there were just 320 men still with the Scandinavian Regiment. http://www.15thwisconsin.net/15-1880b.htm

Mvh. Bjørn

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg skjønner at du har lett etter eksempler, og da må man ofte bruke det man finner, men dette var nå litt spesielt da.
    Hva har dette med den norske 17 mai-feiringen å gjøre?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg tror dette i mye større grad er en sak for de voksne, ikke for ungene. Ungene vifter gladelig med hva man gir dem på en dag som denne og tenker ikke mer over det, men for foreldrene kan det ligge mer under. Faren er å gjøre 17.mai-feiringen til en politisk kamp, hvor man skal dra frem flagg og markere noe.

Det er ikke alle flagg som vil passe like godt inn, det er ikke alle flagg som vil bli like godt mottatt av alle, da ødelegger man rett og slett den gode stemningen. Noen reagerer på det israelske flagget, noen på det palestinske, noen på det kinesiske, noen på det svenske og noen på det amerikanske, for å nevne noen. Det som er typisk for vår nasjonaldag er at det er en festdag hvor alle er glade, hvor alle føler fellesskap og hvor barn, og ikke militærparader står i fokus, jeg kan ikke se annet enn at man risikerer å ødelegge stemningen ved på død og liv skulle trø all verdens flagg inn i hendene på ungene, for å markere hvor de kommer fra.

Man kan markere hvor man kommer fra med folkedrakter, samtidig som man kan markere at man føler tilknytting til Norge ved å bruke vårt flagg. Må man på død og liv vifte med et annet flagg så får man tåle at mange reagerer negativt på dette, vi ser nok eksempler ellers i året på at mange IKKE føler seg særlig sterkt knyttet til det landet har valgt å bo i , så kan vi kanskje slippe å bli minnet på dette også på 17. Mai.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Litt komplisert, dette.

1. Det norske flagget er for enkelte et meget sterkt symbol. For disse vil det være en fktisk tung opplevelse å oppleve fremmede nasjoners flagg i forbindelse med feiringen av Norge, Nasjonens nasjonaldag.
    2. Toleranse for andre, gjestfrihet og beslektede temaer er det også mange som liker å vise fram på denne dagen. Har selv vært med på å arrangere visning av folkedrakter fra en mengde nasjonaliteter den 17. mai. Og hvorfor er nasjonaldrakter et svakere symbol enn et tross alt mye mindre stykke stoff?
    3. Ytringsfrihet. I denne konteksten blir dette spennende. Mange nordmenn blir støtt, sågar MEGET støtt av fremmede flagg i vårt opptog. Vi har i et par andre debatter her påberopt oss retten til å støte folk når vi finner dette opportunt, her kan noen møte seg selv litt i døra. Spørsmålene kan bli mange, selv føler jeg mest for spørsmålet om det er nødvendig å fornærme noen bare fordi man kan.

Min konklusjon: Det bør ikke være fremmede nasjoners flagg i forbindelse med 17.mai. Årsaken er faren for å fornærme noens (nasjonalreligiøse) oppfatning av denne fargede stoffbiten. Så får vi heller jobbe for et mer sekulært land over tid.

Honkey

P

Parelius

Gjest
    Jeg er mot ikke-norske flagg, men for folkedrakter. (Jeg antar at jeg er det, i det minste). Artig med fargerike fellesskap som fungerer. Folkedrakter har noe samfunnsmessig ved seg - for meg. Distriktsbunadene som frognerjomfruene ivret slik for, andre artige og flotte drakter fra en stor verden. Den sier noe om identitet (for den som bryr seg). Men for meg er dette en samfunnsmessig identitet. Flagget, derimot, er i dag et statsflagg. Staten forener ofte mange folk og kulturer, men er noe annet enn disse. Staten kjenner (ideelt sett) for det meste borgere. Det er staten og dens garantier (og de plikter den pålegger oss), som vi feirer. Vi feirer ikke nordlendingene, østlenigene, beboere av hedmarksåkeren, men en ganske så annerledes institusjon. At det her i landet for det meste er iskremspisende småunger som ferier, er en annen sak.

17. mai samles vi rundt det norske flagget og den norske staten. Det er også en form for identitet. Vi må gjerne ha på oss vossabunad eller annet stas fra fremmede himmelstrøk, med det er ikke det vi feirer. Ikke feirer vi Israel, USA, Kina eller noen andre heller. Vi feirer staten Norge, gjerne ikledd en artig drakt, men da identifiserer også drakten seg med flagget. Noe annet er bare tull! (Da ble Parelius så mye sikrere.)

Tillegg: Jeg ser at Honkey tar feil.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Parelius skrev:
    Jeg er mot ikke-norske flagg, men for folkedrakter. (Jeg antar at jeg er det, i det minste). Artig med fargerike fellesskap som fungerer. Folkedrakter har noe samfunnsmessig ved seg - for meg. Distriktsbunadene som frognerjomfruene ivret slik for, andre artige og flotte drakter fra en stor verden. Den sier noe om identitet (for den som bryr seg). Men for meg er dette en samfunnsmessig identitet. Flagget, derimot, er i dag et statsflagg. Staten forener ofte mange folk og kulturer, men er noe annet enn disse. Staten kjenner (ideelt sett) for det meste borgere. Det er staten og dens garantier (og de plikter den pålegger oss), som vi feirer. Vi feirer ikke nordlandene, østlandet, hedmarksåkeren, men en ganske så annerledes institusjon. At det her i landet for det meste er iskremspisende småunger som ferier, er en annen sak.

17. mai samles vi rundt det norske flagget og den norske staten. Det er også en form for identitet. Vi må gjerne ha på oss vossabunad eller annet stas fra fremmede himmelstrøk, med det er ikke det vi feirer. Ikke feirer vi Israel, USA, Kina eller noen andre heller. Vi feirer staten Norge, gjerne ikledd en artig drakt, men da identifiserer også drakten seg med flagget. Noe annet er bare tull! (Da ble Parelius så mye sikrere.)

Tillegg: Jeg ser at Honkey tar feil.
    Nah, jeg er i grunn enig i mye av det du sier.. Mitt poeng var mer det at forholdet til nasjon og flagg er meget emosjonet, og dermed irrasjonelt. Dersom man er av den (langsiktige) oppfatning at etnonasjonale stater og sterk gruppetenking innehar en potensiell destabiliserende effekt, kan man vel være i mot selve grunnideen? Så jeg konkluderer som du; Pr i dag er det å vifte med feil mønster på stoffbiten teit.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn